Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tietenkin se kilometriperustainen olisi ollut reilu, jos kilometrin hinta olisi ollut eri riippuen alueesta, missä ajetaan.Eiköhän siinä ole tarkoitettu keskimääräistä autoilijaa. Väkisinkinhän siinä joku voittaa ja joku häviää, mutta onhan tuo kilometriperusteinen maksu selvä askel reilumpaan suuntaan.
Tuo seuranta tietysti vähän irvistyttää, mutta enpä parempaakaan systeemiä keksi, niin en katso, että mulla on oikeutta kauheasti valittaa.
Aika pian ne sähköautot akkuineen leviävät käsiin ja niitä voi sitten vaikka ongelmajätemaksun nimissä rokottaa vastaavalla summalla kuin mitä ne ovat käytettäessä halvempia.Täällä aika moni unohtaa, että sähköautot tulee kyllä täällä pohjoisessakin yleistymään sen verran, että ei tuolla polttoaineverolla enää kohta rahat riitä. Tiet kuluu ihan saman verran sähköauton ja tavallisen alla.
Ei voi kulua sähköautolla samaa vertaa, kun CO2 päästöt kerran vaikuttavat kilometrihintaan.
Eikö tässä juuri suurimpana tavoitteena olekin juuri päästöjen vähentäminen?
Musta tuntuu et saisit varmemmin fiksun vastauksen, jos lähtisit huutelemaan talon nurkalta metsään.Suurimpana heti Bernerin, Sipilän & kumppanien tilipussien kasvattaminen ja jossain kaukana tulee sitten teiden kunto ja päästöjen leikkaaminen.
Tässä jaetaan köyhien rahat rikkaille. Uusilla (kalliilla) autoilla meno senkun halpenee, mutta köyhempien pussilla käydään senkin edestä.Eikös tässä vaan jaeta autoilun kuluja oikeudenmukaisemmin käytön mukaan eikä omistamisen mukaan? Autoilijoille kokonaisuutena tuskin tuleekaan lisäkuluja.
Tämä. Kaupungeissa kilometrit pitäisi olla 5x kalliimpia kuin maaseudulla. Kaupungissa jumitetaan ruuhkissa, kiihdytellään, jarrutellaan ja kaikki saaste on suoraan ihmisten hengitysilmaan. (Itse siis asun kaupungin keskustassa)Tietenkin se kilometriperustainen olisi ollut reilu, jos kilometrin hinta olisi ollut eri riippuen alueesta, missä ajetaan.
Täällä aika moni unohtaa, että sähköautot tulee kyllä täällä pohjoisessakin yleistymään sen verran, että ei tuolla polttoaineverolla enää kohta rahat riitä. Tiet kuluu ihan saman verran sähköauton ja tavallisen alla.
Verottomat hinnat ei ikinä putoa syrjämarkkinoilla samalle tasolle kuin keskieuroopassa. Tuonhan nyt näkee muistakin tuotteista.Jos autovero poistetaan, niin autojen hinta laskee tasan samalle tasolle kuin millä niitä saa ruotsissa tai saksassa ajettua kaupasta ulos. Kaikki muu on aivan puppua.
No ei vissiin kun bensan hintaa lasketaan?
Ei siltä osin mikä on autoveron aiheuttamaa.No miksei sitä arvonalemaa ole sitten noissa uusissa maksuissa? Eikö muka autoverottomien hinta laske?
Jos maksat käteisellä tai pankista niin juu. Mutta ei se kulu silti aiheudu silloin vaan kun ajat autoa. Ihan sama arvonalenemassa, ainoa että tasaantumisväli on pidempi. Auto ei menetä arvoaan kun viet sen vaihtoon, vaan pikkuhiljaa ikänsä ja käyttönsä aikana. Kulu aiheutuu kokoajan. Koko ikäänsä ei yhdellä kärryllä pärjää. Ja vaikka pärjäisikin niin viimeistään perikunta sen arvonaleneman tavalla tai toisella realisoi.Kun käyt tankilla, lähtee se sinun rahoista pois samalla hetkellä.
Ei tarvitse miettiä kun tiedän miettimättäkin että auton arvo laskee, enkä luule saavani siitä hankintahintaa kun siitä luovun. Jatkossa sitten (jos uudistus toteutuu) tiedän että autokauppaan menee vähän vähemmän rahaa (jos haluan samantasoisen auton) ja sen säästyvällä rahalla maksaa mm. nämä maksut.Onhan se tietenkin kulu joskus tulevaisuudessa. Mutta edelleenkään se ei ole samanlainen kulu, kuin postista tipahtava LASKU. Saa olla aika vajukki, jos kuukausittain lähtee miettimään "tänään mun auton hyvityshinta on tää mut huomenna vähä vähemmän". Se, että tuolla laskennallisella autoveron kohdalla on yritetty vain saada koko homma näyttämään paremmalle tuulipuvuille on ihan täyttä sumutusta. Tietenkin muutaman insinöörin on pakko kiillottaa omaa kilpeään menemällä vastavirtaan ja yrittämällä perustella, miksi tuotakin kohtaa tarvitaan.
Verottomat hinnat ei ikinä putoa syrjämarkkinoilla samalle tasolle kuin keskieuroopassa. Tuonhan nyt näkee muistakin tuotteista.
Jos uusien autojen verotus poistetaan, ja jatkossakin kerätään sama määrä rahaa autoilijoilta: siirtyy uusien autojen verotuotot jatkossa muiden maksettaviksi. Asiaan ei ole olemassa mitään muttia.
Tämä. Kaupungeissa kilometrit pitäisi olla 5x kalliimpia kuin maaseudulla. Kaupungissa jumitetaan ruuhkissa, kiihdytellään, jarrutellaan ja kaikki saaste on suoraan ihmisten hengitysilmaan. (Itse siis asun kaupungin keskustassa)
Valtio haluaa lisää sähköautoja, eli polttoaineen kulutusta halutaan pienemmäksi. Noh jospa vaikka nostetaan se polttoaineen hinta ylös ja autovero hiiteen niin silloin jokainen voi itse laskea kannattaako ajaa paljon syövällä vai ostaa vähemmän syövä. Jos ostaa sähköisen niin pääsisi käyttökuluissa halvimmalla.
Tokihan tuo "tuhoaisi tulevaisuuden verotuksen" kun polttomoottorit katoaisi, mutta mikäs ihmeen homma se olisi siinä vaiheessa nostaa niiden sähköautojen veroa? Ensin kannustettaisiin ostamaan sähkövehkeitä ja sitten kun polttoaineveron tuotto alkaa käydä liian pieneksi niin sitten aletaan verottaa niitä sähköjäkin enemmän. Ei, liian yksinkertaista.
Autoliiton TJ on sit kans vähä höpsö ku tuota asiaa kritisoi. Mutta ymmärtäähän sen, ettei semmoinen jantteri oikein näitä hommia tajua.
Eikös tässä vaan jaeta autoilun kuluja oikeudenmukaisemmin käytön mukaan eikä omistamisen mukaan? Autoilijoille kokonaisuutena tuskin tuleekaan lisäkuluja.
Ja mikä ongelma olisi lisätä sähköautoon etäluettavaa latausmittaria? Siitä näkisi suoraan paljonko on sähköä ladattu ja sen mukaan sitten maksettaisiin. Ei tarvitsisi mitään ajetun matkan seurantajärjestelmiä ja systeemi olisi jokseenkin varmasti kohtuullisen helppo, halpa ja turvallinen toteuttaa.Täällä aika moni unohtaa, että sähköautot tulee kyllä täällä pohjoisessakin yleistymään sen verran, että ei tuolla polttoaineverolla enää kohta rahat riitä. Tiet kuluu ihan saman verran sähköauton ja tavallisen alla.
Näissä on aina monia muuttujia. Käytettyjen arvon romahtaminen ja näkyykö se autolainoissa yms. Olisi kiva olla pienyrittäjä jolla lähtee vaikkapa viiden pakun laina alta tämän takiaTässä hässäkässä kukaan ei kai ole missään vaiheessa ajatellut sitä tilannetta, jos auto poistetaan liikennekäytöstä. Niin mitenköhän noille maksuille sitten käy?
Tässä hässäkässä kukaan ei kai ole missään vaiheessa ajatellut sitä tilannetta, jos auto poistetaan liikennekäytöstä. Niin mitenköhän noille maksuille sitten käy?
Liekköhän saman tyylinen scenario kuin vakuutusten kanssa. Jos ajoneuvo on seisonnassa, sillä ei saa liikenteessä liikkua. Vastaavasti (uskoisin) tuon maksun palautuvan takautuvasti jos esim olet "kk-pakettilainen". Vuosisoppareista vaikea sanoa..Tässä hässäkässä kukaan ei kai ole missään vaiheessa ajatellut sitä tilannetta, jos auto poistetaan liikennekäytöstä. Niin mitenköhän noille maksuille sitten käy?
Näissä on aina monia muuttujia. Käytettyjen arvon romahtaminen ja näkyykö se autolainoissa yms. Olisi kiva olla pienyrittäjä jolla lähtee vaikkapa viiden pakun laina alta tämän takia
on siitä kuitenkin omat kulunsa ja vaivansa,ei suurin osa ostajista tonnin tai kahden takia tuohon rupea,kuten ei hae juomisia virosta.Mut voit hakea auton vaikka sieltä keskieuroopasta vähän kuten kaljat nykyään virosta.
Tässä hässäkässä kukaan ei kai ole missään vaiheessa ajatellut sitä tilannetta, jos auto poistetaan liikennekäytöstä. Niin mitenköhän noille maksuille sitten käy?
Ja mikä ongelma olisi lisätä sähköautoon etäluettavaa latausmittaria? Siitä näkisi suoraan paljonko on sähköä ladattu ja sen mukaan sitten maksettaisiin. Ei tarvitsisi mitään ajetun matkan seurantajärjestelmiä ja systeemi olisi jokseenkin varmasti kohtuullisen helppo, halpa ja turvallinen toteuttaa.
MULQ:n "avausviestissähän" suoraan vedettiin kaikki kortit pöydälle, kun vetästiin kateuskortti ja julkinen liikenne-kortti. Onkoha MULQ koskaan käydy kauempana kuin mihin katuvalot ylttää? Mä voin MULQ keittää kahvit ja leipoo pullat. Tuu näyttään mulle, miten kuljen täällä periferiassa julkisilla.
Kyllä 10v autokin arvoa menettää edelleen ihan kohtuullista tahtia pääsääntöisesti, toki riippuu autosta ja kilometreistä. Sen autoveron vaikutuksen näkee kun vertaat niiden 10v autojen hintoja esim. Suomessa vs. Saksassa.No enpä tosiaan ajatellut asiaa tuolta kannalta, kun oma auto sen +10v vanha ja arvo ei enään oikeastaan muutu mihinkään ja siltikin laittoi miltei tonnin laskua vuoteen, mikä ei mitenkään mahdollista.
Eikös tässä vaan jaeta autoilun kuluja oikeudenmukaisemmin käytön mukaan eikä omistamisen mukaan? Autoilijoille kokonaisuutena tuskin tuleekaan lisäkuluja.
Kyllä 10v autokin arvoa menettää edelleen ihan kohtuullista tahtia pääsääntöisesti, toki riippuu autosta ja kilometreistä. Sen autoveron vaikutuksen näkee kun vertaat niiden 10v autojen hintoja esim. Suomessa vs. Saksassa.
Toki joku <1000€ auto ei arvoa enää kaavamaisesti menetä, vaan kunnon, renkaiden, huoltojen yms. mukaan. Mutta näillä ajelevilla se hyöty on sitten että samaan rahaa saa jatkossa parempia autoja.
Toki se nyt on totta että uudemmalla kalustolla ajavat hyötyy enemmän. Sehän on koko uudistuksen pointti: Ei mikään muutos uudista autokantaa jos ei kannusta ajamaan uudemmalla ts. tee siitä halvempaa suhteessa vanhempiin.
Ja ne Ferrarin ostajat kait jonku euron?
Niin tai kymmenien tuhansien perus perheautoja.Juu, ne jotka ostaa satojen tuhansien tehokkaita autoja hyötyy, kun se kalleinkaan 2000€ kulu ei ole paskaakaan vs autovero.
Näinhän se on suunniteltukkin. Autoilun kulut nousee aluksi keskimäärin 539€ vuodessa. Vastineeksi saadaan halvemmat autot. Tosin tuo 539€ vain aloitustaso josta se tulee nousemaan kun teitä aletaan oikeasti laittamaan kuntoon. Ilmeisesti tuohon 539€ tulee vielä päälle alv.Kuinka pihalla pitää olla, jos luottaa noihin valehtelijoihin? Se km-perustaisenkin auton kulu on 450-500/vuosi ihan sillä peruskoslalla, jolla se on ennen ollut puolet tuosta. Siihen vielä muut roskat päälle.
Se "normiauto" tuossa esimerkissä oli joku perkeleen koirankoppihybridi 100gco2/km, normaalit tavantallaajan autot on siellä 180gco2/km, eli ainoastaan sillä sähköautolla on realistinen mahdollisuus päästä nykyisenkaltaiseen vuosimaksuun. Muilla se nousee min 500€/v laskutusmallista tai autosta riippumatta.
Niin tai kymmenien tuhansien perus perheautoja.
Laskin uudella perus bensa Golfilla niin laskurin mukaan vuosittaiset veronluontoiset maksut nousee tuollaisella autolla 90€. Jollet puolta vuosisataa sillä autolla aio ajaa niin hyödyt ihan kiistatta vaikka miten laskisi. Dieselkään ei oleellisesti tuota muuta.
Ja siis ihan sama se lopputulos on merkistä riippumatta noin suurin piirtein, tämä vaan esimerkkinä suosituimmista ns. perusautomalleista. Ferrarivertaukset nyt menee niin yli että voi sanoa ihan suoraan valheellisiksi. Siis toki Ferrarin ostajakin hyötyy (tai voi olla että Suomestakin löytyy Ferrarin ostajia, sen sijana että kannattaisi edelleen rekisteröidä Espanjaan loma-asunnolle), mutta väite että vain nämä on kiistatta vale.
Näinhän se on suunniteltukkin. Autoilun kulut nousee aluksi keskimäärin 539€ vuodessa. Vastineeksi saadaan halvemmat autot. Tosin tuo 539€ vain aloitustaso josta se tulee nousemaan kun teitä aletaan oikeasti laittamaan kuntoon. Ilmeisesti tuohon 539€ tulee vielä päälle alv.
Niin tai kymmenien tuhansien perus perheautoja.
Laskin uudella perus bensa Golfilla niin laskurin mukaan vuosittaiset veronluontoiset maksut nousee tuollaisella autolla 90€. Jollet puolta vuosisataa sillä autolla aio ajaa niin hyödyt ihan kiistatta vaikka miten laskisi. Dieselkään ei oleellisesti tuota muuta.
Ja siis ihan sama se lopputulos on merkistä riippumatta noin suurin piirtein, tämä vaan esimerkkinä suosituimmista ns. perusautomalleista. Ferrarivertaukset nyt menee niin yli että voi sanoa ihan suoraan valheellisiksi. Siis toki Ferrarin ostajakin hyötyy (tai voi olla että Suomestakin löytyy Ferrarin ostajia, sen sijana että kannattaisi edelleen rekisteröidä Espanjaan loma-asunnolle), mutta väite että vain nämä on kiistatta vale.
Kyllähän tästä uudesta veromallista tulee uuden auton ostajalle ihan tolkuton etu. Toki se korostuu huomattavasti hinnaston kalliimmassa päässä..
Eli valtio ottaa autoveroista vähemmän rahaa kansalta? Eli perustettava välistävetofirma menee nollatuloilla/tappiolla? Vai olisiko kuitenkin niin, että ainoa tässä paletissa maksajan paikalle pääsevä on juuri se persaukinen, kenellä se normaali 180g/km auto on sen takia, että se pääsee sillä töihin.
Pointtini oli se, että tämä laskee hintoja kautta linjan ja muutamalla tonnilla saa jatkossa huomattavasti turvallisemman ja vähänpäästöisemmän mallin jolla voi sitten ajella töihin pienemmin vuosikuluin. Siihenhän tässä juuri pyritään, että autokanta saadaan uudistumaan.
Tuostahan on maininta, että myydän aikakohtaisesti esim vuosi, kuukausi jne. Eli jos ostaa "asiakkuuden" vaikkapa kuukaudeksi, käyttämättä jäänyttä aikaa ei saisi (käsittäkseni) takaisin, kuten taas veroja.
Eivätköhän he vertaa sitä nyt "kuntosalikorttiin kolmeksi kuukaudeksi". Jos päättääkin, ettei käykkään sallilla muutamaa kertaa enempää, ei saa rahoja takaisin.
Ja mitä Berner itse esitteli oikein dialogina, niin päiväkohtaiset olisi osoitettu kuulemma "palveluntarjoajille" (autovuokraajille jne.). Ettäpä sillee...
Paskanmarjat. Tässä pyritään yksityistämään maksuautomaatti. Joko Carunat unohtui?
Höpö höpö.Nykymalli Ostat 35k golffin, annat vanhan vaihdossa, saat siitä 25k.
Uusi malli ostat golffin 30k, annat vanhan vaihdossa, saat siitä 20k.
Paljonko tuli "voittoa"?
Todellisuudessa vuodimaksu laskee 5000€, koska kaikki tiedot on väörennetty!Vuosimaksu nousee +500, koska berberin laskurissa lähtötiedot väärennetty.
No tässä tilanteessa operaattoreita tulee olemaan enemmän ja valinnan varaa omaan tarpeeseen. Carunan tapauksessa ei ole vaihtoehtoja, tiedän tämän koska maksan Carunan sähköä 75% siirtomaksuihin ja 25% sitten sille sähköyhtiölle josta sähköni tilaan.
Höpö höpö.
Vaikka miten vääntelehdit niin sen 5000€ halvemman auton arvo tippuu elinkaarensa aikana tasan 5000€ enemmän, koska loppuviimein se on aina nolla kun auto menee paaliin.
Tuo 5000€ on sitten väkisin autonomistajien säästöä, vaikka kääntelusit sitä miten päin. Joko ensimmäisen tai seuraavien. Tämä on matemaattinen tosiasia, vaikka kuinka vänkäisit. Jos se etu ei mielestäsi tule auton 1. omistajalle niin sitten se tulee seuraaville (todellusuudessa molemmille osittain).
Todellisuudessa vuodimaksu laskee 5000€, koska kaikki tiedot on väörennetty!
Ilman faktaa tälläisten huuteluiden arvo on nolla.