AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

Muistanko väärin vai saiko noissa glm-malleissa ledin kytkettyä pois päältä?
Saa.
8330:ssa ei ole dippikytkimiä takana, mutta GLM-softalla ledit saa päälle/pois. Ja asetukset voi tosiaan tallettaa kaiuttimiin jolloin ei ole välttämätöntä pitää tietokonetta kiinni kaiuttimissa.
 
Genelecin foorumi
Pitääköhän tämä vielä paikkaansa, aikaa on mennyt jo reilusti tuosta viestistä. Ainakin tuolloin eroa on ollut enemmänkin kuin tuo valo.

G Three:
XLR and RCA input connectors
Home audio series input sensitivity (-10 dB)
White LED
Intelligent Signal Sensing
"Clean" front panel
Tabletop room EQ setting
LED off setting
All cables are colour matched
Mystic black and Polar white colour options

8030A:
XLR input connector
Professional series input sensitivity (+10 dB)
Green LED
No ISS
Volume control knob and power switch on the front panel
No tabletop room EQ
No LED off setting
Black power cables for all
Matt black colour option
Genelecin oma pelkistetty video eroista (8030, G Three, 4030 ):



8330 ei ole mukana tuossa.
 
Säästä Denon AVR X1200W. Kytke Genelecit siihen. Jos haluat vielä keskikaiuttimen Geneleciltä niin osta sekin ja rakenna sille linjatason sovitin Genelecin ohjeiden mukaan. Jossei onnistu / kiinnosta niin voin luopua omastani. Et huomaa eroa aitoihin preoutteihin nähden, tai ainakaan itse en huomannut.
Aloin nyt kaivelemaan kaappeja ja sieltä löytyi edellisen innostuksen jäljiltä sopivaa "2-core + screen" -mikkijohtoa ja pari XLR-urosliitintäkin. Meinasin, että jos vaikka nyt sitten askartelisi piuhat valmiiksi riippumatta siitä hankinko uutta vahvistinta vaiko en. Kuvasta ei nyt kuitenkaan oikein selviä, että millaisia noiden vastusten tulisi olla? Toinen on 1k ohm ja toinen 68 ohmin vastus, mutta mitä tuo töherrys niiden perässä tarkoittaa? Edit. 1/4W se taitaa olla.


1677075688222.png


Olisikohan jossakin valokuvaa että millaisia toteutuksia tuohon vahvistimen päähän on muualla tehty? Tuo XLR:n pää on selkeä ja se näyttää olevan oletuksenakin kytketty juuri noin (harmi kun toisessa päässä on naarasliitin, niin ei voi käyttää sitä suoraan molemmille piuhoille).
 
Viimeksi muokattu:
Aloin nyt kaivelemaan kaappeja ja sieltä löytyi edellisen innostuksen jäljiltä sopivaa "2-core + screen" -mikkijohtoa ja pari XLR-urosliitintäkin. Meinasin, että jos vaikka nyt sitten askartelisi piuhat valmiiksi riippumatta siitä hankinko uutta vahvistinta vaiko en. Kuvasta ei nyt kuitenkaan oikein selviä, että millaisia noiden vastusten tulisi olla? Toinen on 1k ohm ja toinen 68 ohmin vastus, mutta mitä tuo töherrys niiden perässä tarkoittaa?


1677075688222.png


Olisikohan jossakin valokuvaa että millaisia toteutuksia tuohon vahvistimen päähän on muualla tehty? Tuo XLR:n pää on selkeä ja se näyttää olevan oletuksenakin kytketty juuri noin (harmi kun toisessa päässä on naarasliitin, niin ei voi käyttää sitä suoraan molemmille piuhoille).
Nonni, nyt olis sitten piuhaa valmiina, vaan millähän tuon mittaisi toimivaksi muutenkin kuin oikosulun osalta? Onko hyviä arvauksia millaisia tuloksia eri navoista pitäisi irrota yleismittarilla? Ei ole vielä sopivia kaiuttimia millä testata ja vaikka olisikin, niin en kyllä kokonaan ilman mittausta uskaltaisi lähteä tökkimään laitteisiin, vaikka tuo kovin simppeli onkin.

Piuhat ovat 3m pitkiä ja ne on tehty tuon Genelecin suojatun kaksijohtimisen mallin mukaan. Toisessa päässä on banaaniliittimet ja toisessa XLR. Vahvistinpään vastukset ja juotokset ovat siististi kutistesukan sisällä.

1677108720767.png


Jos jossakin vaiheessa on tarvetta tehdä sama uusiksi, niin pitää katella sellaista piuhaa, jossa yksittäiset johtimet ovat vähän jykevämpää tekoa. Tuo kuvassa näkyvä 10cm pätkä hämää, kun ei se mikkijohto ole likimainkaan yhtä paksua.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo onkyon vahvari kohtuu lämpimänä käy välillä, niin tuli tilattua tuollaiset usb tuulettimet säädöllä.

Musta jossain on pahasti vikaa, jos pitää ostaa tuulettimia vahvistimelle, jossa niitä ei ole. Oliko siitä lämmöstä jotain erityistä haittaa vai miksi hommasit tuulettimet? Mielenrauhan takia?
 
Jos tuo on onkyo 616 niin tuolla sisällähän onjo oma tuuletin, toki pitää aika lämpöseksi mennä ennenkö lähtee pyörimään.
 
Musta jossain on pahasti vikaa, jos pitää ostaa tuulettimia vahvistimelle, jossa niitä ei ole. Oliko siitä lämmöstä jotain erityistä haittaa vai miksi hommasit tuulettimet? Mielenrauhan takia?

Mielenrauhan takia. Ei se tulikuumaksi sitä tee, mutta ajattelin että pitempi ikäinen varmaan olisi jos vähän viileämpänä kävisi kuitenkin.

Jos tuo on onkyo 616 niin tuolla sisällähän onjo oma tuuletin, toki pitää aika lämpöseksi mennä ennenkö lähtee pyörimään.

Onkyo 626 on kyseessä
 
Tuossa mallissa on iso tuuletin sisällä. En kyllä näe mitään järkeä lisätä omia tuulettimia kun siellä sellainen jo on.


Ah, siinä on siis tuuletin. Olin katsovinani ettei siellä sellaista ole.. enkä ole aukaissut sitä yläosaa sen takia.
 
Ainakin näiden kuvien mukaan on (tarkka malli TX-NR626):


Jopas on. Niin siellä tuntuu oleva..

Asennuksien aikana ainakin todella lämpimänä kävi kun kokeilin päältä kädellä, niin sen takia nuo tuulettimet tilasin. Kuinkahan lämpimäksi sen pitää tulla ennenkuin tuo sisällä oleva tuuletin rupiaa pyörimää.. :hmm:

Tuskin tuosta haittaa on, että tuo toinen tuuletin imee sieltä lämpöä pois, ja toinen puhaltaa ulos kaapista sen?
 
Jopas on. Niin siellä tuntuu oleva..

Asennuksien aikana ainakin todella lämpimänä kävi kun kokeilin päältä kädellä, niin sen takia nuo tuulettimet tilasin. Kuinkahan lämpimäksi sen pitää tulla ennenkuin tuo sisällä oleva tuuletin rupiaa pyörimää.. :hmm:

Tuskin tuosta haittaa on, että tuo toinen tuuletin imee sieltä lämpöä pois, ja toinen puhaltaa ulos kaapista sen?
On nämä vaffarit merkistä riippumatta aina käynyt lämpimänä. Oma denon avr3500 on tulikuuma aina vaikka pelkät linjalähdöt käytössä, mutta eipä tuo ole nikotellut vuosien aikana vaikka takaa auki olevassa kaapissa on ovien takana.
 
Muistan kun edellisen kerran uutta vahvistinta pähkäilin, niin nuo Onkyot pärjäsivät testeissä ihan kohtuullisesti, mutta käyttäjäkokemukset olivat juuri tuollaisia, että mikähän kiuas sitä tulikaan hankittua laitekaappiin. Kyllähän vahvistimet kuumenevat muutenkin, mutta nuo vanhemmat Onkyot ehkä vielä pykälän verran enemmän. Eihän se kuumuus hyvää komponenteille tee, mutta en sitten tiedä ovatko ottaneet tuota kuinka hyvin huomioon suunnittelussa.
 
en sitten tiedä ovatko ottaneet tuota kuinka hyvin huomioon suunnittelussa.
Ainakin noissa vanhemmissa huonosti. Niissähän on kyrvähtäny noita HDMI kortteja, koska konkat kuivuvat ennen aikojaan. Mm. itellä kävi juuri näin.
 
Aktiivikaiuttimien omistajana aina tulee mieleen että missä on vähävirtaiset atmos etuset. No onhan niitä mutta hinta tuhansia ja laahaavat vielä HDMI2.0 aikakaudella.
 
Muistan kun edellisen kerran uutta vahvistinta pähkäilin, niin nuo Onkyot pärjäsivät testeissä ihan kohtuullisesti, mutta käyttäjäkokemukset olivat juuri tuollaisia, että mikähän kiuas sitä tulikaan hankittua laitekaappiin. Kyllähän vahvistimet kuumenevat muutenkin, mutta nuo vanhemmat Onkyot ehkä vielä pykälän verran enemmän. Eihän se kuumuus hyvää komponenteille tee, mutta en sitten tiedä ovatko ottaneet tuota kuinka hyvin huomioon suunnittelussa.
Ymmärtääkseni Onkyoiden suurin miinus tulee huonosta huonekorjaimesta. Ainakin itselleni laadukas huonekorjain on tärkeimpiä vaatimuksia vahvistimessa. Hienot kaiuttimet voivat mennä täysin hukkaan, kun ääni toistuu ja kaikuu miten sattuu koko tilassa.
 
Kertokaapas tyhmemmälle, että miten tuo huonekorjaus käytännössä toimii ja miksi samaa lopputulosta ei voi saada manuaalisesti säätämällä (olettaen, että vahvistin sen mahdollistaa)? Itselläni toki Denon X4700H, jossa tuo huonekorjain on ja sitä olen käyttänyt, mutta tietääkseni esim. joissakin Yamahn vahvistimissa noita säätöjä voi itsekin aika laajasti muokata. Mietin vaan, että jos on kovin epäoptimaaliset olosuhteet huoneessa ja/tai akustiikka huono, niin kuinka paljon huonekorjauksella voidaan tehdä? Asia osittain ajankohtainen kun mietin Atmos-kaiuttimien sijoituksia katossa. Netin syövereissä on ilmaistu, että huonekorjain voi huonoja sijoituksia korjata vain rajaansa asti, eikä olosuhteisiin nähden parasta lopputulosta saada aikaan muuten kuin oikealla sijoituksella.
 
Kertokaapas tyhmemmälle, että miten tuo huonekorjaus käytännössä toimii ja miksi samaa lopputulosta ei voi saada manuaalisesti säätämällä (olettaen, että vahvistin sen mahdollistaa)?

Käsin homma olisi hankalaa, vaatii ensinnäkin rautaa joka tukee tarkkoja manuaalisia korjauskai (vahvareissa ei tällaista mahdollisuutta manuaalisuuteen taida olla) ja toisaalta vaivaa käyttäjältä. MiniDSP:llä esim. on rautaa, jolle voi käsittääkseni luona manuaalisestikin korjauskäyrän ja näin muokata toistoa haluamakseen. Eli: kyllä voi päästä samaan tulokseen manuaalisesti, mutta vaatinee rautaa ja softaa vahvarin kaveriksi.

Mutta. Miksi ihmeessä kun tuon kaiken voi tehdä automaatilla? Eli antaa laitteen mittailla kämppää ja rakentaa sen perusteella korjauskäyrä, joka tasoittaa toistoa.

Mutta kaikkea se korjain ei voi korjata. Jos on joku voimakas kuoppa toistossa, niin ei se sitä saa nostettua tarpeeksi. Eikä se tarkkuus ole yhä täydellinen, eikä lopputulos viivottimella vedetty. Fyysinen akustointi auttaa sitä huonekorjaintakin.
 
Audyssey toimii sillä periaatteella että se puuttuu korjauksillaan sellaisiin esim. korostumiin jotka toistuu useammassa kun yhdessä mittauksessa. Monesti (tai vissiin aina) mitataan useammasta kun yhdestä mittauspaikasta ja mittaukset on aina enemmän tai vähemmän kompromissi. En oikein ymmärrä miten tätä voisi edes verrata manuaalimittauksiin tai miksi pitäisi verrata.

Näkisin että manuaali korjaus esim. MiniDSP:llä vs automaattinen huonekorjaus on kaksi täysin eriasiaa tässä tapauksessa.
 
Audyssey toimii sillä periaatteella että se puuttuu korjauksillaan sellaisiin esim. korostumiin jotka toistuu useammassa kun yhdessä mittauksessa. Monesti (tai vissiin aina) mitataan useammasta kun yhdestä mittauspaikasta ja mittaukset on aina enemmän tai vähemmän kompromissi. En oikein ymmärrä miten tätä voisi edes verrata manuaalimittauksiin tai miksi pitäisi verrata.

Näkisin että manuaali korjaus esim. MiniDSP:llä vs automaattinen huonekorjaus on kaksi täysin eriasiaa tässä tapauksessa.

Käsin homma olisi hankalaa, vaatii ensinnäkin rautaa joka tukee tarkkoja manuaalisia korjauskai (vahvareissa ei tällaista mahdollisuutta manuaalisuuteen taida olla) ja toisaalta vaivaa käyttäjältä. MiniDSP:llä esim. on rautaa, jolle voi käsittääkseni luona manuaalisestikin korjauskäyrän ja näin muokata toistoa haluamakseen. Eli: kyllä voi päästä samaan tulokseen manuaalisesti, mutta vaatinee rautaa ja softaa vahvarin kaveriksi.

Mutta. Miksi ihmeessä kun tuon kaiken voi tehdä automaatilla? Eli antaa laitteen mittailla kämppää ja rakentaa sen perusteella korjauskäyrä, joka tasoittaa toistoa.

Mutta kaikkea se korjain ei voi korjata. Jos on joku voimakas kuoppa toistossa, niin ei se sitä saa nostettua tarpeeksi. Eikä se tarkkuus ole yhä täydellinen, eikä lopputulos viivottimella vedetty. Fyysinen akustointi auttaa sitä huonekorjaintakin.

Kiitokset teille, olen nyt tästä paljon viisaampi! Kun en aiheesta tarpeeksi tiennyt, niin koin tärkeäksi ymmärää, miten tämä toimii, kun pitäisi uuteen kotiin kuitenkin miettiä kaiuttimien sijainteja yms., niin mietin mihin kaikkeen tuo huonekorjain pystyy ja mihin ei ja miten paljon asioita voi tehdä jo lähtökohtaisesti oikein siten, että kaikki ei jää vain tuon korjaimen vastuulle ja mitkä ovat sen heikkoudet. Toki kuten yleensä, rakenteilla olevassa talossakaan ei tule olemaan omaa "leffateatteria" elokuvien katsomiseen, vaan olosuhteet ovat joka tapauksessa kompromissi, jotka pyrin kuitenkin hyvällä suunnittelulla minimoimaan.
 
Audyssey käyttää FIR-suotimia joilla se korjaa konvoluutiolla myös aika-akselilla tapahtuvia vääristymiä. Eli toisin sanoen se pystyy taajuuskohtaisesti säätämään viiveitä esimerkiksi kanavien välillä niin että kaikki äänet saapuvat kuuntelupaikalle juuri oikealla hetkellä. Tämä tarkentaa keskiverto huoneissa toiston selkeyttä merkittävästi. Hyvä testi tähän on esimerkiksi sateenropina joka muuttuu mössöstä selkeästi erottuviksi pisaroiksi. Tämmöisiä korjauksia ei ole mahdollista replikoida perinteisillä parametrisilla korjauksilla vaikka olisi kuinka paljon suotimia käytössä. Sama koskee myös REW-menetelmiä mitä monet harrastajat käyttää. Sillein saa kyllä taajuusvasteeltaan tasaista ääntä aikaiseksi mutta paras mahdollinen lopputulos tulee aina konvoluutiolla. Konvoluution miinuksena on perinteisesti siitä aiheutuva viive mutta Audyssey osaa ottaa sen huomioon auto lip sync ominaisuudellaan jolla se viivästyttää HDMI läpi menevää kuvaa tarpeen mukaan hieman.
 
@khallerz, hei tohon aiempaan kommentiisi liittyen! Mites kun itsellä on nyt pc ja ps5 kiinni X3500H:ssa ja siitä hdmi tv:hen (tv:nä Samsung RU8000). Ajattelin muuttaa setupia siten että laittaisinkin pc:n ja ps5 kiinni suoraan tv:hen (täten saisin VRR toimimaan) ja tv:stä äänet hdmi:llä vahvarille. Ja se kysymys: toimiiko auto lipsync myös noin kytkettynä? :)
 
@khallerz, hei tohon aiempaan kommentiisi liittyen! Mites kun itsellä on nyt pc ja ps5 kiinni X3500H:ssa ja siitä hdmi tv:hen (tv:nä Samsung RU8000). Ajattelin muuttaa setupia siten että laittaisinkin pc:n ja ps5 kiinni suoraan tv:hen (täten saisin VRR toimimaan) ja tv:stä äänet hdmi:llä vahvarille. Ja se kysymys: toimiiko auto lipsync myös noin kytkettynä? :)

X3500H tukee eARC joten siinä saattaa jopa tehdäkin jotain nuo ominaisuudet, mutta itsellä X2300W:lla tavallisella ARC:lla ei mikään asetus pleikkarista, vahvistimesta tai telkkarista auttanut mitään joten piti lopulta vaihtaa X3700H malliin. Nyt ei tarvitse moisia enää miettiä.
 
Kiitokset teille, olen nyt tästä paljon viisaampi! Kun en aiheesta tarpeeksi tiennyt, niin koin tärkeäksi ymmärää, miten tämä toimii, kun pitäisi uuteen kotiin kuitenkin miettiä kaiuttimien sijainteja yms., niin mietin mihin kaikkeen tuo huonekorjain pystyy ja mihin ei ja miten paljon asioita voi tehdä jo lähtökohtaisesti oikein siten, että kaikki ei jää vain tuon korjaimen vastuulle ja mitkä ovat sen heikkoudet. Toki kuten yleensä, rakenteilla olevassa talossakaan ei tule olemaan omaa "leffateatteria" elokuvien katsomiseen, vaan olosuhteet ovat joka tapauksessa kompromissi, jotka pyrin kuitenkin hyvällä suunnittelulla minimoimaan.
Tässä on omat vanhat mittaukset josta voi nähdä osviittaa kuinka paljon kalibrointi tuo parannusta tilanteeseen. Kyseessä on vanha mittaus vanhalla setupilla. Uusi on tulossa videon formaatissa.

 
Tässä on omat vanhat mittaukset josta voi nähdä osviittaa kuinka paljon kalibrointi tuo parannusta tilanteeseen. Kyseessä on vanha mittaus vanhalla setupilla. Uusi on tulossa videon formaatissa.


Heh, oletin, että olet tietoinen tuon punaisen käyrän olevan vain arvio. Ainoastaan vihreä on mitattu.
 
Heh, oletin, että olet tietoinen tuon punaisen käyrän olevan vain arvio. Ainoastaan vihreä on mitattu.
Joo tämä on hyvä pitää mielessä. Itse kun tuon XT32-kalibroinnin jälkeen mittasin REWillä käppyröitä niin ei se nyt ihan tuohon punaiseen osunut vaikka mahdollisimman identtisen paikan laitoin UMIKille.

Nyt kun vihdoin on Win10 itselläki niin siinä ilmeisesti REWillä sa helpommin kanavan kerrallaan mitattua niin pitää josaain kohden vähän vaihtaa järjestystä, kalibroida, mitata lopuki REWillä ja sitten vielä katsoa mitä ja kuinka paljon tarvii säätää, tuohon lisäsäätöön en nyt muista millä kandee tehdä, ehkä se oli Ratbuddyssey(?) jonka säädöt X3500H pystyy vastaanottamaan? Koskaan siis ole käyttänytkään sitä mutta näin muistelisin..
 
Joo tämä on hyvä pitää mielessä. Itse kun tuon XT32-kalibroinnin jälkeen mittasin REWillä käppyröitä niin ei se nyt ihan tuohon punaiseen osunut vaikka mahdollisimman identtisen paikan laitoin UMIKille.

Nyt kun vihdoin on Win10 itselläki niin siinä ilmeisesti REWillä sa helpommin kanavan kerrallaan mitattua niin pitää josaain kohden vähän vaihtaa järjestystä, kalibroida, mitata lopuki REWillä ja sitten vielä katsoa mitä ja kuinka paljon tarvii säätää, tuohon lisäsäätöön en nyt muista millä kandee tehdä, ehkä se oli Ratbuddyssey(?) jonka säädöt X3500H pystyy vastaanottamaan? Koskaan siis ole käyttänytkään sitä mutta näin muistelisin..
Joo se on oikeestaan pakollinen lisä mitata jälkeenpäin REWillä, jos nyt oikeasti haluaa olla varma tuloksesta. Ilmeisesti se subbarin taso taitaa jäädä vähän miten sattuu kalibroinnin jälkeen, tosin sekin on hieman henkilökohtainen mielipide mitä sen pitäisi olla.
 
Audyssey app haluaa antaa hyvän mielen lopuksi ja näyttää rankasti smoothatun targetin. Kyllä se varmasti sinnepäin on mutta nousuja ja kuoppia ja söheröä voi olla todellisuudessa kuten ekassakin (mitatussa) kuvassa.
 
Heh, oletin, että olet tietoinen tuon punaisen käyrän olevan vain arvio. Ainoastaan vihreä on mitattu.
Pointtini oli osoittaa parannusta Auddysseyn omasta näkökulmasta. Ymmärtääkseni todellisuus voi tai luultavasti poikkeeaakin hieman, mutta mistään ääripiäistä ei kuitenkaan pitäisi olla kyse.
 
Joo tämä on hyvä pitää mielessä. Itse kun tuon XT32-kalibroinnin jälkeen mittasin REWillä käppyröitä niin ei se nyt ihan tuohon punaiseen osunut vaikka mahdollisimman identtisen paikan laitoin UMIKille.
Miten tuon vertailun teit ? Huomioit tietty sen että Audyssey korjaa vaan jos sama korjattava "kohta" toistuu useammassa mittauksessa ja teit kaikki mittaukset täysin samasta pisteestä väh. 3 kertaa (mikä taitaa olla softan minimi määrä, jotta sen kalibroinnin voi lopettaa) ja tähän identtiseen pisteeseen laitoit UMIK:n kun mittasit REW : llä?
 
Viimeksi muokattu:
Miten tuon vertailun teit ? Huomioit tietty sen että Audyssey korjaa vaan jos sama korjattava "kohta" toistuu useammassa mittauksessa ja teit kaikki mittaukset täysin samasta pisteestä väh. 3 kertaa (mikä taitaa olla softan minimi määrä, jotta sen kalibroinnin voi lopettaa) ja tähän identtiseen pisteeseen laitoit UMIK:n kun mittasit REW : llä?

Voihan Audysseylläkin mitata ne kaikki samasta pisteestä, jolloin optimoidaan öbaut vain siihen pisteeseen tuleva toisto. Se on sitten ihan tilanteesta/käyttäjästä kiinni, kannattaako noin tehdä vai ei.

Ottaakohan Audyssey ihan vain keskiarvon noista mittauksista ja korjaa sen?
 
Voihan Audysseylläkin mitata ne kaikki samasta pisteestä, jolloin optimoidaan öbaut vain siihen pisteeseen tuleva toisto. Se on sitten ihan tilanteesta/käyttäjästä kiinni, kannattaako noin tehdä vai ei.

Ottaakohan Audyssey ihan vain keskiarvon noista mittauksista ja korjaa sen?
Siis sitä tarkoitinkin. Jos haluaa vertailla REW ja Audyssey niin nimenomaan pitää mitata Audysseyllä kaikki mittaukset samasta pisteestä ja sitten vielä REW:llä siitä täysin samasta pisteestä. En oikein ymmärrä mikä pointti on Audysseyllä mitata esim. 8 : sta eri pisteestä ja sitten joistain näistä mitata REW :llä ja todeta että paska audyssey, vääränlainen / erilainen käppyrä kun rew:llä. Käsittääkseni Audysseyn mittaukset on aina jonkinlainen kompromissi ja kaikkea korjattavaa ei edes korjata ellei se toistu useissa mittauksissa. Olisi mahdottomuus saada jokaisella kaiuttimella jokaiselle kuuntelupisteelle samanlainen vaste.
 
Viimeksi muokattu:
Darko audio julkaisi juuri videon missä hän oli muuttanut uuteen kämppään missä ei minkäänlaista akustointia, hyvin vähän tavaraa yms. Siitä johtuen kuunteluhuoneessa hirveästi on kaikua ja hän halusi testata auttaako huonekorjaus asiaan.

Ei auttanut, eli huonekorjaus ei ole vastaus jos on "tyhjä" kuunteluhuone ja kaikua paljon.
 
Miten tuon vertailun teit ? Huomioit tietty sen että Audyssey korjaa vaan jos sama korjattava "kohta" toistuu useammassa mittauksessa ja teit kaikki mittaukset täysin samasta pisteestä väh. 3 kertaa (mikä taitaa olla softan minimi määrä, jotta sen kalibroinnin voi lopettaa) ja tähän identtiseen pisteeseen laitoit UMIK:n kun mittasit REW : llä?
Hyvä pointti eli tarkennan! Kalibroin Audysseylla kuuntelupaikan 5 eri kohdasta joista kaikki puolen metrin sisällä toisistaan. Sitä vertaisin REWiteltyyn tulokseen. :) Ja se ykköspiste kalibroinnissa siis tietty oli se mihin UMIKin asettelin.
 
Darko audio julkaisi juuri videon missä hän oli muuttanut uuteen kämppään missä ei minkäänlaista akustointia, hyvin vähän tavaraa yms. Siitä johtuen kuunteluhuoneessa hirveästi on kaikua ja hän halusi testata auttaako huonekorjaus asiaan.

Ei auttanut, eli huonekorjaus ei ole vastaus jos on "tyhjä" kuunteluhuone ja kaikua paljon.
Tämä on hyvä huomio, sillä eihän korjaus pysty vaikuttamaan kaikuvaan tilaan ainakaan kovin paljon.

Audyssey käyttää FIR-suotimia joilla se korjaa konvoluutiolla myös aika-akselilla tapahtuvia vääristymiä. Eli toisin sanoen se pystyy taajuuskohtaisesti säätämään viiveitä esimerkiksi kanavien välillä niin että kaikki äänet saapuvat kuuntelupaikalle juuri oikealla hetkellä. Tämä tarkentaa keskiverto huoneissa toiston selkeyttä merkittävästi. Hyvä testi tähän on esimerkiksi sateenropina joka muuttuu mössöstä selkeästi erottuviksi pisaroiksi. Tämmöisiä korjauksia ei ole mahdollista replikoida perinteisillä parametrisilla korjauksilla vaikka olisi kuinka paljon suotimia käytössä. Sama koskee myös REW-menetelmiä mitä monet harrastajat käyttää. Sillein saa kyllä taajuusvasteeltaan tasaista ääntä aikaiseksi mutta paras mahdollinen lopputulos tulee aina konvoluutiolla. Konvoluution miinuksena on perinteisesti siitä aiheutuva viive mutta Audyssey osaa ottaa sen huomioon auto lip sync ominaisuudellaan jolla se viivästyttää HDMI läpi menevää kuvaa tarpeen mukaan hieman.
Tässä tulee hyvin esille se, ettei huonekorjaus ole ilmeisesti pelkkä EQ vaan myös aika-akselilla tapahtuu muokkausta. Sopivalla taajuusanalysaattorilla, mikillä ja riittävän monikaistaisella graafisella stereo-EQ:lla signaaliketjussa pystyy kyllä säätämään taajuuksia, muttei ajallisia muutoksia. Ei liene nykyaikaa monessakaan kohtaa, mutta varmaan 100% analogimiehet voisivat tuollaista harkita esim putkivahvarin kaveriksi.
 
Darko audio julkaisi juuri videon missä hän oli muuttanut uuteen kämppään missä ei minkäänlaista akustointia, hyvin vähän tavaraa yms. Siitä johtuen kuunteluhuoneessa hirveästi on kaikua ja hän halusi testata auttaako huonekorjaus asiaan.

Ei auttanut, eli huonekorjaus ei ole vastaus jos on "tyhjä" kuunteluhuone ja kaikua paljon.
Linkit ois ihan jees näissä niin vois itsekin vilasta.
 
Darko audio julkaisi juuri videon missä hän oli muuttanut uuteen kämppään missä ei minkäänlaista akustointia, hyvin vähän tavaraa yms. Siitä johtuen kuunteluhuoneessa hirveästi on kaikua ja hän halusi testata auttaako huonekorjaus asiaan.

Ei auttanut, eli huonekorjaus ei ole vastaus jos on "tyhjä" kuunteluhuone ja kaikua paljon.

Ei rajatun pituinen FIR-suodin tietenkään mikään taikatemppu ole jolla voisi kaikki mahdolliset kaiut poistaa, eikä se olisi edes tavoiteltavaa. Hyvin suunitellussa studiossa tai kuuntelutilassa äänen heijastusaika jota voi mitata esimerkiksi RT60 mittauksella pitäisi olla maksimissaan noin 500 millisekuntia. Tuohon ei edes mitään ihmeitä vaadita, itsellä paksut verhot, paksu matto ja muuten tavallisia huonekaluja laskee tuon haastavassa betonihuoneessakin 300 millisekunnin tienoille. Tämän jälkeen huonekorjaus voi sitten puuttua bassotaajuuksiin joihin halvat tai järkevästi tilaa vievät akustointitemput ei juuri mitään tee. Ja tuohon yleensä homma kannattaa jättääkin, yleensä huonekorjausalgoritmit aiheuttaa vaan haittaa ns. Schroederin taajuuden yläpuolella, mutta Audyssey XT32 ja Dirac ovat muun muassa poikkeuksia joilla voi oikeasti parantaa koko kaistalla äänen tarkkuutta.

Ei liene nykyaikaa monessakaan kohtaa, mutta varmaan 100% analogimiehet voisivat tuollaista harkita esim putkivahvarin kaveriksi.

Minulla menee kasettidekin äänet Denonin läpi eikä haittaa pätkääkään että siellä tapahtuu konepellin alla AD 48 kHz -> DA muunnos. Kuulostaa paremmalta kuin koskaan. :kahvi:
 
Järkytys on suuri kun ~vuosien tauon jälkeen piti tutustua uusiin vahvistinmalleihin... V.2016 ostettu ns. entry-level malli denon avr-x1300w maksoi uutena 400€. Tuossa on audyssey multeq xt jota ei nykyään halvimmista malleista edes löydy? Äkkiseltään katsottuna samalla huonekorjaimella varustetut maksavat sen +900€ (viime vuoden mallit). Kiire taisi loppua tähän upgreidata vähintään XT32:seen... Toki tulisihan siinä "mukana" hdmi 2.1, HEOS jne. muut future proof ominaisuudet. Nykyäänkin ps5 on kytkettynä suoraan telkkariin eikä muita lähtöjä ole.
 
Itse maksoin x-1600h:sta jonkun kolmevuotta sitten ~400€ ei nyky hinnat kyllä päivitys haluja ainakaan lisää, ei sillä että välttämättä tarvikaan päivittää.
 
Hinnannousut jatkuvat käsittämättömänä.

NAD T778 hinnat on nyt nostettu monessa paikassa melkein 4000€ (kun pari vuotta sitten pyörittiin n. 3000€ tienoilla). Aika rouhea nosto...
 
Mitähän markkinoilla oikein tapahtuu kun saatavuus on nolla. Tilasin siis Yamaha RX-V6A syyskuun alussa, ja näin puolivuotta myöhemmin ei ole saavuttanut vielä asiakasta.
Ja kun käy muutaman putiikin nettisivuja kurkkimassa on saatavuutta ehkä luvassa huhtikuusta etiepäin
 
Mitähän markkinoilla oikein tapahtuu kun saatavuus on nolla. Tilasin siis Yamaha RX-V6A syyskuun alussa, ja näin puolivuotta myöhemmin ei ole saavuttanut vielä asiakasta.
Ja kun käy muutaman putiikin nettisivuja kurkkimassa on saatavuutta ehkä luvassa huhtikuusta etiepäin

Jos on kiire, niin Hifikulmassa on varastossa 799e hinnalla ja Audiokaupassa 849e hinnalla. Käsitykseni mukaan vahvistinta sai aiemmin alle 700 euron, joten korkoa joutuu maksamaan nyt, jos on kiire, mutta saatavissa on.
 
Mitähän markkinoilla oikein tapahtuu kun saatavuus on nolla. Tilasin siis Yamaha RX-V6A syyskuun alussa, ja näin puolivuotta myöhemmin ei ole saavuttanut vielä asiakasta.
Ja kun käy muutaman putiikin nettisivuja kurkkimassa on saatavuutta ehkä luvassa huhtikuusta etiepäin
Minäkin pistin joskus viime vuoden puolella Denonin 4800h:n varaukseen, notta heti kun tulee...
Ei ole tullut...

No, mihin tässä on kiire, valmiissa maailmassa...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 394
Viestejä
4 549 738
Jäsenet
74 982
Uusin jäsen
Ramihy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom