Saa nähdä, mutta kiellettiin tai ei niin eivät ihmiset nyt valitse autoaan sen perusteella onko reilun 10 vuoden päästä samanlaista saatavilla.Mutta mutta, uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään EU:ssa reilun 10 vuoden kuluttua.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Saa nähdä, mutta kiellettiin tai ei niin eivät ihmiset nyt valitse autoaan sen perusteella onko reilun 10 vuoden päästä samanlaista saatavilla.Mutta mutta, uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään EU:ssa reilun 10 vuoden kuluttua.
Totta, vaatisi vain nopea kehyspäätöstä koko EU alueella, mikä mahdollistaisi oikeudenmukaisen , kustannustehokkaan verottamisen. Siis sitä että ajouneuvot varustettaisiin palikoilla, ettei eri valtiossa viritellä omia vaatimuksia.Pidän melko varmana, että ei verottaja tule luopumaan autoilusta lypsylehmänään. Sähköautoja tullaan verottamaan ankarammin sitä mukaa kun niiden kustannukset laskevat. Tällä hetkellä, jos verot kohdistuisivat tasaisesti niin sähköautojen myynti loppuisi kuin seinään.
Pidän melko varmana, että ei verottaja tule luopumaan autoilusta lypsylehmänään. Sähköautoja tullaan verottamaan ankarammin sitä mukaa kun niiden kustannukset laskevat. Tällä hetkellä, jos verot kohdistuisivat tasaisesti niin sähköautojen myynti loppuisi kuin seinään.
”Keskusta ns. Perustelee” sanoi:Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi (kesk) ehdotti sähköautojen kilometriveroa vastalauseessaan, jonka hän jätti marraskuussa yhdessä puoluetoverinsa Eeva Kallin kanssa valiokunnan ajoneuvoverolakia koskeneeseen mietintöön.
Lohen ja Kallin mukaan myös sähköautoilijoiden on osallistuttava liikenneinfrastruktuurin kustannuksiin.
höpön höpön.Mutta mutta, uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään EU:ssa reilun 10 vuoden kuluttua.
Perustelu on kestämätön, koska Liikenteestä kerätään enemmän veroja kuin mitä liikenneinfrastruktuuriin käytetään.
Uskon että sokeriveroa ei kerätä enemppää kuin mitä terveydenhuoltoon käytetäänSivuhuomautuksena, että Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa samaa voisi sanoa lähes joka asiasta.
Uskon että sokeriveroa ei kerätä enemppää kuin mitä terveydenhuoltoon käytetään
Liikenteestä kerätään veroja monen asian rahoittamiseksi. Yksi asia monen muun joukossa on liikenteen vaatima infrastruktuuri. Ja siihen(kään) sähköautot eivät juurikaan osallistu polttiksiin verrattuna. Tätä varmaan lausunnossa tarkoitettiin.Perustelu on kestämätön, koska Liikenteestä kerätään enemmän veroja kuin mitä liikenneinfrastruktuuriin käytetään.
höpön höpön.
AKLn mukaan tieliikenteestä kerättiin veroja ilman alvia noin 4,5 miljardin euron edestä ja alvin kanssa summa oli noin 7,6 miljardia.
Pidän melko varmana, että ei verottaja tule luopumaan autoilusta lypsylehmänään. Sähköautoja tullaan verottamaan ankarammin sitä mukaa kun niiden kustannukset laskevat. Tällä hetkellä, jos verot kohdistuisivat tasaisesti niin sähköautojen myynti loppuisi kuin seinään.
Polttomoottori pelastuu sittenkin: EU sallii kiellon kiertämisen
EU aikoo esittää, että vuoden 2035 jälkeen alueella saisi myydä vain synteettisellä polttoaineella toimivia uusia polttomoottoriautoja.www.iltalehti.fi
En autojen tekniikasta juuri ymmärrä, mutta mikä estää tankkaamasta näihin tavallista polttoainetta?
" Lohi ja Kalli esittävät vastalauseessaan täysin sähköisille henkilöautoille kilometriveroa, joka olisi suuruudeltaan neljä senttiä kilometriltä. Sähköautojen kilometrivero olisi paikannukseen perustumaton ja perustuisi arvioon, jota voisi tarvittaessa oikaista. "Niin se alkaa:
Liikenne | Keskusta haluaa sähköautoille kilometriveron
Liikenteen verotuksen tuotot laskevat nopeasti sähköautojen yleistymisen myötä.www.hs.fi
Keskusta vaatii sähköautoille kilometriveroa. Koska autoilun tuotot laskevat sähköistymisen myötä.
Huvittavinta tässä on perustelut:
Perustelu on kestämätön, koska Liikenteestä kerätään enemmän veroja kuin mitä liikenneinfrastruktuuriin käytetään.
No ei se kummoista anturia vaadi että tunnistaa onko oikeata ainetta vai bensaa ja estää ajon.Polttomoottori pelastuu sittenkin: EU sallii kiellon kiertämisen
EU aikoo esittää, että vuoden 2035 jälkeen alueella saisi myydä vain synteettisellä polttoaineella toimivia uusia polttomoottoriautoja.www.iltalehti.fi
En autojen tekniikasta juuri ymmärrä, mutta mikä estää tankkaamasta näihin tavallista polttoainetta?
Ilmeisesti minkäänlaista paino-arvoa ei anneta sille että ulkomaisen tuontiöljyn ostaminen vähenee? Aika monta miljardia jää enemmän suomeen kun ei tarvitse putinin tai öljysheikkien kukkaroa lihottaa?Liikenteestä kerätään veroja monen asian rahoittamiseksi. Yksi asia monen muun joukossa on liikenteen vaatima infrastruktuuri. Ja siihen(kään) sähköautot eivät juurikaan osallistu polttiksiin verrattuna. Tätä varmaan lausunnossa tarkoitettiin.
Todennäköisesti helvetin kallis viritys mikä ei toimi kuten julkisen jutut viime vuosina on ollut. Tosiaan mitä jos vaan sanot että 99% ajoista on tullut suomen ulkopuolella ja täällä se on vaan lähinnä parkissa?" Lohi ja Kalli esittävät vastalauseessaan täysin sähköisille henkilöautoille kilometriveroa, joka olisi suuruudeltaan neljä senttiä kilometriltä. Sähköautojen kilometrivero olisi paikannukseen perustumaton ja perustuisi arvioon, jota voisi tarvittaessa oikaista. "
Mitenhän tämä toimisi, jos esim. käy kesällä heittämässä roadtripin pitkin eurooppaa?
Todennäköisesti helvetin kallis viritys mikä ei toimi kuten julkisen jutut viime vuosina on ollut. Tosiaan mitä jos vaan sanot että 99% ajoista on tullut suomen ulkopuolella ja täällä se on vaan lähinnä parkissa?
Mikä estää tankkaamasta polttoöljyä dieselautoon? Väriaine ja veroseuraamukset kiinnijäädessä.
No ei se kummoista anturia vaadi että tunnistaa onko oikeata ainetta vai bensaa ja estää ajon.
Olisi aika priimassa kondiksessa suomen tiet jos autoilusta otetut rahat laitettaisi tiestöön eikä vaikka italian tiestöön.Minulle käy hyvin tuo verotus jos se raha merkataan tiestöön eikä muualle.
ALV on jo ihan helvetin korkea. 1/4 hinnasta. Ei yhtään lisää siihen lypsylehmään.Meneoja voisi leikata ja veroja voisi kerätä jostain muualtakin kuin autoilusta. Ymmärrän että tiet pitää pitää kunnossa, mutta onko autoilusta pakko kerätä rahat sosiaalitukiin. Eikö voisi vaikka laajentaa maksajien määrää ja kerätä saman nostamalla alv veroa?
Toki paras olisi leikata menoja mutta jos ei niin sitten mielestäni parempi että kaikki maksaa kun että vaan autoilijat maksaa.ALV on jo ihan helvetin korkea. 1/4 hinnasta. Ei yhtään lisää siihen lypsylehmään.
Aika moni on edelleen valmis pitämään yleisen hintatason matalampana sen sijaan että se kohdistettaisiin autoilun halventamiseen.Toki paras olisi leikata menoja mutta jos ei niin sitten mielestäni parempi että kaikki maksaa kun että vaan autoilijat maksaa.
Normaali 24% ALV on noin 1/5 hinnasta, koska alv lasketaan arvonlisäverottomasta hinnasta.ALV on jo ihan helvetin korkea. 1/4 hinnasta. Ei yhtään lisää siihen lypsylehmään.
On kyllä nurinkurinen tilanne, ettei ruuhkaisista paikoista voida tai haluta kerätä lisämaksua. Varmasti on keinoja millä ajoneuvoja voi seurata, onko se GPS, mobiiliverkko-puhelimet, transponderi-lukija autonpohjassa/tiessä, smarttag yms... Eihän sen tarvitse olla ajantasainen tai kovin tarkkakaan (jos pelkää live-seurantaa), vaan tiedot voisi lukea mustasta laatikosta katsastuksen yhteydessä, kuten kilometrit mittarista ja Traficom laskuttaa myöhemmin.Aika moni on edelleen valmis pitämään yleisen hintatason matalampana sen sijaan että se kohdistettaisiin autoilun halventamiseen.
Menee tuonne konetielle katsomaan, niin näkee ettei se autoilu ole läheskään liian kallista. Kun bensan hinta heilui tuolla 2,6e tasolla alkoi jo jonkun verran näkymään että hinta alkaa vaikuttamaan.
Millätavoin nurinkurinen? Mikäli tiellä on paljon käyttäjiä eli maksajia, niin sen kustannukset per ajosuorite jää pieneksi. Millä perusteella näille osuuksille tarvitaan lisämaksu? Toisin on jossain harvaan liikennöidyllä tiellä, joissa käyttäjiä eli maksajia on vähän. Jos käyttömaksu pitää johonkin saada, niin näille harvaan liikennöidyille osuuksille.On kyllä nurinkurinen tilanne, ettei ruuhkaisista paikoista voida tai haluta kerätä lisämaksua.
Jos käyttömaksu pitää johonkin saada, niin näille harvaan liikennöidyille osuuksille.
Pinnoitetun tien ylläpito on kalliimpaa kuin jonkun soratien. Lisäksi, jos tiellä on paljon käyttäjiä, julkinen liikenne on mahdollista toteuttaa kannattavasti. Jos ei halua tällöin liikkua julkisilla, on syytä maksaa enemmän.Millätavoin nurinkurinen? Mikäli tiellä on paljon käyttäjiä eli maksajia, niin sen kustannukset per ajosuorite jää pieneksi. Millä perusteella näille osuuksille tarvitaan lisämaksu? Toisin on jossain harvaan liikennöidyllä tiellä, joissa käyttäjiä eli maksajia on vähän. Jos käyttömaksu pitää johonkin saada, niin näille harvaan liikennöidyille osuuksille.
Se onkin helpommin sanottu kuin tehty että saataisiin lisää veronmaksajia.Meneoja voisi leikata ja veroja voisi kerätä jostain muualtakin kuin autoilusta. Ymmärrän että tiet pitää pitää kunnossa, mutta onko autoilusta pakko kerätä rahat sosiaalitukiin. Eikö voisi vaikka laajentaa maksajien määrää ja kerätä saman nostamalla alv veroa?
Lähtökohtaisesti en tarkoittanut pinnoittamattomia yksityisteitä, vaan ihan päällystettyjä yleisiä teitä.Pinnoitetun tien ylläpito on kalliimpaa kuin jonkun soratien. Lisäksi, jos tiellä on paljon käyttäjiä, julkinen liikenne on mahdollista toteuttaa kannattavasti. Jos ei halua tällöin liikkua julkisilla, on syytä maksaa enemmän.
Harvaan liikennöidyillä tiellä asukkaat osallistuvat jo mm. yksityistiemaksuilla tai auttamalla tien ylläpidossa.
Luultavasti Vihreiden tietotoimistosta kopioitu teksti.Näen, että ruuhkamaksuilla kuluttajat voivat miettiä matkojen järkevyyttä, ja vaikka kokeilla kimppakyytejä, esim. työpaikan järjestämänä. Ruuhkat kuitenkin aiheuttavat monenlaisia haittoja ihmisille esim. ilmanlaatu. Olen asunut tälläisen päätien varrella, eikä sen varrella kovin mieluusti liiku ulkona.
En ole ko. puolueen jäsen millään lailla. Jos nyt ymmärrän oikein, niin et itse ole kiinnostunut sellaisten ihmisten asioista jotka asuvat tai liikkuvat reitillä. Kunhan vain itse pääsee liikkumaan niin ei muilla väliä.Luultavasti Vihreiden tietotoimistosta kopioitu teksti.
Lähtökohtaisesti en ole kiinnostunut "muiden" elämästä, joten en myöskään heidän liikkumisestaan. Koko ajatus on jo älytön vaikka yrität saada sen kuullostamaan jotenkin itsekkäältä.En ole ko. puolueen jäsen millään lailla. Jos nyt ymmärrän oikein, niin et itse ole kiinnostunut sellaisten ihmisten asioista jotka asuvat tai liikkuvat reitillä. Kunhan vain itse pääsee liikkumaan niin ei muilla väliä.
Mutta ongelmaa ei ole harvaan liikennöidyllä alueella? Hyötysuhde ei parane vaikka vaikka tiellä ei ole muita liikkujia.Työmatkat ovat sikäli ongelma, että ajoneuvoissa on usein vain se kuljettaja ja hyötysuhde siksi huono.
Ensin ongelma on ilmanlaatu, mutta nyt yhtäkkiä se onkin kasvihuonepäästöt. Yritä jo päättää.Mitä diesel busseihin tulee, niin ne eivät ole kovinkaan merkittävässä roolissa, siellä on mm. henkilö-, paketti- ja kuorma-autot edellä:
Kyllä, mahdollisuuksien mukaan kuljen kimppakyydeillä ja teen mahdollisimman monta asiaa kerralla, esim. viikon kauppaostokset. Pidemmille reissuille käytän junaa tai busseja.Kuljetatko itse jokaisen matkasi varrella asuvan töihin ja takaisin vaikka aikataulut ja matkat eivät todennäköisesti kohtaa alusta loppuun tai edes sillä välillä?
Mutta ongelmaa ei ole harvaan liikennöidyllä alueella? Hyötysuhde ei parane vaikka vaikka tiellä ei ole muita liikkujia.
Kuvaaja korreloi, että bussien osuus on ollut aika pieni muuhun liikenteeseen nähden ja muutkin aiheuttavat ilmanlaadun heikentymistä.Ensin ongelma on ilmanlaatu, mutta nyt yhtäkkiä se onkin kasvihuonepäästöt. Yritä jo päättää.
Arvelinkin, että kuulut siihen osaan jolla matkat ja julkinen liikenne sopivat hyvin, etkä ymmärrä, että kaikilla tilanne ei ole näin hyvä.Kyllä, mahdollisuuksien mukaan kuljen kimppakyydeillä ja teen mahdollisimman monta asiaa kerralla, esim. viikon kauppareissu. Pidemmille reissuille käytän junaa tai busseja.
Kuvaaja ei kerro ilmanlaadusta yhtään mitään ja vielä vähemmän siitä millainen se on kaduilla joilla joukkoliikenteelle on varattu yli puolet kaistoista. Mikäli alkaa vaatia muilta jotain, niin olisi hyvä saada edes perustiedot kuntoon vaatimusten osalta.Kuvaaja korreloi, että bussien osuus on ollut aika pieni muuhun liikenteeseen nähden ja muutkin aiheuttavat ilmanlaadun heikentymistä.
En kuulu, olen tarkka autonkäytöstä, vaikka se tarkoittaa vaivannäköä ja ajankäytön rukkausta. Mutta turha tässä on väitellä, kun ammut kaikki ideat alas kertomatta itse mitään ehdotuksia liikenteen optimoiseksi.Arvelinkin, että kuulut siihen osaan jolla matkat ja julkinen liikenne sopivat hyvin, etkä ymmärrä, että kaikilla tilanne ei ole näin hyvä.
Meneoja voisi leikata ja veroja voisi kerätä jostain muualtakin kuin autoilusta. Ymmärrän että tiet pitää pitää kunnossa, mutta onko autoilusta pakko kerätä rahat sosiaalitukiin. Eikö voisi vaikka laajentaa maksajien määrää ja kerätä saman nostamalla alv veroa?
Koko tiestön korjausvelkahan taisi olla jotain 1.7 miljardin luokkaa. Ei edes sen vertaa saada autoveroa oikeaan käyttöön.Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Suomessa autoilijalta 7.9miljardia euroa kun naapurimaa Ruotsissa nyhdettiin vain hiukan enemmän 8.7miljardia. Kuitenkin Ruotsi on väkimäärältään tuplat. Ja tietkin on kunnossa, toisin kuin meillä. Jännä kun kaikenmaailman tunnin juniin ja suomi ratoihin löytyy miljardeja mutta ei tiestön kunnossapitoon.
Tiestön korjausvelka huitelee jossain siellä 1.7-2.4miljardissa. Ja nämä mainitut raidehankkeet, turun tunnin juna, suomirata ja itärata jotka tulisivat maksamaan 13miljardia. Nyt pitäisi nuo raidehankkeet kuopata ja laittaa tiestö kuntoon. Aloittaa myös selvittämään uusia moottoritie hankkeita, esimerkiksi Lahti-Jyväskylä-Oulu, Jyväskylä-Kuopio sekä Tampere-Vaasa välille. Kirsikkana kakun päälle silta Vaasasta Ruotsiin jotta meillä on kumipyörä yhteys etelämpääkin länteen, hinta-arvio 3-5miljardia v. 2020: HS: Tällainen olisi silta Suomesta RuotsiinKoko tiestön korjausvelkahan taisi olla jotain 1.7 miljardin luokkaa. Ei edes sen vertaa saada autoveroa oikeaan käyttöön.
Liikennettä on optimoitu joukkoliikenteen vaatimuksesta jo vuosia ja usein se on aiheuttanut vain lisää päästöjä muualla.En kuulu, olen tarkka autonkäytöstä, vaikka se tarkoittaa vaivannäköä ja ajankäytön rukkausta. Mutta turha tässä on väitellä, kun ammut kaikki ideat alas kertomatta itse mitään ehdotuksia liikenteen optimoiseksi.
Nyt täytyy mielenkiinnosta kysyä, että löytyykö ym. väitteelle lähteitä? Onko kokonaisliikkuminen lisääntynyt tai siirtynyt muualle?Liikennettä on optimoitu joukkoliikenteen vaatimuksesta jo vuosia ja usein se on aiheuttanut vain lisää päästöjä muualla.
Lähde löytyy liikenteestä. Käy kaupungilla katsomassa ja toteamassa joukkoliikennesuunnittelun aiheuttamia pysähdyksiä ja pullonkauluoja.Nyt täytyy mielenkiinnosta kysyä, että löytyykö ym. väitteelle lähteitä? Onko kokonaisliikkuminen lisääntynyt tai siirtynyt muualle?
Lähde löytyy liikenteestä. Käy kaupungilla katsomassa ja toteamassa joukkoliikennesuunnittelun aiheuttamia pysähdyksiä ja pullonkauluoja.
Joukkoliikenne parhaimmillaan on ihan toimivaa jos asuu ja työskentelee sopivassa paikassa. Metro on osalle käyttäjistä toimiva ja jopa nopeampi vaihtoehto kuin oma auto. Uskoisin myös itse käyttäväni kyseistä kulkuvälinettä jos sellainen liikkuisi päivittäisten matkojeni reitillä.Tuli sattumalta Soininvaaran blogi vastaan. Tuosta löytyi tähän(kin) aiheeseen jotain sivuavaa kommenttia.
Autoilun ulkoiset kustannukset
www.soininvaara.fi
Viisikymmentä vuotta sitten matka Itäkeskuksesta Helsingin keskustaan kesti aamuruuhkassa noin 45 minuuttia, koska autoja oli aivan liikaa Itäväylän kapasiteettiin verrattuna. Liikennepolitiikkaa on sen jälkeen järkevöitetty panostamalla joukkoliikenteeseen eikä tällaisia ruuhkia enää esiinny.
...
Voi pitää yllättävänä, että tilan ottaminen autoilta lisäsi autoliikenteen sujuvuutta. Autoliikenteen kapasiteetti Itäväylällä ei kuitenkaan vähentynyt vaan pikemminkin kasvoi. Väylän kapasiteetti laskettuna ajoneuvoina minuuttia kohden ei kaupunkiliikenteessä riipu käytössä olevien kaistojen määrästä vaan siitä, miten väylältä pääsee pois eli miten liikenne vetää väylän päässä ja ulosmenorampeilla. On aivan sama, kuinka monella kaistalla pullonkaulaan jonotetaan. Kun väylä ylikuormittuu, sen välityskapasiteetti laskee väylän kokiessa eräänlaisen infarktin. Seisovassa ruuhkassa kapasiteetti on nolla. Niinpä kaistan ottaminen henkilöautolta busseille ei vähentänyt Itäväylän välityskykyä henkilöautoille., vaan lisäsi sitä.
On varmaan ihan totta, että ratin takaa esim. Itsenäisyydenkadun valot Tampereella tuntuu ajoittain autoilijan kyykyttämiseltä, mutta niin sen rehellisesti sanoen pitää mennäkin. Tärkeämpää päästää 100+ ihmistä määränpäähänsä asap ja antaa 10-20 odotella hetki.
Isossa kuvassa on ihan kaikkien, myös autoilijan etu, että mahdollisimman moni valitsee muun kuin oman henkilöauton.
Soininvaaran kirjoitukset taas vaikuttavat jälleen olevan päivittämättömiä. Itäväylällä ei ole ollut joukkoliikenteelle varattuja kaistoja siitä lähtien kun metro avattiin (noin suunnilleen), enkä usko, että kaistoja oli ennen metroa nykyistä enempää.
En haluaisi uskoa, että sumppuja tehtäisin tarkoituksella, mutta kun suunnitelmia tehdään laput silmillä, niin lopputulos ei aina ole paras mahdollinen.Siihen en kuitenkaan usko, että tarkoituksella tehtäisiin jotain sumppuja.