Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Arctic P12 PWM PST on ollu suosittu, jos hinnalla on väliä.
No hinnalla nyt sisänsä on väliä että rahalle pitää saada vastinetta, mutta ei mitään kiinteää budjettia ole. :)
30e addressable rgb valot ei napostele jos 8 eurolla saa arcticilta saman suorituskyvyn.
Sitten jos taas esim 15-20e hintaluokassa on jotain todella hyvää, hiljaisemmalla äänen tasolla parempi staattinen paine niin kyllä siitä voin maksaa extraa.
 
No hinnalla nyt sisänsä on väliä että rahalle pitää saada vastinetta, mutta ei mitään kiinteää budjettia ole. :)
30e addressable rgb valot ei napostele jos 8 eurolla saa arcticilta saman suorituskyvyn.
Sitten jos taas esim 15-20e hintaluokassa on jotain todella hyvää, hiljaisemmalla äänen tasolla parempi staattinen paine niin kyllä siitä voin maksaa extraa.
Jos enemmän kuin 2 tuuletinta olet laittamassa koteloosi, niin nuo arctic P12 5-pack 30€ on aivan uskomaton kombo, kun saat vaikkapa 10 tuuletinta kahden A12x25:n hinnalla, jotka ovat niukasti paremmat ja hiljaisemmat. Tämä jos ei rgb-härpäkkeet kiinnosta
 
Hieman kuvaa nykyisestä setupista, jokusen kotelon ja radi setupin kokeiltua olen nyt päätyny tälläiseen:

- Kotelona Phanteks Enthoo 719 Tempered Glass
- Pohjassa EK Classic PE 360 push/pull (alhaalla Arctic p12 pwm pst, ylempänä EK vardar x3m 120er kotelon sisään.
- Edessä hardware labs gts 420 Arctic p14 pwm pst imemässä kotelon sisään.
- Katossa ja takana 4x Corsair LL140 puhaltamassa ulos.
- prossuna 8700k 5,0ghz 1.37v max lämmöt noin 65c, näyttis RTX 2080 lämmöt pyörii 42-48c välissä pelatessa.

Veden lämpö pelatessa noin 10c yli ambientin jos ottaa etu sekä katto panelit pois (13c yli jos pitää paikallaan) todella hiljaisena noin 600 - 1000 rpm riipuen tuuletin mallista.

Koppa pirun hyvä vesileikkeihin, tilaa löytyy vaikka 3x360 radeille ja silti jää 4x 120mm tuuletin paikat poistoon tai korvausilmalle. Huonoja puolia katon pienehkö väli emon yläreunaan eli ohut radi+tuulettimet estää muistikampojen vaihdon.
Myös alaradin leveys max 124mm mikä estää useimpien järeiden radien asentamisen pohjaan, mikä on harmillista koska korkeutta olis vaikka muille jakaa.

Tällä hetkelle parempi valinta Kyseisestä kopasta olis enthoo pro 2 halvemmalla hinnalla ja paremmin hengittävällä etu ja kattolevyllä, sisus molemmissa sama. Siitä tosin puuttuu rgb nauhat.

setuppi.jpg
 
Jos enemmän kuin 2 tuuletinta olet laittamassa koteloosi, niin nuo arctic P12 5-pack 30€ on aivan uskomaton kombo, kun saat vaikkapa 10 tuuletinta kahden A12x25:n hinnalla, jotka ovat niukasti paremmat ja hiljaisemmat. Tämä jos ei rgb-härpäkkeet kiinnosta
- Etuseinään tulee 420 kennoon 3kpl 140mm ilman RGB:tä, tähän ne P14 PWM PST lienee fiksu valinta.
- Kattoon 240 kennoon 2kpl 120mm, saisi olla tavallinen emon ohjaama 4pin rgb. Tällä hetkellä on Coronat, mutta onko parempia tarjolla?
- Takaseinään 1kpl 140mm kotelotuulettimeksi, kylmää sisään katon kennolle, tähän vanha Be Quiet! Pure Wings 2 lienee ihan riittävä.

Tällä hetkellä siis nuo coronat katossa ja pure wingsit edessä, molemmat oli ok ilmajäähyllä mutta perstuntumalla aika huonosti nuo jaksaa puhaltaa kennon läpi.
Etukenno puuttuu vielä loopista, samoin näyttis koska saatavuudet. Koko paketti muutenkin ihan keskeneräinen. :)

Rautana tällä hetkellä R7 1700 @3.8ghz all-core, ja GTX970.
Tarkoitus päivitellä R5 5600 + 3070/3080 kunhan semmoisia joskus kaupan hyllyltä saa, ja tosiaan korttikin vesille..

20201122_224555.jpg
 
Hei olen ehkä jimmssiltä tilaamassa custom looppia ja kysyisin neuvoa että mikä on hyvä hinta/laatusuhde pumppu ? ja toinen kyssäri että mikä on tehokas blokki (10900kf), en halua mitään valoshouta vaan ilman rgb jos niitä edes ilman enää saa ?
 
Hei olen ehkä jimmssiltä tilaamassa custom looppia ja kysyisin neuvoa että mikä on hyvä hinta/laatusuhde pumppu ? ja toinen kyssäri että mikä on tehokas blokki (10900kf), en halua mitään valoshouta vaan ilman rgb jos niitä edes ilman enää saa ?

D5 on paras ja ennen kuin kysyt "minkä merkkisen laitan tilaukseen" niin Laing valmistaa ne kaikki jos ei lasketa mukaan kiinahärveleitä ja alphacool 755 sarjaa.

Lämmin suositus Heatkiller IV vesiblokille.
 
Viimeksi muokattu:
Otin pumpun ja topin irti, oli "liian kireellä", eli kun löysäsin 4 ruuvia jotka pumppua toppiin kiinni pitää, pystyi pumppua pyörittään inlet reiästä ohuella kuusiokololla.
Vikana tässä se että en ollut edes kiristänyt liian tiukalle, käsin kiristänyt ja jätin kohtuu löysälle nyt ja toimii, tosin pikkasen ääntää.
Pitää vielä säätää varovasti kuitenkin niin ettei vuoda.
Mutta kummallista että aika tarkkaan täytyy ruuvit kiristää että ei vuoda ja toimii.

Pitäis varmaan kyl kokeilla pystyssä/vaakassa eroa.

Ei muuttunut vaikka muutin niin että pumpun perä on sivulle.
Pientä ääntä pitää edelleen kaikilla kierroksilla ja mietin että onkohan se tiiviste nyt oikeassa paikassa siellä :hmm:
Tässä jollain Saksalaisella käytännössä sama toppi, vähän ihmettelee tiivisteen kanssa ja laittaa samanlailla kun minäkin laitoin. aqualis toppi+tiiviste
Muilla täällä vastaavaa toppia käytössä että oonko laittanu sen väärin?
 
Hei olen ehkä jimmssiltä tilaamassa custom looppia ja kysyisin neuvoa että mikä on hyvä hinta/laatusuhde pumppu ? ja toinen kyssäri että mikä on tehokas blokki (10900kf), en halua mitään valoshouta vaan ilman rgb jos niitä edes ilman enää saa ?

Jimssiltä löytyy hyviä kupariblokkeja. Laita google hakuun "jimms aquacomputer cuplex kryos next" ja katso omalle kannalle sopiva malli.
 
Pientä ääntä pitää edelleen kaikilla kierroksilla ja mietin että onkohan se tiiviste nyt oikeassa paikassa siellä :hmm:

Eihän ole letkuliittimien kierteet niin pitkät että ottaa pumpuun asti kiinni?
edit: eipä kyllä näytä olevan mahdollistakaan nyt kun googlasi tarkemman kuvan tuosta topista. Kurkkaa sinne sisälle nyt on aikansa rohissut, luulisi että näkyy jälkiä mihin ottaa joku kiinni.
 
Eihän ole letkuliittimien kierteet niin pitkät että ottaa pumpuun asti kiinni?
edit: eipä kyllä näytä olevan mahdollistakaan nyt kun googlasi tarkemman kuvan tuosta topista. Kurkkaa sinne sisälle nyt on aikansa rohissut, luulisi että näkyy jälkiä mihin ottaa joku kiinni.

Pitää se ottaa piakkoin auki niin näkee onko jälkiä jossain.
Jos tiivisteen laittaa kuten tuossa tubepätkässä, niin ei voi juurikaan kiristää ruuveja ja jos löysälle jättää niin vuotaa tietenkin.
 
Yleensä O rengastiivisteet pitää jäähdyttämällä kutistaa asennusta varten, jotta pysyvät paikallaan urassa. Laita rengas vaik pakkaseen 10 min niin on jo tiukka rengas. Siis rengas etupuolelle uraansa.

Tämä on myös mielessä, vaikkakin ei tutulta pumppujen tiivisteiden kanssa kuulostakkaan.
 
Moi, tarvitsisin mielipidettä ennenkuin teen minkäänlaista hankintaa. Eli nykyinen tilanne on seuraavanlainen:

Kokoonpano: i7-7700K, Gtx 1080 Ti
Nykyinen luuppi kyhätty EK:n Fluid Gaming A240 kitillä jossa 360mm x 25mm radi, joka hankittu myöhemmin erikseen. Lämmöt rasituksessa aivan max 75C, radi vetää ilmaa sisälle katon kautta. Muut tuulettimet: 2 edessä vetää ilmaa sisään ja 1 takana puskemassa ulos.
Kyseinen kitti: EKWB Fluid Gaming A240 Liquid Cooling Kit Review (Ei jostai syystä löytynyt enään EK:n sivuilta?)

Define R6.jpg



Tarkoituksena olisi nyt huomenna Black Friday:na hankkia kokonaan uusi luuppi kovaputkilla EK:lta uuden kokoonpanon myötä. Ryzen 5900X ja RTX 3080.
Ensisijaisena suunnitelmana olisi edessä 400mm x 38mm radi (EK-CoolStream PE 360 (Triple)) vetämään sisään ja kattoon 400mm x 26mm radi (EK-CoolStream SE 360 (Slim Triple)) puhaltamaan ulos. Tuulettimiksi tulisi EK Vardar:it.

Tämän videon mukaisesti:


Tarkoituksena olisi siis saavuttaa mahdollisimman alhaiset lämmöt ja pysyä mahdollisen hiljaisena.
Toinen vaihtoehto mitä olin miettinyt, oli kattoon ja eteen EK-CoolStream SE 360 (Slim Triple) samalla konfiguraatiolla, eli: Edestä sisään ja katosta ulos. [Vielä sen verran että kummassakaan ei takatuuletinta]

Olen tässä parin tunnin sisällä katsonut JayzTwoCents:in video radiaattoreista, sekä lukenut EK:n oman blogin/ohjeen aiheesta mutta en silti ole varma kumpi olisi parempi vaihtoehto. Mielipiteitä otetaan vastaan! Ja myös tietenkin muita konfiguraatio ehdotuksia otetaan vastaan.

Tässä vielä videot ja blogi:



Lueskelin myös aloituspostauksen ja pari sivua eteenpäin, tämä pisti silmään:
"Ja yhtenä perussääntönä useamman radin kokoonpanossa, että kaikkien radien tuulettimet puhaltaa samaan suuntaan koteloon nähden. (Kaikki ulos tai kaikki sisään) Eli ei lämmitetä suotta toisen radin "ilmoilla" toista... "
Mitenkäs tämän asianlaita? Jotkut sanovat että tulee pari astetta tulee lämpöihin lisää, toiset ettei eroa. Tämä riippunee kotelosta jonkin verran kai..?

Kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen!
 
Viimeksi muokattu:
Ei muuttunut vaikka muutin niin että pumpun perä on sivulle.
Pientä ääntä pitää edelleen kaikilla kierroksilla ja mietin että onkohan se tiiviste nyt oikeassa paikassa siellä :hmm:
Tässä jollain Saksalaisella käytännössä sama toppi, vähän ihmettelee tiivisteen kanssa ja laittaa samanlailla kun minäkin laitoin. aqualis toppi+tiiviste
Muilla täällä vastaavaa toppia käytössä että oonko laittanu sen väärin?
Eihän ole letkuliittimien kierteet niin pitkät että ottaa pumpuun asti kiinni?
edit: eipä kyllä näytä olevan mahdollistakaan nyt kun googlasi tarkemman kuvan tuosta topista. Kurkkaa sinne sisälle nyt on aikansa rohissut, luulisi että näkyy jälkiä mihin ottaa joku kiinni.
Yleensä O rengastiivisteet pitää jäähdyttämällä kutistaa asennusta varten, jotta pysyvät paikallaan urassa. Laita rengas vaik pakkaseen 10 min niin on jo tiukka rengas. Siis rengas etupuolelle uraansa.

Dodiih, purin pumpun ja topin irti. Onneksi kohtuu helppo homma ettei tarvinnu paljoa purkaa.
Pumpussa ei näkynyt mitään selkeitä jälkiä, eikä myöskään topissa.
Tiivisteen laitoin pakkaseen vähäksi aikaa, mutta ei siitä juuri apua ollut, meni se kuitenkin kun laittoi toppiin ja pumpun työnsi paikalleen vaikka aika tiukka oli.
Kiristin ruuvit ja pumppu pyöri paremmin kuin ennen, näin se tiiviste olis alunperinkin pitänyt laittaa :x3:
Sen verta ehti kasailla ja laitella vesiä takas että ei ainakaan ääntänyt kuten aiemmin, huomenna kerkiää enemmän kokeilemaan ja ajeleen testejä :think:
 
Toi EK-CoolStream SE 360 ei ole kokoluokassaan kovin hääppönen radi

1606411542031.png



HWLabs Nemesis GTS 360 näkyis olevan amazonista saatavilla tosin melko korkeilla toimituskuluilla (64.44 + 38.62) Amazon.com
Jos ei ole kiire, niin täältä löytyy: Hardware Labs Black Ice Nemesis Radiator GTS 360 -jäähdytin, musta - 77,90€
 
Aika vaihtaa bykskin blokki pois niin mikäköhän olisi jäähytys teholtaa paras ja laadukas 100e hintaluokassa. RGB plussaa
 
Toi EK-CoolStream SE 360 ei ole kokoluokassaan kovin hääppönen radi

1606411542031.png



HWLabs Nemesis GTS 360 näkyis olevan amazonista saatavilla tosin melko korkeilla toimituskuluilla (64.44 + 38.62) Amazon.com

Katos joo, kyllä siinä on aika huomattava ero. En ole kuullutkaan HWLabs:sistä, ilmeisesti ihan pätevä valmistaja.
 
Tulipa laitettua vihdoin näyttiskin vesille. Huono kyllä ku tuossa näytisblokissa ei ole mitään merkintää kumpi on in ja kumpi out, eikä ohjekirjassakaan mainittu asiasta mitään, piti kattoa akryyliblokin kuvasta miten ne kanavat menee siellä.
Mukavasti putosi Time Spy:ssä näytiksen lämmöt 72 °C --> 45 °C. Vähän täytyy vielä säätää tuuletinkurveja, Furmarkkia ajellessa veden lämmöt kipusi 35 °C, eikä tuulettimet pahemmin kiihtyneet.
(Ja tiedän että prossusta radille vievässä letkussa on joku lommo, mutta ei se ole tähänkään mennessä mitään haitannut niin en jaksanut tehdä sille mitään.)
IMG_20201126_195543.jpg
 
Vesijäähysetin suunnittelua pitäisi aloittaa.

Kuinka hyviä nuo alphacoolin Eisbaerit ovat? Riittääkö pumpussa potku hiljaisena jos tuollaiseen kiertoon lisää toisen radin ja GPU-blokin. Vai pitäisikö suosiolla mennä full-customiin?

Komponenteiksi tulevat Ryzen 5900X + RTX 3080 ja todennäköisesti hommaan EKWB:n fullcover blokin tuolle näyttikselle. Näyttiksen sain jo eilen kotiutettua kaupasta - prossun pitäisi tulla about viikon päästä. Emo ja kotelo pitää vielä valita ja kopan valinnassa tietty radit tulevat näyttelemään isoa roolia.

Olen mietiskellyt alustavasti 2x 280mm radin settiä µATX-koteloon. Kellotushaaveita näyttikselle tai prossulle ei juuri ole, mutta suht hiljainen pitäisi kokonaisuudesta saada. Voi olla, että päädyn kuitenkin täyteen ATX-koppaan, koska emojen saatavuuden suhteen näyttää aika huonolta tuo µATX kokoluokka. 3080 vesiblokilla on mukavan lyhyt, joten jos täysi ATX päätyy valinnaksi, niin ehkäpä myös 1x paksu 420mm kenno voisi tulla kyseeseen.

Mietin alkujaan buildia jossa kopan lattiassa ja etupaneelissa olisivat 2x 280mm radit. Esim. alphacoolin X-floweilla mahdollistuisi buildin, jossa molemmat radit olisivat peräkkäin kierrossa ja etupaneelin radista vesi virtaisi lattian radiin ja lattian radista olisi lyhyt veto GPU:lle josta CPU:lle, josta pumppuun / pieneen säiliöön ja takaisin yläreunassa olevaan syöttöön.

Miten ilmaaminen pitäisi järjestää? Etupaneelissa 280mm raid mahdollistaisi sen, että koppaan eteen ylös tuleva säiliö/pumppu olisi kierron korkeimmalla kohdalla, mikä kaiken järjen mukaan on hyvä ilmaamisen kannalta?

Jos rakennan full customin Eisbaer-palapelin sijaan, niin mikä on suositeltu pumppu/reservoir yhdistelmä?

Lopullisissa unelmissa on hard-tubing paketti, mutta kun edellisestä vesijäähybuildista on 15v, niin lähdetään nyt vielä toistaiseksi pehmeillä letkuilla ja katsellaan sitten päivityksiä kovaputkiin myöhemmin.

edit: Ja mikä olisi suositeltava blokki 5900X:lle?
 
Viimeksi muokattu:
Lienee ihan passeli blokki jäähdytellä tulevaa 5900X:ää tämä nikkeli Velocity?


Vähän vaihtelua lookkiin, nyt siis Inteliä jäähdyttää Supremacy ja pikku modauksella menee kiinni AMD kantaan mutta mieluusti samalla jotain uutta kehiin.

Vielä kun muistaisi mitä mallia radit on, "Koolance Radiator 3x120mm sivuliitos" tilattu Aquatuningista 2014 mutta poistunut jo mallistosta niin en muista oliko mitä matskua, muistaakseni Full Copper. Sehän sopisi.
 
Lienee ihan passeli blokki jäähdytellä tulevaa 5900X:ää tämä nikkeli Velocity?


Vähän vaihtelua lookkiin, nyt siis Inteliä jäähdyttää Supremacy ja pikku modauksella menee kiinni AMD kantaan mutta mieluusti samalla jotain uutta kehiin.

Vielä kun muistaisi mitä mallia radit on, "Koolance Radiator 3x120mm sivuliitos" tilattu Aquatuningista 2014 mutta poistunut jo mallistosta niin en muista oliko mitä matskua, muistaakseni Full Copper. Sehän sopisi.

Joo toi on hyvä blokki kivelle, itellä ollu toi copper/plexi malli 3600 ja nyt 5600 kanssa ja hyvin toimii :thumbsup:
 
Joo toi on hyvä blokki kivelle, itellä ollu toi copper/plexi malli 3600 ja nyt 5600 kanssa ja hyvin toimii :thumbsup:

Jep. Täytyy vielä varmistaa ettei ollut alumiiniset radit, tuskin sentään. Hyvähän nekin on putsata jo toisen kerran vuoden 2014 jälkeen

:sgiggle:
 
Vesijäähysetin suunnittelua pitäisi aloittaa.

Löysitkin oman keskustelun tuolle Eisbaerille, se kun on lähempänä (laajennettavaa) AIO:ta kuin custom looppia. Jos kuitenkin veri vetää vedellä jäähdytykseen niin suosittelen full custom looppia -> paljon enemmän valikoimaa ja saa tehtyä sellaisen kuin itse haluaa. Pumpun "pitää olla" D5 ja muulla ei olekaan väliä.

Ilmaamisessa tuo on ihan hyvä pointti, jos saat säiliön loopin korkeimpaan kohtaan. Se varmasti helpottaa. Ei kuitenkaan ole pakollista, koska itselläkin on katossa pari radia ja säiliö on näiden alapuolella. Ilmaus onnistuu isossakin kotelossa (vaikka olet pieneen koteloon rakentamassa) käyttämällä pumppua isoilla kierroksilla ja kääntelemällä koppaa.
 
19/13mm letku hakusessa. EK:ta heikosti saatavilla paitsi mustana. Olisiko Masterkleer:in letku hyvää tavaraa ?
Edit. Samalla vois tilailla isompaa radia, 140mm tuulettimet eli joku 420 radi vois olla passeli. Jotain edullista suositeltavaa ?
 
19/13mm letku hakusessa. EK:ta heikosti saatavilla paitsi mustana. Olisiko Masterkleer:in letku hyvää tavaraa ?
Edit. Samalla vois tilailla isompaa radia, 140mm tuulettimet eli joku 420 radi vois olla passeli. Jotain edullista suositeltavaa ?

En suosittele masterkleerin letkua, kaikki haalistuneet omassa käytössä nopeasti ihan kirkkaalla nesteellä.
Mielummin Ekwb, mayhems tai primochill, kahdesta ekasta omakohtaisia positiivisia kokemuksia.
Kato onko aquatuningilla jotain sopivia tarjouksia, tai b-stokkia?
 
Löysitkin oman keskustelun tuolle Eisbaerille, se kun on lähempänä (laajennettavaa) AIO:ta kuin custom looppia. Jos kuitenkin veri vetää vedellä jäähdytykseen niin suosittelen full custom looppia -> paljon enemmän valikoimaa ja saa tehtyä sellaisen kuin itse haluaa. Pumpun "pitää olla" D5 ja muulla ei olekaan väliä.

Ilmaamisessa tuo on ihan hyvä pointti, jos saat säiliön loopin korkeimpaan kohtaan. Se varmasti helpottaa. Ei kuitenkaan ole pakollista, koska itselläkin on katossa pari radia ja säiliö on näiden alapuolella. Ilmaus onnistuu isossakin kotelossa (vaikka olet pieneen koteloon rakentamassa) käyttämällä pumppua isoilla kierroksilla ja kääntelemällä koppaa.
Olisi pitänyt vaan jättää eisbaer mainitsematta. Mitä blokia 5000-sarjan ryzenille suositellaan? Ja onko noissa x-flow radeissa jotain kommervenkkejä kun niitä harvoin buildeissa näkyy?
 
Olisi pitänyt vaan jättää eisbaer mainitsematta. Mitä blokia 5000-sarjan ryzenille suositellaan? Ja onko noissa x-flow radeissa jotain kommervenkkejä kun niitä harvoin buildeissa näkyy?

Tarkoituksena ei ollut kettuilla Eisbaerista, kunhan totesin, että se ei kuitenkaan ole custom loop. ;-) X-flow radista on sen verran kokemusta, että käytin omassa loopissani sellaista auttamaan letkuvetoja. Mitä nyt eri testejä lueskelin niin jos normaali 360 radi jaksoi jäähdyttää ~200W tietyllä tuuletinnopeudella niin X-flow tuli siinä perässä ehkä 180-190W tasolla eli marginaalisesti pienempi jäähdytysteho. Kuten sanoin niin itse käytin siistimään letkuvetoja ja siihen se toimikin oikein mainiosti.
 
X-flow on myös aina pari senttiä pidempi kun letkulähdöt on molemmissa päissä, joten kannattaa varmistaa että sopii koteloon.
 
En suosittele masterkleerin letkua, kaikki haalistuneet omassa käytössä nopeasti ihan kirkkaalla nesteellä.
Mielummin Ekwb, mayhems tai primochill, kahdesta ekasta omakohtaisia positiivisia kokemuksia.
Kato onko aquatuningilla jotain sopivia tarjouksia, tai b-stokkia?

Primochill primoflexiä ollut huoltamatta kierrossa kolmevuotta eikä ole muuttunut. Sekä oikeasti kirkasta. Mistähän nykyään sais kun ei tullut vastaan Jimms, EK, Aquatuning.

Tosin aika jäykkää kamaa, en tiedä onko muut samanlaisia.

Oliko nuo Ekwb:n ja Mayhemssin kirkkaita ja taipuisia?
 
Primochill primoflexiä ollut huoltamatta kierrossa kolmevuotta eikä ole muuttunut. Sekä oikeasti kirkasta. Mistähän nykyään sais kun ei tullut vastaan Jimms, EK, Aquatuning.

Tosin aika jäykkää kamaa, en tiedä onko muut samanlaisia.

Oliko nuo Ekwb:n ja Mayhemssin kirkkaita ja taipuisia?

Just rakensin loopin uusiksi, ennen oli ekwb kirkkaat letkut ja nyt taas mayhems, ei isoa eroa mut mayhems vähän jäykempää mut sit taas liittimet oli paljon helpompi kiristää:notworthy:
Ei ollu kummallakaan ongelmaa ettei taipuis.
Ek kirkkaampi, mayhems hiukan sinertävä, mut ei häiritsevästi.
 
Primochill primoflexiä ollut huoltamatta kierrossa kolmevuotta eikä ole muuttunut. Sekä oikeasti kirkasta. Mistähän nykyään sais kun ei tullut vastaan Jimms, EK, Aquatuning.

Tosin aika jäykkää kamaa, en tiedä onko muut samanlaisia.

Oliko nuo Ekwb:n ja Mayhemssin kirkkaita ja taipuisia?
Highflow muistaakseni myy sitä.
 
Asiantuntijat, milläs noita jäähytysjärjestelmän osia kannattas pestä? jotain mötköttiä alkanu ilmestyy näytönohjaimen blokkii vai riittääkö pelkkä vesien vaihto?
 
Asiantuntijat, milläs noita jäähytysjärjestelmän osia kannattas pestä? jotain mötköttiä alkanu ilmestyy näytönohjaimen blokkii vai riittääkö pelkkä vesien vaihto?
Vettä, saippuaa ja hammasharja on blokkien pesuun pätevä kombo. Ite "desinfioin" isopropanolilla ja hammasharjalla, kun sattuu muutenkin löytymään aina hyllystä ipaa. Nikkelöidyt kupariosat ei tykkää hapoista, niin etikka kannattaa unohtaa niiden osalta.
 
Täällä on näemmä pari muutakin funtsimassa 5900x ja RTX 3080 vesillelaskemista, niin ajattelin kirjotella muutaman sanasen koko touhusta, itelle kun lottokupongit osu tälle vuodelle aika hyvin ja sekä 5900x ja RTX 3080 löytyy koneesta, ja molemmat on vesillä. Huono kuva lopussa koko roskasta, josta saa vähän ideaa mistä tässä nyt selitän.

Alotetaan nyt vaikka osista, mulla on 2x Alphacoolin 360x30mm radia katossa ja alhaalla, alhaalla oleva on X-flow. Kyljessä on sit Barrowin 360x40mm radi, jossa kiinni sitten tollanen Barrowin D5-kombo. Alhaalla ja kyljessä on molemmissa push-pull konffilla ML120 ropellit, ja katossa taas sit pelkkänä pullina 3x ML120. Kaikki radit puhaltaa sisäänpäin. Perseessä on sit yksinäinen ML120 yrittämässä puhaltaa sitä kuumaa ilmaa ulos, sekä PCI-E slotit oon repiny kaikki vittuun ja etulasi on nostettu pois, ihan vaan ilman liikkumisen vuoks. Lämpötilaero tais olla aste tai kaks vedelle tolla etulasin poistolla. Blokkina Heatkiller IV Pro prossulle, sekä Bykskin blokki tolle 3080 TUFille. Kotelona O11 Dynamic XL.

Alotetaan nyt vaikka sillä et tossa on aikamoinen lämpökuorma hävitettävänä näillä osilla. Näyttis ryskyttää 350w jatkuvalla syötöllä ja prossu virtarjotusten mukaan sit joko 105w tai PBO päällä sit enemmän. Eli 500w lämpökuorma ei ihan pelkkää pelottelua enää ole. Tästä syystä kannattaa oikeasti funtsia noi tuulettimet ja radiaattorit kuntoon, sillä näillä seteillä sillä alkaa olemaan jo huomattavan suurta merkitystä. Ite jouduin kääntämään kyljestä ja katosta tuulettimet puhaltamaan sisään, lisäks tuli laitettua pohjaan ja kylkeen push-pull. Kattoon tuskin mahtuiskaan, sillä tässä Dynamic XL on pienempi tila katossa kun siinä non-XL, jonne sainkin ängettyä sillosen AIO:n push-pullina, mutta sama AIO ei sit tähän mahtunukkaan pushpullina kattoon.

Suurin ongelma tässä rakennelmassa on prossun lämmöt. Fysiikan lait ei vaan oikeen mahdollista sitä et noista pienistä siruista IHS alla siirtyis se lämpö kovinkaan tehokkaasti, mikä tarkottaa sitä et tota on aivan helvetin hankala jäähdyttää. Mulla oli ennen tota Heatkilleriä Barrowin blokki tossa kiinni, mutta lämpötilaerot nyt ei kovin suuret ollu vaihdonkaan jälkeen. Barrowin blokilla kanssa asentelin tahnoja pariin otteeseen uusiks ennenkuin ees etäsesti aloin hyväksymään sen, että tää paska käy vaan kiukaana ja sille on aika vähän mitä voi tehdä. Toki mulla aika korkeella todennäkösyydellä on vielä ilmaa loopissa, sillä tää setti muuten painaa aika paljon täyteen ladattuna. Toisaalta sähköpöytä viel menee ylös ja alas, niin ei se kai niin painava sit ole.

Näyttis taas käy kivan viileenä, 50c pintaan maksimilämmöt ja homma skulaa. Ainut vaan et omassa TUFissa on sellanen ihana coil whine, mille nyt ei vaan oikeen mahda mitään. Kuulokkeet päässä ei kuule, niin taitaapi olla ihan sama siinä vaiheessa itelle. Bykskin blokki oli suht helppo asentaa, vittumaisin homma on ne jämähtäneet lämpötyynyt ja orkkisjäähyn irrotus. Vakiotyynyt on tosiaan liimautuneita kiinni muisteihin ja chokeihin (en tiedä suomenkielistä nimeä), ja ne kuitenkin täytyy repiä irti, sillä Bykskin blokki vetää 1mm lämpötyynyt ja vakiona tässä on 2mm. Eikä niitten chokejen päälle jätetä niitä lämpötyynyjä ellei halua et koko paska jää kantamaan niistä. Ärsyttävä repiä ja putsata, mutta minkäs teet, ite aluks kokeilin päästä helpolla ja jätin vakiotyynyt, mutta jäi sen verran kalvamaan et avasin ton CPU blokin vaihdon yhteydessä ja vaihdoin ne sit. Lämpötiloissa ei eroa, niin en tiedä oisko niillä selvinny? VRM tai muistilämpöjähän ei näe mistään, mut muistit jos ois kuumentunu niin oishan sen varmaan huomannut. Lämpötyynyjä tulee jopa ihan oikea määrä näin kiinablokiks.

Toki muitten kokemukset lämpötiloista voi vaihdella, itelle tarkotuksena tässä on hiljasuus, ei niinkään maksimikellot tai mitään muutakaan. Tuulettimet pyörii äänettöminä lähestulkoon kokoajan, ja veden lämpötila näillä seteillä on korkeintaan 40c. Alemmas varmasti saa nostamalla tuulettimien nopeutta, mut sit uhrataan se hiljasuus samalla.

IMG_20201128_201657.jpg
 
Vettä, saippuaa ja hammasharja on blokkien pesuun pätevä kombo. Ite "desinfioin" isopropanolilla ja hammasharjalla, kun sattuu muutenkin löytymään aina hyllystä ipaa. Nikkelöidyt kupariosat ei tykkää hapoista, niin etikka kannattaa unohtaa niiden osalta.
kertyykö noitten radien sisää mitää paskaa vai tykkääkö se pesiytyy vaa blokkeihin? osaatko sanoo kun noitten sisälle on aika vaikee nähdä?
 
kertyykö noitten radien sisää mitää paskaa vai tykkääkö se pesiytyy vaa blokkeihin? osaatko sanoo kun noitten sisälle on aika vaikee nähdä?
Blokkeihin jää toki herkemmin noiden kanavien takia, mut kyl kaikki kannattaa huuhdella kerta alottaakin? Jos ne blokit avaat niin samalla vaivalla nostelee ne raditkin pois ja huljuttelee vedellä, kaadat sen veden johonkin astiaan mistä voit sitä ihmetellä. Jos ei mitään näy niin takas kii vaan. Jos näkyy niin huuhtele niin kauan ku ei näy.
 
Letkuista ja tiivisteistä lähtee väistämättä jonkin verran kamaa kiertoon, ja yleensä se on just öljymäistä mönjää, mikä sit jää noihin blokkien mikrokanaviin. Ainakin Alphacoolin radeissa on myös hauska ominaisuus, että maalia on myös sisäkierteissä, ja useampaan kertaan sain niitä maalilastuja kaivella cpu blokista, kun toimii sopivasti suodattimena.

Jos joku on kasaamassa looppia, niin vetäisin teräsvillalla ne kierteet puhtaaksi ennen radin huuhtelua ja käyttöönottoa. MO-RA3 käytössä nyt, enkä muistaakseni katsonut aiheelliseksi tätä operaatiota suorittaa, niin kai ne oli sit paljaana.
 
EK DuraClear ei ainakaan ole kirkasta nähnytkään, tuommosta sameaa paskaa.
 

Liitteet

  • 20201127_173334.jpg
    20201127_173334.jpg
    2 MB · Luettu: 104
Täällä on näemmä pari muutakin funtsimassa 5900x ja RTX 3080 vesillelaskemista, niin ajattelin kirjotella muutaman sanasen koko touhusta, itelle kun lottokupongit osu tälle vuodelle aika hyvin ja sekä 5900x ja RTX 3080 löytyy koneesta, ja molemmat on vesillä. Huono kuva lopussa koko roskasta, josta saa vähän ideaa mistä tässä nyt selitän.

Alotetaan nyt vaikka osista, mulla on 2x Alphacoolin 360x30mm radia katossa ja alhaalla, alhaalla oleva on X-flow. Kyljessä on sit Barrowin 360x40mm radi, jossa kiinni sitten tollanen Barrowin D5-kombo. Alhaalla ja kyljessä on molemmissa push-pull konffilla ML120 ropellit, ja katossa taas sit pelkkänä pullina 3x ML120. Kaikki radit puhaltaa sisäänpäin. Perseessä on sit yksinäinen ML120 yrittämässä puhaltaa sitä kuumaa ilmaa ulos, sekä PCI-E slotit oon repiny kaikki vittuun ja etulasi on nostettu pois, ihan vaan ilman liikkumisen vuoks. Lämpötilaero tais olla aste tai kaks vedelle tolla etulasin poistolla. Blokkina Heatkiller IV Pro prossulle, sekä Bykskin blokki tolle 3080 TUFille. Kotelona O11 Dynamic XL.

Alotetaan nyt vaikka sillä et tossa on aikamoinen lämpökuorma hävitettävänä näillä osilla. Näyttis ryskyttää 350w jatkuvalla syötöllä ja prossu virtarjotusten mukaan sit joko 105w tai PBO päällä sit enemmän. Eli 500w lämpökuorma ei ihan pelkkää pelottelua enää ole. Tästä syystä kannattaa oikeasti funtsia noi tuulettimet ja radiaattorit kuntoon, sillä näillä seteillä sillä alkaa olemaan jo huomattavan suurta merkitystä. Ite jouduin kääntämään kyljestä ja katosta tuulettimet puhaltamaan sisään, lisäks tuli laitettua pohjaan ja kylkeen push-pull. Kattoon tuskin mahtuiskaan, sillä tässä Dynamic XL on pienempi tila katossa kun siinä non-XL, jonne sainkin ängettyä sillosen AIO:n push-pullina, mutta sama AIO ei sit tähän mahtunukkaan pushpullina kattoon.

Suurin ongelma tässä rakennelmassa on prossun lämmöt. Fysiikan lait ei vaan oikeen mahdollista sitä et noista pienistä siruista IHS alla siirtyis se lämpö kovinkaan tehokkaasti, mikä tarkottaa sitä et tota on aivan helvetin hankala jäähdyttää. Mulla oli ennen tota Heatkilleriä Barrowin blokki tossa kiinni, mutta lämpötilaerot nyt ei kovin suuret ollu vaihdonkaan jälkeen. Barrowin blokilla kanssa asentelin tahnoja pariin otteeseen uusiks ennenkuin ees etäsesti aloin hyväksymään sen, että tää paska käy vaan kiukaana ja sille on aika vähän mitä voi tehdä. Toki mulla aika korkeella todennäkösyydellä on vielä ilmaa loopissa, sillä tää setti muuten painaa aika paljon täyteen ladattuna. Toisaalta sähköpöytä viel menee ylös ja alas, niin ei se kai niin painava sit ole.

Näyttis taas käy kivan viileenä, 50c pintaan maksimilämmöt ja homma skulaa. Ainut vaan et omassa TUFissa on sellanen ihana coil whine, mille nyt ei vaan oikeen mahda mitään. Kuulokkeet päässä ei kuule, niin taitaapi olla ihan sama siinä vaiheessa itelle. Bykskin blokki oli suht helppo asentaa, vittumaisin homma on ne jämähtäneet lämpötyynyt ja orkkisjäähyn irrotus. Vakiotyynyt on tosiaan liimautuneita kiinni muisteihin ja chokeihin (en tiedä suomenkielistä nimeä), ja ne kuitenkin täytyy repiä irti, sillä Bykskin blokki vetää 1mm lämpötyynyt ja vakiona tässä on 2mm. Eikä niitten chokejen päälle jätetä niitä lämpötyynyjä ellei halua et koko paska jää kantamaan niistä. Ärsyttävä repiä ja putsata, mutta minkäs teet, ite aluks kokeilin päästä helpolla ja jätin vakiotyynyt, mutta jäi sen verran kalvamaan et avasin ton CPU blokin vaihdon yhteydessä ja vaihdoin ne sit. Lämpötiloissa ei eroa, niin en tiedä oisko niillä selvinny? VRM tai muistilämpöjähän ei näe mistään, mut muistit jos ois kuumentunu niin oishan sen varmaan huomannut. Lämpötyynyjä tulee jopa ihan oikea määrä näin kiinablokiks.

Toki muitten kokemukset lämpötiloista voi vaihdella, itelle tarkotuksena tässä on hiljasuus, ei niinkään maksimikellot tai mitään muutakaan. Tuulettimet pyörii äänettöminä lähestulkoon kokoajan, ja veden lämpötila näillä seteillä on korkeintaan 40c. Alemmas varmasti saa nostamalla tuulettimien nopeutta, mut sit uhrataan se hiljasuus samalla.

IMG_20201128_201657.jpg
600W lämpökuormalla ajattelin laskea ompahan kellotusvarat ja worstcaset huomioitu.

Mistä sun kopassa menee lämmöt ulos jos kaikki puhaltaa sisäänpäin (paitsi tuo yksi takatuuletin)?

Millaiset veden lämmöt tolla setillä tulee?
 
Mulla tossa yllä on nyt ohkanen 240 katossa ja paksumpi 420 edessä. Taisi molemmat olla HardwareLabsia.
Takatuuletin sekä etuset puhaltaa kaikki sisään, katto on koko alaltaan reikäjuustoa joten ilma poistuu myös kattoradin ohi koska 4x 140mm aiheuttaa sopivan ylipaineen. Kattoradikin tekee työnsä ihan hyvin kun takatuuletin syöttää sille viileää ilmaa, samalla virransyöttö tykkää olostaan.

Rautana nyt R7 1700 @3.8ghz all-core 24/7, ja RTX 2080Ti. Molemmat palikat noin 30c idlenä ja 50c pidempään pelatessa. Ropellit sekä pumppu kokoajan minimillä ja kuormasta riippumatta käytännössä äänetön, pieni humina tietysti nyt kuitenkin. Näyttiksen blokki on bykski, ja prossulla EK Supreme LTX AMD (eli pahamaineinen AM3 blokki modattuna AM4 kantaan, ei voi toimia).
 
600W lämpökuormalla ajattelin laskea ompahan kellotusvarat ja worstcaset huomioitu.

Mistä sun kopassa menee lämmöt ulos jos kaikki puhaltaa sisäänpäin (paitsi tuo yksi takatuuletin)?

Millaiset veden lämmöt tolla setillä tulee?
Kätsi on siinä et näitä ei kelloteta. Näyttistä ehkä, mutta sekin vaan jos sulla on 3x8-pin kortti jossa sellanen 450w power limitin bios. Prossua ei kannata kellottaa manuaalisesti, napsasee PBO päälle ja ihmettelee kun lämmöt karkaa.

Takatuuletin ainut mikä puhaltaa ulos. Kuten viestissä kirjotin, niin PCI-E suojat revitty pois ja samalla etulasi otettu pois, eli ilma tulee niistäkin kyllä ulos. Veden lämpötilakin on luettavissa viestistä, 40c max.
 
Kätsi on siinä et näitä ei kelloteta. Näyttistä ehkä, mutta sekin vaan jos sulla on 3x8-pin kortti jossa sellanen 450w power limitin bios. Prossua ei kannata kellottaa manuaalisesti, napsasee PBO päälle ja ihmettelee kun lämmöt karkaa.

Takatuuletin ainut mikä puhaltaa ulos. Kuten viestissä kirjotin, niin PCI-E suojat revitty pois ja samalla etulasi otettu pois, eli ilma tulee niistäkin kyllä ulos. Veden lämpötilakin on luettavissa viestistä, 40c max.
Kummallisen korkeat veden lämmöt kyllä.

Kun katson noita Alphacoolin 360:sten radien testiä, niin ~35C veden lämmöillä (25C huoneessa) pitäisi ST30:sellä radilla lähteä kuitenkin aika paljon tehoa. Ja sulla on vielä kolmaskin radi kierrossa.
1606603232379.png
 
Kummallisen korkeat veden lämmöt kyllä.

Kun katson noita Alphacoolin 360:sten radien testiä, niin ~35C veden lämmöillä (25C huoneessa) pitäisi ST30:sellä radilla lähteä kuitenkin aika paljon tehoa. Ja sulla on vielä kolmaskin radi kierrossa.
1606603232379.png
Ei siinä mitään kummallista ole, sanoin et tuulettimet on äänettömiä ja se tarkottaa sellasta n. 600rpm kierrosnopeutta noille ML120. Luonnollisesti pumppukaan ei ryskytä täysiä.

Näillä palikoilla kompromissi on joko äänen tai lämpötilojen puolesta. Toki vähän uskon et jos yhen radin ottais pois ja pistäis siitä puhaltamaan 3x120mm tuuletinta ulos, niin sillä saattais jo jotain vaikutusta olla, sillä toi yks tuuletin puhaltamassa ulos ei kyllä ihan kauheasti ole tällä setillä. Tai sit pysyis samana, en tiedä. Uskon vaan et yks näistä radiaattoreista on pitkälti turha.

Ja tosiaan, pelkkä RTX 3080 puskee 350w lämpökuormaa. Prossu tohon päälle, niin voit tosta kaaviostas varmaan laskeskella et se ei muuten enää oo niin kummallista noi veden lämpötilat.
 
Raxama, paljon sulla on prossun lämmöt esim. cinebenchissä? Ite sain kanssa tänään tulille 5900x:n ja gaming x trio 3080 customloopilla samassa kopassa. Näytönohjain rupesi kanssa pitämään coil whinea blokin asennuksen jälkeen tai en ainakaan ennen sitä huomannut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 387
Viestejä
4 511 044
Jäsenet
74 360
Uusin jäsen
mouserapids

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom