Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Kävin nappaamassa Etrasta akryyliputkea, kun oli puolet halvempaa ku nuo mitä Jimssistä saa. Noissa näkyy jotain pieniä jälkiä niin saako niitä jotenkin buffattua pois vai pitääkö vaan hyväksyä tilanne ? :)
 
Akryyli on huonompi valinta kuin petg, ja akryyli on havelmpaa kuin petg, joten mitenköhän nyt mahtoi sittenkään käydä?

Näyttääkö halkeamilta vai vain naarmuilta? Akryyliä voi kiillottaa, mutta kuulostaa kyllä "rahan haaskaamiselta" ostaa puolet halvempaa putkea ja jynssätä se erotus sitten käsittelyyn?
 
Kävin nappaamassa Etrasta akryyliputkea, kun oli puolet halvempaa ku nuo mitä Jimssistä saa. Noissa näkyy jotain pieniä jälkiä niin saako niitä jotenkin buffattua pois vai pitääkö vaan hyväksyä tilanne ? :)
Tee hiomapaperilla putkista taivutuksen jälkeen 'frosted'-tyylisiä? :P
Havainnollistava kuva:
kp2jwscgk0031.jpg
 
Akryyli on huonompi valinta kuin petg, ja akryyli on havelmpaa kuin petg, joten mitenköhän nyt mahtoi sittenkään käydä?

Näyttääkö halkeamilta vai vain naarmuilta? Akryyliä voi kiillottaa, mutta kuulostaa kyllä "rahan haaskaamiselta" ostaa puolet halvempaa putkea ja jynssätä se erotus sitten käsittelyyn?

Ei ne kyllä halkeamia ole, jotain sellaisia pieniä valkoisia jälkiä. Kattelin eilen YTstä että jotain auton ajovalojen linssin kirkastamis töhnää vois kokeilla.

Olin ensin meinannut kyllä PETG putkia, mutta kun vähän joka toisella foorumilla on jotain kauhukuvia putket päät trumpettina vissiin kun lämmöt on kasvaneet ja sen mukana paine, vaikka tuskin tuo nyt niin yleistä on koska niitä kumminkin myydään niin paljon :).
 
Pistähän kuvia missä on oikein tehdyt putket ja insertit sisällä :btooth:

Netissä, kuten joka aiheesta, on ihan kauheasti kaikkea paskaa ja siksi en ihan kaikkea jaksa "uskoa".. Kuten tässäkään. Esim mun pumppu ei suostunut startata uudella aquaero firmiksellä koska oli vaihtanut pwm controllin pois päältä jne. Koneen pirunen kerkes kaatua pariinkin otteeseen, ennen kun kerkesin säätää taas toimivaksi (pakkosyötin 12v ilman pwm 0 singnaalia, eli ilman sinqnaalia ollenkaan, koska aquaero jostain syystä pitää PWM 0% eikä pwm ei singnaalia. Noh neste kävi kyllä 80 asteessa prossublokin luona (ir kamera) ennen kun tajusin mistä kiikastaa. Joo, vähän olin "väliinpitämätön" kun yritin vaan päästä softalla säätää, ettei tarttis kaapeleita irrotella ja koteloa availla jne. Noh, mitään ei käynnyt. Hengissä ollaan ja konekkin on.

Ja tosiaan tuosta akryyliputkien halkeilustakin on juttua sekä testejä.


Mutta taivuttelemaan olen oppinut ja yksi sääntö esim on, että ensin leikataan putket ylimittasiks ja tehdään mutkat oikeisiin kohtiin ja sitten leikataan putki oikeaan mittaan, -2mm, johon ängetään insertti sisään..

e. Kunhan siis halusin tuoda myös esiin, että ei välttistä järkevää ostaa halvempaa putkea jos joutuu käyttämään rahaa sen siistimiseen. Missä "säästö".
 
Viimeksi muokattu:
Joo sehän tässä onkin vähän ongelmana, kun kaikkialla on tietoa puolesta ja vastaan ja kun on tekemässä ekaa custom looppia eikä haluas heti boblauttaa vehkeitä :)

Ei toi säästö ollut se pääasia vaan myös saatavuus ja sen helppous kun tuo pulju on melkein takaovella. Jimmsillä ei näytä olevan kauheasti tavaraa hyllyssä ja kiinasta tilaamisessakin on omat koukeronsa.
 
Nuo jäätyneet putket ovat omaan makuun sen verran hyvännäköiset, että jos itselläni putkissa olisi jotain jälkiä, niin tuollaiset tekisin.
 
Samaa mieltä, etenkin vaalean sinisen veden kanssa tosi makeet :)
Ja jos on rgb:tä koneessa, niin tuollaiset putket näyttävät hienoilta. Ikään kuin kaappaavat sen valon sisäänsä. Ja jos tykkää käyttää vain kirkasta nestettä, niin nuo näyttävät sillainkin todella hyvältä.
 
Pitää kyllä melkein tehdä tollaset kun seuraan kerran tyhjentää loopin.
 
Itse kans juuri ajattelin että voisi tuollaisen modin... Tosi paljon itsellä tuli putkiin jälkiä kun loopin kasasin :(
 
Olin ensin meinannut kyllä PETG putkia, mutta kun vähän joka toisella foorumilla on jotain kauhukuvia putket päät trumpettina vissiin kun lämmöt on kasvaneet ja sen mukana paine, vaikka tuskin tuo nyt niin yleistä on koska niitä kumminkin myydään niin paljon :).

Pitää olla kyllä melko pieleen rakennettu setti että PETG putket alkaa muotoonsa muuttamaan käytössä lämpöjen ja paineiden takia, hyvin varauksellisesti kannattaa nuo varsinkin ulkomaiset foorumit lueskella. On niissä asiaakin, mutta myös todella paljon urbaania legendaa. PETG on varsinkin ekaa kertaa rakentavalle paljon helpompi valinta (pehmeiden letkujen jälkeen) ja oikein tehtynä moisia ongelmia ei ole, akryyli on huomattavasti vaikeampi työstettävä. Kannattaa kattella kaikki opastusvideot läpi sen käsittelystä, niin tulee mahdollisimman vähän virheitä matkalla.
 
Pitää olla kyllä melko pieleen rakennettu setti että PETG putket alkaa muotoonsa muuttamaan käytössä lämpöjen ja paineiden takia, hyvin varauksellisesti kannattaa nuo varsinkin ulkomaiset foorumit lueskella. On niissä asiaakin, mutta myös todella paljon urbaania legendaa. PETG on varsinkin ekaa kertaa rakentavalle paljon helpompi valinta (pehmeiden letkujen jälkeen) ja oikein tehtynä moisia ongelmia ei ole, akryyli on huomattavasti vaikeampi työstettävä. Kannattaa kattella kaikki opastusvideot läpi sen käsittelystä, niin tulee mahdollisimman vähän virheitä matkalla.
Nuo petg:n sulamiset tms yleensä johtuneet esim. hajonneesta pumpusta, jolloin vesi ei kierrä ja prossublokki pääsee kuumenemaan niin paljon, että petg menettää muotonsa. En kyllä tiedä miten todennäköistä tuollainen on, kun luulisi prossunkin lämpöjen olevan taivaissa jo siinä kohtaa.
 
Lumimiehenkin aika on sitten hypätä vähän tuommoiseen mitä voisi sanoa sekasikiöön. Nyt on nuo alphacoolin Eisbaer extreme ja Eiswolf GPX. Yhtälöstä poistetaan tuo Eiswolffin blokki joka korvataan Heatkiller IV:lla, kaikki tehdasletkut vaihtuu myös. Eisbaerin VPP755 jää siis pumpuksi.
Suunnitelma olis Eisbaer edessä pystyssä ja entinen Eiswolfin jäähdytin kotelon pohjalla, molemmissa flektit puhaltaa koteloon sisälle. Kotelon kattoon pari ulos puhaltavaa flektiä.
Kierroksi meinasin Eisbaer, Heatkiller iv, jäähdytin pohjalla, cpu, piirisarja ja takaisin Eisbaeriin.
Eihän tuosta kaunista tule, siksi ei tulekkaan koteloa ikkunalla :D

Lisämotivaatiota (lue rahaa) kun tulee tarpeeksi niin vaihtuu tuo Eisbaer pois ja laajentuu ehkä ulkoisella jäähdyttimellä.

(Rojuina siis R7 3800x, x570 taichi, Palit 2080ti oc, koteloksi tulee Define 7 XL)

Jotainhan tuossa tulee menemään vituiksi.

Tätä järjestelmää sivuten
Onko kenelläkään tuoreita havaintoja näitten CPU pumppujen esiäidistä eli Swiftech Apogee Drive 2 sesta
Löytyykö kiinanmaalta kopiota , alkuperäiset on tainneet hukkua kokonaan
 
Nuo petg:n sulamiset tms yleensä johtuneet esim. hajonneesta pumpusta, jolloin vesi ei kierrä ja prossublokki pääsee kuumenemaan niin paljon, että petg menettää muotonsa. En kyllä tiedä miten todennäköistä tuollainen on, kun luulisi prossunkin lämpöjen olevan taivaissa jo siinä kohtaa.

Periaatteessa on mahdollsta myös reilusti alimitoitetuilla jäähdyttimillä ja väärän mittaisilla putkilla saada ongelmia. Jos nesteen lämmöt menee yli 50C ja putket on jännityksellä....
 
Periaatteessa on mahdollsta myös reilusti alimitoitetuilla jäähdyttimillä ja väärän mittaisilla putkilla saada ongelmia. Jos nesteen lämmöt menee yli 50C ja putket on jännityksellä....
Joo tuo on totta, mutta varmaan vähintääkin yhtä harvinaisia tapauksia kuin nämä pumpun lahoamisesta johtuvat. Taitaa yleensä nämä petg sulamis jutut olla melkoisia kauhutarinoita.
 
Helposti saa vuotoja aikaan jos jättää putket jännitykselle, kun tiivisteet painuu yhdestä reunasta kovemmin ja vastaavasti jää toiselta löysemmälle. Ensimmäinen taivutettu putki vuoti itsellä EK:n painetesterissä (0,7bar), kun ei ollut aivan kohdalleen taivutettu. Kyseessä oli O11D distron ja kattoradin välinen lyhin 90deg putki.

En tiedä miten kokeneemmat taivuttelijat mittailee / sovittaa putkia, mutta itse otin tuon jälkeen kaikista liittimistä tiivisteet pois jolloin putkia oli helppo sovittaa paikalleen ja hienosäätää tarpeen mukaan. Sitten kun putki kävi justiinsa paikalleen, niin laitoin tiivisteet takaisin ja painetesterillä testaus komponentti kerrallaan.
 
radiii.jpegOnkohan kukaan käyttäny tuollaista radina rumahan toi on mutta varmasti ajaa asiansa?
Kyllähän autojen radeja käytettiin ennen valmisratkaisujen tuloa markkinoille. Itsekin käytin Saabista otettua ja toimi hyvin 2000-luvun puolivälin kiukaiden kanssa. Vähän joutui itse tinaamaan kuntoon, mutta mitäs pienistä. Kyllähän niiden jäähdytysteho on huomattavasti nykyisiä pikkuradeja parempi koonsa puolesta, mutta ei ne kovin käytännöllisiä ole.
 
Kyllähän autojen radeja käytettiin ennen valmisratkaisujen tuloa markkinoille. Itsekin käytin Saabista otettua ja toimi hyvin 2000-luvun puolivälin kiukaiden kanssa. Vähän joutui itse tinaamaan kuntoon, mutta mitäs pienistä. Kyllähän niiden jäähdytysteho on huomattavasti nykyisiä pikkuradeja parempi koonsa puolesta, mutta ei ne kovin käytännöllisiä ole.
Toi ei oo auton vaan jostaki vanhasta kylmäkoneesta
 
Onko kenelläkään tuoreita havaintoja näitten CPU pumppujen esiäidistä eli Swiftech Apogee Drive 2 sesta
Löytyykö kiinanmaalta kopiota , alkuperäiset on tainneet hukkua kokonaan
Ovat tainneet hukkua tosiaan. Rajoittaako kotelo vai minkä takia tuollaista miettinyt?

SFF-foorumilla vastaavanlainen projekti Formd T1 ("Sidearmd"):n suunnittelijalta (prototyyppivaiheessa): Prototype - FreeFlo 48mm CPU Block + Pump ja sitten mieleen tulee Eisbaer LT joka toimii hyvin 1 radin ja 2 blokin loopissa, mutta toiseen radiin taitaa jo loppua tehot kesken. Tuonkin saatavuus yksinään melko heikkoa, mutta valmiina AIO:na luulis jostain löytyvän.
 
Kyllä sitä osaa tehdä itselle asioita hankalaksi... mutta kun väen väkisin halusin alas ja eteen noi kennot. Pikaliittimet ei suoraan mahtunut olemaan kennojen välissä, liittimet jäivät tuon "shroudin" tasalle ja niin lähelle reunaa että letkut eivät mahtuneet taittumaan niin pieneen tilaan. Tosin tuota eisbaeria ei kovin helpolla olisikaan saanut tuon Define 7 XL:n kattoon koska se on liian leveä (epätoivon hetkinä tuli sitäkin kokeiltua).
IMG_20200617_180323.jpg

Myös tuli askarreltua tuommoinen täyttöpullokin mitä oikeasti pitäisi vähän jatkokehitellä. Ilmaaminenkin oli helpompaa kuin epäilin, käytännössä minuutin parin homma.
IMG_20200618_172747.jpg

Eisbaerissa olisi saanut olla ilmaus myös siellä kennon toisessa päässä niin olisi päässyt vähän helpommalla kun sen laittaa tuollein kotelon eteen pystyyn.

Pitäisi jatkaa ajaa rasitustestikin mutta ei millään huvita tämmöisellä helteellä.
Idlessä ilma koneen sisään on n.30c, neste kennojen sisäänmenoissa noin 32c, deltaT noin 0,1 ja 0,3c (no joo, ei käytännössä mitään kun ei ole tarkkoja antureita).

No nyt kun tuon sai kansaan niin voikin aloittaa suunnittelemaan parannuksia kuten pieni säiliö kotelon kattoon (tietenkin itse tekemällä hst-putkesta), ulkoisen kennon lisääminen (eräs raato on varastossa), edellisen takia tehokkaampi pumppu, johtohelvetillekkin voisi tehdä jotain kuten määrämittaiset-kaapelit (erikseen sleevailua en kyllä ala harrastamaan). ZMT-letkunkin voisi korvata 16mm pexillä, taipuu kyllä helvetin huonosti ja liittimien saanti yhtä vaikeaa. Tai sitten 15mm r220 kromikuparilla, tosin tuotakaan ei pokata kovin pienelle säteelle.

Ps. ennenkuin joku tulee kommentoimaan "olisi kannattanut laittaa tyhjennyskin", niin en laittanut koska on noi sulkevat pikaliittimet mitkä on siinä suhteessa ihan perseestä kun ovat niin pitkät.
 
Siinä kuvaa omasta ensimmäisestä loopista mikä tuli laitettua kasaan tuossa reilu kuukausi sitten. Ei ole kovinkaan kaunis tai näyttävä, mutta sivupelti tuossa tulee olemaan :D
Tulevaisuudessa tulee lisäiltyä ainakin hana ja ehkä 240mm radin tilalle toinen 360mm jäähdytin + pumpulle oma teline (resonoi jonkin verran suoraan tuohon levyyn ruuvattuna)
 

Liitteet

  • 20200621_152252.jpg
    20200621_152252.jpg
    1,7 MB · Luettu: 139
Siinä kuvaa omasta ensimmäisestä loopista mikä tuli laitettua kasaan tuossa reilu kuukausi sitten. Ei ole kovinkaan kaunis tai näyttävä, mutta sivupelti tuossa tulee olemaan :D
Tulevaisuudessa tulee lisäiltyä ainakin hana ja ehkä 240mm radin tilalle toinen 360mm jäähdytin + pumpulle oma teline (resonoi jonkin verran suoraan tuohon levyyn ruuvattuna)
Onko tuo Barrowin pumppu-säiliö kombo? Toimiiko hyvin?
 
Noniin,

Ensimmäinen vesijäähdytys-setti prossulle saatu kasattua. Ihan mukavaa näpertämistä. Osat ostin käytettynä täältä joten kunto on mitä on, mutta miksikäs nuo nyt menisi, paitsi pumpulla tulee jossain vaiheessa tunnit täyteen. 12/10 PETG putkea ja muutamaa sinnepäin mutkaa lukuunottamatta ihan hyvin onnistui kasaaminen. Pari osaa jäi uupumaan/ei sopinut kiertoon, niin ne paikkasin modatuilla ETRA:n pneumatiikka osilla. Seuraavat loopit teen varmaankin pelkästään niillä, oli niin paljon helpommat kiinnitykset yms. PETG putkea pitää sitten tilata jostain lisää.

Prossun (i5-8600K, 4,7Ghz) lämmöt nousee pelatessa kuitenkin mielestäni liian korkeiksi n. 65-80°C. Vesikierron lämpötila pysyy max: 34°C. Avasin ja pesin prossublokin ennen kasaamista, molempien kosketuspinnat putsasin akasan CPU & heatsink cleanerillä. Noctuan töhnät väliin. Oliskohan kuitenkin blokin asennus mennyt vähän ketuilleen kun lämpötilaerokin on noin iso prossun ja veden välillä? Jäähdyttimenä on AIO paketista purettu fractal designin 360mm radi.

IMG_20200622_231235.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Noniin,

Ensimmäinen vesijäähdytys-setti prossulle saatu kasattua. Ihan mukavaa näpertämistä. Osat ostin käytettynä täältä joten kunto on mitä on, mutta miksikäs nuo nyt menisi, paitsi pumpulla tulee jossain vaiheessa tunnit täyteen. 12/10 PETG putkea ja muutamaa sinnepäin mutkaa lukuunottamatta ihan hyvin onnistui kasaaminen. Pari osaa jäi uupumaan/ei sopinut kiertoon, niin ne paikkasin modatuilla ETRA:n pneumatiikka osilla. Seuraavat loopit teen varmaankin pelkästään niillä, oli niin paljon helpommat kiinnitykset yms. PETG putkea pitää sitten tilata jostain lisää.

Prossun (i5-8600K, 4,7Ghz) lämmöt nousee pelatessa kuitenkin mielestäni liian korkeiksi n. 65-80°C. Vesikierron lämpötila pysyy max: 34°C. Avasin ja pesin prossublokin ennen kasaamista, molempien kosketuspinnat putsasin akasan CPU & heatsink cleanerillä. Noctuan töhnät väliin. Oliskohan kuitenkin blokin asennus mennyt vähän ketuilleen kun lämpötilaerokin on noin iso prossun ja veden välillä? Jäähdyttimenä on AIO paketista purettu fractal designin 360mm radi.
IMG_20200622_231235.jpg
IMG_20200622_231235.jpg
Millaiset lämmöt prossulla oli ennen vesikiertoa? Todennäköisesti nesteen ja prossun ero selittyy intelin hammastahnalla IHS:n alla eli seuraava projektisi on korkkaaminen.
 
Millaiset lämmöt prossulla oli ennen vesikiertoa? Todennäköisesti nesteen ja prossun ero selittyy intelin hammastahnalla IHS:n alla eli seuraava projektisi on korkkaaminen.

No joo, aikalailla samoissa lukemissa nuo lämmöt taisi pyöriä aiemminkin ilmajäähyllä (NH-14D). Vesijäähdytykseen siirtymisessä ei siis ollut alun alkujaankaan mitään järkeä, mutta kun pitää päästä kokeilemaan :p. Olikos tuohon korkkaamiseen olemassa joku työkalukin? Sitä tässä kaiketi pitää seuraavaksi alkaa väkertämään.
 
No joo, aikalailla samoissa lukemissa nuo lämmöt taisi pyöriä aiemminkin ilmajäähyllä (NH-14D). Vesijäähdytykseen siirtymisessä ei siis ollut alun alkujaankaan mitään järkeä, mutta kun pitää päästä kokeilemaan :p. Olikos tuohon korkkaamiseen olemassa joku työkalukin? Sitä tässä kaiketi pitää seuraavaksi alkaa väkertämään.
On ainakin Jimmsistä saatavilla Der8auer Delid Die-mate tai jotain tuon suuntaista. Itse käytin kyseistä työkalua ja Thermalgrizzlyn Conductonauttia (nestemetallia) korvaamaan vakiotahnan 7700K:hon. Onnistui hyvin ja lämmöt putosivat noin 25C NH-D15 jäähyllä.
 
Samalla on hyvä tarkistaa prossublokin pohja eli kiinnityspinta että on suora, jos ei ole, niin lasin/peilin päälle hiekkapaperia teipillä kiinni ja hioo sen suoraksi :)
 
On ainakin Jimmsistä saatavilla Der8auer Delid Die-mate tai jotain tuon suuntaista. Itse käytin kyseistä työkalua ja Thermalgrizzlyn Conductonauttia (nestemetallia) korvaamaan vakiotahnan 7700K:hon. Onnistui hyvin ja lämmöt putosivat noin 25C NH-D15 jäähyllä.

Just tuota Der8aueria katselinkin Jimmsiltä. Ootteko liimannu prossun millä liimalla takasin kasaan?
 
Samalla on hyvä tarkistaa prossublokin pohja eli kiinnityspinta että on suora, jos ei ole, niin lasin/peilin päälle hiekkapaperia teipillä kiinni ja hioo sen suoraksi :)
Jonkinverran sitä blokkia yytsäilin ja kyl se ainakin näytti suoralta peiliä vasten ja ei ollut epämääräisiä heijastuksia pinnassa.
 
Just tuota Der8aueria katselinkin Jimmsiltä. Ootteko liimannu prossun millä liimalla takasin kasaan?
Tätä laitoin itse. Speksien mukaan on täydellistä tähän tarkoitukseen ja hyvin on toiminut.

Laitoin IHS:n kulmien päälle pienet tipat siten, että IHS tarttuu kiinni, muttei kuitenkaan nouse, jolloin kontakti piikakun ja IHS:n välillä on mahdollisimman hyvä. Ei vastaa ulkonäöllisesti täysin alkuperäistä, mutta toimii täydellisesti. Der8auerin työkalua voi käyttää myös puristimena takaisinliimaamisen yhteydessä. Itse annoin silikonin kuivua yön yli puristuksessa.

Ilman silikoneja on myös mahdollista asentaa, mutta tuo tietysti omat haasteensa mukanaan.
 
Helpompi käsitellä kun laittaa nurkkiin tipat liimaa.
Itse oon käyttäny myös jotain auton moottoriin tarkoitettua liimaa.
 
Helpompi käsitellä kun laittaa nurkkiin tipat liimaa.
Itse oon käyttäny myös jotain auton moottoriin tarkoitettua liimaa.
Ihan liimaa esim pikaliimaa ei suositella käytettäväksi, koska jos tuleekin tarve vielä saada auki, niin ei enää käykään niin helposti. Silikonit ovat mielestäni parempia tähän tarkoitukseen.
 
Ihan liimaa esim pikaliimaa ei suositella käytettäväksi, koska jos tuleekin tarve vielä saada auki, niin ei enää käykään niin helposti. Silikonit ovat mielestäni parempia tähän tarkoitukseen.

Kyllä juurikin sellaista tarkoitin. Eli moottoriin tarkoitettua liima/tiivistemassaa.
 
Noniin,

Ensimmäinen vesijäähdytys-setti prossulle saatu kasattua. Ihan mukavaa näpertämistä. Osat ostin käytettynä täältä joten kunto on mitä on, mutta miksikäs nuo nyt menisi, paitsi pumpulla tulee jossain vaiheessa tunnit täyteen. 12/10 PETG putkea ja muutamaa sinnepäin mutkaa lukuunottamatta ihan hyvin onnistui kasaaminen. Pari osaa jäi uupumaan/ei sopinut kiertoon, niin ne paikkasin modatuilla ETRA:n pneumatiikka osilla. Seuraavat loopit teen varmaankin pelkästään niillä, oli niin paljon helpommat kiinnitykset yms. PETG putkea pitää sitten tilata jostain lisää.

Prossun (i5-8600K, 4,7Ghz) lämmöt nousee pelatessa kuitenkin mielestäni liian korkeiksi n. 65-80°C. Vesikierron lämpötila pysyy max: 34°C. Avasin ja pesin prossublokin ennen kasaamista, molempien kosketuspinnat putsasin akasan CPU & heatsink cleanerillä. Noctuan töhnät väliin. Oliskohan kuitenkin blokin asennus mennyt vähän ketuilleen kun lämpötilaerokin on noin iso prossun ja veden välillä? Jäähdyttimenä on AIO paketista purettu fractal designin 360mm radi.

IMG_20200622_231235.jpg

Ootkos prossua korkkaillut? Eikös nuokasitonniset vähän surullisenkuuluisia ollut IHS:n ja prossun välisistä purkista. Liki kaikki kaverit korkkautti omansa kun ostivat uutena tullessaan, ihan pelkästään lämpöjen puolesta kun kellottelua"ei jaksa" opetella.
 
Olikos tuohon korkkaamiseen olemassa joku työkalukin?
Just tuota Der8aueria katselinkin Jimmsiltä
Ostamisen sijaan: Myydään - Skylake/Kabylake/Coffeelake korkkauspalvelu-ketju

Edit vastauksena alla olevaan ettei OT karkaa liikaa käsistä: ainakin itselle paljon helpompi olisi lainata, kun ei Suomen 10. suurimmasta kaupungista vielä (ainakaan tietääkseni) löydy minkäänlaista "julkista" 3d-printteriä, enkä omaakaan ole vielä viitsinyt ostaa
 
Viimeksi muokattu:
Ostamisen / lainaamisen sijaan: Intel Kaby Lake delid tool

Vaikka on Kaby Lakelle alunperin, toimii myös Coffee Laken kanssa. Printtausohjeiden noudattaminen on erittäin suositeltavaa, liian pienellä infillillä työkalu napsahtaa rikki ja siinä samalla tuhoat myös prossusi. Oikein printattuna ei mitään ongelmia.
 
Hmm.. jaa'a. Enpä tullut kyllä aatelleeksi. Mut ei se kovin painava ollut, että veikkaisin alumiinia. Meinasitko että radin jäähdytysteho loppuisi kesken?
 
Hmm.. jaa'a. Enpä tullut kyllä aatelleeksi. Mut ei se kovin painava ollut, että veikkaisin alumiinia. Meinasitko että radin jäähdytysteho loppuisi kesken?
Alkuperäisen kysyjän mielessä oli varmaankin yhteensopivuus kuparisten/messinkisten osien kanssa. Alumiinia kun ei kannata laittaa samaan kiertoon noiden kanssa, koska siitä aiheutuu ennemmin tai myöhemmin korroosiota. AIO jäähyissä metallien sekoittamista jostain syystä käytetään, mutta harvemmin niidenkään elinikä kovin montaa vuotta on. Ja kai kun tarpeeksi väkevää nestettä laittaa, niin saa reaktiota hidastettua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 812
Viestejä
4 566 602
Jäsenet
75 025
Uusin jäsen
seponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom