Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ymmärrykseni mukaan kiinteällä maksulla ihan sama missä ajat, maksaa saman. Ja km-perusteisella sitte kytätään paljo ajat ja missä ajat.
No etenkin sitten varmasti olisin tyytyväinen, koska ne jotka uudemmilla autoilla (joissa on veron vaikutusta 5000€ tai yli jäljellä) ajavat ovat tässä suurimpia hyötyjiä.Jos sinä omistat auton, jonka arvo tippuu päivässä 5000€, niin tyytyväisenä otat ahteriin sen?
No etenkin sitten varmasti olisin tyytyväinen, koska ne jotka uudemmilla autoilla (joissa on veron vaikutusta 5000€ tai yli jäljellä) ajavat ovat tässä suurimpia hyötyjiä.
Omaan kotteroon tosin vaikutus ei ole ihan noin suuri arvoon, mutta mielelläni sen vähän uudempaan päivittäisin jos ja kun hinnat laskevat.
Noihin seurantoihin liittyen olin ainakin itse onnistunut välttämään tai unohtamaan tämän:
Arvostelua herättänyt autojen paikannus tulee joka tapauksessa – EU määrää pakolliseksi ensi vuonna
Onkos tätä käsitelty täällä jo tarkemmin? Ilman foliopipoakin kuulostaa siltä, että mahdollistaa ihan mitä vain, lievemmässä tapauksessa vaikka sitten sen km/alue- seurannan... Yksi lisäsyy verotuksen hosumiseen?
Onpa ylläri että raharikkaat Berber ja Sipuli ajaa oman viiteryhmänsä etuja. Tavalliset tallaajat maksaa noiden halvemmat lelut jatkossa.Juu, ne jotka ostaa satojen tuhansien tehokkaita autoja hyötyy, kun se kalleinkaan 2000€ kulu ei ole paskaakaan vs autovero.
Tuo hätäpuhelu on aika kaukana vielä seurannasta ja kyttäämisestä, vaikka teknisesti mahdollista. Tietysti hieman hankalampi kytkeä pois päältä tai jättää kotiin kuin puhelin.No tuohan on vain auton lisävaruste joita löytyy jo nytkin autoista mm. Volvo on Call. Koska se on auton varuste ja tuskin missään katsastuksessa tarkastettava kohde niin sen voi varmasti kytkeä itsekkin pois käytöstä. Tuossa tuskin on mitään liveseurantaa (SIM-kortti gsm-liittymällä ja kk-maksulla) vaan siellä on ihan perus gsm tekniikkaa ilman simmiä jolla pystyy vain sinne hätäkeskukseen soittamaan. Sitä en tiedä miten suomen hätäkeskuslaitos on tuon paikannuksen kanssa yhteensopiva.
Täällä threadissa @novoiperkele ehdotti uudistuksen koskevan vain 2018 alkaen rekisteröitäviä autoja. Tämä on hyvä, mutta siinäkin on muutama muuttuja joita pitää miettiä. Oma ehdotukseni voisi olla kompensaatio auton ikään nähden, eli käyttömaksu voisi olla seuraavat 5 vuotta alhaisempi vanhemmilla autoilla jolloin porkkana vaihtaa taloudellisesti kannattavampaan olisi olemassa, mutta ei pakottaisi siihen nopealla aikajänteellä.
Niin, nykyisellään vähäpäästöisen ostamiseen ei kannustetaan kuin ostamisen yhteydessä autoveron muodossa, vuosittain ajoneuvoveron yhteydessä ja tankatessa polttoaineverona. Lisää tarvitaan.Vähäpäästöisien autojen hankinnalle tulee huomattava porkkana niin juoksevien kuin hankintakulujen kannalta.
..sillä liikennemäärät ovat kasvussa..
"The public Pan European 112 eCall In-Vehicle System (IVS) remains dormant (that means not connected to the mobile phone networks) until a serious accident happens, therefore no tracking or transmission of data takes place during the normal operation of the system."Noihin seurantoihin liittyen olin ainakin itse onnistunut välttämään tai unohtamaan tämän:
Arvostelua herättänyt autojen paikannus tulee joka tapauksessa – EU määrää pakolliseksi ensi vuonna
Onkos tätä käsitelty täällä jo tarkemmin? Ilman foliopipoakin kuulostaa siltä, että mahdollistaa ihan mitä vain, lievemmässä tapauksessa vaikka sitten sen km/alue- seurannan... Yksi lisäsyy verotuksen hosumiseen?
Vai onko tässä ajatuskyhäelmässä jotain mihin tarttuisitte?
No sehän tuon veron ongelma onkin että rahat menee ties minne reikiin. Käsittääkseni tämä maksu veron sijasta sitoo niitä lakiteknisesti paremmin juuri tiestöihin. Tottakai isompi mylläys hallituksen puolelta voisi tuoda samoja tuloksia aikaiseksi, mutta tuskin.Ties jo kuinka monennen kerran, nykyinenkin malli tuottaa moninkertaisesti tieverkon vaatiman rahamäärän, se vain käytetään muualle. Jos veromallia kehitetaan, tulee liikenteen verot käyttää liikenteessä ja muut verot kerätä muualta.
No sehän tuon veron ongelma onkin että rahat menee ties minne reikiin. Käsittääkseni tämä maksu veron sijasta sitoo niitä lakiteknisesti paremmin juuri tiestöihin. Tottakai isompi mylläys hallituksen puolelta voisi tuoda samoja tuloksia aikaiseksi, mutta tuskin.
Voi olla, että kilometreihin perustuva verotus tullee ennemmin tai myöhemmin käyttöön kuitenkin. Onko sitten järkevämpää tehdä se tälla tavoin? Vai pakottamalla ihmiset ensin keventämään ajosuoritetta tai vaihtamaan vähemmän kuluttavaan tai vaihtoehtoisella voimalla kulkevaan autoon nostamalla polttoaineverotusta (ja muuttamalla sitten kuitenkin lopulta kilometriperusteiseen) lienee sitten toinen juttu.
No sehän tuon veron ongelma onkin että rahat menee ties minne reikiin. Käsittääkseni tämä maksu veron sijasta sitoo niitä lakiteknisesti paremmin juuri tiestöihin. Tottakai isompi mylläys hallituksen puolelta voisi tuoda samoja tuloksia aikaiseksi, mutta tuskin.
Valtio on todennut moneen kertaan että tämä on ns. "nolladiili".No sehän tuon veron ongelma onkin että rahat menee ties minne reikiin. Käsittääkseni tämä maksu veron sijasta sitoo niitä lakiteknisesti paremmin juuri tiestöihin. Tottakai isompi mylläys hallituksen puolelta voisi tuoda samoja tuloksia aikaiseksi, mutta tuskin.
Tätä juuri tarkoitin, en ehkä kyennyt sitä ilmaisemaan tarpeeksi selvästi. Siihen viittasin ehkä paremmin edellisessä viestissäni ns. hallitus-väestö -yhtälöllä missä autoilijat on tulonlähde epäsuoran verotuksen muodossaValtio on todennut moneen kertaan että tämä on ns. "nolladiili".
Eli jos Berner ottaa ja kohdistaa tiestöön enemmän kuin sen 1,6 miljardia, niin se verotuksesta otettu osuus otetaan jostain muualta siihen samaan tarkoitukseen mihin se on nytkin käytetty. "Muualta" tarkoittaa tietenkin enemmän veroja.
Yksikään tätä ajava poliitikko ei ole vielä kertonut miten "autoilijan kustannukset eivät nouse", "valtion veroista otetaan enemmän pois teiden ylläpitoon" ja "valtion verotulot eivät pienene" toteutetaan.
Matemaattisesti kaava on mielestäni sama kuin Hölmöläisten peiton kanssa; otetaan yhdestä päästä ja laitetaan se toiseen, kuvitellen että saatiin jotain lisää. Erona vain on että tuon lisän maksaa palkansaaja...
Lisäksi osa peitosta ennetaan "operaattoreille", eli otetaan lisää varoja pois tästä yhtälöstä - turhaan.
Kannattaa myös muistaa, ettei etu tule olemaan edes uuden auton käteisellä ostavalle niin suuri. Turha kuvitella, että autoja saa jatkossa kaupasta tämän hetken hinnaston autoverottomalla hinnalla. Kannattaa katsella vaikka Saksan hinnastoa, niin ollaan lähempänä totuutta.
Onkohan tässä ajatuksena, että kuntien teiden auraus/ylläpitohenkilöstö ja valtion teiden ylläpitohenkilöstö (Destia ym.) siirretään uuden liikenneverkkoyhtiön henkilöstöksi?
Tuskin näin, vaan nykyiset ylläpitoa hoitavat - erityisesti kunnalliset - toiminteet pitää yhtiöittää (Destia on jo oma yritys).
Tällöin liikenneverkkoyhtiö ostaisi palveluksia näiltä uusilta yhtiöiltä, tai varmaankin nämä kilpailutettaisiin ja palvelut ostettaisiin berberin kavereiden perustamilta yhtiöiltä joissa olisi varmaan puolalainen henkilöstö ja omistus ulkomailla.
Ja tienkäyttömaksuja myyvät tahot tulevat luonnollisesti olemaan Luxenburgilaisia berberin kavereiden yhtiöitä.
Nämä berberin kavereiden yhtiöt sitten lainaisivat ylläpitokaluston hankintaan rahat Luxemburgilaiselta emoyhtiöltä, joka perisi sisäisestä lainasta sellaista korkoa että tuotosta (joka olisi halpatyövoiman johdosta erittäin korkea) ei jäisi Suomessa verotettavaksi mitään.
Eli kuntien työntekijät työttömiksi, tieliikennemaksut verottomasti Luxemburgiin ja jatkuva verenimuletku tienkäyttäjiltä berberin kavereille jatkuvien käyttömaksukorotusten muodossa (á la Caruna).
Tavallinen kansa (erityisesti nykyisen autoveron jo maksaneet) maksaisivat: kertaalleen aikaisemmin maksettuna autoverona, toiseen kertaan tienkäyttömaksuina ja kolmanteen kertaan nykyisen auton romahtaneena arvona (hinnat putoaisivat uusien autoverottomien hintojen tasolle).
Tämä on todella taitavasti laadittu suunnitelma!
Voisko tässä tulla sama kuin esim. elintarvikealalla tms. kun on veroja laskettu ja jotkut kaupat ilmoittaa tyyliin "me emme nosta hintoja, veroale näkyy suoraan hinnoissa." Yms yms.
Eli vaikka volkkari nostaa verojen poistuttua hintoja mutta hyundai laittaa markkinointikampanjan että "me emme nosta hintoja, veroton hinta pysyy samana!"
Onneksi Saksasta saa tuotua autojaVoisko tässä tulla sama kuin esim. elintarvikealalla tms. kun on veroja laskettu ja jotkut kaupat ilmoittaa tyyliin "me emme nosta hintoja, veroale näkyy suoraan hinnoissa." Yms yms.
Eli vaikka volkkari nostaa verojen poistuttua hintoja mutta hyundai laittaa markkinointikampanjan että "me emme nosta hintoja, veroton hinta pysyy samana!"
Eikös se ollut Hollannin, tms valtio kun omistaa ison osan brittien rautateista.Tämä tuli itsellekin mieleen, kun eihän sitä voi loppupeleissä kukaan estää edes millään lakitekstillä. Vituttaa maksaa nykyisestä Suomen tien käytöstä Suomalaisena ulkomaille vaikka maa kuuluu meille kaikille. Ei saatana.
VAimon pikkuveli oli ajelemassa kaverinsa iskän (muistaakseni)bemarilla niin se auto ilmotti että määräaikaishuolto olis kohta, käykö joku näistä vapaista ajoista lähellä olevassa bimmerin liikkeessä. Eli kyllä se auto ties missä sijaitsee ja oli ihan nettiyhteys käytettävissä sillä.No tuohan on vain auton lisävaruste joita löytyy jo nytkin autoista mm. Volvo on Call. Koska se on auton varuste ja tuskin missään katsastuksessa tarkastettava kohde niin sen voi varmasti kytkeä itsekkin pois käytöstä. Tuossa tuskin on mitään liveseurantaa (SIM-kortti gsm-liittymällä ja kk-maksulla) vaan siellä on ihan perus gsm tekniikkaa ilman simmiä jolla pystyy vain sinne hätäkeskukseen soittamaan. Sitä en tiedä miten suomen hätäkeskuslaitos on tuon paikannuksen kanssa yhteensopiva.
Toki tää luo potenttiaalisen mahdollisuuden käyttää tuota myös live seurantaan ja kilometriperusteisten maksujen seuraamiseen.
VAimon pikkuveli oli ajelemassa kaverinsa iskän (muistaakseni)bemarilla niin se auto ilmotti että määräaikaishuolto olis kohta, käykö joku näistä vapaista ajoista lähellä olevassa bimmerin liikkeessä. Eli kyllä se auto ties missä sijaitsee ja oli ihan nettiyhteys käytettävissä sillä.
Rupesin miettimään että nykyinen käytäntö olisi aivan hyvä, mutta uusista autoista voisi poistaa sen autoveron.
Trafin selittely Live-laskuristaan menee yhä syvemmälle metsään
Ismo Virta20.1. 13:52
Talouselämän torstaina julkaiseman kommentin mukaan ”Trafin Live-laskuri valehtelee härskisti”. Illansuussa liikenneturvallisuusvirasto Trafi sitten julkaisi tiedotteen, jossa se perusteli ja puolusteli ”laskennallisen autoveron” käsittelyä Live-laskurissaan.
"Autoveroa ei voi jättää huomioimatta autoilun käyttökustannusten laskelmassa, vaikka se poistuisikin jatkossa", toteaa Trafi. Ja itse asiassa tekee laskelmassa juuri niin, siis jättää sen huomioimatta osassa vertailun vaihtoehdoista.
Yksi osa perustelussa on ihan pätevä. Aikoinaan maksetun autoveron voi todella halutessaan ottaa mukaan autoilijan vuotuista verokustannusta kuvaamaan. Tällöin se on laskelmassa verrattavissa poistoon, joka yritysten kirjanpidossa tehdään pitkävaikutteisista menoista. Trafi kertoo tiedotteessaan, että se jakaa maksetun autoveron 20 vuoden käyttöiälle, eli autoveron poistoaika on 20 vuotta.
Mutta sille ei ole mitään järjellistä perustetta, että Trafin laskurissa ”laskennallinen autovero” rasittaa verokustannuksena vain nykymallissa, mutta ei kummassakaan tulevassa vaihtoehdossa. Nykyiset autoilijat useimmiten omistavat jo auton, josta autovero on maksettu.
Väännetään rautalankaa, koska asia on ilmeisen vaikea ymmärtää. Esimerkki koskee auton ostanutta, joka ei halua vielä uudenkarheaa autoaan uusia, vaikka hallitus ja autokauppiaat kovasti niin haluaisivatkin.
Autoilija A on ostanut vuonna 2013 auton, jonka 45 000 euron kauppahintaan on sisältynyt tuolloin autoveroa 12 000 euroa. Nyt auton arvo on ehkä 30 000 euroa, jolloin hintaan sisältyy yhä autoveroa karkeasti laskettuna 8 000 euroa. Tämä siis perustuu oletukseen, että maksetun autoveron arvo vähenee samassa suhteessa kuin auton arvo pienenee vuosien ja kilometrien vaikutuksesta.
Vaikka A:n autovero on siis maksettu jo vuonna 2013, sen voi halutessaan näyttää ”poistona” autoverolaskelmassa.
Mitä tapahtuu, jos autovero kokonaan poistuu?
Silloin periaatteessa 30 000 euron arvoisen auton hinnasta katoaa taivaan tuuliin kerralla 8000 euroa. Juuri tässä piilee Trafin valhe.
Vaikka kolme vuotta vanhan auton markkina-arvosta katoaakin kerralla iso siivu, kukaan ei nykytiedon perusteella korvaa vuonna 2013 ostetun auton omistajalle tuota 8 000 euron arvonalennusta. Silloin sitä ei voi jättää laskematta myöskään uuden mallin verokustannuksena tuolle samaiselle autoilijalle, joka ajaa samaa autoa.
Eli ihan sama ”laskennallinen autovero” rasittaa autoilijaa myös uuden järjestelmän aikana – paitsi Trafin laskurissa. Se väittää laskennalliseksi autoveroksi sekä kilometri- että aikaperusteisessa uuden järjestelmän mukaisessa mallissa pyöreää nollaa.
Laskennallinen autovero siis joko pitäisi jättää pois kaikista vertailuvaihtoehdoista tai ottaa kaikkiin mukaan. Trafi on omassa laskurissaan tehnyt tuolle 8 000:lle jo maksetulle autoveroeurolle yritysten tilinpäätöstermein niin sanotun kertapoiston, mutta unohtaa kertoa sen asiakkailleen eli laskuria käyttäville autoilijoille. Tämä on äärimmäisen härskiä.
Jos yritykset tekevät pieleen menneistä investoinneistaan isoja kertapoistoja, ne kertovat asian hyvin tarkkaan tilinpäätöksissään. Muuten johto lentää kuin leppäkeihäs. Omistajat harmittelevat, mutta pakkohan tappiot on niellä. Trafi taas yrittää salata laskelmassaan tuon veromuutoksesta seuraavan jättimäisen kertapoiston ilmeisesti siinä toivossa, että kukaan ei huomaa. Ja valitettavasti aika moni ei ole huomannutkaan.
Valtaosa medioista, siis lähes kaikki, ovat kuuliaisesti julkaisseet Trafin laskelman tuottamia valetuloksia. Nämähän väittävät useimmissa tapauksissa, että autoilijan vero- ja maksukustannusten kokonaissumma pienenee.
Jos laskelman tekee oikein – eli joko käyttää ”laskennallista autoveroa” joko kaikissa vertailumalleissa tai sitten ei missään niistä – uudistus näyttääkin autoilijan kannalta paljon huonommalta. Käytännössä liki kaikkien nykyisin auton omistavien verojen ja maksujen yhteissummaa kasvaa roimasti verojärjestelmän muuttuessa.
Tämän todellisen muutoksen Trafin laskuri yrittää peittää. Ohje on ehkä kuulunut laatia ymmärtämättömille autoilijoille semmoiset rätingit, että muutos saadaan näyttämään hyvältä. Jos virkavastuulla toimivat virkamiehet menevät mukaan propagandan tuottamiseen, se on perin huolestuttavaa.
Totuuden jälkeinen aika on edennyt pidemmälle kuin voisi kuvitellakaan.
Rupesin miettimään että nykyinen käytäntö olisi aivan hyvä, mutta uusista autoista voisi poistaa sen autoveron. Autoveron tilalle vain reilusti korotettu käyttömaksu, että valtio saisi vielä samat verotulot kuin aiemmin. Ongelma vain että miten vanhat autot saataisiin sitten korvattua uusilla autoilla? Mutta jos autovero poistuu, niin kait ne autot ajan kanssa vaihtuisi uusiin autoihin?
Se vuosittainen käyttömaksu kannattaisi unohtaa vielä tässä vaiheessa. Koska hallitus ei halua vielä sitä seurantalaitetta autoihin, niin suunnitelman kannattaa hylätä kokonaan.
Volvo S90 halvimman bensamallin hinnastoa selasin. Mukavat 13 600€ tulisi säästöä jos autovero poistettaisiin ja vero korvattaisiin paljon suuremmalla auton käyttömaksulla joka on jo valmiiksi käytössäkin. Diesel mallin vero oli 7400€.
Volvo S90 T5 Business aut, bensa 254hv, co2 149, 42 000€, autovero 13 570€ = 55 570€.
edit:
Säästö autoverossa 29 500 €!
Volvo XC90 T6 AWD Momentum aut, 320 hv, co2 186, 64 500€, autovero 29 494€ = 94 000€
Paitsi jos nuo neljä volvoa käydään hakemassa Saksasta tai Ruotsista. Olen aika varma, että sieltä saa tingattua paremman diilin kuin Suomesta. ALVikin kun on saksassa 5 prosenttiyksikköä' pienempi.Jos nyt ostetaan joku volvo, kun vero poistuu niin niitä ostetaan varmaan kaksi, ellei peräti neljä. Näin nopeasti kasvava kappalemäärä kuittaa alv:illa sen, minkä yhden veroista on menetetty.
Ja mitä kalliimpi, sen enempi AlV. On turha laskea menetettyjä verotuloja muutoksen jälkeen sen pohjalta, kuin ostoinnostus olisi ollut samainen silloin, kun suosittiin lähinnä jotain Toyotaa tai Peugeotia.
Lisänähän on sitten säästöt mm. siitä paljon puhutusta turvallisuudesta jne.
Voisi olla ihan perusteltua tuollainen autovero pois ja korkeintaan lievä ajoneuvon perusveron korotus, kun paikkaus löytyy lisääntyneestä kappalemäärästä, joka tuo epäsuoria säästöjä sitten muualla.
Paitsi jos nuo neljä volvoa käydään hakemassa Saksasta tai Ruotsista. Olen aika varma, että sieltä saa tingattua paremman diilin kuin Suomesta. ALVikin kun on saksassa 5 prosenttiyksikköä' pienempi.
aivan varmasti ja lisäksi vielä joku ajoneuvontuontimaksu á 100 euroa alkava co2 yksikköEiköhän valtio pidä huolen että alvin erotus maksetaan jatkossakin. Pitäähän tullillakin jotain töitä olla.
Aivan totta. Nyt suomalaiset korjauttavat vanhoja autojaan hiki hatussa, koska ne autot on niin vanhoja romuja. Korkea autovero aiheuttaa epätasa-arvoa muihin maihin nähden. Sekä alemmuuden tunnetta koska muissa maissa autot on halvempia kuin suomessa. Auto on kumminkin tärkeä väline ja pitäisi olla mahdollisuus ostaa uusi "kallis" auto, kun niitäkin kerran valmistetaan "muihin maihin" kuin suomeen. Tai toki suomestakin saa ostettua, mutta harvalla on siihen varaa.Ei tuota autoveroa tarvitsisi edes kompensoida millään saman verokertymän saamiseksi. Tämä perkeleen hallitus ei vain tajua katsoa kokonaisverokertymää vaan tuijotetaan excel-taulukkoa rivi kerrallaan. Ei tuon esimerkin S90 ostajan säästämä 13 600 € tule jäämään auton ostajan tilille, vaan se siirtyy kulutukseen jollekin muulle toimialalle. Säästyvillä rahoilla ostetaan tuotteita ja palveluita, työllisyyttä syntyy ja valtion verotulot kasvavat muilta alueilta. Voi olla, että tuo 13 600 € ei siirry kulutukseen saman vuoden aikana, mutta esimerkiksi 10 vuoden ajanjaksolla aivan varmasti. Tappiin vedetyllä verotuksella ei ole muuta vaikutusta kuin että markkinatalous kusee->verotulot pienenee->ja taas nostetaan veroja. Ja kaikkia vituttaa. Faktahan on, että joka ikinen euro palaa takaisin valtiolle tavalla tai toisella. Tällä hetkellä vain valtio verottaa suoraan rankasti ilman välikäsiä, joten sisäiset markkinat kusee, vienti ei vedä ja työttömyys on korkea.
Voihan tämän järjettömän verotuspolitiikan pääperiaatteena olla kansan köyhänä pitäminen. Raha tuo valinnanvapautta, ja tämähän ei poliitikoille sovi. Ovelaa!
Olipahan ensimmäinen viesti.
Edit: Ja minkä takia täällä ollaan vapaaehtoisesti kehittelemässä veronkorotuksia? Jos ei rahat riitä, niin lähtökohdan pitäisi olla toiminnan kehittäminen/virkaviivaistaminen eikä lisäverotus. Ministeriöllä on x määrä euroja ja selvä tehtävä, ei voi olla noin hankalaa miettiä miten tuo tehtävä saadaan suoritettua annetulla rahamäärällä. Jotain tulosvastuuta pitäisi poliitikoillakin olla.
.."kunnon auton"..Volvo..
Eiköhän valtio pidä huolen että alvin erotus maksetaan jatkossakin. Pitäähän tullillakin jotain töitä olla.
Uusissa autoissa (alle 6kk ja alle 6000km ajettu) alv maksetaan siihen maahan mihin auto rekisteröidään. Näin on jo nyt eikä tähän ole mitään muutosta esitetty.aivan varmasti ja lisäksi vielä joku ajoneuvontuontimaksu á 100 euroa alkava co2 yksikkö
Paitsi jos nuo neljä volvoa käydään hakemassa Saksasta tai Ruotsista. Olen aika varma, että sieltä saa tingattua paremman diilin kuin Suomesta. ALVikin kun on saksassa 5 prosenttiyksikköä' pienempi.