Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Kyllä toi ainakin itellä ihan loogisesti näyttää lämpötilanmuutokset kuorman ja tuulettimien nopeuden mukaan (viiveellä toki, kun veden lämpenemisessä ja viilenemisessä menee hetki), tarkkuutta en kyllä ole mitannut.
Jes, no se riittää mulle et se ees jotain muutoksia osaa näyttää. Ei välttämättä ihan 0.1 celsiuksen tarkkuudella tarvii olla, kunhan jotain millä saa tosiaan tuulettimen nopeudet säätymään just sen lämpötilan mukasesti.
 
Aio järjestelmissä ainakin pitäisi pumpun olla alempana kuin jäähdyttimen/vesisäiliön. Custom loopeissa sillä ei ole niin väliä(kun vesisäiliö on pumpun yläpuolella), mutta en tiedä kun tuo pumppu/säiliö kombo on asennettu vaakatasoon.
 
Järjen mukaan kun pumppu saa kuitenkin nestettä koko ajan ja suht kattavasti tuli ilmattua, joten uskoisin että luulisi näinkin toimivan. Mutta mielipiteitä otetaan tottakai vastaan. :D

Jätä se koko säiliö pois. Jimmsiltä saa semmoisen ylipaineventiilin, joka päästää muistaakseni yli 0,3 barin yli menevän paineen ulos. Semmoinen minulla on radiaattorin yläliittimessä. Ei säiliötä ollenkaan. Ei sieltä ole koskaa tullu kuin muutama tippa heti ilmauksen jälkeen ensi lämmityksessä. Hyvin pelaa...
 
Ei onnistu kun ei ole pelkkää pumpunkantta mulla eikä kiinnosta alkaa moista hankkia. Ostin kittinä vesikamat ja pumppusäiliö tuli tällaisenaan ja sit pitäs räpeltää jonkun täyttöhaaran kanssa.... menee mulle liian vaikeaksi kun olen kohtuu nevari customloopien maailmassa. Säiliöstä täyttö on sentään munlaiselle nyypälle helppoa.
Toi näyttää nyt vähän siltä, että vettä kun haihtuu loopista, niin se ilmakupla jää jää pumppuun, eikä säiliöön. Säiliön ideahan on nimenomaan korvata kierrosta tuleva ilma vedellä, ja kerätä se ilmakupla talteen. Mutta eihän tossa periaatteessa mitään, jos kerran vesi kiertää eikä pumppu raavi laakeriaan, minkä kyllä kuulis äänestä. DDC pumput omien kokemusten mukaan eivät oikein pidä pystyasennosta poikkeamisesta.

Ite kyllä heittäisin myös ton säiliön mäkeen, pumppu pohjalle ja pelkkää letkua sit. Ei sinne mitään ylipainetulppia tarvi, voi sitä radin ylänippaa raottaa ja ilmailla sieltä.
 
Näin customloop-noobina ei oikein sytytä alkaa hankkia pumpunkantta ja jollain t-haaralla täyttämään


Ideana hyvä mutta esteettisyys menee aivan päin helvettiä jos vedän oldschool-tyylillä. Mielessä kävi tuokin kyllä.

Kiitos kuitenkin ideoista.
Oman pumpun kannessa on kierre sekä säiliölle, että liittimelle. Tietty jos on pelkän säiliön kierteet niin sit ymmärrän.
 
Sain muuten uuden D5 Nextin controller unitin ja sanoo "Alert: 5V out of range". Luulin , että jatkopiuhan syy, koska muutakin hajosi aikaisemmin :) Eikä se liittynyt molex-to-sataan.
Mittasin yleismittarilla Phobyan molex-liitännän voltit. Toinen antoi 12V ja toinen 26V. Toi 26V hieman out of range..
 
Tulipa tuossa viime viikolla hankittua uusi näytönohjain ja eihän se mahtunut vanhaan koteloon (Corsair 680x), niin hankin uuden Lian Li o11d XL:n tilalle.

Tuo kotelo oikein huutaa custom-looppia AIO:n tilalle. Koko viikonloppu meni googletellessa mikä olisi hyvä vesijäähdytyskokoonpano tuohon. Tuli vain enemmän kysymyksiä, kuain oikeita vastauksia.

Kokoonpano:
Asus Maximus XI Hero Z370 emo
I9-9900k
MSI RTX 3090 Trio

Näyttikselle tulossa blokiksi: https://www.alphacool.com/shop/gpu-...-n-rtx-3090/3080-gaming-x-trio-with-backplate
Mutta mikä prosessorille? Tekeekö EK:n monoblokeilla mitään? Esim: EK-Momentum ROG Maximus XI Hero D-RGB - Plexi Vai onko "perinteinen blokki parempi?
Pumpuksi ajattelin Corsair XD:5: Corsair Hydro X Series XD5 RGB Pump/Reservoir Combo, pumppu/nestesäiliö -yhdistelmä - 173,90€ Löytyy jo parikin Corsairin Commander Prota, niin tätä olisi helppo ohjata.

Sitten tärkeimpään, 2x360mm radia vai 3x360 radia? Vai distro? Ja mikä olisi optimaali tuuletin sijoitus?

Ja vilkkuvaloja tulee.... :)

Noniin tuulettimet, pumppu ja radit hankittu! GPU blokki tilattu, kunhan AlphaCool saa sen lähetettyä...

Radeiksi tulee EK:n 360mm PE x 2 ja Yksi 360mm SE.

Nyt pitäsi päättää vielä CPU blokki. Valinta on osumassa: EK-Waterblocks EK-Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, CPU-blokki - 105,00€ , joka on ilmeisiesti ihan pätevä?

Suurin mietinnän aihe on, letkut vai kovat putket? Toki putket olisi näyttävämmät, mutta kokemusta custom vesijäähyistä ei ole ollenkaan. Eli taitaa olla helpompi mennä alkuun pehmeillä letkuilla? Ne voi päivittää sitten koviksi, kunhan saa ensin loopin kasaan.

Tämmöistä settiä suunnittelin tilaavani:
2x EK-Waterblocks EK-DuraClear 11,1/15,9mm PVC-letku, kirkas - 17,70€
16x EK-Waterblocks EK-STC Classic 10/16 - Black Nickel, suora ruuviliitin, musta nikkeli - 4,10€
6x EK-Waterblocks EK-AF Classic Angled 90° - Black Nickel, adapteri-/jatkoliitin, musta nikkeli - 6,20€
2x EK-Waterblocks EK-AF Extender 6mm -jatkoliitin, uros -> uros, G1/4, Black Nickel - 3,50€
2x EK-Waterblocks T-haaroitin, 3x G1/4 sisäkierre, musta nikkeli - 9,30€
2x EK-Waterblocks EK-Torque Angled 45° - Black Nickel -adapteri, G1/4" uros/naaras, musta nikkeli - 9,40€
2x EK-Waterblocks EK-CSQ G1/4 kierretulppa, EKWB Logo, musta nikkeli - 4,10€


Tiedän, että tyhjennysventtiili puuttuu, mutta niitä ei Jimssillä tunnu olevan varastossa minkäänlaista. Puuttuuko tästä jotain olennaista? Onnistuuko täyttö pumpun kautta?

Ajattelin laittaa yhden y-liittimen sivuradin ja ylädain väliin ja siihen ilmausruuvin. Mutta minkälainen liitin siihen kannattaa laittaa? Vai tartteeko sitä ollenkaan?
 
Suurin mietinnän aihe on, letkut vai kovat putket? Toki putket olisi näyttävämmät, mutta kokemusta custom vesijäähyistä ei ole ollenkaan. Eli taitaa olla helpompi mennä alkuun pehmeillä letkuilla? Ne voi päivittää sitten koviksi, kunhan saa ensin loopin kasaan.
Itse mietin samaa vuosi sitten ja lähdin suoraan kovilla putkilla tekemään, ei kaduta. On siinä oma työnsä, mutta lopputulos palkitsee.

Muistat vaan ostaa tarpeeksi putkea varalle koska jokunen bendi menee aivan varmasti pieleen, varsinkin jos tulee useita bendejä samaan vetoon.
 
Linkkaamasi letku on väärää kyseisille liittimille ja ei sitä kahta pakettia mene millään, jollei ollut ulkoinen radi kyseessä. Tämä on oikea "16/10": EK-Waterblocks EK-DuraClear 9,5/15,9mm PVC-letku, kirkas - 18,70€. Ei välttämättä ikinä tulisi mitään ongelmia, mutta ainakin on tiukempi sovitus, kun ostat oikean kokoista letkua.

P.S. Multa vois löytyä ylimääräinen tyhjennysventtiili. Laita vaikka yv jos kiinnostaa, niin kattellaan.
 
Ei mainintaa pumpusta, säiliöstä, flekteistä ja ruuveista, lämpötila-anturista, flektien hubista jne. Säiliön kiinnittimet, kasvuston eston myrkyt. Mutta nepä lienevät itsestään selvyys :geek:

Mainitsin jo aikaisemmassa viestissä, että tuulettimet on hankittu ja Corsairin Commander Pro löytyy, sillä ohjataan tuulettimia ja pumppua.

Samoin, että pumpuksi tuli Corsair Hydro X Series XD5 RGB Pump/Reservoir Combo, pumppu/nestesäiliö -yhdistelmä - 173,90€ Tässä tulee mukana säiliö, kiinnikkeet ja lämpötila-anturinkin. Erikseen en ajatellut mitää ruuveja tilata.

Nesteitä en erikseen maininnut, mutta EK:n nesteillä ajattelin mennä.
 
Mainitsin jo aikaisemmassa viestissä, että tuulettimet on hankittu ja Corsairin Commander Pro löytyy, sillä ohjataan tuulettimia ja pumppua.

Samoin, että pumpuksi tuli Corsair Hydro X Series XD5 RGB Pump/Reservoir Combo, pumppu/nestesäiliö -yhdistelmä - 173,90€ Tässä tulee mukana säiliö, kiinnikkeet ja lämpötila-anturinkin. Erikseen en ajatellut mitää ruuveja tilata.

Nesteitä en erikseen maininnut, mutta EK:n nesteillä ajattelin mennä.
Monta tuuletinta sulla tulossa? Jos runsaasti, niin myös fansplittereitä voinet tarvita :)
 
Monta tuuletinta sulla tulossa? Jos runsaasti, niin myös fansplittereitä voinet tarvita :)

10 tuuletinta tulee. 6x Corsair QL 120mm Imemään ilmaa katosta ja pohjasta, poistoa varten 3x Corsair LL120mm kylkeen ja yksi LL120mm taakse.

Juu, PWM splitterit hankittu. Kaikkia tuulettimia tullaan ohjamaan Corsaisin Commander Pron kautta.

Tänään juuri testasin PirateDogin RGB adapteri piuhaa, niin saa Corsairin iCuesta ohjattua kotelon etupaneelin valolistaa.... Tulee kyllä kunnon joulukuusi.... :sholiday:
 
Juu-u, 10 päivää niin 2kk täyteen tullut vesipalikoiden tilauksesta vailla postitusta jimmsiltä, ilmeisesti oli ihan valmistajaltakin loppu noi 16/10mm eiszapfen 90-asteiset ruuviliittimet, kun niitä nyt varrottu. Ei siinä, samalla tässä odotellessa todettu että 3080 vesiblokilla on yksi unelma, mutta sen sijaan ostohousut jalkaan jääneenä uusittu prossu 10850K:n. Tarkoituksena on käyttää Aqua Computer QUADRO -tuuletinkontrolleri PWM-tuulettimille tuollaista tuulettimien hallintaan loopin veden lämpötilan mukaan, onko kellään kokemuksia, kuinka hyvin pelittänyt?
 
Juu-u, 10 päivää niin 2kk täyteen tullut vesipalikoiden tilauksesta vailla postitusta jimmsiltä, ilmeisesti oli ihan valmistajaltakin loppu noi 16/10mm eiszapfen 90-asteiset ruuviliittimet, kun niitä nyt varrottu. Ei siinä, samalla tässä odotellessa todettu että 3080 vesiblokilla on yksi unelma, mutta sen sijaan ostohousut jalkaan jääneenä uusittu prossu 10850K:n. Tarkoituksena on käyttää Aqua Computer QUADRO -tuuletinkontrolleri PWM-tuulettimille tuollaista tuulettimien hallintaan loopin veden lämpötilan mukaan, onko kellään kokemuksia, kuinka hyvin pelittänyt?

Ollut vuoden päivät käytössä, toiminut todella hyvin.
 
Kysäsisin äkkiä että minkä takia maksimi käyttölämpötilat ainakin alphacoolilla on tuolla 65c paikeilla, ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa, sitä että vesi ei saa olla enempää kuin 65c vai prossu?
 
Kysäsisin äkkiä että minkä takia maksimi käyttölämpötilat ainakin alphacoolilla on tuolla 65c paikeilla, ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa, sitä että vesi ei saa olla enempää kuin 65c vai prossu?
Niin mistä lämpötilasta puhutaan? Jos tuo on prossun lämpötila niin ei tasan ole veden lämpötila 65c. Prossun lämpötila ei suoraan anna veden lämpötilaa, mutta tietenkin antaa suuntaa
 
Kysäsisin äkkiä että minkä takia maksimi käyttölämpötilat ainakin alphacoolilla on tuolla 65c paikeilla, ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa, sitä että vesi ei saa olla enempää kuin 65c vai prossu?
Voisin veikata, että veden lämpötilaa tarkoitettaessa ainakin PETG kovaputki alkaa noin 50c lämmössä pehmenemään -> saattaa vuotaa.

Myös pumpuille on määritelty maksimilämpö, joka D5:lle on muistaakseni tuota 65c luokkaa.
 
Niin mistä lämpötilasta puhutaan? Jos tuo on prossun lämpötila niin ei tasan ole veden lämpötila 65c. Prossun lämpötila ei suoraan anna veden lämpötilaa, mutta tietenkin antaa suuntaa
prossun lämmöistä, itelläni 240mm radilla lämmöt työn alla siellä 60 paikkeilla, idlenä pyärii siellä 33 paikkeilla mikä on minusta hieman outoa koska näyttis tippuu 26 idlenä vakiojäähyllä
 
Voisin veikata, että veden lämpötilaa tarkoitettaessa ainakin PETG kovaputki alkaa noin 50c lämmössä pehmenemään -> saattaa vuotaa.

Myös pumpuille on määritelty maksimilämpö, joka D5:lle on muistaakseni tuota 65c luokkaa.
Minulla on noi pehmeät putket käytössä
 
Minulla on noi pehmeät putket käytössä
En tiedä onko niissa suurta vaaraa lämpöjen puolesta. Luulisi pehmeän letkunkin ainakin pehmenevän lämmöstä melko nopeasti eli ehkä kannattaa pitää lämmöt alhaalla.

Täälläkin ketjussa yleisenä nyrkkisääntönä on kuitenkin ollut, että veden lämpötila pysyisi alle 40c. Johan siinä jäähdytysteho alkaa olemaan kehno jos huomattavasti tuon yli mennään.
 
prossun lämmöistä, itelläni 240mm radilla lämmöt työn alla siellä 60 paikkeilla, idlenä pyärii siellä 33 paikkeilla mikä on minusta hieman outoa koska näyttis tippuu 26 idlenä vakiojäähyllä
Loopin vesilämpötila ei voi olla korkeampi kuin tuo näyttiksen lämpötila, niin sitä kannattaa seurailla ja sillä saa ideaa, tuskin se siltikään menee yli sen 50
 
En tiedä onko niissa suurta vaaraa lämpöjen puolesta. Luulisi pehmeän letkunkin ainakin pehmenevän lämmöstä melko nopeasti eli ehkä kannattaa pitää lämmöt alhaalla.

Täälläkin ketjussa yleisenä nyrkkisääntönä on kuitenkin ollut, että veden lämpötila pysyisi alle 40c. Johan siinä jäähdytysteho alkaa olemaan kehno jos huomattavasti tuon yli mennään.
voipi olla tuon nykysen pumpun syytä jossa on see 100l/h virtaus, toinen on tulossa missä on huomattavasti parempi teho
 
1603091822372.png

1603091852491.png

tuossa lämmöt afterburnerista
 
Liian vähän jäähdyttäjän pinta-alaa vs. lämpökuorma jos veden lämpö nouse merkittävästi huoneenlämmön yläpuolelle. Omassa setissä i9-9900K kellotettuna + 360mm rad, prossu voi raskaalla kuormalla huidella yli 80C mutta vesi pysyy 30C nurkilla. Normi idletilanteessa jossa prossu 30-35C, vesi on huoneenlämpöistä.
 
Liian vähän jäähdyttäjän pinta-alaa vs. lämpökuorma jos veden lämpö nouse merkittävästi huoneenlämmön yläpuolelle. Omassa setissä i9-9900K kellotettuna + 360mm rad, prossu voi raskaalla kuormalla huidella yli 80C mutta vesi pysyy 30C nurkilla. Normi idletilanteessa jossa prossu 30-35C, vesi on huoneenlämpöistä.
juu siis vedenlämmöistä en osaa sanoa kun ei ole mittaus työkalua siihen

edit lisäämpä vielä tyhmän kysymyksen, tilan puutteen vuoksi pumppu ja cpu heatblokki ovat käännetty 90 astetta normaali sijoutuksesta jotta sain putket menemään ulos, olettaisin että tämä on ihan käypä tapa liittää se mutta varmistetaan vielä
 
Viimeksi muokattu:
1603091822372.png

1603091852491.png

tuossa lämmöt afterburnerista
Ihan hyviltä nuo lämmöt mielestäni näyttää. CPU lämpöjä yleensä ei saa lähellekään veden lämpöä rasituksessa, koska lämpö johtuu huonosti prossusta ulos. Direct die -virityksillä ja korkkaamalla prossun voi saada hieman parempia tuloksia.

Näytönohjaimen lämpötila on usein lähempänä veden lämpötilaa. Veikkaisin, että rasituksessa sinun veden lämpötila tuskin on kovinkaan yli 40c, jos kerta näyttiksen lämpötila on maksimissaan ollut 47c.
 
Ihan hyviltä nuo lämmöt mielestäni näyttää. CPU lämpöjä yleensä ei saa lähellekään veden lämpöä rasituksessa, koska lämpö johtuu huonosti prossusta ulos. Direct die -virityksillä ja korkkaamalla prossun voi saada hieman parempia tuloksia.

Näytönohjaimen lämpötila on usein lähempänä veden lämpötilaa. Veikkaisin, että rasituksessa sinun veden lämpötila tuskin on kovinkaan yli 40c, jos kerta näyttiksen lämpötila on maksimissaan ollut 47c.
juu, kovassa rasituksessa näyttis saattaa mennä sinne 60 paikkeille mutta ei yli. Hiukan vaan noi lämmöt rupes kuumottamaan kun olen juuri ruvennut näihin vesileikkeihin ja kaikissa tuotteissa varoitellaan sitä 65 maksimi lämpötilaa :nb:
 
juu, kovassa rasituksessa näyttis saattaa mennä sinne 60 paikkeille mutta ei yli. Hiukan vaan noi lämmöt rupes kuumottamaan kun olen juuri ruvennut näihin vesileikkeihin ja kaikissa tuotteissa varoitellaan sitä 65 maksimi lämpötilaa :nb:
Millaiset osat sulla on koneessa? (Prossu, näyttis, jäähdyttimet)

Jonkinlainen veden lämpötilamittari olisi kyllä hyvä olla olemassa.
 
Millaiset osat sulla on koneessa? (Prossu, näyttis, jäähdyttimet)

Jonkinlainen veden lämpötilamittari olisi kyllä hyvä olla olemassa.
pitääpi lisätä kun seuraavan kuun massit saapuu, tällä hetkellä on i9 9900k 5ghz 1.35v, näyttis msi 3080 x trio ja jäähdyttyiminä on kopassa 6x perus 120mm tuulettimia ja 240mm radi plus alphacool eisbaer lt. Lisäksi on tulossa sit toinen 240mm radi, gpu blokki ja pumppu reservillä
 
pitääpi lisätä kun seuraavan kuun massit saapuu, tällä hetkellä on i9 9900k 5ghz 1.35v, näyttis msi 3080 x trio ja jäähdyttyiminä on kopassa 6x perus 120mm tuulettimia ja 240mm radi plus alphacool eisbaer lt. Lisäksi on tulossa sit toinen 240mm radi, gpu blokki ja pumppu reservillä

Pistä kuumemittari vesisäiliöön, niin saat siitä lukeman. Erillisellä sensorilla voi ohjata kyllä tuulettimia veden mukaan, mutta tuolla mittarilla selviää missä lämmöissä vesi pyörii rasituksessa.
 
pitääpi lisätä kun seuraavan kuun massit saapuu, tällä hetkellä on i9 9900k 5ghz 1.35v, näyttis msi 3080 x trio ja jäähdyttyiminä on kopassa 6x perus 120mm tuulettimia ja 240mm radi plus alphacool eisbaer lt. Lisäksi on tulossa sit toinen 240mm radi, gpu blokki ja pumppu reservillä
Aa eli näyttis ei olekaan vesillä..? Sitten sen perusteella en voikaan sanoa mitään veden lämpötilasta. 240mm radi varmaankin jotenkuten riittää tuolle 9900K:lle, mutta toinen radi todellakin tulee tarpeeseen, kun laitat näyttiksen vesille.
 
jaahas kun meinasin koittaa sitä kuumemittari testausta ja pistik pelin pyärii niin lämmöt oli cpu:lla noin 50 ja gpu vain 40, ilmeisesti siis syy olikin että kone ei saa tarpeeksi ilmaa kun sivupaneeli on kiinni :facepalm:
 
Ilmajäähdytteinen 3080 ei kyllä 40c pistele menemään rasituksessa. Sulla ei oo täyden pelikuorman rasituslämmöt vieläkään tossa tiedossa.

Ja se 65c lämpötila on vedelle. Niitä loopin osia ei kiinnosta se kuinka lämpimänä se prossu tai näyttis käy, niitä kiinnostaa vaan veden lämpötila. Ja jos sulla 65c olis vesi, niin alkais se prossukin jo kuumana käymään.
 
Ilmajäähdytteinen 3080 ei kyllä 40c pistele menemään rasituksessa. Sulla ei oo täyden pelikuorman rasituslämmöt vieläkään tossa tiedossa.

Ja se 65c lämpötila on vedelle. Niitä loopin osia ei kiinnosta se kuinka lämpimänä se prossu tai näyttis käy, niitä kiinnostaa vaan veden lämpötila. Ja jos sulla 65c olis vesi, niin alkais se prossukin jo kuumana käymään.
Olit oikeassa, lämmöt todellisuudessa laski vain 5c sivukopan ollessa auki. Näköjään mafia definitive edition ei riittänyt rasittamaan. Horizon zero dawnilla sain gpu 55c rasituksen alla ja cpu 60. Ja mitattu lämpötila kuumemittarilla, sikäli mikäli on paikkaansa pitävä oli 36.5c otettuna radiaattorista lähtevästä täyttö letkusta
 
Tullissa tulossa Nuovolo Aquanaut.
Sit pitää odotella Ryzen 5000 sarjaa, että viitsii purkaa loopin ja laittaa Aquanautin nykyisen LT Solo:n tilalle (toki DDC pumppu on myös tulossa postissa, mutta sillä nyt ole kiire).
Jostain pitäisi keksiä vielä RTX 3080 tai Radeon 6900 blokilla tohon kaveriksi.
Saattaa mennä jouluun, että on koko custom loop kasassa :D
 
Tullissa tulossa Nuovolo Aquanaut.
Sit pitää odotella Ryzen 5000 sarjaa, että viitsii purkaa loopin ja laittaa Aquanautin nykyisen LT Solo:n tilalle (toki DDC pumppu on myös tulossa postissa, mutta sillä nyt ole kiire).
Jostain pitäisi keksiä vielä RTX 3080 tai Radeon 6900 blokilla tohon kaveriksi.
Saattaa mennä jouluun, että on koko custom loop kasassa :D
Mihin koppaan meinasit tuo aquanautin laittaa? Ite totesin tuon kanssa että ei saa kunnolla mitään kunnon vesisyöttöä ainakaan NCaseen pumpun yläpuolelle, mutta varmaan joku mihin saa radin kotelon yläosaan ja siitä suoraan cpu blockiin toimii?
 
Mihin koppaan meinasit tuo aquanautin laittaa? Ite totesin tuon kanssa että ei saa kunnolla mitään kunnon vesisyöttöä ainakaan NCaseen pumpun yläpuolelle, mutta varmaan joku mihin saa radin kotelon yläosaan ja siitä suoraan cpu blockiin toimii?

FormD T1: een toi on tulossa. Siinä katossa 240mm radi, josta sitten valuu tuonne pumpulle.
Mulla on ollu siihen aika monta suunnitelmaa, mutta näyttää siltä, että jätän säiliön asentamatta ja rakentelen siihen varmaan kahden radin loopin kunhan joskus saa uuden GPU:n.
Alkuun nyt korvaa vaan LT Solon CPU:n jäähdytyksessä. Drainaaminen ja täyttö tossa on vähän tuskaista, kun en ajatellut sijoittaa QDC-hommiin. Niillähän sen saisi kätevästi, mutta maksaa jotain 20€/liitin ja niitä tarvitsisi 4, + en oo varma onko mulla riittävän tehokasta ulkoista pumppua täyttöä varten.
Meinasin ihan vaan kahdella vierekkäisellä 3-tie-adapterilla hoitaa täytön ja tyhjennyksen (eli ne kotelon alimpaan kohtaan -> ilmalla tiiveystestaus -> tulpat pois 3-tiestä -> kotelo ympäri -> letkut 3-tie-adaptereihin -> toiseen letkuun suppilo jossa nesteet -> täytäkunnes pinta alkaa nousta toisessa letkussa -> heiluttele koteloa / käynnistele pumppua jotta saadaan ilmat pihalle -> ime ylimääräiset nesteet letkuista pumppupullolla -> tulppaa 3-tiet (kuivaa yli tuleva neste huolellisesti)-> kotelo ympäri ja kovaa ajoa).
Yhdellä 3-tiellä toi prosessi oli tuskaa (siis nykyinen looppi on täytetty niin). Eikä se kyllä tuu herkkua olemaan kahdellakaan, mutta pitäisi onnistua. *kop *kop
 
FormD T1: een toi on tulossa. Siinä katossa 240mm radi, josta sitten valuu tuonne pumpulle.
Mulla on ollu siihen aika monta suunnitelmaa, mutta näyttää siltä, että jätän säiliön asentamatta ja rakentelen siihen varmaan kahden radin loopin kunhan joskus saa uuden GPU:n.
Alkuun nyt korvaa vaan LT Solon CPU:n jäähdytyksessä. Drainaaminen ja täyttö tossa on vähän tuskaista, kun en ajatellut sijoittaa QDC-hommiin. Niillähän sen saisi kätevästi, mutta maksaa jotain 20€/liitin ja niitä tarvitsisi 4, + en oo varma onko mulla riittävän tehokasta ulkoista pumppua täyttöä varten.
Meinasin ihan vaan kahdella vierekkäisellä 3-tie-adapterilla hoitaa täytön ja tyhjennyksen (eli ne kotelon alimpaan kohtaan -> ilmalla tiiveystestaus -> tulpat pois 3-tiestä -> kotelo ympäri -> letkut 3-tie-adaptereihin -> toiseen letkuun suppilo jossa nesteet -> täytäkunnes pinta alkaa nousta toisessa letkussa -> heiluttele koteloa / käynnistele pumppua jotta saadaan ilmat pihalle -> ime ylimääräiset nesteet letkuista pumppupullolla -> tulppaa 3-tiet (kuivaa yli tuleva neste huolellisesti)-> kotelo ympäri ja kovaa ajoa).
Yhdellä 3-tiellä toi prosessi oli tuskaa (siis nykyinen looppi on täytetty niin). Eikä se kyllä tuu herkkua olemaan kahdellakaan, mutta pitäisi onnistua. *kop *kop
Juu kyllä T1 toimii hyvin tossa, qdc:t pystyisit varmaa myöhemmi edullisesti täältä foorumilta löytää, itekin sain vähän erilaiset iha hyvällä hinnalla täältä, mutta noilla 3-tie jutuilla onnistuu, kärsivällisyyttä vaan vaatii ;)
 
juu, kovassa rasituksessa näyttis saattaa mennä sinne 60 paikkeille mutta ei yli. Hiukan vaan noi lämmöt rupes kuumottamaan kun olen juuri ruvennut näihin vesileikkeihin ja kaikissa tuotteissa varoitellaan sitä 65 maksimi lämpötilaa :nb:

Monestihan esim pumpussa on maininta, että max operating temperature on 60 astetta (esim EK:n pumpussa), mutta tosiaan jos vedenlämmöt olisi siellä 60 asteen tietämillä niin kyllä siellä olisi jotain todella pahasti pielessä. :-D
 
Juu-u, 10 päivää niin 2kk täyteen tullut vesipalikoiden tilauksesta vailla postitusta jimmsiltä, ilmeisesti oli ihan valmistajaltakin loppu noi 16/10mm eiszapfen 90-asteiset ruuviliittimet, kun niitä nyt varrottu. Ei siinä, samalla tässä odotellessa todettu että 3080 vesiblokilla on yksi unelma, mutta sen sijaan ostohousut jalkaan jääneenä uusittu prossu 10850K:n. Tarkoituksena on käyttää Aqua Computer QUADRO -tuuletinkontrolleri PWM-tuulettimille tuollaista tuulettimien hallintaan loopin veden lämpötilan mukaan, onko kellään kokemuksia, kuinka hyvin pelittänyt?
Noi aquacomputerin laitteet on todella helppokäyttöisiä ja löytyy vaikka mitä ohjausmenetelmiä. Itsellä on D5 next, (sisällä siis karsittu versio tuosta quadrosta) ja ei mitään valittamista.
 
Noi aquacomputerin laitteet on todella helppokäyttöisiä ja löytyy vaikka mitä ohjausmenetelmiä. Itsellä on D5 next, (sisällä siis karsittu versio tuosta quadrosta) ja ei mitään valittamista.
Ja on vissiin sellaisia etta kerran säädät ja unohdat lojumaan, tarviiko edes softan olla päällä että toimii?
 
Ja on vissiin sellaisia etta kerran säädät ja unohdat lojumaan, tarviiko edes softan olla päällä että toimii?
Ei tarvitse olla päällä. Asetukset tallentuvat noihin laitteisiin ja se siitä. En ole kokeillut, mutta uskoisin että jopa ton USB liittimen voi nappasta irti näin halutessaan kunhan noi asetukset on viety laitteeseen.
 
Ei tarvitse olla päällä. Asetukset tallentuvat noihin laitteisiin ja se siitä. En ole kokeillut, mutta uskoisin että jopa ton USB liittimen voi nappasta irti näin halutessaan kunhan noi asetukset on viety laitteeseen.
Loistavalta vehkeeltä kuulostaa tuon perusteella!
 
Loistavalta vehkeeltä kuulostaa tuon perusteella!
USB ajurin voi ainakin poistaa ilman että mitään muutosta toimintaan ilmaantuu, ja esimerkiksi bootin yhteydessä tai biosissa toimii tasan tarkkaan samalla tavalla kuin jos kone olisi windowssissa. Helposti paras tapa hoitaa vesijäähyn ohjaaminen. En voi käsittää ihmisiä jotka mielummin maksaa lisää rahaa emolevyistä tuuletinporttien tai lämpötilamittareiden määrän takia.
 
USB ajurin voi ainakin poistaa ilman että mitään muutosta toimintaan ilmaantuu, ja esimerkiksi bootin yhteydessä tai biosissa toimii tasan tarkkaan samalla tavalla kuin jos kone olisi windowssissa. Helposti paras tapa hoitaa vesijäähyn ohjaaminen. En voi käsittää ihmisiä jotka mielummin maksaa lisää rahaa emolevyistä tuuletinporttien tai lämpötilamittareiden määrän takia.
Itse olin myös sortumassa tuohon hommaan (asus z490-i) kunnes vähän revikoita seurailin missä todettiin VRM:n olevan ihan tuhnu vs. muiden firmojen lankut ja olisi hintaa ollut 50€ ekstraa:beye:. Lisäksi tuo antaa vähän mielenrauhaa kun 2/4 molexia käytössä :tup:
 
USB ajurin voi ainakin poistaa ilman että mitään muutosta toimintaan ilmaantuu, ja esimerkiksi bootin yhteydessä tai biosissa toimii tasan tarkkaan samalla tavalla kuin jos kone olisi windowssissa. Helposti paras tapa hoitaa vesijäähyn ohjaaminen. En voi käsittää ihmisiä jotka mielummin maksaa lisää rahaa emolevyistä tuuletinporttien tai lämpötilamittareiden määrän takia.
Onhan nuo ihan näppäriä, mutta kaikki ei halua ylimääräistä tauhkaa koneeseen...

Ja jos käyttää sen ~100€ parempaan emoon saa yleensä muutakin kuin lämpösensoriliitännän.

Tosin itse en nyt tarvinnut kun oli riittävät liitännät tuossa "ilmaisessa" bundle-emossa. (Jimm's BF 9900k / Asus ROG Strix Z390-F)

Ei nuo huonoja vaihtoehtoja todellakaan ole. Makuasioita.
 
Kiinassa pojat oli nopeampia kun länsimaalaset. Eli homman nimi nyt ois se, että pitäs päättää kumman valmistajan blokki päätyy korttiin.



Barrowin blokkiin menee kuulemma vakiobackplate, mutta tossa on vähän hölmö kiinnitys siinä mielessä et se ei oo pelkästään backplaten puolella olevien ruuvien avulla kiinni, vaan osa on PCB:n puolella jäähyn alla. En tiedä saitteko selityksestä kiinni, mutta kuitenkin. Bykskillä tulis sitten ihan uutta backplatea mukana ja toi jokseenkin typerä vakio virtaliitinratkasu on tehty silleen et tota vakiopalikkaa ei käytetä, vaan Bykskin vehkeessä tulis erikseen sleevatut kaapelit joihin sit menee kasipinniset kiinni. Barrow halvempi, mutta onko näistä kellään mitään suurempaa sanottavaa et kummalla on yleisesti ottaen ollu laadukkaammat blokit? Barrowilla kortti jää myös pidemmäks ja leveemmäks tosta vakiobackplatesta johtuen, mutta sillä ei taida omalla kohdalla olla mitään merkitystä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 405
Viestejä
4 511 458
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom