- Liittynyt
- 04.11.2016
- Viestejä
- 461
Mutta hei, pääsen halvemmalla vaikka ostamalla 9999999999g päästöisen auton kunhan se on vanhempi kuin 2001 ja kokonaismassaltaan kerrostaloa kevyempi.
Tietenkin se kilometriperustainen olisi ollut reilu, jos kilometrin hinta olisi ollut eri riippuen alueesta, missä ajetaan.Eiköhän siinä ole tarkoitettu keskimääräistä autoilijaa. Väkisinkinhän siinä joku voittaa ja joku häviää, mutta onhan tuo kilometriperusteinen maksu selvä askel reilumpaan suuntaan.
Tuo seuranta tietysti vähän irvistyttää, mutta enpä parempaakaan systeemiä keksi, niin en katso, että mulla on oikeutta kauheasti valittaa.
Aika pian ne sähköautot akkuineen leviävät käsiin ja niitä voi sitten vaikka ongelmajätemaksun nimissä rokottaa vastaavalla summalla kuin mitä ne ovat käytettäessä halvempia.Täällä aika moni unohtaa, että sähköautot tulee kyllä täällä pohjoisessakin yleistymään sen verran, että ei tuolla polttoaineverolla enää kohta rahat riitä. Tiet kuluu ihan saman verran sähköauton ja tavallisen alla.
Eikö tässä juuri suurimpana tavoitteena olekin juuri päästöjen vähentäminen?Ei voi kulua sähköautolla samaa vertaa, kun CO2 päästöt kerran vaikuttavat kilometrihintaan.
No ei vissiin kun bensan hintaa lasketaan? Vaikuttaako tossa km-seuranta vaihtoehdossa muuten auton päästöt? Jos ei niin sittenhän se on sama ajaa priuksella tai HummerillaEikö tässä juuri suurimpana tavoitteena olekin juuri päästöjen vähentäminen?
Musta tuntuu et saisit varmemmin fiksun vastauksen, jos lähtisit huutelemaan talon nurkalta metsään.Suurimpana heti Bernerin, Sipilän & kumppanien tilipussien kasvattaminen ja jossain kaukana tulee sitten teiden kunto ja päästöjen leikkaaminen.
Tässä jaetaan köyhien rahat rikkaille. Uusilla (kalliilla) autoilla meno senkun halpenee, mutta köyhempien pussilla käydään senkin edestä.Eikös tässä vaan jaeta autoilun kuluja oikeudenmukaisemmin käytön mukaan eikä omistamisen mukaan? Autoilijoille kokonaisuutena tuskin tuleekaan lisäkuluja.
Tämä. Kaupungeissa kilometrit pitäisi olla 5x kalliimpia kuin maaseudulla. Kaupungissa jumitetaan ruuhkissa, kiihdytellään, jarrutellaan ja kaikki saaste on suoraan ihmisten hengitysilmaan. (Itse siis asun kaupungin keskustassa)Tietenkin se kilometriperustainen olisi ollut reilu, jos kilometrin hinta olisi ollut eri riippuen alueesta, missä ajetaan.
Valtio haluaa lisää sähköautoja, eli polttoaineen kulutusta halutaan pienemmäksi. Noh jospa vaikka nostetaan se polttoaineen hinta ylös ja autovero hiiteen niin silloin jokainen voi itse laskea kannattaako ajaa paljon syövällä vai ostaa vähemmän syövä. Jos ostaa sähköisen niin pääsisi käyttökuluissa halvimmalla.Täällä aika moni unohtaa, että sähköautot tulee kyllä täällä pohjoisessakin yleistymään sen verran, että ei tuolla polttoaineverolla enää kohta rahat riitä. Tiet kuluu ihan saman verran sähköauton ja tavallisen alla.
Verottomat hinnat ei ikinä putoa syrjämarkkinoilla samalle tasolle kuin keskieuroopassa. Tuonhan nyt näkee muistakin tuotteista.Jos autovero poistetaan, niin autojen hinta laskee tasan samalle tasolle kuin millä niitä saa ruotsissa tai saksassa ajettua kaupasta ulos. Kaikki muu on aivan puppua.
Pakko laskea, kun muutenhan tämä olisi taloudellisesti liian paha paukku paljon ajaville.No ei vissiin kun bensan hintaa lasketaan?
Ei siltä osin mikä on autoveron aiheuttamaa.No miksei sitä arvonalemaa ole sitten noissa uusissa maksuissa? Eikö muka autoverottomien hinta laske?
Jos maksat käteisellä tai pankista niin juu. Mutta ei se kulu silti aiheudu silloin vaan kun ajat autoa. Ihan sama arvonalenemassa, ainoa että tasaantumisväli on pidempi. Auto ei menetä arvoaan kun viet sen vaihtoon, vaan pikkuhiljaa ikänsä ja käyttönsä aikana. Kulu aiheutuu kokoajan. Koko ikäänsä ei yhdellä kärryllä pärjää. Ja vaikka pärjäisikin niin viimeistään perikunta sen arvonaleneman tavalla tai toisella realisoi.Kun käyt tankilla, lähtee se sinun rahoista pois samalla hetkellä.
Ei tarvitse miettiä kun tiedän miettimättäkin että auton arvo laskee, enkä luule saavani siitä hankintahintaa kun siitä luovun. Jatkossa sitten (jos uudistus toteutuu) tiedän että autokauppaan menee vähän vähemmän rahaa (jos haluan samantasoisen auton) ja sen säästyvällä rahalla maksaa mm. nämä maksut.Onhan se tietenkin kulu joskus tulevaisuudessa. Mutta edelleenkään se ei ole samanlainen kulu, kuin postista tipahtava LASKU. Saa olla aika vajukki, jos kuukausittain lähtee miettimään "tänään mun auton hyvityshinta on tää mut huomenna vähä vähemmän". Se, että tuolla laskennallisella autoveron kohdalla on yritetty vain saada koko homma näyttämään paremmalle tuulipuvuille on ihan täyttä sumutusta. Tietenkin muutaman insinöörin on pakko kiillottaa omaa kilpeään menemällä vastavirtaan ja yrittämällä perustella, miksi tuotakin kohtaa tarvitaan.
Mut voit hakea auton vaikka sieltä keskieuroopasta vähän kuten kaljat nykyään virosta.Verottomat hinnat ei ikinä putoa syrjämarkkinoilla samalle tasolle kuin keskieuroopassa. Tuonhan nyt näkee muistakin tuotteista.
Jos uusien autojen verotus poistetaan, ja jatkossakin kerätään sama määrä rahaa autoilijoilta: siirtyy uusien autojen verotuotot jatkossa muiden maksettaviksi. Asiaan ei ole olemassa mitään muttia.
Niin kyllä mulle kelpaisi ihan seurantakin, että missä ajellaan. Paska "isoveli valvoo"-meininki, mutta vaihtoehtoa ei oikein ole. Joukkoliikenteen piirissä yksityisautoilun pitäisikin maksaa mielestäni aivan vitusti, jos sitä yhtään säännöllisemmin harrastaa.Tämä. Kaupungeissa kilometrit pitäisi olla 5x kalliimpia kuin maaseudulla. Kaupungissa jumitetaan ruuhkissa, kiihdytellään, jarrutellaan ja kaikki saaste on suoraan ihmisten hengitysilmaan. (Itse siis asun kaupungin keskustassa)
Valtio haluaa lisää sähköautoja, eli polttoaineen kulutusta halutaan pienemmäksi. Noh jospa vaikka nostetaan se polttoaineen hinta ylös ja autovero hiiteen niin silloin jokainen voi itse laskea kannattaako ajaa paljon syövällä vai ostaa vähemmän syövä. Jos ostaa sähköisen niin pääsisi käyttökuluissa halvimmalla.
Tokihan tuo "tuhoaisi tulevaisuuden verotuksen" kun polttomoottorit katoaisi, mutta mikäs ihmeen homma se olisi siinä vaiheessa nostaa niiden sähköautojen veroa? Ensin kannustettaisiin ostamaan sähkövehkeitä ja sitten kun polttoaineveron tuotto alkaa käydä liian pieneksi niin sitten aletaan verottaa niitä sähköjäkin enemmän. Ei, liian yksinkertaista.
Autoliiton TJ on sit kans vähä höpsö ku tuota asiaa kritisoi. Mutta ymmärtäähän sen, ettei semmoinen jantteri oikein näitä hommia tajua.
Eikös tässä vaan jaeta autoilun kuluja oikeudenmukaisemmin käytön mukaan eikä omistamisen mukaan? Autoilijoille kokonaisuutena tuskin tuleekaan lisäkuluja.
Ja mikä ongelma olisi lisätä sähköautoon etäluettavaa latausmittaria? Siitä näkisi suoraan paljonko on sähköä ladattu ja sen mukaan sitten maksettaisiin. Ei tarvitsisi mitään ajetun matkan seurantajärjestelmiä ja systeemi olisi jokseenkin varmasti kohtuullisen helppo, halpa ja turvallinen toteuttaa.Täällä aika moni unohtaa, että sähköautot tulee kyllä täällä pohjoisessakin yleistymään sen verran, että ei tuolla polttoaineverolla enää kohta rahat riitä. Tiet kuluu ihan saman verran sähköauton ja tavallisen alla.
Näissä on aina monia muuttujia. Käytettyjen arvon romahtaminen ja näkyykö se autolainoissa yms. Olisi kiva olla pienyrittäjä jolla lähtee vaikkapa viiden pakun laina alta tämän takiaTässä hässäkässä kukaan ei kai ole missään vaiheessa ajatellut sitä tilannetta, jos auto poistetaan liikennekäytöstä. Niin mitenköhän noille maksuille sitten käy?
Jos se on aikasidonnainen maksu niin silloin se kaiketi katkeaa samalla tavalla kuin nykyäänkin liikennepoiston yhteydessä. Tosin, jos meinaavat muuttaa sen samanlaiseksi mitä on ehdotettu moottoripyörille niin voi morjes....Tässä hässäkässä kukaan ei kai ole missään vaiheessa ajatellut sitä tilannetta, jos auto poistetaan liikennekäytöstä. Niin mitenköhän noille maksuille sitten käy?
Liekköhän saman tyylinen scenario kuin vakuutusten kanssa. Jos ajoneuvo on seisonnassa, sillä ei saa liikenteessä liikkua. Vastaavasti (uskoisin) tuon maksun palautuvan takautuvasti jos esim olet "kk-pakettilainen". Vuosisoppareista vaikea sanoa..Tässä hässäkässä kukaan ei kai ole missään vaiheessa ajatellut sitä tilannetta, jos auto poistetaan liikennekäytöstä. Niin mitenköhän noille maksuille sitten käy?
Niinpä, tuli tuo scenaario sattumalta mieleen. Mutta näitä muuttuvia on aika paljon, ja uskallan arvata että tämä ei ole ihan läpihuutojuttu. Taas kun autokauppa on jarrut lukossa, niin jotain on pakko tehdä suht nopealla aikataululla jotta välttää pahimmat karikot. Kyllähän tämä vaikuttaa hyvinkin paljon monellakin alalla.Näissä on aina monia muuttujia. Käytettyjen arvon romahtaminen ja näkyykö se autolainoissa yms. Olisi kiva olla pienyrittäjä jolla lähtee vaikkapa viiden pakun laina alta tämän takia
on siitä kuitenkin omat kulunsa ja vaivansa,ei suurin osa ostajista tonnin tai kahden takia tuohon rupea,kuten ei hae juomisia virosta.Mut voit hakea auton vaikka sieltä keskieuroopasta vähän kuten kaljat nykyään virosta.
Tuostahan on maininta, että myydän aikakohtaisesti esim vuosi, kuukausi jne. Eli jos ostaa "asiakkuuden" vaikkapa kuukaudeksi, käyttämättä jäänyttä aikaa ei saisi (käsittäkseni) takaisin, kuten taas veroja.Tässä hässäkässä kukaan ei kai ole missään vaiheessa ajatellut sitä tilannetta, jos auto poistetaan liikennekäytöstä. Niin mitenköhän noille maksuille sitten käy?
En ota kantaa, mutta osaat sentään pohtia vaihtoehtoja. Lähinnä ärsytti tässä threadissa tuo "valivalivali mitä vikaa nykyisessä", niin piti käydä vähän herättelemässä.Ja mikä ongelma olisi lisätä sähköautoon etäluettavaa latausmittaria? Siitä näkisi suoraan paljonko on sähköä ladattu ja sen mukaan sitten maksettaisiin. Ei tarvitsisi mitään ajetun matkan seurantajärjestelmiä ja systeemi olisi jokseenkin varmasti kohtuullisen helppo, halpa ja turvallinen toteuttaa.
Olin sitä mieltä, että on hyvä juttu, että edes "kannustetaan" ihmisiä miettimään, että onko joka matkaa järkevää kulkea autolla. Jos on liian pitkät välimatkat lähikauppaankin ja julkisia ei ole, niin sittenhän se asia on mietitty. Hyvä. Itsekin kannattaisin sitä, että jos on pakko seurata, niin seurattaisiin kilometrien lisäksi sitä, että missä alueella liikutaan. Kalliimpaa ruuhkissa ja joukkoliikenteen alueella ja halvempaa maaseudulla.MULQ:n "avausviestissähän" suoraan vedettiin kaikki kortit pöydälle, kun vetästiin kateuskortti ja julkinen liikenne-kortti. Onkoha MULQ koskaan käydy kauempana kuin mihin katuvalot ylttää? Mä voin MULQ keittää kahvit ja leipoo pullat. Tuu näyttään mulle, miten kuljen täällä periferiassa julkisilla.
Kyllä 10v autokin arvoa menettää edelleen ihan kohtuullista tahtia pääsääntöisesti, toki riippuu autosta ja kilometreistä. Sen autoveron vaikutuksen näkee kun vertaat niiden 10v autojen hintoja esim. Suomessa vs. Saksassa.No enpä tosiaan ajatellut asiaa tuolta kannalta, kun oma auto sen +10v vanha ja arvo ei enään oikeastaan muutu mihinkään ja siltikin laittoi miltei tonnin laskua vuoteen, mikä ei mitenkään mahdollista.
Kuinka pihalla pitää olla, jos luottaa noihin valehtelijoihin? Se km-perustaisenkin auton kulu on 450-500/vuosi ihan sillä peruskoslalla, jolla se on ennen ollut puolet tuosta. Siihen vielä muut roskat päälle.Eikös tässä vaan jaeta autoilun kuluja oikeudenmukaisemmin käytön mukaan eikä omistamisen mukaan? Autoilijoille kokonaisuutena tuskin tuleekaan lisäkuluja.
Tasan kukaan ei hyödy tästä muutoksesta, korkeintaan ne Teslan ostajat. Harvalla taviksella riittää moisiin rahat.Kyllä 10v autokin arvoa menettää edelleen ihan kohtuullista tahtia pääsääntöisesti, toki riippuu autosta ja kilometreistä. Sen autoveron vaikutuksen näkee kun vertaat niiden 10v autojen hintoja esim. Suomessa vs. Saksassa.
Toki joku <1000€ auto ei arvoa enää kaavamaisesti menetä, vaan kunnon, renkaiden, huoltojen yms. mukaan. Mutta näillä ajelevilla se hyöty on sitten että samaan rahaa saa jatkossa parempia autoja.
Toki se nyt on totta että uudemmalla kalustolla ajavat hyötyy enemmän. Sehän on koko uudistuksen pointti: Ei mikään muutos uudista autokantaa jos ei kannusta ajamaan uudemmalla ts. tee siitä halvempaa suhteessa vanhempiin.
Juu, ne jotka ostaa satojen tuhansien tehokkaita autoja hyötyy, kun se kalleinkaan 2000€ kulu ei ole paskaakaan vs autovero.Ja ne Ferrarin ostajat kait jonku euron?
Niin tai kymmenien tuhansien perus perheautoja.Juu, ne jotka ostaa satojen tuhansien tehokkaita autoja hyötyy, kun se kalleinkaan 2000€ kulu ei ole paskaakaan vs autovero.
Näinhän se on suunniteltukkin. Autoilun kulut nousee aluksi keskimäärin 539€ vuodessa. Vastineeksi saadaan halvemmat autot. Tosin tuo 539€ vain aloitustaso josta se tulee nousemaan kun teitä aletaan oikeasti laittamaan kuntoon. Ilmeisesti tuohon 539€ tulee vielä päälle alv.Kuinka pihalla pitää olla, jos luottaa noihin valehtelijoihin? Se km-perustaisenkin auton kulu on 450-500/vuosi ihan sillä peruskoslalla, jolla se on ennen ollut puolet tuosta. Siihen vielä muut roskat päälle.
Se "normiauto" tuossa esimerkissä oli joku perkeleen koirankoppihybridi 100gco2/km, normaalit tavantallaajan autot on siellä 180gco2/km, eli ainoastaan sillä sähköautolla on realistinen mahdollisuus päästä nykyisenkaltaiseen vuosimaksuun. Muilla se nousee min 500€/v laskutusmallista tai autosta riippumatta.
Siis vaihdat sen kolffin, jossa väärennetyt päästöt uuteen? Tästä oli jo aikaisemmin esimerkki.Niin tai kymmenien tuhansien perus perheautoja.
Laskin uudella perus bensa Golfilla niin laskurin mukaan vuosittaiset veronluontoiset maksut nousee tuollaisella autolla 90€. Jollet puolta vuosisataa sillä autolla aio ajaa niin hyödyt ihan kiistatta vaikka miten laskisi. Dieselkään ei oleellisesti tuota muuta.
Ja siis ihan sama se lopputulos on merkistä riippumatta noin suurin piirtein, tämä vaan esimerkkinä suosituimmista ns. perusautomalleista. Ferrarivertaukset nyt menee niin yli että voi sanoa ihan suoraan valheellisiksi. Siis toki Ferrarin ostajakin hyötyy (tai voi olla että Suomestakin löytyy Ferrarin ostajia, sen sijana että kannattaisi edelleen rekisteröidä Espanjaan loma-asunnolle), mutta väite että vain nämä on kiistatta vale.
Paskapuhetta. Nykymallillakin rahoitus riittää tuplasti kunnossapitoon, rahat vaan käytetään muualle.Näinhän se on suunniteltukkin. Autoilun kulut nousee aluksi keskimäärin 539€ vuodessa. Vastineeksi saadaan halvemmat autot. Tosin tuo 539€ vain aloitustaso josta se tulee nousemaan kun teitä aletaan oikeasti laittamaan kuntoon. Ilmeisesti tuohon 539€ tulee vielä päälle alv.
No kerroppa miten on tuo Ferrarivertaus valheellinen? Suurimmat hyötyjät autoveron poistosta on just nuo tuon kategorian autojen ostajat? Tämä on minun väite, todista se valheeksi, kiitos.Niin tai kymmenien tuhansien perus perheautoja.
Laskin uudella perus bensa Golfilla niin laskurin mukaan vuosittaiset veronluontoiset maksut nousee tuollaisella autolla 90€. Jollet puolta vuosisataa sillä autolla aio ajaa niin hyödyt ihan kiistatta vaikka miten laskisi. Dieselkään ei oleellisesti tuota muuta.
Ja siis ihan sama se lopputulos on merkistä riippumatta noin suurin piirtein, tämä vaan esimerkkinä suosituimmista ns. perusautomalleista. Ferrarivertaukset nyt menee niin yli että voi sanoa ihan suoraan valheellisiksi. Siis toki Ferrarin ostajakin hyötyy (tai voi olla että Suomestakin löytyy Ferrarin ostajia, sen sijana että kannattaisi edelleen rekisteröidä Espanjaan loma-asunnolle), mutta väite että vain nämä on kiistatta vale.
Eli perustallaajalta ja persaukiselta otetaan enempi ja herrat ajaa niillä uusilla aakutosilla halvemmalla?Kyllähän tästä uudesta veromallista tulee uuden auton ostajalle ihan tolkuton etu. Toki se korostuu huomattavasti hinnaston kalliimmassa päässä..
Pointtini oli se, että tämä laskee hintoja kautta linjan ja muutamalla tonnilla saa jatkossa huomattavasti turvallisemman ja vähänpäästöisemmän mallin jolla voi sitten ajella töihin pienemmin vuosikuluin. Siihenhän tässä juuri pyritään, että autokanta saadaan uudistumaan.Eli valtio ottaa autoveroista vähemmän rahaa kansalta? Eli perustettava välistävetofirma menee nollatuloilla/tappiolla? Vai olisiko kuitenkin niin, että ainoa tässä paletissa maksajan paikalle pääsevä on juuri se persaukinen, kenellä se normaali 180g/km auto on sen takia, että se pääsee sillä töihin.
Paskanmarjat. Tässä pyritään yksityistämään maksuautomaatti. Joko Carunat unohtui?Pointtini oli se, että tämä laskee hintoja kautta linjan ja muutamalla tonnilla saa jatkossa huomattavasti turvallisemman ja vähänpäästöisemmän mallin jolla voi sitten ajella töihin pienemmin vuosikuluin. Siihenhän tässä juuri pyritään, että autokanta saadaan uudistumaan.
No niinpä. Hitostako sitä tietää koska tulee se hetki että auto lähtee "seisontaan". Vaikea niitä tilanteita on ennustaa. Paitsi jos on harrasteauto millä ajetaan kesällä, vaan tässäpä tulee muuttuvia tekijöitä. Jos maksaa joltain ajalta ja sitten tilanne muuttuu, niin maksettu on jotain, ja käytön tarve muuttuu, eli auto pois liikennekäytöstä, niin kuinkahan tuo kompensoituu. Tätä nyt ei tiedä kukaan miten käytännössä toteutuu, jos siis tämä muka menee läpi.Tuostahan on maininta, että myydän aikakohtaisesti esim vuosi, kuukausi jne. Eli jos ostaa "asiakkuuden" vaikkapa kuukaudeksi, käyttämättä jäänyttä aikaa ei saisi (käsittäkseni) takaisin, kuten taas veroja.
Eivätköhän he vertaa sitä nyt "kuntosalikorttiin kolmeksi kuukaudeksi". Jos päättääkin, ettei käykkään sallilla muutamaa kertaa enempää, ei saa rahoja takaisin.
Ja mitä Berner itse esitteli oikein dialogina, niin päiväkohtaiset olisi osoitettu kuulemma "palveluntarjoajille" (autovuokraajille jne.). Ettäpä sillee...
No tässä tilanteessa operaattoreita tulee olemaan enemmän ja valinnan varaa omaan tarpeeseen. Carunan tapauksessa ei ole vaihtoehtoja, tiedän tämän koska maksan Carunan sähköä 75% siirtomaksuihin ja 25% sitten sille sähköyhtiölle josta sähköni tilaan.Paskanmarjat. Tässä pyritään yksityistämään maksuautomaatti. Joko Carunat unohtui?
Höpö höpö.Nykymalli Ostat 35k golffin, annat vanhan vaihdossa, saat siitä 25k.
Uusi malli ostat golffin 30k, annat vanhan vaihdossa, saat siitä 20k.
Paljonko tuli "voittoa"?
Todellisuudessa vuodimaksu laskee 5000€, koska kaikki tiedot on väörennetty!Vuosimaksu nousee +500, koska berberin laskurissa lähtötiedot väärennetty.
Sinä sen kansalaisena maksat, esim. kun tuo Sonera mitä käytti esimerkkinä vähentää Saksasta miljardeilla ostamaansa ilmaa verotuksesta, niin kuka sen maksaa?No tässä tilanteessa operaattoreita tulee olemaan enemmän ja valinnan varaa omaan tarpeeseen. Carunan tapauksessa ei ole vaihtoehtoja, tiedän tämän koska maksan Carunan sähköä 75% siirtomaksuihin ja 25% sitten sille sähköyhtiölle josta sähköni tilaan.
Jos sinä omistat auton, jonka arvo tippuu päivässä 5000€, niin tyytyväisenä otat ahteriin sen?Höpö höpö.
Vaikka miten vääntelehdit niin sen 5000€ halvemman auton arvo tippuu elinkaarensa aikana tasan 5000€ enemmän, koska loppuviimein se on aina nolla kun auto menee paaliin.
Tuo 5000€ on sitten väkisin autonomistajien säästöä, vaikka kääntelusit sitä miten päin. Joko ensimmäisen tai seuraavien. Tämä on matemaattinen tosiasia, vaikka kuinka vänkäisit. Jos se etu ei mielestäsi tule auton 1. omistajalle niin sitten se tulee seuraaville (todellusuudessa molemmille osittain).
Todellisuudessa vuodimaksu laskee 5000€, koska kaikki tiedot on väörennetty!
Ilman faktaa tälläisten huuteluiden arvo on nolla.