Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Päinvastoin, siellä on jo huomenna jonoa. Autoverosta vapautuu kaikki jotka laitetaan rekisteriin 1.10.2021 jälkeen ja autoissa on pitkät, useiden kuukausien toimitusajat.

Tuskin nyt jonoa kuitenkaan. Aika marginaalissa on sähköautojen myynti kuitenkin, hinta ja pitkät toimitusajat kuten mainittu.

Niin ja paljonkos se auton omistusvero muille nousee? En oo näitä uutisia nyt ehtinyt lukemaan ollenkaan.
 
Kenelle tulee jakelupakko ja miksi se vaikuttaisi kaasun verotukseen?
EUn direktiivi mikä käskee tuon tekemään. Valtio maksaa.


Sähköauton ostoon saa lisää tukea, autojen biokaasu kallistuu

Sähköautojen 2,7 prosentin autovero poistuu. Esimerkiksi 50 000 euron sähköautossa säästö olisi 1350 euroa. Verovapaus koskee 1. lokakuuta jälkeen rekisteröitäviä autoja.

Lisäksi sähköautojen hankintatukea jatketaan, mikä tarkoittaa 1000–2000 euron hyötyä sähköauton ostajalle. Sähköauton käyttäminen sen sijaan kiristyy, koska vuosittain maksettava sähköautojen ajoneuvovero nousee.

Vähäpäästöisten työsuhdeautojen, kuten vähäpäästöisten hybridien ja kaasulla kulkevien työsuhdeautojen verotusarvo laskee 85 eurolla. Siitä kertyy joidenkin kymmenien eurojen säästö.

Sen sijaan biokaasuautolla ajaminen kallistuu. Ajoneuvoveroa tai autoveroa ei biokaasuautoille ole tulossa, mutta hinta näkyy tankilla, koska liikennebiokaasun verotus kiristyy.

Taustalla on 2022 voimaan tuleva biokaasun jakeluvelvoite.
 
Ei tuosta verotuksen korotuksen syy selvinnyt, sen enempää kuin käsite jakeluvelvoitekaan.

Biokaasuhan maksaa tälläkin hetkellä enemmän kuin maakaasu, joten mitä järkeä nostaa sen hintaa lisää?
 
Ei tuosta verotuksen korotuksen syy selvinnyt, sen enempää kuin käsite jakeluvelvoitekaan.

Biokaasuhan maksaa tälläkin hetkellä enemmän kuin maakaasu, joten mitä järkeä nostaa sen hintaa lisää?

Jakeluvelvoitteen laajennuksesta seuraa tarve asettaa myös biokaasulle valmistevero liikennekäytössä. Työ- ja elinkeinoministeriön näkemyksen mukaan tuleva verorasite kuitenkin todennäköisesti kompensoituisi lisäarvolla, jonka biokaasun jakelija voisi saada myydessään jakeluvelvoitteen ylittävän polttoaineen osuuden toiselle polttoaineen jakelijalle täyttämään tämän jakeluvelvoitetta. Näin ollen biokaasun lisääminen jakeluvelvoitteeseen ja siitä seuraava biokaasun valmistevero ei ministeriön arvion lisäisi hinnan korostuspaineita biokaasun hintaan tankkausasemilla.
 
En itse näe tästä muutoksesta juuri mitään eroa ostaisinko nyt vai 1.10. jälkeen.
 
En itse näe tästä muutoksesta juuri mitään eroa ostaisinko nyt vai 1.10. jälkeen.

Hyvä muutos pitkällä aikavälillä, on yksi liikenteen veromuoto vähemmän. Moni valmistaja kun on ilmoittanut täys-sähköistävänsä koko mallistonsa 2030 mennessä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Jos oikeasti haluttaisiin kiihdyttää rajusti täyssähköautojen myyntiä, niin arvonlisäveron poistaminen olisi tehokas keino. 60 000€ Teslan hinnasta lähtisi 12 000€ pois, tai nämä kaupunkialueilla päivittäisajoon soveltuvat pienet sähköautot, kuten Mii:t ja Up:it, löisivät läpi muutaman tonnin hintapudotuksesta perheiden kakkosautoiksi. Sähköautoja rekisteröidään nyt karvan alle 10 000 vuodessa, joten verovaikutus jäisi alle 100 miljoonaan, joka olisi kyllä muita haittaveroja korottamalla mahdollista kuroa umpeen. Tuollaiset summat kerätään nyt jo esimerkiksi kiristämällä pelkästään tupakan verotusta. Sokeria ei vielä esimerkiksi veroteta pahemmin haittaverotuksessa. Ja se nuuska äkkiä lailliseksi Suomessa. Jää hyvät verotulot keräämättä. Käyttäjiä riittää liiaksi asti ja haitat ovat jo täällä.

Tai jollei täyssähköautojen arvonlisäveroa kokonaan saisi poistettua, niin miksei vaikka alempi verokanta? Esimerkiksi 10%?
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Jos oikeasti haluttaisiin kiihdyttää rajusti täyssähköautojen myyntiä, niin arvonlisäveron poistaminen olisi tehokas keino. 60 000€ Teslan hinnasta lähtisi 12 000€ pois, tai nämä kaupunkialueilla päivittäisajoon soveltuvat pienet sähköautot, kuten Mii:t ja Up:it, löisivät läpi muutaman tonnin hintapudotuksesta perheiden kakkosautoiksi. Sähköautoja rekisteröidään nyt karvan alle 10 000 vuodessa, joten verovaikutus jäisi alle 100 miljoonaan, joka olisi kyllä muita haittaveroja korottamalla mahdollista kuroa umpeen. Tuollaiset summat kerätään nyt jo esimerkiksi kiristämällä pelkästään tupakan verotusta. Sokeria ei vielä esimerkiksi veroteta pahemmin haittaverotuksessa. Ja se nuuska äkkiä lailliseksi Suomessa. Jää hyvät verotulot keräämättä. Käyttäjiä riittää liiaksi asti ja haitat ovat jo täällä.

Tai jollei täyssähköautojen arvonlisäveroa kokonaan saisi poistettua, niin miksei vaikka alempi verokanta? Esimerkiksi 10%?
Hyvin hallituksen mentaliteetti tarttunut: veroa veron perään... Ohjaa vaan rahavirrat halvempiin maihin ja verokertymät jää saamatta, sekä kannustaa laittomaan toimintaan. Sähköautot lisääntyvät kyllä nopeasti kun: hinnat putoaa alas, latauspisteet lisääntyvät ja range pitenee. Syrjäseuduille sitten täytyy miettiä jotain toista ratkaisua, koska siellä käyttötarpeisiin nähden sähköautot ei nykyisellään toimi
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Sama kävi sähköpyörillä, ennen tukia hyvän täysjousitetun sait 3k€ ja nyt sellaisesta joutuu maksamaan 4k€

Viime aikojen polkupyörien hinnan nousu johtuu ihan puhtaasti koventuneen kysynnän ja heikentyneen tarjonnan vuoksi, eikä mistään hankintatuista. Koskee niin sähköpyöriä kuin tavallisia pyöriä.
 
Viime aikojen polkupyörien hinnan nousu johtuu ihan puhtaasti koventuneen kysynnän ja heikentyneen tarjonnan vuoksi, eikä mistään hankintatuista. Koskee niin sähköpyöriä kuin tavallisia pyöriä.
ID4 GTX hinnat nousee parilla tonnilla mutta ne oli kyllä jo ilmoitettu ennen tätä muutosta.
 
Prkleen verottaja veti sit ihan poskettoman arvion tuosta juhannuksena haetusta BMW X3 G01 M40iistä. Käyttöönotto 11/2018, mittarissa verotukseen 35tkm, autoveroa 23ke.
Hauska juttu, että aikalailla tasan vuosi sitten on verotettu suomeen samanlainen, käyttöönotto 12/2018, mittarissa verotuksessa 19tkm, autoveroa vähän alle 24ke.
Ei ymmärrä ei.

Soitinkin jo, että lähettävät perustelulaput myöskin. Ne kun eivät mukana enää automaattisesti tule. Koitin myös kepillä jäätä, ja kerroin että nythän on selkeä virhe verotuksessa ja verottaja kyllä voi halutessaan samantien sen verotuksen pistää uudelleen arvioitavaksi... Mutta ei, ei oikein virkailija alkanut millekään.
 
Prkleen verottaja veti sit ihan poskettoman arvion tuosta juhannuksena haetusta BMW X3 G01 M40iistä. Käyttöönotto 11/2018, mittarissa verotukseen 35tkm, autoveroa 23ke.
Hauska juttu, että aikalailla tasan vuosi sitten on verotettu suomeen samanlainen, käyttöönotto 12/2018, mittarissa verotuksessa 19tkm, autoveroa vähän alle 24ke.
Ei ymmärrä ei.

Soitinkin jo, että lähettävät perustelulaput myöskin. Ne kun eivät mukana enää automaattisesti tule. Koitin myös kepillä jäätä, ja kerroin että nythän on selkeä virhe verotuksessa ja verottaja kyllä voi halutessaan samantien sen verotuksen pistää uudelleen arvioitavaksi... Mutta ei, ei oikein virkailija alkanut millekään.

Autoverotus on ollut mielivaltaista, hyvin kuvasit tämän. Pian se on täyssähköautojen kohdalla historiaa.
 
Käytettyjen autojen hinnat ovat viimeisen vuoden aikana oikeastaan vain nousseet, joten todennäköisesti verotus on tehty aivan oikein.
 
Jos oikeasti haluttaisiin kiihdyttää rajusti täyssähköautojen myyntiä, niin arvonlisäveron poistaminen olisi tehokas keino. 60 000€ Teslan hinnasta lähtisi 12 000€ pois, tai nämä kaupunkialueilla päivittäisajoon soveltuvat pienet sähköautot, kuten Mii:t ja Up:it, löisivät läpi muutaman tonnin hintapudotuksesta perheiden kakkosautoiksi. Sähköautoja rekisteröidään nyt karvan alle 10 000 vuodessa, joten verovaikutus jäisi alle 100 miljoonaan, joka olisi kyllä muita haittaveroja korottamalla mahdollista kuroa umpeen. Tuollaiset summat kerätään nyt jo esimerkiksi kiristämällä pelkästään tupakan verotusta. Sokeria ei vielä esimerkiksi veroteta pahemmin haittaverotuksessa. Ja se nuuska äkkiä lailliseksi Suomessa. Jää hyvät verotulot keräämättä. Käyttäjiä riittää liiaksi asti ja haitat ovat jo täällä.

Tai jollei täyssähköautojen arvonlisäveroa kokonaan saisi poistettua, niin miksei vaikka alempi verokanta? Esimerkiksi 10%?
Arvonlisäveroa ei voi poistaa eikä autoille voi asettaa alempaa arvonlisäveroa, koska niitä asioita säätelee EU-direktiivi. Autoveron poiston lisäksi hankintatuki on ainoa keino hinnan alentamiseksi. Hankintatuki on autoveron poistoa parempi keino, koska autoveron poisto lisää käytettyjen tuontia, mikä on valtiontaloudelle myrkkyä verrattuna vastaavien autojen myyntiin uusina Suomessa. Pitkällä tähtäimellä autoveron poisto on kannatettavaa, mutta tässä vaiheessa hankintatuen korotus autoveroa vastaavalla summalla olisi ollut parempi vaihtoehto. Toki autoveron poistossa on se hyvä puoli, että 50 000 rajan alle pääsee hieman helpommin. Kuluttajan kannalta on tietenkin hyvä, että avautuu mahdollisuus tuoda käytetty auto Suomeen entistä edullisemmin, mutta valtiontaloudelle se ei ole hyväksi.
 
Hyvin hallituksen mentaliteetti tarttunut: veroa veron perään... Ohjaa vaan rahavirrat halvempiin maihin ja verokertymät jää saamatta, sekä kannustaa laittomaan toimintaan. Sähköautot lisääntyvät kyllä nopeasti kun: hinnat putoaa alas, latauspisteet lisääntyvät ja range pitenee. Syrjäseuduille sitten täytyy miettiä jotain toista ratkaisua, koska siellä käyttötarpeisiin nähden sähköautot ei nykyisellään toimi
Tämä oli vain ehdotus miten demarivetoinen hallitus olisi voinut edistää sähköautojen yleistymistä. Itse olen tietysti veronkiristyksiä vastaan. Tosin haittaverotuksen kiristämisen ymmärrän jossain määrin ohjaavana toimena, tosin kokonaisveroasteen pysyessä samana tai alempana. Ansiotulo- ja pääomatuloverotus tulisi nyt ihan ekana saada kevennettyä mahdollisimman matalalle tasolle. Nuuska olisi oikeasti hyvä tapa kerätä verotuloja, sillä käyttäjiä riittää ja potentiaaliset tulot valuvat nyt ulkomaille. Kysyntää riittäisi edelleen korkeasta verotuksesta huolimatta, sillä pimeän nuuskan markkinahintakin on karannut pilviin suuren kysynnän vuoksi.
 
Tämä oli vain ehdotus miten demarivetoinen hallitus olisi voinut edistää sähköautojen yleistymistä. Itse olen tietysti veronkiristyksiä vastaan. Tosin haittaverotuksen kiristämisen ymmärrän jossain määrin ohjaavana toimena, tosin kokonaisveroasteen pysyessä samana tai alempana. Ansiotulo- ja pääomatuloverotus tulisi nyt ihan ekana saada kevennettyä mahdollisimman matalalle tasolle. Nuuska olisi oikeasti hyvä tapa kerätä verotuloja, sillä käyttäjiä riittää ja potentiaaliset tulot valuvat nyt ulkomaille. Kysyntää riittäisi edelleen korkeasta verotuksesta huolimatta, sillä pimeän nuuskan markkinahintakin on karannut pilviin suuren kysynnän vuoksi.
Haittaverotus ohjaavana toimintana on huono: viinanverotus ylös ja Viron tuonti kasvaa; autovero ylös ja autot tuodaan muualta; sokerivero sama lopputulos. Norjan rajalla norjalaiset shoppaa Suomesta samoista syistä ja Suomen ja Ruotsin rajalla ostetaan valuuttakurssien mukaan valikoiden halpoja tuotteita. Nuuskan tuominen Ruotsista määrärajoituksista vapautus valmisteverot maksamalla tappaisi laittomat markkinat nopeasti(nykyinen 1kg tuontiraja) ja toisi todella paljon tuottoa valtiolle. On tragikoomista, kun kansalaiset eivät saa maksaa veroja, vaikka halukkuutta riittäisi. Itse näkisin, että Suomi saisi luotua lisää työpaikkoja keventämällä autoilun ja muiden hyödykkeiden verotusta, jolloin rahaa jäisi kulutukseen, sekä houkuttelisi Suomen ulkopuolista rahaa maahan. Raha ei tunne rajoja ja se ohjautuu aina sinne, mistä saadaan sille eniten vastinetta. Raskaanliikenteen tieverokin on Suomessa mahdotonta, vaikka hyvin näyttää onnistuvan muualla Euroopassa. Suomessa koetaan kansalaiset ehtymättömänä verottamisen lähteenä ja uusia meno-/verokohteita keksitään jatkuvasti.
 

Mistä rahat kun polttikset vähenevät?

No eihän hmm... norjassa ja kuubassa veroteta yhtä jännästi mitä täällä.

Kun ei ne verorahat mene edelleenkään liikenteeseen, paitsi pieni osa. Pitäisi sitä rahanjakoa ulkomaille lopetella, niin jäisi kotiinkin jotain. Näin täällä hölmölässä.
 

Mistä rahat kun polttikset vähenevät?
Jaa, keväällä hallitus voisi vähän jatkotrollailla oppositiota ja tilkitä veropohjaa rajoittamalla yleishyödyllisten yhdistysten verovapautta. Katsoa siis kuinka nopeasti Kojamo-kortti kääntyy sivistystoimien puolustamiseksi.
 
Tämän mukaan perusteita ei ole lisätä keppiä autoilijoille kun päästötavoitteet ollaan saavuttamassa:

Sittenhän niitä tavoitteita voidaan kiristää jos meinataan vahingossa päästä jo asetettuihin niin on hyvä syy taas tarjota lisää keppiä yksityisautoilijoille :cigar2:

Lisäksi tarkoitushan on etenkin vihreillä vähentää yksityisautoilua mm. kaupunkisuunnittelun ja ruuhkamaksujen keinoin [1][2], ei pelkästään päästöjä. Vihreässä utopiassa kaupungeissa ei liiku muut kuin pyörät, jalankulkijat ja julkinen liikenne.
 
Sittenhän niitä tavoitteita voidaan kiristää jos meinataan vahingossa päästä jo asetettuihin niin on hyvä syy taas tarjota lisää keppiä yksityisautoilijoille :cigar2:

Lisäksi tarkoitushan on etenkin vihreillä vähentää yksityisautoilua mm. kaupunkisuunnittelun ja ruuhkamaksujen keinoin [1][2], ei pelkästään päästöjä. Vihreässä utopiassa kaupungeissa ei liiku muut kuin pyörät, jalankulkijat ja julkinen liikenne.
Vihreät eivät vaan ymmärrä sitä että harva autoilee huvikseen. Satanen/kk ruuhkamaksu ei vaikuta mitään.
 
Utopiaahan se onkin. Ne fillarihipit ei pysty keskustan liikkeitä hengissä pitämään jos/kun autoilijat masseineen kurvaa mieluummin lähiöiden liikekeskuksiin.
No eipä tuonne Helsingin keskustaan tee mieli mennä ihan kulkuneuvosta riippumatta. Ympäristönä todella epämiellyttävä juuri siksi, että yhä edelleen suurin osa katupinta-alasta on varattu autoille.
 
No eipä tuonne Helsingin keskustaan tee mieli mennä ihan kulkuneuvosta riippumatta. Ympäristönä todella epämiellyttävä juuri siksi, että yhä edelleen suurin osa katupinta-alasta on varattu autoille.

Niin no vaihtoehdot on joko autoystävällinen keskusta tai sitten keskusta jossa ainoat liikkeet on juottoloita. Tämä on nähty jo ennenkin, eikä Helsinki tule tekemään siinä poikkeusta.
 
^
”Valtioneuvoston kanslian julkaisemassa tuoreessa selvityksessä ehdotetaan, että työntekijöiden pysäköinti pantaisiin verolle.

Työpaikalla tapahtuva autopysäköinti tulisi myös muuttaa veronalaiseksi luontaiseduksi. Työnantajien tulisi vähentää ilmaisten parkkipaikkojen tarjontaa työntekijöilleen erityisesti kuntakeskuksissa ja vastaavilla alueilla. Näillä alueilla hyvä ratkaisu on usein se, että työnantaja vuokraa pysäköintipaikat keskitetyistä laitoksista ja työntekijät huolehtivat itse pysäköinnin kustannuksista”, kerrotaan Kävelyn ja pyöräilyn edistämisen mahdollisuudet ja esteet -selvityksessä.

Selvitys on osa valtioneuvoston selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa, ja se kertoo tarjoavansa ”tietopohjan, jota voidaan käyttää, kun suunnataan valtion ja muiden toimijoiden työtä kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi”.

Vetää kyllä sanattomaksi.. Vaikuttaa todellisuudesta vieraantuneilta ihmisiltä.. Tokihan jokainen voi työpaikalleen pyöräillä ympäri vuoden.
Mitähän tästä seuraisi? Työnantaja veloittaisi jonkin nimellisen summan tai sitten työpaikan parkkipaikka on tyhjä ja autot pitkin tienvarsia tms. :facepalm:
 
Vetää kyllä sanattomaksi.. Vaikuttaa todellisuudesta vieraantuneilta ihmisiltä..

Jep, muistaakohan kukaan tuossa työryhmässä sanaa "kannustinloukku"..?

Se on tietty ku tottunu syömään kampaviineriä työtyhmässä 5000 euron kk-palkalla niin ei sitä välttämättä muista ettei toisilla ihmisillä jää menojen jälkeen nettopalkasta montaakaan satasta käteen. Sitten jos senkin saa laittaa pysäköintikuluihin jotta voi käydä töissä niin voi viimeisetkin "matalapalkka-alojen" työntekijät alkaa lopetella työntekoa ja siirtyä elelemään yhteiskunnan tuella.
 
Mitäs jos laitettaisiin vielä ylimääräinen lisävero autoilijalle joka ei suostu käyttämään julkisia reitillä jolla ei voi käyttää julkisia?
Ei näissä lisäveroissa ole mitään järkeä. Miksi pitäisi antaa keppiä, kun porkkana on paljon tehokkaampi. Jos halutaan, että julkisia käytettäisiin enemmän, pitäisi miettiä, miten niistä tehdään houkuttelevampia. Silloin tulee vastaan reitit, vuorotiheydet, pysäkkien sijainnit ja lipun hinta. Jos kaikki ne ovat kohdallaan, julkinen on houkutteleva. Jos yksikin on pielessä, oma auto voi voittaa. Yhtälöön voi vielä lisätä lasten kuljetukset päivähoitoon tai kouluun työmatkan yhteydessä, kaupassakäynnit ja harrastuksiin kulkemiset yhdistettynä työmatkaan. En voi käsittää, miksi yksityisautoilu on niin kamalaa, että se pitää tehdä mahdollisimman hankalaksi.

Joukkoliikenne Helsingin keskustaan voisi olla houkuttelevaa, jos jokaiselta sisääntulotieltä olisi todella helppo ja nopea yhteys liityntäpysäköintiin, joka on edullista ja jossa on aina varmasti tilaa, ja josta on tiheä ja nopea yhteys keskustaan ja takaisin. Työmatkan kokonaisaika ja kokonaiskustannukset ovat määräävä tekijä. Ajalla on monelle valtava merkitys, koska matka tehdään päivittäin.

Hankaloittamalla pysäköintiä tehdään vain yrittäjien elämä hankalaksi ja työvoiman saanti voi vaikeutua entisestään.
 
Ei näissä lisäveroissa ole mitään järkeä. Miksi pitäisi antaa keppiä, kun porkkana on paljon tehokkaampi. Jos halutaan, että julkisia käytettäisiin enemmän, pitäisi miettiä, miten niistä tehdään houkuttelevampia. Silloin tulee vastaan reitit, vuorotiheydet, pysäkkien sijainnit ja lipun hinta. Jos kaikki ne ovat kohdallaan, julkinen on houkutteleva. Jos yksikin on pielessä, oma auto voi voittaa. Yhtälöön voi vielä lisätä lasten kuljetukset päivähoitoon tai kouluun työmatkan yhteydessä, kaupassakäynnit ja harrastuksiin kulkemiset yhdistettynä työmatkaan. En voi käsittää, miksi yksityisautoilu on niin kamalaa, että se pitää tehdä mahdollisimman hankalaksi.
Jos julkisesta tehdään yhtätehokas kuin yksityisautoilusta niin se on tolkuttoman kallista, yksityisautoilu nyt on vaan niin hyvä ihmisten liikkuttelussa.

Hinta ja toimivuus saadaan julkisilla kilpailukykyiseksi myös niin että tehdää yksityisestä autoilusta kalliimpaa, epä tehokkaampaa, tämä myös edullisempi, kuin vaihtoehto a (nyt tähän toki tulee sivusta tukea kun ja jos yksityisautoilu alkaa maksaan päästöistään)

ns ruuhka väleillä myös kummankin liikkumismuodon kannalta edullisempaa. Tarkoitan että autoilijan kannattaa maksaa enemmin siitä että muut menee julkisilla, kuin maksaa siitä että kaikki menee ykstyisautoilla.

Pointti onkin juuri mielettömyys. Ja eikös suomessa porkkana ole sama asia kuin pienempi keppi?
Joidenkin poliitikoiden piirissa verojen kompensointi onkin verotuki.

Liikenteessä esim polttoaine verotus on osa kulutusverotusta , koska se myös on siinä sivussa kohdistunut työ/ammatti käyttöön, niin on rakennettu häkkyroita joilla sitä kompensoitu jne.

Joidenkin mielestä tälläisen vahingon osittainen hyvittäminen onkin suoraa verotukea yrityksille. (besna vs diesel vero, energiaveron palautukset jne., työ ajonevojen pienempi vero) Osa pitää näitä jopa fosiillisten tukemisena.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt suoraan autoveroasia, mutta autoiluun liittyy vahvasti jokatapauksessa. Ei löydy sanoja:


Onhan tuo pysäköinti nyt melkoinen etu. Mietitään vaikka 24/7 käytössä oleva oma nimetty parkkiruutu kampissa. Sen kulut on luokkaa 500e kuussa ja sitä voi käyttää arkimenoillakin. Leffassa + safkalla käydessä parkkikulut olisivat normaalisti minimissään n. 35e luokkaa parkkitalossa ja tuolaisen työsuhderuudun haltija säästää helposti satasia kuussa, jos pystyy hyödyntämään ruutua useamman kerran viikossa omille menoille. Kaupassakäynnit, afterit, risteilypysäköinnit, lääkäri, ravintola, leffa yms. käynnit.

Ei ehkä verrannollista joka paikassa suomea, jos miettii perähikiällä metallipajan heikkakenttää, jossa auto on parkissa työpäivän ajan ja mitään muuta palvelua ei ole kävelymatkan päässä. Kaupunkien aivan ydinkeskustoissa kuitenkin todella merkittävä hyöty. Väittäisin itse säästäneeni nelinumeroisen summan helposti ennen korona-aikoja parkkimaksuissa.

Osassa työpaikoista on ollut myös pilkkahintainen käsinpesupalvelu tai mahdollisuus pestä itse auto ilmaiseksi.
 
Onhan tuo pysäköinti nyt melkoinen etu. Mietitään vaikka 24/7 käytössä oleva oma nimetty parkkiruutu kampissa. Sen kulut on luokkaa 500e kuussa ja sitä voi käyttää arkimenoillakin. Leffassa + safkalla käydessä parkkikulut olisivat normaalisti minimissään n. 35e luokkaa parkkitalossa ja tuolaisen työsuhderuudun haltija säästää helposti satasia kuussa, jos pystyy hyödyntämään ruutua useamman kerran viikossa omille menoille. Kaupassakäynnit, afterit, risteilypysäköinnit, lääkäri, ravintola, leffa yms. käynnit.
Nyt vedettiin aika raju vertaus, ehkä en tuon perusteella lähtisi työsskäyntiäverottaan.

Ei ehkä verrannollista joka paikassa suomea, jos miettii perähikiällä metallipajan heikkakenttää, jossa auto on parkissa työpäivän ajan ja mitään muuta palvelua ei ole kävelymatkan päässä.
Ei ehkä.

Ei ehkä verannollinen kenenkään muunkaan taapukseen.

Mutta jos on sopparia tehdessä sovitti että parkkipaikka kuuluu, ja siitä joutuukin maksamaan, niin tulot siinä laskee.

Mutta sinulta jäi laanammatta mistä idea

kerrotaan Kävelyn ja pyöräilyn edistämisen mahdollisuudet ja esteet -selvityksessä.

Eli tässä on tarkoitus tehdä autolla töissä käynnistä kalliimpaa, ei jonkin kampissa ramppaavan saamasta hyödystä.
 
Lähinnä siis vaan pointtina, että monella on tilanne, jossa olisi hyvinkin aiheellista veroittaa pysäköinnin käytöstä.
 
Ei ehkä verrannollista joka paikassa suomea, jos miettii perähikiällä metallipajan heikkakenttää, jossa auto on parkissa työpäivän ajan ja mitään muuta palvelua ei ole kävelymatkan päässä. Kaupunkien aivan ydinkeskustoissa kuitenkin todella merkittävä hyöty. Väittäisin itse säästäneeni nelinumeroisen summan helposti ennen korona-aikoja parkkimaksuissa.
Hiekkakentistä puheenollen, eikö tasavertaisuuden takia kaikki ilmainen pysäköinti pidä saada verolle?

Eli esim. kun vien auton huoltoon, niin nyt saan "ilmaiseksi" pysäköidä huoltoliikkeen pihalla. Ihan sama jos menen Prisman tai K-Kaupan asiakkaaksi (aijaijai! ne työntekijät jotka pitää autoaan Prisman parkkiksella... ei niitä voi verottaa jos ei asiakastakaan!!).

Ihan samalla tavalla se "ilmainen" pysäköinti on leivottu kustannuksiin yrityksellä joka sallii sen työntekijöilleen kuin firmoille jotka sallii sen asiakkailleen.

Ai niin, ja kaupungeillakin on vielä noita ilmaisia pysäköintejä - nytkaikki verolle!!!!11!!yksi!!!

/s
Vitun urpot, saatana...

Edit: mikä estää että keskellä hesaa olevasta toimarin parkkipaikasta isketään "1eur/kk" lasku ja sitten ollaan taas ilman veroja. Kun taas 100 duunaria maksaa verot kiltisti?

Eli kuka määrää mikä on parkkipaikan minimi kk-maksu että se on veroton, koko suomessa - joka perähikiässä?
 
Ja pitäs kyllä tietkin olla joka kohassa asfalttia ja hyviä pinnoiltaan. Enempi vaan hesaan veroa kun autot kuluu vähemmän hyvillä teillä. Ja julkinen liikenne pelaa. Hesa vero vois olla vaikka tonnin kuussa per lärvä.
 
Lähinnä siis vaan pointtina, että monella on tilanne, jossa olisi hyvinkin aiheellista veroittaa pysäköinnin käytöstä.

Tuo sinun esimerkki on jo tällä veronalainen etu. Se että sitä valvotaan ja noudatetaan huonosti, ei ole mikään peruste rankaista kaikkia jotka käyttää pysäköintipaikkaa ainoastaan työpäivän aikaiseen pysäköintiin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 391
Viestejä
4 489 679
Jäsenet
74 152
Uusin jäsen
CyberBoi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom