Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Kyllä ne ilmat sieltä radin sisältä yleensä tulee putkiin/letkuihin näkyville kun pumpun laittaa päälle. Jos haluaa varmistella, niin käännä kotelo ylös/alaisin ja laita kone käyntiin. Samoin voi laittaa kyljelleen. Tuollalailla kääntelemällä tulee varmasti ilma näkyville, jos niitä olisi piilossa esim. radin sisässä.
Aivan ylösalaisin ei kannata pistää, koska pumppu ei saa välttämättä hyvin vettä silloin. D5 käyttäminen ylösalaisin on kiellettyä.
 
Aivan ylösalaisin ei kannata pistää, koska pumppu ei saa välttämättä hyvin vettä silloin. D5 käyttäminen ylösalaisin on kiellettyä.

Aivan totta. Olin liikaa ajatuksissa tuossa omassa rakenteessani, jossa ei ole säiliöä ollenkaan. Jos kallistelette tai käännätte ylös/alaisin, niin varmistakaa, että pumppu ei vedä ilmoja ja että säiliöä ei vuoda kallistelun aikana.
 
Ilmaamisessa pätee mielestäni ihan loogiset päättelyt: jos loopin ääntä voi kuvailla pulputtavaksi akvaarioksi, siellä on ilmaa (ihan normaalia, kun on vastatäytetty looppi). Pumppu täysille pidemmäksi aikaa ja huomaat miten säiliössä neste vajuu (ilma kerääntyy säiliöön). Lisää nestettä. Käytä pumppua täysillä, kunnes ei kuulu pulputtavaa/lorisevaa ääntä.

Olen myös huomannut, että loopista tulee viimeisetkin ilmat pois, kun looppi lämpeää ja käyttää pumpusta isompia kierroksia.
 
Mayhems lopettaa vanhat pastel -värit ja korvaa ne uudella XTR -tuoteryhmällä:
Tuolla vähän tarkempaa kuvausta vanhasta ja uudesta.
 
Piti huomenna rakennella looppi uuteen uskoon ja jimmsiltä tilattu Masterkleer 13/10mm PVC letku paljastuikin pakettia avatessa jokseekin erikoiseksi ":D"
Koko parin metrin pätkä on siis aivan sameaa ja jonkun tahmean mönjän peitossa, vertailukappaleena on pätkä mayhemsin 13/10 letkua (jota olisin tilannutkin jos olisi varastossa)

Juu ja kyllä, "reklamoin" asiasta toki jimmsille ja kerroin etten ole aiemmin kyseistä tuotetta ostanut, joten jos sen kuulu olla tuommoista niin lisäävät tuotekuvaukseen edes maininnan.

Onko muilla kokemuksia kyseisestä letkusta? Itse en ainakaan viitsi tuota mihinkään käyttää kun on sen verta epäilyttävän oloista ja saastaisen näköistä letkua :D
 

Liitteet

  • IMG_20201030_190510.jpg
    IMG_20201030_190510.jpg
    1,9 MB · Luettu: 77
  • IMG_20201030_185701.jpg
    IMG_20201030_185701.jpg
    1,3 MB · Luettu: 78
  • IMG_20201030_185635.jpg
    IMG_20201030_185635.jpg
    1,9 MB · Luettu: 74
Piti huomenna rakennella looppi uuteen uskoon ja jimmsiltä tilattu Masterkleer 13/10mm PVC letku paljastuikin pakettia avatessa jokseekin erikoiseksi ":D"
Koko parin metrin pätkä on siis aivan sameaa ja jonkun tahmean mönjän peitossa, vertailukappaleena on pätkä mayhemsin 13/10 letkua (jota olisin tilannutkin jos olisi varastossa)

Juu ja kyllä, "reklamoin" asiasta toki jimmsille ja kerroin etten ole aiemmin kyseistä tuotetta ostanut, joten jos sen kuulu olla tuommoista niin lisäävät tuotekuvaukseen edes maininnan.

Onko muilla kokemuksia kyseisestä letkusta? Itse en ainakaan viitsi tuota mihinkään käyttää kun on sen verta epäilyttävän oloista ja saastaisen näköistä letkua :D

Ollut aikaisemmin masterkleerin kirkasta ja punaista käytössä, sameni selkeästi muutamassa kuukaudessa ihan akkuvedellä.
Niiden jälkeen ostin meyhemssin ja ek kirkasta hyllyyn/käyttöön kun liittimet vaihtui samalla eikä valittamista vielä ole ollut.
 
Ollut aikaisemmin masterkleerin kirkasta ja punaista käytössä, sameni selkeästi muutamassa kuukaudessa ihan akkuvedellä.
Niiden jälkeen ostin meyhemssin ja ek kirkasta hyllyyn/käyttöön kun liittimet vaihtui samalla eikä valittamista vielä ole ollut.

Jatkossa en viitsi enää juutaloida ja ostella "halpoja" letkuja, kun laatu on näköjään tätä.

Ei voi kyllä taaskaan syyttää muita kun itseään. pöydällä parimetriä mällistä letkua ja taskussa 8.8€ vähempi rahaa :D

Ois pitänyt vaan ostaa sitä EKn letkua.....
 
Jatkossa en viitsi enää juutaloida ja ostella "halpoja" letkuja, kun laatu on näköjään tätä.

Ei voi kyllä taaskaan syyttää muita kun itseään. pöydällä parimetriä mällistä letkua ja taskussa 8.8€ vähempi rahaa :D

Ois pitänyt vaan ostaa sitä EKn letkua.....
Naurahdin. :rofl2:
Kyllä kai Masterin letkujenkin pitäs ihan OK olla, ainakin suoraa paketista. Jotain häikkää noissa varmasti on.

Ps. Itellä ollu pari vuotta nyt EK:n letkut vaihtamatta kierrossa ongelmitta, pientä sumentumaa saattaa olla, mutta ei niin että häiritsis.
 
Tässä muutaman päivän nyt säädellyt tuulettimia ja hämmästellyt veden lämpötiloja....

Minkä lämpöisenä vesi teillä joilla on O11D XL - kotelo on rasituksessa?

Itselläni nousee n.40 asteeseen, tosin GPU ei ole loopissa mukana ja pukkaa koteloon reilun 300w edestä lämpöä.... Ilman GPU rasitusta, kun Prime95:sta pyörittää n.30min, niin veden lämpötila on n.38 astetta.

Kunhan GPU blokki saapuu, niin saa tuon näytönohjaimenkin kiertoon mukaan, mikähän vaikutus tällä on veden lämpötilaan?
 
Tässä muutaman päivän nyt säädellyt tuulettimia ja hämmästellyt veden lämpötiloja....

Minkä lämpöisenä vesi teillä joilla on O11D XL - kotelo on rasituksessa?

Itselläni nousee n.40 asteeseen, tosin GPU ei ole loopissa mukana ja pukkaa koteloon reilun 300w edestä lämpöä.... Ilman GPU rasitusta, kun Prime95:sta pyörittää n.30min, niin veden lämpötila on n.38 astetta.

Kunhan GPU blokki saapuu, niin saa tuon näytönohjaimenkin kiertoon mukaan, mikähän vaikutus tällä on veden lämpötilaan?
Millaiset jäähdyttimet sulla on? Itselläni o11 XL vasta odottaa kokoonpanoa, joten vielä en osaa lämmöistä sanoa kahdella EK 360 PE radilla. Ulkoiseksi näiden lisäksi vielä Mora 420 LT.
 
Tämmöinen setuppi:
- Katossa EK 360 PE - Tuulittelimet imee ilmaa sisään (3x Corsair QL120)
- Sivussa EK 360 PE - Tuulettimet puhaltaa ilmaa ulos (3x Corsair LL120)
- Pohjassa EK 360 SE - Tuulittemet imee ilmaa sisään (3x Corsair QL120)

Tiedän että tuulettimet on "ei niin hyvät", mutta koko kone onkin enemmän "Just show, No Go" tyyppinen ratkaisu....
 
Viimeksi muokattu:
Tämmöinen setuppi:
- Katossa EK 360 PE - Tuulittelimet imee ilmaa sisään (3x Corsair QL120)
- Sivussa EK 360 PE - Tuulettimet puhaltaa ilmaa ulos (3x Corsair LL120)
- Pohjassa EK 360 SE - Tuulittemet imee ilmaa sisään (3x Corsair QL120)

Tiedän että tuulettimet on "ei niin hyvät", mutta koko kone onkin enemmän "Just show, Now Go" tyyppinen ratkaisu....

Tuntuu kyllä kovalta nesteen lämpö tollasella radi pinta-alalla eikä se tuleva gpu ainakaan sitä viileämmäksi tee. Todennäköisesti kovempi lämpökuorma gpulta tulee kuin cpulta. Riippuu tietysti mikä cpu.
 
Tämmöinen setuppi:
- Katossa EK 360 PE - Tuulittelimet imee ilmaa sisään (3x Corsair QL120)
- Sivussa EK 360 PE - Tuulettimet puhaltaa ilmaa ulos (3x Corsair LL120)
- Pohjassa EK 360 SE - Tuulittemet imee ilmaa sisään (3x Corsair QL120)

Tiedän että tuulettimet on "ei niin hyvät", mutta koko kone onkin enemmän "Just show, Now Go" tyyppinen ratkaisu....
Eiköhän se ongelma ole nimenomaan noissa imevissä tuulareissa. Jos ne laittaisi puhaltamaan radin läpi ilmaa sisään, niin ilma liikkuisi huomattavasti herkemmin. Samaten kaikki puhaltamaan sisään, ja taakse yksi poistamaan, olisi varmasti parannus varsinkin siinä vaiheessa kun gpu:kin on vesillä.
 
Tämmöinen setuppi:
- Katossa EK 360 PE - Tuulittelimet imee ilmaa sisään (3x Corsair QL120)
- Sivussa EK 360 PE - Tuulettimet puhaltaa ilmaa ulos (3x Corsair LL120)
- Pohjassa EK 360 SE - Tuulittemet imee ilmaa sisään (3x Corsair QL120)

Tiedän että tuulettimet on "ei niin hyvät", mutta koko kone onkin enemmän "Just show, Now Go" tyyppinen ratkaisu....
Tuossa tulee vähän "pulloon puhaltamis" ilmiö kun noin paljon ylipainetta yritetään laittaa koteloon. Jos lämmöt on nyt 40 celssiusta cpu:lla, niin samalla rakenteella ne nousee 50 celssiuksen pintaan, kun lisäät gpu:n mukaan kiertoon.
 
Eiköhän se ongelma ole nimenomaan noissa imevissä tuulareissa. Jos ne laittaisi puhaltamaan radin läpi ilmaa sisään, niin ilma liikkuisi huomattavasti herkemmin. Samaten kaikki puhaltamaan sisään, ja taakse yksi poistamaan, olisi varmasti parannus varsinkin siinä vaiheessa kun gpu:kin on vesillä.

Ei pysty laittamaan puhaltamaan läpi, kuten sanottu: "Just Show, No Go". Eli kompromisseja tehdään....

Tuossa tulee vähän "pulloon puhaltamis" ilmiö kun noin paljon ylipainetta yritetään laittaa koteloon. Jos lämmöt on nyt 40 celssiusta cpu:lla, niin samalla rakenteella ne nousee 50 celssiuksen pintaan, kun lisäät gpu:n mukaan kiertoon.

Toisaalta, meneehän GPU:n tuottama lämpö jo nyt tuon sivuradin läpi samalla lämmittäen vettä, eli onko vaikutus todellakin noin suuri kun saan GPU:n kiertoon mukaan?

Tuon takatuulettimen saan lisättyä helposti, mutta kannattaako se laittaa Imemään tuoretta ilmaa koteloon vai puhaltamaan ulos?
 
Ei pysty laittamaan puhaltamaan läpi, kuten sanottu: "Just Show, No Go". Eli kompromisseja tehdään....



Toisaalta, meneehän GPU:n tuottama lämpö jo nyt tuon sivuradin läpi samalla lämmittäen vettä, eli onko vaikutus todellakin noin suuri kun saan GPU:n kiertoon mukaan?

Tuon takatuulettimen saan lisättyä helposti, mutta kannattaako se laittaa Imemään tuoretta ilmaa koteloon vai puhaltamaan ulos?
Mitä tähän sitten suotta neuvomaan. Nauti korkeista lämmöistä :kahvi: . Viileimmän nesteen lämmön saat luonnollisesti tuomalla ulkopuolelta viileää radien läpi. Joten kaikkien radien läpi viileää sisään, ja takaa lämmin ulos tuo matalimmat veden lämmöt. Tottakai emo ja muistit saattavat käydä lämpimämpänä, koska ne saavat radien jo lämmittämää ilmaa, mutta ei merkitystä, ellei kyseessä ole hc ylikellot prossulla ja muisteilla.
 
Tolleen vielä vertailun vuoksi: itsellä on Mo-Ra, joka on kooltaan 1080x60. Vastaa siis periaatteessa 3x 360 radeja 60mm paksuisena. Tuo on luonnollisesti kopan ulkopuolella, ja siinä olevat tuulettimet pyörivät max 750rpm. Loopissa 9700k ja 1080ti kummatkin kellotettuna, ja veden lämmöt nousevat max 4-5 astetta yli huoneen lämmön. Kopassa olevilla radeilla samaa tehokkuutta on varmasti mahdoton saavuttaa, mutta parantamisen varaa sulla todellakin on. Muistelen kun itsellä oli 2 360 radia jäähdyttämässä gtx480:a ja x99 alustaa, eikä nesteen lämmöt olleet ikinä lähellekään noin korkeat.
 
Mitä tähän sitten suotta neuvomaan. Nauti korkeista lämmöistä :kahvi: . Viileimmän nesteen lämmön saat luonnollisesti tuomalla ulkopuolelta viileää radien läpi. Joten kaikkien radien läpi viileää sisään, ja takaa lämmin ulos tuo matalimmat veden lämmöt. Tottakai emo ja muistit saattavat käydä lämpimämpänä, koska ne saavat radien jo lämmittämää ilmaa, mutta ei merkitystä, ellei kyseessä ole hc ylikellot prossulla ja muisteilla.

Voin minä vaihtaa (LL120 -> QL120 ulkonäön takia) nuo sivuradin tuulettimet imemään ja lisätä yhden poiston taakse. Mutta riittäkö yksi poistotuuletin? Tulee aika kova ylipaine koteloon?

Miten muut O11D XL:n omistajat ovat konfiguroineet tuulettimensa?
 
Voin minä vaihtaa (LL120 -> QL120 ulkonäön takia) nuo sivuradin tuulettimet imemään ja lisätä yhden poiston taakse. Mutta riittäkö yksi poistotuuletin? Tulee aika kova ylipaine koteloon?

Miten muut O11D XL:n omistajat ovat konfiguroineet tuulettimensa?
Kauheaa pelottelua aina siitä ylipaineesta. Sulla on takana yksi poistamassa, jolla ei juurikaan ole vastusta. Muut tuulettimet tekee työnsä niiden radien läpi. Itsellä ei tuosta kotelosta ole kokemusta, mutta enpä usko olevan sen ihmeellisempi kuin muutkaan kotelot. Suosittelen edellä mainitsemaani, ellei jollain kyseisen kotelon omistajalla ole jotain uskomatonta neuvoa. Muutokset tehtyäsi ajat rasitustestejä ja säätelet tuulareiden kierrosluvut oman maun/suorituskyvyn mukaan.
Mikään kotelo ei kuitenkaan ole tiivis, vaan ilma liikkuu myös rakojen kautta. Sitä painetta ei niin kovasti pääse syntymään. Ainakaan perus tuulareilla ja kierrosluvuilla.
 
Voin minä vaihtaa (LL120 -> QL120 ulkonäön takia) nuo sivuradin tuulettimet imemään ja lisätä yhden poiston taakse. Mutta riittäkö yksi poistotuuletin? Tulee aika kova ylipaine koteloon?

Miten muut O11D XL:n omistajat ovat konfiguroineet tuulettimensa?
Oon todennu parhaimmaks konfiguraatioks että kaikki radit puhaltaa sisään ja takatuuletin puhaltaa ulos + irroittaa ylimääräiset pci-e lätkät, jotta ilma kulkee sieltäkin ulos.
 
Minä olen totaalinen nyyppä näiden vesijäähyhässäköiden kanssa, sen takia kyselen.

Ainoa rajoitus oikeastaan on diskokuution "estetiikka", vilkkuvalojen takia olen valmis uhraamaan suorituskykyä. Hölmöä, tiedän.
Se on aivan ok. Mutta jos järkeilet asioita, niin sillä pääsee jo todella pitkälle. Itsellekin ulkonäkö on tärkeää, mutta menee aika tasoissa suorituskyvyn ja äänentason kanssa. Sitten on paljon käyttäjiä, jotka puhuvat täyttä paskaa (tietämättömyyttään), vaikka haluaisivat auttaa. Varsinkin jos ylikellottamaan lähtee nyyppänä foorumin neuvoin, niin saa olla tarkkana. Tosin aika hyvät suojaukset näissä on nykypäivänä.
 
Se on aivan ok. Mutta jos järkeilet asioita, niin sillä pääsee jo todella pitkälle. Itsellekin ulkonäkö on tärkeää, mutta menee aika tasoissa suorituskyvyn ja äänentason kanssa. Sitten on paljon käyttäjiä, jotka puhuvat täyttä paskaa (tietämättömyyttään), vaikka haluaisivat auttaa. Varsinkin jos ylikellottamaan lähtee nyyppänä foorumin neuvoin, niin saa olla tarkkana. Tosin aika hyvät suojaukset näissä on nykypäivänä.
Olen todennut, että tällä foorumilla tietotaidon taso on satakertainen verrattuna esimerkiksi reddittiin. Sieltä ei kannata etsiä neuvoa jos itsellä ei ole mitään hajua ennalta aiheesta. Siellä tunteella ja mutulla lytätään jopa fysiikan lait.
 
Viimeksi muokattu:
Ammattimies haussa

BFGPU.jpg


Eli pikkasen taustaa ensin,..

Olen hankkinut reilu vuosi taaksepäin tämän foorumin palstoilta itselleni koneen, speksit alla olevassa linkissä:


Ja sain nyt viimeinkin kokoonpanoon uuden näytönohjaimen, ASUS RTX 3090 ROG STRIX OC:n, johon on kyllä tulossa jäähdytysratkaisuksi EK:n vesiblokki :


Mutta näiden valmistus + toimitus on siirtynyt koko ajan eteenpäin ja tuore ETA pitkälti siellä Joulukuun lopun puolella...

Ja sitten varsinaiseen tehtävään, eli...


Pitäisi saada nyt ensin ohitettua ton GPU:n osalta vesikierto, eli vedettyä CPU:n blokilta suoraan pumpulle, mikä mahdollistaisi mulle uuden näytönohjaimen liittämisen ilman että muu vesijäähdytys kärsii. Ja sitten kun vesi-lelut tulee postissa > Liittää sen uuden blokin mukaan vesikiertoon..

Haasteena mulla tässä se etten ole aiemmin kertaakaan rakennellut näitä vesikiertoja itse ja en järin paljoa haluaisi uhrata tän hintaluokan vehkeitä paskan asennuksen kautta vesivahingon tuhottavaksi.

Olisko kukaan tän foorumin käyttäjistä tässä Uudenmaan alueella valmis mentoroimaan meikäläistä korvausta vastaan että tän 2-vaiheisen projektin sais vietyä läpi ?
 
Mitä tähän sitten suotta neuvomaan. Nauti korkeista lämmöistä :kahvi: . Viileimmän nesteen lämmön saat luonnollisesti tuomalla ulkopuolelta viileää radien läpi. Joten kaikkien radien läpi viileää sisään, ja takaa lämmin ulos tuo matalimmat veden lämmöt. Tottakai emo ja muistit saattavat käydä lämpimämpänä, koska ne saavat radien jo lämmittämää ilmaa, mutta ei merkitystä, ellei kyseessä ole hc ylikellot prossulla ja muisteilla.
En kyllä allekirjoita tuota O11D XL:n kanssa. Itsellä on loopissa 3900X + RTX2080, radeina PE360 katossa ja pohjassa (tuulettimina 6x LL120), sivun blokkaa distro ja takana puhaltaa ulos yksi LL120. Alussa kun kummatkin radit puhalti sisään ja vain yksi tuuletin ulos, veden lämmöt kipusi n. 44-45C:hen. En saanut lämpöjä järkeväksi edes laittamalla poistotuuletinta "sirkkeliksi". Käänsin sitten katon puhaltamaan ulos, eli nyt tulee 3x LL120 sisään ja 4x LL120 ulos -> lämmöt max. 39C. Mittarina Phobyan anturi joka näyttää n. +3C, mutta todelliset lukemat on tarkistettu SKF:n IR mittarilla.

O11D XL on aika tiivis akvaario, ei se lämmin ilma sieltä juuri mihinkään pääse itsekseen. Periaate on tietenkin oikein että radeille aina viileintä ilmaa, mutta ei toiminut itsellä käytännössä.
 
Minusta näissä kaikissa neuvoissa ja kokemuksissa pitäisi sanoa, kuinka kovaa tuulettimia ajetaan ja mikä on meluntuotto. Jokaisesta kännykästä saa suuntaa antavan melumittauksen. Jos toinen ajaa 400rpm tuulettimia ja sanoo että lämmöt on kovat ja toinen sanoo sitten että ei mulla ainakaan oo mitää ongelmaa ja jättää mainitsematta, että omat flektit pyörii 1200rpm. Myös pumpun malli ja kierrokset olisi hyvä sanoa.
 
Tässä ylipaine/puhalluksen suunta -keskustelussa on paljon pointteja, mitä itsekin pähkäilin aikanaan tosi pitkään. Lopulta päädyin suuntaamaan kaikki radituulettimet (2x120 + 3x140) kotelon sisään. Takatuuletin on ulospäin puhaltava. Loopissa on blokit 3950x, RTX 2080 Super ja X570 chipset. Perusteluna päätökselle oli se, että normi-ilmajäädytteisessäkin kaikki lämpö puhalletaan kotelon sisään, joten tilanne ei ole sinänsä kovin erilainen, mutta vettä jäähdytetään aina parhaimmalla mahdollisella tavalla. Lopputuloksena veden lämpö on foorumisurffailussa luokkaa 3-4 C yli huoneenlämmön, yleensä välillä 26-28 C. Rasituksessa kovin lukema on ollut luokkaa 34 C, jopa foldatessa yhtäaikaisesti CPU- ja GPU-työkuormia. Tämä puhalluksen suuntaus ei ole kuitenkaan mikään binäärinen totuus, vaan joissakin tapauksissa - niin kuin täälläkin on kerrottu - joskus voi varmasti olla hyödyllistä suunnata kattoradin puhallus ulos. Tässä ei kuitenkaan mielestäni voi vedota konvektioon (en viittaa tähän keskusteluun, vaan yleisesti käytettyyn argumenttiin) ja siitä kaupunkilaisjärjellä johdettavaan soveltamiseen, että kattotuulettimien ainoa oikea suunta olisi ulos. Kun paine ja virtaus katosta sisään on riittävä, se kumoaa konvektiovaikutuksen helposti.

Muistien ja VRM:n lämpöä olen seurannut, eikä ole ollut punaraja vielä lähelläkään. Minulla ei tosin ole B-die -muisteja, vaan Hynixit, jotka kestää todella kovia lämpöjä. Muistit pysyvät yleensä alle 40 C ja VRM alle 50. Samoin NVME-asemat pysyvät hyvin lämpöjen normialueella.

Ei se PC-kotelo mikään paineastia ole. Ylipaine puhaltuu hyvin ulos takaseinän rei'istä vaikka ilman tuuletintakin. Minulla on Define R6, mistä vieläpä teippasin mustalla jesarilla etu- ja yläpaneelin aukot umpeen, näin vältän haitallisen ilman takaisinvirtauksen tuulettimille ja kaikki ilma kulkee ulos ainoastaan takaseinästä, eikä kotelon sisään tule virtausta haittaavaa turbulenssia. Pienilläkin tuuletimien kierrosnopeuksilla kämmenselällä tuntee hyvin ulosvirtauksen rei'itetystä osasta takaseinää.

@Rottamies -tapauksessa arvoitukseksi jäi, mikä on tuulettimien nopeus. Jos niiden tarkoitus on yksinomaan RGB-valaisu ja niitä pyöritetään jollain 150 rpm -nopeudella, niin ei ihme, että vesi lämpiää. Eihän systeemin ole kuitenkaan tarkoitus olla mikään passiivinen. Mainittakoon, että vahva ja järkkkymätön mielipiteeni on, että radituulettimien ohjaukseen ainoa oikea referenssi on veden lämpö ja veden lämmön nousua kompensoidaan nostamalla tuulettimien kierroksia. Ja sopiva äänenpaine/jäähdytyskyky -suhde löytyy vain kokeilemalla. Foldatessa minun Industrial Noctuat ovat kovilla kierroksilla aikamoisia mölytoosia, mutta en silloin oleskele samassa huoneessa koneen kanssa.
 
Itsellä O11D XL kotelossa 3 radia, alhalla alphacool 360x60 x-flow, sivussa ekwb xe, ja katossa hwlabs ohut x-flow. Pohjasta ja sivusta sisään, katosta ja takaa ulos. Lämmöt n. 35 vedellä rasituksessa (pubg pari tuntia), tuulettimina noctua NF-A12x25 10kpl yhteensä. 2700x ja 2080 kierrossa. Tuulettimet säädetty rasituksen mukaan ja 500rpm kun kone on normaali työpöytäkäytöllä, tuolla 35 lämmöillä mennään 1000-1100rpm. Hyvin jäähtyy ja tuo katon hwlabs on melko turha varmaan mutta xflow rakenteen ansiosta tekee siistimmät letkuvedot kokoonpanoon.
 
Mitä tähän sitten suotta neuvomaan. Nauti korkeista lämmöistä :kahvi: . Viileimmän nesteen lämmön saat luonnollisesti tuomalla ulkopuolelta viileää radien läpi. Joten kaikkien radien läpi viileää sisään, ja takaa lämmin ulos tuo matalimmat veden lämmöt. Tottakai emo ja muistit saattavat käydä lämpimämpänä, koska ne saavat radien jo lämmittämää ilmaa, mutta ei merkitystä, ellei kyseessä ole hc ylikellot prossulla ja muisteilla.
Olisko sulla heittää dataa boldattuun kohtaan? Kuinka suurista eroista puhutaan, jos puhaltimet puhaltaakin radin läpi ilmaa ulos kotelosta eikä saa sitä viileää ilmaa?
 
Itsellä O11D XL kotelossa 3 radia, alhalla alphacool 360x60 x-flow, sivussa ekwb xe, ja katossa hwlabs ohut x-flow. Pohjasta ja sivusta sisään, katosta ja takaa ulos. Lämmöt n. 35 vedellä rasituksessa (pubg pari tuntia), tuulettimina noctua NF-A12x25 10kpl yhteensä. 2700x ja 2080 kierrossa. Tuulettimet säädetty rasituksen mukaan ja 500rpm kun kone on normaali työpöytäkäytöllä, tuolla 35 lämmöillä mennään 1000-1100rpm. Hyvin jäähtyy ja tuo katon hwlabs on melko turha varmaan mutta xflow rakenteen ansiosta tekee siistimmät letkuvedot kokoonpanoon.


Oisko sulla laittaa kuvia tästä kokoonpanosta ?

Itellä tulossa sama kotelo ja saman tyyppistä miettinyt.
 
Olisko sulla heittää dataa boldattuun kohtaan? Kuinka suurista eroista puhutaan, jos puhaltimet puhaltaakin radin läpi ilmaa ulos kotelosta eikä saa sitä viileää ilmaa?
Ei ole heittää mitään astemääriä. Tuossa on kuitenkin aika paljon muttujia. Kotelossa oleva ilma nyt tuppaa olemaan lämpimämpää, kuin sen ulkopuolella oleva, joten parempi jäähdytysteho saadaan sillä kun otetaan ulkoa radin läpi sisään. Niin monta erilaista kokoonpanoa ja täten niin monta erilaista lämpöä tuottavaa komponenttia. Toinen lykkää sen 200w lämpökuormaa looppiin, toinen vaikka 300w. Tottakai myös se huoneilman lämpö vaikuttaa tuloksiin.
Kokeilemalla nuo erot parhaiten saa selville. Itse venkslasin aikani hyvän tovin muuttamalla puhallussuuntia ja kierrosnopeuksia, kunnes löysin hyvän yhdistelmän. Jos näihin vesileikkeihin lähtee, niin kyllä se vaatii sitten myös kokeilua ja opettelua, että saa muutakin hyötyä kuin ulkonäön.
 
Tässä ylipaine/puhalluksen suunta -keskustelussa on paljon pointteja, mitä itsekin pähkäilin aikanaan tosi pitkään. Lopulta päädyin suuntaamaan kaikki radituulettimet (2x120 + 3x140) kotelon sisään. Takatuuletin on ulospäin puhaltava. Loopissa on blokit 3950x, RTX 2080 Super ja X570 chipset. Perusteluna päätökselle oli se, että normi-ilmajäädytteisessäkin kaikki lämpö puhalletaan kotelon sisään, joten tilanne ei ole sinänsä kovin erilainen, mutta vettä jäähdytetään aina parhaimmalla mahdollisella tavalla. Lopputuloksena veden lämpö on foorumisurffailussa luokkaa 3-4 C yli huoneenlämmön, yleensä välillä 26-28 C. Rasituksessa kovin lukema on ollut luokkaa 34 C, jopa foldatessa yhtäaikaisesti CPU- ja GPU-työkuormia. Tämä puhalluksen suuntaus ei ole kuitenkaan mikään binäärinen totuus, vaan joissakin tapauksissa - niin kuin täälläkin on kerrottu - joskus voi varmasti olla hyödyllistä suunnata kattoradin puhallus ulos. Tässä ei kuitenkaan mielestäni voi vedota konvektioon (en viittaa tähän keskusteluun, vaan yleisesti käytettyyn argumenttiin) ja siitä kaupunkilaisjärjellä johdettavaan soveltamiseen, että kattotuulettimien ainoa oikea suunta olisi ulos. Kun paine ja virtaus katosta sisään on riittävä, se kumoaa konvektiovaikutuksen helposti.

Muistien ja VRM:n lämpöä olen seurannut, eikä ole ollut punaraja vielä lähelläkään. Minulla ei tosin ole B-die -muisteja, vaan Hynixit, jotka kestää todella kovia lämpöjä. Muistit pysyvät yleensä alle 40 C ja VRM alle 50. Samoin NVME-asemat pysyvät hyvin lämpöjen normialueella.

Ei se PC-kotelo mikään paineastia ole. Ylipaine puhaltuu hyvin ulos takaseinän rei'istä vaikka ilman tuuletintakin. Minulla on Define R6, mistä vieläpä teippasin mustalla jesarilla etu- ja yläpaneelin aukot umpeen, näin vältän haitallisen ilman takaisinvirtauksen tuulettimille ja kaikki ilma kulkee ulos ainoastaan takaseinästä, eikä kotelon sisään tule virtausta haittaavaa turbulenssia. Pienilläkin tuuletimien kierrosnopeuksilla kämmenselällä tuntee hyvin ulosvirtauksen rei'itetystä osasta takaseinää.

@Rottamies -tapauksessa arvoitukseksi jäi, mikä on tuulettimien nopeus. Jos niiden tarkoitus on yksinomaan RGB-valaisu ja niitä pyöritetään jollain 150 rpm -nopeudella, niin ei ihme, että vesi lämpiää. Eihän systeemin ole kuitenkaan tarkoitus olla mikään passiivinen. Mainittakoon, että vahva ja järkkkymätön mielipiteeni on, että radituulettimien ohjaukseen ainoa oikea referenssi on veden lämpö ja veden lämmön nousua kompensoidaan nostamalla tuulettimien kierroksia. Ja sopiva äänenpaine/jäähdytyskyky -suhde löytyy vain kokeilemalla. Foldatessa minun Industrial Noctuat ovat kovilla kierroksilla aikamoisia mölytoosia, mutta en silloin oleskele samassa huoneessa koneen kanssa.

Tuulettimia ohjataan veden lämpötilan mukaan. Säädin tuulettimet seuraavanlaisesti:
- 31 asteesee asti 600rpm
- 34 astetta -> 750rpm
- 36 astetta -> 1000 rpm
- 39 astetta - > 1200 rpm
- 40 astetta -> 1500rm (Maksimi)

Idlenä veden lämmöt pyörii n.31 asteen tuntumassa. Myös pumppua ohjataan veden perusteella, alkaen 1000rpm:stä n. 3500rpm asti.

Kokeilin juuri, että lisäsin taaksy yhden tuulettimen puhaltamaan ilmaa koteloon, mutta ei sillä ollut käytännössä mitään merkitystä. Pitää kääntää se toisin päin ja kokeilla vaikutus.

Itseäni mietityttää se kuinka paljon GPU tulee vaikuttamaan veden lämpötilaan, kunhan blokki saapuu. Nythän GPU:n tuottama lämpö (karkeasti semmoinen 350w rasituksessa) käytännössä työnnetään sivuradin läpi ulos. Jatkoss lämpö jakautuisi useammalle radille ja sitä kautta vaikutus voisi olla kohtuullisen pienikin?

Mutta täytyy viimeistään kun lisään GPU blokin, vaihtaa sivuradin tuulettimien suuntaa. Nyt pitäisi käytännössä irroittaa pumppu, joka on sivuradissa kiinni telineellä.
 
Itsekin suunnittelen vesibuildia O11 Dynamic XL koteloon. Tarkoitus laittaa kaksi 360 radia, varmaankin pohjaan ja kattoon molemmat puhaltamaan sisään. Sitten ulos takaa ja kyljestä
 
Itsekin suunnittelen vesibuildia O11 Dynamic XL koteloon. Tarkoitus laittaa kaksi 360 radia, varmaankin pohjaan ja kattoon molemmat puhaltamaan sisään. Sitten ulos takaa ja kyljestä

Miksi laitat puhaltamaan vastakkain ? Ulkonäkö syistä?
Useammasta buildista seuranneena väittäisin paremmaksi että pohjasta jakyljestä sisään, ylhäältä ja takaa ulos.
 
Miksi laitat puhaltamaan vastakkain ? Ulkonäkö syistä?
Useammasta buildista seuranneena väittäisin paremmaksi että pohjasta jakyljestä sisään, ylhäältä ja takaa ulos.
Luulisin ettei vastakkain puhaltaminen niin paljoa vaikuta. Mutta pohjasta ja katosta sisään sen takia että en ole varma mahtuuko nykyiset osat mitkä löytyy siten että on kyljessä ja pohjassa. Voi toki olla myös mittavirhe miun päässä. Kotelo on vielä kaupassa ja osat kiinni koneessa että en pääse testailemaan mahtumisia.
 
Luulisin ettei vastakkain puhaltaminen niin paljoa vaikuta. Mutta pohjasta ja katosta sisään sen takia että en ole varma mahtuuko nykyiset osat mitkä löytyy siten että on kyljessä ja pohjassa. Voi toki olla myös mittavirhe miun päässä. Kotelo on vielä kaupassa ja osat kiinni koneessa että en pääse testailemaan mahtumisia.
Pointti varmaan oli et miksei pohjasta sisään ja katosta ulos.

Ite kelasin vetästä pohjasta sisään ja katosta ulos kunhan GPU blokki saapuu. Voihan sitä sit vaihtaa aika vaivattomasti, kunhan ei vedä letkuja ihan tiukalle. Koppana sama O11 XL. Pitää tosin kanssa venata jimmsiltä se EK:n 120mm pumppumountti kun unohin senkin tietty tilata. Ei kyllä kiinastakaan toi 3080 TUF blokki liiku yhtään mihkään näemmä :btooth:
 
Tässä aletaan mennä taas siihen et mikä on paras millekin kokoonpanolle. Joskus nykyisellä setupilla kun pystyi helposti kääntämään katossa tuulettimet ympäri niin vertasin eroa edestä sisään, katosta ulos vs edestä ja katosta sisään takaa ulos. Silloin päätelmä oli että kannatti olla molemmat sisään ja takaa ulos. Samaa periaatetta ajatus oli käyttää o11 xl buildissa
 
No siis täällä ketjussa ja tälläkin sivulla on kahta erilaista setuppia, et kai se itelle toimiva löytyy vaan kokeilemalla. Ite kuitenkin ajattelin lähteä tolla liikenteeseen, katosta ne tuulettimet kääntää kuitenkin aika nopeasti, vaikka nyt onkin rehellisesti se vittumaisin paikka alkaa niitä kääntelemään.
 
Millä asetuksella / nopeudella pumppu pyörii? Oletko laskenut millaisella virtauksella vesi pyörii loopissa?
Olen itse pitänyt 2500rpm. Max nopeudella (4800rpm) cpu ja gpu on hieman viileämpiä mutta sitten pumpun jo kuulee. Veden lämpöihin se ei vaikuta. Tuntuu että rajat on jossain 1200-1300rpm jolloin alkaa neste kunnolla kiertää, minimi 800rpm komponentit kuumenevat liialti verrattuna isompiin pumppukierroksiin. Varmaan 2000rpm olisi jo aivan mainio 24/7 pumpun nopeus mutta kun tuo 2500rpm on omalla pumpulla täysin hiljainen niin pidetään sitten siinä. Virtausnopeutta en osaa arvioida kun ei ole sellaista mittaria.
 
Olen itse pitänyt 2500rpm. Max nopeudella cpu ja gpu on hieman viileämpiä mutta sitten pumpun jo kuulee. Veden lämpöihin se ei vaikuta. Tuntuu että rajat on jossain 1200-1300rpm jolloin alkaa neste kunnolla kiertää, minimi 800rpm komponentit kuumenevat liialti verrattuna isompiin pumppukierroksiin. Varmaan 2000rpm olisi jo aivan mainio 24/7 pumpun nopeus mutta kun tuo 2500rpm on omalla pumpulla täysin hiljainen niin pidetään sitten siinä. Virtausnopeutta en osaa arvioida kun ei ole sellaista mittaria.
Okei! Tuo pumppu on ymmärtääkseni joku D5 (PWM?) malli, joten tuollainen 800rpm ei riitä lähimainkaan kunnolliseen virtaukseen varsinkin, kun kierrossa noin monta komponenttia.

e: Aloin tässä ynnäilemään omien upgrade / muutoksien summia ja alkaa jo nyt hirvittää. 2x D5 pumppuja koneessa kiinni ja nämä muutokset tarkoittaisi siirtymistä yhden pumpun looppiin. Ei pitäisi aiheuttaa ongelmia, mutta joutuu nostamaan kierroksia :hmm:
 
Olisko sulla heittää dataa boldattuun kohtaan? Kuinka suurista eroista puhutaan, jos puhaltimet puhaltaakin radin läpi ilmaa ulos kotelosta eikä saa sitä viileää ilmaa?

Linus tech tips teki tuosta aiheesta jonkinlaisen videon. Ei tuossa kaikkea käydä läpi ja jää jonkin verran tulkinnanvaraa. Eli lyhkäisesti sanottuna nykyajan radit on niin tehokkaita että radista tuleva ilma on muutaman asteen viileämpää kuin vesi, joten jos sitä ilmaa pusketaan toisen radin läpi, on viilennys olematonta.
Edit. Tuohon videoon oli myös "jatko-osa"
 
Viimeksi muokattu:
Okei! Tuo pumppu on ymmärtääkseni joku D5 (PWM?) malli, joten tuollainen 800rpm ei riitä lähimainkaan kunnolliseen virtaukseen varsinkin, kun kierrossa noin monta komponenttia.

e: Aloin tässä ynnäilemään omien upgrade / muutoksien summia ja alkaa jo nyt hirvittää. 2x D5 pumppuja koneessa kiinni ja nämä muutokset tarkoittaisi siirtymistä yhden pumpun looppiin. Ei pitäisi aiheuttaa ongelmia, mutta joutuu nostamaan kierroksia :hmm:
Jep, EKWB EK-XRES 140 Revo D5 PWM on tarkka malli. Tosiaan oman alkaa kuulemaan tästä metrin päästä kun mennään 2600rpm yli. Idlenä tuulettimet ovat 500rpm ja nuo noctuat, niin voin sanoa ettei idlenä tähän metrin päähän kokoonpanoa voi kuulla kun pumpun kierrokset 2500rpm (ainakaan omassa asunnossani).

Syy miksen pidä pumpulla vaihtuvia kierroksia on lähinnä se että kierrosten noustessa pumppu hieman resonoi tuossa telineessänsä jossain 3700rpm tietämillä. Ja koska tuo 2500rpm on riittävän tehokas sekä hiljainen.
 
Linus tech tips teki tuosta aiheesta jonkinlaisen videon. Ei tuossa kaikkea käydä läpi ja jää jonkin verran tulkinnanvaraa. Eli lyhkäisesti sanottuna nykyajan radit on niin tehokkaita että radista tuleva ilma on muutaman asteen viileämpää kuin vesi, joten jos sitä ilmaa pusketaan toisen radin läpi, on viilennys olematonta.
Olen muuten nähnyt tuon aikaisemmin ja yritin etsiä tuota, mutta eihän ne hakusanat koskaan tunnu osuvan kohdilleen. Olisi nyt testannut tuon skenaarion niin, että puhaltimet puhaltaa sisään, koska sehän tuon koko videon idea oli.

Pitää laittaa leikkuri leikkaamaan ja laittaa nykyinen 280 radi kattoon kiinni. Sillähän se selviää.
 
Tuli laitettua halloweeniksi vähän koristeita, ja Arduinon perässä olevat ledinauhat sävyyn sopivaksi, normaalisti tulee käytettyä lähinnä valkoisia ledejä... :interested:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 385
Viestejä
4 510 957
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom