Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Raxama, paljon sulla on prossun lämmöt esim. cinebenchissä? Ite sain kanssa tänään tulille 5900x:n ja gaming x trio 3080 customloopilla samassa kopassa. Näytönohjain rupesi kanssa pitämään coil whinea blokin asennuksen jälkeen tai en ainakaan ennen sitä huomannut.
Kyllä se varmaan aiemminkin piti mutta tuulettimet peittivät äänen, tai vakiocoolerissa oli jokin kikka mikä vähensi ääntä
 
Miten muuten fittingit ja kaikki kiinnikket yms toimivat?

Voinko ostaa minkä tahansa valmistajan G1/4 kilkkeitä ja kiristimiä ja mitälie ja ne käyvät muiden valmistajien radeihin ja blokkeihin? Vai pitääkö EK:n blokille ostaa EK:n fittausvälineet.

Mitenkäs jos hommaan alphacoolin radin ja EKWB:n gpu blokin - mitkä fitit pitäisi hommata ja minkä paksuiset letkut ovat fiksu valinta?
 
Miten muuten fittingit ja kaikki kiinnikket yms toimivat?

Voinko ostaa minkä tahansa valmistajan G1/4 kilkkeitä ja kiristimiä ja mitälie ja ne käyvät muiden valmistajien radeihin ja blokkeihin? Vai pitääkö EK:n blokille ostaa EK:n fittausvälineet.

Mitenkäs jos hommaan alphacoolin radin ja EKWB:n gpu blokin - mitkä fitit pitäisi hommata ja minkä paksuiset letkut ovat fiksu valinta?
Kaikkien pitäisi toimia kaikkiin, mutta on hyvin harvoja poikkeuksia ainakin itsellä kun yksi tulppa ei mennyt yhteen liittimeen mutta muihin meni, tämä voi hyvinkin olla valmistusvirhe mutta yleisesti G1/4 = G1/4 valmistajasta riippumatta. Radit ja blokit menee hyvin valmistajien kanssa ristiin kunhan et sekoita alumiinisia jäähdytysosia muihin metalleihin.
 
Raxama, paljon sulla on prossun lämmöt esim. cinebenchissä? Ite sain kanssa tänään tulille 5900x:n ja gaming x trio 3080 customloopilla samassa kopassa. Näytönohjain rupesi kanssa pitämään coil whinea blokin asennuksen jälkeen tai en ainakaan ennen sitä huomannut.
PBO pois vai päällä? PBO päällä 80-81c ja pois päältä oiskohan ollu jotain 70c? En muista sitä tarkalleen, voin sen vaikka huomenna rundata sulle, nyt en enää jaksa alkaa säätämään.

Ja luin kanssa netistä juttua et joillain olis coilwhine vahvistunu blokin asennuksen jälkeen. Todennäkösesti kyse on vaan siitä et kone nyt hiljasempi, mutta joku väitti kanssa et lämpötyynyt backplaten ja PCB:n välissä olis auttanut. Kovempaahan se itelläkin kuuluu nyt, mut mitäpä olettaa jos kaikki muu koneesta katoaa täysin.

5900X kanssa on kans tullu huomattua sellanenkin ropleema, et peleissä muutaman ytimen rasituksella se tykkää kurittaa niitä paria ydintä ihan helvetisti. Ja ne ytimet on aina ykkös CCD:ssä, koska siellä ne parhaiten kulkevat ytimet on. Siinä vaiheessa se koko lämpökuorma on sellasessa yhen sormenkynnen kokosessa sirussa, spoilereista voi kattoa kuvaa mistä hahmottaa minkä kokonen se on. Sit kun miettii et siitä vielä lämpö pitäs siirtää lämmönlevittäjään ja siitä blokille niin... noh, sen alkaa näkemään sokeakin jo otsallansa et se on haasteellista.

dscf0469_final-100797553-large.jpg
 
Itsellä on 3950x alphacoolin loopilla 420edessä sisään + 360katossa menee ilma ulos + 360 kyljessä sisään ilma, taka ropellin puhaltaa ulos, gpuna 2080ti kierrossa mukana,
cpu ryzen 3000 oc braketeilla kiinni, saa nähdä toimiiko 5000 sarjalaisen kanssa


nesteet pyörii peleissä 25-30 välissä ja primessä 35-40, pbo on täysin turha, pbofmax ja lämpötilojen lasku johtaa parempaan boostiin, pbolla ei saakkun lämpöä aikaseks 3000 sarjaisilla, tietysti 5000 sarjaisilla tilanne muuttuu kun käytössä on curve optimiser jolla saa alivoltiettua

saa nähdä maanantaina kun vaihdan 3950x tilalle ja se kulkeutuu seuraavalle omistajalle että miten 5950x lämpöjen osalta suoriutuu
 
Itsellä EKWB blockki ja backplate lisäsivät hieman coil whineä. Tosiaan kuten Raxama mainitsi, niin netissä neuvotaan lisäämään lämpötyynyjä tai sitten kokeilemaan kokonaan ilman backplatea.

Mulla on tämä looppi ollut kasassa vajaan kuukauden. Eilen otin nesteet pois kun vaihdoin tahnat näytönohjaimeen. Vesi oli puhdasta ja kirkasta. Mutta nestesäiliöpumpun alueella oli "valkoista öljyä" hieman vedessä. Lisäksi sieltä valui letkuun kaksi pientä töhnä kasaa. Mahdollisesti samaa tavaraa. Laitoin uudet nesteet eilen ja tänään oli vesisäiliön pinnalla vähän öljymäistä tavaraa taas. Olevinaan koitin kyllä nämä huuhdella kun kasasin loopin. Neste Alphacool Tec Protect Ultra Clear ja letku PrimoChill PrimoFlex Advanced LR.
 
@Raxama
Itseltä löytyy tosiaan myös tuo 5900X ja sen parina on toistaiseksi Radeon 5700XT Liquid devil (EK:n valmistama blokki ja unleashed bios käytössä, 270w power draw). Kotelona toimii tuo Dynamic XL ja siitä löytyy 3 kpl HardwareLabs GTS 360 radia ja kaikki push-pullina Arcticin P12 pwm tuulettimilla. Takaa löytyy myös yksi tuuletin, joka puhaltaa lämmintä ulos. Muuten tuulettimet puhaltaa radin läpi sisään sivusta ja alhaalta, ja ulos katosta sekä takaa yhdellä tuulettimella. Veden lämpöjen tasaantuessa tuulettimet pyörivät 700-800rpm välillä, joilla veden lämpö pysyy kokoajan samana ja on kyllä käytännössä äänetön silti. Nyt kun loopista alkaa olla ilma saatu pois, niin veden lämpö asettuu pelikäytössä (BF5, Tarkov, RE3, Warzone) siihen 33 asteeseen. Prossu pyörii pelikäytössä PBO päällä siinä 65-70 asteessa ja näyttis 53-55 astetta. Cinebench R20 testin aikana PBO päällä prossu käy n. 70-72 asteessa Ryzen masterin mukaan. Tällä hetkellä näytönohjain ei tosiaan ole mikään tykki, mutta täytyy kattoa miltä näyttää kunhan jostain saa metsästettyä 3080/Ti/6900XT blokilla. Tällä hetkellä olen kyllä tyytyväinen lämpöihin / melutasoon.

Vanha kokoonpano samalla loopilla oli 9900k (4.8ghz@1.22v) ja RTX 2080 Ti. Prossun lämmöt olivat pelikäytössä jotain 65 asteen luokkaa ja näytönohjain n. 45c. Veden lämmöt olivat silloin aika pitkälti samoissa lukemissa.

Edit: ja tosiaan täysin suljetussa kotelossa nämä lämmöt, eli lasit ja pellit paikallaan. Sellainen huomio tuli vielä mieleen tällä nykyisellä kokoonpanolla, että aikaisemmin pumppua pystyi pyörittämään n. 1800rpm ja lämmöt olivat hyvät. Nyt tällä uudella kokoonpanolla pumppua joutui nostamaan 2850rpm, koska muuten lämmöt olivat huonommat CPU:n ja GPU:n osalta. Äänetön tuo silti kyllä on onneksi. CPU:n blokki on pysynyt samana molemmissa kokoonpanoissa, mutta näytönohjain vaihtui eli varmaan tuo Liquid devilin blokki antaa enemmän vastusta kuin tuon vanhan RTX 2080 Ti Waterforce WB:n blokki.

z222 (3).jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Olen kasaamassa uutta tietokonetta ja custom vesijäähdytyksen tekeminen kiinnostaa. Lähinnä mietin jäähdytystehon riittävyyttä. Osaisiko joku täällä sanoa, että riittääkö kaksi (2) Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 360 -radiaattoria jäähdyttämään rtx 3090 ja 5950x?
 
Miten muuten nikkelöity kupari ja kupari toimivat yhdessä? Jos minulla on vaihtoehtona ottaa nikkelöidyn kuparin blokki tai paljaan kuparin blokki (mustilla päällyslevyillä), niin onko materiaalivalinnalla mitään väliä?
 
Miten muuten nikkelöity kupari ja kupari toimivat yhdessä? Jos minulla on vaihtoehtona ottaa nikkelöidyn kuparin blokki tai paljaan kuparin blokki (mustilla päällyslevyillä), niin onko materiaalivalinnalla mitään väliä?
Ei ole isompaa merkitystä.

esimerkiksi sun kennot ei ole sisältä varmastikkaan nikkelöity.
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Olen kasaamassa uutta tietokonetta ja custom vesijäähdytyksen tekeminen kiinnostaa. Lähinnä mietin jäähdytystehon riittävyyttä. Osaisiko joku täällä sanoa, että riittääkö kaksi (2) Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 360 -radiaattoria jäähdyttämään rtx 3090 ja 5950x?
Tuossa ylempänä on juttua omasta ja Raxaman puolesta näillä uusilla Ryzeneilla (5900x) ja 3 radilla. Sanoisin ainakin itse että 2 ohutta 360 radia tuolle lämpökuormalle on liian vähän, jos halutaan pitää veden lämmöt ookoona ja sitä kautta myös melutaso. Nuo molemmat on kuitenkin osia, jotka tuottavat aika jäätävän määrän lämpöä kiertoon. Varmaan homma toimisi kyllä, mutta veden lämmöt varmaan karkaa aika korkeiksi, mikä ei ole hyvä juttu järjestelmän toiminnan / keston kannalta.
 
Miten muuten nikkelöity kupari ja kupari toimivat yhdessä? Jos minulla on vaihtoehtona ottaa nikkelöidyn kuparin blokki tai paljaan kuparin blokki (mustilla päällyslevyillä), niin onko materiaalivalinnalla mitään väliä?
Mun ymmärryksen mukaan ne toimii sähkökemian puolesta yhteen ihan hyvin, samoin kun messinki myös. Nikkelipinnoite heikentää lämmönjohtokykyä ihan aavistuksen, mutta se pysyy siistimmän näköisenä kun kupari vaihtaa vähän väriä ajan kanssa. Lisäksi nikkeli vaihtoehto pitää olla vaan tarjolla kun kaikki ei kuparin väristä tykkää buildeissaan.
 
Tuossa ylempänä on juttua omasta ja Raxaman puolesta näillä uusilla Ryzeneilla (5900x) ja 3 radilla. Sanoisin ainakin itse että 2 ohutta 360 radia tuolle lämpökuormalle on liian vähän, jos halutaan pitää veden lämmöt ookoona ja sitä kautta myös melutaso. Nuo molemmat on kuitenkin osia, jotka tuottavat aika jäätävän määrän lämpöä kiertoon. Varmaan homma toimisi kyllä, mutta veden lämmöt varmaan karkaa aika korkeiksi, mikä ei ole hyvä juttu järjestelmän toiminnan / keston kannalta.
Riippuu myös melunsiedosta. Jos suostuu ajamaan 6x 120mm static pressure tuulettimia 1500rpm vauhdeilla, niin eiköhän se vesikin säädyllisen lämpöisenä pysy.

600-700rpm:llä taitaa karata käsistä lämmöt.

btw. Mikä on korkein hyväksyttävä lämpö vedelle ja mikä olisi suositeltava lisälitku akkuveden kaveriksi kiertoon, jotta kupari / nikkelöity kupari pysyisi mahdollisimman vähillä huolloilla kunnossa?
 
Laitoin omaa 5950X:ää odotellessa tilaukseen tämmöisen ihan tuntemattoman suuruuden blokin CPU Waterblock AMD AM4 - Techn GmbH

Ainakin hyvin menestynyt testeissä ja laatuvaikutelma on hyvällä tasolla.

Täytyy sanoa että jossain määrin ulkonäön perusteella tuli päädyttyä tuohon eikä vaikka Heatkilleriin tai Kryos Nextiin.
EKWB:n Quantum Magnitude ois miellyttänyt silmää eniten, mutta ei noista EK:n (suhteellisen) rimpuloista blokeista viitsi ihan niin tolkuttomasti maksaa kuitenkaan.
Barrow ja Bykski epäilyttävät vielä blokkien kanssa aavistuksen joten en niihinkään päätynyt (vaikka Barrowiahan mulla kaikki liittimet on eikä mitään ongelmia ole ollut). Optimus Foundation ois voinut kans olla hyvä vaihtoehto vaan ne lienee ihan toivottoman pahasti loppuunmyyty kun hype on kohdallaan.

Kauhea tauti tämä ikkuna kotelossa ja RGB:n tarve. Muistitki hommasin ledeillä vaikka halvemmalla ois päässy ilman.
 
Hei! Olen kasaamassa uutta tietokonetta ja custom vesijäähdytyksen tekeminen kiinnostaa. Lähinnä mietin jäähdytystehon riittävyyttä. Osaisiko joku täällä sanoa, että riittääkö kaksi (2) Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 360 -radiaattoria jäähdyttämään rtx 3090 ja 5950x?
xtremerigsillä oli pari vuotta sitten aika kattavia radiaattoritestejä, etenkin noista 360mm malleista. Tästä voit nähdä, että heidän testituulettimillaan 225l/h veden virtaamalla tuollainen normaali 360 radi kykenee vähän tuuletinkonfiguraatioista (push/pull vs. pelkkä pull) n. 200W+-20w lämmönsiirtoon kun vesi on 10C lämpimämpää kuin ilma jota kennon läpi pusketaan.

Tässä linkki: Radiator Review Round Up 2016 - ExtremeRigs.net

1606655054373.png


Jos korvasi sietävät tuulettimien ajoa 1300rpm:llä, niin yhdellä kennolla saa lämpöä siirtymään 250-350W. Huomaa, että tuo alphacoolin st30:nen on tuolla aika peräpäässä, se on liian ohut radi hyötymään tehokkaasta tuuletinsetupista kauhean paljon. Paksummat radit push-pullina skaalaavat paljon kovemmille tehoille, mutta melu on myös kova...
1606655329344.png
 
@Raxama
Itseltä löytyy tosiaan myös tuo 5900X ja sen parina on toistaiseksi Radeon 5700XT Liquid devil (EK:n valmistama blokki ja unleashed bios käytössä, 270w power draw). Kotelona toimii tuo Dynamic XL ja siitä löytyy 3 kpl HardwareLabs GTS 360 radia ja kaikki push-pullina Arcticin P12 pwm tuulettimilla. Takaa löytyy myös yksi tuuletin, joka puhaltaa lämmintä ulos. Muuten tuulettimet puhaltaa radin läpi sisään sivusta ja alhaalta, ja ulos katosta sekä takaa yhdellä tuulettimella. Veden lämpöjen tasaantuessa tuulettimet pyörivät 700-800rpm välillä, joilla veden lämpö pysyy kokoajan samana ja on kyllä käytännössä äänetön silti. Nyt kun loopista alkaa olla ilma saatu pois, niin veden lämpö asettuu pelikäytössä (BF5, Tarkov, RE3, Warzone) siihen 33 asteeseen. Prossu pyörii pelikäytössä PBO päällä siinä 65-70 asteessa ja näyttis 53-55 astetta. Cinebench R20 testin aikana PBO päällä prossu käy n. 70-72 asteessa Ryzen masterin mukaan. Tällä hetkellä näytönohjain ei tosiaan ole mikään tykki, mutta täytyy kattoa miltä näyttää kunhan jostain saa metsästettyä 3080/Ti/6900XT blokilla. Tällä hetkellä olen kyllä tyytyväinen lämpöihin / melutasoon.

Vanha kokoonpano samalla loopilla oli 9900k (4.8ghz@1.22v) ja RTX 2080 Ti. Prossun lämmöt olivat pelikäytössä jotain 65 asteen luokkaa ja näytönohjain n. 45c. Veden lämmöt olivat silloin aika pitkälti samoissa lukemissa.

Edit: ja tosiaan täysin suljetussa kotelossa nämä lämmöt, eli lasit ja pellit paikallaan. Sellainen huomio tuli vielä mieleen tällä nykyisellä kokoonpanolla, että aikaisemmin pumppua pystyi pyörittämään n. 1800rpm ja lämmöt olivat hyvät. Nyt tällä uudella kokoonpanolla pumppua joutui nostamaan 2850rpm, koska muuten lämmöt olivat huonommat CPU:n ja GPU:n osalta. Äänetön tuo silti kyllä on onneksi. CPU:n blokki on pysynyt samana molemmissa kokoonpanoissa, mutta näytönohjain vaihtui eli varmaan tuo Liquid devilin blokki antaa enemmän vastusta kuin tuon vanhan RTX 2080 Ti Waterforce WB:n blokki.

z222 (3).jpg
Okei, noi on jo paljon inhimillisemmät lämmöt siinä tapauksessa jo. Nostin itekin pumpun nopeutta sinne 3000rpm nurkille justiinsa, niin pitää katella miten lämmöt alkaa käyttäytymään. Mitkäs virtarajotukset sun emo laittaa tolle prossulle kun PBO on päällä, tämän näkee uusimmalla HWInfon betalla, joka osaa kertoa paljonko prossu imeskelee virtaa. Mulla on nyt PBO poissa (tai no, autolla), ja sekin cinebenchissä vetelee 140w ilosesti, eli sekään ei ihan vakion speksejä kunnioita.

Ja niin, joku tästä mulle mainitsi, mutta Ryzen Master pelaa lämpöjä aika pahastikkin omaan päätyyn. Sen sijaan et se näyttäis sen kuumimman lämmön koko prossusta, se laskee CCD1 ja CCD2 lämmöt yhteen ja antaa siitä jonkinlaisen keskiarvon, joka tietysti sit alentaa sitä tulosta. HWInfon "CPU (Tctl/Tdie)" on kuulemma se mitä katotaan ja mihin luotetaan.

Onko sulla mikä blokki prossulla?
 
btw. Mikä on korkein hyväksyttävä lämpö vedelle ja mikä olisi suositeltava lisälitku akkuveden kaveriksi kiertoon, jotta kupari / nikkelöity kupari pysyisi mahdollisimman vähillä huolloilla kunnossa?
Akkuvesi + glykoli tai sit ihan vaan pelkkä akkuvesi. Lämpötila nesteelle letkujen/putkien mukaan. Silikoni ja akryyli kestää korkeampia lämpötiloja (vesi kiehuu ennen isoja ongelmia) kuin pvc ja petg (pidä alle 40 asteessa).
 
Okei, noi on jo paljon inhimillisemmät lämmöt siinä tapauksessa jo. Nostin itekin pumpun nopeutta sinne 3000rpm nurkille justiinsa, niin pitää katella miten lämmöt alkaa käyttäytymään. Mitkäs virtarajotukset sun emo laittaa tolle prossulle kun PBO on päällä, tämän näkee uusimmalla HWInfon betalla, joka osaa kertoa paljonko prossu imeskelee virtaa. Mulla on nyt PBO poissa (tai no, autolla), ja sekin cinebenchissä vetelee 140w ilosesti, eli sekään ei ihan vakion speksejä kunnioita.

Ja niin, joku tästä mulle mainitsi, mutta Ryzen Master pelaa lämpöjä aika pahastikkin omaan päätyyn. Sen sijaan et se näyttäis sen kuumimman lämmön koko prossusta, se laskee CCD1 ja CCD2 lämmöt yhteen ja antaa siitä jonkinlaisen keskiarvon, joka tietysti sit alentaa sitä tulosta. HWInfon "CPU (Tctl/Tdie)" on kuulemma se mitä katotaan ja mihin luotetaan.

Onko sulla mikä blokki prossulla?
HWinfon mukaan Cinebench R20 testin aikana max lämpö (CPU (Tctl/Tdie) 74,5c PBO enabled. Blokkina on EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel, joka on hommattu käytettynä tuolle 9900k:lle, eli ei varmaan ihan paras mahdollinen tai tuorein tapaus. Tokihan sulla tuon loopin lämpötiloja varmasti jonkin verran nostaa tuo näytönohjain verrattuna tuohon mun kokoonpanoon.

Voin tsekata vielä nuo virtamäärät, mutta mistä ne näkee tuolta HWinfosta, kun ei ainakaan heti sattunut silmään kohtaa sille? :hmm:
 
Mulla on kone lämpöpatterissa lähes kiinni sijoitussyistä ja idle-lämmötkin vedellä helposti 35+ astetta, oisko se tossa 5-6 vuotta nyt ollut ja prime-lämmöt vedellä menee helposti 45 asteeseen, mitään ongelmia ei ole ollut missään osissa eikä edes levää. Primochill advanced lrt letkuna joita toki välillä tullut vaihdeltua päivitysten myötä. :think:
 
Mulla on kone lämpöpatterissa lähes kiinni sijoitussyistä ja idle-lämmötkin vedellä helposti 35+ astetta, oisko se tossa 5-6 vuotta nyt ollut ja prime-lämmöt vedellä menee helposti 45 asteeseen, mitään ongelmia ei ole ollut missään osissa eikä edes levää. Primochill advanced lrt letkuna joita toki välillä tullut vaihdeltua päivitysten myötä. :think:
Ainakin perus PVC alkaa noissa lämpötiloissa menettämään hieman jäykkyyttään ja esim. tiukat mutkat saattaa mennä lyttyyn sun muuta ikävää. Sama käy petg:lle.

edit: piti tarkistaa ja PVC näköjään kestää sinne 60C asti. En kyllä ihan noin kuumana uskaltaisi pitää.
 
Viimeksi muokattu:
HWinfon mukaan Cinebench R20 testin aikana max lämpö (CPU (Tctl/Tdie) 74,5c PBO enabled. Blokkina on EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel, joka on hommattu käytettynä tuolle 9900k:lle, eli ei varmaan ihan paras mahdollinen tai tuorein tapaus. Tokihan sulla tuon loopin lämpötiloja varmasti jonkin verran nostaa tuo näytönohjain verrattuna tuohon mun kokoonpanoon.

Voin tsekata vielä nuo virtamäärät, mutta mistä ne näkee tuolta HWinfosta, kun ei ainakaan heti sattunut silmään kohtaa sille? :hmm:
Vaatii uusimman v6.35 Betan et näkee uusien rytsölöiden virtamäärät. Ite oon katellut CPU Package Poweria ja CPU PPT:tä, ne on suurinpiirtein sama lukema. Itelle "vakiona" maksimit 140w imeskelee, pelissä sit noudattaa TDP aika hyvin, siinä 105w oli Metro Exoduksessa mitä nopeasti kokeilin.

Ja joo, näin sen itekki oon järkeilly. Pelatessa ei hirveen hyvä prossun kannalta et eka vedet käy nappaamassa lämmöt mukaansa tosta näyttiksestä ja sit vasta menee prossulle. Nostin tosiaan ite nyt pumpun RPM tonne kolmeen tonniin ja veden lämpötilat tippu heti parilla asteella. Ja veden lämpötilathan funtsitaan deltasta, eikä niinkään siitä et mitä ne on. Itellä on pattereista käyny huoltoäijät repimässä termostaatit pois, eikä oo laittaneet takas. Seurauksena patterit hohkaa kuumana ja täällä kämpässä on, noh, lämmin. Vaikken mittaria omistakkaan mistä vois sen deltan kattoa. :smoke:
 
Akkuvesi + glykoli tai sit ihan vaan pelkkä akkuvesi. Lämpötila nesteelle letkujen/putkien mukaan. Silikoni ja akryyli kestää korkeampia lämpötiloja (vesi kiehuu ennen isoja ongelmia) kuin pvc ja petg (pidä alle 40 asteessa).

Kyllä jättäisin glykolit ihan muihin laitteisiin.
Akkuveden kaveriks mayhems bioside tai joku ekwb tiiviste, jotka sisältää kasvunestoa jne.
 
Kyllä jättäisin glykolit ihan muihin laitteisiin.
Akkuveden kaveriks mayhems bioside tai joku ekwb tiiviste, jotka sisältää kasvunestoa jne.
Mitä vikaa siinä glykolissa on? Samaa kamaa käytetään vaikka missä vastaavissa käyttökohteissa. Pitää levät loitolla ja toimii korkeammissa pitoisuuksissa kaiken lisäksi korroosionestoaineena.
 
Mitä vikaa siinä glykolissa on? Samaa kamaa käytetään vaikka missä vastaavissa käyttökohteissa. Pitää levät loitolla ja toimii korkeammissa pitoisuuksissa kaiken lisäksi korroosionestoaineena.
Ja pienissä määrissä toimivat mikrobikasvuston kasvualustana. Glykolia kannattaa käyttää jos kenno on talvisin ulkotiloissa. Muuten sille ei ole käyttöä.
 
Mitä vikaa siinä glykolissa on? Samaa kamaa käytetään vaikka missä vastaavissa käyttökohteissa. Pitää levät loitolla ja toimii korkeammissa pitoisuuksissa kaiken lisäksi korroosionestoaineena.
Toimii auton moottorissa jossa korkea lämpötila tappaa kasvustot... Toimii toki PC:ssä myös jos nesteen lämmöt menee sinne 90-100C.
 
Ja pienissä määrissä toimivat mikrobikasvuston kasvualustana. Glykolia kannattaa käyttää jos kenno on talvisin ulkotiloissa. Muuten sille ei ole käyttöä.
Joku 20% on hyvä määrä, ei siinä mikään kasva. Samaa kamaa kaikki AIO:t on täynnä, samoin kuin osa noista kaupallisista litkuista.

Toimii auton moottorissa jossa korkea lämpötila tappaa kasvustot... Toimii toki PC:ssä myös jos nesteen lämmöt menee sinne 90-100C.
ihan mutulla heittelet?
 
Vaatii uusimman v6.35 Betan et näkee uusien rytsölöiden virtamäärät. Ite oon katellut CPU Package Poweria ja CPU PPT:tä, ne on suurinpiirtein sama lukema. Itelle "vakiona" maksimit 140w imeskelee, pelissä sit noudattaa TDP aika hyvin, siinä 105w oli Metro Exoduksessa mitä nopeasti kokeilin.

Ja joo, näin sen itekki oon järkeilly. Pelatessa ei hirveen hyvä prossun kannalta et eka vedet käy nappaamassa lämmöt mukaansa tosta näyttiksestä ja sit vasta menee prossulle. Nostin tosiaan ite nyt pumpun RPM tonne kolmeen tonniin ja veden lämpötilat tippu heti parilla asteella. Ja veden lämpötilathan funtsitaan deltasta, eikä niinkään siitä et mitä ne on. Itellä on pattereista käyny huoltoäijät repimässä termostaatit pois, eikä oo laittaneet takas. Seurauksena patterit hohkaa kuumana ja täällä kämpässä on, noh, lämmin. Vaikken mittaria omistakkaan mistä vois sen deltan kattoa. :smoke:
Tässä Cinebench vedon aikaiset tiedot PBO enabled:
lämmöt.jpg
Joo tietysti lämpöjä vertailessa pitää ottaa huomioon myös sisätilojen lämpötila, koska kyllähän se siihen suoraan vaikuttaa. Itselläni on sisällä n. +22,5 ja veden lämmöt pyörii aina pelatessa 33 asteessa eli 10-11 astetta päälle sisälämpötilan on veden lämmöt aina näillä tuuletinprofiileilla. Ymmärtääkseni tuolla järjestyksellä ei pitäisi olla juurikaan merkitystä mitä kautta se vesi kulkee, mutta itselläni se on pumppu->GPU->Radi->CPU->Radi->Radi->Pumppu.

Jos sisällä on kuuma ja veden lämpömittari näyttää myös näyttää muutaman asteen ylimääräistä niin äkkiä niitä kertyy. Mutta eihän tuo 40 astetta rasituksessa nyt vielä mitään kriittistä silti ole, että ei varmasti sen suhteen syytä huoleen, niinkuin sulla ei vissiin ollutkaan. :)

Edit: Kokeilin vielä sen verran että pumppu täysillä CPU lämpö tippui huimat 1,5c. :D
 
Viimeksi muokattu:
Tässä Cinebench vedon aikaiset tiedot PBO enabled:
lämmöt.jpg
Joo tietysti lämpöjä vertailessa pitää ottaa huomioon myös sisätilojen lämpötila, koska kyllähän se siihen suoraan vaikuttaa. Itselläni on sisällä n. +22,5 ja veden lämmöt pyörii aina pelatessa 33 asteessa eli 10-11 astetta päälle sisälämpötilan on veden lämmöt aina näillä tuuletinprofiileilla. Ymmärtääkseni tuolla järjestyksellä ei pitäisi olla juurikaan merkitystä mitä kautta se vesi kulkee, mutta itselläni se on pumppu->GPU->Radi->CPU->Radi->Radi->Pumppu.

Jos sisällä on kuuma ja veden lämpömittari näyttää myös näyttää muutaman asteen ylimääräistä niin äkkiä niitä kertyy. Mutta eihän tuo 40 astetta rasituksessa nyt vielä mitään kriittistä silti ole, että ei varmasti sen suhteen syytä huoleen, niinkuin sulla ei vissiin ollutkaan. :)

Edit: Kokeilin vielä sen verran että pumppu täysillä CPU lämpö tippui huimat 1,5c. :D
Joo, no mulla on PBO päällä melkeen sama 200w kulutus, joku 10w itellä enemmän. Lämmöt sit +5c noihin sun lämpöihin. Veden lämpötila 31-32c ajon aikana, eli ei vaikuttais olevan oikeastaan yhtään mitään kummalista, erot selittyy joko veden lämpötilan eroista tai sit eri blokista, kontaktista yms. Onhan näitä, mut ei kyllä jaksa toi 40c vielä huolta herättää veden lämpötilasta. Varsinkin ku sen sai laskemaan yhdellä tai kahdella asteella laittamalla pumppuun pikkasen kierroksia.

Sulla on kanssa hyvällä mallilla toi CCD sirujen lämpöero, itellä CCD2 käy tasan 8c viileämpänä ku CCD1, syytä tälle en oo keksiny, paitsi et joko huono kontakti tai sit toi blokki ei vaan yksinkertasesti osu lämpökanaviltansa siihen kohdille. Pitää varmaan ihmetellä sitäkin asiaa sit jossain välissä, tai sit IHS alla jotain eroja näiden kahden välillä. Ei näitä kyllä oikeen jaksais murehtia kun niin monta mahdollista muuttujaa asioissa :beye:

Suurin ärsytys nykyhetkellä on tosin se ettei tätä voi oikeen PBO päällä ajaa, sillä Primessä tää lyö joku 100 WHEA erroria minuutissa. Kuulemma kyseessä Asuksen bugiseti betabiosit, mikä vaikuttais ihan pätevältä selitykseltä, sillä eihän se Prime tai edes kone pysyis pystyssä jos aitoja WHEA erroreita puskis joku sata kappaletta, varsinkin jos ne tollasella syötöllä tulee.

Ja mitä tohon järjestykseen tulee, niin mä uskon et sillä on jonkinlainen merkitys, varsinkin kun puhutaan siitä 350w lämpökuormasta mitä näyttis lykkii. Siitä menee vesi suoraan prossulle, niin eihän se niin viileetä oo kun noitten kolmen radin läpi käynyt vesi. Siitä syystä varmaan toi pumpun nopeuden nostaminen pikkusen vaikuttikin lämpötiloihin heti.
 
Etyleeniglykoliliuoksessa ei kyllä mikään kasva. Redditin sijaan suosittelen ihan itse miettimään ja keksimään että mitä vikaa tuossa on.
No joo oikea syy siihen että noita pakkasnesteitä ei kannata käyttää on se että saman asian hoitaa paremmin siihen tarkoitetut nesteet. Toki jos ulkona haluaa pitää kennoa ja pitää kestää pakkasta niin silloin tuo on hyvä kun nuo pc-käyttöön tarkoitetut ei pakkasta kestä.
 
No joo oikea syy siihen että noita pakkasnesteitä ei kannata käyttää on se että saman asian hoitaa paremmin siihen tarkoitetut nesteet. Toki jos ulkona haluaa pitää kennoa ja pitää kestää pakkasta niin silloin tuo on hyvä kun nuo pc-käyttöön tarkoitetut ei pakkasta kestä.
Millä tavoin paremmin? Ainoa negatiivinen puoli tossa glykolissa on sen haitallisuus oraalisesti nautittuna.
 
Millä tavoin paremmin? Ainoa negatiivinen puoli tossa glykolissa on sen haitallisuus oraalisesti nautittuna.

Glykolilla on tarkoitus nostaa kiertävän nesteen kiehumispistettä ja laskea jäätymispistettä, kumpikaan noista funktioista ei toteudu tietokoneen kanssa. Glykolin ja veden oikea sekoitussuhde on 1:1, tuolla suhteella sekoitetun nesteen viskositeetti on jo korkea ja sitä kautta lämmönsiirto huonoa.

Miksei vaan voi ostaa sitä kympin maksavaa EKn litkua ja säästää se vaiva että pilaa jotain? Saa ainakin osoitteen johon vihan purkaa jos neste ei toimikaan niin kuin pitäisi.
 
Glykolilla on tarkoitus nostaa kiertävän nesteen kiehumispistettä ja laskea jäätymispistettä, kumpikaan noista funktioista ei toteudu tietokoneen kanssa. Glykolin ja veden oikea sekoitussuhde on 1:1, tuolla suhteella sekoitetun nesteen viskositeetti on jo korkea ja sitä kautta lämmönsiirto huonoa.
Oikea sekoitussuhde maksimaaliseen korroosionestoon on 20% glykolia ja 80% vettä. Ja voihan sitä ostaa vaikka mitä litkuja veteen sekoitettavaksi, mutta kerro toki että millä tavoin ne toimivat paremmin kyseisessä tehtävässä (korroosionesto, kasvunesto). Lämmönsiirto voisi olla ihan validi pointti, mutta puhutaanko nyt 0,1 vai jopa 0,2 asteen erosta lämpötiloissa?
 
Oikea sekoitussuhde maksimaaliseen korroosionestoon on 20% glykolia ja 80% vettä. Ja voihan sitä ostaa vaikka mitä litkuja veteen sekoitettavaksi, mutta kerro toki että millä tavoin ne toimivat paremmin kyseisessä tehtävässä (korroosionesto, kasvunesto). Lämmönsiirto voisi olla ihan validi pointti, mutta puhutaanko nyt 0,1 vai jopa 0,2 asteen erosta lämpötiloissa?
Glykolihan ei itsessään estä korroosiota vaan pakkasnesteissä on sitä varten lisäaineet. Taitaa olla ennemminkin syövyttävää.
 
Riittääkö 20% glykoliseos estämään biologisten juttujen kasvun?

Varusteiden hommaaminen - Nyt kun tässä on laskeskeltu tarvittavaa radimäärää, niin osaako joku suositella mahdollisimman kompaktia ATX-koteloa johon mahtuisi 420mm + 280mm radi yhdistelmä? Toinen etupaneeliin pystyyn ja toinen lattiaan vaakaan? En ole vielä päättänyt, että kumpi menee kumpaan.

Moderneissa kopissa tuntuu olevan huonosti malleja, joissa poweri menee CPU:n päälle. Tässä tapauksessa se olisi ihan ok vaihtoehto, kun CPU-blokki ei tarvitse paljon korkeussuunnassa tilaa.

uATX rakentelu tuntuu mahdottomalta kun en löydä emoa mieleisillä ominaisuuksilla + käy selväksi, että melun kannalta 2x280mm radit ovat aika naftit 500+W lämpökuormalle.
 
Oikea sekoitussuhde maksimaaliseen korroosionestoon on 20% glykolia ja 80% vettä. Ja voihan sitä ostaa vaikka mitä litkuja veteen sekoitettavaksi, mutta kerro toki että millä tavoin ne toimivat paremmin kyseisessä tehtävässä (korroosionesto, kasvunesto). Lämmönsiirto voisi olla ihan validi pointti, mutta puhutaanko nyt 0,1 vai jopa 0,2 asteen erosta lämpötiloissa?

Aika kevyt sekoitussuhde, mutta mene toki sillä minkä itse näet parhaaksi. Ei tarvi ostella mitään litkuja sekoiteltavaksi, nesteitä saa valmiina vaikka Jimssiltä:

EK-Waterblocks EK-CryoFuel Clear -jäähdytysneste, 1000ml, kirkas

Mitä parempaa kuvittelet saavasi omalla sekoituksella? Nesteen lämmönsiirrolla ei ole tietokonekäytössä suurtakaan merkitystä, mainitsin vaan että oikealla sekoitussuhteella glykolin ja veden viskositeetti nousee niin että lämmönsiirto hidastuu sitä kautta.
 
Aika kevyt sekoitussuhde, mutta mene toki sillä minkä itse näet parhaaksi. Ei tarvi ostella mitään litkuja sekoiteltavaksi, nesteitä saa valmiina vaikka Jimssiltä:

EK-Waterblocks EK-CryoFuel Clear -jäähdytysneste, 1000ml, kirkas

Mitä parempaa kuvittelet saavasi omalla sekoituksella? Nesteen lämmönsiirrolla ei ole tietokonekäytössä suurtakaan merkitystä, mainitsin vaan että oikealla sekoitussuhteella glykolin ja veden viskositeetti nousee niin että lämmönsiirto hidastuu sitä kautta.
Huoh. Monet noista vesijäähylitkuistakin sisältää sitä etyleeniglykolia. Esim. aquacomputerin, phobyan ja innovatekin premixit. Toi EK:n setti on biohajoava ja pitää vaihtaa vähintään kerran vuodessa.
Glykolihan ei itsessään estä korroosiota vaan pakkasnesteissä on sitä varten lisäaineet. Taitaa olla ennemminkin syövyttävää.
Kyllä se itsessään estää korroosiota. Sen lisäksi joskus käytetään muita lisäaineita. Mitä jos lopettaisit mutuilun.
 
Huoh. Monet noista vesijäähylitkuistakin sisältää sitä etyleeniglykolia. Esim. aquacomputerin, phobyan ja innovatekin premixit. Toi EK:n setti on biohajoava ja pitää vaihtaa vähintään kerran vuodessa.

Siitä sitten vaan käyttämään omia nesteitä, itse ohjeistan tässä ketjussa noiden valmistajien aineiden pariin. Niin toivottavasti muutkin. :thumbsup:
 
Mitä vikaa siinä glykolissa on? Samaa kamaa käytetään vaikka missä vastaavissa käyttökohteissa. Pitää levät loitolla ja toimii korkeammissa pitoisuuksissa kaiken lisäksi korroosionestoaineena.

Käytä toki glykolia minne haluat, minä laittaisin näihin customlooppeihin tarkoitettuja aineita akkuveden lisänä.
 
Siitä sitten vaan käyttämään omia nesteitä, itse ohjeistan tässä ketjussa noiden valmistajien aineiden pariin. Niin toivottavasti muutkin. :thumbsup:
Mutta miksi pitää ohjeistaa ihmisiä ostamaan vesi+etyleeniglykoliseosta valmiina kaupasta kymmenkertaiseen hintaan? Eikö olisi parempi auttaa ihmisiä ymmärtämään jotain esim. kemiasta? Lisäksi on paljon kätsympää käydä vain huoltiskalla jos tarvii lisää nesteitä sen sijaan että tilaa samaa kamaa lentopostilla ulkomailta brändilisällä.
Käytä toki glykolia minne haluat, minä laittaisin näihin customlooppeihin tarkoitettuja aineita akkuveden lisänä.
Tislattu vesi + etyleeniglykoli on customlooppeihin erityisen hyvin soveltuva seos.


Hirveää huutelua vaan täällä ilman yhtäkään asiantuntevaa kommenttia sitä vastaan että sekoittaa itse nesteensä. Kertoo aika paljon keskustelijoiden osaamistasosta, kun desimitan käyttöä pidetään niin hirveän haastavana. Ei noissa valmistajien omissa pulloissa ole mitään ihmeellisiä taika-ainesosia, vaan kyse on puhtaasti brändäämisestä ja korkeakatteisten tuotteiden myymisestä.


edit:
Riittääkö 20% glykoliseos estämään biologisten juttujen kasvun?
20% etyleeniglykolia on täysin riittävä pitämään biologiset jutut poissa. Propyleeniglykoli toimii hyvin myös korroosionestossa, mutta ei ole hyvä pitämään leviä sun muita poissa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta miksi pitää ohjeistaa ihmisiä ostamaan vesi+etyleeniglykoliseosta valmiina kaupasta kymmenkertaiseen hintaan? Eikö olisi parempi auttaa ihmisiä ymmärtämään jotain esim. kemiasta? Lisäksi on paljon kätsympää käydä vain huoltiskalla jos tarvii lisää nesteitä sen sijaan että tilaa samaa kamaa lentopostilla ulkomailta brändilisällä.

Ihan sen takia että täällä on monenlaista rakentelijaa ja kaikkia ei kiinnosta kaivaa desimittoja esille kun pitäisi nesteet vaihtaa. Sitten ollaan täällä itkemässä kun mietitään että tulikohan sitä etikkaa nyt liikaa siihen glykoliin ja muut parhaat sekoilut. Helpointa on vaan ohjeistaa käyttämään valmiita osia ja aineita, 10€ per litra tai kaksi tuskin nyt kenenkään taloutta kaataa kerran jos vuoteen nesteet vaihtaa.
 
Taas ollaan tässä että käytetään 1000-2000€ vesijäähdytysosiin ja 7€ maksava neste on aivan liian kallista...

Eikö olisi parempi auttaa ihmisiä ymmärtämään jotain esim. kemiasta?

Kerrotko miksi tämä ei pidä paikkaansa?
What is Ethylene Glycol? - Definition from Corrosionpedia

"Ethylene glycol is a source of corrosion. Most corrosion from ethylene glycol is due to the decomposition to organic acids (such as glycolic acid) at higher temperatures. Impurities present in ethylene glycol also accelerate the corrosion process. "
 
Ihan sen takia että täällä on monenlaista rakentelijaa ja kaikkia ei kiinnosta kaivaa desimittoja esille kun pitäisi nesteet vaihtaa. Sitten ollaan täällä itkemässä kun mietitään että tulikohan sitä etikkaa nyt liikaa siihen glykoliin ja muut parhaat sekoilut. Helpointa on vaan ohjeistaa käyttämään valmiita osia ja aineita, 10€ per litra tai kaksi tuskin nyt kenenkään taloutta kaataa kerran jos vuoteen nesteet vaihtaa.
Jaa. Eiköhän ne kysyjät osaa ihan itse päättää että osaavatko sekottaa noita itse vai eivät. Jos ei osaa edes kahta ainesosaa sekottaa toisiinsa, niin saattaa olla turhan vaativa harrastus noin muutenkin. Hyvä jippo muutenkin osata nuo itse tehdä, niin jos vaikka pitää laneilla täyttää looppia syystä tai toisesta, niin ei tarvitse viikonlopun yli odottaa sitä että jimmssin setä saa sun esisekoitetut glykolit postilaatikkoon asti.
 
Taas ollaan tässä että käytetään 1000-2000€ vesijäähdytysosiin ja 7€ maksava neste on aivan liian kallista...
Täähän tässä itteäkin huvittaa. Ite ennemmin tilaan täysin freesit ja avaamattomat nesteet kerran vuodessa, ja maksan ton Jimmsin pyytämän 9,30€ litrasta, sillä se tulee ilman postikuluja ja ei tartte muuta kun kaataa ineen. Vuodessa se on kyllä aivan vitun se ja sama maksanko mä noista nesteistä euron vai kympin, ihan vaan jo senkin puolesta kun miettii et paljonko näihin osiin on muutenkin menny. Ei kuitenkaan tonnia, mut sanotaanko et ei mua niin paljoa ahdista maksaa vuodessa kymppiä et jaksaisin jotain glykoleita ja akkunestekanistereita säilöä kämpässä.

Voihan tota cryofuelia ostaa tiivisteenäkin, mutta ite laskeskelin et se litrahinta on muuten aika pitkälti sama, sekotti ite tai ei. Siispä toi valmisneste on se oma valinta, varsinkin kun se koko litra menee omaan vehkeeseen aikalailla tasan.
 
Jaa. Eiköhän ne kysyjät osaa ihan itse päättää että osaavatko sekottaa noita itse vai eivät. Jos ei osaa edes kahta ainesosaa sekottaa toisiinsa, niin saattaa olla turhan vaativa harrastus noin muutenkin. Hyvä jippo muutenkin osata nuo itse tehdä, niin jos vaikka pitää laneilla täyttää looppia syystä tai toisesta, niin ei tarvitse viikonlopun yli odottaa sitä että jimmssin setä saa sun esisekoitetut glykolit postilaatikkoon asti.

Tottakai saa päättää, taitoja ei koskaan voi olla liikaa. Toki vaatii erikoisen kaverin että kantaa laneille jäähdytysnestettä mukaan ihan vaan että jos se ghettolooppi sattuu vuotamaan. Täällä on ohjeistettu ostamaan nestettä kotiin valmiiksi, en näe siinä ongelmaa tilata muun romun yhteydessä pari litraa. Ketjussa myös moneen kertaan mainittu, että miksi laittaa rahaa kiinni jäähdytykseen useita satasia tai tonneja, ja sitten muutaman euron säästön takia ostaa huoltsikalta jotain kuraa kiertoon?
 
Kerrotko miksi tämä ei pidä paikkaansa?
What is Ethylene Glycol? - Definition from Corrosionpedia

"Ethylene glycol is a source of corrosion. Most corrosion from ethylene glycol is due to the decomposition to organic acids (such as glycolic acid) at higher temperatures. Impurities present in ethylene glycol also accelerate the corrosion process. "
Meinasit sitä glykolia keitellä korkeissakin lämpötiloissa? Lisäksi noi syntyvät hapot eivät käsittääkseni syövytä kuparia ollenkaan, jos tuo olisi isokin ongelma, niin AIO:t olis varmaan kaikki syöpyny puhki aika ripeään. edit: näyttäis kanssa kaikki huoltsikkaglykolit sisältävän lisäaineita tuota vastaan.

Taas ollaan tässä että käytetään 1000-2000€ vesijäähdytysosiin ja 7€ maksava neste on aivan liian kallista...
Ei se kallista ole, enkä ole moista missään kohtaa väittänytkään? Kerro toki kuitenkin vielä että miten hinta liittyy tähän keskusteluun? Mulle on aivan se ja sama että ostatko sä sun glykolit aquacomputerilta vai ABC:ltä.

Aloitit sun vänkäämisen jollain auton moottorikommenteilla ja sadan asteen käyttölämpötiloilla. Kerro toki että jos se glykoli on ihan paska idea, niin miksi hemmetissä suurin osa kaupallisista vesijäähynesteistä sisältää lähinnä vettä ja sitä sun parjaamaa glykolias? Ainoat joissa tuota ei ole on noi vähän uudemmat biohajoavat nesteet mayhemssiltä ja EK:lta.

muutaman euron säästön takia ostaa huoltsikalta jotain kuraa kiertoon?
Lähteet? Internet on täynnä ketjuja joissa EK:n litkut on tukkinu loopin. Ennemmin pysyisin erossa niistä kuin tutkitusti hyvistä nesteistä.
edit: ne "kurat" menee paljon kalliimpiin vehkeisiin sisään kuin sun PC. Vaikea uskoa että niissä olisi millään tapaa heikommat ainesosat.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasit sitä glykolia keitellä korkeissakin lämpötiloissa? Lisäksi noi syntyvät hapot eivät käsittääkseni syövytä kuparia ollenkaan, jos tuo olisi isokin ongelma, niin AIO:t olis varmaan kaikki syöpyny puhki aika ripeään. edit: näyttäis kanssa kaikki huoltsikkaglykolit sisältävän lisäaineita tuota vastaan.


Ei se kallista ole, enkä ole moista missään kohtaa väittänytkään? Kerro toki kuitenkin vielä että miten hinta liittyy tähän keskusteluun? Mulle on aivan se ja sama että ostatko sä sun glykolit aquacomputerilta vai ABC:ltä.

Aloitit sun vänkäämisen jollain auton moottorikommenteilla ja sadan asteen käyttölämpötiloilla. Kerro toki että jos se glykoli on ihan paska idea, niin miksi hemmetissä suurin osa kaupallisista vesijäähynesteistä sisältää lähinnä vettä ja sitä sun parjaamaa glykolias? Ainoat joissa tuota ei ole on noi vähän uudemmat biohajoavat nesteet mayhemssiltä ja EK:lta.


Lähteet? Internet on täynnä ketjuja joissa EK:n litkut on tukkinu loopin. Ennemmin pysyisin erossa niistä kuin tutkitusti hyvistä nesteistä.
edit: ne "kurat" menee paljon kalliimpiin vehkeisiin sisään kuin sun PC. Vaikea uskoa että niissä olisi millään tapaa heikommat ainesosat.

Jees, jää vaan vänkäämään itseksesi. Kumma suhtautuminen, toisen osapuolen näkemystä ei mitenkään huomioida, vaan ammutaan alas kaikki raivolla. Et siis suosittele ostamaan valmiita nesteitä? :D
 
Jees, jää vaan vänkäämään itseksesi. Kumma suhtautuminen, toisen osapuolen näkemystä ei mitenkään huomioida, vaan ammutaan alas kaikki raivolla. Et siis suosittele ostamaan valmiita nesteitä?
Ei niissä teknisesti mitään vikaa ole, kunhan ei värjättyihin koske. Mielestäni ensimmäinen kommenttini aiheeseen liittyen oli ihan asiallinen, kun @zepi kysyi jäähdytysnesteen perään:
Akkuvesi + glykoli tai sit ihan vaan pelkkä akkuvesi. Lämpötila nesteelle letkujen/putkien mukaan. Silikoni ja akryyli kestää korkeampia lämpötiloja (vesi kiehuu ennen isoja ongelmia) kuin pvc ja petg (pidä alle 40 asteessa).
Olisiko sinusta tuon sijaan pitänyt antaa joku linkki, kuten tämä: Aqua Computer Double Protect Ultra - 9,50€ ?

Vesi + glykoli jäähdytysnesteet on minusta vesijäähykäytössä parhaimmpia (ovat stabiileja normaaleissa käyttölämpötiloissa ja laajalti käytössä teollisuudessa - vaikea mennä pieleen) ja mua ei kiinnosta mainostaa mitään yksittäisiä brändejä. Laimennettuja glykoleja saa niin monelta valmistajalta, että parempi vain kertoa ainesosat.

edit: semmoinen huomio vielä tähän perään, että osa vesijäähykamojen valmistajista on sitä mieltä että heidän muoviosien kanssa ei saa käyttää kuin joitain tiettyjä nesteitä. Tälläisessä tilanteessa kannattaa varmuuden vuoksi tarkistaa että mitä kyseisissä sallituissa litkuissa on ainesosina ja sitten tehdä omat valintansa.
 
Viimeksi muokattu:
btw. Mikä on korkein hyväksyttävä lämpö vedelle ja mikä olisi suositeltava lisälitku akkuveden kaveriksi kiertoon, jotta kupari / nikkelöity kupari pysyisi mahdollisimman vähillä huolloilla kunnossa?
Alle 40C pyrin pitämään ja litkuna oon käyttäny EK:n CryoFuel Clearia. Nyt on ollu 2 vuotta litkut vaihtamatta (joojoo, tiedetään, vuoden välein "pitää" vaihtaa) ilman mitään ongelmia kupari+nikkelöity kupari kierrossa. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 412
Viestejä
4 511 606
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom