Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Onhan nuo ihan näppäriä, mutta kaikki ei halua ylimääräistä tauhkaa koneeseen...

Ja jos käyttää sen ~100€ parempaan emoon saa yleensä muutakin kuin lämpösensoriliitännän.

Tosin itse en nyt tarvinnut kun oli riittävät liitännät tuossa "ilmaisessa" bundle-emossa. (Jimm's BF 9900k / Asus ROG Strix Z390-F)

Ei nuo huonoja vaihtoehtoja todellakaan ole. Makuasioita.
Mielummin ”ylimääräistä” HW tauhkaa kuin joku kauhea emovalmistajan oma tuuletinsofta. Ja joo, jos laittaa 100€ lisää emolevyyn niin sietää saadakkin jotain ylimääräistä, ei toi quadro ole kuin 40€.

Makuasioita toki, mutta omasta mielestä paljon parempi systeemi kuin vaikka corsairin vastaavat ja emolevyltä jos ottaa kaiken niin sinne tulee näkyville ihan järkyttävä määrä kaiken maailman tuuletin ja rgb kaapeleita ja lopputulos ei ainakaan kovin siistiltä näytä.
 
Kiinassa pojat oli nopeampia kun länsimaalaset. Eli homman nimi nyt ois se, että pitäs päättää kumman valmistajan blokki päätyy korttiin.



Barrowin blokkiin menee kuulemma vakiobackplate, mutta tossa on vähän hölmö kiinnitys siinä mielessä et se ei oo pelkästään backplaten puolella olevien ruuvien avulla kiinni, vaan osa on PCB:n puolella jäähyn alla. En tiedä saitteko selityksestä kiinni, mutta kuitenkin. Bykskillä tulis sitten ihan uutta backplatea mukana ja toi jokseenkin typerä vakio virtaliitinratkasu on tehty silleen et tota vakiopalikkaa ei käytetä, vaan Bykskin vehkeessä tulis erikseen sleevatut kaapelit joihin sit menee kasipinniset kiinni. Barrow halvempi, mutta onko näistä kellään mitään suurempaa sanottavaa et kummalla on yleisesti ottaen ollu laadukkaammat blokit? Barrowilla kortti jää myös pidemmäks ja leveemmäks tosta vakiobackplatesta johtuen, mutta sillä ei taida omalla kohdalla olla mitään merkitystä.
Ite oon Byksiä ja Barrowia hommaillu ristiin ihan sen mukaan mikä miellyttää silmää ja on paremmin saatavilla, eli en ainakaan itse ole kokenut, että kumpikaan ois sen laadukkaampi kuin toinen. Noista jos ite valkkaisin, niin menisin tolla Bykskillä, koska se on mun mielestä paremman näkönen.
 
Mielummin ”ylimääräistä” HW tauhkaa kuin joku kauhea emovalmistajan oma tuuletinsofta. Ja joo, jos laittaa 100€ lisää emolevyyn niin sietää saadakkin jotain ylimääräistä, ei toi quadro ole kuin 40€.

Makuasioita toki, mutta omasta mielestä paljon parempi systeemi kuin vaikka corsairin vastaavat ja emolevyltä jos ottaa kaiken niin sinne tulee näkyville ihan järkyttävä määrä kaiken maailman tuuletin ja rgb kaapeleita ja lopputulos ei ainakaan kovin siistiltä näytä.
Kyllä olet oikeassa että emovalmistajien softat on pääasiassa ihan hirveitä virityksiä...
Itse säädän kaikki Biosista ja ohjelmia ei ole asennettuna.
Kotelon tuuletinhubin kautta menee suurin osa johdoista.
(Kotelossa 14x120mm + 2x140mm + 1x40mm tuulettimet)
 
Ite oon Byksiä ja Barrowia hommaillu ristiin ihan sen mukaan mikä miellyttää silmää ja on paremmin saatavilla, eli en ainakaan itse ole kokenut, että kumpikaan ois sen laadukkaampi kuin toinen. Noista jos ite valkkaisin, niin menisin tolla Bykskillä, koska se on mun mielestä paremman näkönen.
Bykskin blokki munkin mielestä ehkä esteettisesti vähän miellyttävämpi, ei jää niin jäätävän kokoseks kortti sit. Plus mulla on vielä sitä paskaa saapumiserää tää kortti siinä mielessä et tossa 2x8-pin virtapalikassa mikä on vakiona kiinni voi olla sitä ongelmaa et ne pinnit lähtee menemään huljunmuljun ja virtakaapelin kytkeminen vaikeutuu sit kun pinnit menee vähän sisäänpäin. Tuskin ne kiinalaisetkaan saa noita sleevattuja kaapeleita niin pahasti tyrittyä et kortti syttyis tuleen kun noi mukana tulevat sleevatut kytkee.
 
Bykskin blokki munkin mielestä ehkä esteettisesti vähän miellyttävämpi, ei jää niin jäätävän kokoseks kortti sit. Plus mulla on vielä sitä paskaa saapumiserää tää kortti siinä mielessä et tossa 2x8-pin virtapalikassa mikä on vakiona kiinni voi olla sitä ongelmaa et ne pinnit lähtee menemään huljunmuljun ja virtakaapelin kytkeminen vaikeutuu sit kun pinnit menee vähän sisäänpäin. Tuskin ne kiinalaisetkaan saa noita sleevattuja kaapeleita niin pahasti tyrittyä et kortti syttyis tuleen kun noi mukana tulevat sleevatut kytkee.
Katot vaan, että menee piuhat suoraa samoihin pinneihin, niin tuskin noista kummosia ongelmia tulee.
 
Ja on vissiin sellaisia etta kerran säädät ja unohdat lojumaan, tarviiko edes softan olla päällä että toimii?
Voi huoletta irrottaa usb-johdon kokonaan, jos esim. tarvitsee paikan jollekin muulle tai haluaa ylimääräiset johdot pois tms. Lisäksi on vaihtoehto hommata erillinen "ulkoinen" usb-piuha, mikä ainakin itsellä helpottaa asioita, kun Quadro on ulkoisen radin kyljessä, vähän etäällä koneesta. Mielestäni ainoa miinus tuossa on kortin kokoon nähden valtavan molexin käyttö ja vieläpä kohtisuoraan. Saisi olla SATA ja liitin kyljessä.
ilmeisesti oli ihan valmistajaltakin loppu noi 16/10mm eiszapfen 90-asteiset ruuviliittimet, kun niitä nyt varrottu.
P.S. Nyt kun kaivelin laatikoita, niin huomasin, että mullahan olis noita 2kpl kuparin värisenä, mutta tarvisit vissiin 4 ja mielellään mustana kumminkin? Toisena pikasena vaihtoehtona tällaisia olis Jimmsin varastossa: Phobya 16/10mm ruuviliitin, 90° kulma, G1/4, kompakti, hopea - 5,80€ , jos nyt kaikki muut osat odottaa vain noita kulma-adaptereita.
 
Voi huoletta irrottaa usb-johdon kokonaan, jos esim. tarvitsee paikan jollekin muulle tai haluaa ylimääräiset johdot pois tms. Lisäksi on vaihtoehto hommata erillinen "ulkoinen" usb-piuha, mikä ainakin itsellä helpottaa asioita, kun Quadro on ulkoisen radin kyljessä, vähän etäällä koneesta. Mielestäni ainoa miinus tuossa on kortin kokoon nähden valtavan molexin käyttö ja vieläpä kohtisuoraan. Saisi olla SATA ja liitin kyljessä.

P.S. Nyt kun kaivelin laatikoita, niin huomasin, että mullahan olis noita 2kpl kuparin värisenä, mutta tarvisit vissiin 4 ja mielellään mustana kumminkin? Toisena pikasena vaihtoehtona tällaisia olis Jimmsin varastossa: Phobya 16/10mm ruuviliitin, 90° kulma, G1/4, kompakti, hopea - 5,80€ , jos nyt kaikki muut osat odottaa vain noita kulma-adaptereita.
Juu no tässä vaiheessa kun "enää" 2 viikkoa siihen että noita saa, niin pysyn varmaan noissa, mutta harmi kun Jimssin nopea toimitus ei periydy noihin valmistajiin yms, ilmeisesti ollut täysin loppu ja tulossa mitä pikimmiten, GPU-blokki jonka tilasin eilen aliexpressistä tulee abouttiarallaa samaan aikaan noiden kanssa, niin nytten kärsivällisenä venataan loppuun saakka :)
 
Sanokaas riittääkö Alphacool Eisbaer LT pyörittämään kahden 240mm blokin, cpu ja gpu vesiä? Olisin kiinnostunut menemään näihin vesileikkeihin mukaan harrastus mielessä. Mainostettu maximi virtaus on 100l/h
Niin kuin muutkin sanoivat, niin en suosittele. 240mm kenno + gpu blokki on jo ylärajoilla, vaikka laittaisi sen tehokkaamman DC-LT pumpun LT-blokkipumppu -komboon.
Netin kuvien perusteella Define C:ssä on hyvin tilaa muille ratkaisuille.
 
Tuli selailtua uusia koteloita vesijäähy mielessä. Tällä hetkellä vuoden nakki Fractal Define XL. Koteloon pitäisi saada mahtumaan 140x280 + 120x360 radit ja erikoisuutena kahteen CD asemapaikkaan asennettava säiliö mallia Alphacool dual reservoir. Onko sellaisia koteloita enää edes olemassa missä olisi 5.25” slotteja?
 
Tuo Phanteks P500A vaikuttaa hyvältä kotelolta vesijäähy projektiin. Oma projekti on vasta jäähy palikoiden haalinta vaiheessa.

Phanteks P500A D-RGB BLACK - Jimms

Phanteks Enthoo Pro2 on vielä huomattavasti parempi ja hintakin aikalailla sama:
Phanteks Enthoo PRO 2, ikkunallinen ATX-täystornikotelo, ARGB, musta - 139,90€

Tuohan on vähän halvempi versio Phanteks Enthoo 719 kotelosta joka on aikalailla parhaita koteloita vesileikkeihin. (sama runko)
 
P500A kotelon etupaneelin kun modaa niin tähän saa paremmin vielä tilaa sisäpuolelle. Mulla on hankittuna tähän jo 9x SilentiumPC Stella HP ARGB 140mm PWM tuulettimia. Kotelon mukana tulevat tuulettimet joutaa arkiston kätköihin mun mielestä, ostin tän D-RGB mallin sen takia kun tuossa on tuo valo tuossa powerikotelon kyljessä :). Tähän on aluksi tulossa EK CE 420 radi ja myöhemmin sit lisään kattoon vielä EK CE 280 radin. Tuo 420 radi saapuu ens viikolla.

En kyllä kattonu tuota Enthoota ollenkaan, kun koteloa etsiskelin.

Phanteks Enthoo Pro2 on vielä huomattavasti parempi ja hintakin aikalailla sama:
Phanteks Enthoo PRO 2, ikkunallinen ATX-täystornikotelo, ARGB, musta - 139,90€

Tuohan on vähän halvempi versio Phanteks Enthoo 719 kotelosta joka on aikalailla parhaita koteloita vesileikkeihin. (sama runko)
 
P500A kotelon etupaneelin kun modaa niin tähän saa paremmin vielä tilaa sisäpuolelle. Mulla on hankittuna tähän jo 9x SilentiumPC Stella HP ARGB 140mm PWM tuulettimia. Kotelon mukana tulevat tuulettimet joutaa arkiston kätköihin mun mielestä, ostin tän D-RGB mallin sen takia kun tuossa on tuo valo tuossa powerikotelon kyljessä :). Tähän on aluksi tulossa EK CE 420 radi ja myöhemmin sit lisään kattoon vielä EK CE 280 radin. Tuo 420 radi saapuu ens viikolla.

En kyllä kattonu tuota Enthoota ollenkaan, kun koteloa etsiskelin.
Ei se huono kotelo ole tuokaan P500.

Itsellä on tuo 719 ja siinä on edessä EK SE 360, lattiassa EK SE 360 ja sivussa EK PE 480 push/pull tuulettimilla.

Tässäkin on valo tossa powerikotelon kyljessä... ;)
 
Mä halusin tehdä tällä kertaa 140mm tuulareilla systeemin :). Mulla on tuo näyttiksen riser kitti kans tuohon P500A koteloon. Näillä näkymin Ryzen 5900X ja RTX3070 setti majottautuu sinne. Aluksi voi olla putkentaivuttelun harjotuskohteena nykyinen i7-9700K ja RTX2080 setti kuitenkin ensin.
 
Tänne tulee seuraavaan settiin TT level 20 XT. Pienen jääkaapin kokoinen :D emolevy menee tuossa kotelossa vaakatasoon ja kattoon mahtuu viel gpu blockin kanssa 2kpl 480mmx45mm. Tai ns. prossun päälle voi laittaa niin paksun kuin kaupasta löytää.

 
Hieno kotelo Level 20 XT :kippis::hammer: Itselle kuitenkaan ei ole paikkaa tuon malliselle kotelolle tässä tietokonenurkkauksessa.
 
Tulispa nyt toi lian li 0-11 mini ni pääsis päivittää koteloa Corsairin AIR 240:stä. Nykyseen ei mahdu kun 27/30mm paksu ja 45mm paksu 240 radi. O-11 miniin sais 2x45 paksut, yksi semmonen ylimääränen lojuu nurkissa.

Harkinnassa on kyllä myös cooler master NR200P + yksi sisänen radi + ulkonen radi jos viittis alkaa isompaa (pienempää) muutosta tekemään setuppiin.

Kaavaillu semmosta setuppia tolla NR200:lla, että ulkosen radin vois irrottaa esim putsausta varten ja sisänen 240 radi pitäs kevyelläkin kuormalla koneen toiminnassa. Pikaliittimien yhteyteen palloventtiili ohituskytkentää varten silloin ku ulkonen radi ei oo kii. Eihän tässä nyt mitään käytännön järkeä oo, mutta ois kiva toteuttaa. Nyt kun on 2x45mm ja 1x30mm radi, nii vois tehä DIY ulkosen radin kahesta 240 radista, kun ei raaski moraa tai supernovaa/novaa ostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ite hommasin TT:n Core X71 TG:n seuraavia vesileikkejä ajatellen, että mahtuu riittävästi radeja. Tällä hetkellä ajatuksena ois laittaa 2x360 (katto+kellari) radia ja luultavasti niin paksu 480 eteen kun mahtuu. En oo vielä osia mallaillut, mutta vähän näyttää siltä, että täyden ATX-lankun, paksun radin ja ison pumppukombonkin kanssa jää melko väljän oloseks, mutta onpahan tilaa rakennella. :D
Tarkotus ois taivutella ensimmäinen kova looppi 12/16mm putkesta ens vuoden aikana, kunhan nyt ensin saa koneen päivitettyä. Tällä kertaa ajattelin tehdä ajan ja ajatuksen kanssa, kun nykyinen kone jää HTPC käyttöön, niin voin sen kuitenkin ottaa takas omaan käyttöön, kun looppia suunnittelee ja askartelee - edellisen kerran ei ollut mitään backuppia, eli olin ilman konetta sen aikaa kun looppia rakentelin, niin tuli tehtyä enemmän "kasaan vaan äkkiä, kunhan toimii" -mentaliteetilla. :rolleyes:
 
Ite hommasin TT:n Core X71 TG:n seuraavia vesileikkejä ajatellen, että mahtuu riittävästi radeja. Tällä hetkellä ajatuksena ois laittaa 2x360 (katto+kellari) radia ja luultavasti niin paksu 480 eteen kun mahtuu. En oo vielä osia mallaillut, mutta vähän näyttää siltä, että täyden ATX-lankun, paksun radin ja ison pumppukombonkin kanssa jää melko väljän oloseks, mutta onpahan tilaa rakennella. :D
Tarkotus ois taivutella ensimmäinen kova looppi 12/16mm putkesta ens vuoden aikana, kunhan nyt ensin saa koneen päivitettyä. Tällä kertaa ajattelin tehdä ajan ja ajatuksen kanssa, kun nykyinen kone jää HTPC käyttöön, niin voin sen kuitenkin ottaa takas omaan käyttöön, kun looppia suunnittelee ja askartelee - edellisen kerran ei ollut mitään backuppia, eli olin ilman konetta sen aikaa kun looppia rakentelin, niin tuli tehtyä enemmän "kasaan vaan äkkiä, kunhan toimii" -mentaliteetilla. :rolleyes:

Eikö tuossa kannattaisi laittaa alas 2x360 ja eteen 480 niin jää katto vapaaksi poistotuulettimille? Parhaat lämmöt varmaan saisi noin.
 
Eikö tuossa kannattaisi laittaa alas 2x360 ja eteen 480 niin jää katto vapaaksi poistotuulettimille? Parhaat lämmöt varmaan saisi noin.
Olin aatellu laittaa virtalähteen kellariin, jollon ei mahu 360 kun yhelle puolelle. Toisaalta jos virtiksen laittas ylös, niin sais ehkä vähän täydemmän näköseks ja onhan toi 1000W Prime Ultra sinänsä ihan esittelykelpoisen näkönen, mutta kaapelit taas jäis nätimmin piiloon kellarissa.. :hmm:
Pitää vielä pyöritellä ja tutkia ajatuksen kanssa enemmän, kunhan saa uuden koneen tuonne kasattua ja saa hahmoteltua kokonaisuutta paremmin. Ite oon tykänny pitää positiivista painetta kopassa, niin ei mene kissankarvat suodattimien ohi niin helposti, enkä kyllä ole nykyselläkään 5x120mm (360 katossa ja 240 edessä) sisään 1 ulos järjestelyllä havainnut lämmöissä ongelmia.
Toisaalta taas toi on sen verran iso kotelo, että saattaa jäädä turhankin tyhjän näköseks, jos ei katossa radia ole. Pirun hankala hahmottaa ja suunnitella, kun ei ole mitään palikoita vielä tonne sisään laitettavaks. :D
 
Olin aatellu laittaa virtalähteen kellariin, jollon ei mahu 360 kun yhelle puolelle. Toisaalta jos virtiksen laittas ylös, niin sais ehkä vähän täydemmän näköseks ja onhan toi 1000W Prime Ultra sinänsä ihan esittelykelpoisen näkönen, mutta kaapelit taas jäis nätimmin piiloon kellarissa.. :hmm:
Pitää vielä pyöritellä ja tutkia ajatuksen kanssa enemmän, kunhan saa uuden koneen tuonne kasattua ja saa hahmoteltua kokonaisuutta paremmin. Ite oon tykänny pitää positiivista painetta kopassa, niin ei mene kissankarvat suodattimien ohi niin helposti, enkä kyllä ole nykyselläkään 5x120mm (360 katossa ja 240 edessä) sisään 1 ulos järjestelyllä havainnut lämmöissä ongelmia.
Toisaalta taas toi on sen verran iso kotelo, että saattaa jäädä turhankin tyhjän näköseks, jos ei katossa radia ole. Pirun hankala hahmottaa ja suunnitella, kun ei ole mitään palikoita vielä tonne sisään laitettavaks. :D
Joo positiivinen paine kannattaa olla.
Minulla on 14x120mm tuulettimet radien läpi sisään ja 2x140mm ulos. Toimii hyvin.

Jos laittaa kellariin powerin tuossa varmaan joutuu ainakin prossun 8-pin johdolle jatkoa laittamaan?

Tai saahan tuohon vaikka cablemodilta custom kaapelit sopivilla mitoilla.
 
Joo positiivinen paine kannattaa olla.
Minulla on 14x120mm tuulettimet radien läpi sisään ja 2x140mm ulos. Toimii hyvin.

Jos laittaa kellariin powerin tuossa varmaan joutuu ainakin prossun 8-pin johdolle jatkoa laittamaan?

Tai saahan tuohon vaikka cablemodilta custom kaapelit sopivilla mitoilla.
Tossa virtiksessa on varsin pitkiä kaapeleitakin mukana ja mulla on kyllä tarveaineet omien piuhojen ja sleevauksien tekoon, jos meinaa jäädä vajaaksi. :)

Edit. 65cm näyttää olevan noi 8-pinniset piuhat.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään kokemusta noista Aquatuning.de b-luokan tuotteista? Katselin että saisi radiaattorin sopu hintaan sieltä.
 
Kysely onko kenelle sattunut osumaan silmään että olisi black ice radi jossain kaupassa varastossa.
Etsinnässä olisi 280mm SR2 ja en ole mistään sellaista vielä löytänyt ja yhdestä nettikaupasta koitin sellaista tilata mutta yli 4kk odottelun jälkeen perusin tilauksen.
 
Kysely onko kenelle sattunut osumaan silmään että olisi black ice radi jossain kaupassa varastossa.
Etsinnässä olisi 280mm SR2 ja en ole mistään sellaista vielä löytänyt ja yhdestä nettikaupasta koitin sellaista tilata mutta yli 4kk odottelun jälkeen perusin tilauksen.
Jimssille ainakin sain lisättyä heidän threadissaan pyytämällä black ice GTS 240:n, en tiedä pystyvätkö lisäämään tuon sinun omasi mut worth a shot :tup:
 
Kyselin joskus sieltä saatavutta olisko ollut viime vuonna ja eivät pystyneet auttamaan.
Katsoin saksan ja Uk kauppoja mutta siellä myydään myöskin eioota.
 
Kysely onko kenelle sattunut osumaan silmään että olisi black ice radi jossain kaupassa varastossa.
Etsinnässä olisi 280mm SR2 ja en ole mistään sellaista vielä löytänyt ja yhdestä nettikaupasta koitin sellaista tilata mutta yli 4kk odottelun jälkeen perusin tilauksen.

Docmicrosta ei ole mitään kokemuksia, mutta ovat kuitenkin virallinen hardwarelabsin jälleenmyyjä. Highflowsta on tullut muutama tilaus, hyvin on toiminut.
 
Highflowista plussaa itseltä myös, nopea toimitus joskin vähän hintava, laittoivat myös jimms tyylillä asennusnamuja mukaan :tup:
 
Voikohan bykskin 1080ti gaming x -blokkiin vaihtaa ledinauhaa itse? Yksi ledeistä näköjään luovuttanut ja on tummansininen säädöistä riippumatta.
Hyvin todennäköisesti voi, lienee sitä normi silikonipäällysteistä ledinauhaa. Itse vaihdoin EKWB:n monoblockiin pimenneen 12V -> 5V RGBW. Mulla vois tuommonen lyhyt pätkä löytyäkin riippuen nauhan tyypistä...
 
Hyvin todennäköisesti voi, lienee sitä normi silikonipäällysteistä ledinauhaa. Itse vaihdoin EKWB:n monoblockiin pimenneen 12V -> 5V RGBW. Mulla vois tuommonen lyhyt pätkä löytyäkin riippuen nauhan tyypistä...

Kiitos, pitääkin tutkia loopin huollon yhteydessä.
 
Noniin tuulettimet, pumppu ja radit hankittu! GPU blokki tilattu, kunhan AlphaCool saa sen lähetettyä...

Radeiksi tulee EK:n 360mm PE x 2 ja Yksi 360mm SE.

Nyt pitäsi päättää vielä CPU blokki. Valinta on osumassa: EK-Waterblocks EK-Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, CPU-blokki - 105,00€ , joka on ilmeisiesti ihan pätevä?

Suurin mietinnän aihe on, letkut vai kovat putket? Toki putket olisi näyttävämmät, mutta kokemusta custom vesijäähyistä ei ole ollenkaan. Eli taitaa olla helpompi mennä alkuun pehmeillä letkuilla? Ne voi päivittää sitten koviksi, kunhan saa ensin loopin kasaan.

Tämmöistä settiä suunnittelin tilaavani:
2x EK-Waterblocks EK-DuraClear 11,1/15,9mm PVC-letku, kirkas - 17,70€
16x EK-Waterblocks EK-STC Classic 10/16 - Black Nickel, suora ruuviliitin, musta nikkeli - 4,10€
6x EK-Waterblocks EK-AF Classic Angled 90° - Black Nickel, adapteri-/jatkoliitin, musta nikkeli - 6,20€
2x EK-Waterblocks EK-AF Extender 6mm -jatkoliitin, uros -> uros, G1/4, Black Nickel - 3,50€
2x EK-Waterblocks T-haaroitin, 3x G1/4 sisäkierre, musta nikkeli - 9,30€
2x EK-Waterblocks EK-Torque Angled 45° - Black Nickel -adapteri, G1/4" uros/naaras, musta nikkeli - 9,40€
2x EK-Waterblocks EK-CSQ G1/4 kierretulppa, EKWB Logo, musta nikkeli - 4,10€


Tiedän, että tyhjennysventtiili puuttuu, mutta niitä ei Jimssillä tunnu olevan varastossa minkäänlaista. Puuttuuko tästä jotain olennaista? Onnistuuko täyttö pumpun kautta?

Ajattelin laittaa yhden y-liittimen sivuradin ja ylädain väliin ja siihen ilmausruuvin. Mutta minkälainen liitin siihen kannattaa laittaa? Vai tartteeko sitä ollenkaan?

Nyt on ensimmäinen nestejäähy rakennettu pojan kanssa.... Aikaa meni pyöreästi semmoinen 14 tuntia.

Aika monta kertaa joutui purkamaan ja palaamaan suunnittelupöydälle. Alkuun suunnitelmissa oli laittaa pumppu kotelon takaosaan, jotta letkua olisi tullut näkösälle mahdollisimman vähän ja sen mukaan looppi jo kertaalleen kasattiinkin. Ennen täyttöä kuitenkin tuli pojalta uusi ohjeistus, laitetaan sittenkin pumppu näkyville. Noh, ei kun tekemään...

Se täytyy sanoa, että EK leak testeri on ihan huippu! Ja EK:n pyörivät 90 asteen kulmat suuri pettymys.... Nestettä meni semmoinen 1,2 litraa.

Toivottavasti saisi vielä GPU blokin pikaisesti ja näyttikseen virtakaapelit, niin saisi tämän lopulliseen muotoonsa.

Laitan kuvan spoileriin, tosiaan vilkkuvaloja löytyy ja kaikkia, pois lukien näyttiksen orkkisvalot, voi ohjata Corsairin iCuen kautta.

Huonot kuvat:
20201028_015053.jpg
20201028_015114.jpg
 
Ite hommasin TT:n Core X71 TG:n seuraavia vesileikkejä ajatellen, että mahtuu riittävästi radeja. Tällä hetkellä ajatuksena ois laittaa 2x360 (katto+kellari) radia ja luultavasti niin paksu 480 eteen kun mahtuu. En oo vielä osia mallaillut, mutta vähän näyttää siltä, että täyden ATX-lankun, paksun radin ja ison pumppukombonkin kanssa jää melko väljän oloseks, mutta onpahan tilaa rakennella. :D
Tarkotus ois taivutella ensimmäinen kova looppi 12/16mm putkesta ens vuoden aikana, kunhan nyt ensin saa koneen päivitettyä. Tällä kertaa ajattelin tehdä ajan ja ajatuksen kanssa, kun nykyinen kone jää HTPC käyttöön, niin voin sen kuitenkin ottaa takas omaan käyttöön, kun looppia suunnittelee ja askartelee - edellisen kerran ei ollut mitään backuppia, eli olin ilman konetta sen aikaa kun looppia rakentelin, niin tuli tehtyä enemmän "kasaan vaan äkkiä, kunhan toimii" -mentaliteetilla. :rolleyes:
Hiukan joudut koteloa modaamaan jos 1x480 ja 2x360 radit suunnittelet mahduttavasi koppaan.
Projeti osiosta löytyy ketju tuolla kotelolla ja radi setillä.
 
Onko tässä ketjussa ehdottaa koteloa johon mahtuisi kaksi 360 radia vähintään? Kotelon pitää olla valkoinen tai helposti maalattavissa (eli pystyy purkamaan ruuveilla kokonaan). O11 Dynamic xl kävisi, mutta epäilyttää et mahtuuko sinne miun vega64 strix blokin kanssa leveyden puolesta. Sit tietysti on TT view71 ja väriltään tummia TT core x71, phanteks 719 ja Fractal define 7 xl. Tiedän että vähän väärä ketju, mutta kotelopuolella ei oikein tullut vastauksia
 
Onko tässä ketjussa ehdottaa koteloa johon mahtuisi kaksi 360 radia vähintään? Kotelon pitää olla valkoinen tai helposti maalattavissa (eli pystyy purkamaan ruuveilla kokonaan). O11 Dynamic xl kävisi, mutta epäilyttää et mahtuuko sinne miun vega64 strix blokin kanssa leveyden puolesta. Sit tietysti on TT view71 ja väriltään tummia TT core x71, phanteks 719 ja Fractal define 7 xl. Tiedän että vähän väärä ketju, mutta kotelopuolella ei oikein tullut vastauksia

Itse ostaisin mikäli koolla ei ole väliä (saat kaksi 2x560)

O11 Dynamic xl olisi minun valinta tuon jälkeen.

Sitten jos tuota ei halua niin
Menee 2x360 tai 420/280 tai 420/240/240. Mulla on tuossa Meshify S2 korttina RTX 3090 TUF ja hyvin on tilaa, vaikka on olevinaan jättikortti.
 
Viimeksi muokattu:
Se fiilis kin rtx 3000-sarjan saatavuusseuranta muuttui juuri alphacool-liittimet saatavuusseurannaksi itsellä :lol: :beye:
 
@Aughengo
Vesijäähdytyskoteloista, kun on puhe niin voin kyllä suositella Corsair 1000D -mallia. Ainakin itsellä oli se lähtökohta, että halusin nimenomaan overkill-vesijäähdytysmahdollisuuden. Jos pelkkää 2x360 hakee niin sitten ei ole oikea kotelo. :-D

Laitoin eteen 2x480 ja sitten tilasin kattoa varten uudet kiinnityspisteet (8x120 paikat) ja laitoin kattoon 2x360 (480:llä ois pitänyt modailla paksumpien radien kanssa). Nyt on sitten tulevaisuuttakin varten jäähdytystehoa ja ei tarvitse tuulettimia pyöritellä kovin lujaa. :)

Heitetään vielä bonussektori niin LianLi Dynamic XL voisi olla myös yksi vaihtoehto...
 
O11 Dynamic xl olisi minun valinta tuon jälkeen.
Heitetään vielä bonussektori niin LianLi Dynamic XL voisi olla myös yksi vaihtoehto...
Kyllä se taitaa olla O11 Dynamic XL mikä tulee valittua. 1000D ja muut massiiviset kotelot ovat vielä budjetin ulkopuolella lähinnä siksi että pitäsi olla varaa laittaa ne täyteen vesijäähykamaa. Tämä taasen tarkoittaisi että menisi 300€ alkuun radeihin ja siihen liittimet ja muut päälle, eli "säästän" 600€ ostamalla 200€ kotelon vs 1000D+laajennettu jäähy. Vaikka harvemmin vesijäähyissä mitään järkeä on, niin voi kuitenkin vähän yrittää järkeillä jossakin. Ehkä sitten jossakin myöhemmässä vaiheessa tulee hankittua 1000D tai vastaava
 
Kyllä se taitaa olla O11 Dynamic XL mikä tulee valittua. 1000D ja muut massiiviset kotelot ovat vielä budjetin ulkopuolella lähinnä siksi että pitäsi olla varaa laittaa ne täyteen vesijäähykamaa. Tämä taasen tarkoittaisi että menisi 300€ alkuun radeihin ja siihen liittimet ja muut päälle, eli "säästän" 600€ ostamalla 200€ kotelon vs 1000D+laajennettu jäähy. Vaikka harvemmin vesijäähyissä mitään järkeä on, niin voi kuitenkin vähän yrittää järkeillä jossakin. Ehkä sitten jossakin myöhemmässä vaiheessa tulee hankittua 1000D tai vastaava

1000D saa kyllä poltettua rahaa. Tästä esim 729,30 € distroplate.
 
Phanteks Enthoo Pro 2 on ainakin yksi mihin sopii eikä hinta erityisen korkea n140€
Myös fractalin R6 mutta en tiedä kuinka ahdasta tulee kunnollisen 45+mm kennon kanssa.
 
Se täytyy sanoa, että EK leak testeri on ihan huippu! Ja EK:n pyörivät 90 asteen kulmat suuri pettymys.... Nestettä meni semmoinen 1,2 litraa.
Tuntuivat vuotavan, jos niihin tuli pientäkään vääntöä.

Jos tarkoitat vuodolla sitä, että EK:n kulmaliittimet suhauttavat väännettäessä ilmaa, kun systeemi on paineistettu leak testerillä, niin ei huolta. Itse olin aivan romuna, kun kaikki kulmat pihauttivat ilmanpaineet pihalle pienestä muljautuksesta. Lueskelin sitten jotain foorumeita ja uskaltauduin täyttämään systeemin vedellä, niin kuin nähtävästi sinäkin. 24 h pyörittelin testiajoa pumppu täysillä, kuplia pois kallistellen ja heilutellen ja paperirättejä vahtien, eikä mitään ongelmaa. Pisaraakaan ei ole vuotanut myöskään käytön aikana, buildi on ollut kasassa lähes vuoden päivät.
 
Jos tarkoitat vuodolla sitä, että EK:n kulmaliittimet suhauttavat väännettäessä ilmaa, kun systeemi on paineistettu leak testerillä, niin ei huolta. Itse olin aivan romuna, kun kaikki kulmat pihauttivat ilmanpaineet pihalle pienestä muljautuksesta. Lueskelin sitten jotain foorumeita ja uskaltauduin täyttämään systeemin vedellä, niin kuin nähtävästi sinäkin. 24 h pyörittelin testiajoa pumppu täysillä, kuplia pois kallistellen ja heilutellen ja paperirättejä vahtien, eikä mitään ongelmaa. Pisaraakaan ei ole vuotanut myöskään käytön aikana, buildi on ollut kasassa lähes vuoden päivät.
Kyllä niissä kulmissa tuntuu olevan laatu ihan mitä sattuu. Omista kuudesta kappaleesta 2 vuosi... Tämä siis nesteet sisällä. 45 asteen kulmat ovat paljon tasalaatuisempia. Vaihdoin 90 asteiset Barrowin tekeleisiin.
 
Jos tarkoitat vuodolla sitä, että EK:n kulmaliittimet suhauttavat väännettäessä ilmaa, kun systeemi on paineistettu leak testerillä, niin ei huolta. Itse olin aivan romuna, kun kaikki kulmat pihauttivat ilmanpaineet pihalle pienestä muljautuksesta. Lueskelin sitten jotain foorumeita ja uskaltauduin täyttämään systeemin vedellä, niin kuin nähtävästi sinäkin. 24 h pyörittelin testiajoa pumppu täysillä, kuplia pois kallistellen ja heilutellen ja paperirättejä vahtien, eikä mitään ongelmaa. Pisaraakaan ei ole vuotanut myöskään käytön aikana, buildi on ollut kasassa lähes vuoden päivät.

Juuri tätä tarkoitin! Itse otin kaikki kulmat, jotka eivät olleet aivan välttämättömiä, kokonaan pois kierrosta. Sain vihdoin testerillä paineet pysymään. Vasta sen jälkeen uskalsin täyttää kierron.

Tyhmä kysymys ilmaamisesta; Itse laitoin letkun pumppuun kiinni ja sitä kautta täytin nesteet kiertoon. Letkun pää oli korkein kohta, laitoin nippusiteellä kiinni kotelon reunaan ja annoin olla auki n. vuorokauden pumppu päällä. Sen kummemmin en koteloa käännellyt, mutta en ainakaan ole huomannut että ilmaa olisi ollut kierrossa ensimmäisen 10 min jälkeen. Tai mistäpä sitä tietää kuinka paljon sitä radien sisällä on.... Onko jotain hyvää keinoa tarkistaa onko kierrossa ilmaa? Ja miten sen saisi sieltä pois?
 
Tyhmä kysymys ilmaamisesta; Itse laitoin letkun pumppuun kiinni ja sitä kautta täytin nesteet kiertoon. Letkun pää oli korkein kohta, laitoin nippusiteellä kiinni kotelon reunaan ja annoin olla auki n. vuorokauden pumppu päällä. Sen kummemmin en koteloa käännellyt, mutta en ainakaan ole huomannut että ilmaa olisi ollut kierrossa ensimmäisen 10 min jälkeen. Tai mistäpä sitä tietää kuinka paljon sitä radien sisällä on.... Onko jotain hyvää keinoa tarkistaa onko kierrossa ilmaa? Ja miten sen saisi sieltä pois?

Kyllä ne ilmat sieltä radin sisältä yleensä tulee putkiin/letkuihin näkyville kun pumpun laittaa päälle. Jos haluaa varmistella, niin käännä kotelo ylös/alaisin ja laita kone käyntiin. Samoin voi laittaa kyljelleen. Tuollalailla kääntelemällä tulee varmasti ilma näkyville, jos niitä olisi piilossa esim. radin sisässä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 804
Viestejä
4 558 174
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
Erästäjä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom