AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

Moi!

Oon etsimässä (käytettyä) AV-viritinvahvistinta tai stereovahvistinta, jolla saisin ajettua esim. seuraavat kaiuttimet:
  • Infinity Reference 61i (L/R)
  • Infinity Reference 100i (keskikaiutin)
  • Mahdollisesti Infinity Reference 1i surround-kaiuttimet, mutta en välttämättä tarvitse niitä (huoneen rajoitusten takia).
Mulla ei tosiaan ole vielä mitään kaiuttimia; kyselin niistä vinkkejä tuolla Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadissä.
Mun huone on 5 m × 4 m × 2,5 m (~20 m²) L x S x K, ja sohvan taakse ei mahdu mitään, joten surround/rear-kaiuttimet olisivat melko lähellä kuuntelupaikkaa.

Budjetti: 100–300€?

Oon tsekkaillut Torista käytettyjä laitteita näillä filttereillä:
https://www.tori.fi/recommerce/...

Onko näissä mitään kannattavaa, vai kannattaako ennemmin miettiä uutta?

Kysymykset:
  • Onko budjetti realistinen käytetylle vahvistimelle, joka ajaisi em. kaltaiset L/R + keskikaiuttimet hyvin?
  • Kannattaako ostaa käytetty vai harkita uutta, esim. Wiim Amp?
  • Mitä merkkejä/malleja suosittelisitte tässä hintaluokassa?
  • Mitä ominaisuuksia tai mahdollisia vikoja kannattaa tarkistaa ostettaessa käytettyä vahvistinta?
Käyttö: musiikki, PC-pelaaminen ja TV-sarjat/elokuvat
Nykyiset lähteet: PC (SPDIF?) ja TV (HDMI ARCilla?) (Emby, YouTube, Twitch), mahdollisesti läppäri/tabletti/puhelin (Bluetooth ei pakollinen)
Nykyiset laitteet:
  • Kuulokkeet: Sennheiser HD 598
  • Kaiuttimet: PC-näytön (Lenovo Y32p-30 jotka kuulostaa ihan hirveältä) ja Samsung Q70Q65R-TV:n sisäiset kaiuttimet jotka nyt menettelee
  • Ei erillistä DAC/AMP, ihan vaan emolevyn Realtek ALC4080
Kiitos jo etukäteen mistä tahansa vinkeistä!

Viimeksi muokattu:
Kaveri entrasi pariin kertaan Yamaha-RXV1800 vahvarin virtakorttia.

Eka vaihtoi vain elektrolyyttikonkat, kun ei suostunut uskomaan muita vialliseksi.

Tänään yrityksellä #2 vaihtui myös polyesterikonkat ja nyt laite vaikuttaa toimivan. Oli siis aivan mykkä ennen.

Hyvä jos tällaisella markan komponenttien juotoksella vahvari korjautuu ajoon vielä joksikin aikaa. Pitää myöhemmin kokeilla toimiiko kylmäbuutti toistekin.

Minun 11 vuotta vanha Denon AVR-X1000 on ilmeisesti vetelemässä viimeisiään. Pari kertaa olen yöllä vahvistimen ollessa lepotilassa kuullut sen surisevan muutaman kymmenen sekunnin ajan. Lisäksi satunnaisesti kuuluu kaiuttimista napsahduksia (PC HDMI), mikä voi toki olla joku ohjelmistopuolen ongelmakin. Tietokoneeseen suoraan kytketyillä kuulokkeilla napseita ei kuulu.

Yamaha RX-V4A irtoaisi Verkkokauppa.comin tarjouksesta 350 eurolla. Meinasin jo sen ostaa, mutta ohjekirjan ja Reddit-kirjoittajien mukaan tämä ei sovellu kaiuttimille, joiden impedanssi on alle 6Ω. Minun Q-Acoustics 2010i kaiuttimien minimipedanssiksi on listattu 4Ω.

Eri valmistajien ja mallien välillä ei taida oikeasti olla eroa äänenlaadussa? Kuuntelen 4.1 konfiguraatiolla (24/48 5.1 audiosignaali Windowsista) alle metrin etäisyydellä kaiuttimista verrattaen alhaisella äänenvoimakkuudella.

Trigger out olisi ihan kiva lisä, mutta vahvistimen virtojen mukaan aktivoituva USB-portti ajaa saman asian (erikois-USB-kaapelilla) ja on toiminut X1000:n kanssa hienosti. 120Hz tuki olisi ihan kiva äänen viiveen minimoimiseksi. Resoluutiotuella ei niin väliä, kun en pidä näyttöä vahvistimen perässä, mutta ehkä Windows harvemmin erikoistilanteissa heittelisi ikkunoita mihin sattuu, jos päänäytön 4K-resoluutio olisi vahvistimessakin tuettuna.

Huonekorjausta ei vahvistimen tarvitse tukea. En ole tähän mennessä sellaista vielä jaksanut säätää käyttöön, mutta olen hommannut mittamikrofonin. Kunhan jaksan mittailla ja säätää, teen huonekorjauksen tietokoneella, ainakin bassotaajuuksille. Jotain akustointiakin voisi ensin tehdä, sillä nykyisessä sijainnissa olen huomannut tiettyjen puheäänen taajuuksien vähän kaikuvan.

Ilmeisesti minun kannattaa tässä odotella tarjouksia tai ainakin hintojen laskua Black Fridaylle ja valita halvin vähäiset tarvitsemani ominaisuudet omaava AVR.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 391
Jäsenet
80 061
Uusin jäsen
PorcupineTea

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom