Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ei nyt suoraan kuulu tähän threadiin, mutta aiemmin tuli kyseltyä näistä tuulettimista täällä.

Minkäs vuoksi en saa emolevylle tietoa tuulettimien rpm:stä? Pwm ohjaus päällä emolta, 3kpl ML120 rgb kiinni arcticin pwm 10 tuulettimen hubissa? Tuulettimet toki pyörivät ja toimivat, mutta rpm signaalista ei ole haisuakaan.
 
Ei nyt suoraan kuulu tähän threadiin, mutta aiemmin tuli kyseltyä näistä tuulettimista täällä.

Minkäs vuoksi en saa emolevylle tietoa tuulettimien rpm:stä? Pwm ohjaus päällä emolta, 3kpl ML120 rgb kiinni arcticin pwm 10 tuulettimen hubissa? Tuulettimet toki pyörivät ja toimivat, mutta rpm signaalista ei ole haisuakaan.
Onko sinulla tuuletin kiinni hubin ykköspaikassa? Se on paikka, josta RPM välitetään emolle.
 
Onko sinulla tuuletin kiinni hubin ykköspaikassa? Se on paikka, josta RPM välitetään emolle.
No niin, oli näin pienestä kiinni. Päätin tarkistaa, vaikka olin mielestäni laittanut tuulettimet varmuudella 1-3 lähtöihin. Olivatkin 3-5 paikoilla, joten ei se sitten ihme ollutkaan. Nyt rokkaa. :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Hieman kummallinen dilemma edessä. Olisikohan kellään ollut samaa ja saanut kuntoon.

Hankin tuossa Ryzen 9-5950x ja iskin kiinni Asusin crosshair viii heroon. Kotelo lianin o11 dynamic ja custom loopilla. Lianin omalla G1 distrolla ja kovaputkilla viritelty setti...
Ryzenin lämmöt idlessä ilman mitään säätöjä, ovat noin 50c ja rasituksessa nousevat 85c korville. Muutenkin pomppivat aika hurjasti itsekseen kokoajan, aiheuttaen sitä että tuulettimet huutaa kun hyenalauma ja lämmöt idlessä ovat näyttikselläkin jo 36-39c kokoajan.

Aikaisemmin 10850k näyttiksenki idle lämmöt olivat n.25-30c ja rasituksessa max 60c, nyt ryzenin kanssa rasituksessa noustaan jo 70c. Eli jossain on nyt jotain himmeänä, koska ryzeni lämmittää koko loopin. Loopissa on kaksi 360mm radia, toinen 30mm ja toinen 45mm. Nyt käytössä vielä molemmille 6 tuuletinta, toisen radin vetävät ilmaa koteloon ja toisen ulos.

Uusimmat ja tokauusimmat biosit kokeiltu ilman tulosta...

Nyt jo sanon, että toivoisin vain samaa kokeneilta vastauksia! Siis heiltä, ketkä ovat tämän omasta setistään korjanneet, tai tietävät jonkun kuka on näin tehnyt ja miten.

Kiitos etukäteen!
 
Kuulostaa kyllä melko korkeilta lämmöiltä verratuna omaan samankaltaiseen viritelmään 5900X kanssa, mutta sehän on tiedossa, että uudet Ryzenit käyvät kyllä hieman kuumana. Jos tätä ei ota huomioon ja ajatellaan, että nousu lämpötilassa johtuu jostain ulkopuolisesta tekijästä, niin ensin tulee mieleen, että toimiiko pumppu kunnolla.
 
Kuulostaa kyllä melko korkeilta lämmöiltä verratuna omaan samankaltaiseen viritelmään 5900X kanssa, mutta sehän on tiedossa, että uudet Ryzenit käyvät kyllä hieman kuumana. Jos tätä ei ota huomioon ja ajatellaan, että nousu lämpötilassa johtuu jostain ulkopuolisesta tekijästä, niin ensin tulee mieleen, että toimiiko pumppu kunnolla.
Pumppu toimii kunnolla, koska kaikki pelaa normaalisti 10850k kanssa. Se on tiedossa että lämmöt ovat kovemmat kyseisillä suorittimilla, mutta tämä ei ole normaalia...sen verran luinkin internetin ihmeellistä maailmaa, että samaa vikaa on muillakin eikä tällä oikeen löydy mitään loogista syytä.
 
Miltäs vedenlämmöt näyttää? Nyt, kun näytönohjain on sama(?) niin yleensä GPU:n raportoima lämpötila on suoraan delta veden lämpötilasta. Jos ei ole sama delta mitä vanhalla Intelin prosessorilla niin kyllähän se vaikuttaa, ettei pumppu pyöritä nestettä riittävän lujaa.
 
Miltäs vedenlämmöt näyttää? Nyt, kun näytönohjain on sama(?) niin yleensä GPU:n raportoima lämpötila on suoraan delta veden lämpötilasta. Jos ei ole sama delta mitä vanhalla Intelin prosessorilla niin kyllähän se vaikuttaa, ettei pumppu pyöritä nestettä riittävän lujaa.
Paitsi että kun tyrkkää saman vanhan suorittimen kiinni, ei ole enään ongelmia lämpöjen kanssa näyttikselläkään...

Joillain tätä samaa kummallisuutta on esiintynyt ja jollain ovat sen korjanneet, kiinnostaisi kovasti tietää miten
 
Auttais aika huomattavasti jos tietäis mikä se näytönohjain on. Ei se toisaalta sitä tilannetta muuta sen kummemmin et sulla on ehkä hippasen alimitotettu toi looppi, mulla ei 5900x ja 3080 oikeen meinannu saada tyydyttäviä lämpötiloja kolmellakaan 360 radilla.

Kato kuitenkin HWInfolla et mitä virrankulutus sillä Ryzenillä näyttää. Veikkaan et se syystä X imeskelee matalallakin kuormalla kovia watteja jotka sit lämmittää ton loopin. Omalla asuksella virtarajat ei ns. vakioasetuksillakaan oo oikeastaan vakiot, vaan se PBO pitää naksauttaa kokonaan pois päältä et mennään speksien mukasesti. Niitä voit kokeilla rassata jos löytyis helpotusta. Mitkä muistit sulla on ja millä asetuksilla?

E: Niin joo ja noi idlelämmöt on sellanen juttu et niillä ei oikeastaan tee mitään Ryzeneiden kanssa, koska se ei oikeastaan koskaan oo idlessä ja HWInfon raportoima Tctl/tdie lämpö on kaikille ytimille. Yks ydin boostaa korkeelle kevyessä loadissa niin lämpeehän se. Samoin toi 85c rasituksessa on täysin normaali, nää toimii normaalisti aina sinne 90c asti ja sinne 90c lähettyville varsinkin pikkasen heikoimmilla jäähdytysratkasuilla muuten myös mennäänkin, varsinkin tolla 5950x. Et myöskään kertonu et mitä ne veden lämmöt todellisuudessa on, saatika sitä et mitä tuulettimia käytät ja millä kierroksilla. Kaikki ku vaikuttaa suoraan lämpötiloihin.
 
Viimeksi muokattu:
Auttais aika huomattavasti jos tietäis mikä se näytönohjain on. Ei se toisaalta sitä tilannetta muuta sen kummemmin et sulla on ehkä hippasen alimitotettu toi looppi, mulla ei 5900x ja 3080 oikeen meinannu saada tyydyttäviä lämpötiloja kolmellakaan 360 radilla.

Kato kuitenkin HWInfolla et mitä virrankulutus sillä Ryzenillä näyttää. Veikkaan et se syystä X imeskelee matalallakin kuormalla kovia watteja jotka sit lämmittää ton loopin. Omalla asuksella virtarajat ei ns. vakioasetuksillakaan oo oikeastaan vakiot, vaan se PBO pitää naksauttaa kokonaan pois päältä et mennään speksien mukasesti. Niitä voit kokeilla rassata jos löytyis helpotusta. Mitkä muistit sulla on ja millä asetuksilla?

E: Niin joo ja noi idlelämmöt on sellanen juttu et niillä ei oikeastaan tee mitään Ryzeneiden kanssa, koska se ei oikeastaan koskaan oo idlessä ja HWInfon raportoima Tctl/tdie lämpö on kaikille ytimille. Yks ydin boostaa korkeelle kevyessä loadissa niin lämpeehän se. Samoin toi 85c rasituksessa on täysin normaali, nää toimii normaalisti aina sinne 90c asti ja sinne 90c lähettyville varsinkin pikkasen heikoimmilla jäähdytysratkasuilla muuten myös mennäänkin, varsinkin tolla 5950x. Et myöskään kertonu et mitä ne veden lämmöt todellisuudessa on, saatika sitä et mitä tuulettimia käytät ja millä kierroksilla. Kaikki ku vaikuttaa suoraan lämpötiloihin.

Noniin...siis pny rtx3090 on näyttis ja alphacoolin blokilla, kaikki muut on ek loopissa.
Toinen radi on 45mm 360mm ja toinen 30mm 360mm. Kotelon oma ek G1 distro ja kovaputket.

Tuulettimia Nyt per radi on 3kpl lian boraa ja 3kpl corsairin ql120, eli 6kpl per radi. Veden lämmöillä ei mittaria minulla ole, mutta näyttis näyttää idlenä 41c...heti kun isken I9-10850K kiinni, tippuu idle sinne 28-30c näyttikselläkin. Muistit on tridenzt royalit ja 3600mhz.
 
Noniin...siis pny rtx3090 on näyttis ja alphacoolin blokilla, kaikki muut on ek loopissa.
Toinen radi on 45mm 360mm ja toinen 30mm 360mm. Kotelon oma ek G1 distro ja kovaputket.

Tuulettimia Nyt per radi on 3kpl lian boraa ja 3kpl corsairin ql120, eli 6kpl per radi. Veden lämmöillä ei mittaria minulla ole, mutta näyttis näyttää idlenä 41c...heti kun isken I9-10850K kiinni, tippuu idle sinne 28-30c näyttikselläkin. Muistit on tridenzt royalit ja 3600mhz.
Joo, no 3090 + 5950X on tälleen non-HEDT seteistä se pahin mahdollinen lämpökuorma mitä oikeastaan voi saada aikaan, niin se saattaa kyllä täydessä rasituksessa olla vähän haasteellinen tolle 2x 360mm kombolle. Noi tuulettimetkaan ei oo parhaimmat mahdolliset radikäyttöön kun niitten tuottama paine on vähän niin ja näin, mut varmaan pushpullissa suoriutuu kyllä ihan ok.

Toi sensorin puuttuminen on kyllä jonkinlainen ongelma, koska Ryzeneissä lämmöt pomppii ihan miten sattuu jäähytyksestä riippumatta, ja jos tuulettimet on ohjattu CPU lämpöjen mukaan niin seurauksena on just toi, ne sahaa edestakas jatkuvasti. Käy biosista enstöikses napsauttamassa säätyminen emon lämpötilan mukaan ja aseta joku staattinen kierroslukema niille jossa se selvii rasituksessakin samoilla kierroksilla, sitä kun ei oikeen fiksusti noita kierroksia saa säädettyä ilman sitä sensoria.

Kato nyt kuitenkin vielä se virrankulutus HWInfolla. Sieltä varmaan löytyy syypää korkeille lämmöille ja voit sitten biosista säätää virtarajat sen mukaan mitä kestää, tai sit vaan ottaa PBO kokonaan pois päältä. Se voi hyvinkin olla ainut ratkasu, koska O11 Dynamic on loppujenlopuks aikamoinen akvaario, eikä se ainakaan helpotu sillä et se kylki on about kokonaan muurattu umpeen distrolla. Onks sulla ilmankierto millanen, pohjasta sisään ja katosta ulos vai molemmat radit sisään tai ulos?

Mut toisaalta asia nyt ei sinällänsä ihan kauheasti muutu, rasituksessa sulla tulee olemaan korkeat lämmöt jokatapauksessa, kun en itekkään saanu tosiaan tällä 5900x + 3080 kombolla ja 3x 360mm radilla kovinkaan hyviä lämpötiloja aikaseks (2x 30mm ja 1x 45mm paksut radit), ilman et nosti tuulettimista kierroksia omaan makuun turhan korkealle. Sulla on vielä asteen enemmän lämpökuormaa, vähemmän radia ja auttamatta huonompi ilmankierto mitä O11 XL kotelossa sain aikaseks.
 
Joo, no 3090 + 5950X on tälleen non-HEDT seteistä se pahin mahdollinen lämpökuorma mitä oikeastaan voi saada aikaan, niin se saattaa kyllä täydessä rasituksessa olla vähän haasteellinen tolle 2x 360mm kombolle. Noi tuulettimetkaan ei oo parhaimmat mahdolliset radikäyttöön kun niitten tuottama paine on vähän niin ja näin, mut varmaan pushpullissa suoriutuu kyllä ihan ok.

Toi sensorin puuttuminen on kyllä jonkinlainen ongelma, koska Ryzeneissä lämmöt pomppii ihan miten sattuu jäähytyksestä riippumatta, ja jos tuulettimet on ohjattu CPU lämpöjen mukaan niin seurauksena on just toi, ne sahaa edestakas jatkuvasti. Käy biosista enstöikses napsauttamassa säätyminen emon lämpötilan mukaan ja aseta joku staattinen kierroslukema niille jossa se selvii rasituksessakin samoilla kierroksilla, sitä kun ei oikeen fiksusti noita kierroksia saa säädettyä ilman sitä sensoria.

Kato nyt kuitenkin vielä se virrankulutus HWInfolla. Sieltä varmaan löytyy syypää korkeille lämmöille ja voit sitten biosista säätää virtarajat sen mukaan mitä kestää, tai sit vaan ottaa PBO kokonaan pois päältä. Se voi hyvinkin olla ainut ratkasu, koska O11 Dynamic on loppujenlopuks aikamoinen akvaario, eikä se ainakaan helpotu sillä et se kylki on about kokonaan muurattu umpeen distrolla. Onks sulla ilmankierto millanen, pohjasta sisään ja katosta ulos vai molemmat radit sisään tai ulos?

Mut toisaalta asia nyt ei sinällänsä ihan kauheasti muutu, rasituksessa sulla tulee olemaan korkeat lämmöt jokatapauksessa, kun en itekkään saanu tosiaan tällä 5900x + 3080 kombolla ja 3x 360mm radilla kovinkaan hyviä lämpötiloja aikaseks (2x 30mm ja 1x 45mm paksut radit), ilman et nosti tuulettimista kierroksia omaan makuun turhan korkealle. Sulla on vielä asteen enemmän lämpökuormaa, vähemmän radia ja auttamatta huonompi ilmankierto mitä O11 XL kotelossa sain aikaseks.
Nämä kaikki kokeiltu. Tilanne pitkälti melkein sama oli kyljet auki tai ei...olen säätänyt manuaalisesti monella eri tavalla tuulettimet jo. Pbo on ollut pois ja päällä, enkä ole saanut mitään etuja...

Ongelma on todella outo...vaikuttaa siltä että pumppu ei toimisi ryzenin kanssa mutta sitten taas pelaa vaihtamalla hienosti i9 kanssa. Tästä puuttuu jotenkin logiikka...

Taidan vaihdella aio kiinni tuolle ryzenille ja katsella miten asiat muuttuu. Ei tässä ole mitään järkeä että kahdella 360mm radilla ei pysyisi pelattavassa kunnossa.
 
Mikä blokki prossulla? Voi olla kontakti ongelma cpun ja blokin välillä. Onko blokki suora ja kiristetty tasaisesti?
 
Nämä kaikki kokeiltu. Tilanne pitkälti melkein sama oli kyljet auki tai ei...olen säätänyt manuaalisesti monella eri tavalla tuulettimet jo. Pbo on ollut pois ja päällä, enkä ole saanut mitään etuja...

Ongelma on todella outo...vaikuttaa siltä että pumppu ei toimisi ryzenin kanssa mutta sitten taas pelaa vaihtamalla hienosti i9 kanssa. Tästä puuttuu jotenkin logiikka...

Taidan vaihdella aio kiinni tuolle ryzenille ja katsella miten asiat muuttuu. Ei tässä ole mitään järkeä että kahdella 360mm radilla ei pysyisi pelattavassa kunnossa.
No, voithan sä sen pumpunkin kokeilla nyppäämällä sen PWM johdon pois jollonka se käy täysillä kierroksilla. Tuskin vaikuttaa, mut eipä tuossa taida mitään menettääkkään.

Eiku jaa, tossa distrossa on joku DDC romu kiinni, no sit ei säädetäkkää.
 
No, voithan sä sen pumpunkin kokeilla nyppäämällä sen PWM johdon pois jollonka se käy täysillä kierroksilla. Tuskin vaikuttaa, mut eipä tuossa taida mitään menettääkkään.

Eiku jaa, tossa distrossa on joku DDC romu kiinni, no sit ei säädetäkkää.
Joo sitä ei säädellä, se polkee minkä polkee.

Sen verran mennyt aikaa nyt tähän, että taidan pitää pienen hermo paussin asiasta :) kolmesti jo loopinkin purkanut, ettei sieltä mitään hämärää olisi löytynyt. Biosista manuaalisesti käyty vaikka mitä läpi päälle ja pois, ilman mitään vaikutusta.

Seuraavaksi mielenkiinnosta kokeilen vielä purkaa tilannetta ilman tuota näyttistä ja sitten erikseen prossua aiolla.
.katsellaan...
 
Joo sitä ei säädellä, se polkee minkä polkee.

Sen verran mennyt aikaa nyt tähän, että taidan pitää pienen hermo paussin asiasta :) kolmesti jo loopinkin purkanut, ettei sieltä mitään hämärää olisi löytynyt. Biosista manuaalisesti käyty vaikka mitä läpi päälle ja pois, ilman mitään vaikutusta.

Seuraavaksi mielenkiinnosta kokeilen vielä purkaa tilannetta ilman tuota näyttistä ja sitten erikseen prossua aiolla.
.katsellaan...
Kyllähän sitäkin voi säätää emon biosista, mut se on vaan siinä samassa 4pin piuhassa se virta ja RPM. Tyhmä ehdotus varmaan, mut jos et sitä kokeillu biosista rassata niin sehän on vielä mahollisesti yks vaihtoehto et se on jollain kusisella 25% asetuksella yrittäny sitä pyöritellä.
 
Kahta eri blokkia kokeiltu samoilla tuloksilla. On varmasti kiinni pinta kiinni eikä ole ilmaa...

Mulla ekwb velocity blokki, työntömitalla katoin heti uutena et ei ollu ihan tasainen, hion lasia vasten samantien suoraks kun noista rusinoista ollut aiemmin juttua ettei ihs ole välttis ihan suora sekään ja hyvin on rokannut :cigar:
 
Kyllähän sitäkin voi säätää emon biosista, mut se on vaan siinä samassa 4pin piuhassa se virta ja RPM. Tyhmä ehdotus varmaan, mut jos et sitä kokeillu biosista rassata niin sehän on vielä mahollisesti yks vaihtoehto et se on jollain kusisella 25% asetuksella yrittäny sitä pyöritellä.
Täysillä siis menee :)
 
Itsellähän ei oo rytsölää ollut joten en varmaks tiedä mut olikos näin et ryzenit vaatis vähän isomman blockin ja jos oli ni onkos nää kokeillut blockit olleet niitä ns ryzeneille tarkotettuja vai universaaleja.
Sitten toinen mikä suattaapi vaikuttaa niin jos looppi on nihkeästi riittävä setupille ja lisäks puhallat toisen radin lämpimät ilmat toisenkin radin läpi niin sehän vaikuttaa kans vedenlämpöihin jonkin verran ja lopputulema on että et saa ihan kaikkea hyötyä radeista irti... Lämpenee vähän enemmän ne vedet ja sitäkautta myös näyttiskin idlenä
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen vesijäähdytys-rakentelu melkein valmis. Samalla ensimmäinen iso vitutus vesijäähdytyksen rakentamisesta. Komponentit:
Asus 3090 RTX EKWB
EKWB Velocity CPU block
Alphacool NexXxoS XT45 2 kpl
EK-Waterblocks EK-CoolStream Rad SE 360
ZMT 16/10-letku
Aqua Computer D5 NEXT pumppu
Heatkiller Tube D5 100 mm - MURHEENKRYYNI.

Kaikki muu pitää vettä paitsi tuo pirun vesisäiliö. Se näyttää hienolta, muttei pidä vettä. Vettä kesii lasiputken ja alaosan välistä. Made in Germany -laatua. Pultit kireellä, tiivisteet kunnossa, tiivistepinnat hienot. Saksalaiset ei vaan osaa tehdä näitäkään oikein. Tiivisteet ovat liian matalat tai jalat liian pitkät eli ei tiivisty riittävästi. Yön ajan oli pumppu päällä ja juuri huomasin, että oli muutamia pisaroita vuotanut. Olin jo alkamassa laittamaan konetta muuten nippuun - onneksi en laittanut.

Lyhensin rälläkällä lamellilaikalla jalkoja ~0,4 mm, että tulisi enemmän painetta tiivisteisiin.

Tällä hetkellä painetesti taas menossa vesisäiliöön. Laitoin sen vettä täyteen ja painoin EKWB pumpulla sinne 0,7 bar painetta ja katson tuleeko vettä läpi. Ainakin paine on tässä 10 min aikana laskenut hieman. Toivottavasti se on kansi joka vuotaa eikä alaosa.
 
Ensimmäinen vesijäähdytys-rakentelu melkein valmis. Samalla ensimmäinen iso vitutus vesijäähdytyksen rakentamisesta. Komponentit:
Asus 3090 RTX EKWB
EKWB Velocity CPU block
Alphacool NexXxoS XT45 2 kpl
EK-Waterblocks EK-CoolStream Rad SE 360
ZMT 16/10-letku
Aqua Computer D5 NEXT pumppu
Heatkiller Tube D5 100 mm - MURHEENKRYYNI.

Kaikki muu pitää vettä paitsi tuo pirun vesisäiliö. Se näyttää hienolta, muttei pidä vettä. Vettä kesii lasiputken ja alaosan välistä. Made in Germany -laatua. Pultit kireellä, tiivisteet kunnossa, tiivistepinnat hienot. Saksalaiset ei vaan osaa tehdä näitäkään oikein. Tiivisteet ovat liian matalat tai jalat liian pitkät eli ei tiivisty riittävästi. Yön ajan oli pumppu päällä ja juuri huomasin, että oli muutamia pisaroita vuotanut. Olin jo alkamassa laittamaan konetta muuten nippuun - onneksi en laittanut.

Lyhensin rälläkällä lamellilaikalla jalkoja ~0,4 mm, että tulisi enemmän painetta tiivisteisiin.

Tällä hetkellä painetesti taas menossa vesisäiliöön. Laitoin sen vettä täyteen ja painoin EKWB pumpulla sinne 0,7 bar painetta ja katson tuleeko vettä läpi. Ainakin paine on tässä 10 min aikana laskenut hieman. Toivottavasti se on kansi joka vuotaa eikä alaosa.
En muista missä, ehkä redditissä jollakin oli sama ongelma eli Heatkillerin säiliö vuosi siitä putken alaosan tienoilta. Ihme homma kun kuitenkin ”premium” osa pitäisi olla ja kaikki aina kehuvat Watercoolia maasta taivaisiin.
 
Ensimmäinen vesijäähdytys-rakentelu melkein valmis. Samalla ensimmäinen iso vitutus vesijäähdytyksen rakentamisesta. Komponentit:
Asus 3090 RTX EKWB
EKWB Velocity CPU block
Alphacool NexXxoS XT45 2 kpl
EK-Waterblocks EK-CoolStream Rad SE 360
ZMT 16/10-letku
Aqua Computer D5 NEXT pumppu
Heatkiller Tube D5 100 mm - MURHEENKRYYNI.

Kaikki muu pitää vettä paitsi tuo pirun vesisäiliö. Se näyttää hienolta, muttei pidä vettä. Vettä kesii lasiputken ja alaosan välistä. Made in Germany -laatua. Pultit kireellä, tiivisteet kunnossa, tiivistepinnat hienot. Saksalaiset ei vaan osaa tehdä näitäkään oikein. Tiivisteet ovat liian matalat tai jalat liian pitkät eli ei tiivisty riittävästi. Yön ajan oli pumppu päällä ja juuri huomasin, että oli muutamia pisaroita vuotanut. Olin jo alkamassa laittamaan konetta muuten nippuun - onneksi en laittanut.

Lyhensin rälläkällä lamellilaikalla jalkoja ~0,4 mm, että tulisi enemmän painetta tiivisteisiin.

Tällä hetkellä painetesti taas menossa vesisäiliöön. Laitoin sen vettä täyteen ja painoin EKWB pumpulla sinne 0,7 bar painetta ja katson tuleeko vettä läpi. Ainakin paine on tässä 10 min aikana laskenut hieman. Toivottavasti se on kansi joka vuotaa eikä alaosa.
Nyt on vahvaa suorittamista, kun rälläkällä ajetaan 0.4mm määriä :lol:

No viisastelu sikseen ja toivottavasti saat pitämään.
Itse en ehkä olisi noin "radikaalia" tapaa käyttänyt vaan laittanut tiivisteen päälle ohuen siivun tiivisteliimaa, antanut kuivua ja sitten vedet ja testit.
 
Nyt on vahvaa suorittamista, kun rälläkällä ajetaan 0.4mm määriä :lol:

No viisastelu sikseen ja toivottavasti saat pitämään.
Itse en ehkä olisi noin "radikaalia" tapaa käyttänyt vaan laittanut tiivisteen päälle ohuen siivun tiivisteliimaa, antanut kuivua ja sitten vedet ja testit.

Onhan se näinkin. Lappulaikalla on helppo lyhentää hieman. Kaikki jalat vingalla yhteen ja pöytää vasten. Sitten ottaa hieman tavaraa pois. Tönärillä saa mitattua jalkojen pituudet. ja seurattua suoritusta.

Eipä auttanut lyhentäminen vaan vuotaa edelleen ainakin paineistettuna. Puolen tunnin aikana on kostunut alaosa. Täytyy tosin sanoa että 0,7 bar on kova paine. Vastaa 7 metriä vesipatsasta ja normaalistihan tässä on se 10 sentin vesipatsas eli ei minkäänlaista painetta.

Jaa-a,pitäisiköhän sitä jonkinlaista tiivisteliimaa laitella. En jaksaisi odotella että lähettävät paksumman tiivisteen heatkillerilta kuten jollekin oli käynyt. Yksi vaihtoehto olisi tietysti laittaa kone vaan pyörimään näin ja toivoa ettei se vuoda ilman paineistusta.

Laittelin heatkillerille kiitos-mailin laadukkaasta komponentista.
 
Onhan se näinkin. Lappulaikalla on helppo lyhentää hieman. Kaikki jalat vingalla yhteen ja pöytää vasten. Sitten ottaa hieman tavaraa pois. Tönärillä saa mitattua jalkojen pituudet. ja seurattua suoritusta.

Eipä auttanut lyhentäminen vaan vuotaa edelleen ainakin paineistettuna. Puolen tunnin aikana on kostunut alaosa. Täytyy tosin sanoa että 0,7 bar on kova paine. Vastaa 7 metriä vesipatsasta ja normaalistihan tässä on se 10 sentin vesipatsas eli ei minkäänlaista painetta.

Jaa-a,pitäisiköhän sitä jonkinlaista tiivisteliimaa laitella. En jaksaisi odotella että lähettävät paksumman tiivisteen heatkillerilta kuten jollekin oli käynyt. Yksi vaihtoehto olisi tietysti laittaa kone vaan pyörimään näin ja toivoa ettei se vuoda ilman paineistusta.

Laittelin heatkillerille kiitos-mailin laadukkaasta komponentista.
Tietty voit mitata tuon vakio tiivisteen ja googlettaa saman kokoista mutta paksumpaa tilalle.
Yllättävän hyvin löytyy tyyliin motonet / puuilo valikoimistakin. Vaikka olisi tiivistesarja lajitelmakin missä sopivaa niin nekään ei paljoa maksa.
 

Siinä jo vähän paksumpi O rengas. Silikoni liima on ja patevä kun paine ei ole korkea.
 
Näin se valmistui oma customi kikkura.


20210418_140020.jpg

20210418_140136.jpg



Täytyt sanoa, että jos olisin ostaessa tiennyt minkälaista sirkutusta tuo distron pumppu pitää niin olisin rakennellut toisin. Nyt kone on äänetön, kuten tavoitelin tällä buildilla - paitsi että pumppu sirisee häiritsevän kovaäänisesti. En tiedä onko rikki vai kuuluuko vaan ominaisuuksiin, mutta on melkosta shittiä, että kraken x62 aion pumppua ei kuullut edes täysillä käydessään ja tämä kuuluu ihan sama millä pwm säädöllä ajelee.

Kokemuksena kuitenkin verraton ja rakentelussa sai tunteja elämästä kyllä hukattua. Näyttis vielä vesille, kunhan 3080 strixi joskus sitten tulee.
 
Näin se valmistui oma customi kikkura.


20210418_140020.jpg

20210418_140136.jpg



Täytyt sanoa, että jos olisin ostaessa tiennyt minkälaista sirkutusta tuo distron pumppu pitää niin olisin rakennellut toisin. Nyt kone on äänetön, kuten tavoitelin tällä buildilla - paitsi että pumppu sirisee häiritsevän kovaäänisesti. En tiedä onko rikki vai kuuluuko vaan ominaisuuksiin, mutta on melkosta shittiä, että kraken x62 aion pumppua ei kuullut edes täysillä käydessään ja tämä kuuluu ihan sama millä pwm säädöllä ajelee.

Kokemuksena kuitenkin verraton ja rakentelussa sai tunteja elämästä kyllä hukattua. Näyttis vielä vesille, kunhan 3080 strixi joskus sitten tulee.
Mun silmään istuu kivasti kun käytetään hieman aikaa enemmän ja tehdään niitä mutkia kovilla putkilla.
Mutta mikäs tuo alempi cpu putki? Jäikö vajaaksi kääntö distrolle? :D
 
Jaaha. Kone on nyt käynnissä. Mikähän ihmeen ongelma tässä on kun CPU käy noin kuumana? Ilmaamisvaiheessa kääntelin konetta joka suuntaan useampaan kertaan. Ihan kuin vesi ei kiertäisi ollenkaan vaikka D5-pumppu pyörii täysiä

1618779255369.png
 
Jaaha. Kone on nyt käynnissä. Mikähän ihmeen ongelma tässä on kun CPU käy noin kuumana? Ilmaamisvaiheessa kääntelin konetta joka suuntaan useampaan kertaan. Ihan kuin vesi ei kiertäisi ollenkaan vaikka D5-pumppu pyörii täysiä

1618779255369.png
Ensinnäkin vaihda HWmonitor HWinfo ohjelmaan.
Jatkuuko vika? :)
 
Mun silmään istuu kivasti kun käytetään hieman aikaa enemmän ja tehdään niitä mutkia kovilla putkilla.
Mutta mikäs tuo alempi cpu putki? Jäikö vajaaksi kääntö distrolle? :D
Pyrin saamaan molemmat putket vaakatasossa suoraan. Ilman tuota ylimääräistä mutkittelua olisi melko vinossa sivulta katsottaessa tuo alempi putki.
 
Ensinnäkin vaihda HWmonitor HWinfo ohjelmaan.
Jatkuuko vika? :)
Jaa-a. Hämmentävältä näyttää:

Edit. RAMmit käy ainakin tosi kuumana. Enpä ole vuosiin tikkuihin käsillä koskettanut mutta juuri ja juuri voi koskea kun ovat niin lämpöiset
1618762136886.png
 

Liitteet

  • 1618762028643.png
    1618762028643.png
    52,4 KB · Luettu: 20
Jaa-a. Hämmentävältä näyttää:

Edit. RAMmit käy ainakin tosi kuumana. Enpä ole vuosiin tikkuihin käsillä koskettanut mutta juuri ja juuri voi koskea kun ovat niin lämpöiset
1618762136886.png
Mitä lämmöt näyttävät prosessorin osiossa? Kuvassa näkyy vain emolevyn mittaukset.
 
Onkohan prossulla kontakti kunnossa? Levititkö tahnan vai millä menetelmällä pistit?

Levittelin tahnan sormella tasaisesti prosessorin päälle. Ohuen kerroksen laitoin samalla tavalla kuin olen joskus aiemminkin laitellut. Blockkia laitellessa hinkkailin blokki kevyesti edes-takaisin. Blockki on todella todella tiukasti kiinni...

CPU blockin nurkka on vain kevyesti lämmin RAMmiin verrattuna.
Laitoin Asuksen ohjelmasta prosessorin kuormituksen päälle niin lämmöt laski 15 -astetta. Kun lopetin kuormituksen lämmöt palautui ~75°C tasolle. Jotain tosi kummallista tässä on:
1618763210672.png
 
Vaikea ymmärtää mitä tässä on tapahtunut kun idle-lämpötila on nyt hyväksyttävissä rajoissa eli 40-astetta. Ajelin Primeä ~10 minuuttia ja sain lämmöt nousemaan. Tuonne ne nouse 72-asteen tienoille. En yhtään ymmärrä minkä takia CPU-lämpötilat olivat niin korkeat aiemmin kun mikään ei näyttänyt olevan päällä ja CPU-kuormitus windowsin mukaan oli alle 10 %...

1618764786699.png

1618765778834.png
 

Liitteet

  • 1618764786960.png
    1618764786960.png
    1,1 MB · Luettu: 3
Noniin...siis pny rtx3090 on näyttis ja alphacoolin blokilla, kaikki muut on ek loopissa.
Toinen radi on 45mm 360mm ja toinen 30mm 360mm. Kotelon oma ek G1 distro ja kovaputket.

Tuulettimia Nyt per radi on 3kpl lian boraa ja 3kpl corsairin ql120, eli 6kpl per radi. Veden lämmöillä ei mittaria minulla ole, mutta näyttis näyttää idlenä 41c...heti kun isken I9-10850K kiinni, tippuu idle sinne 28-30c näyttikselläkin. Muistit on tridenzt royalit ja 3600mhz.
En nyt jaksanut kaikkea keskustelua aiheesta lukea läpi, mutta se veden lämpötila on vesileikeissä se ainoa lämpötila millä on väliä. Kunhan se neste pysyy viileänä, niin lämpö siirtyy nesteeseen, ja nesteestä ilmaan, ja komponentit jäähtyy. Jos myös näyttis alkaa lämpenemään prossua kuormittamalla, niin silloin jäähdytysteho loppuu.

Tilannehan voi olla, että vesi on 25 asteista, prossu paahtaa 80 asteisena, niin vaikka ne radin tuulettimet pyörisi miljoonaa, ei se sitä prossun lämpötilaa laske mihinkään.
Myös siis jos sulla on toinen radi sisään, ja toinen ulos, niin se jälkimmäinen joutuu vaihtamaan lämpimästä vedestä lämpimään ilmaan sitä energiaa, ja vaikkei nyt aivan turha ole, niin kyllä se aika tekohengitystä on. Molemmat sisään, tai molemmat ulos.
 
Osaako joku kommentoida onko alla olevat lukemat ihan OK jos jäähdytetään tosiaan Ryzen 5950X:ää ja 3090:aa kolmella 360-radilla. Käppyrät piirretty Overwatchia pelaillessa. Lievä ahdistus iski kun vesipumppu alkoi piippaamaan pelin aikana, että lämpötilahälytys (40-astetta)
1618772393833.png
 
Jaa-a. Hämmentävältä näyttää:

Edit. RAMmit käy ainakin tosi kuumana. Enpä ole vuosiin tikkuihin käsillä koskettanut mutta juuri ja juuri voi koskea kun ovat niin lämpöiset
1618762136886.png
syytä en tiedä mikä/miksi, mutta tuo 90w kulutus idlenä aiheuttaa sen lämpenemisen. tuossa kuva 3950x kulutuksesta idlenä
 

Liitteet

  • 2vkLh25.jpeg
    2vkLh25.jpeg
    216,9 KB · Luettu: 26
Osaako joku kommentoida onko alla olevat lukemat ihan OK jos jäähdytetään tosiaan Ryzen 5950X:ää ja 3090:aa kolmella 360-radilla. Käppyrät piirretty Overwatchia pelaillessa. Lievä ahdistus iski kun vesipumppu alkoi piippaamaan pelin aikana, että lämpötilahälytys (40-astetta)
1618772393833.png
Valitettavasti joo, aikalailla. Nosta tuulettimien kierroksia niin alkaa se vesi sitten jäähtymäänkin, mitkä ropellit sulla on ja millä RPM? Mulla oli oman 3x 360mm setin kanssa 5900x + 3080 combolla ML120 flektit radeissa kiinni, kaikissa push/pull joka ei vissiin ihan kauheasti hyödyttänyt loppupeleissä, sillä niitä sai silti pyöritellä sellasella nopeudella et ne kuuli kyllä jos ei kuulokkeista tullu mitään. Toisaalta avoimet kuulokkeet niin kuuleehan ne, mutta toisaalta veikkaan et ton setin ongelmana oli myös se et kun koppa oli vuorattu radeilla niin sen lämmitetyn ilman on pakko päästä jostain poiskin, mikä nyt ei välttämättä palveluksia tehnyt veden lämpötilalle myöskään.

Mulla tosin pysy kyllä alle 40c näppärästi, mut pienempi lämpökuorma ja mahdollisesti isompi RPM tuulettimilla.
 
Tarkoitatko Windowsin power plania vai onko Ryzenilla jokin oma? Kaikki asetukset ovat defaultilla mitä nyt on sattunut BIOSsista / Windowsista asennusten yhteydessä tulemaan.
Ryzeneillä on oma power plan 3000-sarjaan asti (vissiin tulee piirisarjan ajureiden mukana), mutta 5000-sarjalaisilla sitä ei enää tarvita, vaan winukan power plan pitäis niissä pelittää ihan normaalisti (kunhan on ajurit kohdallaan).
Itsellä tosin 5800X:n kanssa prossun tehonotto pysyy samana idlessä riippumatta siitä onko käytössä balanced, tai ultimate performance. Ryzen Master raportoi prossun tehonkäytöksi ~25W, mutta CoreTempin mukaan se imeskelee ~55W molemmilla profiileilla idlessä. Ilmeisesti CoreTemp ilmoittaa TTP:n (joka RM:ssä on 10% of 500W) ja Ryzen Master taas jotain muuta CPU powerina.
Olethan asentanut AMD:n chipset driverit..?
 
Osaako joku kommentoida onko alla olevat lukemat ihan OK jos jäähdytetään tosiaan Ryzen 5950X:ää ja 3090:aa kolmella 360-radilla. Käppyrät piirretty Overwatchia pelaillessa. Lievä ahdistus iski kun vesipumppu alkoi piippaamaan pelin aikana, että lämpötilahälytys (40-astetta)
1618772393833.png
No riippuen toki nesteistäkin, mutta esim EK Cryofuelit on speksattu pysymään oikeanlaisena 65c asti.
Sen jälkeen alkaa hajoamaan nesteen rakenne.
Paras on toki pitää nesteet mahdollisimman viileänä, mutta ei tuo 40c ole vielä paniikin paikka.
Mulla toki pikku radeja (slimmejä 240 ja 280 ja paksu 240), mutta nesteet pyörii 39-42c.
Toki kämppään kun päästää ulkoa viileämpää ilmaa niin käy jopa 35c.
2x1080 strixiä lämmittää käytännössä vettä 24/7 330w yhteiskuormalla koko kone yhteensä imee sen 440w seinästä.
Mulla kierrossa ramit, piirisarja, vrm, cpu ja 2xgpu.

Alunperin oli vielä kaikki radit sisäänpäin, että saa mahd viileää ilmaa vedelle, mutta kun lisäsin kolmannen kennon
niin käänsin katon 240 kennon tuulettimet ulospäin puhaltaa.
Kopan sisällä alkoi olla melkoinen sauna niin saisi vähän paremmin sitä lämmintä pois sieltä kopan sisältä.
Yksi 140mm takana ei ihan riittänyt lämmön poistoon (ainakaan omasta mielestä). :)
 
Saisivat tehdä enemmän koteloille radin paikkoja myös alas, niin että saisi alhaalta ja edestä viileää raikasta ilmaa ulkoa radien läpi, ja katosta (ja takaa) lämmennyt ilma ulos minne se pyrkii muutenkin.
 
Saisivat tehdä enemmän koteloille radin paikkoja myös alas, niin että saisi alhaalta ja edestä viileää raikasta ilmaa ulkoa radien läpi, ja katosta (ja takaa) lämmennyt ilma ulos minne se pyrkii muutenkin.
Ja paskapuhetta heti alkuunss, kun kyse ei ole vapaasta ilmanvaihdosta.
Joo lämmin hakeutuu ylöspäin, mutta kyllä ne tuulettimet liikuttaa ilman sinne minne haluaa.
Toki passiivi jäähdytys eriksren, mutta tuskin kukaan moista harrastaa.
 
Ja paskapuhetta heti alkuunss, kun kyse ei ole vapaasta ilmanvaihdosta.
Joo lämmin hakeutuu ylöspäin, mutta kyllä ne tuulettimet liikuttaa ilman sinne minne haluaa.
Toki passiivi jäähdytys eriksren, mutta tuskin kukaan moista harrastaa.
Mutta siitä huolimatta pohjassa saisi olla useammin radi/tuuletinpaikkoja. Jos laittaa eteen ja kattoon radit ja niistä ilmaa koteloon, poistoilmalle tahtoo jäädä vähän nihkeästi tuuletinpaikkoja.
 
Mutta siitä huolimatta pohjassa saisi olla useammin radi/tuuletinpaikkoja. Jos laittaa eteen ja kattoon radit ja niistä ilmaa koteloon, poistoilmalle tahtoo jäädä vähän nihkeästi tuuletinpaikkoja.
No tuo on totta.
Pohjalla vaan psu vie ison tilan radeilta ellei jötti koteloa ole.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 785
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom