Tässä ylipaine/puhalluksen suunta -keskustelussa on paljon pointteja, mitä itsekin pähkäilin aikanaan tosi pitkään. Lopulta päädyin suuntaamaan kaikki radituulettimet (2x120 + 3x140) kotelon sisään. Takatuuletin on ulospäin puhaltava. Loopissa on blokit 3950x, RTX 2080 Super ja X570 chipset. Perusteluna päätökselle oli se, että normi-ilmajäädytteisessäkin kaikki lämpö puhalletaan kotelon sisään, joten tilanne ei ole sinänsä kovin erilainen, mutta vettä jäähdytetään aina parhaimmalla mahdollisella tavalla. Lopputuloksena veden lämpö on foorumisurffailussa luokkaa 3-4 C yli huoneenlämmön, yleensä välillä 26-28 C. Rasituksessa kovin lukema on ollut luokkaa 34 C, jopa foldatessa yhtäaikaisesti CPU- ja GPU-työkuormia. Tämä puhalluksen suuntaus ei ole kuitenkaan mikään binäärinen totuus, vaan joissakin tapauksissa - niin kuin täälläkin on kerrottu - joskus voi varmasti olla hyödyllistä suunnata kattoradin puhallus ulos. Tässä ei kuitenkaan mielestäni voi vedota konvektioon (en viittaa tähän keskusteluun, vaan yleisesti käytettyyn argumenttiin) ja siitä kaupunkilaisjärjellä johdettavaan soveltamiseen, että kattotuulettimien ainoa oikea suunta olisi ulos. Kun paine ja virtaus katosta sisään on riittävä, se kumoaa konvektiovaikutuksen helposti.
Muistien ja VRM:n lämpöä olen seurannut, eikä ole ollut punaraja vielä lähelläkään. Minulla ei tosin ole B-die -muisteja, vaan Hynixit, jotka kestää todella kovia lämpöjä. Muistit pysyvät yleensä alle 40 C ja VRM alle 50. Samoin NVME-asemat pysyvät hyvin lämpöjen normialueella.
Ei se PC-kotelo mikään paineastia ole. Ylipaine puhaltuu hyvin ulos takaseinän rei'istä vaikka ilman tuuletintakin. Minulla on Define R6, mistä vieläpä teippasin mustalla jesarilla etu- ja yläpaneelin aukot umpeen, näin vältän haitallisen ilman takaisinvirtauksen tuulettimille ja kaikki ilma kulkee ulos ainoastaan takaseinästä, eikä kotelon sisään tule virtausta haittaavaa turbulenssia. Pienilläkin tuuletimien kierrosnopeuksilla kämmenselällä tuntee hyvin ulosvirtauksen rei'itetystä osasta takaseinää.
@Rottamies -tapauksessa arvoitukseksi jäi, mikä on tuulettimien nopeus. Jos niiden tarkoitus on yksinomaan RGB-valaisu ja niitä pyöritetään jollain 150 rpm -nopeudella, niin ei ihme, että vesi lämpiää. Eihän systeemin ole kuitenkaan tarkoitus olla mikään passiivinen. Mainittakoon, että vahva ja järkkkymätön mielipiteeni on, että radituulettimien ohjaukseen ainoa oikea referenssi on veden lämpö ja veden lämmön nousua kompensoidaan nostamalla tuulettimien kierroksia. Ja sopiva äänenpaine/jäähdytyskyky -suhde löytyy vain kokeilemalla. Foldatessa minun Industrial Noctuat ovat kovilla kierroksilla aikamoisia mölytoosia, mutta en silloin oleskele samassa huoneessa koneen kanssa.