Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Sain vihdoinkin aikaiseksi asentaa veden lämpötilasensorin looppiin. Noin 30 min näytönohjaimen ja prosessorin rasituksesssa veden lämpötila nousi 42 asteeseen kahdella 360 jäähdyttimellä. Toinen 60mm ja toinen 38mm. Tuulettimien nopeus noin 1000 RPM (40%) ja pumpun nopeus noin 4000 RPM (80%), mikä on juuri ja juuri siedettävä melutaso. Ymmärtääkseni ihan normaali lämpötila vedelle tällaisessa kokoonpanossa vai mitä mieltä olette?
Mitkä prossu ja näyttis? Miten radit ja tuulettimet aseteltu ja mihin koteloon? Suht oikealta vaikuttaa, mutta ehkä sellainen veteen kirjoitettu sääntö on, että kannattaa pyrkiä alle 40c lukemiin. Toki anturikin voi heittää muutaman asteen suuntaan tai toiseen.
 
Mitkä prossu ja näyttis? Miten radit ja tuulettimet aseteltu ja mihin koteloon? Suht oikealta vaikuttaa, mutta ehkä sellainen veteen kirjoitettu sääntö on, että kannattaa pyrkiä alle 40c lukemiin. Toki anturikin voi heittää muutaman asteen suuntaan tai toiseen.

3080 ja 5900X, perus Lian Li O11 XL kokoonpano. 60mm jäähytin pohjassa (ilmaa sisään) ja 38mm jäähytin katossa (ilmaa ulos). Sivusta ilmaa sisään ja takaa ilmaa ulos.
 
Mainittakoon tähän myös se, että toinen sensori kotelon ulkopuolella pohjassa näytti 26 astetta, mikä kuulostaa hieman korkeammalta, kuin mikä se todellisuudessa on.
 
3080 ja 5900X, perus Lian Li O11 XL kokoonpano. 60mm jäähytin pohjassa (ilmaa sisään) ja 38mm jäähytin katossa (ilmaa ulos). Sivusta ilmaa sisään ja takaa ilmaa ulos.
Okei. Kai nuo lämmöt ihan linjassa on, kun nuo osat aika paljon lykkää lämpöä. Oletko kokeillut sivupaneeli auki? Vaikuttaakohan tuo paljon, että alhaalta lykkää lämmintä sisään yläradille, vaikka sinussa onkin tuulettimia tuomassa raikasta ilmaa?
 
Niin ajatuksena oli ettei looppia tarvitsisi purkaa, ainaakaan kauhean paljoa. Looppiin alkanut kertyä jotain paskaa/ levää / tai jotain muuta epäpuhtauksia ja mielenkiinto ei tällä hetkellä riitä purkamaan koko paskaa. Ph- mittarin saan kyllä " lainattua " töistä, niin saa mitattua happamuuden.
Jos loopissa näkyy jo kasvua, niin ehdottomasti koko loopin purku. Tärkeintä avata pumppu ja blokit mahdollisimman pitkälle ja tarkistaa mistä töhnä on peräisin ja mihin sitä on kertynyt eniten. Kyse voi olla myös korroosiosta (esim. elektrokemiallisen parin muodostumisen takia, eli epäyhteensopivia tai viallisia osia) ja irronneet metallioksidit sitten jämähtää mihin jämähtää.

Sitruunahappoa sinänsä on käytetty puhdistamiseen ja suositeltukin vesijäähdytyskamoille, jos en väärin muista (jollain laimennussuhteella). Riippumatta siitä mitä käyttää puhdistukseen, on tärkeää tehdä perusteellinen huuhtelu jälkeenpäin jotta aineesta ei jää mitään jäämiä. Yleensä mitään puhdistusaineita ei tarvita (esim. "kasvun" näkyminen kierrossa on niitä poikkeustapauksia...).

Suomessa huuhtelun voi useimmiten tehdä vesijohtovedellä, kunhan lopuksi tekee jonkinlaisen huuhtelun deionisoidulla vedellä, esim. akkuvedellä (jos joku löytää tislattua vettä jostain järkihintaan, kuulisin mielelläni mistä...). Jotkut rohkeimmat ei tee erillistä huuhtelua vesijohtoveden jälkeen, mutta jos asu kovin kovan veden alueella niin silloin voi olla tärkeämpää tämä vaihe.

Semmoinen tärkeä pointti tulee myös tässä käytännön myötä esiin, että (ainakaan customloop-) vesijäähdytys ei sovi sellaiselle jolla ei ole intoa värkätä tai aika vähissä. Toki ymmärrettävää, että tilanteet muuttuu - voi olla että silloin oli intoa ja mielenkiintoa kun loopin kasasi, mutta se on jossain vaiheessa vian lopahtanut ja huollon tullessa kohdalle sitä ei enää olekaan ;)
 
Sain vihdoinkin aikaiseksi asentaa veden lämpötilasensorin looppiin. Noin 30 min näytönohjaimen ja prosessorin rasituksesssa veden lämpötila nousi 42 asteeseen kahdella 360 jäähdyttimellä. Toinen 60mm ja toinen 38mm. Tuulettimien nopeus noin 1000 RPM (40%) ja pumpun nopeus noin 4000 RPM (80%), mikä on juuri ja juuri siedettävä melutaso. Ymmärtääkseni ihan normaali lämpötila vedelle tällaisessa kokoonpanossa vai mitä mieltä olette?
On valitettavasti normaalit. Itellä oli kans 5900x ja 3080 O11 XL:ssä, mutta kolmella 360mm radilla. Ei siinä oikeen saanu sopivaa balanssia äänentason ja lämpöjen suhteen, joten tuo sitten tuli hylättyä kokonaan ja hommatua vehkeet millä sit varmasti jäähtyy kaikki mitä tulevaisuudessakin tulee.
 
Okei. Kai nuo lämmöt ihan linjassa on, kun nuo osat aika paljon lykkää lämpöä. Oletko kokeillut sivupaneeli auki? Vaikuttaakohan tuo paljon, että alhaalta lykkää lämmintä sisään yläradille, vaikka sinussa onkin tuulettimia tuomassa raikasta ilmaa?

Muistelisin jostain lukeneeni, että tää olis paras tuuletin configuraatio tässä kotelossa. En oo kokeillu, mutta kyllä se varmasti vaikuttaa jos paneelin ottais pois varsinkin, kun siinä on vielä pölysuodin välissä ja sama myös katossa ja pohjassa.
 
Mistä nykyään kannattaa tilata vesikamoja ? aliexpress ? viime kerrasta on jo aikaa...
 
Muistelisin jostain lukeneeni, että tää olis paras tuuletin configuraatio tässä kotelossa. En oo kokeillu, mutta kyllä se varmasti vaikuttaa jos paneelin ottais pois varsinkin, kun siinä on vielä pölysuodin välissä ja sama myös katossa ja pohjassa.
Itellä on 2 kpl EKWB PE360 radeja (muistaakseni 38mm paksuja) o11 XL -kotelossa siten, että radit kyljessä ja katossa puhaltaa ulos ja kolme tuuletinta alhaalla ottamassa ilmaa sisään. Järkevää lämpötilaa en nyt voi antaa, koska oma 3080 on takuureissua heittämässä ja kierrossa ainoastaan 5900X. Itellä myös MO-RA3 420 pikaliittimillä liitettävissä jos ja kun nuo kaksi radia ei miellytä tarpeeksi.
 
Mulla vähän eri kokoonpano, 2080Ti ja 5600X kierrossa, molempia kellotettu, gpu aika paljon, cpu taas ei niin paljoa.
Edessä 360x60 push/pull, katossa 360x30 push ja molemmat puhaltaa sisään, takana yksi poistotuuletin.
Koppana Bequiet darkbase pro 2, vedenlämmöt max 36, tuulettimet alle 1000rpm niin ei paljoa meteliä pidä.
Aquacomputerin D5 noin 45% vauhdilla, pitäis joku kerta ku ehtii niin päivittää D5next tilalle :)
Saattais riittää pelkkä 360x60 radi, kun tuo katon 360 hwlabs on passiivisena johki 28asteeseen asti :hmm:
 
Mulla vähän eri kokoonpano, 2080Ti ja 5600X kierrossa, molempia kellotettu, gpu aika paljon, cpu taas ei niin paljoa.
Edessä 360x60 push/pull, katossa 360x30 push ja molemmat puhaltaa sisään, takana yksi poistotuuletin.
Koppana Bequiet darkbase pro 2, vedenlämmöt max 36, tuulettimet alle 1000rpm niin ei paljoa meteliä pidä.
Aquacomputerin D5 noin 45% vauhdilla, pitäis joku kerta ku ehtii niin päivittää D5next tilalle :)
Saattais riittää pelkkä 360x60 radi, kun tuo katon 360 hwlabs on passiivisena johki 28asteeseen asti :hmm:
"Vähän" eri on vissiin sama asia kun täysin eri? 5600x + 2080ti ja 5900x + 3080 ei nyt oikeen mitenkään suoraan vertailtavissa oo. Täysin eri virrankulutukset, 5900x + 3080 ei oo enää se n. 600w lämmöntuotto enää pelkkä vitsi vaan se on ihan todellinenkin skenaario ja siihen ei kyllä enää pari 360mm radia pienillä tuuletinnopeuksilla enää riitä.
 
"Vähän" eri on vissiin sama asia kun täysin eri? 5600x + 2080ti ja 5900x + 3080 ei nyt oikeen mitenkään suoraan vertailtavissa oo. Täysin eri virrankulutukset, 5900x + 3080 ei oo enää se n. 600w lämmöntuotto enää pelkkä vitsi vaan se on ihan todellinenkin skenaario ja siihen ei kyllä enää pari 360mm radia pienillä tuuletinnopeuksilla enää riitä.

No joo, mut kuhan nyt kerroin oman setin ja millä lämmöillä tuo menee :)
 
Itellä on 2 kpl EKWB PE360 radeja (muistaakseni 38mm paksuja) o11 XL -kotelossa siten, että radit kyljessä ja katossa puhaltaa ulos ja kolme tuuletinta alhaalla ottamassa ilmaa sisään. Järkevää lämpötilaa en nyt voi antaa, koska oma 3080 on takuureissua heittämässä ja kierrossa ainoastaan 5900X. Itellä myös MO-RA3 420 pikaliittimillä liitettävissä jos ja kun nuo kaksi radia ei miellytä tarpeeksi.
Mulla normikokoinen O11, ja huomannut että juuri tuo tuuletin setup on paras vedenlämmöille kun kuuma ilma ei jää kotelon sisään pyörimään pidemmissä rasituksissa. Tällä configuraatiolla veden lämmöt ollut max 40c.
Aikaisempi setup; 360XE katossa, 360PE lattiassa ja 3 tuuletinta sivussa puhaltamassa kuumaa ilmaa ulos niin vedenlämmöt nousivat 42-43c.
9700K ja 6800XT loopissa.
 
Okei. Kai nuo lämmöt ihan linjassa on, kun nuo osat aika paljon lykkää lämpöä. Oletko kokeillut sivupaneeli auki? Vaikuttaakohan tuo paljon, että alhaalta lykkää lämmintä sisään yläradille, vaikka sinussa onkin tuulettimia tuomassa raikasta ilmaa?

Tein saman kokeen ja otin nyt pölysuotimet, kattopaneelin ja sivupaneelin pois. Lämpötila pysytteli 39 asteessa 30 minuutin jälkeen ja kun pistin paneelit takaisin paikoilleen hyppäsi lämpötila takaisin 42 asteeseen.
 
Tein saman kokeen ja otin nyt pölysuotimet, kattopaneelin ja sivupaneelin pois. Lämpötila pysytteli 39 asteessa 30 minuutin jälkeen ja kun pistin paneelit takaisin paikoilleen hyppäsi lämpötila takaisin 42 asteeseen.
Joo eli ei mitään kovin suurta vaikutusta.
 
"Vähän" eri on vissiin sama asia kun täysin eri? 5600x + 2080ti ja 5900x + 3080 ei nyt oikeen mitenkään suoraan vertailtavissa oo. Täysin eri virrankulutukset, 5900x + 3080 ei oo enää se n. 600w lämmöntuotto enää pelkkä vitsi vaan se on ihan todellinenkin skenaario ja siihen ei kyllä enää pari 360mm radia pienillä tuuletinnopeuksilla enää riitä.
Voinhan minäkin sanoa, että oli pelkästään näyttiksellä aikanaan yli 600W kulutus, mutta ei se grafiikkapiiri lämmennyt kuin reilu 65 astetta, tietysti oli prossukin rääkkäyksessä mukana ja mora hoiti homman mukisematta, mitä sitten? Jos minullakin oli varmaan yli 800W kulutus niin ei se kaikki silti lämmöksi muutu.
 
Jos minullakin oli varmaan yli 800W kulutus niin ei se kaikki silti lämmöksi muutu.
Kyllä se vaan muuttuu. Energian säilymislaki määrittelee että energiaa ei voi kadota, se voi vain muuttaa muotoaan. Ja tietokoneen tapauksessa se kaikki muuttuu lämmöksi, suurin osa paikallisesti siinä kuluttavassa komponentissa.

E: Okei, teknisesti osa energiasta menee vaikkapa liike-energiaksi tuulettimiin, mutta tämä on niin minimaalista tietokoneen kokonaiskulutuksessa, että kyllä se 800W kulutus tuotaa melkolailla 800W lämpöä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se vaan muuttuu. Energian säilymislaki määrittelee että energiaa ei voi kadota, se voi vain muuttaa muotoaan. Ja tietokoneen tapauksessa se kaikki muuttuu lämmöksi, suurin osa paikallisesti siinä kuluttavassa komponentissa.

E: Okei, teknisesti osa energiasta menee vaikkapa liike-energiaksi tuulettimiin, mutta tämä on niin minimaalista tietokoneen kokonaiskulutuksessa, että kyllä se 800W kulutus tuotaa melkolailla 800W lämpöä.
Mutta ei se kaikki siihen veteen mene lämmöksi, mikä on aika olennaista, jos kerran puhutaan hyrrien kierroksista ja jäähdytyspinta-alasta. Mikä hyöty on upata kumpaakaan, jos vesi tai rivasto ei lämpene riittävästi?
 
Viimeksi muokattu:
Missä käytössä sekä prossu että näyttis käy yhtä aikaa 100% teholla tuntikausia? Tavallisessa pelikäytössä varmaan riittää ne 2kpl 360 radeja sille ryzen 5900/rtx 3080 combolle jos ei tavoittele todella hiljaista buildia.
 
hoi onkos kenelläkään kokemuksia vielä noista bykskin blokeista evgalle jois on mukana myös jäähdytetty takalevy. hinta ainakaan ei ole paha kun koko setti maksaa vähemmän kuin pelkkä blocki eklta... edit kyse siis 3080 mutta käy näemmä kumpaankin 3080 ja 3090
 
Mutta ei se kaikki siihen veteen mene lämmöksi, mikä on aika olennaista, jos kerran puhutaan hyrrien kierroksista ja jäähdytyspinta-alasta. Mikä hyöty on upata kumpaakaan, jos vesi tai rivasto ei lämpene riittävästi?
Kaikki se lämpö menee tavalla tai toisella joko veteen tai koteloon, sillä ei sillä muutakaan paikkaa ole. Ja kummastakin pääsee eroon samalla tavalla, sillä tuuletuksella, joka vesijäähyssä yleensä menee rivaston läpi. Joten kyllä, lopulta se kaikki vaikuttaa siihen mitenkä paljon tarvitaan radeja tai tuulettimille kierroksia.
 
Mietin tässä kun vanhaa konetta huollan HTPC:ksi, niin mahtaako 240+120mm radipinta-ala riittää i7-5820K+1080Ti+VRM+piirisarja-setille..? Aattelin, jos sosialisoisi 360 radin uuteen projektiin. :hmm:
Ei oo tarkotus kellotella, eikä pieni hurinakaan haittaa.
 
Mietin tässä kun vanhaa konetta huollan HTPC:ksi, niin mahtaako 240+120mm radipinta-ala riittää i7-5820K+1080Ti+VRM+piirisarja-setille..? Aattelin, jos sosialisoisi 360 radin uuteen projektiin. :hmm:
Ei oo tarkotus kellotella, eikä pieni hurinakaan haittaa.
Mitäs käyttöä tuolla on?
Jos vain perus viihdekeskus niin helposti riittää, etenkin jos vähän alikellottelee gpu:ta.
Ja ehkä paras laittaa niin että kennot saa viileän ilman ja poistaa erillisillä tuulettimilla kotelosta lämpöisen.
 
Mitäs käyttöä tuolla on?
Jos vain perus viihdekeskus niin helposti riittää, etenkin jos vähän alikellottelee gpu:ta.
Ja ehkä paras laittaa niin että kennot saa viileän ilman ja poistaa erillisillä tuulettimilla kotelosta lämpöisen.
Raskaimmillaan emännän kanssa pelaillaan jotain Totally Reliable Delivery Serviceä ja It Takes Twota ym. hömppää.
Just noin on tarkoitus hoitaa ilmanvaihto; edestä ja alhaalta radien läpi sisään ja katosta + takaa avustettuna pihalle.
 
Kaikki se lämpö menee tavalla tai toisella joko veteen tai koteloon, sillä ei sillä muutakaan paikkaa ole. Ja kummastakin pääsee eroon samalla tavalla, sillä tuuletuksella, joka vesijäähyssä yleensä menee rivaston läpi. Joten kyllä, lopulta se kaikki vaikuttaa siihen mitenkä paljon tarvitaan radeja tai tuulettimille kierroksia.
Kenno voi myös olla kotelon ulkopuolella... Se miksi lämmön otin esille niin en ole sitä vielä edes räikeällä perseilyllä saanut niin paljoa veteen, että olisi hyötyä nostaa hyrrien kierroksia minimistä (500rpm). Ei se kuorma kaikkea kerro, jos sitä lämpöä ei saada veteen, jonka alkuperäisestä viestistä varmasti myös ymmärsit, mutta päätit käydä pätemään lämmöstä. Ainakin oletin, että se oli ymmärrettävässä muodossa, kun kerran vesijäähyketjussa ollaan, mutta ehkä se olisi pitänyt kirjoittaa --> että ei se kaikki lämpö silti ole jäähdytettävissä normaalissa huoneen lämpötilassa, eli se kaikki lämpö ei ole kierrossa, vaikka kulutuslukema olisi miten hurja. Prosessorille ja näyttikselle jää siis vielä reilusti lämpöä, jota ei saatu veteen.
 
Miten onnistuu helpoiten moran tuulettimien ja moran kyljessä olevan pumpun nopeuksien säätäminen? Tuuletinhubi moraan kiinni ja emolevyltä 4-pin jatkokaapeli ja virtalähteeltä sata/molex jatkokaapeli hubiin. Mutta sitten pitäisi vielä erikseen vetää 4-pin kaapeli ja virtakaapeli pumpulle. Onnistuisiko kaapeleiden minimoiminen jollakin controllerilla, jonka voisi kiinnitää moraan, josta myös pumppu saisi virtaa?
 
Miten onnistuu helpoiten moran tuulettimien ja moran kyljessä olevan pumpun nopeuksien säätäminen? Tuuletinhubi moraan kiinni ja emolevyltä 4-pin jatkokaapeli ja virtalähteeltä sata/molex jatkokaapeli hubiin. Mutta sitten pitäisi vielä erikseen vetää 4-pin kaapeli ja virtakaapeli pumpulle. Onnistuisiko kaapeleiden minimoiminen jollakin controllerilla, jonka voisi kiinnitää moraan, josta myös pumppu saisi virtaa?
Eipä oikeen mitenkään. Minimaaliset kaapelit saa sillä et tsekkaa paljonko virtaa saa yhdestä tuuletinportista, jos riittävästi niin yhellä Splitty9 sit pärjää aika hyvin jo, oli sit 4kpl 200mm tai 9kpl 120/140mm tuulettimia, kannattaa toki yheksällä tuulettimella varmistaa homma et virta riittää.

Pumppua jos kiinnittelee moraan niin sit kyllä pitää jo alkaa vetelemään useempaa kaapelia koneesta. Molex tai sata pumpulle ja sit vielä se yks 4-pin. Lopputuloksena oman logiikan mukaan kolme johtoa pitäis saada koneesta vedettyä ulos, 2x 4-pin ja sit virrat pumpulle.

Omalla setupilla pumppu on vielä ihan kopan sisällä ja tuulettimet just tolla splittyllä kiinni. Letkujen lisäks menee yks ohkanen PWM piuha kotelosta ulos ja tänhän saa helposti näyttämään siistiltä ilman et edes kummosemmin näkee vaivaa.
 
Eipä oikeen mitenkään. Minimaaliset kaapelit saa sillä et tsekkaa paljonko virtaa saa yhdestä tuuletinportista, jos riittävästi niin yhellä Splitty9 sit pärjää aika hyvin jo, oli sit 4kpl 200mm tai 9kpl 120/140mm tuulettimia, kannattaa toki yheksällä tuulettimella varmistaa homma et virta riittää.

Nonniin, tuo Splitty9 hieman helpottaa, mutta jos 4-pin liittimen maksimivirta emolevyssä on vain 1 A, ei Splitty9 riitä antamaan virtaa 9 tuulettimelle?

Edit: Omasta emolevystä löytyykin näköjään myös kaksi 3A liitintä, eli ei pitäisi olla ongelmaa edes yhdeksän tuulettimen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Nonniin, tuo Splitty9 hieman helpottaa, mutta jos 4-pin liittimen maksimivirta emolevyssä on vain 1 A, ei Splitty9 riitä antamaan virtaa 9 tuulettimelle?

Edit: Omasta emolevystä löytyykin näköjään myös kaksi 3A liitintä, eli ei pitäisi olla ongelmaa edes yhdeksän tuulettimen kanssa.
Joo emoista löytyy nykyään aika stydejä liittimiä. Ohjekirja osaa kertoo paremmin, mutta lähtökohtasesti se on aina se w_pump mikä tarjoaa isoimmat virrat. 3A on itelläkin pelkästään toi w_pump niin siitähän sen sais. Moran kanssa saa aika vaivattomasti myös kierrokset säädettyä sopiviks kun ettii vaan riittävän hiljasen niin se pelaa sit sekä idlessä et rasituksessakin.
 
ei se kaikki lämpö silti ole jäähdytettävissä normaalissa huoneen lämpötilassa, eli se kaikki lämpö ei ole kierrossa, vaikka kulutuslukema olisi miten hurja. Prosessorille ja näyttikselle jää siis vielä reilusti lämpöä, jota ei saatu veteen.

Sinulla taitaa olla hieman väärä käsitys lämmöksi muuttuvan energian säilymisestä ja siirtymisestä. Kannattaisi uskoa, että ei se lämpö mitenkään "jää" tai varastoidu jäähdytettäviin komponentteihin. Ei se lämpö jää siihen prosessoriin tai sen metalliseen paketointiin, vaan kaikki lämpö siirtyy ensin blokin, sitten kiertävän veden välittämänä radiaattorien kautta huoneilmaan. Jäähdytyskennojen ja kierrossa kulkevan veden massa on niin suuri, että jäähdytettävän sirun lämpötila voi toki nousta huomattavasti veden lämpöä korkeammalle, mutta kyllä se kaikki energia siirtyy huoneilmaan veden välityksellä ja vieläpä aika sutjakkaasti. Prosessori-paketin kokonaismassa on arviota 200 grammaa ja siihen tuupataan sähkönä energiaa >100 W, jopa 200 W teholla, joten ei se ihan kovin pitkään lämpöä itseensä taltioi. Näyttiksessä isommat tehot ja pelkkä siru, joka ei montaa grammaa paina. Ja custom-loopissa veden + radiaattoreiden massa on moninkertainen ja koko ajan ilmalla jäähdytettävä, joten on ihan luonnollista, että veden lämpö pysyy maltillisena, vaikka prossun lämpö nousisi hetkellisesti sataankin asteeseen.

Minun piti pitkään miettiä, miten asiasta voi olla tuollainen väärinkäsitys, mutta ilmeisesti olet jotenkin ymmärtänyt, että prossun ja näyttiksen vettä korkeammat lämpötilat olisivat osoitus siitä, ettei lämpöenergia siirry kierrossa olevaan veteen? Vai mitä tarkoitat?

Jos et usko yllä mainittua ja olet vakaasti sitä mieltä, että prosessori jollain tavalla säilyttää lämpöä itsessään, voit kokeilla, kuinka pitkään prossu pysyy käynnissä, kun käytät sitä ilman blokkia. Veikkaanpa, että nykyaikainen prossu ei varastoi lämpöään edes niin pitkään, että saa käyttiksen käynnistettyä, ennen kuin prossun lämpösuoja iskee päälle ja throttlaa koko homman seis. Voit myös kokeilla, kuinka pitkään prossu pystyy pyörittämään piin desimaalien laskentaa tai jotain muuta benchmarkkia, jos nippaiset vesipumpumpulta virtajohdon irti.
 
Tänään on ollut haasteellinen päivä. Kasaan vesikiertoa, jossa ennestään Radeon VII ja yritän saada Vega 64:n rinnalle. Pumpun kanssa ongelmia (ei jaksa painaa nestettä läpi, epäilen että johtuu ainakin osittain siitä, että V64:n blokissa oli sisään- ja ulostulot väärinpäin.) Korjasin, mutta ennen kuin ehdin kokeilla uudestaan niin huomasin että se pirun blokki vuotaa. Avaan sen ja kappas, o-rengas näyttää noin sentin matkalta haljenneelta/litistyneeltä. Epäilen tunaroineeni tuon blokkia putsatessani.

Kerkesinkin jo pistää EKWB:lle tukipyynnön, että haluan ostaa uuden tiivisteen ja blokin takuukin on vielä voimassa, mutta jos sieltä tulee vastaukseksi vain, että harmin paikka, tuota ei valmisteta enää eikä oo osia, niin onko jotain keinoa tiivistää tuo o-rengas tuosta kohtaa, mielellään niin, että blokin saisi vielä auki? Vai liimaanko koko hökötyksen vaan kiinni?
 
Mittaat sen o-renkaan, ja haet joko sopivan miljoonalaatikon renkaita, tai suoraan sopivan kokoisen renkaan. Hydraulipuljut(?) ja erikoisliikkeet ainakin myy kaiken kokoisia. Muistaakseni biltemastakin sai jonkun setin missä oli tosiaan kaikenmoisia. Yleensä vähän pienempiä kylläkin noi settien renkaat. Motonetistä vois myös löytyä, jos ei tiivistekauppoja osu lähelle.
 
Sinulla taitaa olla hieman väärä käsitys lämmöksi muuttuvan energian säilymisestä ja siirtymisestä. Kannattaisi uskoa, että ei se lämpö mitenkään "jää" tai varastoidu jäähdytettäviin komponentteihin. Ei se lämpö jää siihen prosessoriin tai sen metalliseen paketointiin, vaan kaikki lämpö siirtyy ensin blokin, sitten kiertävän veden välittämänä radiaattorien kautta huoneilmaan. Jäähdytyskennojen ja kierrossa kulkevan veden massa on niin suuri, että jäähdytettävän sirun lämpötila voi toki nousta huomattavasti veden lämpöä korkeammalle, mutta kyllä se kaikki energia siirtyy huoneilmaan veden välityksellä ja vieläpä aika sutjakkaasti. Prosessori-paketin kokonaismassa on arviota 200 grammaa ja siihen tuupataan sähkönä energiaa >100 W, jopa 200 W teholla, joten ei se ihan kovin pitkään lämpöä itseensä taltioi. Näyttiksessä isommat tehot ja pelkkä siru, joka ei montaa grammaa paina. Ja custom-loopissa veden + radiaattoreiden massa on moninkertainen ja koko ajan ilmalla jäähdytettävä, joten on ihan luonnollista, että veden lämpö pysyy maltillisena, vaikka prossun lämpö nousisi hetkellisesti sataankin asteeseen.

Minun piti pitkään miettiä, miten asiasta voi olla tuollainen väärinkäsitys, mutta ilmeisesti olet jotenkin ymmärtänyt, että prossun ja näyttiksen vettä korkeammat lämpötilat olisivat osoitus siitä, ettei lämpöenergia siirry kierrossa olevaan veteen? Vai mitä tarkoitat?

Jos et usko yllä mainittua ja olet vakaasti sitä mieltä, että prosessori jollain tavalla säilyttää lämpöä itsessään, voit kokeilla, kuinka pitkään prossu pysyy käynnissä, kun käytät sitä ilman blokkia. Veikkaanpa, että nykyaikainen prossu ei varastoi lämpöään edes niin pitkään, että saa käyttiksen käynnistettyä, ennen kuin prossun lämpösuoja iskee päälle ja throttlaa koko homman seis. Voit myös kokeilla, kuinka pitkään prossu pystyy pyörittämään piin desimaalien laskentaa tai jotain muuta benchmarkkia, jos nippaiset vesipumpumpulta virtajohdon irti.
Ihan varmasti lämpöä jää komponentteihin, jos kone on käytössä, kokeile jos et usko. Jos prosessorin lämpötila on nyt 27 astetta niin onko siinä lämpöä vai ei, siirtyikö kaikki pois?

Määritelmä "kaikkea" lämpöä ei saada veteen on esim. prossun kohdalla se, että piirit on niin pieniä, jolloin ei saada lämpöä siirrettyä optimaalisesti.
 
Mittaat sen o-renkaan, ja haet joko sopivan miljoonalaatikon renkaita, tai suoraan sopivan kokoisen renkaan. Hydraulipuljut(?) ja erikoisliikkeet ainakin myy kaiken kokoisia. Muistaakseni biltemastakin sai jonkun setin missä oli tosiaan kaikenmoisia. Yleensä vähän pienempiä kylläkin noi settien renkaat. Motonetistä vois myös löytyä, jos ei tiivistekauppoja osu lähelle.
Ongelma on että se GPU-blokin tiivisterengas näyttää tältä, näitä ei taida saada biltemasta: :<
DSC_0308.jpg
Sanoin o-rengas, mutta olisi pitänyt sanoa tiiviste.

Googlasin vähän, ja noita voinee tehdä itsekin, nitriilistä tai silikonista. Pitänee lähteä jahtaamaan 2-millistä nitriilinauhaa.
 
Ongelma on että se GPU-blokin tiivisterengas näyttää tältä, näitä ei taida saada biltemasta: :<
DSC_0308.jpg
Sanoin o-rengas, mutta olisi pitänyt sanoa tiiviste.

Googlasin vähän, ja noita voinee tehdä itsekin, nitriilistä tai silikonista. Pitänee lähteä jahtaamaan 2-millistä nitriilinauhaa.
Mittaat paksuuden ja pituuden, niin kyllä se sinne uraan menee.

Edit: oletan, että muoto on siis pyöreä.
 
Ihan varmasti lämpöä jää komponentteihin, jos kone on käytössä, kokeile jos et usko. Jos prosessorin lämpötila on nyt 27 astetta niin onko siinä lämpöä vai ei, siirtyikö kaikki pois?

Määritelmä "kaikkea" lämpöä ei saada veteen on esim. prossun kohdalla se, että piirit on niin pieniä, jolloin ei saada lämpöä siirrettyä optimaalisesti.

Ei-ei, et edelleenkään suostu ymmärtämään termodynamiikan perusteita, jotka eivät edellytä edes mitään korkeakouluopintoja, vaan ihan normaalia kaupunkilaisjärkeä. Eikä tämän perusasian ymmärtämiseen tarvitse edes mennä eri materiaalien ja niiden rajapintojen lämmönjohtavuuksiin. Olet ehkä niin nuori, että et muista hehkulamppuja ja sitä, kuinka paljon vaikkapa 100 W hehkulamppu tuotti lämpöä ympäristöönsä. Tai miksi vesikattilan alla oleva keittolevy polttaa kuin perkele, vaikka vesi ei vielä kiehu. Mutta se keittolevyn energia kyllä siirtyy siihen vesikattilaan. Piirit ovat todellakin pieniä, mutta sinä et suostu ymmärtämään, mikä sen seuraus on - tai miten 100-200 W lämmoksi muuttuvaa sähkötehoa käyttäytyy, energia kun ei katoa mihinkään.

Minä ehdotin sinulle paria kokeilua, minun ei tarvitse kokeilla mitään.

Voin osaltani lopettaa tuloksettoman vänkäämisen tähän, en ole hkultala, enkä lähde nyt käyttämään boldia ja naamapalmu-emojeita. On tavallaan kunnioitettavaa, että olet kuitenkin onnistunut pääsemään harrastuksessasi niin pitkälle, että olet hankkinut moran, vaikka radin koolla ja sen jäähdyttämisellä ei olekaan sinulle mitään merkitystä. Toivotan sinulle harrastuksessasi kaikkea onnea ja menestystä. Onnea tulet kyllä tarvitsemaan.
 
Ei-ei, et edelleenkään suostu ymmärtämään termodynamiikan perusteita, jotka eivät edellytä edes mitään korkeakouluopintoja, vaan ihan normaalia kaupunkilaisjärkeä. Eikä tämän perusasian ymmärtämiseen tarvitse edes mennä eri materiaalien ja niiden rajapintojen lämmönjohtavuuksiin. Olet ehkä niin nuori, että et muista hehkulamppuja ja sitä, kuinka paljon vaikkapa 100 W hehkulamppu tuotti lämpöä ympäristöönsä. Tai miksi vesikattilan alla oleva keittolevy polttaa kuin perkele, vaikka vesi ei vielä kiehu. Mutta se keittolevyn energia kyllä siirtyy siihen vesikattilaan. Piirit ovat todellakin pieniä, mutta sinä et suostu ymmärtämään, mikä sen seuraus on - tai miten 100-200 W lämmoksi muuttuvaa sähkötehoa käyttäytyy, energia kun ei katoa mihinkään.

Minä ehdotin sinulle paria kokeilua, minun ei tarvitse kokeilla mitään.

Voin osaltani lopettaa tuloksettoman vänkäämisen tähän, en ole hkultala, enkä lähde nyt käyttämään boldia ja naamapalmu-emojeita. On tavallaan kunnioitettavaa, että olet kuitenkin onnistunut pääsemään harrastuksessasi niin pitkälle, että olet hankkinut moran, vaikka radin koolla ja sen jäähdyttämisellä ei olekaan sinulle mitään merkitystä. Toivotan sinulle harrastuksessasi kaikkea onnea ja menestystä. Onnea tulet kyllä tarvitsemaan.
Ei minua kiinnosta tuo sinun paskanjauhanta, kun kerran ymmärrät kuitenkin mitä tarkoitan, mutta pitää päteä ihan helvetisti asioista, se oikea lämmön siirtyminen pois komponenteilta on olennaista.

Jos radi tai vesi ei lämpene riittävästi... Minua ei kiinnosta mihin sen energian tunget, mutta jos se ei lämpöä laske pois piireiltä...

Ylimieliseltä vaikutat, kun vaikuttaa että muka saisit lämpötilaa alemmaksi samoilla vermeillä, siis nyt puhutaan täysin samoista palikoista ja jäähdytyksestä. Millä helvetillä saat jäähdytettyä lisää, jos vesi ei lämpene riittävästi?
 
Määritelmä "kaikkea" lämpöä ei saada veteen on esim. prossun kohdalla se, että piirit on niin pieniä, jolloin ei saada lämpöä siirrettyä optimaalisesti.
Eli ehkä tarkoitit lämmön "jäämisellä" sitä, että lämpötila "jää" korkeammaksi. Lämpöenergiaa ei kuitenkaan jatkuvasti jää eli kerry systeemiin, tai se ylikuumenee.

Pienemmän sirun pienempi kontaktiala tietenkin kuristaa lämmön johtumista. Toisaalta lämpöenergia johtuu sitä nopeammin, mitä suurempi lämpötilaero on. Veden ja prossun lämpötilaero kasvaa, kunnes lämpöenergiaa johtuu veteen yhtä nopeasti, kuin sitä tuotetaan. Pienemmän siis täytyy käydä kuumempana, jotta lämpöä saadaan siirrettyä veteen riittävän nopeasti.
 
Jos on mahdollisuus ampua kärpästä tykillä niin sitten hankitaan suurin tykki mitä löytyy
IMG_20210507_152500_1.jpg

Kuvassa 120 monsta Copper push/pull moodissa, prossu on joku 7600k
 
Voinhan minäkin sanoa, että oli pelkästään näyttiksellä aikanaan yli 600W kulutus, mutta ei se grafiikkapiiri lämmennyt kuin reilu 65 astetta, tietysti oli prossukin rääkkäyksessä mukana ja mora hoiti homman mukisematta, mitä sitten? Jos minullakin oli varmaan yli 800W kulutus niin ei se kaikki silti lämmöksi muutu.
Mitä siitä sitten tulee jos ei lämpöä?
Ei minua kiinnosta tuo sinun paskanjauhanta, kun kerran ymmärrät kuitenkin mitä tarkoitan, mutta pitää päteä ihan helvetisti asioista, se oikea lämmön siirtyminen pois komponenteilta on olennaista.
Jos radi tai vesi ei lämpene riittävästi... Minua ei kiinnosta mihin sen energian tunget, mutta jos se ei lämpöä laske pois piireiltä...
Täytyy kyllä myöntää, että olet todellakin hukassa perusasioiden osalta, ja termodynamiikan rinnastaminen paskanjauhantaan ei kyllä asiaa juuri auta.
Ei niitä lämpöasteita mikään taikavoima siirtele prossusta radeihin, vaan fysiikan lait pätee todennäköisesti sunkin looppiin.
 
Kevätsiivous meneillään. Kasaamista joutuu hetken odottelemaan, kun lämpötyynyt Jimmyllä tilaustavaraa.
IMG_20210508_203347.jpg
 
Viimeksi muokattu:
[
Mitä siitä sitten tulee jos ei lämpöä?

Täytyy kyllä myöntää, että olet todellakin hukassa perusasioiden osalta, ja termodynamiikan rinnastaminen paskanjauhantaan ei kyllä asiaa juuri auta.
Ei niitä lämpöasteita mikään taikavoima siirtele prossusta radeihin, vaan fysiikan lait pätee todennäköisesti sunkin looppiin.
Olen sen käytännössä joskus kokeillut, että ei ollut merkitystä oliko kierrokset 500rpm vai 2000rpm. Aika insinööri saa olla, jos juttelee siinä vaiheessa prossulle mukavia teoriasta, että miten sinä luovutat nyt lämpösi pois, jos sillä lämpötila tippuu heti niin pitää kokeilla, vaikka vahvasti epäilen.
 
En tiiä muista, mutta tulee vähän levoton olo, kun kattoo miten kortti lepää ton pakin päällä. Mutta, mukavia siivoushetkiä sinne. :D
:lol:
Siinä on kyllä backplate paikallaan suojana ja pysy ihan tukevasti siinä (siirretty kyllä kuvan oton jälkeen, kun järjestelin kaikki osat). :thumbsup:
 
/Offtopic:
@Charun Alkaa jo näyttämään tekemisen meiningiltä. Niinkuin se sun pesukoneen purkaminenkin joskus vuonna nakki :D

Pitäisi itsekkin jaksaa looppi putsata, mutta en vielä tiedä hommaanko 6800xtlle blokin ai yritänkö vaihtaa 3080..
 
/Offtopic:
@Charun Alkaa jo näyttämään tekemisen meiningiltä. Niinkuin se sun pesukoneen purkaminenkin joskus vuonna nakki :D

Pitäisi itsekkin jaksaa looppi putsata, mutta en vielä tiedä hommaanko 6800xtlle blokin ai yritänkö vaihtaa 3080..
No nyt on norsumainen musti! :D
Onhan tossa vielä vähän hommaa mm. emon blokit pitää irrottaa, purkaa ja putsata, sekä letkut hinkkailla pulloharjalla, mutta ihan mukavaa puuhaa tuo on - etenkin, kun ei ole pääkone, niin ei sen puolesta tarvitse hoppuilla.
 
Jahas, nyt tarvittaisiin apua arvon raadilta ja vinkkejä ;)

Eli kotelona toimii Lian Lin O11 Dynamic XL Rog versio ja tallista löytyy jo valmiiksi yksi kiinan radi 360 mallia ja olikohan paksuus 30 vai 35mm. Tutkailin että tarjolla olisi Alphacoolin NexXxoS Monsta 360mm radiator ja olisi hyllystä vielä saatavilla kun värikin olisi valkoinen joka koppaan sopisi, valmiina oleva radi myös valkoisella värillä. Onkos monsta ylimitoitettu vai ihan passeli radi jos jäähdyttää CPU ja GPUta?
Tuo paksuus itseäni vain hieman hymyilyttää että pärjääkös ohkasemmalla yhtä hyvin? Prossuna on 10900k jota hieman kellotellaan sekä näyttiksenä MSI Gaming X Trio 3080 joka siis vesille myös tulee.

Tuulettimina on koppaan laittaa Corsairin LL120 RGB Dual Light Loop White 120mm malleja 10 kappaletta, eli radeille osa ja muuten imemään/poistamaan ilmaa kotelosta että saa vähän ilmaa vaihdettua muitakin komponentteja varten.

Mitä arvon raati tuumaa, pärjääkö 2x360 radeilla vai laitellaanko 3 kappaletta? Ja sitten tietenkin se sijoitus niille, eli onko jollakin omakohtaista kokemusta kyseisestä kopasta ja miten on jäähdytys laitettu?
Paikkoja on kattoon laittaa, kylkeen menee ja pohjalle mahtuu myös.

Arvokkaita vinkkejä otetaan vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, nyt tarvittaisiin apua arvon raadilta ja vinkkejä ;)

Eli kotelona toimii Lian Lin O11 Dynamic XL Rog versio ja tallista löytyy jo valmiiksi yksi kiinan radi 360 mallia ja olikohan paksuus 30 vai 35mm. Tutkailin että tarjolla olisi Alphacoolin NexXxoS Monsta 360mm radiator ja olisi hyllystä vielä saatavilla kun värikin olisi valkoinen joka koppaan sopisi, valmiina oleva radi myös valkoisella värillä. Onkos monsta ylimitoitettu vai ihan passeli radi jos jäähdyttää CPU ja GPUta?
Tuo paksuus itseäni vain hieman hymyilyttää että pärjääkös ohkasemmalla yhtä hyvin? Prossuna on 10900k jota hieman kellotellaan sekä näyttiksenä Asus Gaming X Trio 3080 joka siis vesille myös tulee.

Tuulettimina on koppaan laittaa Corsairin LL120 RGB Dual Light Loop White 120mm malleja 10 kappaletta, eli radeille osa ja muuten imemään/poistamaan ilmaa kotelosta että saa vähän ilmaa vaihdettua muitakin komponentteja varten.

Mitä arvon raati tuumaa, pärjääkö 2x360 radeilla vai laitellaanko 3 kappaletta? Ja sitten tietenkin se sijoitus niille, eli onko jollakin omakohtaista kokemusta kyseisestä kopasta ja miten on jäähdytys laitettu?
Paikkoja on kattoon laittaa, kylkeen menee ja pohjalle mahtuu myös.

Arvokkaita vinkkejä otetaan vastaan.
Tolla setillä haluut niin paljon jäähdytystä kun sinne koppaan vaan mahtuu. Itellä oli kolme radia, mut ne oli aika ohkasia kaikki paitsi yks, ja oon vieläkin aika varma et yks niistä radeista ei käytännössä tehny mitään koska valmiiks lämmitetty ilma meni sen läpi ja sen jäähdytysteho oli tästä johtuen varsin olematon. Lämpöihin en ollu tyytyväinen 5900x + 3080 setillä joten vaihtoon meni.

Kaks mahdollisimman paksua radia kylkeen ja pohjaan, katosta sit puhaltaa ulos ja kyljestä ja pohjasta sisään. Se olis se oma valinta nyt tällä kokemuksella. Monstaan toki tuulettimet push/pull, muuten ei järkeä. En oo mallaillu ite kummosemmin sitä XL:ää et miten sellanen Monsta menis pohjaan kahden tuulettimen kera. Kai se jotenkin menee?
 
Tolla setillä haluut niin paljon jäähdytystä kun sinne koppaan vaan mahtuu. Itellä oli kolme radia, mut ne oli aika ohkasia kaikki paitsi yks, ja oon vieläkin aika varma et yks niistä radeista ei käytännössä tehny mitään koska valmiiks lämmitetty ilma meni sen läpi ja sen jäähdytysteho oli tästä johtuen varsin olematon. Lämpöihin en ollu tyytyväinen 5900x + 3080 setillä joten vaihtoon meni.

Kaks mahdollisimman paksua radia kylkeen ja pohjaan, katosta sit puhaltaa ulos ja kyljestä ja pohjasta sisään. Se olis se oma valinta nyt tällä kokemuksella. Monstaan toki tuulettimet push/pull, muuten ei järkeä. En oo mallaillu ite kummosemmin sitä XL:ää et miten sellanen Monsta menis pohjaan kahden tuulettimen kera. Kai se jotenkin menee?

Kiitos taas @Raxama vinkeistä!

Tuossa nyt mietiskelin että riittäisköhän ihan jos hommais EKn tai vastaavan 360 radit ja 45mm paksuudella niin ei tarttis niin hirveetä viritelmää askarrella sen Monstan kanssa :D Ja unohtas ton valkosen väriteeman radien osalta... Oishan siinä kyllä sitten 3x360 radeja kiinni niin sais niilläkin hieman nestettä jo viilennettyä.

Onko mistään kotoisin nuo EKn Classic mallit vai kannattaako katsella jotakin muuta merkkiä/mallia? Infoa vaan tulemaan näin uudelle custom loopin rakentajalle ;)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 291
Viestejä
4 502 988
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Shadowman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom