Tosiasiassahan tosiaan autoilun hinta ei halpene, vaan auton omistamisesta rankaiseminen vähenee.
Artikkelissa tosiaan räikeästi valehdellaan, kun sanotaan että veronmaksajien rahoja käytettäisiin tuohon. Päin vastoin, nyt veronmaksajat saavat pitää rahansa.
Ja hienosti muutenkin valittu haastateltavaksi lobbarijärjestön edustaja. Tietysti autojen maahantuojat haluavat tehdä vanhojen autojen omistamisesta kallista, että he saisivat myytyä enemmän uusia autoja.
Tosiasiassa tämä on erittäin hyvä uudistus, helpottaa hiukan esim. maaseudun köyhien kurjimusta.
Kun maaseudulla auto vaan on käytännössä pakko omistaa että pääsee esim. ruokakauppaan. Ja jos sitä autoa käyttää vähän, on ympäristön kannalta ihan sama, paljonko se kuluttaa, kokonaispäästöt jää kuitenkin pieniks, jolloin se, että ohjataan ihmiset vaihtamaan uuteen vähemmän kuluttavaan on vaan ympäristön kannalta vaan huono, koska uuden auton valmistaminen on paljon haitallisempaa ympäristölle kuin enemmän kilometrejä vanhalle autolle.
Ja koko ajoneuvoverossa ei muutenkaan ole mitään järkeä.
Linkissä oli haastateltua Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kalliota, ja juttu oli pohjustettua käytettyjen autonkaupan kehityksellä.
Ei juttu ihan harhainen ollut, fosiilipolttoaineiden käyttävien autojen kevennys keventää paljon päästävien verotusta, parantaa niiden kilpailukykyä vähän päästäviin verrattuna. Kevennys vaikuttaa ilmeisesti arvioiden verran valtion budjettiin.
Haastateltava näki tilanteessa lisäksi sen että se vaikeuttaa päästötavoitteisiin pääsemistä, eli sen seurauksena joudutaan miettimään muita vähennystoimia, Kuten mainitsit, niin jututetava sidonnaisuuksien takia varmaan haluaisi vauhditettava vähäpäästöisten autojenkauppaa.
Edit:
Jutussa ollut linkki ei toiminut, eli viitataan
tähän (hallitus-suunnittelee-veronkevennysta-vanhemmille-keski-ja-suuripaastoisille-autoille-myos-polttoainevero-laskee) aiempaan uutiseen
Tuo uutinen paljon selkeämpi, pari poimintaa.
mtvuutiset sanoi:
Esityksellä kevennettäisiin henkilö- ja pakettiautoilta vuosittain kannettavaa ajoneuvoveron perusveroa.
ja toinen
Veronalennuksen kohdistamisella vanhoihin autoihin arvioidaan olevan korkeintaan vähäinen liikenteen hiilidioksidipäästöjä lisäävä vaikutus.
Toisissa ketjuissa pidempään pohdittu autonomistamisen verotusta.
Eli tuo voisi jopa nopeuttaa sähköistymistä, mainitsit erityisesti maaseudun, niin tuohan voi jopa alentaa kynnystä sähköauton hankintaan. ja vieläpä vähäpäästöisen sähköuauton. Näissä pohdinnoissa ajatuksen kulku ollut se että voi hankkia sen näppärrä pikku sähkiksen, jolla sujuu suurin osa arkiajosta, ja se polttis on sitten vaativampia ajojen varalle.
Koska varsinkin isoa päästöinen polttis on kallis ajaa, niin ei sillä ajetan kuin pakosta, mutta jos sen omistaminen on halpaa, niin se voi olla varalla niitä pakollisia ajoja varten. Verot ei omistamisesta vielä tee halpaa, lisäksi tarvittaisiin halpaa vakuutuspakettia ym. (siis pakettia sen sähkiksen kanssa)
Tosin on se vaaraa että osalla tuo yksikertaisesti tarkoittaa sitä että se paljonpäästelevä lehmä pidetään pidempään liikenteessä, pääasiallisena autona.