Kaikille jotka eivät vielä ole tajunneet miksi tuo "Laskennallinen autovero" on täyttä huijausta:
Trafin selittely Live-laskuristaan menee yhä syvemmälle metsään
Kirjoittaja ei ole nyt oikein ymmärtänyt mitä lasketaan.
Tuo laskennallisen autoveron vaikutus loppuu vanhoihinkin autoihin vuoden vaihteessa kun lasketaan autoilun pitkän aikavälin kustannuksia, joihin kuuluu myös auton vaihto määräajoin.
Jos laittaisin nyt joka vuosi rahaa säästöön seuraavaa auton vaihtoa varten (suurimmalla osalla välirahaa, paaliin ajavilla uutta autoa varten), niin muutoksen jälkeen voit laittaa tuon verran vähemmän ko. tilille, ja rahat riittävät samalaiseen vaihtotahtiin kuin ennenkin. Ja tuo säästö koskee myös vanhoja autoja, koska niiden omistajat saavat myös seuraavan autonsa halvemmalla.
Rautalangasta väännettynä:
Oletetaan taas yksinkertaisuuden vuoksi, että olet tähän asti ostanut 20v välein 25 000€ auton, jonka hinnasta on 5000€ autoveroa. 20v jälkeen paalaat auton,
keskimääräinen arvonmenetys on siis 1250€/vuodessa. Tuo on myös se summa, joka sinun on laitettava säästötilille vuodessa (oletetaan että korko=inflaatio, eli ei vaikuta laskelmaan), että voisit 20v päästä taas maksaa uuden auton tililtä.
Uudessa mallissa sama auto maksaa 20 000€, eli vuosittainen arvonmenetys onkin vain 1000€. Laskennallinen säästö
keskimäärin 250€/vuodessa. Nyt riittää tonni vuodessa samaan autonvaihtotavoitteeseen. Tuo laskennallinen autovero on siis se summa mitä voit varata jatkossa vähemmän seuraavaan auton päivitykseen.
Jos nyt olet juuri mennyt ostamaan uuden auton täydellä autoverolla, niin paljonko sinun tarvitsee nyt säästää vuodessa, että saat taas 20v päästä uuden auton säästöilläsi ym. oletuksilla?
Jo ostetun auton hinta (ml. autovero) ns. uponnut kustannus, joten sitä ei kuulukaan ottaa huomioon laskelmissa. Se mitä maksoit nykyisesä autostasi ei vaikuta tuleviin autoilukustannuksiin penniäkään. Sen sijaan seuraavan auton hinta tai väiraha (riippuen ajaako paaliin vai vaihtaako vanhan pois) vaikuttaa ja sen mahdollinen autovero tulee huomioida kustannuslaskennassa. Seuraavan auton autovero taas poistuu myös jos ostetulla autolla ajelevilta, joten myös laskennallinen autovero poistuu heiltäkin.
Täällä esitetyt ajatukset ettei autoverosäästöä pitäisi huomioida pätee siis jos ja vain jos et ikinä aio vaihtaa autoasi uudempaan. Tälläisiä ihmisiä ei käyttöautojen ostalta juuri ole.
Toki jos on, niin he eivät autoveroalesta hyödy. Ja niinhän sen kuuluukin olla, koska yksi tavoite olisi kannustaa autokannan uusimiseen.