Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

Olen jotenkin aina ajatellut että tuo alus vain nappaa boosterin/rungon ja se kiinnitetään tiukemmin tai sitten siirretään vaaka-asentoon toiselle alukselle.

Ilmeisesti tätä varten aluksella on octagrabber-robotti mutta tuota ei voi käyttää tässä FH:n keskiosassa. Olisiko sitten niin, että isommin tukeminen tai toiselle alukselle siirtäminen on hankalaa tai liian kallista?

Falcon 9n ykkösvaihe on muistaakseni n 35 metriä pitkä, ja tehty hyvin ohuesta alumiinista.

Se on suunniteltu kestämään paljon rasitusta pitkittäin, muttei kovin paljon muihin suuntiin. Sitä ei voi nostaa "mistä tahansa" vaan hyvin tarkasti suunnitelluista kohdista hyvin varovasti. Se siirtäminen toiselle alukselle jollain nosturilla merellä aallokossa olisi melko vaikea ja (sille 1. vaiheelle) vaarallinen operaatio, helposti riskialttiimpaa kuin ajaminen lautalla satamaan asti.
 
Viimeksi muokattu:
SpaceX saanut sopimuksen NASAn IEXPE-sateliitin laukaisusta.

Kyseessä on hyvin pieni sateliitti, jonka laukaiseminen käyttää vain hyvin pienen osan Falcon 9n kapasiteetista.

Merkittävää täsäs sopimuksessa on se, että tämän hinta on "vain" 50 miljoonaa, kun Falcon 9-laukaisun "listahinta" on 62 miljoonaa.

Eli SpaceX myy tämän laukaisun NASAlle selvästi alle omien normaalihintojensa. Falcon 9n normaali hinta on ilmeisesti laskettu siten, että siitä jää vielä katetta vaikka ykkösvaihe olisi kertakäyttöinen, mutta ykkösvaiheita on viime aikoina saatu niin hyvin uudelleenkäytettyä, että laukaisu on todennäköisesti kannattava vielä paljon halvemmallakin hinnalla. Ja tämä laukaisu on vielä selvästi normaalia "helpompi" koska kapasiteettia jää niin paljon yli, joten lentorata voidaan optimoida siten, että ykkösvaiheen ja kuomun palaaminen sujuu mahdollisimman turvallisesti.
 
Näkyy myös tuolta: Apollo 11 in Real-time

Varaudun jo korkkaamaan Ballast Point Victory At Sean. Popsin myös sveitsiläistä gruyerea, sillä Kuuhan on tehty juustosta!
 
Viimeksi muokattu:
Perille pääsivät ja korkkasin Victory At Sea of Tranquillityn. Jos olisin halunnut olla oikein tarkka, niin juustoksi olisi valikoitunut Wensleydalea Wallace & Gromitin tapaan.
 
Luulisi, että sen luotaimesta olisi jonkinlainen näköyhteys, että tuliko suoraan tonttiin. Ei kait se jatkuva yhteys ole pakollinen laskeutajan laskeutumiseen, kun tekee sen automaattisesti tai ainakin kiinalaisten versio pystyi sellaiseen.
Jos se nyt on kuun pinnalla muussina niin tuskin palaa yhteys.
 
Luulisi, että sen luotaimesta olisi jonkinlainen näköyhteys, että tuliko suoraan tonttiin. Ei kait se jatkuva yhteys ole pakollinen laskeutajan laskeutumiseen, kun tekee sen automaattisesti tai ainakin kiinalaisten versio pystyi sellaiseen.
Jos se nyt on kuun pinnalla muussina niin tuskin palaa yhteys.

Voihan olla että sen kuulaskeutujan video- ja valokuvakamerat pakkaavat jollakin tehokkaalla pakkauksella muutaman sekunnin viiveellä sitä kuvaa ennen sen lähettämistä.

Silloin jos se pamauttaa vauhdilla tonttiin niin ne viimeiset 5-10 sekuntia tms. jäävät puuttumaan kuvista ja videosta kun niitä se luotain ei ollut vielä ehtinyt pakata ja lähettää eteenpäin.

Ei taatusti ole helppoa tehdä onnistunutta lasketumista kuuhun kun suurin osa niistä kuulaskeutujista taitaa pamauttaa nykyäänkin vauhdilla tonttiin kerralla niin että pölähtää.

Hämmästyttävää edelleen se miten 50 vuotta sitten kuuhun onnistuivat ihmisen toimesta laskeutumaan. Nehän kuulaskeutujat olivat siihen aikaan vielä anologista tekniikkaa ja johtoja ja kaikenlaista aparaattia ja anturia niissä oli todella paljon ja yhdenkin niistä rikkoutuminen olisi voinut tappaa koko miehistön. Vielä palatessa osua kerralla siihen kuuta kiertävään alukseen jolla maahan sitten palataan telakoitumisen jälkeen. Ei olisi tarvinnut montaa sataa metriä vetää sivuun ensi yrityksellä niin polttoainetta ei enää olisi ollut paikata sitä virhettä vaan sinne olisivat kuuhun jääneet. Jäätävän kovia ja kylmähermoisia kavereita ne kun nyt vedetään sellaisella riskirajalla että todennäköisempää on hengen lähtö kuin paluu elävänä maahan. Tietenkin kuka tahansa hullu voi oman henkensä vaarantaa, mutta toimia vielä siinä tilanteessa kuin kone ilman virheitä kun viikatemies odottelee selän takana.
 
Hämmästyttävää edelleen se miten 50 vuotta sitten kuuhun onnistuivat ihmisen toimesta laskeutumaan. Nehän kuulaskeutujat olivat siihen aikaan vielä anologista tekniikkaa ja johtoja ja kaikenlaista aparaattia ja anturia niissä oli todella paljon ja yhdenkin niistä rikkoutuminen olisi voinut tappaa koko miehistön.

50 vuotta sitten Apollo 11-lennolla sen laskeutumistietokone reistasi myös.

Mutta siellä aluksessa oli sen tietokoneen lisäksi myös kaksi ihmistä, jotka laskeutuvat aluksen käsiohjauksella.

Näissä miehittämättömissä luotaisimissä ei tätä mahdollisuutta ole.

Vielä palatessa osua kerralla siihen kuuta kiertävään alukseen jolla maahan sitten palataan telakoitumisen jälkeen. Ei olisi tarvinnut montaa sataa metriä vetää sivuun ensi yrityksellä niin polttoainetta ei enää olisi ollut paikata sitä virhettä vaan sinne olisivat kuuhun jääneet.

Avaruudessa ratkaisevaa ei ole matka vaan nopeusero. Jos inklinaatio on melko samaa luokkaa, niin pienillä ohjausliikkeillä ja pitkällä odottelulla saadaan kyllä isokin matkaero kiinni. Telakoitumista varten molempien pitää kuitenkin olla aivan samalla kiertoradalla.

Vain jos inklinaatio eroaa merkittävästi, radanmuutoksiin kuluu paljon polttoainetta.

Mutta itsekin pidän tuota kuumodulin ja komentomodulin kohtaamista kuun kiertoradalla koko apollo-projektin vaikeimpana asiana.
 
Voihan olla että sen kuulaskeutujan video- ja valokuvakamerat pakkaavat jollakin tehokkaalla pakkauksella muutaman sekunnin viiveellä sitä kuvaa ennen sen lähettämistä.

Silloin jos se pamauttaa vauhdilla tonttiin niin ne viimeiset 5-10 sekuntia tms. jäävät puuttumaan kuvista ja videosta kun niitä se luotain ei ollut vielä ehtinyt pakata ja lähettää eteenpäin.

Ei taatusti ole helppoa tehdä onnistunutta lasketumista kuuhun kun suurin osa niistä kuulaskeutujista taitaa pamauttaa nykyäänkin vauhdilla tonttiin kerralla niin että pölähtää.

Hämmästyttävää edelleen se miten 50 vuotta sitten kuuhun onnistuivat ihmisen toimesta laskeutumaan. Nehän kuulaskeutujat olivat siihen aikaan vielä anologista tekniikkaa ja johtoja ja kaikenlaista aparaattia ja anturia niissä oli todella paljon ja yhdenkin niistä rikkoutuminen olisi voinut tappaa koko miehistön. Vielä palatessa osua kerralla siihen kuuta kiertävään alukseen jolla maahan sitten palataan telakoitumisen jälkeen. Ei olisi tarvinnut montaa sataa metriä vetää sivuun ensi yrityksellä niin polttoainetta ei enää olisi ollut paikata sitä virhettä vaan sinne olisivat kuuhun jääneet. Jäätävän kovia ja kylmähermoisia kavereita ne kun nyt vedetään sellaisella riskirajalla että todennäköisempää on hengen lähtö kuin paluu elävänä maahan. Tietenkin kuka tahansa hullu voi oman henkensä vaarantaa, mutta toimia vielä siinä tilanteessa kuin kone ilman virheitä kun viikatemies odottelee selän takana.

Meinasin, että jos itse luotaimessa olisi tarkka kamera millä voisivat ottaa kuvan mitä siellä tapahtui tai sitten maasta tarkalla kaukoputkella tilannekuvaa.

70-luvulla neukkula lähetti miehittämättömän kuulaskeutujan tosiaan 50 vuotta sitten (Luna 16) joka keräsi hieman kuusta näytteitä maahan vietäväksi, mutta olihan ne sitä ennen yrittänyt monia kertoja samaa(tuo taisi olla kuudes kerta mikä sitten onnistui) --> List of missions to the Moon - Wikipedia
Jenkit ovat ainoat jotka lähettäneet ihmisiä kuuhun. Tuli katsottua vähän aikaa sitten First Man leffa ja tosiaan jäi samanlainen mielikuva, että itsemurhareissulle lähtivät ja tämä Armstrong oli todella kylmähermoinen tyyppi ja kokenutkin kovia tilanteita avaruudessa ilman jäätymisiä. Apollo 1:senkin miehistö kärventyi kuoliaaksi naurettavassa maassa tehdyssä harjoituksessa. Tuon jälkeen ne jatkoi apollo-ohjelmaa jonkin aikaa miehittämättömillä lennoilla.

Tämä taisi olla Intian eka kerta laskeutua pehmeästi kuuhun. Kait tuo sitten vaatii monia yrityksiä intialaisilta ja tuskin jättävät kesken.
 
Ei olisi tarvinnut montaa sataa metriä vetää sivuun ensi yrityksellä niin polttoainetta ei enää olisi ollut paikata sitä virhettä vaan sinne olisivat kuuhun jääneet.

First Man leffassa ne olisi keskeyttänyt laskun ja palannut takaisin, jos polttoaine olisi kesken kaiken loppunut.



Automaattiohjaus oli ne vienyt kraaterin kivikkoiselle puolelle. Eihän niillä ollut laskeutumisen jälkeen kuin 20 sekuntin lentoon jäljellä polttoainetta. Laskeutumiskohdan piti olla mahdollisimman tasainen, että paluu oli mahdollisimman turvallista ja yli 12 asteen laskeutumiskulma oli vaarallinen. Ne päätyi 4 asteen kulmaan.
 
First Man leffassa ne olisi keskeyttänyt laskun ja palannut takaisin, jos polttoaine olisi kesken kaiken loppunut.



Automaattiohjaus oli ne vienyt kraaterin kivikkoiselle puolelle. Eihän niillä ollut laskeutumisen jälkeen kuin 20 sekuntin lentoon jäljellä polttoainetta. Laskeutumiskohdan piti olla mahdollisimman tasainen, että paluu oli mahdollisimman turvallista ja yli 12 asteen laskeutumiskulma oli vaarallinen. Ne päätyi 4 asteen kulmaan.


Samaa polttoainetta tarvitsivat vielä siihen paluuseen että kuumodulinpääsee telakoitumaan komentomoduliin kiertoradalla. Polttoainetta oli niin vähän laskeutumisen jälkeen että piti onnistua kerralla komentomoduuliin osuminen kiertoradalla.

Sen verran pienet marginaalit turvallisuuden suhteen oli ja monessa asiassa silkalla tuurilla selvisivät, että lähellä oli se että olisivat ensimmäiset ruumiit olleet kuussa.
 
Samaa polttoainetta tarvitsivat vielä siihen paluuseen että kuumodulinpääsee telakoitumaan komentomoduliin kiertoradalla. Polttoainetta oli niin vähän laskeutumisen jälkeen että piti onnistua kerralla komentomoduuliin osuminen kiertoradalla.

Sen verran pienet marginaalit turvallisuuden suhteen oli ja monessa asiassa silkalla tuurilla selvisivät, että lähellä oli se että olisivat ensimmäiset ruumiit olleet kuussa.
Laskeutumisosassa ja nousuosassa oli kyllä erilliset polttoainesäiliöt. Joten nousu ei vaarantunut mitenkään.
 
Mutta itsekin pidän tuota kuumodulin ja komentomodulin kohtaamista kuun kiertoradalla koko apollo-projektin vaikeimpana asiana.

Kuinka tuo oli vaikea juttu?
Kumpaakin modulia pystyi helposti manuaalisesti ohjailemaan telakoitumisvaiheessa. Vai se, että jos tietokone olisi sekoillut taas ja heittänyt kuumodulin pois kokonaan kiertoradalta?

Toki Gemini 8 avaruuslennolla, joka oli ensimmäinen telakoituminen avaruudessa aiheutti molemmille avaruusaluksille hallitsemattoman pyörimisliikkeen, missä olisi voinut lähtä taju ja nehän joutui tekemään pakkolaskun. Kuuhun jos olisi joutunut tekemään pakkolaskun Apollo 11 lennolla..
 
Kuinka tuo oli vaikea juttu?
Kumpaakin modulia pystyi helposti manuaalisesti ohjailemaan telakoitumisvaiheessa. Vai se, että jos tietokone olisi sekoillut taas ja heittänyt kuumodulin pois kokonaan kiertoradalta?

Toki Gemini 8 avaruuslennolla, joka oli ensimmäinen telakoituminen avaruudessa aiheutti molemmille avaruusaluksille hallitsemattoman pyörimisliikkeen, missä olisi voinut lähtä taju ja nehän joutui tekemään pakkolaskun. Kuuhun jos olisi joutunut tekemään pakkolaskun Apollo 11 lennolla..

Neulan löytäminen heinäsuovasta.

Kuu on halkaisijaltaan n.3500 km. Hyvin matalalla kiertoradalla yksi kierros kuun ympäri on n. 11000 km pitkä. Kuun pinta-ala on luokkaa n. vajaat 38 miljoonaa neliökilometriä, matalalla korkeudella olevan kiertoradalla olevan pallopinnan pinta-ala siis n. 40 miljoonaa kilometriä

Avaruusaluksen nopeus kuuta kiertävällä radalla on kuuhun nähden n. 1.6km/s, eli n 5800 km/h. Yhteen kierrokseen kuun ympäri menee vajaat kaksi tuntia.

Jos vaikka kuusta lähtevä nousualus lähtee minuutin myöhässä, tarkoittaa se sitä, että se jää heti 96 kilometriä sen päällä lentävän komentomodulin taakse. Ja sitä 96km matkaeroa ei voi vaan ottaa kiinni kiihdyttämällä, koska kiihdyttäminen johtaa nousemiseen korkeammalle radalle, jossa nopeus vaan hidastuu; jotta se saisi komentomodulin kiinni, komentomodulin pitäisi kiihdyttää noustakseen korkeammalle radalle, ja tämän jälkeen taas radan alakohdassa lähellä koomodulia hidastaa tasatakseen nopeusero ja pudottautuakseen samalle radalle. Eli siis komentomodulin pitäisi osata kiihdyttää juuri oikea määrä, että se yhden tai useamman kierroksen jälkeen "putoaa" juuri siihen kohtaan missä kuumoduli on sillä hetkellä menossa.


Ja jos se kuumoduli lähtee vaikka edes kolmen asteen verran sivuun, se päätyy aivaan eri inklinaation radalle jossa se käy se käy kauimmillaan n. 95 kilometrin päässä, ja siinä vaiheessa kun se tulee taas melko samalle kohdalle, sillä on n. 83m/s eli 300km/h nopeusero komentomoduliin. Tässä pitäisi tämä 300km/h nopeusero tasata, eikä tormätä.

Ja tässä on eroteltu vaan yksittäisiä ongelmia. Käytännössä tilanne on aina näiden yhdistelmä, kaikki pitää laskea 3Dnä.

Näiden ratojen laskeminen on oikeasti vaikeaa. NASAlla oli kuitenkin 1960-luvulla hommissa päteviä matemaatikkoja (sekä silloin hyvin kalliita tietokoneita) niiden laskemiseen, mutta joitain ratoja laskettiin päiviä etukäteen. Jos tuleekin tilanne, että joudutaan poikkeamaan suunnitelmasta(jonka rata on laskettu etukäteen) saattoi sen aikaisilla tietokoneilla tulla ongelma uuden toimivan radan laskemiseen nopeasti.


Ja että voi tietää, mitä ratamuutoksia pitää tehdä, pitää tietää, millä radalla ollaan. Tuolloin ei ollut GPS-järjestelmää jolla voi helposti paikantaa itsensä parin metrin tarkkuudella. Nuo alukset olivat kooltaaan vain muutamia metrejä, eikä niitä tuollaisilta etäisyyksillä helpolla näe silmällä. Niissä oli kuitenkin jonkinlaiset tutkat toistensa löytämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
50 vuotta sitten Apollo 11-lennolla sen laskeutumistietokone reistasi myös.

Mutta siellä aluksessa oli sen tietokoneen lisäksi myös kaksi ihmistä, jotka laskeutuvat aluksen käsiohjauksella.

Näissä miehittämättömissä luotaisimissä ei tätä mahdollisuutta ole.



Avaruudessa ratkaisevaa ei ole matka vaan nopeusero. Jos inklinaatio on melko samaa luokkaa, niin pienillä ohjausliikkeillä ja pitkällä odottelulla saadaan kyllä isokin matkaero kiinni. Telakoitumista varten molempien pitää kuitenkin olla aivan samalla kiertoradalla.

Vain jos inklinaatio eroaa merkittävästi, radanmuutoksiin kuluu paljon polttoainetta.

Mutta itsekin pidän tuota kuumodulin ja komentomodulin kohtaamista kuun kiertoradalla koko apollo-projektin vaikeimpana asiana.

Se tietokone "reistasi" sen takia että siellä oli yksi katkaisija väärässä asennossa mikä aiheutti tietokoneelle lisätöitä mikä ylikuormitti sen ja mistä syntyi vikavalo, tietokone teki kuten piti ja navigoi ja jätti muut toiminnot tekemättä mutta ilmoitti siitä vikavalolla.

Se miksi se manuaalisesti laskettiin alas johtui siitä kun paikka mihin se oli ohjelmoitu laskeutamaan ei ollut turvallinen.
 
Intialaisten laskeutuminen kuuhun meni sitten mönkään.



Tai siis kyllä se laskeutuminen tapahtui ... vain vähän vauhdikkaasti ;-)
 
Viimeksi muokattu:
Yeah they F-up it
Jep. Ajastin kuulemma ei lähtenyt käyntiin, kun eka vaihe irroitettiin. Jos varmistuu softaviaksi, niin Suomen valtion kannattaisi jättää noi hornetit ja raptorit pois noista pohdittavista tulevista hävittäjistä. Boeing ainakin sählännyt lähivuosina uutisarvoisesti.
 
Jep. Ajastin kuulemma ei lähtenyt käyntiin, kun eka vaihe irroitettiin.

Ei tainnut olla kyse ekan vaiheen irroittamisesta van kapselin irroittamisesta raketista?

Raketti kuulemma toimi täydellisesti.

Jos varmistuu softaviaksi, niin Suomen valtion kannattaisi jättää noi hornetit ja raptorit pois noista pohdittavista tulevista hävittäjistä. Boeing ainakin sählännyt lähivuosina uutisarvoisesti.

Raptoria ei ole koskaan harkittu suomelle, koska 1) niiden valmistus on lopetettu 2) eikä USAn hallitus ole koskaan suostunut niiden myymiseen muille 3) ja ne ovat liian kalliita.

Ja Raptor on Lockheedin-Martinin, Boeingin kilpailijan tekele.
 
Muistin vain että joku Lockheed Martinin kone on siinä tarjouskilvassa.

F-35 Lightning II.

Joka tapauksessa tämä kapseli on kyseisten firmojen yhteisyritys ja laatu saattaa peilautua myös muihin tuotteisiin.

Kapseli itse on täysin Boeingin tekemä, Lockhood-Martinilla ei ollut mitään tekemistä sen itse kapselin kanssa.

Sen sijaan kapseli laukaistiin Lockheed-Martinin suunnittelemalla Atlas V - raketilla, jonka on valmistanut ja jota operoi ULA, Lockheed-Martinin ja Boeingin yhteisyritys. Raketti kuitenkin toimi täydellisesti, ja on tähän mennessä onnistunut saamaan lastinsa kiertoradalle joka ikisellä 81 laukaisustaan, tosin yhdellä laukaisulla 12 vuotta sitten saavutettu kiertorata oli hiukan aiottua matalampi mutta sateliitissa riitti oma polttoaine nostaa se oikealle radalla. Tällaiseen luotettavuuteen ei ole mikään muu raketti pystynyt.

Kaikki muut raketit joita on lauottu yli neljäkymmentä kertaa ovat jossain vaiheessa hajonneet ihan kunnolla, johtaen lastin menetykseen. Luotettavuudessa kakkosena Atlas V:n takan tulee ULAn operoima ja valmistama, Boeingin suunnittelema Delta IV, jolla tasan 40 kiertoradalle asti päässyttä laukaisua ilman yhtään täyttä epäonnistumista, silläkin yksi tavoitetta matalampi kiertorata.

Eli voi miettiä, mitä on peilattavissa tuon raketin laadusta muihin tuotteisiin, jos sellaista peilausta haluaa harrastaa.

Ja jos hävittäjien luotettavuutta mietitään niin ei tarvi peilata mitään kun voidaan katsoa suoraan niiden omia luotettavuustilastoja, jotka kertovat aika kovaa tarinaa F-35n luotettavuudesta:

F-35ia on nyt n. 250000 lentotunnin aikana pudonnut tasan 2 kpl. Vastaavan lentotuntimäärän jälkeen ASAFlta oli F-16ia oli pudonnut vähintään 26 kpl ja F-15ia n. 15kpl.

https://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft Statistics/F-15.pdf
https://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft Statistics/F-16.pdf

Eli siis, F-35n todennäköisyys pudota onnettomuuden seurauksena on ollut alle kymmenesosa F-16n todennäköisyydestä pudota ja alle viidesosa f-15n todennäköisyydestä pudota, per lentotunti.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa epäonnistunut laskeutuminen Falcon boosterille. Tais mötkähtää joitain kymmeniä metrejä lavetin ohi, ei vielä tietoa mikä oli syynä.
Missio eli Starlink 4 oli kuitenkin onnistunut.
 
Maailman ensimmäinen yksityisen yrityksen avaruusaluksella ja raketilla tapahtuva miehitetty avaruuslento on tarkoitus laukaista reilun tunnin kuluttua, noin puoli kahdentoista aikaan keskiviikkoillalla.

Lento on myös ensimmäinen USAn maaperältä laukaistava miehitetty avaruuslento sen jälkeen kun avaruussukkulalennot lopetettiin n. 9 vuotta sitten, viimeiset n. 9 vuotta amerikkalaiset astronautit ovat matkustaneet kansainväliselle avaruusasemalle venäläisillä Sojuz-raketeilla (jotka ovat osa samaa R7-rakettiperhettä joilla laukaistiin myös Sputnik ja Juri Gagarinin lento)

Tämän päivän lennon tekevä firma on siis Elon Muskin perustama SpaceX, kapseli on nimeltään Dragon ja raketti Falcon 9. Falcon 9 -raketin suurin osa eli ykkösvaihe on myös uudelleenkäytettävä, mutta raketti on silti monta kertaa avaruussukkulaa pienempi ja hyötysuhteeltaan paljon parempi, mikä mahdollistaa dragon/falcon 9-laukaisut paljon aiempia miehitetyjä avaruuslentoja halvemmalla.
Raketti laukaistaan samalta Floridasta Cape Canaveralista samalta LC-39A -laukaisualustalta jolta Neil Armstrongin ja Buzz Aldrinin Apollo 11 -kuulento laukaistiin, SpaceX on vuokrannut tämän laukaisualustan NASAlta käyttöönsä.

Astronautit ovat jo sisällä aluksessa, luukku suljettu ja rakettia ilmeisesti tankataan tai sen tankkaaminen aloitetaan pian.

Nettistream löytyy spacex:n kotisivulta: www.spacex.com/launches/

Nettistreamiin joka pyörii jo, jonkin aikaa sitten näytetiin miehistön siirtyminen alukseen, nyt on menossa jotain haastatteluja lentoon liittyen.

Ilmeisesti jonkinlainen mahdollisuus lennon perumiseen tältä päivältä ja siirtyminen huomiselle huonon sään takia vielä on, mutta todennäköisyys lennon toteutumiselle tänään lienee yli 50%.
 
Viimeksi muokattu:
Tulee näköjään myös YouTuben kautta ainakin NASAn kanavalta:


E: NASAn striimi on näköjään vähän myöhässä
 
"Backup launch windows are available 30 May at 19:21 UTC with a 60% probability of favorable conditions and 31 May 2020 at 19:00 UTC with a 60% probability of favorable conditions. "
 
Mihin (Suomen) aikaa tänään pitäisi olla laukaisu? Tai feedit starttaavat? Löysin tuohon liittyen ristiriitaista tietoa.
 
Jos telkusta löytyy Twitch appi niin sillä voi katsella myös. Tällä hetkellä 75k katsojaa.
 
Jokohan on salaliittoteoriat alotettu, kun signaali meni ennen laskeutumista :D
 
SpaceX:n ja NASAn yhteislento:

Taustaa (tämä oli linkattu jo aiemmin):



Laukaisu oli 30.5.2020 noin klo 23:



Livekuvaa ja muuta sivuhöpinää juuri nyt:

 
Viimeksi muokattu:
Ensiyönä olis taas tarkoitus miehitetty raketti laukaista ISS avaruusasemalle

SpaceX and NASA are targeting Sunday, November 15 for Falcon 9’s launch of Dragon’s first operational crew mission (Crew-1) to the International Space Station (ISS) from historic Launch Complex 39A (LC-39A) at NASA’s Kennedy Space Center in Florida. The instantaneous launch window opens at 7:27 p.m. EST on November 15, 00:27 UTC on November 16. Following stage separation, SpaceX will attempt to land Falcon 9’s first stage on the “Just Read the Instructions” droneship, which will be stationed in the Atlantic Ocean. The launch webcast will go live about 4 hours before liftoff. Tune in here to watch live.

dragon-infographic.jpg


 
No niin, tänään se (ehkä) tapahtuu ja SpaceX:n Starship suorittaa ensimmäisen kunnon lennon. Tavoitteena on käydä yli 10 km korkeudessa ja testata Raptor moottoreiden suorituskykyä, sekä yrittää "landing flip manööveriä".

Veikkauksia mikä on lennon lopputulos?
Oma veikkaus on että landing flip epäonnistuu ja lento päättyy keskisuureen tulipalloon.

Muutama striimi mistä tapahtumia voi seurata:


 
No niin, tänään se (ehkä) tapahtuu ja SpaceX:n Starship suorittaa ensimmäisen kunnon lennon. Tavoitteena on käydä yli 10 km korkeudessa ja testata Raptor moottoreiden suorituskykyä, sekä yrittää "landing flip manööveriä".

Veikkauksia mikä on lennon lopputulos?
Oma veikkaus on että landing flip epäonnistuu ja lento päättyy keskisuureen tulipalloon.
Aika arviota milloin pitäisi päästä itse päätapahtumaan, eli julmetun suureen tulimereen?
 
Starshipin tankkaus aloitettu ja 01.00 asti on aikaa suorittaa lento tai se siirtyy huomiselle.

SpaceX:n striimin mukaan laukaisu olisi 00.30. Kohta lähtee!

EDIT:
Ei lähteny, 1.3 sekuntia ennen lähtöä tuli keskeytys.
1607467222979.png
 
Viimeksi muokattu:
Eli yksi moottori vaihtoon tai korjaukseen, ja myöhemmin uudestaan.

Varmaan realistinen aikataulu moottorin korjaukselle tai vaihdolle voi olla luokkaa viikosta pariin viikkoon.

Mutta tässä SpaceX on kyllä vakuuttanut, että näitä aivan viimeisen tai toiseksiviimeisen sekunnin keskeytyksiä on nähty kohtalaisen paljon - jos jotain menee vikaan, se tunnistetaan ja lento perutaan turvallisesti hyvinkin lyhyellä vaoritusajalla, jolloin säästytään siltä isolta ja kalliilta ilotulitukselta.


Tosin tokihan ne "ilotulitukset" olisi "yleisölle" komeampaa katsottavaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 259
Viestejä
4 506 856
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom