Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ei custom loopissa ole ikinä "järkeä". Harrastuksena ihan kivaa ja plussana kone käy viileämpänä.
Järkeä ei kyllä ole mutta riippuen loopista kotelon sisältä saa lämmön paremmin pois. Ja jos tarpeeksi järeä looppi niin on hiljaisempi etenkin näyttiksen osalta. Näyttis on kuitenkin se joka sitä lämpöä eniten tuottaa ja yleensä metelöikin eniten
 
No onko nuo aio systeemit riittävän hyviä....jos molemmille laittaa prossulle ja näyttikselle ? Olis ainakin yksinkertaista ja helppoa ja suht edullista. Ei tietenkään niin tehokas kuin erillinen järjestelmä mutta tehokkaampi ja hiljaisempi kuin ilma ???
 
Taitaa saada prossulle aikalailla yhtä hyvän jäähdytyksen kunnollisella ilmajäähyllä esim. suosittu noctua Nh-d15 (varmaan jo uutta mallia tullut) ja jollain corsairin aiolla. Molemmat ollut ja ei merkittävää eroa. Nyt voi tietysti olla jo parempiakin malleja. Gpu aio en ole ikinä kokeillut.
 
Lähes äänettömäksi saat Custom loopilla, muuten pitempään käytössä oleva kone alkaa puhaltamaan. Kaikki 3 vaihtoehtoa ollut ja päädyin vesileikkeihin. Rahaa säästät jos ostat hyvän aio:n ja hyvillä tuulettimilla olevan näyttiksen. Muutenkin ilman kulkuun kannattaa panostaa. Omassa koneessa 9kpl 120mm tuuletinta.
 
Lähes äänettömäksi saat Custom loopilla, muuten pitempään käytössä oleva kone alkaa puhaltamaan. Kaikki 3 vaihtoehtoa ollut ja päädyin vesileikkeihin. Rahaa säästät jos ostat hyvän aio:n ja hyvillä tuulettimilla olevan näyttiksen. Muutenkin ilman kulkuun kannattaa panostaa. Omassa koneessa 9kpl 120mm tuuletinta.
Ja kunnollinen kotelo jossa saa ilman vaihtumaan. Itsellä fractalin celssius 360 aio tällähetkellä kotelona lian li pc o11 dynamic ja kans 9 ropellilla vaihdetaan ilmaa 6xsisään 3 ulos. Eniten tosiaan meluaa näyttis joka ei ole vesillä.
 
Itselläkin on tällä hetkellä juurikin tuo noctua nh-d15 ja aika hiljainenkin se on mutta näytönohjainhan se suurimman metelin pitää. Uuteen kokoonpanoon jos sellaisen päätän tehdä niin koteloksi phanteksin enthoo 719 tai halvempi enthoo pro 2. Noihin sais hyvin vesileikit tehtyä.
 
Jos AIOa meinaa käyttää näyttiksen jäähdyttämiseen, niin kannattaa hommata joku AIB-malli, jossa on muistit ja virransyötön kattava FC-blokki. Noissa jälkiasennettavissa monesti jäähdytetään vedellä pelkkä suoritin ja jätetään loput ilmalle, joka osittain kumoaa vesijäähdytyksen hyödyt.
Ihan OK noi AIO:t on, jos vähän perehtyy, eikä jaksa/uskalla kuitenkaan täyttä custom looppia rakennella - ite suosittelisin sekä näyttikselle, että prossulle 360 AIOa, niin saa luultavasti ihan tyydyttävän äänitason, joskaan mulla ei ole mitään hajua kuinka hyvin niitä on näyttiksille saatavilla FC-blokeilla.

Perf/€ custom loopeissa ei ole tasan mitään järkeä, mutta eihän se olis harrastus, jos ei mitään maksaiskaan. :D
 
Ok. Jimmssillä on noita aio 360 prossulle mutta näyttikselle oli vain 120 ja 240 pituisia. Ihme koska näyttishän se enempi tarviis jäähdytystä. Mistähän noita aib tai 360 aio näyttikselle saa ostettua ?
 
Ok. Jimmssillä on noita aio 360 prossulle mutta näyttikselle oli vain 120 ja 240 pituisia. Ihme koska näyttishän se enempi tarviis jäähdytystä. Mistähän noita aib tai 360 aio näyttikselle saa ostettua ?
Noita FC-AIOja on mun tietääkseni todella heikosti tarjolla ylipäänsä - enimmäkseen näkyy noita "hybridi"-malleja, joissa siis tuuletin hoitaa VRM:n ja muistien jäähdytyksen. Paras vaihtoehto luultavasti on hommata jonkun AIB:n AIO-malli mahdollisimman isolla radilla ja toivoa, että on riittävän hiljanen.
Ite oon ihmetelly ihan samaa, koska lähes kaikessa "normaali"käytössä näytönohjain käy kuumempana, kuin prossu, mutta silti prossu-AIO:a löytyy paljon isommalla radilla.

Mikä näyttis on tarkotus vesittää?
 
Ok. Jimmssillä on noita aio 360 prossulle mutta näyttikselle oli vain 120 ja 240 pituisia. Ihme koska näyttishän se enempi tarviis jäähdytystä. Mistähän noita aib tai 360 aio näyttikselle saa ostettua ?
Jotkut aio mallit onnmyös laajrnnettavidsä näyttikselle ja säiliölle. Mm tuo fractal celssius s36 mutta radinvoi nyky öämpökuormilla jääda vähän kesynnlaiseksi samoinnkuin pumpun tehot. Prossu lämpökuorma n140 150w riippuen prossusta näyttikset n300w.
 
Harmi jos noita gpu aio jäähyjä ei ole kuin max 240 pitkiä. Olen ajatellut että 3080 tai rx6900xt vois olla tuleva näyttis mitä sitten jäähyttelisin vesillä mielellään aio 360 radi jos sellaisia jostain saa. Nyt mulla gtx 1080ti ja tilasin englannista lämpötahnaa ja nyt pelissä lämmöt n. 65 astetta, kyseessä siis asus strix oc malli. Edellinen näyttis oli gtx 980ti ja siihen asensin evga 120 aio vesijäähyn ja muistaakseni sen lämmöt pyöri jossain 63 astetta. Jos gpu:lle olis myynnissä 360 aio niin se olis jo varmaan tosi hyvä ja samanlainen prossulle.
 
Mulla tämä uusi(noh, käytetty) EVGA 2080 Ti XC on melko meluisa kun vähän lisää kelloja. Sen tiedän että tässä on tuo reference-kortti sisällä eli tätä varten olisi varmasti aika helppo löytää osia. EVGA ei myöskään peru takuuta jos lähtee leikkimään jäähdytyksellä kunhan ei itse riko korttia, ja en ole vielä satavarma kauanko tämä on koneessa - voi olla että pitkäänkin, ja toisaalta voi olla että upgradeen 3080/6800 XT kunhan saatavuutta tulee.

Tarkoitus olisi vain rakentaa helppohoitoinen, pitkään palvela systeemi joka jäähdyttäisi GPU:n ja sen muistit, ja jota voi päivittää tuleviin näytönohjaimiin mahdollisimman vähällä vaivalla(blockia vaihtamalla ja mieluiten harvoin nesteet vaihtamalla?). En tarvitse CPU-jäähdytystä, eikä ulkonäöllä ole mitään väliä. Koska kotelona on Fractal Meshify C, tarkoitus olisi laittaa 360 radina tuohon etuosaan, koska kattoon mahtuu vain 240. Onko tämä ihan järkevän kuuloinen rakennelma? Jos näin, mistä kannattaisi aloittaa ja millaiset osat tarvitsisin? Saa vinkata omia suosikkejaan.

Harkitsin myös tuota Alphacool Eiswolf GPX 240-AIO:ta, mutta ilmeisesti tuo ei ole yhtä tehokas kuin omatekoinen. Lisäksi räpeltäminen on kivaa enkä ole ikinä rakentanut vesijäähdytystä. Voiko sitä muuten päivittää vai joutaako se kirpputorille sinä hetkenä kun näyttis menee vaihtoon?
 
Viimeksi muokattu:
Harmi jos noita gpu aio jäähyjä ei ole kuin max 240 pitkiä. Olen ajatellut että 3080 tai rx6900xt vois olla tuleva näyttis mitä sitten jäähyttelisin vesillä mielellään aio 360 radi jos sellaisia jostain saa. Nyt mulla gtx 1080ti ja tilasin englannista lämpötahnaa ja nyt pelissä lämmöt n. 65 astetta, kyseessä siis asus strix oc malli. Edellinen näyttis oli gtx 980ti ja siihen asensin evga 120 aio vesijäähyn ja muistaakseni sen lämmöt pyöri jossain 63 astetta. Jos gpu:lle olis myynnissä 360 aio niin se olis jo varmaan tosi hyvä ja samanlainen prossulle.
Evga 3090 Kingpin tulee 360mm AIO-jäähyllä. Se kyllä maksaa sen verran ettei kyllä kannata sen AIOn takia ostaa.
 
Harmi jos noita gpu aio jäähyjä ei ole kuin max 240 pitkiä. Olen ajatellut että 3080 tai rx6900xt vois olla tuleva näyttis mitä sitten jäähyttelisin vesillä mielellään aio 360 radi jos sellaisia jostain saa. Nyt mulla gtx 1080ti ja tilasin englannista lämpötahnaa ja nyt pelissä lämmöt n. 65 astetta, kyseessä siis asus strix oc malli. Edellinen näyttis oli gtx 980ti ja siihen asensin evga 120 aio vesijäähyn ja muistaakseni sen lämmöt pyöri jossain 63 astetta. Jos gpu:lle olis myynnissä 360 aio niin se olis jo varmaan tosi hyvä ja samanlainen prossulle.
Jos meinaat uutta näyttistä hommata (etkä siis ole kiinnostunut custom loopista), niin hommaa kortti jossa on valmiiksi AIO full cover blokilla, kuten esim. AORUS GeForce RTX™ 3080 XTREME WATERFORCE 10G Key Features | Graphics Card - GIGABYTE Global
Omasta mielestä noi hybridit kannattaa suosiolla jättää kauppaan..
 
Evga 3090 Kingpin tulee 360mm AIO-jäähyllä. Se kyllä maksaa sen verran ettei kyllä kannata sen AIOn takia ostaa.
En oo kyllä ikinä hiffannu et miks Kingpin tulee edes AIO:lla. Ei sitä kukaan tuu sillä jäähdyttämään varsinkin kun virransyöttö ja ramit on edelleen sen pienen tuulettimen ja jäähyn varassa. Tosin tosta 3090 on tulossa pelkällä blokilla oleva malli, mut kingpin on aina niin poskettoman hintanen muutenkin et ei se normikäyttäjälle fiksu ole.
Jos meinaat uutta näyttistä hommata (etkä siis ole kiinnostunut custom loopista), niin hommaa kortti jossa on valmiiksi AIO full cover blokilla, kuten esim. AORUS GeForce RTX™ 3080 XTREME WATERFORCE 10G Key Features | Graphics Card - GIGABYTE Global
Omasta mielestä noi hybridit kannattaa suosiolla jättää kauppaan..
En kyllä hiffaa näitäkään tällä rundilla. Asusin ja EK:n valmiilla blokilla oleva kortti on 2x 8-pin, samoten Aoruksen valmiilla blokilla oleva. Näyttää toi AIO:lla oleva myöskin olevan 2x 8-pin. Miks ihmeessä, kun ilmajäähytteisissä korteissa on sit 3x 8-pin ja 450w bioseja tarjolla. Ei noissakaan oikeen mitään järkeä oo ellei vaan hiljasuutta oo hakemassa.
 
Mites tämä EK Prossu blockien sopivuus nyt menee, kyseessä siis muutaman vuoden vanha EK Supremacy (full nickel) joka ollut aina Intelin kannassa, näistä uusista AMD:n kantojen sopivuudesta ei hajua. Jos tuo on sopinut aiemmin tuon blokin kiinnikelevyn vaihdolla AMD kantaan niin meneekö edelleen?

Blocki pitää siis avata kun kiinnikelevyn vaihtaa, samallahan tulis putsattua.
 
Mites tämä EK Prossu blockien sopivuus nyt menee, kyseessä siis muutaman vuoden vanha EK Supremacy (full nickel) joka ollut aina Intelin kannassa, näistä uusista AMD:n kantojen sopivuudesta ei hajua. Jos tuo on sopinut aiemmin tuon blokin kiinnikelevyn vaihdolla AMD kantaan niin meneekö edelleen?

Blocki pitää siis avata kun kiinnikelevyn vaihtaa, samallahan tulis putsattua.
Sama AM4-kanta noissa 5000-sarjalaisissakin on, eli jos semmoseen meinaat laittaa, niin toimii kiinnitykset vaihtamalla, sikäli mikäli AM4-kiinnikkeet tuli mukana ja on tallessa.

Edit. Näyttää EK "AMD Sockets: AM2, AM2+, AM3, AM3+,FM2, FM2+", eli tuota AM4:ää ei vissiin tuossa ole ollut?
 
Sama AM4-kanta noissa 5000-sarjalaisissakin on, eli jos semmoseen meinaat laittaa, niin toimii kiinnitykset vaihtamalla, sikäli mikäli AM4-kiinnikkeet tuli mukana ja on tallessa.

Edit. Näyttää EK "AMD Sockets: AM2, AM2+, AM3, AM3+,FM2, FM2+", eli tuota AM4:ää ei vissiin tuossa ole ollut?

Blockin sopivuus AMD puolella olis S754/939/940, AMD Amx & FM1.

EDIT: jep, onkohan liian vanhaa kamaa
 
Blockin sopivuus AMD puolella olis S754/939/940, AMD Amx & FM1.

EDIT: jep, onkohan liian vanhaa kamaa
Kannattaa kattoa niitä mukana tulleita kiinnikkeitä, kun esim. Jimmssiltä löytyy tommonen (saatavuudesta ei välttämättä takeita, kun taitaa olla EOL) EK-Waterblocks Mounting plate Supremacy AMD -kiinnityslevy, musta - 5,20€ jossa siis listattuna myös AM4, eli jos tommonen löytyy, niin pitäis toimia.

Edit. Tommoseen törmäsin kanssa, eli jos ei AM3 ihan osu kohilleen, niin saattaa mennä pienillä modauksilla; Reddit User shows AM3 VS AM4 mounting plates - Seems to be backwards compatible.
 
Kannattaa kattoa niitä mukana tulleita kiinnikkeitä, kun esim. Jimmssiltä löytyy tommonen (saatavuudesta ei välttämättä takeita, kun taitaa olla EOL) EK-Waterblocks Mounting plate Supremacy AMD -kiinnityslevy, musta - 5,20€ jossa siis listattuna myös AM4, eli jos tommonen löytyy, niin pitäis toimia.

Edit. Tommoseen törmäsin kanssa, eli jos ei AM3 ihan osu kohilleen, niin saattaa mennä pienillä modauksilla; Reddit User shows AM3 VS AM4 mounting plates - Seems to be backwards compatible.

Jaahas joo,kiitti. Kävi mielessä jo että pitäiskö laittaa uus nikkeliblokki jo vaihtelunkin vuoksi. Tuossa kiinnityslevyssä kyllä tietty säästäis hyvin.
 
Jaahas joo,kiitti. Kävi mielessä jo että pitäiskö laittaa uus nikkeliblokki jo vaihtelunkin vuoksi. Tuossa kiinnityslevyssä kyllä tietty säästäis hyvin.

Tilasin joskus vanhaan blokkiin kanssa tuon sovittimen Am4 kantaa ja asentaessa huomasin (en nyt muista kummasta jäi kiinni), mutta tarvii myös sen am4 takalevyn tai ne ruuvit uudet.

Olisko se menny niin, että koska vanha takalevy ei osunu reijille niin koitin siihen amd:n omaan ruuvata, mutta siinä paljon pienemmät kierteet. Et varmaan riittää kun ostaa myös sen takalevyn mikä löytyy jimmsistä.
 
Kiitokset vinkeistä.

Ahneella on paskainen loppu, paitsi jos vsijäähdyttää. Vanha viidakon sanonta. Laitan varmaan sittenkin uuden blokin josko joskus edes tuota 5900X prossua saisi.

Nyt ollut koneessa pitkään jo nestekierto prossulle, enkä nyt muista enää mitä matksua radit on. perus slim mallia 360 + 120 seteillä.

Tällanen EK-Velocity nikkeli + pleksi kiinnostaa blockiksi niin saisi samalla vähän ulkonäköä muuteltua:


Eikai tuolle ole mitään selkeesti paremmin jäähdyttävää serkkua olemassa? Oletan että ok vaihtoehto.
 
Kiitokset vinkeistä.

Ahneella on paskainen loppu, paitsi jos vsijäähdyttää. Vanha viidakon sanonta. Laitan varmaan sittenkin uuden blokin josko joskus edes tuota 5900X prossua saisi.

Nyt ollut koneessa pitkään jo nestekierto prossulle, enkä nyt muista enää mitä matksua radit on. perus slim mallia 360 + 120 seteillä.

Tällanen EK-Velocity nikkeli + pleksi kiinnostaa blockiksi niin saisi samalla vähän ulkonäköä muuteltua:


Eikai tuolle ole mitään selkeesti paremmin jäähdyttävää serkkua olemassa? Oletan että ok vaihtoehto.

Toi on varmaan paljo viisaampaa ostaa uusi bloki, koska tuo vanhamalli muutenkin jäähdyttää keskeltä prosessoria ja nää uudet blokit amd:lle on suunniteltu niin, että ne jäähdyttää paremmin siitä kohtaa missä nuo prosessoriytimet sijaitsee.:geek:
 
Toi on varmaan paljo viisaampaa ostaa uusi bloki, koska tuo vanhamalli muutenkin jäähdyttää keskeltä prosessoria ja nää uudet blokit amd:lle on suunniteltu niin, että ne jäähdyttää paremmin siitä kohtaa missä nuo prosessoriytimet sijaitsee.:geek:

Aissamperi nyt on pointtia, enpäs hoksannut moista, ytimiä tullut x 3 niiltä ajoilta kun nämä valurautapannut hommattu :)
 
Toi on varmaan paljo viisaampaa ostaa uusi bloki, koska tuo vanhamalli muutenkin jäähdyttää keskeltä prosessoria ja nää uudet blokit amd:lle on suunniteltu niin, että ne jäähdyttää paremmin siitä kohtaa missä nuo prosessoriytimet sijaitsee.:geek:
Aissamperi nyt on pointtia, enpäs hoksannut moista, ytimiä tullut x 3 niiltä ajoilta kun nämä valurautapannut hommattu :)
Mulla on tuo sama Supremacy blokki ja kävi suoraan AM4 kantaan. Blokeissa ei ole kuin 1-2°C eroja ihan maksimissaan ja itseasiassa monessa testissä Supremacy on n. puoli astetta parempi jäähdytysteholtaan kuin esim Velocity.
En maksaisi turhasta blokin vaihdosta 105€.
 
Mulla on tuo sama Supremacy blokki ja kävi suoraan AM4 kantaan. Blokeissa ei ole kuin 1-2°C eroja ihan maksimissaan ja itseasiassa monessa testissä Supremacy on n. puoli astetta parempi jäähdytysteholtaan kuin esim Velocity.
En maksaisi turhasta blokin vaihdosta 105€.

Noniin, tilanteet muuttuu. Nyt on enää avoimen kopan ulkonäköpaine.
 
Mulla on tuo sama Supremacy blokki ja kävi suoraan AM4 kantaan. Blokeissa ei ole kuin 1-2°C eroja ihan maksimissaan ja itseasiassa monessa testissä Supremacy on n. puoli astetta parempi jäähdytysteholtaan kuin esim Velocity.
En maksaisi turhasta blokin vaihdosta 105€.


Itse käänsin blockia 90 astetta ja lämmöt putos noin 5c pelikäytössä. Tosin mulla barrowin blokki.
 
Itse käänsin blockia 90 astetta ja lämmöt putos noin 5c pelikäytössä. Tosin mulla barrowin blokki.

Taidetaan puhua @Härkönen kanssa eri asioista. On totta, että ei blokeissa yleisesti ole eroja kuin 1-2 astetta, mutta jos bloki on vanha ja suunniteltu am3/intel alustaan voi olla, että tulee isojakin eroja.

Nykyiset am4 kantaan tehdyt blokit suunnitellaan siten, että jäähdytys rivasto on corejen päällä vanhoissa am3 ja intel blokeissa se on keskellä blokia mikä saattaa aiheittaa korkeampia lämpöjä.

Kuva havainnollistamaan
AiO-Position-2.png
 
Taidetaan puhua @Härkönen kanssa eri asioista. On totta, että ei blokeissa yleisesti ole eroja kuin 1-2 astetta, mutta jos bloki on vanha ja suunniteltu am3/intel alustaan voi olla, että tulee isojakin eroja.

Nykyiset am4 kantaan tehdyt blokit suunnitellaan siten, että jäähdytys rivasto on corejen päällä vanhoissa am3 ja intel blokeissa se on keskellä blokia mikä saattaa aiheittaa korkeampia lämpöjä.

Kuva havainnollistamaan
AiO-Position-2.png
Ihan samasta asiasta puhutaan, hyvin tuo jäähdyttää 3900X vaikka ei täysin optimaalinen olekaan, rasituslämmöt 65°C kieppeillä.
 
Onko täällä custom loop -miehillä Ryzen 5900X loopissa? Minkälaisia lämpötiloja saatte pelikäytössä tuolla prossulla, millä kokoonpanolla ja PBO päällä vai pois?

Aika kuumana tuntuu käyvän tuo prossu, vaikka on kuitenkin radeja nuo 3 x 360 push-pullina. Mietin tuota blokkia (EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel), että onkohan ihan paras vaihtoehto tuolle prossulle.
 
Onko täällä custom loop -miehillä Ryzen 5900X loopissa? Minkälaisia lämpötiloja saatte pelikäytössä tuolla prossulla, millä kokoonpanolla ja PBO päällä vai pois?

Aika kuumana tuntuu käyvän tuo prossu, vaikka on kuitenkin radeja nuo 3 x 360 push-pullina. Mietin tuota blokkia (EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel), että onkohan ihan paras vaihtoehto tuolle prossulle.
Mulla on Barrowin joku AM4 blokki tossa kiinni, ja kyllä, kuumana käy. Samat 360 radit, mutta tuulettimien suuntaus ei mulla vissiinkään ihan optimaalinen oo veden lämpötilasta päätellen.

Ongelma näissä uusissa Ryzeneissä on se et se siru mitä pitää jäähdyttää on niin saatanan pieni et siitä liikkuu lämpö tosi huonosti mihinkään. 80c piikkejä tulee nähtyä aika usein tälläkin setillä, ja samaten näky aikasemmalla 360 AIO:lla. Oon vaan hyväksyny sen asian et sille ei kauheesti voi mitään. Jos lämpö ei siirry kunnolla, niin ellei pakkaselle laiteta niin tota on aika helkkarin hankala saada viileeks. Kokeilin myös painella blokkia josko olis kiinan pojilla jääny noi kiinnikkeet vähän väljiks, mut ei silläkään merkitystä ollu. En oo tsekannu vesikanavia et missä menee, et onko toi coldplate kanssa pikkasen väärässä kohdassa.
 
Mulla on Barrowin joku AM4 blokki tossa kiinni, ja kyllä, kuumana käy. Samat 360 radit, mutta tuulettimien suuntaus ei mulla vissiinkään ihan optimaalinen oo veden lämpötilasta päätellen.

Ongelma näissä uusissa Ryzeneissä on se et se siru mitä pitää jäähdyttää on niin saatanan pieni et siitä liikkuu lämpö tosi huonosti mihinkään. 80c piikkejä tulee nähtyä aika usein tälläkin setillä, ja samaten näky aikasemmalla 360 AIO:lla. Oon vaan hyväksyny sen asian et sille ei kauheesti voi mitään. Jos lämpö ei siirry kunnolla, niin ellei pakkaselle laiteta niin tota on aika helkkarin hankala saada viileeks. Kokeilin myös painella blokkia josko olis kiinan pojilla jääny noi kiinnikkeet vähän väljiks, mut ei silläkään merkitystä ollu. En oo tsekannu vesikanavia et missä menee, et onko toi coldplate kanssa pikkasen väärässä kohdassa.
Joo kyllähän tuolla netissä muutkin on valitellut, että kuumia prossuja on. Sen täytyy vaan olla, että lämpöä ei saada siirrettyä tarpeeksi hyvin pois, kun näyttää että ilmajäähyllä ollaan samoissa lukemissa kuin esim custom loopilla. Ei oo vielä hirveästi kerennyt testailla, kun eilen sai vasta looppiin GPU:n, mutta prossun lämmöt pelatessa itellä pyörii siellä 70 asteen hujakoilla, välillä yli välillä ali riippuen pelistä. Nesteen lämmöt asettuu näillä tuuletinprofiileilla (n. 700-800rpm) sinne 32-33 asteen tietämille (sisällä n. 22c).
 
Jaahas, uusi aquacomputerin D5 ja aqualis toppi kehissä, rakensin loopin uusiksi ja täytin nestettä että voi pumppua käyttää kun on erillinen virtalähde.
Noh pumppu kolisee/nakuttaa pari sekunttia ja siinä se, kun yrittää uudestaan niin sama homma..
Mistähän kiikastaa, vettä on reilusti, kaikki on kiinni hyvin, kokeilin vielä pumppua/toppia pari päivää sitten että pyörii ja ei ollut ongelmaa..

Edit, voiskohan olla niin et pumpun pitää olla jossain tietyssä asennossa toppiin nähden, kun ihankuin ottais kiinni johonkin kun yrittää pyöriä..
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, uusi aquacomputerin D5 ja aqualis toppi kehissä, rakensin loopin uusiksi ja täytin nestettä että voi pumppua käyttää kun on erillinen virtalähde.
Noh pumppu kolisee/nakuttaa pari sekunttia ja siinä se, kun yrittää uudestaan niin sama homma..
Mistähän kiikastaa, vettä on reilusti, kaikki on kiinni hyvin, kokeilin vielä pumppua/toppia pari päivää sitten että pyörii ja ei ollut ongelmaa..

Edit, voiskohan olla niin et pumpun pitää olla jossain tietyssä asennossa toppiin nähden, kun ihankuin ottais kiinni johonkin kun yrittää pyöriä..
1# Luulisin, että se johtuu loopissa olevasta ylimääräisestä ilmasta. " Airlock ". Eli, täytyy yrittää poistaa jollain tavalla ilma pois loopista.
2# Onko IN ja OUT laitettu loopissa oikein?
3# Oletko kokeilut tapahtuman jälkeen laittaa pumppu&säiliö erikseen pyörimään?
4# Jotkut D5 pumput eivät jostain syystä toimi vaaka-tasossa, joten olisi hyvä laittaa pysty-asentoon.
 
Viimeksi muokattu:
Mitkäs nykyään on asialliset 120m ja 140mm tuulettimet radikäyttöön?
Viimeksi kun jäähdyttelin vedellä, oli gentle typhoonit ainoa oikea valinta.

Be quietin pure wings 2 140mm löytyy kotelosta, onko noita järkeä vaihtaa muihin? Hiljaisethan nuo on mutta oletan että ovat avoimeen tilaan suunnitellut kun kotelotuulettimina ne nyt kotelon mukanakin tuli.
 
1# Luulisin, että se johtuu loopissa olevasta ylimääräisestä ilmasta. " Airlock ". Eli, täytyy yrittää poistaa jollain tavalla ilma pois loopista.
2# Onko IN ja OUT laitettu loopissa oikein?
3# Oletko kokeilut tapahtuman jälkeen laittaa pumppu&säiliö erikseen pyörimään?
4# Jotkut D5 pumput eivät jostain syystä toimi vaaka-tasossa, joten olisi hyvä käyttää pysty-asentoon.

Otin pumpun ja topin irti, oli "liian kireellä", eli kun löysäsin 4 ruuvia jotka pumppua toppiin kiinni pitää, pystyi pumppua pyörittään inlet reiästä ohuella kuusiokololla.
Vikana tässä se että en ollut edes kiristänyt liian tiukalle, käsin kiristänyt ja jätin kohtuu löysälle nyt ja toimii, tosin pikkasen ääntää.
Pitää vielä säätää varovasti kuitenkin niin ettei vuoda.
Mutta kummallista että aika tarkkaan täytyy ruuvit kiristää että ei vuoda ja toimii.

Pitäis varmaan kyl kokeilla pystyssä/vaakassa eroa.
 
Mikkihiirikysymys taas vaihteeeks, mutta enemmän varmistuksen puolelle kun oikeesti kysymys. Mulla on radissa kiinni lämpötilasensori joka mittaa veden lämpöä, sen sijainti on just ennen GPU:ta. Tuli vaan pohdittua et antaakohan toi sensori pikkasen lapinlisää noihin lämpöihin, sillä esimerkiks näyttis käy 3c viileämpänä mitä vesi näiden lukemien mukaan. Jotenkin mun ymmärryksen mukaan mikään osa ei kuitenkaan oikeen voi olla viileämpi mitä toi vesi on, joten tulin vaan kyselemään et onko oma käsitys asiasta oikeassa vai oonko ymmärtäny jotain väärin?

Ihan vaan sen takia et tietää tarviiko tehdä jotain muutoksia. Veden lämmöt maksimissaan pyörii tossa 40c luokassa, enkä oikeen oo saanu vastausta keneltäkään siihen et mitä niitten sit oikeasti pitäis olla. Tää looppi jäähdyttää RTX 3080 ja 5900X, eli on ihan vitullinen lämpökuorma jäähdytettävänä, mikä omalta osaltaan tekee ton veden viilentämisestäkin aika haastavaa. 3x 360mm radia, 2x 30 ja 1x 40. Tuulettimet vähän miten sattuu, ei varmaankaan optimaalisesti mut tää vehje on kasattu silleen et noita ei oikeen saa irti ilman et menee purkuhommiks.

Ja ei sillä et 5900x jäähdyttäessä sitä väliä olis millä yrittää. Kaks sormenkynnen kokosta sirua siellä IHS alla on jotka sitä lämpöä tuottaa, nii onhan se selvää et niitten jäähdytys on aika mahdotonta.
 
Mitkäs nykyään on asialliset 120m ja 140mm tuulettimet radikäyttöön?
Viimeksi kun jäähdyttelin vedellä, oli gentle typhoonit ainoa oikea valinta.

Be quietin pure wings 2 140mm löytyy kotelosta, onko noita järkeä vaihtaa muihin? Hiljaisethan nuo on mutta oletan että ovat avoimeen tilaan suunnitellut kun kotelotuulettimina ne nyt kotelon mukanakin tuli.
Arctic P12 PWM PST on ollu suosittu, jos hinnalla on väliä.
 
Mikkihiirikysymys taas vaihteeeks, mutta enemmän varmistuksen puolelle kun oikeesti kysymys. Mulla on radissa kiinni lämpötilasensori joka mittaa veden lämpöä, sen sijainti on just ennen GPU:ta. Tuli vaan pohdittua et antaakohan toi sensori pikkasen lapinlisää noihin lämpöihin, sillä esimerkiks näyttis käy 3c viileämpänä mitä vesi näiden lukemien mukaan. Jotenkin mun ymmärryksen mukaan mikään osa ei kuitenkaan oikeen voi olla viileämpi mitä toi vesi on, joten tulin vaan kyselemään et onko oma käsitys asiasta oikeassa vai oonko ymmärtäny jotain väärin?

Ihan vaan sen takia et tietää tarviiko tehdä jotain muutoksia. Veden lämmöt maksimissaan pyörii tossa 40c luokassa, enkä oikeen oo saanu vastausta keneltäkään siihen et mitä niitten sit oikeasti pitäis olla. Tää looppi jäähdyttää RTX 3080 ja 5900X, eli on ihan vitullinen lämpökuorma jäähdytettävänä, mikä omalta osaltaan tekee ton veden viilentämisestäkin aika haastavaa. 3x 360mm radia, 2x 30 ja 1x 40. Tuulettimet vähän miten sattuu, ei varmaankaan optimaalisesti mut tää vehje on kasattu silleen et noita ei oikeen saa irti ilman et menee purkuhommiks.

Ja ei sillä et 5900x jäähdyttäessä sitä väliä olis millä yrittää. Kaks sormenkynnen kokosta sirua siellä IHS alla on jotka sitä lämpöä tuottaa, nii onhan se selvää et niitten jäähdytys on aika mahdotonta.

Ei tosiaan ole mahdollista että komponentti on viileämpi kuin ilma/vesi. Kyllä komponentin pitäisi olla ainakin 5 astetta kuumempi kun veden lämpötila, noin palttiarallaa. Suositus minultakin, että kuumemittarilla kalibroisi tuon anturin antaman lukeman. Tosta mun allekirjotuksen linkistä näkyy tän hetkinen veden ja komponenttien välinen lämpötilaero.
 
GPU:ssa oleva mittarikaan ei välttämättä ole kovin tarkka matalilla lämmöillä. Se on kalibroitu maksimilämpöön, jossa sen tärkein tehtävä on.

Mulla GPU (1080 ti) idlenä näyttää puoli astetta alle radista lähtevän veden lämmön.
 
Mulla kylmiltään 1080 TI:n lämpötilasensori näyttää jopa 5 astetta veden lämpötilan alle. Todennäköisesti molemmat heittää, mutta enemmän GPU:n sensori.
 
Mikkihiirikysymys taas vaihteeeks, mutta enemmän varmistuksen puolelle kun oikeesti kysymys. Mulla on radissa kiinni lämpötilasensori joka mittaa veden lämpöä, sen sijainti on just ennen GPU:ta. Tuli vaan pohdittua et antaakohan toi sensori pikkasen lapinlisää noihin lämpöihin, sillä esimerkiks näyttis käy 3c viileämpänä mitä vesi näiden lukemien mukaan. Jotenkin mun ymmärryksen mukaan mikään osa ei kuitenkaan oikeen voi olla viileämpi mitä toi vesi on, joten tulin vaan kyselemään et onko oma käsitys asiasta oikeassa vai oonko ymmärtäny jotain väärin?

Ihan vaan sen takia et tietää tarviiko tehdä jotain muutoksia. Veden lämmöt maksimissaan pyörii tossa 40c luokassa, enkä oikeen oo saanu vastausta keneltäkään siihen et mitä niitten sit oikeasti pitäis olla. Tää looppi jäähdyttää RTX 3080 ja 5900X, eli on ihan vitullinen lämpökuorma jäähdytettävänä, mikä omalta osaltaan tekee ton veden viilentämisestäkin aika haastavaa. 3x 360mm radia, 2x 30 ja 1x 40. Tuulettimet vähän miten sattuu, ei varmaankaan optimaalisesti mut tää vehje on kasattu silleen et noita ei oikeen saa irti ilman et menee purkuhommiks.

Ja ei sillä et 5900x jäähdyttäessä sitä väliä olis millä yrittää. Kaks sormenkynnen kokosta sirua siellä IHS alla on jotka sitä lämpöä tuottaa, nii onhan se selvää et niitten jäähdytys on aika mahdotonta.
Et ole selkeästi kertonut minkälaisia komponentteja on käytössä + yksityiskohdat?
Esim:
1# Onko cpu tai gpu ylikellotettu ?
2# Onko idle:ssä sekä myös rasituksessa olevat lämmöt pienellä benchmarkilla testattu?
3# Onko mahdollista mittailla digitaalisella lämpömittarilla, kuten myös ylllä-mainittu?
4# Missä järjestyksessä loopi on +kuvasta olisi apua.

Lämpötilasensorin etäisyys komponentteista voi kertoa miten paljon eroja gpu vs vedenlämpötilan välissä. Joidenkin mielestä lämpötilasensori pitäisi olla ennen ja myös jälkeen komponenttia, että näkisimme onko marginaalinen ero in ja out:n välissä. Ehkä komponenttien jälkeen olisi ihan jes! Jos ei mikään auta, niin suosittelisin purkkaa loopi ja testaa onko cold-plate:ssa kontakti ongelma?Testaa cpu stockjäähyllä?
 
Nyt on tilattu barrown ltprp-04 pumppu+blokki yhdistelmä seuraavaan vesijäähyyn. Koppana tuo meshify c johon tulossa 360 radi eteen sekä 120 tai 240 radi kattoon. Katsotaan mahtuuko tuo 240+360 yhdistelmä tuohon. Vesille menee 3900x sekä joku uusi näyttis, 3080 tai 6800xt kunhan jonkun jostain saa. Tuleehan tuo kotelo melko täyteen, mutta tuo barrown uusi pumppu+blokki kombo vaikutti sen verran lupaavalta tilaa säästävältä ratkaisulta että piti taas vesihommiin lähteä. Täytyy odotella nyt osien saapumista ensiksi sekä tuo näyttisvalinta että pääsee sitten näyttis blokin tilailemaan sekä suunnittelemaan putkivedot ja sitten tilailla vielä sopiva määrä oikeanlaisia liittimiä.

Tämä pumppu blokki yhdistelmä tuli perille. Ehdin sitä tuossa jo hieman sovittamaan, joten tässä vähän omia kokemuksia. Kiinnitys on barrovin tapaan vähän mitä on, blokissa ruuvien reiät/soikiot ovat mielestäni turhan isot jotta nuo pienet jouset olisi hyvin siinä päällä. Sama ruuveissa eli ruuvien kanta on sen verran pieni että jousi ei oikein kunnolla asetu ruuvin kantaan. Tätä ongelmaa paransin vähän tulostelemalla pienet keskittävät prikat 3d tulostimella tuohon jousen ja ruuvin väliin. Itse pumppu käytössä tuntuu olevan äänitasoltaan vastaava kuin barrowin aiemmat ddc pumput, siinä ei siis suurempaa valittamista. Loopin ilmaaminen on hankalaa sillä tuossa Fill-osiossa ei nestetilavuutta hirveästi ole ja täten Tuohon kannattaa laittaa reilun kokoinen säiliö alkuun kiinni kun looppia täyttää. Melkoisen tovin sai siis koppaa käännellä ja koittaa setistä kaikkea ilmaa saada pois. Pieneen settiin kyllä tilaa säästävä ja toimiva tuote.
No tämä olikin vasta koesovitus ja putkien mallailu kun pitäisi sopiva määrä nyt liittimiä laittaa vielä tilaukseen ennen kuin lopullisen kokoonpanon kasaan.
 
Tämä pumppu blokki yhdistelmä tuli perille. Ehdin sitä tuossa jo hieman sovittamaan, joten tässä vähän omia kokemuksia. Kiinnitys on barrovin tapaan vähän mitä on, blokissa ruuvien reiät/soikiot ovat mielestäni turhan isot jotta nuo pienet jouset olisi hyvin siinä päällä. Sama ruuveissa eli ruuvien kanta on sen verran pieni että jousi ei oikein kunnolla asetu ruuvin kantaan. Tätä ongelmaa paransin vähän tulostelemalla pienet keskittävät prikat 3d tulostimella tuohon jousen ja ruuvin väliin. Itse pumppu käytössä tuntuu olevan äänitasoltaan vastaava kuin barrowin aiemmat ddc pumput, siinä ei siis suurempaa valittamista. Loopin ilmaaminen on hankalaa sillä tuossa Fill-osiossa ei nestetilavuutta hirveästi ole ja täten Tuohon kannattaa laittaa reilun kokoinen säiliö alkuun kiinni kun looppia täyttää. Melkoisen tovin sai siis koppaa käännellä ja koittaa setistä kaikkea ilmaa saada pois. Pieneen settiin kyllä tilaa säästävä ja toimiva tuote.
No tämä olikin vasta koesovitus ja putkien mallailu kun pitäisi sopiva määrä nyt liittimiä laittaa vielä tilaukseen ennen kuin lopullisen kokoonpanon kasaan.
Mihinkäs koppaan oot väsäämässä? Itse just tuo sama NCasessa ja ilmaaminen on kyllä vähän rasittavaa, mutta kyllä sen kärsivällisyydellä saa hoidettua, kiinnitysmekanismi ainakin intelille oli aivan kuraa, katsotaan nyt miten tuo AM4 onnistuu kunhan 5950x saapuu. Varmaan laitan sen ns. "kyljelleen" eli portit yläasennosta sivulle, että saan loopin hyvään järjestykseen, katsoo miten sitten käyttäytyy.
 
Mihinkäs koppaan oot väsäämässä? Itse just tuo sama NCasessa ja ilmaaminen on kyllä vähän rasittavaa, mutta kyllä sen kärsivällisyydellä saa hoidettua, kiinnitysmekanismi ainakin intelille oli aivan kuraa, katsotaan nyt miten tuo AM4 onnistuu kunhan 5950x saapuu. Varmaan laitan sen ns. "kyljelleen" eli portit yläasennosta sivulle, että saan loopin hyvään järjestykseen, katsoo miten sitten käyttäytyy.

Fractalin meshify c koppaan tuo on tulossa. Pumpun on melkein pakko olla pystyasennossa eli tuon A/Fill-portin ylimpänä, jotta tuolta ilma poistuu. Itse laitoin tuohon Fill porttiin kiinni liittimen ja putken pätkän jotta sain tuon ylimpään kohtaan koko looppia. Samalla alhaalta loopin tyhjennysliittimestä liritin nesteitä pois eli yritin täyttää tuon alkuun niin täyteen kuin sai ennen pumpulla pyörittelyä. Mutta tuo on tosiaan joka tapauksessa tuskaa johtuen luonnollisesti tuosta erittäin pienestä pumpun yhteydessä olevasta säiliöstä.
 
Fractalin meshify c koppaan tuo on tulossa. Pumpun on melkein pakko olla pystyasennossa eli tuon A/Fill-portin ylimpänä, jotta tuolta ilma poistuu. Itse laitoin tuohon Fill porttiin kiinni liittimen ja putken pätkän jotta sain tuon ylimpään kohtaan koko looppia. Samalla alhaalta loopin tyhjennysliittimestä liritin nesteitä pois eli yritin täyttää tuon alkuun niin täyteen kuin sai ennen pumpulla pyörittelyä. Mutta tuo on tosiaan joka tapauksessa tuskaa johtuen luonnollisesti tuosta erittäin pienestä pumpun yhteydessä olevasta säiliöstä.
Ite ostin täältä 15€ käytetyn säiliön jonka ruuvaan siihen päälle täyttöä varten, sillä onnistuu täyttö aika hyvin. Saa nähdä miten toi kyljellään setti toimii oikein itse pumpun kanssa, että sinne ei eksy ilmaa mutta ainakin tuotekuvissa ollut siinä asennossa, niin varmaan toimii
 
Et ole selkeästi kertonut minkälaisia komponentteja on käytössä + yksityiskohdat?
Esim:
1# Onko cpu tai gpu ylikellotettu ?
2# Onko idle:ssä sekä myös rasituksessa olevat lämmöt pienellä benchmarkilla testattu?
3# Onko mahdollista mittailla digitaalisella lämpömittarilla, kuten myös ylllä-mainittu?
4# Missä järjestyksessä loopi on +kuvasta olisi apua.

Lämpötilasensorin etäisyys komponentteista voi kertoa miten paljon eroja gpu vs vedenlämpötilan välissä. Joidenkin mielestä lämpötilasensori pitäisi olla ennen ja myös jälkeen komponenttia, että näkisimme onko marginaalinen ero in ja out:n välissä. Ehkä komponenttien jälkeen olisi ihan jes! Jos ei mikään auta, niin suosittelisin purkkaa loopi ja testaa onko cold-plate:ssa kontakti ongelma?Testaa cpu stockjäähyllä?
Ei oo kellotettuja, tai no mitä nyt näyttikselle on power limittiä nostettu sen mitä antaa myöden, eli se ryskyttelee nyt 350w virrankulutuksella. Lämpötiloja on ihmetelty kyllä, näyttiksellä on just sitä mitä pitääkin ne lämmöt, ainakin odotetussa linjassa. Nyt idlenä 28c ja rasituksessa maksimissaan jotain 50c pintaan noissa RTX käyttävissä peleissä, jotka sitä lämpöä lykkii ihan kosmisia määriä. Tsekkaan lämpötilan jollain kuumemittarilla tjsp huomenissa, tajusin just et eihän mulla mitään sellasta tähän hätään olekaan...

En jaksa räpsiä kuvaa kun pitäs siirrellä kamoja pöydällä, mut O11 Dynamic XL noilla kolmella radilla. Lienee jokaselle kotelon nähneelle tiedossa et missähän ne radit sit saattais olla. Lämpötilasensori tosiaan tossa näyttiksen alapuolella olevassa radissa siinä ulostulon yhteydessä. Toi alin on X-flow, eli tasan näyttiksen alapuolella se sensori.

Ja siis ei mua itessään se osien lämpötila huoleta, ihmettelin kyllä alkuunsa tota 5900x kuumanakäymistä mut kun vertaili muiden tuloksia niin se ei yhtäkkiä ollukkaan enää niin outoa. Tää on vaan hankala saada jäähdytettyä kun se lämpö ei oikeen siirry tehokkaasti noista pienistä siruista tohon IHS, tai jos siirtyy niin se on sit tosiaan sellanen peukalonkynnenkokonen hotspot siinä. Laitoin ton CPU blokin jo kerran uudestaan kiinnikkin, parilla asteella sai pudotettua lämpöjä et kai se aluks oli jotenkin huonosti. Mut kyllä sen kontakti pitäis saada, sillä veden lämpötila ainakin muuttuu ihan pelkästä prossunkin rasituksesta. Kysymys oli vaan se et oliko omat epäilyt lämpötilasensorin kusettamisesta oikeessa vaiko ei. Ja jos näyttis ei voi käydä viileempänä kun vesi niin kai siinä jotain perää vois olla, pitää vaan mitata vielä jollain toi veden lämpötila tosta säiliöstä.
 
Ei oo kellotettuja, tai no mitä nyt näyttikselle on power limittiä nostettu sen mitä antaa myöden, eli se ryskyttelee nyt 350w virrankulutuksella. Lämpötiloja on ihmetelty kyllä, näyttiksellä on just sitä mitä pitääkin ne lämmöt, ainakin odotetussa linjassa. Nyt idlenä 28c ja rasituksessa maksimissaan jotain 50c pintaan noissa RTX käyttävissä peleissä, jotka sitä lämpöä lykkii ihan kosmisia määriä. Tsekkaan lämpötilan jollain kuumemittarilla tjsp huomenissa, tajusin just et eihän mulla mitään sellasta tähän hätään olekaan...

En jaksa räpsiä kuvaa kun pitäs siirrellä kamoja pöydällä, mut O11 Dynamic XL noilla kolmella radilla. Lienee jokaselle kotelon nähneelle tiedossa et missähän ne radit sit saattais olla. Lämpötilasensori tosiaan tossa näyttiksen alapuolella olevassa radissa siinä ulostulon yhteydessä. Toi alin on X-flow, eli tasan näyttiksen alapuolella se sensori.

Ja siis ei mua itessään se osien lämpötila huoleta, ihmettelin kyllä alkuunsa tota 5900x kuumanakäymistä mut kun vertaili muiden tuloksia niin se ei yhtäkkiä ollukkaan enää niin outoa. Tää on vaan hankala saada jäähdytettyä kun se lämpö ei oikeen siirry tehokkaasti noista pienistä siruista tohon IHS, tai jos siirtyy niin se on sit tosiaan sellanen peukalonkynnenkokonen hotspot siinä. Laitoin ton CPU blokin jo kerran uudestaan kiinnikkin, parilla asteella sai pudotettua lämpöjä et kai se aluks oli jotenkin huonosti. Mut kyllä sen kontakti pitäis saada, sillä veden lämpötila ainakin muuttuu ihan pelkästä prossunkin rasituksesta. Kysymys oli vaan se et oliko omat epäilyt lämpötilasensorin kusettamisesta oikeessa vaiko ei. Ja jos näyttis ei voi käydä viileempänä kun vesi niin kai siinä jotain perää vois olla, pitää vaan mitata vielä jollain toi veden lämpötila tosta säiliöstä.
Oliko sulla minkälainen se sensori? Ainakin oma tämmöinen (Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 12,50€) näytti aina 3 astetta liikaa ja olen lukenut samaa monesta muustakin vastaavasta.

Ebaystä muistaakseni ostin sitten sensorin, jossa oli semmonen tikku joka upposi veteen, niin se näytti aika lähelle kuumemittarin lukemaa.

Edit: Tälläinen:
 
Oliko sulla minkälainen se sensori? Ainakin oma tämmöinen (Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 12,50€) näytti aina 3 astetta liikaa ja olen lukenut samaa monesta muustakin vastaavasta.

Ebaystä muistaakseni ostin sitten sensorin, jossa oli semmonen tikku joka upposi veteen, niin se näytti aika lähelle kuumemittarin lukemaa.

Edit: Tälläinen:
Barrowin sensori. Eihän siinä mitään jos se näyttääkin ylimäärästä, sit osaa laittaa tuulettimet pyörimään sen mukasesti kun tietää et monta astetta heittää yli. Veikkaan et itellä on muuten tismalleen sama 3c mitä se vetää yli, sillä sen verran eroa on näyttiksen lämpötilojen ja veden lämpötilan välillä idlessä. Selvii mittaamalla sit.

Ja on tosiaan tulppamallinen eikä tollanen phobyan kierteillä oleva.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom