Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Kiitos taas @Raxama vinkeistä!

Tuossa nyt mietiskelin että riittäisköhän ihan jos hommais EKn tai vastaavan 360 radit ja 45mm paksuudella niin ei tarttis niin hirveetä viritelmää askarrella sen Monstan kanssa :D Ja unohtas ton valkosen väriteeman radien osalta... Oishan siinä kyllä sitten 3x360 radeja kiinni niin sais niilläkin hieman nestettä jo viilennettyä.

Onko mistään kotoisin nuo EKn Classic mallit vai kannattaako katsella jotakin muuta merkkiä/mallia? Infoa vaan tulemaan näin uudelle custom loopin rakentajalle ;)
Laita suoraan niin iso monsta kuin pystyt, itellä oli 2x 360 radeja joista toinen push/pull ja idlessä nesteen lämpö oli 29 astetta, 6cm paksun radin vaihdettuani idlen lämmöt putosivat 26-27 asteeseen, eikä ne rasituksessakaan paljoa 30 yläpuolen huitele
 
Jahas, nyt tarvittaisiin apua arvon raadilta ja vinkkejä ;)

Eli kotelona toimii Lian Lin O11 Dynamic XL Rog versio ja tallista löytyy jo valmiiksi yksi kiinan radi 360 mallia ja olikohan paksuus 30 vai 35mm. Tutkailin että tarjolla olisi Alphacoolin NexXxoS Monsta 360mm radiator ja olisi hyllystä vielä saatavilla kun värikin olisi valkoinen joka koppaan sopisi, valmiina oleva radi myös valkoisella värillä. Onkos monsta ylimitoitettu vai ihan passeli radi jos jäähdyttää CPU ja GPUta?
Tuo paksuus itseäni vain hieman hymyilyttää että pärjääkös ohkasemmalla yhtä hyvin? Prossuna on 10900k jota hieman kellotellaan sekä näyttiksenä MSI Gaming X Trio 3080 joka siis vesille myös tulee.

Tuulettimina on koppaan laittaa Corsairin LL120 RGB Dual Light Loop White 120mm malleja 10 kappaletta, eli radeille osa ja muuten imemään/poistamaan ilmaa kotelosta että saa vähän ilmaa vaihdettua muitakin komponentteja varten.

Mitä arvon raati tuumaa, pärjääkö 2x360 radeilla vai laitellaanko 3 kappaletta? Ja sitten tietenkin se sijoitus niille, eli onko jollakin omakohtaista kokemusta kyseisestä kopasta ja miten on jäähdytys laitettu?
Paikkoja on kattoon laittaa, kylkeen menee ja pohjalle mahtuu myös.

Arvokkaita vinkkejä otetaan vastaan.
Tuossa kun mietit vaihtoehtoja niin kannattaa huomioida et noi tuularit vaikuttaa kans myös paljon siihen miten radit jäähdyttää. Nois sun valitsemissa malleissa ei ole ihan paras paine mikä olis optimaalinen paksummille radeille. Ja aina kun laittaa paksuja radeja niin kannattaa muistaa mittailla että miten reservoirille varattu tila muuttuu, itsellä ainakin tullu monesti ongelmia sen kanssa
 
Tuossa kun mietit vaihtoehtoja niin kannattaa huomioida et noi tuularit vaikuttaa kans myös paljon siihen miten radit jäähdyttää. Nois sun valitsemissa malleissa ei ole ihan paras paine mikä olis optimaalinen paksummille radeille. Ja aina kun laittaa paksuja radeja niin kannattaa muistaa mittailla että miten reservoirille varattu tila muuttuu, itsellä ainakin tullu monesti ongelmia sen kanssa
Tuossa eilen illalla tutkailin ja aika piukille menee jos laittaisi esim. Alphacool NexXxoS Monsta 360mm joka on 86mm paksu siihen sitten tuulettimet vielä lisäksi. Normaali asennuksessa varmaan menisikin mutta asensin nuo Lian Lin valmistamat rgb virtajohdot jotka tuntuu olevan aika jäykkää kamaa. Puntaroitten juuri jos pohjaan laittaisi vaikka Alphacool NexXxoS XT45 tai vastaavaa kokoluokkaa olevan radin ja samanlaisen vielä kylkeen sekä sitten katossa olisi yksi 360/30mm.

Tuulettimista sen verran luinkin että eivät ole ihan parhaat vesijäähdytys leikkeihin mutta saahan näitäkin sitten vaihdeltua kun ensiasennukset saatu laiteltua ja testattua tuolla kolmella radilla kokoonpanoa.
Herääkin kysymys että onko tuollaisen Alphacool NexXxoS XT45 kokoluokan radissa järkeä push/pullilla vai onko push/pull vasta viisasta jostakin 60mm paksuudella olevissa radeissa?

Tietenkin tuularit saisi sitten olla aivan samoja molemmin puolin asennettaessa että virtaus olisi optimaalinen. Onko kellään omaa kokemusta jos on tuulettimet push/pullissa ja toiset ovat erimerkkisiä kuin toisella puolella olevat? Saisi vaan itse hyödynnettyä tallissa lojuvia 120mm tuulareita :)
 
Tuossa eilen illalla tutkailin ja aika piukille menee jos laittaisi esim. Alphacool NexXxoS Monsta 360mm joka on 86mm paksu siihen sitten tuulettimet vielä lisäksi. Normaali asennuksessa varmaan menisikin mutta asensin nuo Lian Lin valmistamat rgb virtajohdot jotka tuntuu olevan aika jäykkää kamaa. Puntaroitten juuri jos pohjaan laittaisi vaikka Alphacool NexXxoS XT45 tai vastaavaa kokoluokkaa olevan radin ja samanlaisen vielä kylkeen sekä sitten katossa olisi yksi 360/30mm.

Tuulettimista sen verran luinkin että eivät ole ihan parhaat vesijäähdytys leikkeihin mutta saahan näitäkin sitten vaihdeltua kun ensiasennukset saatu laiteltua ja testattua tuolla kolmella radilla kokoonpanoa.
Herääkin kysymys että onko tuollaisen Alphacool NexXxoS XT45 kokoluokan radissa järkeä push/pullilla vai onko push/pull vasta viisasta jostakin 60mm paksuudella olevissa radeissa?

Tietenkin tuularit saisi sitten olla aivan samoja molemmin puolin asennettaessa että virtaus olisi optimaalinen. Onko kellään omaa kokemusta jos on tuulettimet push/pullissa ja toiset ovat erimerkkisiä kuin toisella puolella olevat? Saisi vaan itse hyödynnettyä tallissa lojuvia 120mm tuulareita :)
Kyllähän push-pull aina paremmin ilmaa radin läpi liikuttaa, mutta mitä enemmän vastusta, niin sitä isomman eron eron sillä saa. Ongelmahan noissa eripari tuuletinratkaisuissa on se, että toinen tuuletin joutuu työskentelemään toista vastaan, jos ei sitten saa säädettyä ilmanpaineen/tilavuuden suhteen identtisiksi..
Onko sulla noita tuulettimia sen verran, että saat laitettua samanlaiset pareittan, vaikka sitten eri kohdissa radia olisi eri tuulettimet? Meinaan siis, että esim. pystyssä olevan 360 radin ylin push-pull pari on mallia X, keskimmäiset mallia Y ja alimmat N.
 
Kyllähän push-pull aina paremmin ilmaa radin läpi liikuttaa, mutta mitä enemmän vastusta, niin sitä isomman eron eron sillä saa. Ongelmahan noissa eripari tuuletinratkaisuissa on se, että toinen tuuletin joutuu työskentelemään toista vastaan, jos ei sitten saa säädettyä ilmanpaineen/tilavuuden suhteen identtisiksi..
Onko sulla noita tuulettimia sen verran, että saat laitettua samanlaiset pareittan, vaikka sitten eri kohdissa radia olisi eri tuulettimet? Meinaan siis, että esim. pystyssä olevan 360 radin ylin push-pull pari on mallia X, keskimmäiset mallia Y ja alimmat N.
Joo onnistunee noinkin asentaa tuularit mitä kuvailit, tietenkin kun jo löytyy Corsair LL120 RGB LED 120mm PWM White malleja 10kpl. niin voishan sitä muutamat tilailla lisää vaikka hintaa aikalailla tulee jo pelkästään tuulettimille ;)

Kysytään lyhyesti ja ytimekkäästi että mitkäs ne parhaat tuuletin vaihtoehdot on radeihin?
 
Arctic p 12 tai 14 PWM tuntuu olevan nyt SE tuuletin radeihin, ylivoimainen hinta/laatu suhde
 
Joo onnistunee noinkin asentaa tuularit mitä kuvailit, tietenkin kun jo löytyy Corsair LL120 RGB LED 120mm PWM White malleja 10kpl. niin voishan sitä muutamat tilailla lisää vaikka hintaa aikalailla tulee jo pelkästään tuulettimille ;)

Kysytään lyhyesti ja ytimekkäästi että mitkäs ne parhaat tuuletin vaihtoehdot on radeihin?
Arciticit tosiaan on halvat ja itselläkin yhdessä radissa mutta kyllä ne tehoiltaan parhaat on aikalailla kalliimpia. Ja näissäkin vaikuttaa paljon millä kierroksilla haluat niitä pyörittää vs äänen volyymi... Ja jotkin tuularit pitää erilailla ääntä riippuen siitäkin onko ne push vai pull tyylisesti asenenettu. Omasta puolesta itse pidin corsairin ML ropeleista eikä niitä pitänyt huudattaa täysillä vaikka max rpm onki korkea, toiset tykkää noctuoista ja toiset äidistä ja toiset tyttäristä :)
 
Kiitos taas @Raxama vinkeistä!

Tuossa nyt mietiskelin että riittäisköhän ihan jos hommais EKn tai vastaavan 360 radit ja 45mm paksuudella niin ei tarttis niin hirveetä viritelmää askarrella sen Monstan kanssa :D Ja unohtas ton valkosen väriteeman radien osalta... Oishan siinä kyllä sitten 3x360 radeja kiinni niin sais niilläkin hieman nestettä jo viilennettyä.

Onko mistään kotoisin nuo EKn Classic mallit vai kannattaako katsella jotakin muuta merkkiä/mallia? Infoa vaan tulemaan näin uudelle custom loopin rakentajalle ;)
Ek:n SE sarja en suosittele. PE 360 classic (löytyy omasta koneesta) toimii hyvin pienillä tuuletin nopeuksilla kun PE (ei classic) jäähdyttää paremmin mutta vaatii siihen enemmän kierroksia/meteliä.

Tuulettimiksi suosittelen jo mainittuja arctic p12 pwm, paras teho/ääni/hintasuhde.
 
Ja hommat jatkuu sitten, kun saa puuttuvat osat... Eli C19 ja C20 liittimet, G1/4 jatkopalan, noin 15mm pituisena, emolevypohjan kaverilta, lisää alphacoolin pikaliittimiä ja innostun työstämään etupaneelin IO-paneelin uusiksi, kunhan siihenkin saan palikat mietiettyä.

Vähän ostoksia... odotellaan sitten 2 viikkoa, tai jotain :D
unknown.png

IMG_20210220_151023.jpg


IMG_20210220_151121.jpg


IMG_20210220_161819.jpg


IMG_20210220_175508.jpg


IMG_20210220_173447.jpg
Onko mitään niin kaunista, kuin hitsaus, jossa sovitetaan yhteen sinkitty teräs ja normaali ruostumaton teräs?

IMG_20210225_195840.jpg


IMG_20210225_195848.jpg


IMG_20210225_195859.jpg
Osia odotellessa, mutta voi sentään ruveta reiät tekemään emolevyille :D

Nyt näin lähes 3kk myöhemmin...
20210502_163241.jpg


20210502_163235.jpg


20210503_184729.jpg


20210505_200950.jpg


20210505_203332.jpg


20210505_203613.jpg


20210505_211006.jpg


20210505_213751.jpg


20210508_010759.jpg


20210508_010810.jpg


20210508_010859.jpg


20210508_011218.jpg


20210508_011445.jpg


20210508_172116.jpg


20210511_202418.jpg


Kauhea säätö, että sai ilmat helvettiin kierrosta...
 
Jossain vaiheessa olisi tarkoitus hommata mora härpäkkeineen. Pistetään nyt ostoslista vielä tännekin. Puuttuuuko listasta jotain olennaista letkuja/liittimiä lukuunottamatta? Katselen vielä jos vaikka löytäisin jostain käytettynä, mutta muuten varmaan pistetään tilaus suoraan Watercoolille tai sitten Jimmsin kautta. Säiliö olisi tarkoitus kiinnittää kylkeen. Pro push/pull kahdeksalla tuulettimella on kyllä todella overkill, mutta mikäs täällä nyt ei olisi. :D


1620756528933.png
 
Ek:n SE sarja en suosittele. PE 360 classic (löytyy omasta koneesta) toimii hyvin pienillä tuuletin nopeuksilla kun PE (ei classic) jäähdyttää paremmin mutta vaatii siihen enemmän kierroksia/meteliä.

Tuulettimiksi suosittelen jo mainittuja arctic p12 pwm, paras teho/ääni/hintasuhde.
Onko sulla Classic mallissa millä tyylillä tuulettimet puhaltelemassa? Kiitoksia vaan infosta aiemmin :) Laittelin nyt noita suosittuja Arcticin tuulareita tulemaan ja katsotaan millaisen kompon saan aikaiseksi :)
 
Jossain vaiheessa olisi tarkoitus hommata mora härpäkkeineen. Pistetään nyt ostoslista vielä tännekin. Puuttuuuko listasta jotain olennaista letkuja/liittimiä lukuunottamatta? Katselen vielä jos vaikka löytäisin jostain käytettynä, mutta muuten varmaan pistetään tilaus suoraan Watercoolille tai sitten Jimmsin kautta. Säiliö olisi tarkoitus kiinnittää kylkeen. Pro push/pull kahdeksalla tuulettimella on kyllä todella overkill, mutta mikäs täällä nyt ei olisi. :D


1620756528933.png
Mora on aika harvalla rivastolla, itsellä jaksaa puhaltaa rivaston läpi jo 500rpm, vaikka silverstonen air penetrator hyrrät ei mitään tavallisia olekaan. Aika arvokkaat hyrrät nuo noctuat, jokainen tyylillään ja lompakollaan... Omakohtaisesti oli säätämistä jo neljän piuhan kanssa, kotelollehan nuo ei tule yltämään, joten jatkojohtoa ainakin tarvit.

Laitapa sitten tänne, että oliko push/pullista käytännön hyötyä, vahvasti epäilen.
 
Moralla push-pullista ei tosiaan ole käytännössä mitään hyötyä ellei lämpökuorma ole todella lähellä sen maksimikapasiteettia. Edes tuulettimien rpm ei tunnu vaikuttavan merkittävästi, kunhan jotain ilmaa kulkee läpi. Omalla kokoonpanolla(5600X, 6800XT) Mora 360 180 mm Silverstoneilla(4 kpl) 600 ja 1200 rpm ero lämmöissä on pari astetta.
 
Tulipa laitettua vihdoin näyttiskin vesille. Huono kyllä ku tuossa näytisblokissa ei ole mitään merkintää kumpi on in ja kumpi out, eikä ohjekirjassakaan mainittu asiasta mitään, piti kattoa akryyliblokin kuvasta miten ne kanavat menee siellä.
Mukavasti putosi Time Spy:ssä näytiksen lämmöt 72 °C --> 45 °C. Vähän täytyy vielä säätää tuuletinkurveja, Furmarkkia ajellessa veden lämmöt kipusi 35 °C, eikä tuulettimet pahemmin kiihtyneet.
(Ja tiedän että prossusta radille vievässä letkussa on joku lommo, mutta ei se ole tähänkään mennessä mitään haitannut niin en jaksanut tehdä sille mitään.)
IMG_20201126_195543.jpg
Onks toi se Monsta?
 
Minulla on kotelona define C, näyttiksenä strix 3080, ja prossuna 3900x. Onko noin pieneen koteloon kuinka helppo rakentaa vesijäähdytys prossulle ja näyttikselle? Homman tarkoituksena saada ääntä pienemmäksi ja lämpöjä tiputettua. Ulkonäöllä ei mitään väliä. Kotelo saisi kuitenkin olla helposti siirrettävä, eli jos radi tulee kotelon ulkopuolelle, niin sen pitäisi olla kiinni kotelossa. Koneella louhitaan ja plotataan kun se ei ole pelikäytössä, eli lämpöä tulee varmaan lähemmäs 500w yhteensä pahimmillaan kotelon sisälle.
Onko suosituksia tarvittavista osista? Louhinnan vuoksi erityisesti näyttiksen muistien jäähdytys olisi tärkeää. Koskaan en ole vesileikkejä leikkinyt aiemmin.
 
Mora on aika harvalla rivastolla, itsellä jaksaa puhaltaa rivaston läpi jo 500rpm, vaikka silverstonen air penetrator hyrrät ei mitään tavallisia olekaan. Aika arvokkaat hyrrät nuo noctuat, jokainen tyylillään ja lompakollaan... Omakohtaisesti oli säätämistä jo neljän piuhan kanssa, kotelollehan nuo ei tule yltämään, joten jatkojohtoa ainakin tarvit.

Laitapa sitten tänne, että oliko push/pullista käytännön hyötyä, vahvasti epäilen.
Moralla push-pullista ei tosiaan ole käytännössä mitään hyötyä ellei lämpökuorma ole todella lähellä sen maksimikapasiteettia. Edes tuulettimien rpm ei tunnu vaikuttavan merkittävästi, kunhan jotain ilmaa kulkee läpi. Omalla kokoonpanolla(5600X, 6800XT) Mora 360 180 mm Silverstoneilla(4 kpl) 600 ja 1200 rpm ero lämmöissä on pari astetta.

Näin taitaa olla. Ilmeisesti vaikutus on luokkaa 1 tai 2 astetta jos sitäkään, kun on asiaa vähän tutkiskellut. Tässä kai näkee sen, että jäähdyttimen pinta-ala vaikuttaa paljon enemmän kuin tuulettimien määrä tai nopeus.
 
Minulla on kotelona define C, näyttiksenä strix 3080, ja prossuna 3900x. Onko noin pieneen koteloon kuinka helppo rakentaa vesijäähdytys prossulle ja näyttikselle? Homman tarkoituksena saada ääntä pienemmäksi ja lämpöjä tiputettua. Ulkonäöllä ei mitään väliä. Kotelo saisi kuitenkin olla helposti siirrettävä, eli jos radi tulee kotelon ulkopuolelle, niin sen pitäisi olla kiinni kotelossa. Koneella louhitaan ja plotataan kun se ei ole pelikäytössä, eli lämpöä tulee varmaan lähemmäs 500w yhteensä pahimmillaan kotelon sisälle.
Onko suosituksia tarvittavista osista? Louhinnan vuoksi erityisesti näyttiksen muistien jäähdytys olisi tärkeää. Koskaan en ole vesileikkejä leikkinyt aiemmin.
Suosittelen hankkimaan isomman kotelon. Et saa noin pieneen tilaan tarpeeksi radi pinta-alaa jotta se kävis hiljasena.
 
Näin taitaa olla. Ilmeisesti vaikutus on luokkaa 1 tai 2 astetta jos sitäkään, kun on asiaa vähän tutkiskellut. Tässä kai näkee sen, että jäähdyttimen pinta-ala vaikuttaa paljon enemmän kuin tuulettimien määrä tai nopeus.
Oma pointti oli myös siinä turhassa rahan käytössä, tavallinen versio pro:n tilalle ja ylimääräiset tilpehöörit pois niin siinä on jo moran verran rahaa säästetty, siis ainakin kyseisillä hyrrillä.

Paljonko muuten siulla lämpenee vesi?
 
Tähän saa vaikka 3kpl 360mm radeja esim. eteen, kylkeen ja kattoon, pohjasta ilmaa sisään. Riittää helposti 500w kuormalle.
Mulla on tää kotelo ja olen ollut tosi tyytyväinen. Mutta tää ei ole kovin helposti omasta mielestä liikuteltavissa. Painaa aika paljon ja muutenkin todella massiivinen kotelo.
 
Miten onnistuu helpoiten moran tuulettimien ja moran kyljessä olevan pumpun nopeuksien säätäminen? Tuuletinhubi moraan kiinni ja emolevyltä 4-pin jatkokaapeli ja virtalähteeltä sata/molex jatkokaapeli hubiin. Mutta sitten pitäisi vielä erikseen vetää 4-pin kaapeli ja virtakaapeli pumpulle. Onnistuisiko kaapeleiden minimoiminen jollakin controllerilla, jonka voisi kiinnitää moraan, josta myös pumppu saisi virtaa?
Pumppua jos kiinnittelee moraan niin sit kyllä pitää jo alkaa vetelemään useempaa kaapelia koneesta. Molex tai sata pumpulle ja sit vielä se yks 4-pin. Lopputuloksena oman logiikan mukaan kolme johtoa pitäis saada koneesta vedettyä ulos, 2x 4-pin ja sit virrat pumpulle.
MO-RA:n kyljessä oleville tuulettimille ja pumpulle saa kyllä virrat ja säädön ilman, että itse kotelosta tulee yhtään piuhaa letkujen lisäksi ;) Mulla tämä Phobya 12V / 5V muuntaja, 70W - 31,90€ kytkettynä kauko-ohjattuun pistorasiaan ja se antaa virtaa pumpulle ja Quadrolle. Quadro sitten ohjaa pumppua ja tuulettimia itsenäisesti, mutta sen saa tarvittaessa 2m usb-piuhalla kiinni koneeseen.
 
Paljonko muuten siulla lämpenee vesi?

3080 ja 5900X lämmittää pelikäytössä 40 asteiseksi.

MO-RA:n kyljessä oleville tuulettimille ja pumpulle saa kyllä virrat ja säädön ilman, että itse kotelosta tulee yhtään piuhaa letkujen lisäksi ;) Mulla tämä Phobya 12V / 5V muuntaja, 70W - 31,90€ kytkettynä kauko-ohjattuun pistorasiaan ja se antaa virtaa pumpulle ja Quadrolle. Quadro sitten ohjaa pumppua ja tuulettimia itsenäisesti, mutta sen saa tarvittaessa 2m usb-piuhalla kiinni koneeseen.

Täähän ois ollu myös varteenotettava vaihtoehto ellen olis jo tilannut kaiken maailman jatkopiuhoja. :D
 
Heitetään nyt tänne kuva omasta räpellyksestäni.

Koppana on alkuperäinen Be-Quiet Silent Base 800.
Ylhäällä on paksu 280mm radi ja edessä on 240mm radi.
Radit on oc cool:in kalustoa, liittimet kiinan tavaraa ja blockit & pumppusäiliö EKWB:n tuotantoa.

Täytyy sanoa että tulevaisuudessa kun lähden looppia rakentamaan, niin ostoslistalle tulee ensimmäisenä koppa joka tukee vesileikkejä. Tämä minulla ollut koppa sallii stockkina yhden 240mm AIO systeemin ja se on siinä.
Muutamia reikiä joutui tekemään putkille ja niitattuja osia piti repiä irti että radit mahtuivat kiinni. Nyt muutaman viikon pyörinyt ja toimii erinomaisesti.

Mitenkäs te olette noita linjaston lämpötila-antureita laitellut? Onko esimerkiksi jotain anturia joka menisi suoraan kiinni 1/4“ ja toimisi kokonaan upotettuna? Minulla olisi tuollaisia 3x 1/4“ liittimellä olevia jako blockkeja johon voisi saada hienosti sentin verran plugista ulkonevan lämpöanturin.
Itse en viitisi alkaa askartelemaan läpivientejä tulppaan ja kittaamaan tiiviiksi.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Heitetään nyt tänne kuva omasta räpellyksestäni.

Koppana on alkuperäinen Be-Quiet Silent Base 800.
Ylhäällä on paksu 280mm radi ja edessä on 240mm radi.
Radit on oc cool:in kalustoa, liittimet kiinan tavaraa ja blockit & pumppusäiliö EKWB:n tuotantoa.

Täytyy sanoa että tulevaisuudessa kun lähden looppia rakentamaan, niin ostoslistalle tulee ensimmäisenä koppa joka tukee vesileikkejä. Tämä minulla ollut koppa sallii stockkina yhden 240mm AIO systeemin ja se on siinä.
Muutamia reikiä joutui tekemään putkille ja niitattuja osia piti repiä irti että radit mahtuivat kiinni. Nyt muutaman viikon pyörinyt ja toimii erinomaisesti.

Mitenkäs te olette noita linjaston lämpötila-antureita laitellut? Onko esimerkiksi jotain anturia joka menisi suoraan kiinni 1/4“ ja toimisi kokonaan upotettuna? Minulla olisi tuollaisia 3x 1/4“ liittimellä olevia jako blockkeja johon voisi saada hienosti sentin verran plugista ulkonevan lämpöanturin.
Itse en viitisi alkaa askartelemaan läpivientejä tulppaan ja kittaamaan tiiviiksi.
Phobya varttikierre lämpöanturi
Laitat tuollaisen vain jonkun lähdön välille. Valitse paikka mistä haluat mitata ja nyppäät lähimmän komponentin letkuliittimen irti ja tuo tilalle. Ja letku liitin sitten siihen kiinni.
Joillakin voi heitellä useammalla asteella noi Phobyat. Ei kauhean tarkasti kalibroituja tehtaalla.
Itsellä kaksi joista toinen heitti asteella ja toinen puoltoista.
Saa noilla kuitenkin hyvät suuntaa antavat arvot veden lämmölle.
 
Tai teippaat jonkun anturin kiinni letkun/liitimen päälle niin sillä saat ihan hyvin säädettyä puhaltimia.
 
Barrowilla ainakin on tulppamallisia lämpötilasensoreita, muistaakseni 2 eri pituutta.

E: olin näemmä hidas/en refreshannut
 
Viimeksi muokattu:
Tuli aloitettua loopin kasaaminen viime viikonloppuna, mutta tuli seuraavanlainen ongelma eteen:
Supremacy Evoa asentaessa blokin kiristysruuvit eivät kiristy kunnolla taustalevyyn. Tai kolme ruuvia ottaa edes jotenkin kiinni, mutta yksi lipsahtaa irti hipaisusta, jos sen väkisin survomalla saa kierteen alulle. Molempia eri ruuveja on kokeiltu varoiksi.
Nopea googlettaminen kertoi, että saman tyyppistä ongelmaa on ilmeisesti joskus ollut enemmänkin ihmisillä. Onko tähän muuta ratkaisua, kuin uuden backplaten tilaaminen? Ei olisi aikaa odotella Jimssin 10-20 päivän toimitusta, kun ensi viikon viikonloppuna pitäisi hommia jatkaa.
Rautana on 10600k ja z490 gaming f-emo. Käsittääkseni näiden pitäisi olla yhteensopivia.

Kuva vielä varoiksi, jos olenkin onnistunut asentamaan raudan väärin. Ympyröity ruuvinpaikka isoin ongelma.
 

Liitteet

  • DSC_0524~2.JPG
    DSC_0524~2.JPG
    2,6 MB · Luettu: 92
Tuli aloitettua loopin kasaaminen viime viikonloppuna, mutta tuli seuraavanlainen ongelma eteen:
Supremacy Evoa asentaessa blokin kiristysruuvit eivät kiristy kunnolla taustalevyyn. Tai kolme ruuvia ottaa edes jotenkin kiinni, mutta yksi lipsahtaa irti hipaisusta, jos sen väkisin survomalla saa kierteen alulle. Molempia eri ruuveja on kokeiltu varoiksi.
Nopea googlettaminen kertoi, että saman tyyppistä ongelmaa on ilmeisesti joskus ollut enemmänkin ihmisillä. Onko tähän muuta ratkaisua, kuin uuden backplaten tilaaminen? Ei olisi aikaa odotella Jimssin 10-20 päivän toimitusta, kun ensi viikon viikonloppuna pitäisi hommia jatkaa.
Rautana on 10600k ja z490 gaming f-emo. Käsittääkseni näiden pitäisi olla yhteensopivia.

Kuva vielä varoiksi, jos olenkin onnistunut asentamaan raudan väärin. Ympyröity ruuvinpaikka isoin ongelma.
Käyt hakkee tuon tilalle pultin jonka pyörität tuon huonon tilalle takaa kiinni. sopivan mittasen teet siitä ni saa kunnolla kiinni.
 
No vähän on lyhyt ruuvi mun makuun.
Kyllä se sieltä vähän saisi tulla läpi asti eikä jäädä huulille keikkumaan.
 
Jos en väärin muista ni itekin piti kikkailla toi kiinni sillain et jokaisen noista jätti löysästi kiinni kunnes sai kirittyä jokaisen kierteilleen.
Toki jos tuosta on jo kierteet mennyt pilalle ni tilalle läpi pultti johon toi kiristys mutteri kiinni. oisko ollut m3 kierre siinä kiristys mutterissa. m4 on muistaakseni tuo takalevy.
 
Joo, M4 taitaa olla ainakin tuo taustalevy. Kiristysmutterin päästä en oo varma.

Muttta semmonen tuli mieleeni, että onko ne muovi prikat/korokkeet pakollisia emolevyä vasten tuolla toisella puolella? Kun esim Krakenissa jonka otin juuri pois tuosta, ei mielestäni ollut mitään muovisia prikkoja välissä. Sillä tavallahan saisi pari milliä lisää pituutta noihin ruuveihin. Evon manuaalissa kyllä vissiin sanotaan, että olis pakolliset. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Jos en väärin muista ni itekin piti kikkailla toi kiinni sillain et jokaisen noista jätti löysästi kiinni kunnes sai kirittyä jokaisen kierteilleen.
Toki jos tuosta on jo kierteet mennyt pilalle ni tilalle läpi pultti johon toi kiristys mutteri kiinni. oisko ollut m3 kierre siinä kiristys mutterissa. m4 on muistaakseni tuo takalevy.

Tässä tapauksessa ei saa jätettyä ensin huulille ja sitten kiristettyä. Koitin kierteet erikseen ilman emoa välissä, niin kaikkiin neljään kulmaan kyllä meni ne ruuvit. Voi olla, että kierteenalut on paskana ja pitäisi saada syvemmälle, että ottaa jengaan kunnolla.
 
Tarkoitus olisi muutaman kk aikana laittaa ensimmäistä kertaa custom nestejäähdytys prosessorille ja tulevaisuudessa näyttikselle. Onko aliexpressistä tilaaminen vielä muodissa vai käyttääkö kaikki ek:n osia? Mistä kannattaisi tilata osat tähän hommaan? Osat pitäisi olla laadukkaat että ei menisi vuoden jälkeen rikki. Tarkoitus ei ole mitään rgb joulukuusta tehdä joten valoshowta ei tarvitse osissa olla. Prosessori mihin jäähdytys tulisi on 5900x. Aikaisemmin olen aio jäähdytyksillä mennyt mutta nytten tuli mielenkiinto kokeilla jotakin uutta ja viedä harrastusta hiukan pidemmälle. Kiitoksia jos joku ehtii auttamaan :)
 
Tarkoitus olisi muutaman kk aikana laittaa ensimmäistä kertaa custom nestejäähdytys prosessorille ja tulevaisuudessa näyttikselle. Onko aliexpressistä tilaaminen vielä muodissa vai käyttääkö kaikki ek:n osia? Mistä kannattaisi tilata osat tähän hommaan? Osat pitäisi olla laadukkaat että ei menisi vuoden jälkeen rikki. Tarkoitus ei ole mitään rgb joulukuusta tehdä joten valoshowta ei tarvitse osissa olla. Prosessori mihin jäähdytys tulisi on 5900x. Aikaisemmin olen aio jäähdytyksillä mennyt mutta nytten tuli mielenkiinto kokeilla jotakin uutta ja viedä harrastusta hiukan pidemmälle. Kiitoksia jos joku ehtii auttamaan :)

Alista barrowin ja bykskin osat on ihan laatua. Ota huomioon, että heinäkuusta lähtien joutuu kaikki eu ulkopuolelta tulevat paketit tullata ja maksaa alv. joten hinta siinä hieman nousee ellei ennen sitä tule.
 
Customi2.png


Tälläisen setin sain kasattua. Olenko oikeilla jäljillä tavaroiden suhteen vai puuttuuko jotakin? Putket ja nesteet meinasin tilata suomesta.
 
Customi2.png


Tälläisen setin sain kasattua. Olenko oikeilla jäljillä tavaroiden suhteen vai puuttuuko jotakin? Putket ja nesteet meinasin tilata suomesta.

45 ja 90 asteen kulmia on tullu ite kans tilattua. Aina niistä jotain hyötyä on ollut ettei letkut mene ruttuun tai jotain muuta mikä tulee vastaan vasta kasatessa.
 
45 ja 90 asteen kulmia on tullu ite kans tilattua. Aina niistä jotain hyötyä on ollut ettei letkut mene ruttuun tai jotain muuta mikä tulee vastaan vasta kasatessa.
Vaikuttaako muuten ihan pätevältä setiltä? Jotakin parannettavaa? Lisäilen noita liittimiä tuohon mukaan vielä.
 
Customi2.png


Tälläisen setin sain kasattua. Olenko oikeilla jäljillä tavaroiden suhteen vai puuttuuko jotakin? Putket ja nesteet meinasin tilata suomesta.
Radit?

Edit. Ja sulla on tossa letkuliittimiä, jotka kannattaa ehkä vaihtaa, jos tarkoitus on putket laittaa. Tulppien ja liittimien määrä kannattaa myös ehkä varmistaa, vaikka eipä noi kiinanmaalta älyttömiä maksa, eli kannattaa olla vaikka pari ylimääräistä ennemmin. Itse en myöskään ole nähnyt mitään tarvetta tuollaiselle ilmausventtiilille, mutta jos kokee tarvitsevansa, niin eipä sekään paljoa maksa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ilmausventtiili on kyllä täysin turha. Sitä varten sulla on tuo säiliö mihin ilma jää kierrosta.
Hieno ajatus, mutta käytännössä vain yksi mahdollinen vuotopaikka lisää.
 
Tuo ilmausventtiili on kyllä täysin turha. Sitä varten sulla on tuo säiliö mihin ilma jää kierrosta.
Hieno ajatus, mutta käytännössä vain yksi mahdollinen vuotopaikka lisää.
Kai noissa ideana on saada tasattua yli-/alipaine, jota lämmönvaihtelusta saattaa muodostua, mutta eipä mitään ongelmia ole itsellä kertaakaan tullut ilman tuollaista. Yksi mitä olen noiden kanssa mietiskellyt, että jos päästää "yli"paineet lämpimästä järjestelmästä pihalle, niin eikös sitten kylmänä mene alipaineen puolelle, jolloin saattaa vetää varsinkin ohutseinäisemmät letkut lyttyyn..?
 
Kai noissa ideana on saada tasattua yli-/alipaine, jota lämmönvaihtelusta saattaa muodostua, mutta eipä mitään ongelmia ole itsellä kertaakaan tullut ilman tuollaista. Yksi mitä olen noiden kanssa mietiskellyt, että jos päästää "yli"paineet lämpimästä järjestelmästä pihalle, niin eikös sitten kylmänä mene alipaineen puolelle, jolloin saattaa vetää varsinkin ohutseinäisemmät letkut lyttyyn..?
Eikö tuon on tarkoitus ole auttaa ilman poistamisessa kun looppi täytetään?

Loopissa (säiliössä) saa olla tosi paljon ilmaa, että lämmönvaihtelulla tilavuus muuttuisi niin paljon, että letkut menee lyttyyn. Ja letkujen pitäisi olla tosi ohuita, että niin pienestä voimasta lyttääntyisivät.
 
Eikö tuon on tarkoitus ole auttaa ilman poistamisessa kun looppi täytetään?

Loopissa (säiliössä) saa olla tosi paljon ilmaa, että lämmönvaihtelulla tilavuus muuttuisi niin paljon, että letkut menee lyttyyn. Ja letkujen pitäisi olla tosi ohuita, että niin pienestä voimasta lyttääntyisivät.
Jaa-a, en ole noiden käyttöohjeita nähnyt. :D Itellä kyllä tulee ilma tankista pihalle, kun on korkki auki täyttäessä.
Jossain näin kuvan, missä letkut oli menneet lyttyyn, mutta en kyllä muista oliko siinä tommosta venttiiliä käytössä.
 
Customi2.png


Tälläisen setin sain kasattua. Olenko oikeilla jäljillä tavaroiden suhteen vai puuttuuko jotakin? Putket ja nesteet meinasin tilata suomesta.
Lisäksi tarvitset ainakin yhden uros-uros jatkon, jotta saat hanan kiinni haaroittimeen ja mahdollisesti toisen haaroittimen kiinnitystä varten(?).

Toinen vaihtoehto on käyttää väleissä letkun pätkiä, mutta siihen tarvii varata sitten aina 2 letkuliitintä lisää.

Noita uros-uros jatkoja on sekä kiinteitä, että rotaatiolla. Jälkimmäisen kanssa saa säädettyä hanan asentoa, kun ensimmäinen jää siihen mihin kierre päättää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom