• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroopan maat, politiikka ja EU

Kuinka merkittäväksi arvioit tämän mainitun pullonkorkkiregulaation vaikutukset alueen taloudellisiin kyvykkyyksiin?

Se on kyllä selvä että henkilötietojen suojat — kuten esimerkiksi GDPR — vähentävät korporaatioiden kykyä väärinkäyttää ihmisten tietoja ja siten heikentävät bisnesmahdollisuuksia.
Kirjoituksen tahallinen väärinymmärtäminen potenssiin kolme? Minä en kirjoittanut GDPR:stä yhtään mitään. Pullonkorkkien sääntely on sellaisen ihmisen märkä uni, joka haluaa säännellä asioita, joilla ei ole mitään isompaa merkitystä.
Holmströmin et al. ajatukset koko Euroopalle on se asia, jonka haluan ottaa esille.

Pelkästään suomalaisille tämäkin on oikein hyvä neuvo:
Holmström katsoo, että amerikkalainen tapa suhtautua työhön ja vaurastumiseen ovat taloudellisen kehityksen perusta.
– Jos kukaan ei tee rahaa, niin ei mitään tapahdu, hän toteaa.
 
Viimeksi muokattu:
Make TEKO great again
Vähän kyllä ihmettelee, miten riippumattoman IT:n toteuttaminen on nykyään muka niin vaikeaa, että mikään ei onnistu.

TEKO on hyvä esimerkki siitä, miten suomalaisvoimin (virkatyönä VTKK:lla?) toteutettiin suomenkielinen tekstinkäsittelyohjelma, joka oli aika laajassakin käytössä julkishallinnossa ja yliopistoilla joskus 80-90 luvun vaihteen tienoilla.

Muutenkin valtiolla ja kunnilla oli omat IT-talot (VTKK, Kunnallistieto ym) ja IT oli itse omiin tarpeisiin toteutettua. Näin toimittiin Suomessa Suomen resursseilla, mutta nyt ei eurooppalaisin voimin saada oikein mitään kunnollista aikaiseksi.

Se suurin, ja oikeastaan vaarallisin, USA-riippuvuus ei tule sieltä raudasta vaan softasta. Kun valtaosa kaikesta cloud-infrasta, ja siten valtaosa kaikesta siitä softasta mitä ihmiset käyttää, pyörii AWS:ssä ja Azuressa, niin tuo luo sen massiivisen riippuvuuden Yhdysvaltalaisiin yrityksiin.
Mikä näissä tarkalleen on sellaista, mitä ei kohtuullisella vaivalla voisi toteuttaa linux-pohjaisessa palvelussa tai jossain eurooppalaisessa pilvessä kuten Hetzner?
 
Mikä näissä tarkalleen on sellaista, mitä ei kohtuullisella vaivalla voisi toteuttaa linux-pohjaisessa palvelussa tai jossain eurooppalaisessa pilvessä kuten Hetzner?
Ei kai mikään muu, kuin että nyt kun ne organisaatiot ovat rakentaneet sen koko IT-infransa AWS:n tai Azuren päälle, niin sen kaiken siirtäminen jonkun muun alustan päälle (vaikka sellainen alusta löytyisikin) olisi aika helvetin iso homma.
 
Muutenkin valtiolla ja kunnilla oli omat IT-talot (VTKK, Kunnallistieto ym) ja IT oli itse omiin tarpeisiin toteutettua. Näin toimittiin Suomessa Suomen resursseilla, mutta nyt ei eurooppalaisin voimin saada oikein mitään kunnollista aikaiseksi.
Luulisi myöskin olevan intressi jo ihan suomessa alkaa kehittämään tuollaista, kun miettii että yleensä kaikenlaiset julkisen ja yksityisen väliset tietojärjestelmähankkeet menee ihan järjestelmällisesti pieleen. Mun mielestäni tilaaja-tuottaja mallit on tässäkin kohtaa hyvin ongelmalliseksi/kalliiksi osottautuneita ja asioita voisi valtiokin tehdä ihan itse.

EU tuskin tulee saamaan mitään aikaiseksi ja jos saakin niin lopputulos on jokaiselle maalle kansallinen poikkeus- tyyppinen tilkkutäkki. Suomessa vaan kaikenlaista vastuuta omasta kansallisesta tekemisestä tunnutaan poliitikkojen keskuudesta ulkoistettavan millon minnekkin.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi myöskin olevan intressi jo ihan suomessa alkaa kehittämään tuollaista, kun miettii että yleensä kaikenlaiset julkisen ja yksityisen väliset tietojärjestelmähankkeet menee ihan järjestelmällisesti pieleen. Mun mielestäni tilaaja-tuottaja mallit on tässäkin kohtaa hyvin ongelmalliseksi/kalliiksi osottautuneita ja asioita voisi valtiokin tehdä ihan itse.
VTKK:a ei kai tunnettu minään tehokkuuden pesänä, mutta se hoiti toteutuksen ohella myös tietojärjestelmien määrittelyn, mikä ilmeisesti johti siihen, että ennakoitavissa olevalla työmäärällä syntyi toimiva tietojärjestelmä. Ei ollut samanlaista intressiristiriitaa tilaajan ja toimittajan välillä kuin näissä kumppanuusmalleissa. Kun kaikki IT-osaaminen on toimittajalla, ei tilaaja edes osaa määritellä järjestelmää hyvin eikä ainakaan tehokkaasti.

Omia julkisen puolen IT-taloja oli mutta ne on siirtyneet markkinoille, mm: VTKK->Tieto->Tietoevry ja Kunnallistieto->Novo Group->CGI Suomi.
Ei kai mikään muu, kuin että nyt kun ne organisaatiot ovat rakentaneet sen koko IT-infransa AWS:n tai Azuren päälle, niin sen kaiken siirtäminen jonkun muun alustan päälle (vaikka sellainen alusta löytyisikin) olisi aika helvetin iso homma.
Tämähän se. Jos VTKK:n perillinen Tietoevry on julkishallinnon hovitoimittaja, ja sen tilanne on tämä:
"Tietoevry tekee julkisissa pilvipalveluissa yhteistyötä Microsoftin kanssa. Yrityksillä on myös yhteinen koulutusohjelma, jossa Tietoevryyn sertifioidaan tuhansia Azure-ammattilaisia.", niin kynnys ruveta tekemään jotain muuta on korkea.

Tässä AI:n näkemystä miten Azure-infraa voisi korvata Linux-pohjaisella:
Screenshot at 2025-11-30 19-58-45.png
Saksassa Schleswig-Holsteinin osavaltio on siirtymässä Linux-pohjaisen IT:n käyttöön ja Münchenin kaupunki toteutti oman LiMux-hankkeensa (joskin on palaillut takaisin Windows-maailmaan).
 
VTKK:a ei kai tunnettu minään tehokkuuden pesänä, mutta se hoiti toteutuksen ohella myös tietojärjestelmien määrittelyn, mikä ilmeisesti johti siihen, että ennakoitavissa olevalla työmäärällä syntyi toimiva tietojärjestelmä. Ei ollut samanlaista intressiristiriitaa tilaajan ja toimittajan välillä kuin näissä kumppanuusmalleissa. Kun kaikki IT-osaaminen on toimittajalla, ei tilaaja edes osaa määritellä järjestelmää hyvin eikä ainakaan tehokkaasti.

Omia julkisen puolen IT-taloja oli mutta ne on siirtyneet markkinoille, mm: VTKK->Tieto->Tietoevry ja Kunnallistieto->Novo Group->CGI Suomi.

Tämähän se. Jos VTKK:n perillinen Tietoevry on julkishallinnon hovitoimittaja, ja sen tilanne on tämä:
"Tietoevry tekee julkisissa pilvipalveluissa yhteistyötä Microsoftin kanssa. Yrityksillä on myös yhteinen koulutusohjelma, jossa Tietoevryyn sertifioidaan tuhansia Azure-ammattilaisia.", niin kynnys ruveta tekemään jotain muuta on korkea.

Tässä AI:n näkemystä miten Azure-infraa voisi korvata Linux-pohjaisella:
Screenshot at 2025-11-30 19-58-45.png
Saksassa Schleswig-Holsteinin osavaltio on siirtymässä Linux-pohjaisen IT:n käyttöön ja Münchenin kaupunki toteutti oman LiMux-hankkeensa (joskin on palaillut takaisin Windows-maailmaan).
Ei azuressakaan juuri mikään pyöri windowsin päällä. Jotain vanhoja .net framework sovelluksia on firmoilla, mutta kaikki siirtyy niistä pois pikku hiljaa.

Koko azure/aws/gcp perustuu lähes täysin OSS komponentteihin, joita noi on sitten muokannut sopiviksi omaan lähestymiseen. Melkein kaikki noissa pyörii konteissa, mutta se deployment on tehty todella helpoksi. Samoin SDK:t eri komponenttien käyttämiseen softassa on todella pitkällä. Noi on rakentanut noita todella pitkään, eikä tuota riippuvuutta ihan heti hajoiteta. Azuren vahvuus on vielä keskitetty käyttäjänhallinta, jolla voi roolittaa ihan jokaisen pyörivän softan sun tenantissa.

Itsessään joku container joka pyörittää softan ei ole mikään kovin hankala homma tehdä, tähän on jo olemassa useita valmiita ratkaisuja. Mutta kun pitäisi olla monitorointi, käyttäjien hallinta, verkot, suht yksinkertaiset deploymentit useista giteistä + tuhat muuta komponenttia, niin alkaa olemaan tekemistä. Ja kaiken pitäisi skaalautua aivan jäätävästi. Ja näihin pitää tehdä omat sdk:t, jotta hallinta on omissa käsissä ja validoitu, että pyörii juuri siinä servicessä, mitä devaajat haluaa käyttää.

Joo olishan se kiva, jos hertzner tai vastaava pystyisi jotain tuollaista tarjoamaan, mutta ei täällä ole tuollaiseen tarpeeksi riskinotto kykyä ja rahaa firmoilla. Sillä on syynsä, miksi noi oli jäätävän isoja firmoja jo, kun aloittivat tuollaista tekemään.

Tuo listan tavara on ihan ok juttuja korvaamaan azuren komponentit, mutta jos et tee omia, niin miksi edes lähteä kilpailemaan managed toiminnassa, vaan ihan puhdas VPS kauppa on ihan riittävää silloin.
 
Koko azure/aws/gcp perustuu lähes täysin OSS komponentteihin, joita noi on sitten muokannut sopiviksi omaan lähestymiseen. Melkein kaikki noissa pyörii konteissa, mutta se deployment on tehty todella helpoksi.
Eikö konttien pitäisi olla helposti siirrettäviä? Ensivaiheessa voisi hankkia oman raudan omaan konesaliin ja ajaa niissä avoimen lähdekoodin pilveä. Omassa pilvessä sitten ajettaisiin samoja kuormia kuin nyt azure/aws/???:n päällä
Itsessään joku container joka pyörittää softan ei ole mikään kovin hankala homma tehdä, tähän on jo olemassa useita valmiita ratkaisuja. Mutta kun pitäisi olla monitorointi, käyttäjien hallinta, verkot, suht yksinkertaiset deploymentit useista giteistä + tuhat muuta komponenttia, niin alkaa olemaan tekemistä. Ja kaiken pitäisi skaalautua aivan jäätävästi. Ja näihin pitää tehdä omat sdk:t, jotta hallinta on omissa käsissä ja validoitu, että pyörii juuri siinä servicessä, mitä devaajat haluaa käyttää.
Pelkästään Suomella olisi varaa laittaa tuhansia kehittäjiä tätä toteuttamaan ja Euroopassa kymmeniätuhansia.
 
Eikö konttien pitäisi olla helposti siirrettäviä?
On, mutta meillä ei ole sitä konttia. Se koko infra pitää rakentaa.
Ensivaiheessa voisi hankkia oman raudan omaan konesaliin ja ajaa niissä avoimen lähdekoodin pilveä. Omassa pilvessä sitten ajettaisiin samoja kuormia kuin nyt azure/aws/???:n päällä

Pelkästään Suomella olisi varaa laittaa tuhansia kehittäjiä tätä toteuttamaan ja Euroopassa kymmeniätuhansia.
Joo väkeä on, mutta suurin osa noista ei ole hyödyllisiä. Teknisen puolen haaste on se skaala ja määrä. Ei niinkään ne yksittäiset komponentit.

Sit toimen ongelma on, että kun olet laittanut miljardin verran rahaa kiinni, pitäisi se saada tuottamaan. Valtio kun tätä alkaa ajaa, summan ja ajan voi kymmenkertaistaa, ja se on sellainen, mitä kukaan ei osta. Jos julkinen puoli ei saa korvattua wilmaa, niin tätä ol turha lähteä sen kokeilemaan.

Firmoja taas täällä ei ole tarpeeksi suuria. Harvassa on firmat, joilla on miljardien sijoituskyky, saati sitten softa puolella.
 
Vähän näyttää nyt siltä että EU:ssa on päätetty kiristellä hampaita seuraavat kolme vuotta ja odottaa että Trumpin seuraaja tulee valtaan, tietenkin toivoen että sieltä tulee joku demokraatti joka mahdollistaa sen että Eurooppalaiset voivat palata ns. arkeen jossa voi sitten reissailla maailmalla heiluttelemassa sormea ja julistamassa universalismia ja ihmisoikeuksia, tietenkin samalla mutisten että on kamalaa kun USA on sellainen paha maailmanpoliisi.

Tosiasia on se että Ukraina ei edes kiinnosta puolia EU maita muita kun juhlapuheissa, esim. Espanja, Portugali ja Italia eivät ole edes eväänsä liikauttaneet Ukrainan hyväksi kun taas Pohjois -ja Baltian maat ovat antaneet paljon tukea. Saksalaisille tuli heti kakka housuun kun Putin bluffasi vähän ydinaseilla. Kyllä Suomi poloista viedään ja kovaa muuten viedäänkin. MEP:ien mukaan EU käytävillä on paljon lupailtu tukea Suomelle mutta mitään konkreettista ei ole tullut, ullatus. Espanja ei edes halunnut nostaa puolustusmenoja sinne 2%, on kyllä hienoja veijareita!

Noh, ihan yhtälailla kuten Trump voitti niin voikin käydä niin että JD Vance on seuraava presidentti ja on ollut esim. Ukrainan suhteen vieläkin kriittisempi kuin Trump, niin siinä voi sitten EU johtajat ihmetellä taas 4 vuotta. Jos katsoisin EU:n touhua ulkopuolelta niin ei se kyllä hirveästi vakuuta eikä herätä kunnioitusta.

Ollaan siirtymässä maailmaan jossa voimaa kunnioitetaan, tai ehkä se on nyt vain avoimempaa kuin ennen. Pohjois-Korealla on enemmän kunnioitusta tällä hetkellä kuin Euroopan johtajilla jotka ovat keskittyneet kokoustamaan ja kirjoittamaan vihaisia kirjeitä, ja merkeistä päätellen tämä jatkuu. Ai niin, saihan EU ne tekoäly regulaaliot voimaan :facepalm:
 
EU on siirtymässä yhä enemmän tällaista orwellilaista isoveliyhteiskuntaa. Muistan, kun 2010-luvun alussa ihmeteltiin ja kauhisteltiin Kiinan toimia kansalaisten valvomiseksi ja vain reilu vuosikymmen myöhemmin EU:n toimet alkavat muistuttaa yhä enemmän Kiinan valvontayhteiskuntaa. Internetinkäytön valvonta ja rajoittaminen on ollut aina suosittua tietynlaisissa maissa...

Sosiaalisen median käytön alaikärajaksi halutaan 16 vuotta, jalo ajatus, mutta ensisijaisesti kasvatus ja valvonta kuuluu vanhemmille. Sitä varten on luotu myös vanhemmille työkaluja valvoa sekä rajoittaa toimintaa, mutta kasvatus lähtee edelleen ensisijaisesti kodista. Mikään järjestelmä ei ole tietenkään 100% varma, ei myöskään se, että asetetaan joku 16 vuoden ikäraja. Jos puhelimella pääsee nettiin, pääsevät myös halukkaat tavalla tai toisella näille alustoille tai sisältöön käsiksi. Ja jos vanhemman suostumuksella alaikäiset pääsevät näille alustoille, niin ollaan luotu järjestelmä, mikä tekee profiilin myös näistä vanhemmista. Kuinka varmistaa ikä, jos ei varmisteta ikää? Kuinka moni haluaa luovuttaa "valokuvan passistaan" monikansallisille someyrityksille? Voidaanko luottaa siihen, että nämä yritykset eivät käytä sitä tietoa väärin? Tietoturvavuodot ovat myös arkipäivää, siinä missä isot yritykset paksulla lompakollaan panostavat tietoturvaan ja ovat toistuvasti vuodon kohteina, niin entäs pienemmät toimijat ilman rahaa ja resursseja. Tämä avaa myös uusia mahdollisuuksia epärehellisille toimijoille.

Vastauksena ongelmiin ollaan kyhätty uusi valvontamekanismi, eurooppalainen digitaalinen identiteettilompako. Asiat käännetään ikään kuin täysin päälaelleen, luodaan valvontamekanismi ja sitä valvontamekanismia kaupataan asioiden sujuvoittamisena. Aluksi lompakkoa käytetään vahvaan tunnistautumiseen ja tulevaisuudessa lompakko sisältää kaikki mahdolliset kortit, todistukset ja tiedot jokaisesta kansalaisesta digitaalisessa muodossa.

Chat Control -hankkeella halutaan valvoa yksityishenkilöiden viestejä, laki määräisi viestipalvelut seuraamaan yksityishenkilöiden viestejä ja välittämään tietoa viranomaisille. CSAM-lakihanketta on ajettu kuin käärmettä pyssyyn, asiasta on ollut tarkoitus äänestää parikin kertaa, mutta ne on peruttu tai siirretty, koska yleistä "konsensusta" ei ole saavutettu. Kansalaisten ääntä, eli tässä tapauksessa parlamentissa edustavien meppien ääntä ei haluta kuulla, perutaan ja siirretään, "konsensus" haetaan vaikka väkisin. Vaikeaselkoista ja tulkinnanvaraista kapulatekstiä vain lisää maskiksi (alkuperäinen tarkoitusperä pysyy samana), kunnes "konsensus" on saavutettu, koska kukaan ei enää ymmärrä lukemaansa.

Pakollisesta skannauksesta "luovuttiin" ja tilalle tuli "vapaaehtoinen" skannaus, ongelma piilee siinä, että "korkean riskin alustoja" vaaditaan toteuttamaan kaikki asianmukaiset riskien vähentämistoimenpiteet. Tulkinnanvarainen asia ja kuka sen parempi tulkitsemaan asiaa, kuin joku pieni kuppikunta suljettujen ovien takana. Lisäksi luonnos sisältää "tarkistamissäännöksen", jonka puitteissa komissio voi arvioida tilannetta uudelleen ja tehdä skannauksesta pakollisen myöhemmässä vaiheessa. Massaskannaus on "poistettu" nimellisesti, mutta se ei sulje pois sen uudelleen käyttöönottoa. Kätevää, tiktoktiktok...

Tässä taitaa tulla jo vastaan monen jäsenmaan kansallinen lainsäädäntö, mutta jos EU:n säädös on ristiriidassa sen kanssa, EU-oikeus voittaa. Perustuslaki on teoriassa vahvempi, mutta käytännössä jäsenvaltiot pyrkivät aina sovittamaan EU-oikeuden ja perustuslain yhteen. Eli, muokataan perustuslakia, etsitään tulkintaratkaisuja tai otetaan sakot vastaan ja jatketaan kiistaa, kunnes useimmiten poliittinen paine tai taloudelliset seuraamukset käyvät liian koviksi. EU pähkinänkuoressa: painostamalla asioita läpi.

Koko uudistus on mahdotonta kapulakieltä, hyvin tulkinnanvaraista ja väljästi muotoiltua, kuinka yksikään yritys ilman valtavaa oikeusavustaja-armeijaa saa siitä selkoa. Tämä johtaa liialliseen sisällön sensuroimiseen (better safe then sorry=sakkoa) ja antaa vapaammat kädet kerätä tietoa ihmisistä täysin perusteitta.
 
Viimeksi muokattu:
Sosiaalisen median käytön alaikärajaksi halutaan 16 vuotta, jalo ajatus, mutta ensisijaisesti kasvatus ja valvonta kuuluu vanhemmille.

Tässä yhteydessä olisi hyvä avata mitä tarkotetaan sosiaalisella medialla.
Se on naivia että valvonnan vastuu kuuluisi yksinomaan vanhemille. Siis jos viinaa saa myydä lapsille, mutta vanhempien vastuulle että lapset käyttäisi, niin menee vaikeaksi. Vanhemmat tarvii välineitä, eli jos halutaan ikärajaksi jotain, niin vastuu myös palvelun tarjoajalle, jolloin vanhemilla paljon helpompi valvoa. ja kasvattaa lapsiaan.

Mutta jos nyt vaikka 16v niin jos totaali kielto, niiin plussaa se että monet yksiomaan sosiaalisen median alustoja viestintä kanavana käyttävät yhteisöt palailisi tukemaan ihan persu tekniikoita, ehkä jopa omilla sivuillaan tiedottaisivat.

Mutta siitä huolimatta pitäisi miettiä mitä sanalla tarkoitetaan, tai siis mitä alustoja , se koskisi, minkälaiset kriteerit.


Sitä varten on luotu myös vanhemmille työkaluja valvoa sekä rajoittaa toimintaa, mutta kasvatus lähtee edelleen ensisijaisesti kodista. Mikään järjestelmä ei ole tietenkään 100% varma, ei myöskään se, että asetetaan joku 16 vuoden ikäraja. Jos puhelimella pääsee nettiin, pääsevät myös halukkaat tavalla tai toisella näille alustoille tai sisältöön käsiksi. Ja jos vanhemman suostumuksella alaikäiset pääsevät näille alustoille, niin ollaan luotu järjestelmä, mikä tekee profiilin myös näistä vanhemmista.

Vanhemmat tarvitsevat siitähuolimatta työkalut millä voivat toimia kasvattajana, vanhempana, nyky säädökset tekee sen hyvin vaikeaksi, ja toki lisähaaste on se että jos lapsi touhuaa julkisessa netissä julkaisee jotain, niin pieni kerta virhe voi olla varsin kohtalokas.



Vastauksena ongelmiin ollaan kyhätty uusi valvontamekanismi, eurooppalainen digitaalinen identiteettilompako. Asiat käännetään ikään kuin täysin päälaelleen, luodaan valvontamekanismi ja sitä valvontamekanismia kaupataan asioiden sujuvoittamisena. Aluksi lompakkoa käytetään vahvaan tunnistautumiseen ja tulevaisuudessa lompakko sisältää kaikki mahdolliset kortit, todistukset ja tiedot jokaisesta kansalaisesta digitaalisessa muodossa.

Tästä jossain keskustelu, ja toteutus nyt jäänyt vähän hämäräksi ja ristiriitaiseksi. Pystytkö avaamaan sitä lopullista toteutusta.


Sinänsä on tarve digitaalisella identiteetti palvelulle millä voisi koko yhteisöalueella tunnistautua luetettavasti, ja siitä sitten versioita missä voisi todistaa ylittääkö ikä jonkin rajan, ilman muun tiedon jakamista. voi tunnistautu anonyymisti, jne.


Isjoen sosiaalisten alustojen ongelma on nykyään se että niihin ohjaa jopa viranomaiset, ja niissä se että tiedonkeruu on valtaisaa, ja että se ei edes pysy yhteisön alueella. ja niiden toiminnallisuus on hyvin kyseenalaista.


 
EU on siirtymässä yhä enemmän tällaista orwellilaista isoveliyhteiskuntaa. Muistan, kun 2010-luvun alussa ihmeteltiin ja kauhisteltiin Kiinan toimia kansalaisten valvomiseksi ja vain reilu vuosikymmen myöhemmin EU:n toimet alkavat muistuttaa yhä enemmän Kiinan valvontayhteiskuntaa. Internetinkäytön valvonta ja rajoittaminen on ollut aina suosittua tietynlaisissa maissa...
Tähän sitten päälle EU:n Digital Omnibus ym. ohjelmat, joilla yksityisyydensuoja romutetaan. Tästä olikin ylempänä.

Esimerkiksi datan käyttö AI-koulutukseen lienee jossain määrin sama asia kuin sallia datan kopioiminen. Ainakin osa opetusdatasta pystytään palauttamaan mallista. Herkällä datalla koulutetun AI-mallin käytölle ei ilmeisesti kuitenkaan asetettaisi samoja vaatimuksia kuin alkuperäiselle datalle?

EU tosiaankin näyttäytyy yhä useammin suorana kansanvihollisena. Itse suhtaudunkin siihen vihollisorganisaationa, jolle toivon pelkkää pahaa.
 
Voisi moneen sosiaaliseen mediaan asettaa 20 vuoden yläikärajan niin saisi lapset ja teinit laittaa kuviaan sinne niinkun ennenkin irc gallerioihin ja aikuisten ei tarttisi lukea enää äärilaitojen poliittista propagandaa sun muuta hybridivaikuttamista tunti tolkulla päivässä noista soopakanavista.

Esimerkiksi datan käyttö AI-koulutukseen lienee jossain määrin sama asia kuin sallia datan kopioiminen. Ainakin osa opetusdatasta pystytään palauttamaan mallista. Herkällä datalla koulutetun AI-mallin käytölle ei ilmeisesti kuitenkaan asetettaisi samoja vaatimuksia kuin alkuperäiselle datalle?
Tääkin on kumma kun 2000- luvun alussa you wouldnt steal a car jne. joku waretetun elokuvan katsominen hirveä rikos, mutta jos kutsut itseäsi tekoäly yhtiöksi, käytät kielimallia ja varastat suunnilleen kaiken muiden tuottaman niin ihan hieno homma ja kannatettavaa yritystoimintaa.
 
Tähän sitten päälle EU:n Digital Omnibus ym. ohjelmat, joilla yksityisyydensuoja romutetaan. Tästä olikin ylempänä.

Esimerkiksi datan käyttö AI-koulutukseen lienee jossain määrin sama asia kuin sallia datan kopioiminen. Ainakin osa opetusdatasta pystytään palauttamaan mallista. Herkällä datalla koulutetun AI-mallin käytölle ei ilmeisesti kuitenkaan asetettaisi samoja vaatimuksia kuin alkuperäiselle datalle?

EU tosiaankin näyttäytyy yhä useammin suorana kansanvihollisena. Itse suhtaudunkin siihen vihollisorganisaationa, jolle toivon pelkkää pahaa.
Miten tuo omnibus romuttaa sen yksityisyyden suojan?
Siinä tuskin tarkoitetaan mitään arkaluontoista henkilötietoa tai terveystietoja koulutusmateriaalina, jos käänsit sensitiven herkäksi.

Tääkin on kumma kun 2000- luvun alussa you wouldnt steal a car jne. joku waretetun elokuvan katsominen hirveä rikos, mutta jos kutsut itseäsi tekoäly yhtiöksi, käytät kielimallia ja varastat suunnilleen kaiken muiden tuottaman niin ihan hieno homma ja kannatettavaa yritystoimintaa.
Eikö tämä ole jenkkien toimintamalli ollut? Muistaakseni omnibus ei anna oikeutta käyttää materiaalia, joka on IP alaista tai henkilö dataa. On siellä muitakin rajoituksia.
 
Suomi joutui velan takia tarkkailuluokalle ja nyt myös eriarvoisuuden. Hyvin suoritettu.

Suomi yksi yhdeksästä maasta
Komission mukaan Suomessa huolta aiheuttavat korkea työttömyys, mukaan lukien nuorten työttömyys ja pitkäaikaistyöttömyys, sekä myös ihmisten kokemus siitä, että he jäävät ilman terveydenhuollon palveluita.
Ollaanko kohta työttömyyden osalta ykkönen vai vieläkö Espanja on eka?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 745
Viestejä
5 021 795
Jäsenet
80 575
Uusin jäsen
Akukle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom