Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Tämö keskustelu ei tietysti yllätä. Odotettavissahan tämä oli ennemin tai myöhemmin.


”Sähköautojen käyttäjät eivät joudu nykyisellään maksamaan polttoaineveroa eivätkä autoveroa. Lohi toteaa, että jos mitään ei tehdä, valtiontalous ajautuu umpikujaan ja tiestö rapautuu.”

Ööö nytkö tiet ovat hiton hyvässä kunnossa ja valtiontalous liitää?

Aika ovela ehdotus ottaa joukkoliikenne huomioon. Aina sen käyttö ei kuitenkaan onnistu vaikka asuisi isossa kaupungissa.
 
Tämö keskustelu ei tietysti yllätä. Odotettavissahan tämä oli ennemin tai myöhemmin.

Tämä sama keskustan esitys tuntuu nyt nousevan uutisaiheeksi aina kuukauden välein jostain syystä. Ei tuo tuollaisena tule menemään "tuotantoon" kuitenkaan.
 
Tämö keskustelu ei tietysti yllätä. Odotettavissahan tämä oli ennemin tai myöhemmin.


En täysin vastusta, etteikö autoilun verotuksella pitäisi kattaa tiestön kunnostusta ym maksuja. Toki tuossa ehdotuksessa on täysin typerä keskustalainen peikko, että vero vaihtelisi eri puolella maata.
Sekä vero ei saa kyllä nousta tasolle, jolla maksatetaan kaikkia maailman muitakin kuluja yksityisautoilun siivellä tai subventoidaan toisia kulkuvälineitä/muotoja epäreiluun kilpailuasemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Tämö keskustelu ei tietysti yllätä. Odotettavissahan tämä oli ennemin tai myöhemmin.

Kun verrataan sähköautoista saatavia verotuloja, otetaanko siinä huomioon lataussähköstä maksettavat alv:t ja sähköverot? Jotenkin arvioidaan kuinka suuri osa koko valtakunnan vuodessa käyttämästä sähköstä on ollut sähköautojen lataussähköä, ja tämä jyvitetään veroiksi mitä nimenomaan sähköautoilijat maksavat?

Vai tehdäänkö tuossa oletus etteivät sähköautoilijat muka maksaisi mitään veroja ajostaan?

Kuten olen usein sanonut, mielestäni sähköveroa voitaisiin korottaa, jos ollaan niin hirveän huolissaan valtion verotulojen laskusta. Siis kaikilta sähkönkäyttäjiltä, ei vain sähköautoilijoilta. Ei saunan lämmitykseen, kinkunpaistoon tai bitcoin-louhintaan käytetty sähkö ole yhtään sen ylevämpää kuin sähköautoiluun käytetty, ja pitäisi sen takia olla halvempaa.

Lisäksi, sähkövero kohdistuisi myös ulkomaalaisiin Suomessa ajaviin autoihin, kun taas kilometrivero ei.
 
Viimeksi muokattu:
Kun verrataan sähköautoista saatavia verotuloja, otetaanko siinä huomioon lataussähköstä maksettavat alv:t ja sähköverot? Jotenkin arvioidaan kuinka suuri osa koko valtakunnan vuodessa käyttämästä sähköstä on ollut sähköautojen lataussähköä, ja tämä jyvitetään veroiksi mitä nimenomaan sähköautoilijat maksavat?
Kyllähän sähkön verotus on aika köykäistä verrattuna polttoainen verotukseen, oli se sitten mukana tai ei näissä päätelmissä. Sen lisäksi sitten uuden hankinnan yhteydessä maksettava autovero....sekin on aika köykäistä. En tiedä miten sen tuotot kohdistetaan nykyään ?

Suomalaiseen poliittiseen päätöksentekokultuuriin kuuluu että kaikkia pitää rankaista tasapuolisesti.
 
Lähinnä päätöksentekoon kuuluu, että vaikutus päätöksillä ei ole ilmeinen. Siksihän lainsääntötyö on hidasta kun pitää selvittää kerrannaisvaikutukset. Hyvähän se on todeta että nostetaan sähköveroa kaikilta ilman sen kummempaa analyysiä mitä se tekee yritysten kilpailukyvylle, Suomelle maana investointien kohteena tai vaikka teollisuudelle kun ollaan poistumassa prosesseissa polttamisen osalta ja siirtymässä sähköön.

Sähköautoihin siirtyminen varmasti muuttaa kulurakennetta, jolloin tietysti korvaavia tulonlähteitä pitää saada.

Energiainvestointeja tehdään kiihtyvällä tahdilla ja sieltä varmasti tulee jotain takaisinkin. Ilmeisin verokorotuksen kohdehan on ensimmäisenä pikalaturien sähköveron korottaminen. Se kun menee aika suoraan matkantekoon, mutta tuota tuskin nykytilanteessa vielä tuvetaan nostamaan kun latauspisteitä tarvitaan lisää (ja nykymäärillä verokertymä olisi pientä).
 
No ei se vuotuisen auroveron korotus kyllä täysimääräisenä missään tapauksessa tullut (ihan syystä).
 
Tämä on kyllä uskomatonta roskapuohetta. Ensinnäkään miksi pitäisi maksaa polttoaineveroa jos ei polttoainetta käytäkään? Ja toisaalta kun käyttövoimana on sähkö, niin kyllä sähköstä verot maksetaan.

Ja sitten tämä autovero. Eihän autoveroa ole sähköautoilta poistettu, vaan se siirrettiin vuotuiseen ajoneuvoveroon. Kaikki 1.10.2021 jälkeen rekisteröidyistä sähköautoista maksetaan korotettua ajoneuvoveroa. Eli ei sitä ilman veroja sähköautolla ajella.

Ei kyse ole siitä että ei maksettaisi vaan siitä erotuksesta. Kun on totuttu saamaan polttiksista isot verokertymät, niin sähkiksitä kertymä on pieni ja tämä ei käy päinsä. Lisäksi lienee niin, että sähköverotulot on korvamerkitty kaikken muuhun kuin tiestön kunnossapitoon.

Tuohan ei sinänsä ole yllättävää vaan oikeastaan aika odotettua, koska kyllä tuollainen Model 3:n kaltainen virtaviivainen ja tunnetusti muutenkin tekniikaltaan energiapihi auto on parhaimmillaan rauhallisessa maantieajossa.
Mikäpä auto ei olisi.
 
FB_IMG_1705394251549.jpg


En ota vastuuta onko 100% totuus tässä, mutta tuli toisaalla vastaan. Voisin uskoa.
 
No ei se vuotuisen auroveron korotus kyllä täysimääräisenä missään tapauksessa tullut (ihan syystä).

Tuollaisessa 55 k€ sähköautossa autovero oli noin 1200 €. Ajoneuvoveron korotus oli 65 €/vuosi. Eli jos auto on liikennekäytössä yli 18 vuotta, niin kyllä se autovero tulee ihan täysimääräisenä maksettua.

Mutta onko odotusarvo, että sähköautot menevät paaliin ennen tuota?
 
No eipä niitä polttiksienkaan veroja ihan hirveästi taideta tiestöön oikeasti käyttää.
No kun vähennetään tuloista virkamieskoneiston pullat ja kampaviinerit...niin ei paljoa ole jäänyt. Ja se näkyy , kuten mainitsit.

Eiköhän joku keksi kohta erillisen autosähkön, jonka verotus on sitten kunnossa ( vrt diesel -polttöoljy )
 
Tuollaisessa 55 k€ sähköautossa autovero oli noin 1200 €. Ajoneuvoveron korotus oli 65 €/vuosi. Eli jos auto on liikennekäytössä yli 18 vuotta, niin kyllä se autovero tulee ihan täysimääräisenä maksettua.

Eikös tuollaisessa 55KEUR ( hinta ilman autoveroa ) polttiksessa tule autoveroa about 10 KEUR. Ei sitä tuolla korotuksella ajoneuvoveroon kompensoida helposti.
 
Eikös tuollaisessa 55KEUR ( hinta ilman autoveroa ) polttiksessa tule autoveroa about 10 KEUR. Ei sitä tuolla korotuksella ajoneuvoveroon kompensoida helposti.

Puhuin sähköautoista enkä polttiksista. Autovero on jo kauan määräytynyt auton päästöjen mukaan. Polttiksessa autovero on isompi, koska sillä on isommat päästöt. Tätähän vihervasemmisto halusi, eli verotetaan päästöjä. Ja ihan samalla tavalla jos se polttis on vähäpäästöinen, niin tuo vero on pienempi. Vähäpäästöisessä 55 k€ autossa autoveroa ei välttämättä ole lähellekään tuota 10 k€, vaan ehkä lähempänä jotain 6 k€.
 
Sähköautoissa käytetystä energiastahan "polttoaineveroa" tällähetkellä n. puolet dieseliin verrattuna
Eikös tuollaisessa 55KEUR ( hinta ilman autoveroa ) polttiksessa tule autoveroa about 10 KEUR. Ei sitä tuolla korotuksella ajoneuvoveroon kompensoida helposti.

84e/kk 10 vuoden ajan?

E: korjattu 84e
 
Viimeksi muokattu:
Kuullostaa reilulta :)
Siis 10k hankintavero jos jyvitetään käyttömaksuun. Ei tuossa mitään kovin vaikeaa ole.

Eikä tuo nyt mielestäni varsinaisesti epäreiluakaan ole.

E: paskat. 84e/kk. Tuo 120 oli 120kk, joka meni mun päässä sekaisin.
 
Ja sitten tämä autovero. Eihän autoveroa ole sähköautoilta poistettu, vaan se siirrettiin vuotuiseen ajoneuvoveroon. Kaikki 1.10.2021 jälkeen rekisteröidyistä sähköautoista maksetaan korotettua ajoneuvoveroa. Eli ei sitä ilman veroja sähköautolla ajella.
Menikös tämä nyt niin että jos ostan 2020 vuosimallin käytetyn sähköauton, niin sen vuosittainen ajoneuvovero siis on pienempi kuin vaikka 2.10.2021 rekisteröidyn sähköauton verot? Paljonko eroa tuossa mahtaisi olla?
 
Menikös tämä nyt niin että jos ostan 2020 vuosimallin käytetyn sähköauton, niin sen vuosittainen ajoneuvovero siis on pienempi kuin vaikka 2.10.2021 rekisteröidyn sähköauton verot? Paljonko eroa tuossa mahtaisi olla?

Juuri näin menee. Ja kuten kirjoitin jo aiemmin, ero on 65 €/vuosi.

(Jos sentilleen haluaa tietää, niin ero on 64,97 €)

Ajoneuvoveron perusvero sähköautoille:
käyttöönotto 30.9.2021 tai sitä ennen: 53,29 euroa vuodessa
käyttöönotto 1.10.2021 tai sen jälkeen: 118,26 euroa vuodessa

Ja tuon ajoneuvoveron perusveron päälle sähköautoille tulee vielä käyttövoimavero, joka määräytyy auton massan mukaan: 1,5 snt/pv/alkava 100 kg
Eli 2000 kg painavalle sähköautolle käyttövoimavero on 20 * 360 * 0,015 € = 108 € vuodessa.

Ajoneuvovero kokonaisuudessaan on sitten tuo perusvero+käyttövoimavero.
 
Viimeksi muokattu:
Trafin laskurilla voi kattoo
Näköjään tuo päivämäärä jossa verot kasvaa onkin vasta vuonna 2023?
65 € / vuosi on jo samaa luokkaa kuin vaikka rengaskulut jossain pikkuautossa, eli kai tuon voisi johonkin kannattavuus-excelöintiin jo laskea mukaan.

Tulokset
Verotus on laskettu kokonaismassan mukaan

Ajoneuvovero ennen 1.10.2023
Päivittäin
Vuosittain


0.146 €
53.290 €
Perusvero
0.240 €
87.600 €
Käyttövoimavero
0.386 €
140.890 €
Yhteensä
Laskurin tulokset eivät ole sitovia
Ajoneuvovero 1.10.2023 jälkeen
Päivittäin
Vuosittain


0.324 €
118.260 €
Perusvero
0.240 €
87.600 €
Käyttövoimavero
0.564 €
205.860 €
Yhteensä
 
Näköjään tuo päivämäärä jossa verot kasvaa onkin vasta vuonna 2023?

Se päivämäärä on edelleenkin 1.10.2021, eli tuota ennen rekisteröidyistä sähköautoista maksetaan pienempää veroa ja tuon jälkeen rekisteröidyista suurempaa veroa.

Mutta tuota suurempaa veroa näille 1.10.2021 jälkeen rekisteröidyille autoille alettiin periä vasta 1.10.2023, eli tuossa oli 2 vuoden siirtymäaika, jonka ajan sai ajaa vielä pienemmällä ajoneuvoverolla, vaikka auto olikin rekisteröity 1.10.2021 jälkeen.

Mutta tuota asiaa ei kannata enää sotkea näihin keskusteluihin, koska 1.10.2023 meni jo, eli tuolla siirtymäajan verotuksella ei ole enää mitään merkitystä, vaan merkitystä on ainoastaan sillä, onko auto rekisteröity 1.10.2021 ennen vai jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
En täysin vastusta, etteikö autoilun verotuksella pitäisi kattaa tiestön kunnostusta ym maksuja. Toki tuossa ehdotuksessa on täysin typerä keskustalainen peikko, että vero vaihtelisi eri puolella maata.
Sekä vero ei saa kyllä nousta tasolle, jolla maksatetaan kaikkia maailman muitakin kuluja yksityisautoilun siivellä tai subventoidaan toisia kulkuvälineitä/muotoja epäreiluun kilpailuasemaan.
Minunkin puolestani autoilulla kerättävillä veroilla voitaisiin laittaa tiestöä kuntoon, kunhan niin oikeasti tehtäisiin. Kuinkakohan suuri osa autoilusta kerättävistä veroista käytetään nimenomaan tiestön ylläpitoon nykyisin?

Sinänsä tämä keskustelu kiertää aina kehää, ja perustelu sille miksi autoilijoita pitäisi verottaa erityisen ankarasti vaihtelee. Ensin perusteluksi esitetään juuri tuo Lohen "muuten valtion verotulot laskevat", mutta kun ehdottaa ratkaisuksi sähköautojen osalta yleisen sähköveron korotusta (joka kohdistuisi sähköautoilijoiden ohella muihinkin sähkön käyttäjiin, joka osaltaan varmistaisi verotulojen korkean tason valtion kirstuun), muuttuu perustelu yhtäkkiä "Öööö eiku siis veron pitäisi kohdistua korotettuna vain autoilijoihin jotta ihmiset eivät ajaisi autolla!".

Vai niin, eikö silloin ongelmaksi muodostu ettei niitä verotuloja saadakaan, jos ihmiset vähentävät tai lopettavat autoilun? Nuo kaksi väitettyä tarkoitusta ovat räikeässä ristiriidassa keskenään. Jos esim. ihmisten yksityisautoilua saadaan vähennettyä, silloinhan valtion verotulot nimenomaan autoilijoilta laskevat edelleen. Mitäs sitten tehdään, suljetaan kaikki Suomen sairaalat ja päiväkodit ja koulut ja vanhainkodit ja kuurosokeiden orpolasten AIDS-parantolat? Vain koska ihmiset vähensivät autoiluaan?
 
Kyllähän sähkön verotus on aika köykäistä verrattuna polttoainen verotukseen, oli se sitten mukana tai ei näissä päätelmissä.
Ehkä, mutta minua kiinnostaisi että kuinka köykäistä?

Myöntäähän Lohikin että yleisesti ottaen sähköautojen verotuksen "pitäisi" olla alhaisempaa kuin polttisten (oletan syyksi muodikkaan ilmastonmuutosrummuttamisen), mutta yleisesti hänen kannanotostaan tulee kuva ikäänkuin sähköautoilijat eivät nykyisin maksaisi ajaessaan mitään veroja eli ajavat ikäänkuin "ilmaiseksi" tai jopa "muiden piikkiin", ja siksi on pakko keksiä km-vero jotta sähköautoilijat maksaisivat "edes jotain veroja".

Perhana kun pääsisi väittelemään Lohen kaltaisen idiootin kanssa kasvotusten, ajaisin hänen epäloogisuutensa umpikujaan alta aikayksikön.

Tällä foorumilla "paras" perustelu autoilun korkealle verotukselle mitä olen kuullut on aina ollut "No kun se on aina ollut korkeasti verotettua.". Mielestäni tuo on aika heikko perustelu, tai ei perustelu ollenkaan.
 
Hauska kun XC90 hybridin verot vuodessa oli hieman yli 100 euroa ja Teslaan siirryttyä ne tuplaantui.
 
Tuleeko hybridit jatkossa muotiin? Laitetaan sähköautoon mopon moottori lisäksi jotta vältytään kilometriverolta :think:
 
Sähköautoissa käytetystä energiastahan "polttoaineveroa" tällähetkellä n. puolet dieseliin verrattuna
Hyvä, päästään faktoilla keskustelussa eteenpäin. Joku mainitsi että se on "köykäinen", mietin tarkoittaako se esim. 1/10 tai 1/100 polttoaineverosta.

Onko tuo taso (puolet dieseliin verrattuna) liian alhainen, sopiva, liian korkea? Jopa Lohi oli sitä mieltä että sähköautoilun verotus pitäisi kuitenkin olla alhaisempaa kuin polttiksella ajo, mutta ilmeisesti se on tällä hetkellä liian alhaista hänen mielestään kun tuon "puolet diesel-veron" päälle pitäisi saada vain sähköautoilijoihin kohdistettu km-vero.
 
Eiköhän joku keksi kohta erillisen autosähkön, jonka verotus on sitten kunnossa ( vrt diesel -polttöoljy )

Nanovärjätään atomit ja ratsiassa otetaan näyte akusta että siellä on varmasti ajoneuvoa varten tuotettua ja verotettua sähköä.
 
Tuleeko hybridit jatkossa muotiin? Laitetaan sähköautoon mopon moottori lisäksi jotta vältytään kilometriverolta :think:
Tuohan toteutettiin jo BMW i3:ssa, jos oli siis REXillä varustettu. Valmistus tosin jo lopetettu. Tuo REX malli on myös merkitty hybridiksi ja pienemmät verot kuin BEV mallilla.
 
Saa aika paljon vero nousta että kannattaa lähteä kikkailemaan. Tuo, että vero olisi polttis vs. sähkis jotenkin täysimääräisenä siirretty käyttömaksuun vaatii aika luovaa laskentaa. Semminkin kun vero tänään on aika paljon arvokkaampi valtiolle kuin sen veron jyvittäminen vaikka 10 vuoden ajalle.

Kyllähän veron laskeminen sähkiksellä myynti vaiheessa nollaan on ihan puhdas tulonsiirto sähkiksen ostajalle. Mutta ilmeisesti tämä oli nyt jotenkin väärin laskettu kun oikein kehdataan ottaa käyttömaksua hivenen enemmän.

Sinänsä käyttömaksun nostaminen ei sekään tietty ole välttämättä valtiolle ihan niin yksioikoista kun mielellään vero kohdistettaisiin siihen käyttöön jolloin enemmän ajavat maksaisivat tietty enemmän.

Kilometriperusteinen vero ja vielä auton käyttöpaikan mukaan niin saataisiin varmasti riittävästi suunnattua ilman sen kummempaa GPS seurantaa. Katsastus kun on jo olemassa ja veikkaisin sähkisten ajokilometrien ruuvaaminen olevan kertaluokkaa haastavampaa. Tuo voisi tulla vaikka siinä vaiheessa kun uusia autoja ei voi polttiksena enää ostaa.
 
Kyllähän veron laskeminen sähkiksellä myynti vaiheessa nollaan on ihan puhdas tulonsiirto sähkiksen ostajalle. Mutta ilmeisesti tämä oli nyt jotenkin väärin laskettu kun oikein kehdataan ottaa käyttömaksua hivenen enemmän.

Millä tavalla se on puhas tulonsiirto, kun se vero kuitenkin lopulta maksetaan, vaikkakin pidemmän ajan kuluessa? Ja ota huomioon, että jos auto pysyy liikennekäytössä pidempään kuin tuo laskettu kuoletusaika, niin silloinhan tuota veroa maksetaan jopa enemmän kuin aikaisemmin.
 
Kilometriperusteinen vero ja vielä auton käyttöpaikan mukaan niin saataisiin varmasti riittävästi suunnattua ilman sen kummempaa GPS seurantaa. Katsastus kun on jo olemassa ja veikkaisin sähkisten ajokilometrien ruuvaaminen olevan kertaluokkaa haastavampaa.
Entä jos on heittänyt kesälomareissun Saksan Autobaanaa ajellen? Onko näistäkin kilometreistä maksettava vero Suomeen?
 
Millä tavalla se on puhas tulonsiirto, kun se vero kuitenkin lopulta maksetaan, vaikkakin pidemmän ajan kuluessa? Ja ota huomioon, että jos auto pysyy liikennekäytössä pidempään kuin tuo laskettu kuoletusaika, niin silloinhan tuota veroa maksetaan jopa enemmän kuin aikaisemmin.

No voit sitä ihan laskurilla laskea paljonko sitä veroa pitää käyttöaikana maksaa suhteessa ostohetkeen että valtio saisi omansa takaisin (mielellään korkojen kera, eli paljonko se tuleva vero maksaa valtiolle enemmän kuin välitön vero).

Jos markkinoilla tuota laskisi, niin kaikki yli viiden vuoden tulonsiirrot olisivat aika samassa ja 10v+ varmasti tappiollista valtiolle. Valtion tietty on mahdollista kantaa sitä tappiota edistääkseen myyntiä/kysyntää.
 
Ilman GPS-seurantaa kilometrivero on aika turha idea. Koko homman idea olisi (minun mielestäni) kohdistaa vero oikein - ts. korottaa ajamisen hintaa kaupungeissa ja verottaa lapissa / kainuussa ajamista vähemmän...

Mitä harvemmin asuttu alue ja mitä vähemmän liikennettä -> sitä vähemmän haittaa siitä autoilusta on ja sitä tarpeellisempaa se on. Sen sijaan kaupungissa autoilusta on oikeasti haittaa kaikille ja jokainen toivoisi että muut ajaisivat vähemmän.

Kaupunkiajamista pitäisikin verottaa oikein reilusti nykyistä enemmän ja vastaavasti pöndellä suhaamisen verotusta voisi keventääkin. Ja kohdistaa esim. gps-seurannan perusteella tien ylläpitoa sinne missä ihmiset oikeasti liikkuvat...

Mutta yksityissyyssuojien perusteella homma on kyllä hankalaa, eikä keskustelu varsinaisesti kuulu enää tämän ketjun alle.
 
Toki, mutta voit sitten hakea vapautusta jälkikäteen tositteilla ko. kilometrien osalta.
Voi taivas mitä pelleilyä. Sähköenergian alv, sähkönsiirron alv, sähkövero ja vuotuinen ajoneuvovero tulee riittää. Myös aika iso tuppo jää rahaa syytämättä ulkomaille kun ei tarvita öljyä, lienee positiivinen asia kansantaloudellisesti?
 
GPS-seuranta mahdollistaa automaattiset ruuhkamaksut. Eri reitit ja kellonajat hinnoitellaan eri tavalla. Plus GPS-seurannan kaupallinen operaattori saa siitä ikiliikkujabisneksen. Anne Berner puuhaili tämmöistä Nokian entisten herrojen kanssa.
 
Voi taivas mitä pelleilyä. Sähköenergian alv, sähkönsiirron alv, sähkövero ja vuotuinen ajoneuvovero tulee riittää. Myös aika iso tuppo jää rahaa syytämättä ulkomaille kun ei tarvita öljyä, lienee positiivinen asia kansantaloudellisesti?

Sitä kutsutaan verotukseksi, ei se pelleilyä ole. Kotimaahan rekisteröidyt ajoneuvot ja niillä ajetut kilometrit kotimaassa vs. ulkomailla ajetut kilometrit suhde on aika selkeä.

Toki itsekin ottaisin mieluummin vaikka sen GPS pohjaisen kyllä, jos kustannus olisi järkevä ja toteutus myös. Lähinnä riski näissä on, että vuosittainen kustannus tulee suhteessa niin isoksi ettei edes maksuja kohdentamalla saada hyötyä riittävän isoksi. Jolloin voi olla järkevää tyytyä aluekohtaiseen karkeaan määrittelyyn. Ja se myös olisi helpompi poliittisesti ajaa läpi kuin gps pohjainen. Ehkä sitten jos EU tasolla tulisi kaikkiin autoihin pakollisena, tuo voisi olla toteutettavissa.

Tokihan tuollainen GPS kitti voisi olla myytävissä, jos sitä käyttämällä saisi ns. autoa harvakseen käyttäville tuntuvan alennuksen jos asuinpaikka on sen mukainen ja ajosuunnat ja kohteet matalammin verotettuja. Kertarysäyksellä sellainen ei taatusti olisi realistista toteuttaa.
 
Aika ison tukun verorahaa se ulkomainen öljy tuo Suomeenkin ja työpaikkoja, yms.
Monessa tämmöisessä keskustelussa sanotaan että päästään pois ulkomaan öljyn ostosta/käytöstä.


Alvi pitää maksaa aina... ☝️
 
Aika ison tukun verorahaa se ulkomainen öljy tuo Suomeenkin ja työpaikkoja, yms.
Monessa tämmöisessä keskustelussa sanotaan että päästään pois ulkomaan öljyn ostosta/käytöstä.


Alvi pitää maksaa aina... ☝
Se raha on pois suomesta, se, että loppukäyttäjiltä mehustetaan vielä veroina maksimit jalostustuotteesta ei sitä muuta, että sähkö tuotetaan itse ydinvoimalla, tuulella, auringolla &muut ilman resurssien ostoa muualta, yleensä ongelmallisista valtioista. Onneksi ei enää R.
 
Se raha on pois suomesta, se, että loppukäyttäjiltä mehustetaan vielä veroina maksimit jalostustuotteesta ei sitä muuta, että sähkö tuotetaan itse ydinvoimalla, tuulella, auringolla &muut ilman resurssien ostoa muualta, yleensä ongelmallisista valtioista. Onneksi ei enää R.

Eikös tästä jalostetusta tuotteesta puolet mene vientiin? Eli nettotappio Suomelle pienempi.
 
Ilman GPS-seurantaa kilometrivero on aika turha idea. Koko homman idea olisi (minun mielestäni) kohdistaa vero oikein - ts. korottaa ajamisen hintaa kaupungeissa ja verottaa lapissa / kainuussa ajamista vähemmän...

Mitä harvemmin asuttu alue ja mitä vähemmän liikennettä -> sitä vähemmän haittaa siitä autoilusta on ja sitä tarpeellisempaa se on. Sen sijaan kaupungissa autoilusta on oikeasti haittaa kaikille ja jokainen toivoisi että muut ajaisivat vähemmän.

Kaupunkiajamista pitäisikin verottaa oikein reilusti nykyistä enemmän ja vastaavasti pöndellä suhaamisen verotusta voisi keventääkin. Ja kohdistaa esim. gps-seurannan perusteella tien ylläpitoa sinne missä ihmiset oikeasti liikkuvat...

Ei lisähimmeleitä kuten GPS seurantoja. Typeriä lisäveroja pitäisi välttää viimeiseen asti.
En myös ymmärrä miksi tämä ehdotus olisi reilu, että kaupungissa maksetaan enemmän kuin lapissa. Taitaa jäsen Zepi asustella sopivasti kainuussa niin perinteinen "korotetaan surutta veroja muille, vähemmän itselle". Tämänhän voisi ihan yhtä hyvin ajatella myös niin, että kun kehäteitä suhaa se lähemmäs 100000 ihmistä joka päivä, niin eiköhän tuo joukko maksa siitä käyttämänsä kehätien kunnossapidosta varsin reippaasti ylihintaa. Kun taas ne parikymmentä lappilaista ei tuota verokertymää läheskään sitä vertaa, että sitä asfaltointia kylätiellä voitaisiin kunnostaa niillä rahoilla. Eli tämä olisi jo nyt subventointia liikennöityjä väyliä käyttäviltä vähemmän liikennöityjen väylien käyttäjille.
 
Sähköautoissa on toisaalta korkeampi hankintahinta ja tämän takia valtio saa ALV:ia autosta enemmän.
Mutta tämäkään ei toteudu enää kauaa. Halvimmat sähköautot alkavat olla Corollaa halvempia ja kun polttisten tuotanto- ja myyntimäärät laskee ja samalla sähköautojen kasvaa, niin tilanne menee sähköautoilla vain "pahemmaksi" valtion veronkannon kannalta.
 
Kilometriperusteinen vero ja vielä auton käyttöpaikan mukaan niin saataisiin varmasti riittävästi suunnattua ilman sen kummempaa GPS seurantaa. Katsastus kun on jo olemassa ja veikkaisin sähkisten ajokilometrien ruuvaaminen olevan kertaluokkaa haastavampaa. Tuo voisi tulla vaikka siinä vaiheessa kun uusia autoja ei voi polttiksena enää ostaa.
Miten auton käyttöpaikka siis tiedettäisiin ilman GPS:ää? Vai oliko oletus että ihmiset ajavat maks 50km säteellä kotoaan tms?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom