T
Tarkennan hieman. Aluksi: Tuo 119g diesel oli jonkun aikaisemman keskustelijan auto. Siksi se täällä mukana pyörii.
Dieselin verotus närästää ainoastaan siitä syystä, ettei co-perustainen verotus ole teknologianeutraalia, vaan kaikesta muusta, kuin bensasta joutuu maksamaan käyttövoimaveroa. Myös auton kokonaismassalla on merkitystä tämän veron suuruuteen, vaikka silläkään ei ole merkitystä tuotettuihin päästöihin. Ajetut kilometrit x todellinen g/km on se joka ratkaisee.
Kun sanoin, että grammoille tulee rajusti hintaa, niin tarkoitin uuden auton hankintahintaa, nuo verot jäävät minustakin melko vähäisiksi. Tämäkin lause liittyi aiemmin lainaamaani viestiin, jossa sanottiin 15k€ löytyvän 100g/km autoja ja samantien perään 89 g/km päästävän auton maksavan 25k€. Tähän tarjottiin vaihtoehtona Corollaa joka menee siis yli tuon 100g ja maksaa sen 28k€. Tuosta reilun sadan g/km pinnasta kun lähdetään puristamaan grammoja pois,niin ostohinta nousee jyrkästi, tai sitten aletaan karsimaan tiloista tai muista ominaisuuksista.
Samoin jos mitataan auton todellisia päästöjä, niin saadaan taas erilaisia laskukaavoja aikaan.
Esim. Moottori lehti on ajellut hybridihaaste nimellä juurikin tuollaista Corollaa. Tuon artikkelin kirjoitushetkellä todellisen kulutuksen keskiarvo oli 5,9l/100km. Tämä vastaa noin 135g/km päästöjä. Arvelisin sen 119 g/km dieselin jäävän aika samoihin käytännössä.
Aikaisemmin on ollut myös juttua katumaastureista, joiden verotus saadaan hybriditekniikalla laskennallisesti alas, mutta todellisuudessa suurin osa ajoista tapahtuu bensiinillä.
Tämänkaltaiset seikat puoltavat mielestäni todelliseen, litramääräiseen kulutukseen perustuvaa verotusta enemmän, kuin auton teknisiin ominaisuuksiin perustuvaa säännöstelyä.
Kyseessä on tietysti täysin oma näkemykseni.
Jos mielestäsi sitä 119 g diesel-auton omistamista verotetaan liian raskaalla kädellä, niin eikö silloin @Zigh ehdottama 102 g/28 k€ farmari Corolla olisi sopiva sekä niihin viikonlopun mökkireissuihin että arjen nurkka-ajoon? Sen vuotuinen ajoneuvovero on maltillinen 105,48 €/a. Miksi pitää olla diesel, jos käyttövoimavero närästää?
Jos uuden auton hinta on liian korkea, niin vastaaviin veroihin ja tiloihin pääsee omaltakin pihalta löytyvällä farkku Auris hybridillä, jonka päästöt ovat 83 g (NEDC). Vuotuinen vero on 106,58 € ja esim. 2016/50 tkm maksavat noin 18-19 k€. Tietty jos ei tahdo ajaa tavallisella farmaritojolla, niin silloin joutuu maksamaan enemmän veroa.
Kun sanoit, että grammoille tulee rajusti hintaa 119 g vs. 102 g, niin puhuit varmaankin vuotuisista veroista (ja että se 119 g on diesel)? CO2-päästöissä ei valtavaa eroa olekaan, eikä siitä tule kuin pieni osa hintaerosta. Suurimman eron tekee dieselin käyttövoimavero. Saman verran päästävästä dieselistä maksetaan bensaa enemmän vuotuisia veroja, koska itse polttoaine on bensiiniä kevyemmin verotettua. En tiedä totuutta, mutta jos dieselin tupruttamasta grammasta maksetaan keskimäärin enemmän kuin bensasta tulleesta grammasta, niin silloin mukana on rankaisua lähipäästöistä. Jos taas dieselin grammasta maksetaan vähemmän, niin ei pitäisi valittaa käyttövoimaveron suuruudesta (ja samaan aikaan kehuskella bensakuskeille pienillä dieselin pumppuhinnoilla sekä energiarikkaan polttoaineen mahdollistamalla pienellä kulutuksella).
Liitin vielä kuvan Auriksen tasan viiden vuoden kuluista (52 tkm). Ajoneuvovero on vihreä viipale, ja sen osuus on huimat 2,5 % autoilukuluista, eli ei mitään merkitystä. Yli puolet on mennyt arvonalenemaan, sitten on bensat 19 % ja vakuutukset 14 %. Muilla ei juuri ole merkitystä kokonaiskuluihin. Vaikka huoltoihin (6 %) saisi törsättyä 50 % enemmän, niin kokonaiskulut eivät kasvaisi kuin 3 %. Tai jos vuotuinen vero tuplaantuisi, niin autoilukuluni nousisivat vain 2,5 %. Tilanne olisi toki aivan eri, jos auto olisi isopäästöinen halpa käytetty. Niiden osuutta autokannasta päättäjät juuri haluavatkin vähentää, ja ohjauskeino on verotuksen kautta ihmisten lompakko.
Tarkennan hieman. Aluksi: Tuo 119g diesel oli jonkun aikaisemman keskustelijan auto. Siksi se täällä mukana pyörii.
Dieselin verotus närästää ainoastaan siitä syystä, ettei co-perustainen verotus ole teknologianeutraalia, vaan kaikesta muusta, kuin bensasta joutuu maksamaan käyttövoimaveroa. Myös auton kokonaismassalla on merkitystä tämän veron suuruuteen, vaikka silläkään ei ole merkitystä tuotettuihin päästöihin. Ajetut kilometrit x todellinen g/km on se joka ratkaisee.
Kun sanoin, että grammoille tulee rajusti hintaa, niin tarkoitin uuden auton hankintahintaa, nuo verot jäävät minustakin melko vähäisiksi. Tämäkin lause liittyi aiemmin lainaamaani viestiin, jossa sanottiin 15k€ löytyvän 100g/km autoja ja samantien perään 89 g/km päästävän auton maksavan 25k€. Tähän tarjottiin vaihtoehtona Corollaa joka menee siis yli tuon 100g ja maksaa sen 28k€. Tuosta reilun sadan g/km pinnasta kun lähdetään puristamaan grammoja pois,niin ostohinta nousee jyrkästi, tai sitten aletaan karsimaan tiloista tai muista ominaisuuksista.
Samoin jos mitataan auton todellisia päästöjä, niin saadaan taas erilaisia laskukaavoja aikaan.
Esim. Moottori lehti on ajellut hybridihaaste nimellä juurikin tuollaista Corollaa. Tuon artikkelin kirjoitushetkellä todellisen kulutuksen keskiarvo oli 5,9l/100km. Tämä vastaa noin 135g/km päästöjä. Arvelisin sen 119 g/km dieselin jäävän aika samoihin käytännössä.
Aikaisemmin on ollut myös juttua katumaastureista, joiden verotus saadaan hybriditekniikalla laskennallisesti alas, mutta todellisuudessa suurin osa ajoista tapahtuu bensiinillä.
Tämänkaltaiset seikat puoltavat mielestäni todelliseen, litramääräiseen kulutukseen perustuvaa verotusta enemmän, kuin auton teknisiin ominaisuuksiin perustuvaa säännöstelyä.
Kyseessä on tietysti täysin oma näkemykseni.