Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Joo, kävi itelläkin mielessä et varmaan seuraavaks laitan noi testiin, oma looppi imasee kuitenkin lähemmäs 2L nestettä niin melkeen jo se eka täyttö maksaa ittensä takasin. Käytät vissiin molempia, Biocideä ja Inhibitoria? Mites noitten säilyvyys, luulis pysyvän vuosia hyvänä kunhan korkin saa tiiviisti kiinni?
Luulisi pysyvän, noilla on aika hyvä hyllyikäkin. Toki itsellä on kaksi customloopattua konetta ja suhteellisen tiheä vaihtuvuus osilla, niin ei nuo kovin montaa vuotta vanhene. Loopit imee varsin hyvin nestettä, etenkin kun pääkoneeseen on tuo ulkoinen lisäjäähy olemassa.
 
Helppo näin jälkiviisaana sanoa, mutta aina kannattaa pumppu ja blokit avata ja putsata niin ei jää mitään koloihin.
Ensi kerralla sitten! Parhaiten oppii tekemällä :)

Jep. Mutta blokki vaihtui alustan myötä, pumppua en viitsinyt alkaa purkaa. Voihan tuon tyhjätä kun on aikansa ollut ja laittaa uudet setin Cryofuelia.
 
Illemmalla loopin testaus, riittänee alkuun että powerissa on vain pumpulle virtaa, ja emon johdille se "jumpperi" potikka ettei tarvi kytkeä emoon vaan höräyttää vain virrat päälle?

Prossublokki on ylös alaisin mutta melkein pakko, tuskin haitannee kun in/out on oikein. Muuten menee letkutukset hankaliksi

IMG_20210314_103713_Bokeh.jpgIMG_20210314_131516_Bokeh.jpgIMG_20210314_105713_Bokeh.jpg
Tuossahan se olisi helpoa. Tarvitset kennon jossa on useampia liittimiä, niin on helppo laittaa tyhjennysletku toiseen liittimeen.

Jotain tämäntyylistä:
 
Tuossahan se olisi helpoa. Tarvitset kennon jossa on useampia liittimiä, niin on helppo laittaa tyhjennysletku toiseen liittimeen.

Jotain tämäntyylistä:

Juuri näin, pitää ens päivitykseen harkita. Nyt ei kerennyt / raaskinut vaihtaa enää tähän lähtöön. Näissä uusimmissa on usein muutamat portit kahden sijasta niin kykenee lirutushanankin lisäilemaan.

-Lauri
 
Loopin ollessa levällään sleevailin D5:n piuhat ja olin ainakin hetken aikaa tyytyväinen lopputulokseen. Kun sain koneen takaisin päälle niin ainakaan uutena looppiin lisätty Quadro ei tunnista pumppua, mutta pumppu kuitenkin pyörii (täysillä) koska se saa molexilta virtaa. Johdon irrotettuani huomasin, että rpm- ja pwm-piuhojen metallikontaktit olivat menneet "ruttuun" jossain vaiheessa ja oletin tätä viaksi. Tänään sitten vaihdoin noi metallikontaktit uusiin ja ne näytti menevän nätisti liittimen perälle asti, mutta pumppu ei vieläkään tunnistaudu. Aquasuitessa näyttää jostain syystä samaa jännitettä kuin Quadroon liitetyillä tuulettimilla, e: eipäs näytäkään enää, kun vaihtoi pois power presetiltä mutta ei mitään muuta. Mistä lähtisi seuraavaksi vikaa etsimään? Voiko lainauksessa mainittu transistori olla kärähtänyt?

Joo tuosta on nyt palanut yksi pieni sot23 fet. eli liittyy suoraan rpm lukuun. tuon pystyy korjaamaan jos vaihtaa vain uuden tilalle. Varoittelin tuosta hommasta joku aika sitten miten saat varmasti rikki.

Edit. tuossa kattelin vanhempia viestejä ja paikalla q4 ja siihen käy tälläset BC817-40 SMD transistori NPN Fairchild 10 kpl

E: HUOM. ei mahdollisuutta testata emossa, koska pumppu ulkoisen jäähdyttimen ohessa. Testasin myös vaihtaa Quadrossa pumpun ja tuulettimen päittäin ja tuuletin toimi toisessakin kanavassa eli se ei ole pimeänä.
 
Viimeksi muokattu:
Hiukan CoDia ja 5900X lämmöt keikkuu 61-69C, käyttöaste aika matala. En siis ole kellotellut vielä, aika kovat lämmöt. Onko lukema normia 5900X yhdellä uhuella radilla ?
 
Hiukan CoDia ja 5900X lämmöt keikkuu 61-69C, käyttöaste aika matala. En siis ole kellotellut vielä, aika kovat lämmöt. Onko lukema normia 5900X yhdellä uhuella radilla ?
Kuulostaa aika normaalilta, niinkuin joku taisi tuossa tokaista että kuumana käy vaikka miten jäähyttelis. Alivolteilla saa hieman kulutusta ja lämpöä alas.
 
Ei kuulosta pahalta.

Vertailun vuoksi kevyesti(+ ~150 mhz) kellotettu 5600X käy Moran perässä ollessaan Prime95 ajossa parhaimmillaan noin 67-68 asteessa, ja tässä ei ainakaan pitäisi olla radi rajoittavana tekijänä. TDP nostettu 105 W:iin. Pelikäytössä käy yleensä 50 - 55 asteisena.

240 mm AIO:lla pääsi samoilla asetuksilla Prime95:ssä yli 80 asteen.
 
Loopin ollessa levällään sleevailin D5:n piuhat ja olin ainakin hetken aikaa tyytyväinen lopputulokseen. Kun sain koneen takaisin päälle niin ainakaan uutena looppiin lisätty Quadro ei tunnista pumppua, mutta pumppu kuitenkin pyörii (täysillä) koska se saa molexilta virtaa. Johdon irrotettuani huomasin, että rpm- ja pwm-piuhojen metallikontaktit olivat menneet "ruttuun" jossain vaiheessa ja oletin tätä viaksi. Tänään sitten vaihdoin noi metallikontaktit uusiin ja ne näytti menevän nätisti liittimen perälle asti, mutta pumppu ei vieläkään tunnistaudu. Aquasuitessa näyttää jostain syystä samaa jännitettä kuin Quadroon liitetyillä tuulettimilla, e: eipäs näytäkään enää, kun vaihtoi pois power presetiltä mutta ei mitään muuta. Mistä lähtisi seuraavaksi vikaa etsimään? Voiko lainauksessa mainittu transistori olla kärähtänyt?



E: HUOM. ei mahdollisuutta testata emossa, koska pumppu ulkoisen jäähdyttimen ohessa. Testasin myös vaihtaa Quadrossa pumpun ja tuulettimen päittäin ja tuuletin toimi toisessakin kanavassa eli se ei ole pimeänä.
Hyvin suurella todennäköisyydellä toi on ottanut itteensä. Vaihdat tuon fetin uuteen ja homma pitäisi toimia sen jälkeen. Vaikka toi pumppu ei näytä kierroksia sen pitäisi pyöriä. Kaksi pumppua oon korjannut tuolla tavalla ja ne toimii. Toki jos on takuuta ni sinne vain.

eli aukeaa siitä pohjasta jossa on johdot. jos katsot sitä pohjaa reunan sivulta niin siinä on sellanen pieni rako ja siitä varovasti sopivalla meisselillä (tasapää) kampeamalla aukeaa.
eiköhän noita saa partocoltakin.
ja pumpusta palaa toi osa.
pohja.jpgsot23.jpg
 
Haulla koitin hakea vastausta kysymykseeni tuloksetta.

Onko kellään ensikäden tietoa lähimenneisyydestä Bykskin Radeista? Suunnittelen, josko rakentaisi loopin, mutta olisi tarkoitus selvitä mahdollisimman edullisesti, liikaa laadusta tinkimättä. Vesitiiveys olisi ihan positiivinen asia. :cool:

edit: Jos jotain Bykskin valikoimasta ei kannata missään nimessä tilata, niin mitä?
 
Hyvin suurella todennäköisyydellä toi on ottanut itteensä. Vaihdat tuon fetin uuteen ja homma pitäisi toimia sen jälkeen. Vaikka toi pumppu ei näytä kierroksia sen pitäisi pyöriä. Kaksi pumppua oon korjannut tuolla tavalla ja ne toimii. Toki jos on takuuta ni sinne vain.
Täytyy tarkistaa tuo kun seuraavan kerran looppia puran. Kotelon päässä on kyllä pikaliittimet, mutta ulkosen jäähyn ja sen takana lapsiturvallisesti ahtaassa välissä sijaitsevan pumpun tyhjennys vähän vaivalloista. Vois miettiä vielä toisten pikaliittimien lisäämistä sinne jonnekin.
 
Täytyy tarkistaa tuo kun seuraavan kerran looppia puran. Kotelon päässä on kyllä pikaliittimet, mutta ulkosen jäähyn ja sen takana lapsiturvallisesti ahtaassa välissä sijaitsevan pumpun tyhjennys vähän vaivalloista. Vois miettiä vielä toisten pikaliittimien lisäämistä sinne jonnekin.
Mitä pikaliittimiä käytät?
 
Kuulostaa aika normaalilta, niinkuin joku taisi tuossa tokaista että kuumana käy vaikka miten jäähyttelis. Alivolteilla saa hieman kulutusta ja lämpöä alas.
Ei kuulosta pahalta.

Vertailun vuoksi kevyesti(+ ~150 mhz) kellotettu 5600X käy Moran perässä ollessaan Prime95 ajossa parhaimmillaan noin 67-68 asteessa, ja tässä ei ainakaan pitäisi olla radi rajoittavana tekijänä. TDP nostettu 105 W:iin. Pelikäytössä käy yleensä 50 - 55 asteisena.

240 mm AIO:lla pääsi samoilla asetuksilla Prime95:ssä yli 80 asteen.

Joo näin aattelinkin että kuumana varmaan tuhisee.

Pitää niitä voltteja säädellä alas jahka kerkee katella Yuotubesta miten tällainen AMD + MSI emo kuuluu kellotella. Pieni arkinen kiristys vain, en hae mitään maailmanennätyksiä.
 
Joo näin aattelinkin että kuumana varmaan tuhisee.

Pitää niitä voltteja säädellä alas jahka kerkee katella Yuotubesta miten tällainen AMD + MSI emo kuuluu kellotella. Pieni arkinen kiristys vain, en hae mitään maailmanennätyksiä.
PBO päälle ja virtarajat säätymään emolevyn mukaan. Jos enemmän tahtoo rassata niin sit PBO curvella säätää jokasen coren erikseen. Mut toi PBO kyllä jo palvelee riittävän hyvin, Curven kautta saa viimeset rutistukset irti sit vielä jos ne haluaa.

Mulla esimerkiks käy 5900x PBO:lla ja emolevyn rajoille säädettyinä maksimissaan 200w tehonkulutuksella. Lämpöäkin toki tulee myös sen mukasesti ja nää on jo valmiiks hankala jäähdyttää niin +80c lämmöt ei tällä 420 morallakaan oo mitään ihmeellistä.
 
PBO päälle ja virtarajat säätymään emolevyn mukaan. Jos enemmän tahtoo rassata niin sit PBO curvella säätää jokasen coren erikseen. Mut toi PBO kyllä jo palvelee riittävän hyvin, Curven kautta saa viimeset rutistukset irti sit vielä jos ne haluaa.

Mulla esimerkiks käy 5900x PBO:lla ja emolevyn rajoille säädettyinä maksimissaan 200w tehonkulutuksella. Lämpöäkin toki tulee myös sen mukasesti ja nää on jo valmiiks hankala jäähdyttää niin +80c lämmöt ei tällä 420 morallakaan oo mitään ihmeellistä.

Toimiiko siis nykyään nuo automaattikellotukset noin hyvin, eli Precision Boost Overdrive päälle BIOSista ja hakee vakaat max kellot?

Pitää vielä kurkata nuo virran / jänniten tms säädöt jostain tuubivideosta, viimeksi kellottanut 8700K:ta Asuksen lankulla.

...jos ei moralla jäähdy niin sitten ei jäähdy millään muullakaan radilla :D
 
Toimiiko siis nykyään nuo automaattikellotukset noin hyvin, eli Precision Boost Overdrive päälle BIOSista ja hakee vakaat max kellot?
Hakee vakaat minimivoltit. Omassa ITX-kippurassa (2x120mm radit, 5900X ja 3070 " : D ") ja TR-wörkkeri/pelikoneessa on PBO päällä. Etenki adaptivejännitteellä saa tosi hyvin pelattua. Se vaatii vaan aikaa ja testausta.
 
Ryzen OC bracketillä voi tilanteesta riippuen saada joitain asteita pois, mutta ihmeitä sekään ei tee. Käytännössä tuolla voi kai saada parhaimmillaan jotain 4-5 asteen lämmönlaskun. Mainoksen 7 astetta on jo todella optimistinen. Ideana tuossa on siis että blokki sijoitetaan sen avulla prossun hotspotin(joka ei Ryzeneilla ole keskellä) päälle.

Mun piti joka tapauksessa hommata kiinnitysmateriaalit blokille joten hommasin sitten tuon. Vertailukohtaa ei ole joten en pysty sanomaan varmasti miten hyvin toimii.

Edit: Toimii myös 5000-sarjalaisille

 
Haulla koitin hakea vastausta kysymykseeni tuloksetta.

Onko kellään ensikäden tietoa lähimenneisyydestä Bykskin Radeista? Suunnittelen, josko rakentaisi loopin, mutta olisi tarkoitus selvitä mahdollisimman edullisesti, liikaa laadusta tinkimättä. Vesitiiveys olisi ihan positiivinen asia. :cool:

edit: Jos jotain Bykskin valikoimasta ei kannata missään nimessä tilata, niin mitä?

Toistaiseksi olleet parempia kuin Alphacoolin tai EKWB:n radit, ei mitään moskaan radin sisältä kun putsaillut nyt 6 kpl noita kolmesta eri tilauksesta. Tietenkin kuten kaikissa muissakin, niin tiiveystestit kannattaa suorittaa ajan ja seurannan kanssa :D
 
Onkos porukka teettänyt täysin customina radeja missään? Tarve olisi kennolle tai kennoille, joissa rivat ovat 40mm korkeita ja kenno päätyineen noin 700x300mm. Ripa siis 40x300mm, paksuus 0.5-1mm. Preferoidusti niin että päädyissä on u-putket kuparia eikä tankkeja. Tankitkin on toki toki optio. Ilma tulisi kulkea tuon 300mm suuntaisesti, eli tulee hyvin litteään kanavaan.

Ilma pusketaan kyllä paineella kennoston läpi joten
se ei tule ongelmaksi.

Esimerkiksi tekisikö joku auton/prätkän syyläreitä tekevä paja määrämittaan?

Hmm
 
Toimiiko siis nykyään nuo automaattikellotukset noin hyvin, eli Precision Boost Overdrive päälle BIOSista ja hakee vakaat max kellot?

Pitää vielä kurkata nuo virran / jänniten tms säädöt jostain tuubivideosta, viimeksi kellottanut 8700K:ta Asuksen lankulla.

...jos ei moralla jäähdy niin sitten ei jäähdy millään muullakaan radilla :D
Kyl se Ryzeneillä just noin yksinkertasta on, PBO biosista päälle, kellojakaan ei tarvi katella kun se puskee ne ite niin ylös mitä pystyy. Manuaalisessa all core kellotuksessa on se miinuspuoli et siinä menettää ne korkeat parin ytimen boostit = pelisuorituskyky mahdollisesti kärsii. PBO offsettiä rassaamalla saa sitten kelloja vielä hitusen korkeemmalle, mut se on tosi aikaavievää puuhaa kun jokaselle corelle pitää testata sopivat arvot, eikä se vakauden testaaminen mee mitenkään perinteisin menetelmin, vaan pitää saada pientä kuormaa aikaseks joka puskee kellot mahdollisimman korkeelle.

Eikä se jäähtyvyys oo jäähdytystehosta kiinni lähtökohtasesti näissä, vaan lämmön siirtymisessä. Pienet sirut puskee jäätävän määrän lämpöä, joka pitäis sirulta siirtää eka IHS, siitä sitten vielä blokille. Ei oo helppo homma ja sen takia nää käy aikalailla kaikilla kuumana.
 
Tällainen aloittelijan kysymys. On pullollinen EK cryofuel tiivistettä + akkuvesi motonetistä. Nyt kävi niin että tuo määrä ei riitä. Voiko tuota jatkaa valmiilla sekoituksella?
esim tällä: EKWB EK-CryoFuel - Clear - 1L
kunhan väri on vain sama
 
Tällainen aloittelijan kysymys. On pullollinen EK cryofuel tiivistettä + akkuvesi motonetistä. Nyt kävi niin että tuo määrä ei riitä. Voiko tuota jatkaa valmiilla sekoituksella?
esim tällä: EKWB EK-CryoFuel - Clear - 1L
kunhan väri on vain sama

Periaatteessa. Voit myös tehdä laihan seoksen ja jättää säiliöön vähän tyhjää. Lisäät tiivistettä ASAP kun se saapuu.
 
Viimeksi muokattu:
Kyl se Ryzeneillä just noin yksinkertasta on, PBO biosista päälle, kellojakaan ei tarvi katella kun se puskee ne ite niin ylös mitä pystyy. Manuaalisessa all core kellotuksessa on se miinuspuoli et siinä menettää ne korkeat parin ytimen boostit = pelisuorituskyky mahdollisesti kärsii. PBO offsettiä rassaamalla saa sitten kelloja vielä hitusen korkeemmalle, mut se on tosi aikaavievää puuhaa kun jokaselle corelle pitää testata sopivat arvot, eikä se vakauden testaaminen mee mitenkään perinteisin menetelmin, vaan pitää saada pientä kuormaa aikaseks joka puskee kellot mahdollisimman korkeelle.

Eikä se jäähtyvyys oo jäähdytystehosta kiinni lähtökohtasesti näissä, vaan lämmön siirtymisessä. Pienet sirut puskee jäätävän määrän lämpöä, joka pitäis sirulta siirtää eka IHS, siitä sitten vielä blokille. Ei oo helppo homma ja sen takia nää käy aikalailla kaikilla kuumana.

Vaikuttaa sopivalta laiskemman kellottajan mallilta jos toimii hyvin vain laittamalla PBO päälle. Aiemmin Intelillä sitä auto-overclockia ei suositeltu kun syöttää niin paljon jännitettä ettei varmasti sen takia kaadu, on saanut manuaalisesti tasapainoisemmin kellotettua.

Kattelin tästä videosta ( ) että suosittelee alivoltitusta. Kohdasta 4:50 eteenpäin laittaa BIOSista päälle vain PBO --> Advanced, PBO Limits --> Disabled, Curve Optimizer --> all cores / Sing --> negative / Magnitude --> 30 (tai pienempi jos kaatuu tms.) tuon "negative voltage offset" joka rajaa voltteja.

Onko tuosta tavasta kokemuksia? Vai kannattaako nestekierrolla laittaa vain suosiolla pelkkä PBO päälle 5900X kanssa.
 
Periaatteessa. Voit myös tehdä laihan seoksen ja jättää säiliöön vähän tyhjää. Lisäät tiivistettä ASAP kun se saapuu.

ok, taidan kuitenkin tehdä niin että laitan tilauksen sisään tiivisteestä ja kone tulille vasta sitten kun on ainetta riittävästi
 
Vaikuttaa sopivalta laiskemman kellottajan mallilta jos toimii hyvin vain laittamalla PBO päälle. Aiemmin Intelillä sitä auto-overclockia ei suositeltu kun syöttää niin paljon jännitettä ettei varmasti sen takia kaadu, on saanut manuaalisesti tasapainoisemmin kellotettua.

Kattelin tästä videosta ( ) että suosittelee alivoltitusta. Kohdasta 4:50 eteenpäin laittaa BIOSista päälle vain PBO --> Advanced, PBO Limits --> Disabled, Curve Optimizer --> all cores / Sing --> negative / Magnitude --> 30 (tai pienempi jos kaatuu tms.) tuon "negative voltage offset" joka rajaa voltteja.

Onko tuosta tavasta kokemuksia? Vai kannattaako nestekierrolla laittaa vain suosiolla pelkkä PBO päälle 5900X kanssa.

Itellä toi curve käytössä. Mutta tais -20 olla vakaa. Kaatuili ainaki tolla 30.
 
No oho, luulisi tuohon hintaan saavan ihan laadukasta tavaraa.


Miettinyt itse fc-blokin tilaamista näyttikselle Bykskiltä jolla olisi omaan 1080 Ti:hin käypäinen blokki, mites noiden kanssa yleensä, jääkö tulliin tms.? Oma kortti siis Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC Black jossa ei tietääkseni eroa Gaming OC -korttiin muuta kuin coolerin väri. Ja tuohon Gaming OC:hen näyttäisi olevan blokkia saatavilla.
Niinhän sitä luulis joo, mut ei se laatuvaikutelma niitä liittimiä ihmetellessä kyllä mitenkään kummonen ollut, ainakaan hintaan nähden. Maalivirheitä siellä täällä, samanlainen laatuvaikutelma mihin on tottunu noihin kiinasta tilattaviin vehkeisiin.

Tullihommat on aina täysin tuurista kiinni. Kiinalaiset aina laittaa paketin arvoks jonku yhen dollarin ja sitähän ei usko kukaan, satunnaisotannalla ne paketit sinne jää, eli aina kannattaa varautua siihen et se jääkin tulliin. Jos ei jää, niin jee, säästit just 24% ja sen postin kusetuskäsittelymaksun.
 
On muute paskimmat pikaliittimet ikinä. Tilasin 2, molemmat vuos suoraan paketista. Meni palautukseen ja nyt on Barrowin pikaliittimiä kaks kappaletta, näitten kanssa ei oo ollu mitään ongelmaa.
Mulla kaks noita käytössä. Hyvin toimii, en sit tiiä miten on voinut kaks maanantaikappaletta päätyy samaan lähetykseen.
 
Mulla kaks noita käytössä. Hyvin toimii, en sit tiiä miten on voinut kaks maanantaikappaletta päätyy samaan lähetykseen.
Mahollisuudet on et se koko erä oli täyttä paskaa. Jimms otti ne palautuksena vastaan mukisematta, ja hyväksy RMA-hakemuksen samontein kun saivat paketin itelleen takas. Toki tää oli 14pv sisällä siitä kun se paketti lähti alunperinkin matkaan, et en tiedä onko sillä vaikutusta.

Mut ei Alphacool tälleen yleisesti oo hirveesti loistanu mun silmissä. Näyttisblokin mukana väärät tyynyt muisteille, piti ite laittaa 0,5mm paksummat et lämmöt palas normaaleiks. Laitoin Alphacoolille sähköpostia ja sieltä tuli joku käsittämättömän päätön vastaus että ei ole heidän vika vaan nVidian ja sen et muistien toleranssit on huonot ja ne on mutkalla/kaarella ne ite muistipiirit (???). Jännä juttu, sillä netissä on paljon muiltakin valitusta samasta blokista ja siitä et ne vakio lämpötyynyt on liian ohkaset, mut oishan se paha paikka joutua myöntämään et virhe tuli tehtyä. Sen sijaan selitellään et jokaikisen Asuksen kortin omaavan kortti on vaan niin mutkalla muistien kohdalta et kontaktia ei synny, mutta kontakti kuitenkin on lähestulkoon täydellinen sitkun laittaa pikkasen paksumman lämpötyynyn. Jännästi se suoristaa ittensä siinä.
 

Phanteksin Shiftiin on pukattu. Kuumahan se on lähtökohtaisesti mutta ihan nätti tuli ja kopan sai halvalla.

On muute paskimmat pikaliittimet ikinä. Tilasin 2, molemmat vuos suoraan paketista. Meni palautukseen ja nyt on Barrowin pikaliittimiä kaks kappaletta, näitten kanssa ei oo ollu mitään ongelmaa.

Mulla oli näitä taannoin kanssa. Eivät vuotaneet, mutta ei näistä mitään hyväkään voinut sanoa. Koolancen liittimiä on nyt pari. Kun näyttiksen jaksaisi blockittaa isompaan koneeseen niin vaihtuu samalla prossu, GPU ja ulkoinen radi Bykskin pikaliittimien päähän.
 
Phanteksin Shiftiin on pukattu. Kuumahan se on lähtökohtaisesti mutta ihan nätti tuli ja kopan sai halvalla.



Mulla oli näitä taannoin kanssa. Eivät vuotaneet, mutta ei näistä mitään hyväkään voinut sanoa. Koolancen liittimiä on nyt pari. Kun näyttiksen jaksaisi blockittaa isompaan koneeseen niin vaihtuu samalla prossu, GPU ja ulkoinen radi Bykskin pikaliittimien päähän.
QD3 on vissiinki se paras, ainut vaan et näkyy muuten hinnassakin sit. Mullekkin tulossa nyt testiin pari noita Bykskin pikaliittimiä kun vaikutti olevan aika tarkkaan apinoitu noista Koolanceista, vaihdellaan sitkun jaksaa, ei näitä Barroweitakaan olis tarve vaihtaa, mutta onhan nää vähän kuristavat. Jos kerkeet ennen mua räpeltämään ne liittimet paikalleen niin jos viitit kertoa et miten ne vertautuu vaikka noihin Koolanceihin.
 
On muute paskimmat pikaliittimet ikinä. Tilasin 2, molemmat vuos suoraan paketista. Meni palautukseen ja nyt on Barrowin pikaliittimiä kaks kappaletta, näitten kanssa ei oo ollu mitään ongelmaa.

Omat kyllä laatuvaikutelmalta hyvät, ei maalia puutu mistään ja jämäkän tuntuiset. Ei myöskään vuoda. Irroittaessa muutama tippa voi jäädä naaraspäähän. Jousivoimakin semmonen että jos pelkkää liitintä pitää kädessä pystyasenossa ja vapauttaa, niin toinen pää hyppää 20cm ylöspäin.
 
No oho, luulisi tuohon hintaan saavan ihan laadukasta tavaraa.
Laatu tehdään mittaamalla ja teräpalan kompensoinnilla. Tuota samaa liittimen mekanismia käytetään yleisesti hydrauliikan puolella. Siellä tosin laadun varmistus on huomattavasti korkeammalla tasolla. Toleranssit on tehty noudatettavaksi. Jos ajatellaan koneistajan hoitavan vaikka kolmea monitoimisorvia niin tuollaisia messingista valmistettuja osia tulee pirun nopeasti. Tosin tuo istukka, jousi, kuulat ja O-rengas on sitten manuaalisesti laitettava kun siitä ei voida automatisoida. Siinäkin voitaisiin suorittaa pisto mittauksia. Loppu pelissä kuiteskin laadusta on vastuussa firman johto.
Mahdollista myös että kokoonpanossa kämmätty...
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukka täällä tilannu Aqua Tuningista viimeaikoina? Mietin että jos tilais Aqua computer OCTO:n sieltä, mutta kestää päiviä vastailla sähköposteihin aspasta :hmm:
 
Onko porukka täällä tilannu Aqua Tuningista viimeaikoina? Mietin että jos tilais Aqua computer OCTO:n sieltä, mutta kestää päiviä vastailla sähköposteihin aspasta :hmm:
Pari tilausta tehny. Lähteny samana/seuraavana päivänä järjestään ne tilaukset, toisaalta jokaseen tilaukseen maksoin sen 3€ ylimäärästä siitä pikkasen nopeemmasta käsittelystä oman kärsimättömyyden takia.
 
Nopeasti on Aquatuning omia tilauksia käsitellyt.

28.1 oli tavara saapunut varastoon ja 29.1 oli postitettu. Ei maksettu mitään lisämaksuja.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt loopin kanssa päivittäisessä käytössä noussut esiin toi että kopan sisällä lämmöt nousee mielestäni turhan ylös. Eli lian li xl kotelo. Nyt alaradin kauttaa imee sisään 3x120 ja yläradi vastaavat ulos. Entä jos käännän alaradin myös ulospäin puhaltamaan? Pitkällä pelisessiolla nesteet n 45-46c. Sivulasin kun ottaa pois putoaa n 5c lämmöt. Otetaan kehitys ehdotuksia vastaan. Prossu ja näyttis on noin 15-20c lämpöisesmpiä mitä nesteet.
 
Nyt kokeneemmat konkarit...

Ohessa lista tilauksestani:

kuva_2021-03-18_185902.png


Onko tässä kaikki oleellinen? Tuulettimet löytyy valmiiksi ja Lian li pc 011 distro + pumppu tulee muualta. Lähinnä noi liittimet mietityttää, onko oikee määrä ja oikeanlaisia.
Kotelona tosiaan PC011. Näyttis ei nyt mene vesille vielä, kun ei Strixiä ole näkynyt eikä kuulunut, joten aloitetaan prossun vedettämisellä.

T. Ensi kertaa vesillä.
 
Nyt loopin kanssa päivittäisessä käytössä noussut esiin toi että kopan sisällä lämmöt nousee mielestäni turhan ylös. Eli lian li xl kotelo. Nyt alaradin kauttaa imee sisään 3x120 ja yläradi vastaavat ulos. Entä jos käännän alaradin myös ulospäin puhaltamaan? Pitkällä pelisessiolla nesteet n 45-46c. Sivulasin kun ottaa pois putoaa n 5c lämmöt. Otetaan kehitys ehdotuksia vastaan. Prossu ja näyttis on noin 15-20c lämpöisesmpiä mitä nesteet.

Veden lämmöt varmaan tippuisi kun molempien radien kautta menisi ilma sisään. Onko sivussa distro, vai voisiko yläradin siirtää sinne? Noin saisi sitten kattoon poistopuhaltimia...
 
Nyt kokeneemmat konkarit...

Ohessa lista tilauksestani:

kuva_2021-03-18_185902.png


Onko tässä kaikki oleellinen? Tuulettimet löytyy valmiiksi ja Lian li pc 011 distro + pumppu tulee muualta. Lähinnä noi liittimet mietityttää, onko oikee määrä ja oikeanlaisia.
Kotelona tosiaan PC011. Näyttis ei nyt mene vesille vielä, kun ei Strixiä ole näkynyt eikä kuulunut, joten aloitetaan prossun vedettämisellä.

T. Ensi kertaa vesillä.
Uros-uros 1/4" nippa ainakin jos meinaat sulkuventtiilin johonkin saada kiinni. T-haaran saattaisit myös tarvita jos meinaat tuosta tehdä tyhjennysventtiilin.
 
Veden lämmöt varmaan tippuisi kun molempien radien kautta menisi ilma sisään. Onko sivussa distro, vai voisiko yläradin siirtää sinne? Noin saisi sitten kattoon poistopuhaltimia...
Etu distro on. Ei sovi radi sivulle. Mietin vain että miksi just sisään pitää se radeista tuleva lämmin ilma saada?
 
Tulkkasin, että tuohon lian lin sivudistroon sais takapuolelle tuon venttiilin tyhjäämistä varten, eli t haaraa ei silloin tarvis?
Jos siel on paikka niin t-haaraa tuskin tarvitsee. Nipan kuitenkin tarvitsee melko varmasti. Eiköhän sekä distrossa että venttiilissä ole molemmissa sisäkierre.
 
Tässäpä omat viritelmäni:

IMG_20201113_190716534.jpg

Vesi kiertää suoraan nestesäiliöstä alempana olevalle pumpulle tehden täyttämisestä erittäin helppoa. Läpinäkyvistä Watercool Heatkiller (Mayhemsin kanssa yhteistyössä kehitetty) 16/10mm letkuista näkee helposti ovatko ne tyhjät. Watercool Heatkiller -vesiblokit peittävät 5600X:n ja EVGA RTX 2080 Ti:n.

Koolance QD3 -pikaliittimillä varustettu osa kierrosta on helppo tyhjätä komponenttien vaihtoa varten. D5-pumppu 2/5 nopeudella on tätä asennuskuvaa lukuunottamatta vielä peitetty äänen vaimentamiseksi. Kuvan jälkeen olen myös tuplannut muistikampojen määrän ja vaihtanut tuulettimen vanhaan Noctua NF-S12A:han, joka pyörii nyt 610RPM nopeudella.

Corsair AX-1600i toimii täysin passiivisena aina, sillä noin 640W tehoraja tuulettimien käynnistymiseksi ei ylity koskaan.

IMG_20210318_152612017.jpg

4x Noctua NF-A20 PWM chromax.black.swap @360RPM korvaavat edelliset 9x Arctic P14 -tuuletinta. Ilma liikkuu reippaasti paremmin samalla taustamelun alle jäävällä äänenpaineella ja ulkonäkökin parani ihan eri tasolle. Suurin osa kahdesta litrasta Mayhems X1 -litkua kiertää MO-RA3 420:n sisuksissa ja ulkonäön takia ylimitoitetussa nestesäiliössä. En ole vielä (/koskaan) jaksanut laittaa kaapeleita nätisti nippusiteillä. Arctic Case Fan Hub jakaa virran tuulettimille.

IMG_20210318_152702261.jpg

Bling, bling. Estetiikkaa ilman RGB:tä. Minusta tuulettimet näyttävät paremmiltä tältä puolelta, siksi pull-konfiguraatio. Luulisin siivoamisenkin olevan helpompaa näin, kun imurin suulakkeen voi painaa tuulettimien tukivarsia vasten lapojen imuroimista varten käyttön aikana.

Päällä oleva pöly ei sitten erotu tietokonetuolilta kuvan mukaisesti.

IMG_20210318_152715078.jpg

Koneen vieressä on hyvä paikka. Ilma mahtuu kiertämään ja jäähdytintä voi vähän käännellä ja siirrellä siivousta varten. Pölyt lähtevät rivoista kätevästi imurilla. Suodatin olisi vain este ilmavirralle ja näyttäisi rumalta.

IMG_20210318_152817742.jpg

Nanoxian kotelosta löytyy harvinaiset pehmustetut läpiviennit letkuille ylä- ja alareunasta. PWM-tuulettimia ohjaa noctua NA-FC1 vakionopeudella ja vuorokauden ympäri. Emolevyn PWM-ohjaus on ihan perseestä, kun mm. alle 20% arvoja ei saa manuaalisesti valita ynnä muuta paskaa.

Olen tähän nyt erittäin tyytyväinen. Aika pirun paljon kyllä joutui kalliita osia hommaamaan, että pystyi saavuttamaan oikeasti hiljaisen tehokkaan pelikoneen.
 
Jos siel on paikka niin t-haaraa tuskin tarvitsee. Nipan kuitenkin tarvitsee melko varmasti. Eiköhän sekä distrossa että venttiilissä ole molemmissa sisäkierre.

Nippa lisätty tilaukseen, kiitos hyvästä palautteesta.

Vielä jäin pohtimaan, kummalla nyt sitten lopulta teen. 16mm putkella vai tuolla 13mm putkella? onko mitään merkitystä? Kumpi on esimerkiksi helpompaa taivutella/kestävämpää jne. EKWB 16mm liittimet olisi classic sarjassa jopa näemmä vähän edukkaammat kuin nyt valitut 13mm alphacoolit.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 760
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom