Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Pahoittelut ot, mutta mistä lähtien volvo on ollut "kunnon auto"?
No volvo vain sattui esimerkiksi :) Ruotsissa ei taida autoveroa olla, niin sopii ainakin vertailuun. S90 ja V90 mallit on lisäksi uusia. Toki BMW ja mersu merkeiltäkin taitaa olla uusia malleja nyt myynnissä.
 
Pienehkössä autossa veroa on noin 2000€.
Renault Clio Energy TCe 90 eco2 S&S Life, co2 94, 13 960€, autovero 1940€ = 15 890€

Noniin ja tässäpä sitten oikein hyvä esimerkki hintatasosta: Sama auto Saksassa uutena 10745eur veroineen*. Siispä jos autovero poistuisi, auton hinta laskisi 15890eur -> 10745eur. KORJAUS: 10970eur. Aika merkittävä ero jo tällaisessa pienessä halvassa autossa. Älkää uskoko propagandaa, jonka mukaan veroton hinta olisi Saksassa jopa Suomea korkeampi eikä veron poistaminen juuri kuluttajaa hyödyttäisi.

* Renault Twingo Experience TCe90 vom Renaulthändler als Kleinwagen in Mainz
KORJAUS: Renault Clio Advantage TCe 90 Klima/Radio als Limousine in Heinsberg
 
Viimeksi muokattu:
Linkissä olikin pienempi ja halvempi Twingo malli TCe90 moottorilla.

Suomen hinta ei taida juurikaan poiketa tuosta saksan hinnasta. Suomen hinta on vähän suurempi, mutta moottori on myös pienempi.
Suomessa Twingo SCe 70 Expression, 10 000€, autovero 1400€ = 11 400€
 
Noniin ja tässäpä sitten oikein hyvä esimerkki hintatasosta: Sama auto Saksassa uutena 10745eur veroineen*. Siispä jos autovero poistuisi, auton hinta laskisi 15890eur -> 10745eur. Aika merkittävä ero jo tällaisessa pienessä halvassa autossa. Älkää uskoko propagandaa, jonka mukaan veroton hinta olisi Saksassa jopa Suomea korkeampi eikä veron poistaminen juuri kuluttajaa hyödyttäisi.

* Renault Twingo Experience TCe90 vom Renaulthändler als Kleinwagen in Mainz

No mutta suomiauto on sentään suomiauto, sehän on valmistettu ihan erilaisissa hermeettisissä tiloissa ja käsitelty vain silkkihansikkain. Ei noita muiden maiden bulkkiversioita voi verrata Suomen valioyksilöihin. jne.

---

Edit: vaikka esimerkkitapauksessa kyse olikin ihan muusta
 
Kaikille jotka eivät vielä ole tajunneet miksi tuo "Laskennallinen autovero" on täyttä huijausta:
Trafin selittely Live-laskuristaan menee yhä syvemmälle metsään
Kirjoittaja ei ole nyt oikein ymmärtänyt mitä lasketaan.

Tuo laskennallisen autoveron vaikutus loppuu vanhoihinkin autoihin vuoden vaihteessa kun lasketaan autoilun pitkän aikavälin kustannuksia, joihin kuuluu myös auton vaihto määräajoin.

Jos laittaisin nyt joka vuosi rahaa säästöön seuraavaa auton vaihtoa varten (suurimmalla osalla välirahaa, paaliin ajavilla uutta autoa varten), niin muutoksen jälkeen voit laittaa tuon verran vähemmän ko. tilille, ja rahat riittävät samalaiseen vaihtotahtiin kuin ennenkin. Ja tuo säästö koskee myös vanhoja autoja, koska niiden omistajat saavat myös seuraavan autonsa halvemmalla.

Rautalangasta väännettynä:
Oletetaan taas yksinkertaisuuden vuoksi, että olet tähän asti ostanut 20v välein 25 000€ auton, jonka hinnasta on 5000€ autoveroa. 20v jälkeen paalaat auton, keskimääräinen arvonmenetys on siis 1250€/vuodessa. Tuo on myös se summa, joka sinun on laitettava säästötilille vuodessa (oletetaan että korko=inflaatio, eli ei vaikuta laskelmaan), että voisit 20v päästä taas maksaa uuden auton tililtä.

Uudessa mallissa sama auto maksaa 20 000€, eli vuosittainen arvonmenetys onkin vain 1000€. Laskennallinen säästö keskimäärin 250€/vuodessa. Nyt riittää tonni vuodessa samaan autonvaihtotavoitteeseen. Tuo laskennallinen autovero on siis se summa mitä voit varata jatkossa vähemmän seuraavaan auton päivitykseen.

Jos nyt olet juuri mennyt ostamaan uuden auton täydellä autoverolla, niin paljonko sinun tarvitsee nyt säästää vuodessa, että saat taas 20v päästä uuden auton säästöilläsi ym. oletuksilla?

Jo ostetun auton hinta (ml. autovero) ns. uponnut kustannus, joten sitä ei kuulukaan ottaa huomioon laskelmissa. Se mitä maksoit nykyisesä autostasi ei vaikuta tuleviin autoilukustannuksiin penniäkään. Sen sijaan seuraavan auton hinta tai väiraha (riippuen ajaako paaliin vai vaihtaako vanhan pois) vaikuttaa ja sen mahdollinen autovero tulee huomioida kustannuslaskennassa. Seuraavan auton autovero taas poistuu myös jos ostetulla autolla ajelevilta, joten myös laskennallinen autovero poistuu heiltäkin.

Täällä esitetyt ajatukset ettei autoverosäästöä pitäisi huomioida pätee siis jos ja vain jos et ikinä aio vaihtaa autoasi uudempaan. Tälläisiä ihmisiä ei käyttöautojen ostalta juuri ole.
Toki jos on, niin he eivät autoveroalesta hyödy. Ja niinhän sen kuuluukin olla, koska yksi tavoite olisi kannustaa autokannan uusimiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Linkissä olikin pienempi ja halvempi Twingo malli TCe90 moottorilla.

Suomen hinta ei taida juurikaan poiketa tuosta saksan hinnasta. Suomen hinta on vähän suurempi, mutta moottori on myös pienempi.
Suomessa Twingo SCe 70 Expression, 10 000€, autovero 1400€ = 11 400€

Tosiaan, virhe on korjattu nyt postaukseen. Mutta otetaan tämä Twingo sitten tarkasteluun:

Suomessa verollisena alkaen 11400eur. Saksasta veroineen 6990eur. Eroa on, ja paljon yli ilmoitetun veron. Sitä se vapaa kilpailu teettää. Varuste-eroja en nyt ehdi alkaa kaivamaan.

Renault Twingo SCe 70 Life (AH) als Kleinwagen in Darmstadt
 
Rupesin miettimään että nykyinen käytäntö olisi aivan hyvä, mutta uusista autoista voisi poistaa sen autoveron. Autoveron tilalle vain reilusti korotettu käyttömaksu, että valtio saisi vielä samat verotulot kuin aiemmin. Ongelma vain että miten vanhat autot saataisiin sitten korvattua uusilla autoilla? Mutta jos autovero poistuu, niin kait ne autot ajan kanssa vaihtuisi uusiin autoihin?
Ongelma on siinä, että menisi useita vuosia, että näiden korotetun käyttömaksun autoja olisi liikenteessä sellainen määrä, että se korvaisi nykyisen autovero tuoton eli pikkasen vajaa miljardi euroa. Tässä tilanteessa valtiolla ei ole varaa siihen.
 
Täällä esitetyt ajatukset ettei autoverosäästöä pitäisi huomioida pätee siis jos ja vain jos et ikinä aio vaihtaa autoasi uudempaan.

Pointti onkin siinä, että miksi jo kertaalleen verotetut maksavat uusien kertamaksusta vuosimaksuksi siirrettyä veroa, ei siinä etteikö uusi veromalli olisi hankintaa helpottavampi malli. Ja toistan itseäni ja muita, sinne tulee lisää välistävetäjiä. Kokonaiskustannus kasvaa aivan varmasti.
 
Pointti onkin siinä, että miksi jo kertaalleen verotetut maksavat uusien kertamaksusta vuosimaksuksi siirrettyä veroa, ei siinä etteikö uusi veromalli olisi hankintaa helpottavampi malli. Ja toistan itseäni ja muita, sinne tulee lisää välistävetäjiä. Kokonaiskustannus kasvaa aivan varmasti.
Kuten sanoin autoveron tuotto ei voi kadota vuosiksi ilmaan.

Ja kyllä itsekin vastustan tätä mallia juuri noiden välistävetäjien takia. Mihin helvettiin niitä tarvitaan muuhun kuin tuottamaan Berberin ja Sipulin kavereille voittoja veroparatiiseihin siirrettäväksi. Ihan uskomaton puliveivaus.
 
Ongelma on siinä, että menisi useita vuosia, että näiden korotetun käyttömaksun autoja olisi liikenteessä sellainen määrä, että se korvaisi nykyisen autovero tuoton eli pikkasen vajaa miljardi euroa. Tässä tilanteessa valtiolla ei ole varaa siihen.
Joo. Ei jää sitten oikein muuta vaihtoehtoa kuin laskea autoveroa joka vuosi portaittain vähän. Tätähän on nyt tehtykin kokoajan.
 
Kuten sanoin autoveron tuotto ei voi kadota vuosiksi ilmaan.

Ja kyllä itsekin vastustan tätä mallia juuri noiden välistävetäjien takia. Mihin helvettiin niitä tarvitaan muuhun kuin tuottamaan Berberin ja Sipulin kavereille voittoja veroparatiiseihin siirrettäväksi. Ihan uskomaton puliveivaus.

Miksi ne rahat yleensäkään pitää ottaa autoilusta? Ja porrastuksellahan tuon saisi käyttöön ilman suurempaa dippiä. 2018=25%, 2019=50% jne.. Vaihtoehtoja on, mutta kun ei haluta edes miettiä.
 
Joo. Ei jää sitten oikein muuta vaihtoehtoa kuin laskea autoveroa joka vuosi portaittain vähän. Tätähän on nyt tehtykin kokoajan.

Ja se ei ole lisännyt myyntiä, eli ei toimi. Mutta nythän autokauppa on niin jumissa että jotain pitää tehdä. Se että nostetaan auton omistamisen hintaa taivaisiin ei voi olla ratkaisu. Rauhoitutaan ja katsotaan mihin laskeudutaan.

Kaikki tai ei mitään.
 
Kirjoittaja ei ole nyt oikein ymmärtänyt mitä lasketaan.

Tuo laskennallisen autoveron vaikutus loppuu vanhoihinkin autoihin vuoden vaihteessa kun lasketaan autoilun pitkän aikavälin kustannuksia, joihin kuuluu myös auton vaihto määräajoin.

Jos laittaisin nyt joka vuosi rahaa säästöön seuraavaa auton vaihtoa varten (suurimmalla osalla välirahaa, paaliin ajavilla uutta autoa varten), niin muutoksen jälkeen voit laittaa tuon verran vähemmän ko. tilille, ja rahat riittävät samalaiseen vaihtotahtiin kuin ennenkin. Ja tuo säästö koskee myös vanhoja autoja, koska niiden omistajat saavat myös seuraavan autonsa halvemmalla.

Rautalangasta väännettynä:
Oletetaan taas yksinkertaisuuden vuoksi, että olet tähän asti ostanut 20v välein 25 000€ auton, jonka hinnasta on 5000€ autoveroa. 20v jälkeen paalaat auton, keskimääräinen arvonmenetys on siis 1250€/vuodessa. Tuo on myös se summa, joka sinun on laitettava säästötilille vuodessa (oletetaan että korko=inflaatio, eli ei vaikuta laskelmaan), että voisit 20v päästä taas maksaa uuden auton tililtä.

Uudessa mallissa sama auto maksaa 20 000€, eli vuosittainen arvonmenetys onkin vain 1000€. Laskennallinen säästö keskimäärin 250€/vuodessa. Nyt riittää tonni vuodessa samaan autonvaihtotavoitteeseen. Tuo laskennallinen autovero on siis se summa mitä voit varata jatkossa vähemmän seuraavaan auton päivitykseen.

Jos nyt olet juuri mennyt ostamaan uuden auton täydellä autoverolla, niin paljonko sinun tarvitsee nyt säästää vuodessa, että saat taas 20v päästä uuden auton säästöilläsi ym. oletuksilla?

Jo ostetun auton hinta (ml. autovero) ns. uponnut kustannus, joten sitä ei kuulukaan ottaa huomioon laskelmissa. Se mitä maksoit nykyisesä autostasi ei vaikuta tuleviin autoilukustannuksiin penniäkään. Sen sijaan seuraavan auton hinta tai väiraha (riippuen ajaako paaliin vai vaihtaako vanhan pois) vaikuttaa ja sen mahdollinen autovero tulee huomioida kustannuslaskennassa. Seuraavan auton autovero taas poistuu myös jos ostetulla autolla ajelevilta, joten myös laskennallinen autovero poistuu heiltäkin.

Täällä esitetyt ajatukset ettei autoverosäästöä pitäisi huomioida pätee siis jos ja vain jos et ikinä aio vaihtaa autoasi uudempaan. Tälläisiä ihmisiä ei käyttöautojen ostalta juuri ole.
Toki jos on, niin he eivät autoveroalesta hyödy. Ja niinhän sen kuuluukin olla, koska yksi tavoite olisi kannustaa autokannan uusimiseen.

En kyllä usko että juuri kukaan uutena auton ostava ajaa sitä arvottomaksi asti. Kaikille auton veronpoiston hetkellä omistaville tulee todellakin tuo arvonalentumisen mukainen tappio, joka ärsyttää jopa itseäni vaikka koslallani on arvoa ehkä noin 1500e. Jos trafin laskuria jollain tapaa käyttää, ainut tapa minun mielestäni - ja myös itseasiassa tuohon sinunkin logiikkaasi nojaten - on jättää vanhasta autosta arvo kokonaan pois. Arvotonhan se on jos paalausikäiseksi ajat.

Toinen tapa ajatella asiaa on, että jos myy vanhan auton käytettynä veron poistumisen jälkeen, ei auton ostaja ostakaan enää sitä veron osuutta, vaan veron poistumisen aikainen auton omistaja maksaa kaikki loput autoveron poistot tuonne auton 20 vuoden ikään saakka.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa tässä käydä niin, että loppuvuonna alkaa ilmaantumaan ennätysmäärä autopaloja, käsijarrun pettämisiä järven rannalla, autovarkauksia ja muuta vastaavaa...
Ja tätä tapahtunee pääasiassa kalliille laatuautoille.
Tämähän kannattaa tietysti tapahtua lähiaikoina. Vaikka kyseessä onkin vasta esitys, niin autoveron lopullinen poisto on nyt jo lausuttu ääneen. Päivämääräkin on sanottu, vaikkei se paikkaansa pitäisikään. Mitä lähemmäksi tuota päivämäärää mennään, niin sitä vähemmän realisoitavaa arvoa siinä autossa on. Tämä jos mikä houkuttelee myös myymään autonsa nyt kun siitä saa vielä verollisen hinnan kouraansa. Loppuvuosi ajellaan sillä tonnin ritsalla. Uusi ostetaan vasta kun vero on poistunut. Saa nähdä millaista kuhinaa tuo aiheuttaa käytettyjen markkinoilla.
 
Vois sen autoveron siirtää bensaveroon. Joo joo sähköautot kiertää sitä mutta sehän voisi olla aluksi hyvä tapa kasvattaa niiden määrää ja sitten kun niitä on enemmän niin iskee jonkun käyttövoimaveron korotuksen niille.

Sitten tuosta että uudet autot kuluttaa vähemmän kuin vanhat. Noh, otetaan joku fiesta ecoboost maitopurkin kokoisella koneella: paperilla kuluttaa alle 5 litraa, todellisuudessa ei juuri vähempää kuin joku 10v vanha 1.6 vapari. Eli tässä polttoainevero puree vielä pitkään kun ei ne hybriditkään motarilla kovin pihejä ole saati sitten täysin polttoaineella toimivat.

Tuon teiden yhtiöittämisen voi jättää kyllä välistä. Kansa osaa ostaa ne "palvelut" muutenkin.
Jos vielä ihan tarkalleen mietitään, niin ympäristön kannalta jokainen uusi vähäpäästöinen auto on kuluttanut valmistusprosessissa luonnonvaroja, energiaa ja ympäristöä miljoonia kertoja enemmän, kuin jos ajetaan vanhat autot loppuun asti.
 
Jokuaikahan sitten tuo ei pitänyt paikkaansa, kiitos tehokkaan kierrätyksen.
Tällä hetkellä tilanne voi taas olla toinen noiden akkujen vaatimien uusien materiaalien takia.

Höpönlöpön, riippuu vain miten pitkälle tuotantoketjussa pitää mennä. Tarpeeksi pitkälle kun menee, niin aika hiljaista on uuden tuottamisen kannattavuus. Varsinkin, koska laskelmat perustuvat VW tyyliin ilmoitettuhin päästöihin.
 
Nimeomaanhan noilla VW tyylisillä ilmoituksilla kannattaisi uusia, kun tuntuu kulutus puolittuvan 5 vuoden välein.
Sitten kun reaalimaailmassa se kulutus on ollut siellä 6l tasossa jo vuosikymmenen ja ei ole ihan heti nitkahtamassa minnekkään ja kaikki myrkkypäästötkin saatu aika hyvin kuriin, niin ero ei olekkaan niin suuri.

Mulla on 2 autoa, 1.9l 1999 ja 2.0l 2012. Kulutus on melkein sama, vaikka yli 10 vuotta ikäeroa.

EDIT: 6l kulutukseen pääsee pitkässä matkassa, mutta kaupungissa meneekin se 10.
 
Käsittääkseni yksityinen maksaa ALV-lähtömaahan ja sitten Suomeen. Tämän jälkeen osto maasta voi hakea ALV-palautusta. Todella kätevää eikö totta.
Kun ostetaan paikan päältä, maksetaan tavarasta ALV ostomaahan (yleinen EU säännös).
Kun tilataan ulkomailta netistä, joutuu nettikauppa tietyn vuosiostorajan jälkeen perimään ostosta kohdemaan ALV:n ja tilittämään sen kohdemaahan.
Kun ostetaan uusia (alle 6 kk) autoja, maksetaan kai (nykyisellään) Saksan ja Suomen ALV ja haetaan saksan ALV takaisin ei ostomaassa makseta ALVia vaan se maksetaan vain kohdemaassa. (epäilen, että tämä kyllä muuttuu autoverotuksen muutoksen kanssa).
Kun ostetaan käytettyjä autoja, maksetaan kohdemaan ALV kohdemaassa (olen ostanut Saksasta 4 autoa).

Ja miksi ostaa uutta autoa, kun voi ostaa sen 6 kk vanhan auton (tai jahreswagenin) hyvällä alennuksella ja 5% pienemmällä alvilla. Käytetyn kun saa lisäksi matkaan heti kun taas uutta autoa saa yleensä odottaa kuukausikaupalla.

edit.
Arvonlisävero ulkomailta ostetuista autoista
upload_2017-1-20_22-15-34.png
 
Periaattessa ei tarvi maksaa ALV-Saksaan mutta voi olla vaikea saada autokauppaa suostumaan tähän kun kyseessä on yksityinen ostamassa uutta autoa. Jos ostaja katoa auton kanssa voi autokauppa joutua ALV:n maksumieheksi. En ole 100% varma mutta tämmöinen muistikuva on jäänyt.
 
Käytän nyt summittaisia lukuja. Liikenteestä siis peritään veroja n. 8 mrd euroa, mutta tuosta ei riitä 1,6 mrd euroa tiestön ylläpitoon.

Voitaisiin luppakorvamerkitä vaikkapa pyöreät 2 mrd euroa tienpitoon ja lopettaa pikkuhiljaa nämä väliaikaiset auto- ja ajoneuvoverot.

Ei sitä oikein minkäänlaisena voittona voi pitää, jos autovero poistuu, mutta tuo tilapäinen ajoneuvovero kasvaa aivan järjettömiin summiin.
 
Kaikille jotka eivät vielä ole tajunneet miksi tuo "Laskennallinen autovero" on täyttä huijausta:
Jos sinulla on joku täydellinen kaava millä lasketaan auton pääomakustannukset ts. vuosittaiset poistot, niin jaa se toki tänne.

Mielestäni ainoa järkevä tapa käyttää tota trafin LIVE-laskuria on merkitä auton arvoksi 0e, ja sitten mututuntumalla voi ehkä arvioida kumpi on itselle tärkeämpää, autoveron poistuminen vai käyttökulujen nousu.
 
Mielestäni ainoa järkevä tapa käyttää tota trafin LIVE-laskuria on merkitä auton arvoksi 0e, ja sitten mututuntumalla voi ehkä arvioida kumpi on itselle tärkeämpää, autoveron poistuminen vai käyttökulujen nousu.
Jokseenkin noin se on järkevintäkin tehdä. Lähinnä huvittaa ne jotka puolustavat tuota "laskennallista" veroa. Tokihan sen voi ajatella noin jos ajelee aina alle 3v vanhalla, mutta yli 10v vanhoihin tuon lisääminen on ihan naurettavaa. Se pitäisi lisätä sitten myös uuden maksumallin puolelle ihan samalla lailla (pl. Uudet autot jotka ostettu ilman veroa)

En kyllä ollenkaan usko että tuo olisi menossa läpi yhtään mihinkään. Hienosti ministerit tappoivat taas pari alaa. Ensin mp:t ja nyt uusien autojen myynnin (ainakin siihen asti että tiedetään tuleeko veron poistoa vai ei).
 
Live-laskurihan toimii siinä väärin päin. Jos autovero poistetaan, niin auton omistajalle tulee veron poistosta "kulua" 2000-7000€ riippuen auton iästä ja paljonko autosta on maksettu autoveroa.

Melko harva taitaa muutenkaan ostaa aivan uutta autoa. Koska ei ole varaa hankkia uutta autoa, tai aikoo säästää auton hankintakuluissa ostamalla käytetyn auton. Eli uusi vero käytäntö rupeaisi hyödyntämään kunnolla vasta 6 vuoden päästä kun voisi ostaa 5 vuotta vanhan auton jossa on hyvät varusteet ja halpa hinta.

edit:
Samoin laskuriin voisi lisätä että uusi auto menettää arvoa noin 4000€ vuodessa. Eli siitä laskettuna 40 000€ auto olisi arvoton 10 vuoden päästä. Toki auto menettää arvoa ensin enemmän ja lopuksi vähemmän.
Tuo vuosittainen arvonalenema on kaikkein suurin juttu ja se pitäisi aina olla kaikissa laskennoissa mukana.
 
Minulla on 13v vanha auto ja jos tähän nyt vaan tulee tyhjästä 600€/vuosi lisää maksettavaa niin kyllä se on ihan tasan tarkkaan 600€/vuosi kalliimpaa riippumatta mistään laskureista.

Eri asia sitten kun ostaa auton ensi vuonna kun autoveroa ei enää ole. No onneksi oma autoni on noin vanha ja ostohetkelläkin oli jo vanha joten kovin paljoa mitään laskennallistakaan autoveroa tuossa ei enää ole kun ylipäänsä arvoakaan ei montaa tonnia ole.

Sinänsä tulee ihan hyvään saumaan tämä homma, koska parin kolmen vuoden päästä varmaan autoa voisi harkita vaihdettavaksi. Sitten jos saa saksasta tuoda käytetyn ilman autoveron maksua niin ihan kohtuu hintaan varmaan auton saa.
 
Siinä ministerit haluaisivat maksattaa 13 vuotta vanhan auton autoveron toiseen kertaan = tuplasti rahaa valtiolle. 13 x 600€ = 7800 euroa, eli isohkon auton autoveron verran.


Minusta autoveron poisto ei hyödytä ei sitten yhtään ketään. Sama kun laittaa autoon vähän enemmän rahaa kiinni tai sitten ottaa enemmän autolainaa? Lainaa saa erittäin halvalla, ei ole iso kulu. Eli 600€ esim 13 vuodelle tekisi 7800€. Nykyisellä systeemillä ei ole välikäsiä ja laskutus on erittäin tehokas. Täyttä silmänlumetta ja tyhmien höynäytystä minusta tuo "alennus" minun mielestä.
 
Minulla on 13v vanha auto ja jos tähän nyt vaan tulee tyhjästä 600€/vuosi lisää maksettavaa niin kyllä se on ihan tasan tarkkaan 600€/vuosi kalliimpaa riippumatta mistään laskureista.

Eri asia sitten kun ostaa auton ensi vuonna kun autoveroa ei enää ole. No onneksi oma autoni on noin vanha ja ostohetkelläkin oli jo vanha joten kovin paljoa mitään laskennallistakaan autoveroa tuossa ei enää ole kun ylipäänsä arvoakaan ei montaa tonnia ole.

Sinänsä tulee ihan hyvään saumaan tämä homma, koska parin kolmen vuoden päästä varmaan autoa voisi harkita vaihdettavaksi. Sitten jos saa saksasta tuoda käytetyn ilman autoveron maksua niin ihan kohtuu hintaan varmaan auton saa.
Bernerin tarkoituksena nimenomaan taitaa olla patistaa sinun kaltaiset ihmiset viemään se 13v vanha auto paalattavaksi ja ostamaan tilalle uusi vähäpäästöinen auto. Tässä verouudistus näyttäisi toimivan ihan hyvin :geek:
 
Paaliin se 13 vuotta vanha joka tapauksessa menee. Mutta tilalle ei todellakaan tule uusi auto, vaan vähän uudempi toimiva auto.

Itsellä on 12v ja 17v jotka toimii vielä ihan ok. Kuluttaa aika tarkalleen 5 l satasella ja uudempi varmaan menee vähän vähemmällä. 1.6 diesel moottori.
 
Joo ei uuteen tule varmaan ikinä olemaan varaa, mutta joku käytetty sitten ulkomailta tulee haettua joskus tilalle. Ellei maksut nouse liian kovaksi niin luovun autosta kokonaan.
 
Eikös nuo tienkäyttömaksut loppuviimen tee tästä autoilusta vaan reilumpaa. Tällä hetkellä jos vaihtaa autoa n. 2v välein uuteen, niin tulee maksaneeksi ihan kohtuuttoman summan teiden ylläpidosta. Trafin laskurin mukaan omat vuosimaksut nykyisellään ovat n. 1300e ja siihen päälle, jos jaetaan vielä auton ostosta tullut autovero kahdelle käyttövuodella, niin veroa tulee n. 6300e vuosi siltä ajalta, kun auto on itsellä. Aivan älytöntä nykyisellään rokottaa säännöllistä uuden auton ostajaa näin. Uudessa mallissa verot jakautuvat tasaisemmin kaikkien tienkäyttäjien kesken, joten pidän sitä huomattavasti parempana ja reilumpana vaihtoehtona.
 
Itse ajattelen näin:
  • Iso vuosimaksu ei vituta itseäni oikeastaan lainkaan, koska en voi vaikuttaa asiaan.
  • Pieni hankintahinta taas on ihan mielettömän siistiä, sillä nyt minulla on vihdoinkin varaa tuoda saksasta uudehko Bmw käyttöautoksi ja ostaa lisäksi vielä vaikka kesäautoksi Porsche
:sparty:
 
Niin. Tässä mallissa eniten kärsivät ne joilla on vähiten. Kaikkein köyhimmät autoilijat joutuvat maksumiehiksi hyvin toimeentulevien uusien autojen ostajien saamiin alennuksiin. Minun mielestäni se ei ole millään mittapuulla reilua.
 
Saman verran uusi ja vanha auto kuluttaa tietä, niin miksi uuden auton omistajan pitäisi silloin kantaa moninkertainen vastuu siitä tiestä?

Vanhalla ajava hyötyy myös, sillä vaihtoautomarkkinoille tulee parempia käytettyjä halvemmalla.

Tässä yhteydessä voitaisiin mielestäni myös alkaa myymään nastarenkaiden käyttöoikeudet erikseen, sillä ne sitä tieverkkoa eniten rasittavat.
 
Koska uuden auton omistajalla on siihen varaa?

Vakavasti puhuen ehdotettu malli johtaa siihen, että haja-asutusalueilla asuvat, matalapalkkaisessa työssä käyvät joutuvat luopumaan autoilusta kokonaan, koska siihen ei ole enää varaa. Joukkoliikennettähän ei enää käytännössä moisilla alueilla ole, joten työssä käymisestä luovutaan samalla. On siis tiedossa paljon lisää sossun elättejä.
 
Koska uuden auton omistajalla on siihen varaa?

Vakavasti puhuen ehdotettu malli johtaa siihen, että haja-asutusalueilla asuvat, matalapalkkaisessa työssä käyvät joutuvat luopumaan autoilusta kokonaan, koska siihen ei ole enää varaa. Joukkoliikennettähän ei enää käytännössä moisilla alueilla ole, joten työssä käymisestä luovutaan samalla. On siis tiedossa paljon lisää sossun elättejä.

Ei nuo korotukset nyt niin isoja ole, että kenenkään työssäkäyvän ja työmatkoihin autoa oikeasti tarvitsevan tarvitsisi autosta luopua. Mikäli korotuksen jakaa koko vuodelle tasaisesti, niin ei siitä nyt niin iso kk-potti tule. Aina, kun verotusmuutoksia on tehty tai polttoaineiden hinnat ovat olleet nousussa, on esiintynyt huutelua, että autoilu loppuu tähän. Itse en tunne ainakaan ketään, joka olisi lopettanut autoilun kulujen nousun takia. Muutamia kyllä, jotka eivät kertakaikkiaan tarvitse autoa ja ajoa on tullut alle 100km/kk.
 
Itse ajattelen näin:
  • Iso vuosimaksu ei vituta itseäni oikeastaan lainkaan, koska en voi vaikuttaa asiaan.
  • Pieni hankintahinta taas on ihan mielettömän siistiä, sillä nyt minulla on vihdoinkin varaa tuoda saksasta uudehko Bmw käyttöautoksi ja ostaa lisäksi vielä vaikka kesäautoksi Porsche
:sparty:

Siis mitä??? Ei ole varaa maksaa tuonnin yhteydessä sitä 6-10k, mutta on varaa maksaa 2-3k/vuosi per auto?
 
Työmatka-ajothan voi vähentää verotuksessa, joten eiköhän kaikilla ole jatkossakin varaa ajaa töihin autolla.

Sen myönnän että työttömille/sossun tuella eläville auton omistajille, jotka ovat tähän mennessä ajelleet 90-luvun Avensiksella, tämä uudistus on katastrofi. Ehkä nyt löytyy kuitenkin taas paremmin motivaatiota lähteä työn hakuun?
 
Suomalainen keskiverto 13-vuotias ei ehkä näytä spoilerin autolta :kahvi:
 
Työmatka-ajothan voi vähentää verotuksessa, joten eiköhän kaikilla ole jatkossakin varaa ajaa töihin autolla.

Sen myönnän että työttömille/sossun tuella eläville auton omistajille uudistus on katastrofi, mutta onpahan motivaatiota lähteä taas hakemaan töitä?

Ja taas.... 24 senttiä kilometriltä, 750€ omavastuu.
Olettaen, että veroprosenttisi on luokkaa 30% täytyy ajaa 45tkm, jotta saat tuon "3k" takaisin. Polttoaine vaan maksaa sekin, eli siihen palaa massia, diesel 6l/100km -> 2700L -> 3510€.. Ja sitten vielä huollot ja autosi arvon dippaus....
Unohtamatta aikaa mitä noihin matkoihin kuluisi keskinopeus 80km/h -> 563 tuntia elämästäsi.

En tajua sun logiikkaa nyt ollenkaan.. Nuo on tähänkin asti saanut vähentää verotuksessa...


Tää uudistus paska ei ole kenellekkään hyväksi...
 
Miten Corvette liittyy tähän asiaan, kun puhe oli käyttöautoista eikä harrastepeleistä..

Ai? Kyllä meikäläisen Camaroon tulee samat +1000€ vuodessa. Ja miksi ostaa jotain tylsiä paskoja, kun voi ajaa jollain, mikä ei vituta joka hemmetin päivä?
 
Ai? Kyllä meikäläisen Camaroon tulee samat +1000€ vuodessa. Ja miksi ostaa jotain tylsiä paskoja, kun voi ajaa jollain, mikä ei vituta joka hemmetin päivä?

Suosittelen vaihtamaan harrastusta, jos siitä ei ole valmis maksamaan. Ehdotan ettet vaihda moottoripyöräilyyn tai veneilyyn.
 
Bernerin tarkoituksena nimenomaan taitaa olla patistaa sinun kaltaiset ihmiset viemään se 13v vanha auto paalattavaksi ja ostamaan tilalle uusi vähäpäästöinen auto. Tässä verouudistus näyttäisi toimivan ihan hyvin :geek:

Pitäisi tosin saada siihen lystiin jostain rahaa, jos ostovoima on tapettu niin vähän huonoa on lähteä vaihtamaan... :)
 
Suosittelen vaihtamaan harrastusta, jos siitä ei ole valmis maksamaan. Ehdotan ettet vaihda moottoripyöräilyyn tai veneilyyn.

Juuri näin. Kertokaapas nyt viisaat, miten luonto pelastuu, kun pistän tuosta yhden Bemarin lihoiksi tämän paskalain takia ja ajan vuoden ympäri Camarolla? Bemari on uudempi, siinä on 3x pienempi moottori ja se vie noin puolet vs Camaro.
 
Molemmat paaliin ja Dacia Sandero tilalle :sgiggle:

Vakavasti sanottuna, ei itsellä olisi nykytilanteessakaan varaa pitää harrasteautoa rinnalla.
 
Paaliin? Miksi autoasioista päättävät ihmiset, jotka eivät ymmärrä autoista yhtään mitään?

Kuvan auto on 13 vuotta vanha:

38108d1354816710-2004-chevy-corvette-z06-b2.jpg
Tämä sama itseänikin harmittaa. Vielä olisi autolla ajovuosia jäljellä, mutta ajamisesta tehdään niin kallista että täytyisi vaihtaa auto johonkin pieneen ja rumaan kauppakassiin. 5 L moottorin tilalle "vaaditaan" noin 800CC mopon moottori.

Paalauksella tarkoitin sitä että kun autoon tulee joku kalliimpi vika, niin auton kannattaisi sitten paalata ja ostaa se pieni kauppakassi sitten tilalle. Ei tietenkään uutta autoa koska se maksaa ilman autoveroakin liian paljon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 390
Viestejä
4 489 665
Jäsenet
74 151
Uusin jäsen
Malik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom