Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

Alunperin arvioitiin, että koko laukaisun onnistumistodennäköisyys olisi ollut 50:50. Nyt laukaisu onnistui ja kaksi boosteria kolmesta saatiin takaisin onnistumisprosentti olisi noin 95%. Eli tuskin tuosta mitään raippaa tulee. Oli vain yksi oppimiskokemus enemmän.
 
... ja syy keskirungon laskeutumisen failiin ilmeisesti selvinnyt: sytytysnesteet loppui kesken.

ihan kuin sen yhden laskeutumisen hydrauliikkanesteiden loppumisesta ei olisi opittu tarpeeksi...

(tämä ei kuitenkaan vielä ole varma tieto auktoritäärisestä lähteestä vaan huhu)
Huhu? Minun käsittääkseni Elon Musk sanoi tuon puoli vuorokautta sitten lehdistötilaisuudessa.

EDIT: Tuo video yllä on se lehdistötilaisuus puoli vuorokautta sitten. Katsoin sen ABC:n livestreamista.
 
Musk puhui haastattelussa että taisi mennä 100m ohi lautasta 500km/h.. eli joku meni vähän pieleen.

Haastavampi palauttaa tuo, kun se on paljon kovemmassa vauhdissa korkeammalla kuin yleensä.
Core teki boostbackin, tuli re-entryyn hiljasemmin kuin F9:n gto-laukaisut.
 
Only one man can do it.
upload_2018-2-7_19-1-15.jpeg


The Stig menetti työnsä BBC:llä, niin Elon palkkasi tämän ajamaan Teslaa avaruudessa.
 
Päätyikö se tesla nyt sitten maan kiertoradalle, heliosentriselle radalle vai matkalle marsiin? kun kaikkia vaihtoehtoja tuntuu löytyvän uutisista.
 
Pystytäänköhän auton sijaintia seuraamaan kovinkin pitkään vai häviääkö avaruuteen? Ja mitenköhän pitkään auto tuolla vielä lentelee, ennenku muuttuu tunnistamattomaks tomuksi tai törmää johonkin? Onkohan auto nyt pitkäikäisempi kuin tämä maapallomme?
 
Ilmeisesti asteroidivyöhykkeelle matkalla, meni vähän tähtäys pieleen.

Koko puhe marsista kuulosti alunperinkin pelkältä "propagandalta", koska ei sitä missään vaiheessa aiottu törmäyttää marsiin, eikä se myöskään olisi pystynyt siirtymään marsia kiertävälle radalle ilman että olisi siellä marsin luona tehnyt polton moottorilla, jota siinä ei ole (sen kakkosvaiheen polttoiane ei säily niin pitkään, että sitä ei tohon olisi voinut käyttää)

Eli ilmeisesti kävi juuri kuin oli tarkoituskin: Marsin ohilento, joka sitten vaan yksinkertaistettiin muotoon "marsiin".
 
Pystytäänköhän auton sijaintia seuraamaan kovinkin pitkään vai häviääkö avaruuteen?

Kun sen rata tiedetään, sen paikka voidaan sen perusteella laskea hyvin tarkkaan sadoiksi vuosiksi, jonkinlaisella tarkkuudella paljon pidemmäksikin aikaa. Ja se voidaan havaita kaukoputkilla ja tutkilla, kun tiedetään mihin päin katsoa.

Ja mitenköhän pitkään auto tuolla vielä lentelee, ennenku muuttuu tunnistamattomaks tomuksi tai törmää johonkin? Onkohan auto nyt pitkäikäisempi kuin tämä maapallomme?

Kun se on laukaistu maasta, aurinkoa kiertävällä radalla se myös palaa maan etäisyydelle auringosta. Todella monen kierroksen jälkeen se voi olla taas siinä samassa paikassa yhtä aikaa maan kanssa.
Pitäisi tietää tarkat ratatiedot, että voisi laskea, koska.

Jos vaan ei joskus osu lähtöpaikkaansa yhtä aikaa maan kanssa, se tulee pysymänä melko ehjänä todella, todella pitkään. Avaruudessa ei oikein ole mitään, mikä sitä kuluttaisi, paitsi ehkä jotkut aurinkotuulet.


Oma veikkaukseni kuitenkin on, että se vielä haetaan sieltä takaisin maahan, sitten kun SpaceXn seuraava raketti (BFR/BFS) on toiminnassa. Siitä Elon Musk vasta hienon PR-tempun saakin ;) Toki kalliiksi sen hakeminen tulee, kun pitää yksi BFS lähettää moneksi vuodeksi ulkoavaruuteen.
 
Oli kyllä ihanan pilvetön sää Kaliforniassa PAZ satelliitin laukaisulle.


Spoilerin takana giffi ~T+00:01:05-00:01:18, käsittääkseni tässä näkyy rakettimoottorin "pakokaasujen" lämpöväreily ilmassa.
Tai sitten yksinkertaisesti ne "pakokaasut" valaistuu sopivassa kulmassa valonlähteen ja kameran välillä. Oli mikä oli niin helvetin siistiltähän se näytti.
WiQr9vk.gif

Tämän laukaisun yhteydessä "Mr. Steven" aluksen oli tarkoitus yrittää ottaa koppi toisesta fairingin puoliskosta. (Mikä se suomen kielinen termi tuolle fairing sanalle on? Nosecone nyt olisi nokkakartio.)
Meni vähän ohi mutta ei mitään näkyviä vaurioita ilmakehään palaamisesta tai veteen laskeutumisesta.
upload_2018-2-23_17-57-55.png
Mr. Steven on siis tämännäköinen paatti
upload_2018-2-23_18-1-23.png
Tästä tulee mieleen Friends S05E16 sohvan kanto operaatio: LEFT LEFT LEFT PIVOT PIVOT PIVOOOOTTTT.

Toissijainen kuorma oli ensimmäiset 2 satelliittia SpaceX:n Starlink konstellaatiota varten, nämä oli prototyyppejä. Tätä ei nähty livenä koska SpaceX:llä ei ollut maa-asemaa seurantaa jne varten ja muutenkin se webcast oli sitä ensisijaista kuormaa varten.
 
En ole itse ainakaan nähnyt mitään muuta materiaalia tuosta center coren rysähdyksestä, kun katsoin tuon videon eilen niin se tuli pienenä yllätyksenä. Olisin odottanut että tämä materiaali olisi julkaistu ihan erikseen.

Tuossa kirahvi paatin videosta, meni kyllä läheltä ohi :eek:
 
Jep, CC:hän siis rysähti n. 100m päähän lautasta, n. 300 mph (~480kmh) nopeudella koska sytytykseen käytetty neste loppui kesken ja vain keskimmäinen moottori käynnistyi. Lopputuloksena lautasta sitten hajosi 2 moottoripodia + erinäisiä kosmeettisia vaurioita sirpaleista ym.

Eiköhän seuraavassa Core versiossa ole jo tuollekin nesteelle vähän isompi tankki :)
 
En ole itse ainakaan nähnyt mitään muuta materiaalia tuosta center coren rysähdyksestä, kun katsoin tuon videon eilen niin se tuli pienenä yllätyksenä. Olisin odottanut että tämä materiaali olisi julkaistu ihan erikseen.

Tuossa kirahvi paatin videosta, meni kyllä läheltä ohi :eek:

Tähtäävät oletuksena lautasta ohi ja vasta viime hetkellä ohjataan raketti lautalle jos kaikki järjestelmät toimivat oikein. Eli siinä mielessä osuivat sinne minne halusivatkin .
 
Tähtäävät oletuksena lautasta ohi ja vasta viime hetkellä ohjataan raketti lautalle jos kaikki järjestelmät toimivat oikein. Eli siinä mielessä osuivat sinne minne halusivatkin .

Oliskohan lautta uponnut, jos tuo olisi mennyt läpi?
 
Kiinalaisten avaruusasema-romun tipahtamisen sauranta. Pitäisi tulla kenttään ensi yönä joskus kolmen lähellä.

 
SpaceXn seuraava laukaisu, CRS-14 eli siis ISS-avaruusaseman huoltolento falcon 9 -raketilla, dragon-kapselilla tänään klo 23.30.

Sääennuste lupaa tällä hetkellä 80% todennäköisyydellä kelvollista säätä laukaisuun, 20% mahdollisuus siirtämiseen huomiselle sään takia.
 
Tänään on Falcon9n "viimeisen version" eli block5n esilento.

Laukaisuikkuna aukeaa klo 23.14, mutta ei ole varmuutta, mihin aikaan itse laukaisu tarkkaan ottaen on.

Webcast löytynee osoitteesta Bangabandhu Satellite-1 Mission | SpaceX

Tämän pitäisi siis olla raketista se versio, jonka ykkösvaihe kestää kymmeniä kertoja tai jopa yli sata kertaa uudelleenkäyttöä, ja pitäisi tulevaisuudessa mahdollistaa saman raketin ykkösvaiheen uudelleenkäytön jopa vuorokauden sisällä.

Tässä on tehty kaikki ne parannukset mitä aiempia laskeutuneita 1. vaiheita tutkimalla on löytynyt. Eli siis kun aiempia laskeutuneita 1. vaiheita tutkimalla ollaan huomattu, että joku osa ei meinaa kestää laskeutumista/ilmakehään paluuta tai montaa moottorin käyttökertaa kunnolla ja pitäisi vaihtaa lentojen välillä, tässä versiossa kaikkia tuollaisia osia on vahvistettu tms.

Lisäksi tässä versiossa moottorien tehoa on hiukan lisätty mikä on lisännyt raketin maksimikapasiteettia hiukan, koska kiihdyttäessään selvästi nopeammin se haaskaa vähemmän polttoainetta painovoiman kanssa tappelemiseen.

Kolmas merkittävä kategoria parannuksille tässä on se, että tässä on tehty kaikki ne luotettavuusparannukset, mitä NASA vaatii miehitetyiltä lennoilta. Sen jälkeen kun tämä on laukaistu 7 kertaa ongelmitta, tällä saa kuskata NASAn astronautteja.


Tekstitetty version elon muskin F9-block5-esittelystä kysymyksineen löytyy tuolta:

Block 5 Phone Presser
 
Alexey Ovchinin ja Nick Hague koeponnistivat Sojuzin pakojärjestelmän n. 50km korkeudessa kun ilmeisesti Sojuzin yksi kantoraketti vikaantui. Molemmat kyydissä olleet ovat uutisten mukaan "hyvässä kunnossa"

Tämä taitaa olla vasta toinen kerta kun tätä pakojärjestelmään on jouduttu käyttämään ja ensimmäinen kerta taisi olla ihan laukaisualustalla?


Streamissa ei taida kääntäjä ihan olla mukana ja kerbal animaatiotkin pyörivät abortin jälkeen normaalisti eteenpäin

Sojuz-avaruusraketin laukaisu epäonnistui – Miehistö pelastautui laskuvarjolla arolle
 
Venäläisillä näyttää valehtelu olevan niin verissä, että telemetriadatakin valehdellaan. Kantoraketti pettää, miehistä kertoo olevansa painottomassa tilassa ja telemetrian mukaan raketti jatkaa kiihtyvää matkaansa normaalisti. Toivottavasti edes valvomossa näkyy eri telemetriadata? Olisivat edes leikanneet johonkin muualle...
 
Venäläisillä näyttää valehtelu olevan niin verissä, että telemetriadatakin valehdellaan. Kantoraketti pettää, miehistä kertoo olevansa painottomassa tilassa ja telemetrian mukaan raketti jatkaa kiihtyvää matkaansa normaalisti. Toivottavasti edes valvomossa näkyy eri telemetriadata? Olisivat edes leikanneet johonkin muualle...

Sehän oli vain purkitettu animaatio. Eivät he tällaista odottaneet tapahtuvan.
 
Falcon 9 B1050.1 boosterin laskeutuminen ei mennyt ihan nappiin.


Elon Musk julkaisi on board videon vesilaskeutumisesta


Grid fin meni siis "gimbal lock" tilaan entry burn jälkeen eli se kääntyi 45 astetta toiseen suuntaan ja aiheutti sen että boosteri rupesi pyörimään aika hurjaa vauhtia. Tuloksena siis ettei laskeutunut maalle vaan veteen.

Das Valdez oli paikan päällä ja sai helvetin hieno kuvaa siitä mitä tapahtui sen jälkeen kun SpaceX ei enää näyttänyt boosterin. Vaikka EJ_SA striimistä kera hänen kiljuminen, entry burn suurinpiirtein 1:22:50 eteenpäin.


Klippi suoraan Dasin striimistä


SpaceX:n striimissä entry burn ~21:35 eteenpäin
 
Viimeksi muokattu:
Laskeutuminen taisi olla kolmella moottorilla?

Yhdellä ei tosiaan roll controllia saa tehtyä, mutta tuossa moottorien tekemä roll control selvästi toimii.

Oikeastaan yllättävää, kuinka hyvin raketin ohjaussofta selvitti tilanteen, ja sai pelastettua sen mitä pelastettavissa oli.

Odotellaan mielenkiinnolla tuomiota tuon rakettivaiheen kunnosta.
 
Hyvä kysymys.

Edit: Laukaisun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa SpaceX:n Hans Koenigsmann (VP of Mission Assurance) sanoi että laskeutuminen käytti vain yhtä moottoria.

Minä en kyllä selkeästi näe kolmea moottoria käytössä tuossa Dasin videossa. (se toiseksi viimeinen viestissäni)
Toisaalta taas Musk sanoi twitterissä "engines".
Mutta ne moottorit oli päällä noin 30 sekuntia? Eikö tuo kesto ole perinteinen 1 moottorin laskeutuminen?
Kolmella moottorilla se olisi huomattavasti lyhyempi ja aggressiivisempi se hidastus vaikkakin kaksi moottoreista yrittäisi pysäyttää pyörimistä kun ei se vektorointi taida olla kuin korkeintaan jotain 10 astetta(?) eli suurinosa työnnöstä ohjautuisi silti "alaspäin".
Ellei se sitten vasta myöhemmässä vaiheessa laskeutumista käyttänyt niitä paria moottoria pysäyttämään pyörimistä. Mutta Merlin 1D minimi throttle on 40% eli ASL työntö vajaat 340kN kertaa kaksi mikä on aika hervoton lisäys työntöön myöhemmässä vaiheessa laskeutumista..

Noh, oli miten oli.

Oikeastaan yllättävää, kuinka hyvin raketin ohjaussofta selvitti tilanteen, ja sai pelastettua sen mitä pelastettavissa oli.

Lievästi huvittavaa että siinä softassa on oikeasti mietitty myös tällaista tilannetta tai oikeastaan siis edes annettu sille softalle mahdollisuus yrittää korjata / pelastaa tällaista tilannetta. Siis RTLS tilanteessa.
Kun SpaceX katkaisi sen boosterin live videon niin minä oikeasti oletin että he terminoivat sen kun boosteri lähti pyörimään ja heilumaan hillittömästi. Eli siis ohittaa laskeutuminen ja antaa jatkaa ballistisella radallaan ja törmätä mereen.
Sehän siis ajautui noin kolmisen kilometriä sivuun siitä minne sen piti laskeutua.
Eihän tuosta siis ihmisille mitään vaaraa olisi ollut, normaalissa tilanteessa entry burn ohjaa boosterin merelle hieman vajaaksi LZ:stä ja vasta landing burn ohjaisi sen boosterin maan päälle.
Käsittääkseni lähempänä LC20:tä (tai LC19) perustuen tähän lentokoneesta kuvattuun videoon.



P.S. Aikovat ainakin harkita tuon boosterin uudelleen käyttöä sisäisesti, olettaen että se siis on OK. Mutta mihin. Starlink? Tai miten olisi se muidenkin mainitsema in-flight abort testi?
 
Viimeksi muokattu:
Rakenteilla olevasta SpaceXn Mars-alus "SpaceShip"iin johtavasta ensimmäisestä testiraketista julkaistu ensimmäisiä kuvia.

Tämä ensimmäinen raketti ei tule koskaan lentämään kiertoradalle, vaan sillä tullaan lentämään pieniä hyppyjä ilmakehässä. Lähinnä kyse on siis moottorien ja laskeutumisalgoritmien jne testaamisesta.

Tämä testiraketti on myös lyhympi kuin lopullinen spaceship.

Testiraketissa on kolme raptor-moottoria (lopullisessa alukessa tulee olemaan 7).

Raketti aiottiin alun perin rakentaa hiilikuidusta, mutta suunnitelmia muutettiin, koska hiilikuitu olisi vaatinut selvästi järeämpää lämpökilpeä, ja materiaaliksi valittiin teräs.

Teräs, vaikka normaalilämpötiloissa on painoonsa nähden heikompaa kuin hiilikuitu, säilyttää lujuutensa paremmin sekä hyvin kylmissä että hyvin kuumissa lämpötiloissa, ja polttoainesäiliöiden tulee säilöä hyvin kylmää metaania sekä nestehappea, ja toisaalta ilmakehään palatessa alus altistuu hyvin suurelle kuumuudelle.

Terästä on aiemmin raketeissa käytetty mm. Lockheedin/ULAn Atlas V-raketin ylävaihe Centaurin polttoainetankkien materiaalina.

 
Viimeksi muokattu:
Teräs, vaikka normaalilämpötiloissa on painoonsa nähden heikompaa kuin hiilikuitu, säilyttää lujuutensa paremmin sekä hyvin kylmissä että hyvin kuumissa lämpötiloissa, ja polttoainesäiliöiden tulee säilöä hyvin kylmää metaania sekä nestehappea, ja toisaalta ilmakehään palatessa alus altistuu hyvin suurelle kuumuudelle.

Ja se pinta tulee olemaan kiillotettu. Ideana siis heijastaa sitä lämpöä pois ilmakehään paluun aikana. Tulee kyllä olemaan komian näköinen.

Edit: Tuossa muuten Scott Manleyn video aiheesta
 
Viimeksi muokattu:
Ykkösvaihe laskeutui lautalle, ei maalle.. olisin luullut, että tuossa olisi riittänyt kapasiteetti myös laskeutumalla Cape Canaveraliin. Vai ottivatko vaan varman päälle, että jos olisi vaikka tullut yhden moottorin hajoaminen, olisi silti suorituskyky riittänyt tehtävän suorittamiseen?
 
Pitäisikö tämän Dragon 2:sen telakoitua ISS:lle huomenna Suomen aikaan kello 15.00?

Pitäisi telakoitua kello 13.00.


Dragon 2 - Wikipedia

"At a NASA news conference on May 18, 2012, SpaceX confirmed again that their target launch price for crewed Dragon flights is $160 million, or $20 million per seat if the maximum crew of 7 is aboard, and if NASA orders at least four DragonRider flights per year.[23] This contrasts with the 2014 Soyuz launch price of $76,000,000 per seat for NASA astronauts."

Pitääkö tämä vielä paikkansa, että tuommoiset neljä kertaa halvempaa touhua?

edit: nähtävästi istuinkikkailulla olisi halvempaa, kun eihän Soyuzissa ole kuin 3 istuinta. Hirveästi ei paina mikään mullistava keksintö hintaa alas..Hiaceenkin mahtuu pirusti porukkaa
Boeing-Starliner-vs-SpaceX-Crew-Dragon-vs-soyuz-vs-Space-Shuttle-comparison-Atlas-V-N22-vs-Falcon-9-Block-V-vs-soyuz-vs-STS-reliability-launch-site-price-per-seat-1024x576.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Palaakos noi takaisin "normaalilla" modulilla?.Se raketti ilmeisesti palaa takaisin uudelleenkäyttöä varten?.
 
Palaakos noi takaisin "normaalilla" modulilla?.Se raketti ilmeisesti palaa takaisin uudelleenkäyttöä varten?.

Näyttäisi nuo uudemmat moduulit olevan hyvin kierrätettävissä.

Boeing-Starliner-vs-SpaceX-Crew-Dragon-vs-soyuz-vs-Space-Shuttle-comparison-lifespan-abort-landing-zone-reuse-1024x576.jpg


Raketeista tuo Falcon 9 toistaiseksi uudelleenkäytettävissä, mutta ULA:lta tulossa Vulcan kantorakettiin kierrätystä jo kait jo tänä vuonna aikaisintaan-->

NC3_SMARTReuse413201561546PM63.jpg


Blue Originilla myöskin vastaavanlaisesti toimiva raketti kuin Falcon 9 eli tulee yhtä hienosti alas.
 
Viimeksi muokattu:
Nätisti lähti Falcon Heavy ja tällä kertaa ilmeisesti 100% onnistuminen :). On tuo vaa aivan helkutin jäätävä laitos.



Koossahan ei nyt mitään ihmeellistä ole, mutta toi että saadaan osat takaisin maahan hallitusti on kyllä upea suoritus.

Olisi ollut kyllä upea kokemus nähdä 60-luvulla omin silmin Saturn V lähtö! :drool:
 
Koossahan ei nyt mitään ihmeellistä ole, mutta toi että saadaan osat takaisin maahan hallitusti on kyllä upea suoritus.

Olisi ollut kyllä upea kokemus nähdä 60-luvulla omin silmin Saturn V lähtö! :drool:

Toi hallittu takaisintulo on kyllä mielettömän upeata katseltavaa. Malttakaas vain, jos ja kun BFR/Starship jonain päivänä tuo samaan tyyliin astronautteja onnistuneesti takas maan pinnalle. :cool:
 
btw en tiedä huomasko muut, mutta aika näppärä kameramuutos oli tässä laukaisussa. Jokaisen ykösvaihteen raketin kamera oli hieman eri paikassa. Testilaukaisustreamissahan oli livenä vahingossa molemmista sivuboostereista vain toisen kuva tuplana.
 

Olen jotenkin aina ajatellut että tuo alus vain nappaa boosterin/rungon ja se kiinnitetään tiukemmin tai sitten siirretään vaaka-asentoon toiselle alukselle.

Ilmeisesti tätä varten aluksella on octagrabber-robotti mutta tuota ei voi käyttää tässä FH:n keskiosassa. Olisiko sitten niin, että isommin tukeminen tai toiselle alukselle siirtäminen on hankalaa tai liian kallista?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 277
Viestejä
4 507 685
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom