Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ei ole tullut kotelosuosituksia kun kaipailin koppaa mihin saisi 280 + 420 radit lattiaan + etupaneeliin? Unelmoinko turhaan?

Phanteks Enthoo 719:iin saisi eteen 420:sen ja lattiaan 360:sen, mutta tykkäisin enemmän jos kaikkiin saisi 140mm tuulettimet käyttöön.
 
Ei ole tullut kotelosuosituksia kun kaipailin koppaa mihin saisi 280 + 420 radit lattiaan + etupaneeliin? Unelmoinko turhaan?

Phanteks Enthoo 719:iin saisi eteen 420:sen ja lattiaan 360:sen, mutta tykkäisin enemmän jos kaikkiin saisi 140mm tuulettimet käyttöön.
En ihan 100 varma ole, että meneekö molemmat yhtä aikaa, mutta Define 7 XL voisi mahdollisesti mennä: Define 7 XL — Fractal Design
 
Nyt otti ohraleipä, äkkäsin kotelon joka "olis perhanan komia" mutta luonnollisesti myös pirun kallis.


Tuohon menis 360 radit x 2 joten lienee riittävä nesteytyksiin. Vain prossua tullut pidettyä kierrossa.

Tästä asiasta pitää jotenkin rimpuilla ittes irti.

EDIT: Kumpihan jäähdyttää radien takaa koteloa paremmin ylipäätään, avoimessa kehikossa oleva setti (esim nykyinen In Win D-Frame https://www.amazon.com/Win-Signature-Motorcycle-D-Frame-Red/dp/B078MHS3SF)
vai tuollainen normimpi kotelo jossa tulee puhallusta läpi tuulettimien kanssa? Avoimesta kuuma ilma pääsee yläkautta pois mutta ilma ei virtaa niinkään kotelossa läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt otti ohraleipä, äkkäsin kotelon joka "olis perhanan komia" mutta luonnollisesti myös pirun kallis.


Tuohon menis 360 radit x 2 joten lienee riittävä nesteytyksiin. Vain prossua tullut pidettyä kierrossa.

Tästä asiasta pitää jotenkin rimpuilla ittes irti.

EDIT: Kumpihan jäähdyttää radien takaa koteloa paremmin ylipäätään, avoimessa kehikossa oleva setti (esim nykyinen In Win D-Frame https://www.amazon.com/Win-Signature-Motorcycle-D-Frame-Red/dp/B078MHS3SF)
vai tuollainen normimpi kotelo jossa tulee puhallusta läpi tuulettimien kanssa? Avoimesta kuuma ilma pääsee yläkautta pois mutta ilma ei virtaa niinkään kotelossa läpi.
Helpottaisiko jos katsoisit Jayztwocents:n uuden personal rigin kasauksen?

:D

Nätti kotelo kieltämättä :)

edit. Etenkin tuo lisänäyttö ja Bitspowerin resu/pumppu combo näyttää pirun hyvältä....
 
Viimeksi muokattu:
Helpottaisiko jos katsoisit Jayztwocents:n uuden personal rigin kasauksen?

:D

Nätti kotelo kieltämättä :)

edit. Etenkin tuo lisänäyttö ja Bitspowerin resu/pumppu combo näyttää pirun hyvältä....


Ei kyllä helpota! Tuo koppa soveltuu hyvin nestehommiin, premium -lisää hinnassa on mutta meneekö jo sisustuselementistäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole tullut kotelosuosituksia kun kaipailin koppaa mihin saisi 280 + 420 radit lattiaan + etupaneeliin? Unelmoinko turhaan?

Phanteks Enthoo 719:iin saisi eteen 420:sen ja lattiaan 360:sen, mutta tykkäisin enemmän jos kaikkiin saisi 140mm tuulettimet käyttöön.
719 ei ehkä oo ihan paras hankinta jos meinaat pysyä kahden radin suunnitelmassa. Jää aika tyhjäksi/ontoksi sisusta ja tila menee ns hukkaan, muuten kyllä hyvä ja monipuolinen kotelo. Kotelo galleriasta löytyy muistaakseni bahiksen projektista kuvia kyseiseen koppaan. Toki 420 radi ei oo ihan se yleisin koko mille löytyy koteloita.
Jos ei oo pakko saada pohjaan 140 ropeleita ni muistelisin että enthoo pro 2 saattaisi saada eteen ja sivulle 140 ropelit... Voin olla väärässäkin
 
En ihan 100 varma ole, että meneekö molemmat yhtä aikaa, mutta Define 7 XL voisi mahdollisesti mennä: Define 7 XL — Fractal Design
Ihan myös Fractalin normaalin koteloon saa nuo. XL sitten jos haluaa käyttää paksumpaa radiaattoria katossa tai push/pull combo. Meshify s2 menee ohut 420 kattoon ja edessä 280 saa olla niin paksu kuin haluaa. Tuossa pitää vähän viilalla ottaa ramin kohdalla olevasta tuulettimesta, jos on liian korkeat tikut.
 
Ihan myös Fractalin normaalin koteloon saa nuo. XL sitten jos haluaa käyttää paksumpaa radiaattoria katossa tai push/pull combo. Meshify s2 menee ohut 420 kattoon ja edessä 280 saa olla niin paksu kuin haluaa. Tuossa pitää vähän viilalla ottaa ramin kohdalla olevasta tuulettimesta, jos on liian korkeat tikut.
Define 7:aan ei näyttäisi mahtuvan etupaneeliin ollenkaan 420 radia (360 menee) ja jos etupaneeliin laittaa minkä tahansa radin joka yltää alas asti, niin lattiaan ei saa kuin 140:sen.

Tuohon saattaisi mennä 2x 280 joka oli alunperin mietinnässä, mutta katseltuani tätä 3080:n tuottamaa lämpökuormaa päädyin siihen, että olisi syytä saada viiden 140mm tuulettimen radisetti neljän sijaan.
 
Olisiko kotelosuosituksia? 3900x ja vega56 custom loopissa. Koppana nzxt h710, ja radeina slim 360 katossa, ja 360x45 edessä, molemmat puhaltavat sisään, ulos yksi 140. Radi ropeleina ML120 pushina. Lämmöt pelatessa 37-38 astetta ja föönit huutaa jo tuolloin 1400-1500 kierrosta. Tuohon koteloon ei jykevämpää settiä pahemmin saa, ja en pidä muutenkaan ajatuksesta puhaltaa kaikkea lämpökuormaa komponenteille (jos sillä nyt kuitenkaan niin suurta väliä?). Olen itse ajatellut core x71:stä. Siinä saisi kaksi 360:sta alakerran omaan osioon, ja yhden 360 kattoon ulospuhallukseen. Eteen laittaisi 3x140 sisään puhallukseen tuomaan pelkästään "raitista ilmaa". Näin saisi yhden 360:sen lisää kiertoon. Parempia vaihtoehtoja??
 
719 ei ehkä oo ihan paras hankinta jos meinaat pysyä kahden radin suunnitelmassa. Jää aika tyhjäksi/ontoksi sisusta ja tila menee ns hukkaan, muuten kyllä hyvä ja monipuolinen kotelo. Kotelo galleriasta löytyy muistaakseni bahiksen projektista kuvia kyseiseen koppaan. Toki 420 radi ei oo ihan se yleisin koko mille löytyy koteloita.
Jos ei oo pakko saada pohjaan 140 ropeleita ni muistelisin että enthoo pro 2 saattaisi saada eteen ja sivulle 140 ropelit... Voin olla väärässäkin
Katselin että @bahis oli jotain tuohon rakentanut, pitää kaivaa galleriasta.
 
Define 7:aan ei näyttäisi mahtuvan etupaneeliin ollenkaan 420 radia (360 menee) ja jos etupaneeliin laittaa minkä tahansa radin joka yltää alas asti, niin lattiaan ei saa kuin 140:sen.

Tuohon saattaisi mennä 2x 280 joka oli alunperin mietinnässä, mutta katseltuani tätä 3080:n tuottamaa lämpökuormaa päädyin siihen, että olisi syytä saada viiden 140mm tuulettimen radisetti neljän sijaan.
Mulla on tuossa Meshify s2 buildissa 420x30 ja kaksi 240x45 radiaattoria. Define 7 on ymmärtääkseni sama runko. Olen laskimella katsonut että jos hankkii "lyhyet" 280 radiaattorit, niin sitten periaatteessa pitäisi olla mahdollista käyttää 420, 280, 280. Tiukkaa kyllä tekee. Edessä on tilaa 420mm - kattoradiaattori 55mm - pohja radiaattori 55mm = 310mm keskellä. Jotkin 280 ovat valmistajan mukaan tuon 310mm pitkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Kumpaa olette pitäneet helpompana, kun pitää vaihtaa osia tai purkaa / puhdistaa looppia, kovia putkia vai letkuja?

Tekisi mieli lähteä putkihommiin mutta joutuu taas ostelemaan kaikki liittimet ja työkalut uusiksi, ja mietityttää että millainen homma niiden irroittaminen on.

Helpompi toki leikata oikena mittainen pätkä letkua kun alkaa taittelemaan putkea (+ virheelliset vedokset) jos pitää osia vaihdella.
 
Kumpaa olette pitäneet helpompana, kun pitää vaihtaa osia tai purkaa / puhdistaa looppia, kovia putkia vai letkuja?

Tekisi mieli lähteä putkihommiin mutta joutuu taas ostelemaan kaikki liittimet ja työkalut uusiksi, ja mietityttää että millainen homma niiden irroittaminen on.

Helpompi toki leikata oikena mittainen pätkä letkua kun alkaa taittelemaan putkea (+ virheelliset vedokset) jos pitää osia vaihdella.

Letkut tietysti helpompia, itse en enää putkilla jaksa rakentaa. Putkiprojektit hienon näköisiä joo, mutta eipä sitä jaksa kauaa tuijotella. Saahan sitä netissä esitellä, mutta siitäkin hohto menee äkkiä. :) Rakenna letkuilla vaan, säästät rahaa ja huolto on helpompaa. Itse pidän ylimääräistä letkua kaapissa, saa vaihtaa kokonaan jos niin huonoksi menee.
 
Letkut tietysti helpompia, itse en enää putkilla jaksa rakentaa. Putkiprojektit hienon näköisiä joo, mutta eipä sitä jaksa kauaa tuijotella. Saahan sitä netissä esitellä, mutta siitäkin hohto menee äkkiä. :) Rakenna letkuilla vaan, säästät rahaa ja huolto on helpompaa. Itse pidän ylimääräistä letkua kaapissa, saa vaihtaa kokonaan jos niin huonoksi menee.

Näin vähän ajattelinkin, tosin itellä nyt kierrossa tukevaa 13/19mm letkua ja sen kanssa painiminen on välillä aika ronskia. Ehkä pitää liottaa kuumassa vedessä ennen asentelua.
 
Putkia käytän itse. Onhan se työläämpää, mutta saa omasta mielestä tyylikkäämmän lopputuloksen.
 
Ei kyllä helpota! Tuo koppa soveltuu hyvin nestehommiin, premium -lisää hinnassa on mutta meneekö jo sisustuselementistäkin.
Tuo on hyvä argumentti kyllä :)
Ja ikävästi tuntuu menevän että kaikki isommat ja hienommat kotelot tuntuu sisältävän premium-lisää :(
tv.nimim. ostin 5v. sitten Lian Lin PC-O8 kotelon joka maksoi 400€ :D
Nyt huomaa että se on liian ahdas vesileikkeihinkin, mutta onhan se sisustuksellisesti hieno edelleen, lasikuutio :p
 
Tuo on hyvä argumentti kyllä :)
Ja ikävästi tuntuu menevän että kaikki isommat ja hienommat kotelot tuntuu sisältävän premium-lisää :(
tv.nimim. ostin 5v. sitten Lian Lin PC-O8 kotelon joka maksoi 400€ :D
Nyt huomaa että se on liian ahdas vesileikkeihinkin, mutta onhan se sisustuksellisesti hieno edelleen, lasikuutio :p

Juu ja ei se väärin ole kääriä kalliit osat hienoon koteloon. Eteenkin kun on nestejäähyä sisuksissa.

Asiaa toki auttais jos saisi myytyä nykyisen kotelon, tais olla numeroidut määrät. Sen verran erikoisempi "kompressori" ettei kaikkia miellytä, mutta mahtava modailuun ja taatusti omalaatuinen. Pölykään ole ongelma vaikka voisi niin luulla (ellei sitten joku jossain sahalla tms.)

 
Vähän alkaa vesihimot kasvamaan 5950x myötä, vanha sotaratsu NH-D15 jaksoi hiljaisena 1700Xn kanssa, mutta mutta.. 5950x PBO kelloilla nostaa aika hyvin lämpöjä, mikä valitettavasti näkyy noctuan äänessä. Kotelona on 750D, speksinä jäähdytykselle olisi hyvä ja hiljainen. Googlen mukaan koteloon sopisi:
  • Top: 360 max (bend the drive bay tabs and you can put a 420 up there)
  • rear: 140 max
  • front 280 max
Selviääkö hommasta jollain 300-400e, vai meneekö kalliimmaksi? Vesijäähdytys itselle uusi juttum joten en rehellisesti tiedä paljonko pinta-alaa tai hyrriä tuon prossun jäähdyttäminen vaatii.

Nykyisellään kotelossa ilmaa liikuttaa vain noctuan 2x 140mm tuulettimet, ei kotelotuuletusta äänen takia. Ja lisättäköön vielä, marginaalinen parannus ja veteen siirtyminen vain koska vesi ei kiinnosta, eli ihan konkreettista hyötyä haen. Jos ei onnistu ilman tuhansia euroja, jätetään väliin.
 
Vähän alkaa vesihimot kasvamaan 5950x myötä, vanha sotaratsu NH-D15 jaksoi hiljaisena 1700Xn kanssa, mutta mutta.. 5950x PBO kelloilla nostaa aika hyvin lämpöjä, mikä valitettavasti näkyy noctuan äänessä. Kotelona on 750D, speksinä jäähdytykselle olisi hyvä ja hiljainen. Googlen mukaan koteloon sopisi:
  • Top: 360 max (bend the drive bay tabs and you can put a 420 up there)
  • rear: 140 max
  • front 280 max
Selviääkö hommasta jollain 300-400e, vai meneekö kalliimmaksi? Vesijäähdytys itselle uusi juttum joten en rehellisesti tiedä paljonko pinta-alaa tai hyrriä tuon prossun jäähdyttäminen vaatii.

Nykyisellään kotelossa ilmaa liikuttaa vain noctuan 2x 140mm tuulettimet, ei kotelotuuletusta äänen takia. Ja lisättäköön vielä, marginaalinen parannus ja veteen siirtyminen vain koska vesi ei kiinnosta, eli ihan konkreettista hyötyä haen. Jos ei onnistu ilman tuhansia euroja, jätetään väliin.

360/420mm radi riittää hyvin tuolle prossulle.
Saattaa selvitä 400e ihan hyvin jos ei laita näytönohjainta vesille.
meme455.png


Siinä antamaan kuvaa hinnasta nopeasti kokoonlaitettu paketti. Tuohon vielä tuulettimet.
 
360/420mm radi riittää hyvin tuolle prossulle.
Saattaa selvitä 400e ihan hyvin jos ei laita näytönohjainta vesille.
meme455.png


Siinä antamaan kuvaa hinnasta nopeasti kokoonlaitettu paketti. Tuohon vielä tuulettimet.
Tuulettimet push-pull vai vain toiselle puolelle? Jos laittaa perus 120mm(?) noctuaa, millaisilla RPMllä niitä joutuu pyörittelemään? Lämpökuorma on kuitenkin aika melkoinen.
 
Tuulettimet push-pull vai vain toiselle puolelle? Jos laittaa perus 120mm(?) noctuaa, millaisilla RPMllä niitä joutuu pyörittelemään? Lämpökuorma on kuitenkin aika melkoinen.

Toinen puoli riittää. Arctic P12/P14 on ainoat tuulettimet mitä tarvitset. 35e 5kpl.
Nesteen lämmön kautta tuulettimien säätö, Pitäisi onnistua noin 1000RPM rasituskierrokset yhdellä 420MM radilla.
Ei ryzeni lämpöä tuota juuri yhtään.
 
360/420mm radi riittää hyvin tuolle prossulle.
Saattaa selvitä 400e ihan hyvin jos ei laita näytönohjainta vesille.
Siinä antamaan kuvaa hinnasta nopeasti kokoonlaitettu paketti. Tuohon vielä tuulettimet

Toinen vaihtoehto on nuo Jimmsin valmispaketit. Bonuksena niissä tulee ns. kaikki ja ohjeet ja pakettialennusta on jonkin verran. Ennen ostopäätöstä kannattaa googlata mitä paketin pumpusta sanotaan (niin laajentaminen on helppoa, kun se jaksaa) ja se, että osat on kuparia, eikä alumiinia.
 
Toinen vaihtoehto on nuo Jimmsin valmispaketit. Bonuksena niissä tulee ns. kaikki ja ohjeet ja pakettialennusta on jonkin verran. Ennen ostopäätöstä kannattaa googlata mitä paketin pumpusta sanotaan (niin laajentaminen on helppoa, kun se jaksaa) ja se, että osat on kuparia, eikä alumiinia.
Jos tulkitsen oikein, yksikään valmiskitti ei ole tuolla 410mm jäähyllä.
 
Jos tulkitsen oikein, yksikään valmiskitti ei ole tuolla 410mm jäähyllä.

Ei niin, mutta 420mm löytyy 2kpl. Eli 240/280/360/420 koolla löytyy paremmin paketteja.

Edit, toinen hakutulos onkin 240mm kit. Tuo 420mm alphacool on kyllä ok. 420mm radi on ok, eli 45mm paksuna sama suorituskyky mitä useamman valmistajan 30mm radista. Tietty virtausvastus on aika pieni ja se sopii matalampien kierrosten tuulettimille. Eli jos tila riittää niin ihan bueno. Pumppu VPP755 on kyllä riski. V1 ja V2 versiot oli hajoamisherkkiä, sellainen levisi itselläkin. Nyt on V3 koneessa ja on toistaiseksi toiminut.
 
Ei niin, mutta 420mm löytyy 2kpl. Eli 240/280/360/420 koolla löytyy paremmin paketteja.

Edit, toinen hakutulos onkin 240mm kit. Tuo 420mm alphacool on kyllä ok. 420mm radi on ok, eli 45mm paksuna sama suorituskyky mitä useamman valmistajan 30mm radista. Tietty virtausvastus on aika pieni ja se sopii matalampien kierrosten tuulettimille. Eli jos tila riittää niin ihan bueno. Pumppu VPP755 on kyllä riski. V1 ja V2 versiot oli hajoamisherkkiä, sellainen levisi itselläkin. Nyt on V3 koneessa ja on toistaiseksi toiminut.
Kiinnostaa juurikin mahdollisimman hiljaiset setupit, eli matalakierroksisille hyrrille tehdyt radit 5/5. Google tosiaan sanoi että 420mm radi mahtuisi kattoon pienellä dremelillä/taivuttamisella.
 
Jos ei ole kiire niin Kiinasta, kun tilaat esim formula mod storesta barrowin tai bykskin liittimiä ja pumpun niin saatat päästä halvemmalla.
 
Kiinnostaa juurikin mahdollisimman hiljaiset setupit, eli matalakierroksisille hyrrille tehdyt radit 5/5. Google tosiaan sanoi että 420mm radi mahtuisi kattoon pienellä dremelillä/taivuttamisella.

No ennenkuin alat tunaamaan, niin mieti silti ensin tavoitetta. Prosu on hankalin jäähdytettävä, vedellä saat muutaman asteen paremman lopputuloksen, mitä ilmalla. Hankalin, koska siinä on IHS välissä ja se haittaa lämmön johtavuutta, ynnä 7nm ryzenit on energiatiheydeltään aika kovia, eli paljon lämpöä pienellä pinta-alalla, se on hankala johtaa pois. Näytönohjaimissa jäähdytys on direct-die osastoa, eli ne viilenee huomattavasti enemmän, mitä prosessorit.

Eli voisi sanoa, että jos vedät prosun ja kotelon tuulettimet täysille, niin saat vedellä sellaiset lämmöt aikaan, mutta puolikkaalla mölyllä. Esim. Oma 3900x on 420mm ja 280mm radeilla max 80c cinebench/renderöinti hommissa. PBO ei nyt hyödytä sitä lainkaan. Jäädytystehoa on, sitä lämpöä ei vaan saa helposti johdettua siitä kivestä pois.
 
No ennenkuin alat tunaamaan, niin mieti silti ensin tavoitetta. Prosu on hankalin jäähdytettävä, vedellä saat muutaman asteen paremman lopputuloksen, mitä ilmalla. Hankalin, koska siinä on IHS välissä ja se haittaa lämmön johtavuutta, ynnä 7nm ryzenit on energiatiheydeltään aika kovia, eli paljon lämpöä pienellä pinta-alalla, se on hankala johtaa pois. Näytönohjaimissa jäähdytys on direct-die osastoa, eli ne viilenee huomattavasti enemmän, mitä prosessorit.

Eli voisi sanoa, että jos vedät prosun ja kotelon tuulettimet täysille, niin saat vedellä sellaiset lämmöt aikaan, mutta puolikkaalla mölyllä. Esim. Oma 3900x on 420mm ja 280mm radeilla max 80c cinebench/renderöinti hommissa. PBO ei nyt hyödytä sitä lainkaan. Jäädytystehoa on, sitä lämpöä ei vaan saa helposti johdettua siitä kivestä pois.
Tuo on juurikin se mitä hain alkuperäisessä viestissä takaa, eli parin asteen tai marginaalisesti hiljaisemman koneen takia en jaksa leikkiin lähteä. Jos kuitenkin muutos on huomattava tai kuultava, sitten homma eri. Toki en oo testannu miten noctua pelittää reilusti pienemmillä kierroksilla, mutta kyllähän tuo selkeästi kuumempi kivi on kuin 1700x.
 
Tuo on juurikin se mitä hain alkuperäisessä viestissä takaa, eli parin asteen tai marginaalisesti hiljaisemman koneen takia en jaksa leikkiin lähteä. Jos kuitenkin muutos on huomattava tai kuultava, sitten homma eri. Toki en oo testannu miten noctua pelittää reilusti pienemmillä kierroksilla, mutta kyllähän tuo selkeästi kuumempi kivi on kuin 1700x.

Se D15 on kuitenkin ilmajäähyjen aatelia, eli custom loopilla voit saada vielä sen 5-10c viilattua pois sopivalla blokilla ja hyvällä kontaktilla kovassa kuormassa. Parhaiten sen näkee kovassa ja pitkäkestoisessa rääkissä, piikit pysyy nyt edelleen suht korkeina vedelläkin.

Itselle se isoin ilo on ollut tuo näytönohjaimen jäähdytys ja se, ettei tuulettimet ota oikein kierroksia kuviakäsitellessä yms. Eli kun tuulettimet seuraa vedenlämpöä, niin prosun/gpu:n lämpöpiikit ei aiheuta mitään tuuletinreaktiota. Ilmalla samaa voi yrittää säätämällä viivettä, millä tuulettimet reagoi, jos se on säädettävissä emolevyssä. Ynnä se, että kovassa rääkissä on hiljaisempi mitä ilmalla, kun jäähdytyskapasiteettia on.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on juurikin se mitä hain alkuperäisessä viestissä takaa, eli parin asteen tai marginaalisesti hiljaisemman koneen takia en jaksa leikkiin lähteä. Jos kuitenkin muutos on huomattava tai kuultava, sitten homma eri. Toki en oo testannu miten noctua pelittää reilusti pienemmillä kierroksilla, mutta kyllähän tuo selkeästi kuumempi kivi on kuin 1700x.
Mites jos vaan koitat alivoltittaa sitä prossua sen verran mitä se menee?

Henkilökohtaisesti pidän customlooppia overkill-ratkaisuna muille kuin kunnon workstation prossuille. Joku 32-64 Core threadripper ja hommassa on ihan toisella tavalla järkeä kun on 250-300W lämpötehoa hassattavana.
 
Viimeksi muokattu:
Olisko jossain ohjetta miten tätä käytetään ? Siis kustom loopin tyhjäyksesse tarkoitus vissiin saada pumppu päälle tällä, mutta miten pumpun pitää olla kytketty että tämä toimii ? ja pitääkö kaikki muut johdot emosta irroittaa ?
Tämä pumppu olis tulossa kiinni: EK-Waterblocks EK-Quantum Kinetic TBE 300 D5 PWM D-RGB - Plexi, nestesäiliö + pumppu - 208,30€
 
Olisko jossain ohjetta miten tätä käytetään ? Siis kustom loopin tyhjäyksesse tarkoitus vissiin saada pumppu päälle tällä, mutta miten pumpun pitää olla kytketty että tämä toimii ? ja pitääkö kaikki muut johdot emosta irroittaa ?
Tämä pumppu olis tulossa kiinni: EK-Waterblocks EK-Quantum Kinetic TBE 300 D5 PWM D-RGB - Plexi, nestesäiliö + pumppu - 208,30€
Laitat ton powerista tulevaan 24 pin liittimeen ja pumppu kiinni poweriin. Sitten powerista virta päälle niin pumppu alkaa pyöriä

EDIT: Ja kuten tuotekuvaus sanoo, ei saa poweri olla kiinni muissa komponenteissa. Itse olen tyhjennyksen yleensä hoitanut vain puhalatamalla ilmaa kiertoon ja letku ämpäriin
 
Olisko jossain ohjetta miten tätä käytetään ? Siis kustom loopin tyhjäyksesse tarkoitus vissiin saada pumppu päälle tällä, mutta miten pumpun pitää olla kytketty että tämä toimii ? ja pitääkö kaikki muut johdot emosta irroittaa ?
Tämä pumppu olis tulossa kiinni: EK-Waterblocks EK-Quantum Kinetic TBE 300 D5 PWM D-RGB - Plexi, nestesäiliö + pumppu - 208,30€
Eikös ennemmin täyttöön että saapi nesteen kiertämään? Poishan se vesi tulee kun avaa loopin kahdesta kohtaa niin vesi pääsee ulos ja ilma sisään. Täytössä sen sijaan olisi hyvä saada pumppu pyörimään niin neste liikkuu ja ilmakuplat poistuu.
 
Eikös ennemmin täyttöön että saapi nesteen kiertämään? Poishan se vesi tulee kun avaa loopin kahdesta kohtaa niin vesi pääsee ulos ja ilma sisään. Täytössä sen sijaan olisi hyvä saada pumppu pyörimään niin neste liikkuu ja ilmakuplat poistuu.
Juuri näin. Tyhjäyksessä mielestäni jopa vaarallista käyttää, koska esimerkiksi D5-pumput eivät saa pyöriä kuivana.
 
Laitat ton powerista tulevaan 24 pin liittimeen ja pumppu kiinni poweriin. Sitten powerista virta päälle niin pumppu alkaa pyöriä

EDIT: Ja kuten tuotekuvaus sanoo, ei saa poweri olla kiinni muissa komponenteissa. Itse olen tyhjennyksen yleensä hoitanut vain puhalatamalla ilmaa kiertoon ja letku ämpäriin
Eli tuossa pumpussa on 4-pin liitin mikä tulee emon pumppuliittimeen niin ei minulla taida virtalähteessä olla tuollaista 4-pin liitintä (siis samanlainen kuin 4-pwm puhallin liitin) vai pitääkö ostaa jonkinlainen edapteri millä saa wirttikseen kiinni ? tarkistin niin on siinä molex liitinkin siis pumpussa
 
Eli tuossa pumpussa on 4-pin liitin mikä tulee emon pumppuliittimeen niin ei minulla taida virtalähteessä olla tuollaista 4-pin liitintä (siis samanlainen kuin 4-pwm puhallin liitin) vai pitääkö ostaa jonkinlainen edapteri millä saa wirttikseen kiinni ? tarkistin niin on siinä molex liitinkin siis pumpussa

Molex virtalähteeseen ja toi palikka 24pin liittimeen ja pumppu päälle. Ei tarvitse kiinnittää pwm piuhaa mihinkään. Mutta kuten edellä todettiin ei kannata tyhjennyksessä pumppua käyttää. Kyllä se neste sieltä valitsemastasi reijästä tulee ulos.
 
Eli tuossa pumpussa on 4-pin liitin mikä tulee emon pumppuliittimeen niin ei minulla taida virtalähteessä olla tuollaista 4-pin liitintä (siis samanlainen kuin 4-pwm puhallin liitin) vai pitääkö ostaa jonkinlainen edapteri millä saa wirttikseen kiinni ? tarkistin niin on siinä molex liitinkin
Millainen pumppu sinulla on?

Useissa tehokkaammissa pumpuissa (ainakin D5 ja varmaan myös DDC) on virtajohto virtalähteestä eli yleensä 4pin MOLEX-johto. Lisäksi on pwm-ohjattuja pumppuja, joissa tuon MOLEX-liittimen lisäksi on normaali 4-pin pwm-tuuletinliitin, jolla ohjataan ja mitataan pumpun kierrosnopeutta. Näissä tapauksissa tuo 4pin pwm-liitin ei kuitenkaan anna ollenkaan virtaa pumpulle.

Tässä vielä esimerkki pumpusta, jossa virta tulee virtalähteeltä MOLEX-liitännällä ja pumppua ohjataan normaalilla pwm-johdolla. EK-Waterblocks EK-Quantum Kinetic TBE 200 D5 PWM D-RGB - Acetal, nestesäiliö + pumppu - 187,50€

Edit:

Näköjään mainitsitkin pumppusi olevan juurikin esimerkkini tavalla toteutettu, eli teet kuten @Pesari neuvoo. Kaikki muut johdot irti virtalähteestä paitsi 24pin, jonka päähän tuo jumpperi kytketään. Seasonicin PRIME-virtalähteiden mukana tulee myös tuollainen jumpperi, joten ei ole edes mikään "ghetto-tyyli" käynnistää virtalähde :D
 
Millainen pumppu sinulla on?

Useissa tehokkaammissa pumpuissa (ainakin D5 ja varmaan myös DDC) on virtajohto virtalähteestä eli yleensä 4pin MOLEX-johto. Lisäksi on pwm-ohjattuja pumppuja, joissa tuon MOLEX-liittimen lisäksi on normaali 4-pin pwm-tuuletinliitin, jolla ohjataan ja mitataan pumpun kierrosnopeutta. Näissä tapauksissa tuo 4pin pwm-liitin ei kuitenkaan anna ollenkaan virtaa pumpulle.

Tässä vielä esimerkki pumpusta, jossa virta tulee virtalähteeltä MOLEX-liitännällä ja pumppua ohjataan normaalilla pwm-johdolla. EK-Waterblocks EK-Quantum Kinetic TBE 200 D5 PWM D-RGB - Acetal, nestesäiliö + pumppu - 187,50€

Edit:

Näköjään mainitsitkin pumppusi olevan juurikin esimerkkini tavalla toteutettu, eli teet kuten @Pesari neuvoo. Kaikki muut johdot irti virtalähteestä paitsi 24pin, jonka päähän tuo jumpperi kytketään. Seasonicin PRIME-virtalähteiden mukana tulee myös tuollainen jumpperi, joten ei ole edes mikään "ghetto-tyyli" käynnistää virtalähde :D
Ghettotyyli on tökätä sakset tai kärkipihdit niiden pinnien väliin siellä powerin 24-pin liittimessä. Itsehän käytin aiemmin tuota tyyliä, mutta nyt on Prime, jossa tosiaan on mukana tommonen mokkula. :D
 
kiitos vastauksista, nyt ymmärrän miten pitää tehdä.

Sellainen kysymys vielä että kun vedet ottaa pois niin olisi varmaan hyvä huuhdella vähän ennenkuin laittaa uudet vedet sisään, niin mitä vettä voi käyttää huuhteluun, mahdollisemman halpaa mielellään ?
 
Viimeksi muokattu:
kiitos vastauksista, nyt ymmärrän miten pitää tehdä.

Sellainen kysymys vielä että kun vedet ottaa pois niin olisi varmaan hyvä huuhdella vähän ennenkuin laittaa uudet vedet sisään, niin mitä vettä voi käyttää huuhteluun, mahdollisemman halpaa mielellään ?

Akkuvettä, vaikka tokmannilta 5L kannu niin ei tule kalliiksi.
 
kiitos vastauksista, nyt ymmärrän miten pitää tehdä.

Sellainen kysymys vielä että kun vedet ottaa pois niin olisi varmaan hyvä huuhdella vähän ennenkuin laittaa uudet vedet sisään, niin mitä vettä voi käyttää huuhteluun, mahdollisemman halpaa mielellään ?
Joo akkuvettä 5 litran tonkissa Tokmannilta, motonetistä tms.
 
Hei kysyisin tälläistä asiaa että kun olen piakkoin rakentamassa kustom vesijäähyä ja kotelon kattoon tulee siis 420 x 60mm paksu radi niin ajattelin laittaa kiertämään pumpulta prossulle, prossulta radille ja radilta taas takaisin pumpulle. Kysymys kuuluu että pumpun/säiliön kannessa on kolme reikää johon yhteen tulee paineentasausventtiili ja muihin en tiedä mitä mutta kannattaako ja voiko radilta laittaa se paluuputki siihen säiliön kanteen ylös vai sinne pumppuun alas lähtöputken viereen ? Kyseessä tämä pumppu : EK-Waterblocks EK-Quantum Kinetic TBE 300 D5 PWM D-RGB - Plexi, nestesäiliö + pumppu - 208,30€
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 739
Viestejä
4 555 958
Jäsenet
75 050
Uusin jäsen
Lartonki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom