AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Veikkaan myös, että ei noissa merkittäviä eroja ole. Voisin huvikseni testata miten eroaa UMIK-1 mikkiin jossain välissä. Taisin jossain välissä kokeillakin, mutta en saanut tunnistautumaan mikiks Windowsissa tms.
Tämä olisi kyllä kiinnostavaa. Sen uskon, että saman mallin eri yksilöiden välillä ei ole mitään merkittäviä eroja koskien huonekorjausta (vaikka esim. UMIK:eille valmistaja antaa nimenomaan yksilölliset korjaustiedostot, eikä mallikohtaisia). Mutta eri mikkimallien välillä voisi kyllä kuvitella olevan ihan merkitseviä eroja. Ei kai ne sentään niin tasaisia ne vasteet ole?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Vasteen muodollinen käyttäytyminen Audysseyn mikeillä on samankaltainen. Herkkyyskäyttäytyminen taas ei ole.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Noniin vihdoin jotain uutta ns. taviksille! Onkyo/Pioneer lisäsi Dirac Liven pariin kalliimpaan malliin!


Onkyo TX-NR7100

7.2.2 channels
100 watts per channel (stereo)
Seven HDMI inputs (one front) and two outputs (with eARC)
Dirac Live calibration
$ 899 (June)

Onkyo TX-RZ50

7.2.2 channels
120 watts per channel stereo
Seven HDMI inputs (one front), two outputs (with eARC)
Dirac Live calibration
$ 1,099 (June)

Pioneer Elite VSX-LX305
  • 7.2.2 channels
  • Seven HDMI inputs (one in front), two outputs
  • 100 watts per channel
  • Dirac Live calibration
  • $999 (June)
Pioneer Elite VSX-LX505
  • 7.2.2 channels
  • Seven HDMI inputs (one in front), two outputs
  • 120 watts per channel
  • Dirac Live calibration
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
^

+ Pioneer VSX-LX105

5.2.2 channels
Six HDMI inputs, two outputs
80 watts per channel
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 300
Noniin vihdoin jotain uutta ns. taviksille! Onkyo/Pioneer lisäsi Dirac Liven pariin kalliimpaan malliin!


Onkyo TX-NR7100

7.2.2 channels
100 watts per channel (stereo)
Seven HDMI inputs (one front) and two outputs (with eARC)
Dirac Live calibration
$ 899 (June)

Pioneer Elite VSX-LX305
  • 7.2.2 channels
  • Seven HDMI inputs (one in front), two outputs
  • 100 watts per channel
  • Dirac Live calibration
  • $999 (June)
Nämä kaksi osui itsellee parhaiten... Denon AVR-X2700H ollut jo melkein tilattuna, mutta jos sitä odottelisi nämä..... kesäkuuhun kyllä pitkä odotus..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Pioneer Elite VSX-LX305:n vois kyl ostaa Marantz SR6011:n kaveriksi kunhan ilmestynee
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 615
En ole niin tuohon Diracciin tutustunut, miten se eroaa Audysseyn XT32 huonekorjaimesta?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Vihdoin kunnon kilpailija Audysseylle alle 1000€ hintaluokkaan. Nuo Pioneer VSX-LX305 ja Onkyo TX-NR7100 vaikuttavat potentiaalisilta laitteilta haastamaan Denonin ja Marantzin laitteet. Kuvittelisin, että jos itse laitteesta ei löydy suurempaa ongelmaa, niin noista voisi tulla tämän foorumin suosikkiehdotus. Itse asetan tuon Dirac Live korjauksen laadultaan Audysseyn yläpuolelle ja nyt sitä alkaa saada samassa hintaluokassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.01.2021
Viestejä
145
Vihdoin kunnon kilpailija Audysseylle alle 1000€ hintaluokkaan. Nuo Pioneer VSX-LX305 ja Onkyo TX-NR7100 vaikuttavat potentiaalisilta laitteilta haastamaan Denonin ja Marantzin laitteet. Kuvittelisin, että jos itse laitteesta ei löydy suurempaa ongelmaa, niin noista voisi tulla tämän foorumin suosikkiehdotus. Itse asetan tuon Dirac Live korjauksen laadultaan Audysseyn yläpuolelle ja nyt sitä alkaa saada samassa hintaluokassa.
Ehdottomasti tämä. Oikein hyvä uutuus kyllä jota itse jään odottamaan kovastikkin. Taitaa meinaan omakin 6011 päivittyä tuohon. Dirac Live on kiinnostanut jo pidempään, mutta pelimerkit tähän mennessä ei ole riittäneet laitteisiin joissa tuo on tällä hetkellä. Audussey vs. Dirac Live kyllä ainakin itselle helppo valinta etenkin kun hintaluokka pysyy samana.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
En ole niin tuohon Diracciin tutustunut, miten se eroaa Audysseyn XT32 huonekorjaimesta?
Yleensä testeissä saanut vähän paremmat arvostelut. Kalibroinnissa käytetään tietokonetta tai mobiililaitetta. Dirac Livessä korjaus on vain alataajuuksilla (kattona muutama sata hertsiä, en muista tarkkaa lukemaa). Yleensä lisämaksusta saa sitten koko taajuusalueen korjauksen. Diracissa on oletuksena matalilta taajuuksilta korkeammille taajuuksille hiljalleen laskeva taajuusvaste, joka miellyttää monia. Audysseyssä on oletuksena erilainen tavoitetaajuusvaste, vaikka toki siihen voi käsin säätää millaisen vasteen tahansa.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 651
Ahaa, se Onkyon ja Pioneerin kauppa Denon/Marantzin emoyhtiölle olikin näköjään peruuntunut, tämä oli mennyt itseltä ohi. Selittää varmaan juuri tämän miksi mennään Diracin kanssa kimppaan.
 
Liittynyt
29.08.2017
Viestejä
226
Onko Denonin ja Marantzin av-vahvareissa eroa keskenään? Mitkä Marantzin laitteista vastaisi Denonin 2700 ja 3700 laitteita?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Onko Denonin ja Marantzin av-vahvareissa eroa keskenään? Mitkä Marantzin laitteista vastaisi Denonin 2700 ja 3700 laitteita?
Marantzia varmaan joskus pidetty ehkä "hifistyneempänä" vaihtoehtona vaikka periaatteessa samalta linjastolta tulevatkin. 2700 vastine varmaan 5015 ja 3700 vastine 6015. Suoraan ei voi verrata koska esim. 5015 tarjoaa kunnon (=useamman pääkanavan) preoutit vs 2700. Äänenlaadulliset erot jätän käärmeöljykavereille ja muille höpölöpö tyypeille. Minä niitä en kuullut Denon AVR X3300 vs Marantz SR6010 välillä. (molemmat yhtäaikaa käytössä)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 651
Marantzia varmaan joskus pidetty ehkä "hifistyneempänä" vaihtoehtona vaikka periaatteessa samalta linjastolta tulevatkin. 2700 vastine varmaan 5015 ja 3700 vastine 6015. Suoraan ei voi verrata koska esim. 5015 tarjoaa kunnon (=useamman pääkanavan) preoutit vs 2700. Äänenlaadulliset erot jätän käärmeöljykavereille ja muille höpölöpö tyypeille. Minä niitä en kuullut Denon AVR X3300 vs Marantz SR6010 välillä. (molemmat yhtäaikaa käytössä)
Taisi jopa Amir mittailla Marantzeista että niiden "äänenparannusviritykset" heikensi signaalikohinasuhdetta ihan reippaasti Denoniin verrattuna... :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 099
Eikö Marantz ja Denon tänä päivänä lähinnä eroa vain siinä kohtaa kun linjaston loppupäässä laitetaan kotelot? Itse olin ennen henkeen ja vereen marantz messuaja ja haukuin kaverin denonia kylmäksi. Musiikista denonilla kuunnellessa katosi ne häilyvät muistot lapsuudesta siinä missä Marantzilla ne näki elävästi silmissään. Saattoi olla hifi-lehdestä opittua käytöstä...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 351
Itsellä ollut Marantzin SR5006 vuosia, ei ollut varaakaan uudempaa vahvistinta ostaa, niin en kyllä koskaan enää Marantzia osta. Teknisesti ei vikaa mutta
laitteessakin olevaa näyttöä käytössä tarvitsee ja Marantzin soikion infoarvo on tasan nolla. Pelkästään se pilaa laitteen kokonaa.n.
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Ei ne ihan samoja ole vaikka samalta valmistajalta tulevatkin. Hyviä laitteita molemmat. Ite jättäisin Pioneerit ja Onkijat kauppaan.

@Raikku siksi tarkoitus onkin tehdä säädöt telkkarin ruudulta eikä siitä pienestä näytöstä. Käytössähän sä et tee sillä av-vahvarin näytöllä yhtään mitään, oli se sitten minkä valmistajan laite tahansa.
Toisekseen about vuosi sitten jätin av-vehkeet noin parinkymmenen vuoden käytön jälkeen pois ja siirryin 2.1 stereoon. Stereovahvistimen soundi päihittää av-vahvistimien ohuen ja tehottoman äänen mennen tullen. Vaikka av-vahvistimissa olisikin hintalappu vaikka 2000€ ja tehoa 9x200w niin jokainen tonnin stereovahvistin kyykyttää av-vahvistimet täysin. Enkä kadu päivääkään että vaihdoin av-vahvistimen stereoon. Kuulostaa television sekä elokuvien äänet paljon paremmalta. Turhat ääniefektit pilaavat tunnelman. Elokuvateatterit ovat sitten asia erikseen. Normaali olohuoneessa kun ei kunnollista soundia saa kuitenkaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 099
Aika trolliltahan tuo haiskahtaa kun AV-vahvistin threadiin tullaan huutelemaan stereovaffareiden paremmuudesta ja "sähkön ohuudesta". Kuitenkin suurin osa AV vahvistinta hakevista hakee sitä nimenomaan tuon V:n eli Videon vuoksi ja valitettavasti stereo vahvistimella niistä videoista jää valtaosa ohjaajan suunnittelemasta tunnelman luojasta pois kun kanavia on vain kaksi sen viiden, seitsemän tai yhdentoista sijaan.

Jos "efektit" (en tiedä tarkoittaako efekti tässä jotain vahvarin concert hall efektejä vai mitä) pilaa elokuvan niin suosittelen katsomaan elokuvan kuten ohjaaja on sen tarkoittanut eli jos ääniraita on 7.1.4 niin silloin se on 7.1.4.

E: Sähkö on sähköä meni se sitten stereo vahvistimen sisässä tai monikanava vahvistimen sisässä.
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
No sitten kun sulla on se tonnin stereovahvistin niin laitappa sihen viereen se av-vahvistin ja laita musiikkia soimaan. Topicissa lukee viritinvahvistimet / VAHVISTIMET. Eikös 2-kanavainenkin ole vahvistin.

Av-vahvistimista puuttuu dynamiikka, voima sekä kontrolli. Katoppa sinne av-vahvistimen sisälle.. Tässä esim. Marantz SR6015 vs Marantz pm8006. Stereovahvistimen ainoa tarkoitus on tuottaa ääntä kahdelle kanavalle. Saman kokoinen (mitoiltaan) av-vahvistin tekeekin sitten sitä tätä ja tota.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Av-vahvistimista puuttuu dynamiikka, voima sekä kontrolli
Trololoooooo. Ja sitten ne erot katoavat kun sokkona pitäisi erottaa toisistaan :think:


Saman kokoinen (mitoiltaan) av-vahvistin tekeekin sitten sitä tätä ja tota.
EDIT: Toi on aika hauska tapa määritellä vahvistimen laatu sen kotelon tilavuuden ja kanavien lukumäärän suhteella :rofl2: Vai oisko massa/kanavat vielä parempi niin ei laatu sentään koteloa kasvattamalla parane? Ei mutta sitten katoaa äänestä "ilmavuus" :rofl2:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 099
Trololoooooo. Ja sitten ne erot katoavat kun sokkona pitäisi erottaa toisistaan :think:
Niin siinä monesti käy. Kuten sanoin niin itsekkin erotin ennen vahvistimien merkkien välillä heleyden eri asteita, kylmiä väreitä, "iskua" ja muistoja lapsuudesta. Valitettavasti jossain kohtaa piti nöyrtyä ja sanoa että todellisuudessa erot manifestoituivat vasta sitten kun konkreettisesti näin oman lemppari vahvistimeni toistavan ääntä.
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Ei mun tarvi trollata. Mä olin ite aikanaan sitä mieltä ettei av-vahvistimissa ja stereovahvistimissa ole mitään eroa äänellisesti. Vuosi sitten kun vaihdoin niin aivan kun olisi ostanut uudet kaiuttimet. Ero on valtava.
Toki jos sulla on jotkut satasen purkit siellä ni se on ihan sama mitä laitteita sulla on. Mulla on Dalin Rubicon 6set sekä Dali sub K-14F. Tai voidaan tehdä niinkin että tuotte sen av-vahvistimen mun luo ja testataan. Tai mene johonkin hifiliikkeeseen kyselee että miten asia on, voidaanko testata.
On tää internet hieno mesta kun heti on trolli kun kertoo faktoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 099
Ei mun tarvi trollata. Mä olin ite aikanaan sitä mieltä ettei av-vahvistimissa ja stereovahvistimissa ole mitään eroa äänellisesti. Vuosi sitten kun vaihdoin niin aivan kun olisi ostanut uudet kaiuttimet. Ero on valtava.
Toki jos sulla on jotkut satasen purkit siellä ni se on ihan sama mitä laitteita sulla on. Mulla on Dalin Rubicon 6set sekä Dali sub K-14F. Tai voidaan tehdä niinkin että tuotte sen av-vahvistimen mun luo ja testataan. Tai mene johonkin hifiliikkeeseen kyselee että miten asia on, voidaanko testata.
On tää internet hieno mesta kun heti on trolli kun kertoo faktoja.
Yleisesti faktaksi sanotaan asiaa joka on mitattu ja todistettu. Aika herkästi nämä sinun kaltaiset viestit "flägätään" trolliksi koska niille ei ole faktan kaltaisia todisteita, muuta kuin se että sinun mielestä ääni kuulostaa paremmalta. Mittaustulosta tästä tuskin koskaan tullaan saamaan että mistä se johtui.

Lue yllä oleva viesti neutraalilla äänenpaineella biasoitumatta mihinkään suuntaan.

E: lisätään tähän vielä että se on hienoa että olet löytänyt sinulle sopivan vahvistimen.
 
Liittynyt
27.09.2020
Viestejä
51
Itselläni käytössä denonin lippulaiva x8500 ja kyllä lisäkanavilla on merkitystä jos vertaa aiempaan x3400, lisäksi tehon huomaa myös. Lisäksi taloudesta löytyy stereo putki vahvistin. Ei tuo x8500 mitenkään huonommin soi musiikilla ainakaan merkittävästi lisäksi noita HDMI läpivientejä ei suuremmin taida stereo vahvistimissa olla...
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
EDIT: Toi on aika hauska tapa määritellä vahvistimen laatu sen kotelon tilavuuden ja kanavien lukumäärän suhteella :rofl2: Vai oisko massa/kanavat vielä parempi niin ei laatu sentään koteloa kasvattamalla parane? Ei mutta sitten katoaa äänestä "ilmavuus" :rofl2:
Virranantokyky on aika erilaiset kun pelkkä toroidimuuntaja on 3 kertaa painavampi sekä kooltaan selkeästi suurempi. Painolla on kyllä merkitystä. Selkeästi et tiedä mistä puhut mutta näin 25 vuotta harrastaneena kuitenkin tiedän ehkä enemmän. Pointtina tuossa koossa on se että kun samaan tilavuuteen pitää laittaa radiot, esivahvisti, päätevahvistin yms yms. niin jostain on pakko tinkiä. Erillisinä laitteina nuo kaikki tuottaa paljon puhtaamman, dynaamisemman sekä kontrolloidun äänen. Kuitenkin moni on hyvin tyytyväinen siihen että yksi laite on joka hoitaa kaiken.

Itselläni käytössä denonin lippulaiva x8500 ja kyllä lisäkanavilla on merkitystä jos vertaa aiempaan x3400, lisäksi tehon huomaa myös. Lisäksi taloudesta löytyy stereo putki vahvistin. Ei tuo x8500 mitenkään huonommin soi musiikilla ainakaan merkittävästi lisäksi noita HDMI läpivientejä ei suuremmin taida stereo vahvistimissa olla...
Tuo X8500 on hieno vehje. Varmasti on eroa x4300 verrattuna. Taitaa soida aika paljon paremmin kuin ennen.

Mutta se ainakin omalta osaltani tästä aiheesta. Saat olla mitä mieltä haluat. Kannattaa kuitenkin käydä testaamassa se soundin ero kun laitetaan musiikkia soimaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Ei kannata trolleja ruokkia. Näitä "itsestäänselvyyksiä" olisi helppo pönkittää vaikkapa sokkotesteillä vaan eipä näytä hirveästi niitä löytyneen linkattavaksi. Mielipiteitä toki voi tuoda julki ja on ihan hyväksikin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 378
Paljonko Atmos-kattokaiuttimille crossoveriksi? Kaiuttimet Kef T-101, jotka speksattu 80Hz-.

Edessä 2 x Dali Zensor 3 (80 Hz), Dali Zensor Vokal (80 Hz), takana 2 x Dali Zensor 1 (80 Hz) ja subbari Dali E-12F.

Jossain suositellaan takakajareille korkeampaa crossoveria. Onko järkeä? Alla Dalien speksejä.


1610528266659.png
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 538
Se että täällä äänekkäimmät huutaa totuutena, että vahvistimella ei voi olla äänenlaatuun vaikutusta saattaa jopa viedä mielenkiinnon osalta harrastajista edes kirjoitella tänne. Sen verran aloittelijatason väite sokkovertailuvaateineen. Jos ei itse eroja kuule, niin ehkä sen voi mainita, mutta ei kannattaisi asettaa sitä omaa kokemustaan absoluuttiseksi totuudeksi.
 

hazaski

Merssu und och Saab
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
245
Joo aika kärkkäästi minusta heti väitettiin trolliksi, kun sanoi jotain muuta ku se yleinen tässä ketjussa oleva Denon AV-vahvarien-ylistyslaulu. Itse huomasin myös että nautin musiikin kuuntelemisesta nykyisellä stereovahvistimella (Naim Nait 5i, jos jotakin kiinnostaa), kuin aikasemmalla Arcamin (AVR-250) ja Yamahan-vahvarilla. Denonin AV-vahvistintakin yhdessä vaiheessa kokeilin, mutta se taas hävisi nuille aikaisemmin mainituille AV-vahvareillekin musiikin kuuntelussa minun mielestä.

Itsellä ei ole tarvetta viedä kuvaa vahvistimen kautta, koska ei ole videotykkiä, niin AV-vahvistimien Video-ominaisuudet on vain ylimääräisiä hajoamiskohteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Se että täällä äänekkäimmät huutaa totuutena, että vahvistimella ei voi olla äänenlaatuun vaikutusta saattaa jopa viedä mielenkiinnon osalta harrastajista edes kirjoitella tänne. Sen verran aloittelijatason väite sokkovertailuvaateineen. Jos ei itse eroja kuule, niin ehkä sen voi mainita, mutta ei kannattaisi asettaa sitä omaa kokemustaan absoluuttiseksi totuudeksi.
Boldattu pätee joka leiriin. Ja se nyt vaan on fakta että sokkotesti on paras tapa todeta ne korvinkuultavat erot näissä tapauksissa vai väitätkö jotain muuta ? Täällä ei vaan suurinosa purematta niele sitä väitettä että on itsestänselvyys että stereovahvistin on selkeästi parempi vs. AVR. En niele minäkään. Jokainen harrastakoot just niinnkuin haluaa, vaikka se särömittari kädessä musiikkia kuunnellen. Varmasti olen itsekin jonkinlainen "ääripää" älyttömine subwoofer reservineen.
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Tehkää ihmeessä jokin meeting jossa mukana AV vahvaria ja pari tömäkkää stereovahvaria, kiinnostaa itseänikin että onko kuultavaa eroa.

Itse ollut siinä uskossa (ja tämäkään ei ole uskon asia ellei placeboa oteta lukuun) että vastaavan hintainen & laatuinen (?) stereovahvistin olisi hieman jytäkämpi soinniltaan musiikille mutta ei tottavie ole mitään kokemusta niistä aikoihin.

Ehkä laadukkaammat komponentit tuo käyttöikää enemmin kuin ääneen eroja, toisaalta jos tuo paukkulankaa pitkin menevä signaali on lähtöisin jostain pesukoneen moottorin kokoisista komponenteista niin luulis että kaiuttimienkin elementeissä sen tuntee. Ettei ihan pelkkää ykköstä ja nollaa vielä eteenpäin. Onko sitten päätevahvistimella muuta eroa aistittavissa kuin tehojen lisäys, joku muistaakseni kertoi että kaiuttimien elementit "heräsivät eloon" samalla volumella tms. kun päätteen läpi ajeli.

Ei ole tarkoitus väitellä, mielenkiintoinen aihe tosin ja sopii lankaan.
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Tehkää ihmeessä jokin meeting jossa mukana AV vahvaria ja pari tömäkkää stereovahvaria, kiinnostaa itseänikin että onko kuultavaa eroa.

Itse ollut siinä uskossa (ja tämäkään ei ole uskon asia ellei placeboa oteta lukuun) että vastaavan hintainen & laatuinen (?) stereovahvistin olisi hieman jytäkämpi soinniltaan musiikille mutta ei tottavie ole mitään kokemusta niistä aikoihin.

Ehkä laadukkaammat komponentit tuo käyttöikää enemmin kuin ääneen eroja, toisaalta jos tuo paukkulankaa pitkin menevä signaali on lähtöisin jostain pesukoneen moottorin kokoisista komponenteista niin luulis että kaiuttimienkin elementeissä sen tuntee. Ettei ihan pelkkää ykköstä ja nollaa vielä eteenpäin. Onko sitten päätevahvistimella muuta eroa aistittavissa kuin tehojen lisäys, joku muistaakseni kertoi että kaiuttimien elementit "heräsivät eloon" samalla volumella tms. kun päätteen läpi ajeli.

Ei ole tarkoitus väitellä, mielenkiintoinen aihe tosin ja sopii lankaan.
Mikäli tarkoitus on vain kuunnella musiikkia, niin omaan tarpeeseen sopivilla liitännöillä varustettu stereovahvistin on usein järkevä valinta, sillä mitä laatuun tulee, on saman hintaluokan stereovahvistin melkein poikkeuksetta laadukkaampi, kuin vastaavan hintainen av-vahvistin. Laatua vertaillessa on helpoksi nyrkkisäännökseksi muodostunut, että av-vahvistin on yhtä laadukas musiikintoistajana, kuin puolet sitä edullisempi stereovahvistin.
https://idlounge.fi/uutiset/id_kuinkavahvistin/
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Se että täällä äänekkäimmät huutaa totuutena, että vahvistimella ei voi olla äänenlaatuun vaikutusta saattaa jopa viedä mielenkiinnon osalta harrastajista edes kirjoitella tänne. Sen verran aloittelijatason väite sokkovertailuvaateineen. Jos ei itse eroja kuule, niin ehkä sen voi mainita, mutta ei kannattaisi asettaa sitä omaa kokemustaan absoluuttiseksi totuudeksi.
Musta se on vain hyvä asia, että koko alalta katoaisi kaikenlainen käärmeöljyily ihan kokonaan, jossa äänenlaatueroja perustellaan ihan satunnaisin asioin - yleensä täysin ulkoisin. Tämä toki vain oma mielipiteeni.

Ja siis en ehdottomasti kuule eroja sokkotestissä esim. kun käänsin välikaapelin osoittamaan eri suuntaan kuin kaapelin nuoli ohjeistaa. Tai kun käänsin töpselin seinässä toisinpäin. Listaa voin jatkaa. Ihan kaikkea en ole sokkona testannut - kuten kaapelien korottaminen maasta korokkeilla. Musta olisi nolompaa myöntää kuulevansa eroja noissa tilanteissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Joo aika kärkkäästi minusta heti väitettiin trolliksi, kun sanoi jotain muuta ku se yleinen tässä ketjussa oleva Denon AV-vahvarien-ylistyslaulu.
Lainataas kertaukseksi, mitä siellä sanottiin:

Av-vahvistimista puuttuu dynamiikka, voima sekä kontrolli
Tuo on puhdasta trollaamista ja provoilua, eikä tuossa ole tarkoituskaan keskustella asiallisesti niistä oletetuista ja väitetyistä eroista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 595
Ainakin tälleen maallikkona ajattelen että jos eron kuulee, sen pystyy varmasti myös mittaamaan. Ja jos eron kuulee, on hämmentävää jos se ei mitenkään näkysis mittuksissa. Siksi näissä stereo/AVR-väännöissä olisikin mukava saada selvää mittausdataa tuloksista - ja toki se oikeasti hyvin toteutettu sokkotesti tuloksineen siihen kylkeen. :)
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 538
Musta se on vain hyvä asia, että koko alalta katoaisi kaikenlainen käärmeöljyily ihan kokonaan, jossa äänenlaatueroja perustellaan ihan satunnaisin asioin - yleensä täysin ulkoisin. Tämä toki vain oma mielipiteeni.

Ja siis en ehdottomasti kuule eroja sokkotestissä esim. kun käänsin välikaapelin osoittamaan eri suuntaan kuin kaapelin nuoli ohjeistaa. Tai kun käänsin töpselin seinässä toisinpäin. Listaa voin jatkaa. Ihan kaikkea en ole sokkona testannut - kuten kaapelien korottaminen maasta korokkeilla. Musta olisi nolompaa myöntää kuulevansa eroja noissa tilanteissa.
Vahvistimet ei liity mitenkään noihin mainitsemiisi 'käärmeöljy'touhuihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Ainakin tälleen maallikkona ajattelen että jos eron kuulee, sen pystyy varmasti nyös mittaamaan. Siksi näissä stereo/AVR-väännöissä olisikin mukava saada selvää mittausdataa tuloksista - ja toki se oikeasti hyvin toteutettu sokkotesti tuloksineen siihen kylkeen. :)
Näin toki. Mutta mitattukaan ero ei vielä tarkoita kuultavaa eroa. Ja kuultu erokaan ei tarkoita aina paremmuutta. Olisi mahtavaa, jos kaikki laitetestit voisi tehdä tietämättä brändiä, mallia ja ennen kaikkea hintalappua. Veikkaan, että menisi preferenssit uusiksi. Mutta se toki on mahdottomuus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Vahvistimet ei liity mitenkään noihin mainitsemiisi 'käärmeöljy'touhuihin.
Liittyy siinä kohtaa kun äänen paremmutta perustellaan toroidin massalla ja koolla. Tai kanavien lukumäärällä. "No kyllä sen täytyy olla parempi kun on enemmän massaa per kanava!" :facepalm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 099
Ainakin tälleen maallikkona ajattelen että jos eron kuulee, sen pystyy varmasti myös mittaamaan. Ja jos eron kuulee, on hämmentävää jos se ei mitenkään näkysis mittuksissa. Siksi näissä stereo/AVR-väännöissä olisikin mukava saada selvää mittausdataa tuloksista - ja toki se oikeasti hyvin toteutettu sokkotesti tuloksineen siihen kylkeen. :)
Tuo on sinällään "nurinkurista" tuo erojen kuuleminen verrattuna mitattuun koska ihmiskorva on äärimmäisen heikko instrumentti mittaamaan minkäänlaisia eroja äänessä. Puhutaan yleisesti semmoisista 6dB - 10dB muutoksista ennen kuin tavan tallaaja kuulee että volume edes on muuttunut. Nyt kun otetaan mittaukset mukaan niin yleisesti vahvistimissa koko taajuuskaistalla erot pysyttelevät 0,1dB sisällä.... niin... nuo erot ilmeisesti tuovat mahonkisuutta bassoon ja kontrollia keskialueelle sekä sitä kuuluisaa samettisuutta ja kristallilasin kilkatuksen heleyttä diskanttiin.

Joopa joo...
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 538
Ainakin tälleen maallikkona ajattelen että jos eron kuulee, sen pystyy varmasti myös mittaamaan. Ja jos eron kuulee, on hämmentävää jos se ei mitenkään näkysis mittuksissa. Siksi näissä stereo/AVR-väännöissä olisikin mukava saada selvää mittausdataa tuloksista - ja toki se oikeasti hyvin toteutettu sokkotesti tuloksineen siihen kylkeen. :)
Joo oishan se hienoa, ei vaan ole vielä keksitty miten sitä äänenlaatua mitattaisi paitsi omilla kouliintuneilla korvilla.
 
Liittynyt
25.02.2020
Viestejä
305
Itselläni kävi Denon avc8500 millä piti hoitaa myös 2 kanavakuuntelu, ei vain pärjännyt saman merkin lippulaiva integroidulle...joten nyt mennään musat tuolla integroidulla ja leffat sitten Denon avc4700 vahvarilla. Ja juu en kuuntele sokkona ;)
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Liittyy siinä kohtaa kun äänen paremmutta perustellaan toroidin massalla ja koolla. Tai kanavien lukumäärällä. "No kyllä sen täytyy olla parempi kun on enemmän massaa per kanava!" :facepalm:
Toroidin koolla sekä massalla on vaikutusta virranantokykyyn, jolla taas on vaikutusta suoraan sille paljonko vahvistin antaa oikeasti watteja ulos eikä sitä mitä jossain lehtisessä sanotaan.
Pitäs olla sanomattakin selvää että jos av-vahvistimesta ilmoitetaan että 9*180W mutta max virrankulutus onkin vain 680W niin ei taida vahvistin tuottaa ihan tuota 9*180W.
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Itselläni kävi Denon avc8500 millä piti hoitaa myös 2 kanavakuuntelu, ei vain pärjännyt saman merkin lippulaiva integroidulle...joten nyt mennään musat tuolla integroidulla ja leffat sitten Denon avc4700 vahvarilla. Ja juu en kuuntele sokkona ;)
Niin kauan kun hoitaa kuuntelun vain av-vahvistimella niin ei tiedä paljonko menettää vs stereo. Enkä tiennyt minäkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Niin kauan kun hoitaa kuuntelun vain av-vahvistimella niin ei tiedä paljonko menettää vs stereo. Enkä tiennyt minäkään.
Niin kauan kun on käyttämättä huonekorjainta niin ei tiedä mitä voi saavuttaa huonekorjaimen kanssa. Jatketaanko lisää näitä ?
 
Liittynyt
25.02.2020
Viestejä
305
Minä käytin korjainta tuossa av-vahvistimessa mutta omaan korvaan silti integroitu soi paremmin.
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
jatketaan, kerrotko millanen setti sulla on kotona ? Mulla Marantz PM8006, Bluesound node2i, Dali Rubicon 2 sekä Dali Sub k-14F. ja laita vaikka kuvan kera..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Toroidin koolla sekä massalla on vaikutusta virranantokykyyn, jolla taas on vaikutusta suoraan sille paljonko vahvistin antaa oikeasti watteja ulos eikä sitä mitä jossain lehtisessä sanotaan.
Pitäs olla sanomattakin selvää että jos av-vahvistimesta ilmoitetaan että 9*180W mutta max virrankulutus onkin vain 680W niin ei taida vahvistin tuottaa ihan tuota 9*180W.
Pitäisi olla sanomattakin selvää, että suurin osa ihmisistä käyttää murto-osan vahvistimen maksimeista kotikuuntelussa. Se on sitten eri asia jos oikeasti on epäherkät kaiuttimet ja sitä volaa tarvitsee omassa kotiteatterissa. Mutta oletan, että siitä ei ollut tässä muuntajakeskustelussa kyse.

Ja juu, mulla on ollut NAD:in isoilla toroideilla varustettuja päätteitä ja integroituja, ja moderneja monikanavaisia AV-vahvareita. Kuten @latexii tuossa totesi. Kun yhtälöön otetaan vielä huonekorjain mukaan, niin homma on melko lailla taputeltu.

braide sanoi:
Toki jos sulla on jotkut satasen purkit siellä ni se on ihan sama mitä laitteita sulla on.
Enkä tiedä, onko mulla tarpeeksi kalliit kaiuttimet erojen kuulumiseen, mutta noi Revel Concerta2 F36:t maksoivat kuitenkin kolmatta tonnia (per pari) kun ne pari vuotta sitten ostin. Tosin, ostin ne ulkonäön, en suinkaan hinnan takia ;)

PS. Musta toi laitteiden hinnalla nokittelu on ihan helvetin noloa ja vain alleviivaa pointtia. Ja muistelen, että latexiilla on ihan asiallinen setti laitteita kotiteatterissaan. Niistä riittää varmaan naapureillekin iloa ;)
 
  • Tykkää
Reactions: M_M
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 099
Itseä ei jaksa joku toroidi muuntajien paino paljoa hetkauttaa kun Genelecit ottaa sisäänsä vain linjatasoista signaalia. Ääni on hyvä ilman huonekorjausta mutta vähintääkin mahonkinen ja samettinen huonekorjaimen kanssa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 614
Viestejä
4 196 474
Jäsenet
70 754
Uusin jäsen
tikkanikke

Hinta.fi

Ylös Bottom