Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

GPU-blokki uupuu ja suomitarjonta aika heikkoa. Barrow BS-MSG2080M-PA voisi ehkä hiukan kinostaa. Esim Aquatuning.fi 139,96 toimituksineen. Amazon.de 148,90€. Kiinasta tietty halvemmalla, mutta postit ~30$ ja jos tullilotosta ALV päälle mennee ~140€ tietämille. Ja ei ole oikein aikaa eikä hermoja odotella enää viikkokausia. Puhumattakaan takuupuolesta käytännössä, jos sattuu huono pulla.

Mut mut, pointti on seuraava: kiinaninssinöörit on kokonaan unohtaneet VRAM VRM:t:

1593635759802.png
1593636956456.png


Ei oikein uskaltaisi jättää videorammien VRM:ää muhimaan tonne pleksin ja piirilevyn väliin ilman ilman vettä saati henkäystäkään (onhan siinä about 3-4mm rakoa). Varsinkaan kun nää Sampan GDDR6:t kellottuu helevetin hyvin (stable 8751MHz) ja RDR2 vaatii kaiken mitä 2080S:stä saa puristettua irti, joten takuulla käy kuumana. Puhumattakaan VRM:stä, joka kaiketi helposti menee jopa yli 100 asteen muutenkin (en ole mitannut, mutta näin kertoo Intewebz ;)).

Mitä mieltä H2O- ja HW-konkarit tästä?

P.S. Turvallinen ratkaisu olisi Alphacool GPX-N M05 (tilaus AC:lla sisässä, 144.90€), mutta oon jo yli 3 viikkoa odottanut ja toimitusaika-arvio on nyt 12-13 päivää (oli yli kk aiemmin). Eikä napostaisi ottaa Jimm's:tä tai AT:lta EK-Quantum Vector Trioa, kun hintakin 161,50€ ilman backplatea (mikäli sillä nyt pahemmin virkaa on, kun kolme tuularia pystyssä olevan näyttiksen alla (piirilevyn taustakin siis saa hyvin ilmaa) ja hyvä ilmakierto O11D:ssä muutenkin (9 120mm tuularia, 6 sisään, 3 ulos).
 
Viimeksi muokattu:
GPU-blokki uupuu ja suomitarjonta aika heikkoa. Barrow BS-MSG2080M-PA voisi ehkä hiukan kinostaa. Esim Aquatuning.fi 139,96 toimituksineen. Amazon.de 148,90€. Kiinasta tietty halvemmalla, mutta postit ~30$ ja jos tullilotosta ALV päälle mennee ~140€ tietämille. Ja ei ole oikein aikaa eikä hermoja odotella enää viikkokausia.

Mut mut, pointti on seuraava: kiinaninssinöörit on kokonaan unohtaneet VRAM VRM:t:

1593635759802.png
1593636956456.png


Ei oikein uskaltaisi jättää muistien VRM:ää muhimaan tonne pleksin ja piirilevyn väliin ilman ilman henkäystäkään (onhan siinä about 3-4mm rakoa). Varsinkaan kun nää Sampan GDDR6:t kellottuu helevetin hyvin (stable 8751MHz) ja RDR2 vaatii kaiken mitä 2080S:stä saa puristettua irti, joten takuulla käy kuumana. Puhumattakaan VRM:stä, joka kaiketi helposti menee jopa yli 100 asteen muutenkin (en ole mitannut, mutta näin kertoo Intewebz ;)).

Mitä mieltä H2O- ja HW-konkarit tästä?

P.S. Turvallinen ratkaisu olisi Alphacool GPX-N M05 (tilaus AC:lla sisässä, 144.90€), mutta oon jo yli 3 viikkoa odottanut ja toimitusaika-arvio on nyt 12-13 päivää (oli yli kk aiemmin). Eikä napostaisi ottaa Jimm's:tä tai AT:lta EK-Quantum Vector Trioa, kun hintakin 161,50€ ilman backplatea (mikäli sillä nyt pahemiin virkaa on, kun kolme tuularia pystyssä olevan näyttiksen alla (piirilevyn taustakin siis saa hyvin ilmaa) ja hyvä ilmakierto O11D:ssä muutenkin (9 120mm tuularia, 6 sisään, 3 ulos).
Kyllä se VRM on tuossa Barrowin blokissa jäähdytettynä. Noita kondensaattoreita (jonka yli viiva) ei tarvitse jäähdyttää, kuten ei välttämättä myöskään induktoreita. Mosfeteille on tuo ohut kaistale blokissa, missä pitäisi tulla kontakti.

Tuolla taaempana olevista (ympyröidyistä) mosfeteista en sitten tiedä, kun ovat MSI:n oman PCB:n suunnittelua(?). Alphacoolin blokin ohjeissa sinnekin laitetaan lämpötyynyillä kontakti blokkiin, kun taas EK:n blokissa näyttäisi olevan sinne ulottuva kaistale, mutta asennusohjeissa ei kerrota että sinne pitäisi laittaa mitään lämpötyynyjä. Barrowin blokissa tosiaan nuo jäävät kokonaan plexin alle, mutta minulla ei ole hajua mitä virkaa nuo mosfetit ajavat ja ovatko ne edes tärkeitä (eli lämpiävätkö merkittävästi).

Barrowin blokkien kanssa on kyllä aina yhtä sun toista ihmettelemistä; blokit kun tuntuvat olevan usein vähän sinne päin hutaistuja ja ohjeet ovat mallista riippumatta oikeastaan kaikissa blokeissa samat. Näin ainakin oma kokemus, referenssikortteihin menevät nätisti, mutta custom PCB:ien kanssa on aina hiukan kuumotusta syystä tai toisesta.

Edit: Löytyi tuota Barrowin blokkia Aliexpressista halvemmillakin posteilla (~82e posteineen). Ikinä ei ole itsellä jäänyt Aliexpressin tilaukset tulliin jumiin, mutta onhan siinä 'riskinsä'.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tuossa jämä pätkillä koe ponnistettua tuota putken hiomista ja sen verran hyvälle näyttää että iso ehkä, että toteutan tälläiset tässä kesäloman aikana kun loopi menee purkuun kuintenkin kotelon modaamisen takia :hmm:
2020-07-01 20.15.54.jpg2020-07-01 20.20.37.jpg2020-07-01 20.20.22.jpg

Hyvältä näyttää!

Oliko PETG- vai akryyliputkea?
 
Kyllä se VRM on tuossa Barrowin blokissa jäähdytettynä. Noita kondensaattoreita (jonka yli viiva) ei tarvitse jäähdyttää, kuten ei välttämättä myöskään induktoreita. Mosfeteille on tuo ohut kaistale blokissa, missä pitäisi tulla kontakti.

Tuolla taaempana olevista (ympyröidyistä) mosfeteista en sitten tiedä, kun ovat MSI:n oman PCB:n suunnittelua(?). Alphacoolin blokin ohjeissa sinnekin laitetaan lämpötyynyillä kontakti blokkiin, kun taas EK:n blokissa näyttäisi olevan sinne ulottuva kaistale, mutta asennusohjeissa ei kerrota että sinne pitäisi laittaa mitään lämpötyynyjä. Barrowin blokissa tosiaan nuo jäävät kokonaan plexin alle, mutta minulla ei ole hajua mitä virkaa nuo mosfetit ajavat ja ovatko ne edes tärkeitä (eli lämpiävätkö merkittävästi).
Toki. Core VRM:t on veden alla. VRAM VRM:t siellä sivummalla juurikin:



Viiva havainnollisti millä kohtaa on vesiraja Barrowissa.

Sekä EK:n että Alphacoolin blokeissa vaikuttaisi kovasti, että on otettu huomioon, kuten totta helevatussa pitääkin. Valistunut arvaukseni, mutta kyselin tietäviltä joilla on kokemusta aiheesta VRM lämmöt, tässä tapauksessa tappiin kellotettujen VRAMien suhteen, kun oikeastaan mitään jäähyä VRAM VRM:ille ei jää tällä Barrowin blokilla ;).

1593641387295.png
1593641178746.png
1593642058756.png
1593641968025.png

edit: Myös Bykskillä:
1593645362248.png


Barrowin blokkien kanssa on kyllä aina yhtä sun toista ihmettelemistä; blokit kun tuntuvat olevan usein vähän sinne päin hutaistuja ja ohjeet ovat mallista riippumatta oikeastaan kaikissa blokeissa samat. Näin ainakin oma kokemus, referenssikortteihin menevät nätisti, mutta custom PCB:ien kanssa on aina hiukan kuumotusta syystä tai toisesta.
Siltähän tää vaikuttaa aika selkeästi.
Edit: Löytyi tuota Barrowin blokkia Aliexpressista halvemmillakin posteilla (~82e posteineen). Ikinä ei ole itsellä jäänyt Aliexpressin tilaukset tulliin jumiin, mutta onhan siinä 'riskinsä'.
Thanks. Näin on pikkulinnut laulaneet, mutta ei pahemmin kiinnosta lotota. Mun tuurilla. Ja postit kuitenkin sen ~30e, 3 viikkoa odottelua ja takuiden hoitaminen käytännössä kallista ja vaikeaa, jos sattuu maanantaikappale kohdalle (tai jotain muuta ongelmaa).
 
Viimeksi muokattu:
Tsekkasin. Thanks edelleen, mutta ei ole 2080 Super Gaming X Trio:lle :/
Tismalleen sama blokki se on, myöhemmin on Barrow vaan päivittänyt tietoihin että sopii myös Super-malleille. Tuossa vaan jäänyt vanha kuva ja tuotetiedot.

Buildzoidin mukaan ei tuon Vmem VRM:n pitäisi lämmetä kauheasti:


Varmaankin on siis ihan okei jättää ne sinne plexin alle, vaikka vähän tyhmältähän se tuntuu. EK:n tai Alphacoolin blokeilla ei sitten tarvitse huolehtia, vaikka saakin maksaa lähes x2 enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Hei, olin kohta aloittelemassa ensimmäisen kovaputkiloopin rakentamista ja olen huomannut, että tutoriaaleissa monet "puhdistavat" putken pään jollain poranterällä. Onko se kartioterä vai mikä, millä se tehdään? Saa linkata osan tai kertoa et mikä se on, niin etsin itse jotain vastaavaa
 
Noita kalvaimia saa ihan tavallisesta putkari liikkeestä myös mutta en tiedä kuinka pieniä malleja niillä on hyllyssä.
Itse työn takia noita käyttänyt mutta siellä koko on hieman suuremp luokkaa 20-65mm.
 
Hei, olin kohta aloittelemassa ensimmäisen kovaputkiloopin rakentamista ja olen huomannut, että tutoriaaleissa monet "puhdistavat" putken pään jollain poranterällä. Onko se kartioterä vai mikä, millä se tehdään? Saa linkata osan tai kertoa et mikä se on, niin etsin itse jotain vastaavaa

Käytätkö akryyli vai petg putkia?
Akryyliputkien kanssa toimii tuollainen kalvain petg putkien kanssa parempi on hiomapaperi.
 
Veditkö ihan hiekkapaperilla? Ja kuinka karhealla? Hyvältä näyttää :thumbsup:
Tokmannilta nappasin ohimennen Kraft hiontatyyny paketin, jossa oli kahta karheutta 120 ja 240.
2020-07-03 08.54.56.jpg

Ensin hioin tuolla 120 ja 240. Pitää vielä käydä paikalliset puljut läpi että jos löytys vähän hienompaa vielä kun 240.
Toisaalta voisi vielä vähän karkeammallakin hioa aluksi ku 120, kun ei ihan kaikki naarmut hävinny. Tai sitten vaan jaksaa hiota kauemmin.
 
Käytätkö akryyli vai petg putkia?
Akryyliputkien kanssa toimii tuollainen kalvain petg putkien kanssa parempi on hiomapaperi.

Petgia meinasin käyttää. Eli petg ei säröile hiomapaperista? Onkos tuon petgin kalvailussa mitään komplikaatioita?
 
Jyrsimeksi noita on tupattu sanoa, putkijyrsin nimellä löytyy parempia mutta hintakin sitten aivan eri.
Tarviiko tuommoinen oikeasti jyrsintä vai menisikö puukko+hiomapaperi/viilakombolla, siis jos montaa kymmentä putkea ei tarvitse tehdä? Sisältähän poistetaan kurouma ja ulkoreunahan tarvitsee viisteen tiivisteiden takia.

Muokkaus: korjattu viimistä lausetta vastaamaan todellisuutta ajatusvirheenmuodosta.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnähän se on tärkein saada se terävä ulkoreuna pois että liittimien o-renkaat ei mene rikki. Toki sisäpuoli kannattaa katsoa ettei ole mitään "ylimääräistä" siinä.

Itse oon PETG:n kanssa pyöräyttäny eka sisä ja ulkoreunat tälläsella kun sellanen löytyy:
EK-Waterblocks EK-HD Tube Reamer putkenkalvain - 10,40€

Ja sitten ulkoreunat hiomapaperilla, koska tuolla ei saa PETG putkeen tasaista reunaa...

Ulkoreunat saa ihan pelkällä paperillakin ja puukolla varmastikkin onnistuu sisäreunasta tarpeen vaatiessa.
 
Hei, olin kohta aloittelemassa ensimmäisen kovaputkiloopin rakentamista ja olen huomannut, että tutoriaaleissa monet "puhdistavat" putken pään jollain poranterällä. Onko se kartioterä vai mikä, millä se tehdään? Saa linkata osan tai kertoa et mikä se on, niin etsin itse jotain vastaavaa
Kartion muotoinen hiomakivi dremeliin tai vaikka akkuporaan ja sillä siistii putkien sisäreunan.
 
Morjens, onko kukaan tilannu ek:n distroja?
Omaksi harmikseni huomasin huuhtelun yhteydessä että jokainen tulppa mikä on valmiiksi asennettu on kiristetty niin tiukkaan, että ympärille on tullut halkeamia.
Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Reilun kuukauden kerkesin säilytellä hyllyssä kunnes sain aikaa että ois ollu mahdollista asennella.
Tuote siis ek:n o11 front distro classic.
IMG_20200703_175815.jpg
 
Morjens, onko kukaan tilannu ek:n distroja?
Omaksi harmikseni huomasin huuhtelun yhteydessä että jokainen tulppa mikä on valmiiksi asennettu on kiristetty niin tiukkaan, että ympärille on tullut halkeamia.
Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Reilun kuukauden kerkesin säilytellä hyllyssä kunnes sain aikaa että ois ollu mahdollista asennella.
Tuote siis ek:n o11 front distro classic.
IMG_20200703_175815.jpg
Laitappa EKn supporttiin viestiä. Ei nuo itsekseen saa rueta halkeilemaan.
 
Tismalleen sama blokki se on, myöhemmin on Barrow vaan päivittänyt tietoihin että sopii myös Super-malleille. Tuossa vaan jäänyt vanha kuva ja tuotetiedot.
Jees. Sori, ihan oikea blokki, aiemmin itsekin tuon tsekaanut mut sattui silmään juurikin tuo yhteenspovien blokkien kuvatus aamuyöllä silmät ristissä ja aivosumussa ja unohdui. että juuri tämän saman olin jo tsekannut Barrowin suivuilta:
1593798955729.png1593798926146.png

Buildzoidin mukaan ei tuon Vmem VRM:n pitäisi lämmetä kauheasti:

Varmaankin on siis ihan okei jättää ne sinne plexin alle, vaikka vähän tyhmältähän se tuntuu. EK:n tai Alphacoolin blokeilla ei sitten tarvitse huolehtia, vaikka saakin maksaa lähes x2 enemmän.

40 ampeerilla 4W, miten paljon ajattelit jäähdyttä? Tai miten jäähdytät 300W kun tarvitset veden 4W:lle :D
Näin on. Kerrottiin videossa, mutta fiksuna poikana lopetin videon (kuuntelun) just ennen mainintaa tuosta. Ja olen myös hieman neuroottinen lämpöjen suhteen yleisesti ottaen. Ei napostele pahemmin polttaa pohjaan lähes 900e näyttistä. Siksi kysyinkin tietävämmiltä. Googlettamisen sijasta. Anyroad, case closed. Otan minkä blokin sitten otan ;)

Tai lykkään projektia suosiolla ja odotan et 3080 tulee myyntiin ta kyttään käytettyä Ti:tä, kun ei tää 2080S vaan riitä RDR2:lle 4K resolla ja:
eikä ole tod odotettavissa, että R* optimoisi mitään enää, eivät edes korjaa bugeja juurikaan, saati mitään utta sisältöä tai toiminnallisuuta eivätkä tee mitää grieffereille ja cheattereille. Rahat kyllä kelpaa ja uusille pelaajille koko ajan ingame alennuksia ja ilmaiskamaa yms.
 
Kiitos infosta! Pitääkin säätää tilausta kun vielä ei ole toimitettu. Miten sitten nuo Alphacoolin vedet? Otin punaista pitkäkestoista, onko nuo ihan valideja? Hienoin tulisi mustilla letkuilla mutta en tiedä uskallanko ensimmäiseen vesileikkiin ottaa muut kuin täysin läpinäkyvät letkut ettei kamoihin jää paljoa ilmakuplia.
Ei ole itellä kokemusta kuin akkuvedestä, mutta siirrytään tänne, jos täältä löytyisi joltain?

Kyllä ilmakuplat lopulta poistuu, kun ajelee pumppua eri kierroksilla ja kallistelee, joten miksipäs et vaihtaisi vielä mustiin letkuihin, jos ne olisi mieluisammat. Harmittavasti vaan EK ZMT:tä ei taida löytyä 13/10 koossa eli joutuisi liittimetkin vaihtamaan isompiin ja noin pienessä kotelossa muutenkin miettimään tuleeko liian ahdasta. Ilmauksen hoitaisin luultavasti Eisbaer irtonaisena ja mahdollisesti letkun pätkä täyttöaukkoon, jota pitkin ilmat pääsee pihalle ja toimii väliaikaisena minisäiliönä

E: lisäksi mustilla letkuilla vois ajaa akkuvedellä tai muilla kirkkailla nesteillä, jolloin ei tulisi tukkeutumia tai värjäymiä.
 
Ei ole itellä kokemusta kuin akkuvedestä, mutta siirrytään tänne, jos täältä löytyisi joltain?

Kyllä ilmakuplat lopulta poistuu, kun ajelee pumppua eri kierroksilla ja kallistelee, joten miksipäs et vaihtaisi vielä mustiin letkuihin, jos ne olisi mieluisammat. Harmittavasti vaan EK ZMT:tä ei taida löytyä 13/10 koossa eli joutuisi liittimetkin vaihtamaan isompiin ja noin pienessä kotelossa muutenkin miettimään tuleeko liian ahdasta. Ilmauksen hoitaisin luultavasti Eisbaer irtonaisena ja mahdollisesti letkun pätkä täyttöaukkoon, jota pitkin ilmat pääsee pihalle ja toimii väliaikaisena minisäiliönä

E: lisäksi mustilla letkuilla vois ajaa akkuvedellä tai muilla kirkkailla nesteillä, jolloin ei tulisi tukkeutumia tai värjäymiä.
jees, en kyllä ota paksumpaa letkua tähän projektiin. Vaihdan siis vain tuohon toiseen kirkkaaseen letkuun. Jos tosiaan noista nesteitä jollain on kokemuksia niin onko Alphacoolin Eiswasser crystal redissä ollut ongelmia?

EDIT. Otin nyt TYGON mustaa letkua ja EK Cryofuelia kirkkaana.
 
Viimeksi muokattu:
Kyselin tuolla kotelopuolella jo aiemmin saamatta mitään vastakaikua, joten kokeillaan täällä, kun kuitenkin toi vesijäähyily eniten kotelon valintaan itellä vaikuttaa.

Tarkoitus myöhemmin tänä vuonna rakennella uus kone ja koteloa tässä mietiskelen. Custom-looppi sinne tulee, eli radeille ja pumpulle tarttis tilaa ja mielellään esteetöntä ilmavirtaa, ettei tartte tuulettimia huudatella.
Tällä hetkellä eniten kiinnostais TT:n X71 TG, mutta 677mm korkeus hieman arveluttaa, kun pöydän ja lattian välissä on 690mm, eli jonkun verran varmasti vaikuttaa ilmavirtaan noin pieni väli, joten ajattelin kysellä oisko muilla mitään hyviä ideoita?
Kaikki isommat komponentit on vielä auki, eli emo, näyttis ja jäähykamat ei vaikuta kotelon valintaan, mutta tarkoitus ois saada mahdollisimman paljon radipinta-alaa ilman hengenahdistusta, että saa hiljasillakin tuuletinasetuksilla pysymään viileänä.
Em. syistä esim. O11, tai muu lasilaatikko ei nappaa, vaikka ihan tyylikkäitä ovatkin.

Ja ennen kuin tullaan MORAa tms. ehdottamaan, niin ei, ulkoinen radi ei ole vaihtoehto - oli jo riittävän taivuttelun takana saada vihreetä valoa uudelle koneelle emännältä ja radi roikkumassa koneen takana ei varmasti mene estetiikkafiltteristä läpi. :rofl2:

Edit. Se vielä unohtu mainita, että etupaneelissa ei tartte olla asemapaikkoja ja 3.5" HDD paikkojakaan ei välttämättä tarvitse, kun näillä näkymin mennään pelkillä SSDllä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyselin tuolla kotelopuolella jo aiemmin saamatta mitään vastakaikua, joten kokeillaan täällä, kun kuitenkin toi vesijäähyily eniten kotelon valintaan itellä vaikuttaa.


Kaikki isommat komponentit on vielä auki, eli emo, näyttis ja jäähykamat ei vaikuta kotelon valintaan, mutta tarkoitus ois saada mahdollisimman paljon radipinta-alaa ilman hengenahdistusta, että saa hiljasillakin tuuletinasetuksilla pysymään viileänä.
Em. syistä esim. O11, tai muu lasilaatikko ei nappaa, vaikka ihan tyylikkäitä ovatkin.

Ja ennen kuin tullaan MORAa tms. ehdottamaan, niin ei, ulkoinen radi ei ole vaihtoehto - oli jo riittävän taivuttelun takana saada vihreetä valoa uudelle koneelle emännältä ja radi roikkumassa koneen takana ei varmasti mene estetiikkafiltteristä läpi. :rofl2:

Edit. Se vielä unohtu mainita, että etupaneelissa ei tartte olla asemapaikkoja ja 3.5" HDD paikkojakaan ei välttämättä tarvitse, kun näillä näkymin mennään pelkillä SSDllä.
Lian Lin Lancool 2 mesh vaikuttaa ihan pätevältä. Tarvii vaan odottaa miten pärjää testeissä.
 
Kyselin tuolla kotelopuolella jo aiemmin saamatta mitään vastakaikua, joten kokeillaan täällä, kun kuitenkin toi vesijäähyily eniten kotelon valintaan itellä vaikuttaa.


Kaikki isommat komponentit on vielä auki, eli emo, näyttis ja jäähykamat ei vaikuta kotelon valintaan, mutta tarkoitus ois saada mahdollisimman paljon radipinta-alaa ilman hengenahdistusta, että saa hiljasillakin tuuletinasetuksilla pysymään viileänä.
Em. syistä esim. O11, tai muu lasilaatikko ei nappaa, vaikka ihan tyylikkäitä ovatkin.

Ja ennen kuin tullaan MORAa tms. ehdottamaan, niin ei, ulkoinen radi ei ole vaihtoehto - oli jo riittävän taivuttelun takana saada vihreetä valoa uudelle koneelle emännältä ja radi roikkumassa koneen takana ei varmasti mene estetiikkafiltteristä läpi. :rofl2:

Edit. Se vielä unohtu mainita, että etupaneelissa ei tartte olla asemapaikkoja ja 3.5" HDD paikkojakaan ei välttämättä tarvitse, kun näillä näkymin mennään pelkillä SSDllä.
Mites esim Lianli Lancool mesh? Siihe tais pari radia saada eteen ja kattoon ainakin. Julkaisivat sen ja o11 d minin juuri.

edit hidas.
 
Kyselin tuolla kotelopuolella jo aiemmin saamatta mitään vastakaikua, joten kokeillaan täällä, kun kuitenkin toi vesijäähyily eniten kotelon valintaan itellä vaikuttaa.


Kaikki isommat komponentit on vielä auki, eli emo, näyttis ja jäähykamat ei vaikuta kotelon valintaan, mutta tarkoitus ois saada mahdollisimman paljon radipinta-alaa ilman hengenahdistusta, että saa hiljasillakin tuuletinasetuksilla pysymään viileänä.
Em. syistä esim. O11, tai muu lasilaatikko ei nappaa, vaikka ihan tyylikkäitä ovatkin.

Ja ennen kuin tullaan MORAa tms. ehdottamaan, niin ei, ulkoinen radi ei ole vaihtoehto - oli jo riittävän taivuttelun takana saada vihreetä valoa uudelle koneelle emännältä ja radi roikkumassa koneen takana ei varmasti mene estetiikkafiltteristä läpi. :rofl2:

Edit. Se vielä unohtu mainita, että etupaneelissa ei tartte olla asemapaikkoja ja 3.5" HDD paikkojakaan ei välttämättä tarvitse, kun näillä näkymin mennään pelkillä SSDllä.
Itseltä kans suositus phanteksin 719 jos koko ei vain haittaa. Mulla 3x360 kiinni ja isommatkin olis menny mutta säästin ja käytin hyllyssä olleita. Lian lin pc o11 airiin mahtu kans 3x 360 mutta tilaa oli paljon vähemmän ja esteettisesti tuo 719 miellytti enemmän silmää.
 

Liitteet

  • 20200627_185530.jpg
    20200627_185530.jpg
    3 MB · Luettu: 98
Koolla ei niin hirveesti oo väliä, kunhan menee tuon pöydän alle ja jää tilaa ilmalle kiertää. Isomman kanssa tietty mukavampi vesileikkejä leikkiä.
Kiitokset vinkkaajille, tutustun näihin paremmin, kunhan kotiudun koneen ääreen. Muitakin ehdotuksia toki otetaan vielä vastaan, kun tarkoitus on rakennella ajan ja ajatuksen kanssa tuo seuraava setti. :)
 
Itseltä kans suositus phanteksin 719 jos koko ei vain haittaa. Mulla 3x360 kiinni ja isommatkin olis menny mutta säästin ja käytin hyllyssä olleita. Lian lin pc o11 airiin mahtu kans 3x 360 mutta tilaa oli paljon vähemmän ja esteettisesti tuo 719 miellytti enemmän silmää.

Ja tuossa on tilaa niin paljon että vaikka on 3 jäähdytintä ja distro-plate niin silti saa vielä laitettua tuulettimia poistamaan ilmaa kotelosta.
Itsellä tosiaan:
- edessä EK SE 360 ja tuulettimet PULL
- pohjassa EK SE 360 ja tuulettimet PULL
- sivussa EK PE 480 ja tuulettimet PUSH/PULL
- takana Phanteks D140 distro plate
- katossa 2x140 tuulettimet poistamassa ilmaa.

Ja tämä mahtuu vielä nätisti pöydän alle.

Ensin meinasin laittaa Corsair Obsidian 1000D, mutta aika tiukkaa olisi ollut mahduttaa pöydän alle ja hintaakin kotelolla toki 2.5x enempi.
 
JPEG_20200709_192734.jpg


Jotain typerää, koska ei tarvinnut maksaa mitään osista. Vesijäähdytetty GTX 745, fullcover blokinkin löysin tämmöiselle, mutta kaveri ei sitä suostunut sponssaa... En edes oikeastaan tiedä miksi lopussaan nyt halusi sponssata tuonkaan vesijäähdytetyksi.
 
JPEG_20200709_192734.jpg


Jotain typerää, koska ei tarvinnut maksaa mitään osista. Vesijäähdytetty GTX 745, fullcover blokinkin löysin tämmöiselle, mutta kaveri ei sitä suostunut sponssaa... En edes oikeastaan tiedä miksi lopussaan nyt halusi sponssata tuonkaan vesijäähdytetyksi.
Kyllähän tuollainen ohjus nyt vesijäähyn kaipaa :thumbsup:
 
Olis kyssäri. Onko sama, kumpaa puolta käyttää in ja out kantena? Tulee horisontaalisesti ja järkevästi ei saa lähtemään putkia eri puolilta resua. Vasemmanpuolimmainenhan se olis se vakio, missä on nuo isommat koverrukset, mut vaikuttaako se kuinka?
Edit: visuaalisessa mielessä tahtoisin käyttää tuota oikeanpuoleista, kun siinä on toisella puolella kolme reikää symmetrisesti
 

Liitteet

  • 15944068203936924692312509344705.jpg
    15944068203936924692312509344705.jpg
    3,3 MB · Luettu: 81
Olis kyssäri. Onko sama, kumpaa puolta käyttää in ja out kantena? Tulee horisontaalisesti ja järkevästi ei saa lähtemään putkia eri puolilta resua. Vasemmanpuolimmainenhan se olis se vakio, missä on nuo isommat koverrukset, mut vaikuttaako se kuinka?
Edit: visuaalisessa mielessä tahtoisin käyttää tuota oikeanpuoleista, kun siinä on toisella puolella kolme reikää symmetrisesti
Ei ole väliä. Kunhan vesi liikkuu säiliön läpi niin kaikki on hyvin. Toki vaikuttaahan se hieman virtaukseen, mutta ei niin merkittävästi.
 
Tilannepäivitystä duraclearin käyttäjille; Vaihtelinpa nesteet nyt reilun 2 vuoden jälkeen looppiin, kun näytti jotain fairyn jämiä (?) ilmaantuneen säiliöön. Päätin kurkata blokin ja pumpun sisään ihan varmuudeksi, pesin fairyllla ja huuhtelin radit suoraan kraanavedellä virtaussuuntaa ja painetta vaihtelemalla. Mitään poikkeavaa tuolta ei tullut jollei muutamia satunnaisia hiukkasia lasketa (voinut tulla asennuksen/purun yhteydessä). Hetken katselin letkuja ja totesin, että ero uuden ja 2v kirkkaiden nesteiden kanssa olleiden duraclearien välillä on niin pieni, että en viitsi rueta vaihamaan letkuja, kun uutta koteloa olen katsellut syksymmälle. Joten eikun kone kasaan ja kovaa ajoa. Nesteinä siis EK:n cryofuel. Osat koostuvat EK:n osista pitkälti pl. muutama kulmapala, hana ja pari liitintä, jotka barrowilta. Letkut siis ainakin omassa käytössä nyt kolmannella vuodella ja olkoot nyt sinne syksyyn. Muutin hieman kiertoa, joten yksi letku oli hieman pitkä, joten otan vertailukuvat 2v vanha vs uusi, kunhan päivä valkenee.

Tässä nyt on kyselty koteloita custom loopille, joten laitetaan nyt omatkin pohdinnat tuon osalta tänne:
Nykyinen kotelo on Fractal Design Define C vuodelta 2017. Tuohon on nyt ahdettuna 360mm + 240mm radit, EK D5 XTOP Revo + erillinen 360ml reseirvori. Ahdasta tuppaa olemaan ja tuossa tyhjätessä totesin, että huolto on niin työlästä, että koppa joutaa vaihtoon.

Uudelta kopalta odottaisin seuraavia ominaisuuksia:
-2x 360mm (toinen paksumpana, esim EK:n PE?)
-Tukeva, ja semi raskas. Define C on hieman peltipurkki imho.
-ATX emo ja Asusin "E-ATX"-emot olisi mukava saada mahtumaan.
-Hyvä ilmankierto ja optiot rakennella
-2,5 levypaikkoja muutama, jotta SSD:t mahtuu. Noille kelpaa vaan joku rako, kunhan saisi edes teipillä ne sinne runtattua.
-Mahdollisimman kopakti koko ja hillitty ulkonäkö.
-TG lasi tummennettuna olisi nice, mutta ei pakollinen

Mahdollisia vaihtohetoja on pyörinyt mielessä useampia, mutta O11 Air on ollut yksi potenttiaalinen. Tuohon saisi nuo radit toisen sivuun ulos ja toisen kattoon ulos, jolloin edestä ja pohjasta saisi intaket. En vaan pidä hirveästi tuosta etumaskin ulkonäöstä.
Toisena vaihtoehtona olen pitänyt edelleen Fractalin R6/R7 tai Define S2. Noissa kun olisi samalla tavalla tuolla takasivussa paikka radille, kuten Enthoo 719:ssä niin olisi bueno. Nämä toki ovat jo melko isoja, mutta ulkonäkö on omaan silmään hyvä. Toki tuon intaken tuonne sivuun voisi työstää, mutta siihen taas tarvittaisiin tiloja missä tehdä ja sopivia työkaluja, joita kerrostalosta ei löydy.
Tuo Enthoo 719 ja luxe 2 ovat pyörineet myös mielessä, mutta niissä taas tuo etumaski on hieman meh.
MORA on yksi vaihtoehto, vaikka suoraan tuohon Define C:n kylkeen, mutta tuo omat haasteensa, kuten liikuteltavuus ja ulkonäkö.


Olisiko ehdotuksia?
 
Jätä tuo resiervori pois, niin se antaa paljon enemmän pelivaraa koteloiden ja ilman kierron suhteen. Vähän työläämpi ilmata, mutta ei muut onglemaa.
En oikein itse näe mitään pointtia tuossa kokonaan pois jättämisessä. Tuon kannen voin vaihtaa ja tehdä siitä yksittäisen kombon, sekä pienentää säiliötä tarpeen mukaan. Jos tuon on Define C:hen tunkenut niin miksei muihinkin? :confused:
 
Se on ok. Yleensä se pönttö näyttää olevan eturadiaattorin takana pilaten ainakin sen ilmankierron täysin.
En kyllä usko, että sopivalle etäisyydelle asennettuna (FanMount) tuo pumppu mitenkään radikaalisti vaikuttaisi radiaattorin ilmankiertoon, etenkään jos kotelossa on ilmankierto taattu muutakin kautta, kuin tuon pumpun ohitse. Jos sinulla on tuosta jotain oikeita testituloksia niin laita ihmeessä.
 
Ei minulla ole testituloksia. Kysyit ehdotuksia ja esitin yhden. Itselläni koppa toi rajoitteita, kun halusin laittaa tuommoisen yhden monstan hoitamaan koko homman NZXT H400 pikkukopassa -- Alphacool NexXxoS Monsta Full Copper 360 jäähdytin - 123,90€

En saanut sitä mahtumaan kuin ilmam reservoidia. Hyvin on kyllä toiminut ainakin omasta mielestä. Lämmöt pysyvät alle 50 celssiuksessa joka tilanteessa.
 
@Hessu Ootko TT:n Core X71 TG:tä katellu? Itellä ainakin toistaiseksi ykkössijalla seuraavan setupin kodiksi.
 
Tuo Enthoo 719 ja luxe 2 ovat pyörineet myös mielessä, mutta niissä taas tuo etumaski on hieman meh.

Laitat tuolleen kulmaan kotelon niin ei tarvitse sitä etumaskia katsella ;)

PCmod_p01_094.jpg


Eihän tuo toki pieni ole, mutta hyvin mahtuu pöydän alle ja tilaa on erittäin hyvin vesijäähdytys rojuille. Ja saa vielä niitäkin SSD:tä helposti 3kpl taakse vaikka ottaa kaikki kelkat pois. Ja noille 3:lle on vielä oma lasi-ikkuna :D
 
@Hessu Ootko TT:n Core X71 TG:tä katellu? Itellä ainakin toistaiseksi ykkössijalla seuraavan setupin kodiksi.
Tuota vilkaisin joku aika sitten. Muuten kyllä ihan passeli, mutta koko on kyllä kohtuu iso. O11 olisi selvästi kompaktimpi. Ulkonäöllisesti sinänsä ihan ok.

Laitat tuolleen kulmaan kotelon niin ei tarvitse sitä etumaskia katsella ;)

PCmod_p01_094.jpg


Eihän tuo toki pieni ole, mutta hyvin mahtuu pöydän alle ja tilaa on erittäin hyvin vesijäähdytys rojuille. Ja saa vielä niitäkin SSD:tä helposti 3kpl taakse vaikka ottaa kaikki kelkat pois. Ja noille 3:lle on vielä oma lasi-ikkuna :D
Ei tuo hullumpi ole, jos lattialle laittaa koneen. Itse vaan tykkään pitää pöydän kulmalla tuota, joten aika möhkö. siihen käyttöön. Ei tuo etumaski mikään hirveä ole, mutta pidän itse ihan suorasivuisista pöntöistä :D
 
Nyt olisi aika uusia nestekierto kun GTX1070 vaihtuu isoveljeen. Tuolla on nyt ollut EK:n punaiset nesteet sisällä pari? vuotta putkeen ja hyvältä näyttää edelleen. Tuli lykättyä tuota nesteiden vaihtoa niin kauan, että nyt on sitten aika uusia koko homma. Mukaan tulee XT45 240 EK 360 PE:n kaveriksi kun tuo 360 ei tahdo yksin riittää jos ei halua rullata tuulettimia kovin äänekkäästi. Kunhan rojut saapuu alkavalla viikolla niin pääsee hommiin.

Edit:
Piti ottaa varaslähtö ja ottaa kierto jo osittain palasiksi kun pitää saada tuo 1070 FE irti blokista ja FE cooleri takaisin kiinni, että sen saa myytyä pian - täytyy rahoittaa vähän tuota 1080:n hankintaa.
EK:n näyttisblokki oli 3 vuoden käytön jälkeen mainiossa tikissä, vaikka sitä ei ollut puhdistettu kertaakaan, ja viimeiset pari vuotta meni tosiaan samoilla EK:n nesteillä. Ei mitään värjäymiä tai kasvustoa, ainoastaan coldplaten mikrokanavissa oli parissa kohtaa pientä kulumaa, tai siltä se ainakin vaikutti.

Yllättävän hyvin tuo looppi on kyllä jaksanut - muutama pieni palanen jotain paskaa sieltä tuli tyhjentäessä, mitä lie valmistusjäämiä radista mitkä ei alkupuhdistuksessa aikoinaan irronneet.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipahan putsailtua looppia kotelon päivityksen merkeissä. Pelkällä akkuvedellä (ilman lisäaineita) ~16kk ajettu tuota blokkia (vedet vaihdettu välissä) ja aika rapsakka oli haju. Mitään vaikutusta lämpöihin ei ollut ja itse vesi ei haissut ollenkaan. Lienee normaalia nikkelöidyn blokin "ominaisuuksia"?

ENNEN
P7070184.jpg
JÄLKEEN
P7070185.jpg

EDIT: Tosiaan ihan (väkiviina)etikassa annoin liueta 10min ja sutaisin vanhalla hammasharjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipahan putsailtua looppia kotelon päivityksen merkeissä. Pelkällä akkuvedellä (ilman lisäaineita) ~16kk ajettu tuota blokkia (vedet vaihdettu välissä) ja aika rapsakka oli haju. Mitään vaikutusta lämpöihin ei ollut ja itse vesi ei haissut ollenkaan. Lienee normaalia nikkelöidyn blokin "ominaisuuksia"?

ENNEN
P7070184.jpg
JÄLKEEN
P7070185.jpg
On kyllä aika hurjan näköinen. Millaista tuo väri oli koostumukseltaan?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 653
Viestejä
4 553 264
Jäsenet
75 038
Uusin jäsen
neiti-jokunen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom