- Liittynyt
- 29.09.2017
- Viestejä
- 2 582
Ehkä tavoite on väärin asetettu..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ehkä tavoite on väärin asetettu..
Ehkä tavoite on väärin asetettu..
Noh, Suomen kokonaispäästöt on jotain promilleluokkaa maailmanlaajuisesti ja pieni osa niistä kokonaispäästöistä tulee henkilöautoista. Siinä on vaikeeta maailmaa pelastaa ilman että samalla paskotaan oma talous vielä huonompaan jamaan kuin mitä jo ollaan paskottu. Keskiverto suomalainen on persaukinen eikä se ainakaan parempaan suuntaan muutu jos työssäkäyviä autoilijoita verotetaan vielä enemmän.
Mun mielestä on hölmöä vedota siihen, että miksi meidän pitäisi tehdä jotain, kun päästetään niin vähän, mutta on myös hölmöä tehdä enemmän, kuin esimerkiksi eu-alueella muut maat, koska kuitenkin poliittinen päätöksenteko ohjaa koko eu-aluetta vähähiilisemmäksi ja tuossa kisassa meidän keuliminen pienenä maana ei edesauta tilannetta.Entäjos tuo onkin nerokas tapa vähentää päästöjä kun kuluttava keskiluokka tuupataan köyhälistöön->ei rahaa kuluttaa->ei päästöjä=profit?
tekniikan maailmasta muutama vuosi sitten:
Mutta nuo ID3:t ja Teslat ovat normituloiselle ihmiselle/perheelle ihan turkasen kalliita. Että oikeasti se hankinta tuki pitäisi olla 10k€ tai yli että tavikset pääsisi tommosia ostamaan.
Sitten jos perheeseen tarvitaan kaksi autoa niin homma monimutkaistuu vielä enemmän.
Kun silleen olis näppärää että ykkös autona jolla ajetaan pitemmät matkat ja tehdään isommat tavaroitten siirrot olisi joku suht moderni bensa/dieseli farkku. Sitten kakkos autona joku "halppis" sähköauto tyyliin Seat Mii, jolla vois hoitaa kaupunki ajot ja kaupassa käynnit ym. mihin ei tarvita kuljetuskapasiteettiä tai kantomatkaa.
Kummankin kun ostaa käytettynä niin jotenkin järkevillä kuluilla selviäis ja olisikin reilua että se hankinta tuki myös koskisi käytettyjä sähköautoja.
Näin myös pien tuloisemmat pääsisi niihin käsiksi, mutta tätä tuskin tulee tapahtumaan. Vaikka se tukihan vois olla pienempi käytettyjen kohdalla.
Mun mielestä on hölmöä vedota siihen, että miksi meidän pitäisi tehdä jotain, kun päästetään niin vähän, mutta on myös hölmöä tehdä enemmän, kuin esimerkiksi eu-alueella muut maat, koska kuitenkin poliittinen päätöksenteko ohjaa koko eu-aluetta vähähiilisemmäksi ja tuossa kisassa meidän keuliminen pienenä maana ei edesauta tilannetta.
Tämä nyt on lähinnä valintoja taas; täälläpäin tuonikäiset kerrostalokämpät maksaa 300-350 tonnia (~75 neliötä, 10km Turun keskustasta ajoaika ~15 min) - tuolla saa jo ihan omakotitalonkin hyvin vähän kauempaa (298teur, 92 neliötä, 15km Turun keskustasta ajoaika motarilla 15 min). Kummatkin siis 2020 valmistuneita. Tietenkin Helsingin keskustan lähellä jos haluaa asua, niin asia hieman eri - mutta kuten sanoin, valintoja (itse en valinnut kalliita kämppiä, jatkuvia ruuhkia, jne).Eli lähinnä rikkaiden omakotitaloasujien ja syrjässä asuvien hommia.
Eikä tuossa 2020 rakennetussa kerrostalossa voi käsittääkseni edes sähköautoa ladata
Ihan vaan mielenkiinnosta, onko joku tällainen adressi koskaan saanut muutoksia aikaan?
Tämä kansalaisaloite nyt keräsi riittävät 50 000 nimeä ja menee eduskuntaan. Melko nopeasti saivat kyllä kerättyä.
Kansalaisaloitepalvelu - Polttoaineveron alentaminen
Tämän kansalaisaloitteen tarkoituksena on lähettää eduskunnalle viesti siitä, että autoilijoiden kustannukset liikkumiseen ovat kasvaneet kestämättömälle tasolle. Täten esitämme, että eduskunta ryhtyy kiireellisiin toimiin, jotta bensan ja dieselin hintaan vaikuttavat verot ja muut laissa...www.kansalaisaloite.fi
Toihan on puoli ilmaista, ei kannata vaihtaa uudempaan.Nykyisen auton kulut on kaikkinensa(vakuutus,vero,katsastus,korjaukset) jotain 400-550€ vuosi + bensat, uudemmalla pompannee 1000-2000€ tasolle
On kyllä vahvasti mennyt ot linjalle tämä ketju.
Mielestäni yleisesti ottaen autovero on kovin maltillinen matalapäästöisissä autoissa. En tiedä mitä siitä pitää vielä valittaa.
Onko se nyt sitten niin että autojen verotus on saatu kohdilleen mutta täytyisi alkaa korjaamaan ostovoimaa. Tilastoista kun katsoo suomalaisen ostovoiman verrattuna muihin länsimaihin niin alkaa ymmärtää ettei autoihin jää rahaa.
Autovero toki on maltillinen, mutta vähäpäästöisten lähtöhinta on 15-20k kalliimpi kuin hinnat alkaen polttisten niin ei siinä paljon tunnu autoveron alennukset.On kyllä vahvasti mennyt ot linjalle tämä ketju.
Mielestäni yleisesti ottaen autovero on kovin maltillinen matalapäästöisissä autoissa. En tiedä mitä siitä pitää vielä valittaa.
Joo se on. Laita nyt vaikka jotain tilastoa lähteeksi ennen kuin alat tällaista väittämään.Hys, ei saa kyseenalaistaa miksi meidän ostovoima on itäblokin maiden kaltaista.
Autovero toki on maltillinen, mutta vähäpäästöisten lähtöhinta on 15-20k kalliimpi kuin hinnat alkaen polttisten niin ei siinä paljon tunnu autoveron alennukset.
Joo se on. Laita nyt vaikka jotain tilastoa lähteeksi ennen kuin alat tällaista väittämään.
Ja miten tuo elintaso ylipäänsä noihin maihin verrattuna
Joo se on. Laita nyt vaikka jotain tilastoa lähteeksi ennen kuin alat tällaista väittämään.
Ja miten tuo elintaso ylipäänsä noihin maihin verrattuna
Autovero toki on maltillinen, mutta vähäpäästöisten lähtöhinta on 15-20k kalliimpi kuin hinnat alkaen polttisten niin ei siinä paljon tunnu autoveron alennukset.
Tässä pitää taas muistaa, että Saksassa halvat autot on suora tuki kotimaiselle teollisuudelle. Suomessa ei ole hirveästi järkeä subventoida arvokkaita pitkälle jalostettuja tuotteita, joista 99% tuodaan rajojen ulkopuolelta.Tästä kytkentä otsikon aiheeseen, vertailun lempimaa Saksaan verrattuna:
- Suomessa autojen alv-24%, Saksassa 19%.
- Hankintatuki Suomessa 2000e, Saksassa 9000e
--> 32teur (alv-0) autossa yksityiskohtia enempää tarkistamatta edellä mainituista seikoista auto maksaisi kuluttajalle Suomessa lähes 38 000 ja Saksassa reilu 29 000 euroa.
Mikä on vähäpäästöinen? Hinnat alkaen polttis alle 120g/km ei ole mun mielstä kovin paljoa?
Hallitus sen muistaakseni linjasi, että phev ja sähköautot ovat vähäpäästöisiä kun päästelevät alle 50gr/km. Noissa ei autoveroa kovin paljoa ole, joten siksi se on sama maksaako tuollainen auto 42k€ vai 40k€, on se merkittävästi kalliimpi kuin 25k€ peruspolttis.
Juuri näin. Nämä luovatkin ne liikenteen tulevaisuuden kannalta inhottavat raamit Suomeen 2030-luvulle saapuessa. Yksityisautoilu on elinehto suurimmassa osassa maata, autokanta ei uudistu (päinvastoin vanhenee) kuten vertailumaissa, liikenteen päästövähennyksistä pyrkimys tehdä kouluesimerkki vertailumaille. Yhtälö ei toimi nykyisellään ja rohkeutta pitäisi löytyä joko peesaamaan valtavirtaa päästöhommissa tai muuttaa veromalleja niin että tuntuu.Tässä pitää taas muistaa, että Saksassa halvat autot on suora tuki kotimaiselle teollisuudelle. Suomessa ei ole hirveästi järkeä subventoida arvokkaita pitkälle jalostettuja tuotteita, joista 99% tuodaan rajojen ulkopuolelta.
Kansa tarvitsee halpoja, subventoituja Mersuja ja Sisuja...Juuri näin. Nämä luovatkin ne liikenteen tulevaisuuden kannalta inhottavat raamit Suomeen 2030-luvulle saapuessa. Yksityisautoilu on elinehto suurimmassa osassa maata, autokanta ei uudistu (päinvastoin vanhenee) kuten vertailumaissa, liikenteen päästövähennyksistä pyrkimys tehdä kouluesimerkki vertailumaille. Yhtälö ei toimi nykyisellään ja rohkeutta pitäisi löytyä joko peesaamaan valtavirtaa päästöhommissa tai muuttaa veromalleja niin että tuntuu.
Kansa tarvitsee halpoja, subventoituja Mersuja ja Sisuja...
Olisihan tuolla komea mennä hirvimettille, vaikka polttoaine- ja rengaskulut saattaisi yllättääkin.Heti ostaisin Sisu GTP:n, jos siihen saisi noin 80-95% subvention valtiolta ja sitä myytäisiin siviileille sekä että sen saisi siviilirekisteriin kuorma-autona.
Alkaa olla sen verran kypsä fiilis tuohon ruoskalinjaan että luin tuon muodossa: yksityisautoilun lopettamiselle ei esteitä.Siinä tuoreinta tietoa:
”lisäverotuksile ei estettä”
Eli 11g/km pudotus tuosta 100g/km tasosta alaspäin maksaa kymppitonnin?15k€ saat sen peruspolttiksen jopa 100g/km.
Se on totta että jos pitää painaa tuonne alle 50g/km niin hinta pomppaa 30k€, mutta esim uusi Toyota yaris 89g/km 25k€.
Farmari-Corolla alkaen 28 000 e, autoveron osuus 1840e, päästöt 102g/kmTämä on sanottu aikaisemminkin, mutta käytännössä moni tarvitsee myös kokonsa puolesta jotain muuta, kuin Yariksen. Omistamisen verotus taas vaikeuttaa useamman auton ylläpitämistä. Sitä 119g/km päästävä dieselautoa verotetaan aika raskaalla kädellä, vaikka todellinen tarve sille isommalle autolle olisi vain ne viikonlopun mökkireissut. Arki pyörisi kenties sillä pienemmälläkin, mutta perheen ainoa auto on valittava "ääritilanteita" varten. Kokonaisuudessa hankinnan ja omistamisen liika verottaminen voi siis olla ympäristövaikutuksiltaan negatiivinen vs todelliseen kulutukseen perustuva verotus.
Tavallaan käyttöpohjanen ratkasu tossa ratkasis sen ongelman, että vois pitää useampaa autoa ja maksaa käytön mukaan, mutta taloudellisesti toi ei monessakaan tapauksessa ole mielekästä, koska autot tyypillisesti menettävät arvoaan iän myötä eli jokatapauksessa voitaisiin olla tilanteessa, jossa isopäästöisellä ajetaan pelkästään. Toki perheiden osalta tuo helpottaisi, mikäli autoja on useampi kuin yksi, mutta pakko sanoa, että jos mulla olisi pihassa bemari ja joku yaris niin ajelisin varmaan sillä bemarilla sit kuitenkin.Eli 11g/km pudotus tuosta 100g/km tasosta alaspäin maksaa kymppitonnin?
Tämä on sanottu aikaisemminkin, mutta käytännössä moni tarvitsee myös kokonsa puolesta jotain muuta, kuin Yariksen. Omistamisen verotus taas vaikeuttaa useamman auton ylläpitämistä. Sitä 119g/km päästävä dieselautoa verotetaan aika raskaalla kädellä, vaikka todellinen tarve sille isommalle autolle olisi vain ne viikonlopun mökkireissut. Arki pyörisi kenties sillä pienemmälläkin, mutta perheen ainoa auto on valittava "ääritilanteita" varten. Kokonaisuudessa hankinnan ja omistamisen liika verottaminen voi siis olla ympäristövaikutuksiltaan negatiivinen vs todelliseen kulutukseen perustuva verotus.
Otsikon mukaisen autoveron puolesta ei olekaan. Tosin hintakin on jo lähes tuplaten siihen 15k€ 100g/km autoon, mihin alkuperäinen vastaukseni liittyi.Farmari-Corolla alkaen 28 000 e, autoveron osuus 1840e, päästöt 102g/km
Ei tuota oikein mitenkään voi sanoa raskaasti veroitetuksi.
Alkaa olla sen verran kypsä fiilis tuohon ruoskalinjaan että luin tuon muodossa: yksityisautoilun lopettamiselle ei esteitä.
Eihän noita päästöarvoja ole kovin kauan edes mittailtu. Paino oli selkeä lukema, jolla pyrittiin vähentämään tarpeettoman isojen autojen hankintaa. Eihän sillä(kään) ollut tietenkään mitään tekemistä auton elikaaren päästöjen kanssa, mutta ohjasi edes jotenkuten kevyempiin ja sitä kautta vähemmän kuluttaviin autoihin. Maassa, jossa kaikki polttoaine on tuontitavaraa, tuolla on jotain merkitystä muutenkin, kuin päästöjen kannalta.Tuo paino asia on kyllä jännä, millä se aikoinaan on perusteltu?
Siinä tuoreinta tietoa:
”lisäverotuksile ei estettä”
Uutta tietoa liikenteen suuresta verouudistuksesta – tämä kaikki on nyt tarkastelussa
Hallituksen elvytyspakettisuunnitelmassa mainitaan lyhyesti myös kansalaisia laajasti koskettava liikenteen suuri vero- ja maksu-uudistus.www.is.fi
Käytännössä otsikon ”Kestävän liikenteen verouudistus” alla mainitaan muun muassa se, että liikenneverouudistuksen on tarkoituskoskettaasatuttaa ”kansalaisia ja yrityksiä laajasti”.
Lisäksi dokumenttiin on kirjattu, että parhaillaan tarkastelun alla on useita uusia veroja – mukaan lukien paljon puhuttu kilometrivero.
Ilmoitusten mukaan uudet 2-T skootteritkin näyttävät täyttävän EURO 4 -päästövaatimuksen, mitä se sitten käytännössä tarkoittaakaan.Sitä on mietittävä kevyen kuorma-auton hankkimista tai jos ei maantieajoa juuri tule niin traktorimönkijän...
Siirrytään kaikki autoista 2-T skoottereihin, nehän ei paljoa kuluta tai savuta...
Eiköhän tuo nyt kuitenkin loppujenlopuksi tuota tarkoita.Lisäksi dokumenttiin on kirjattu, että parhaillaantarkastelunvalmistelun alla on useita uusia veroja – mukaan lukien paljon puhuttu kilometrivero.
Huolestuttava teksti tuo:”valmistelun alla on useita veroja”. Tarkoittaakohan, että pelkästään tulee lisää vai että osa myös poistuisi?
Huolestuttava teksti tuo:”valmistelun alla on useita veroja”. Tarkoittaakohan, että pelkästään tulee lisää vai että osa myös poistuisi?
Jos mielestäsi sitä 119 g diesel-auton omistamista verotetaan liian raskaalla kädellä, niin eikö silloin @Zigh ehdottama 102 g/28 k€ farmari Corolla olisi sopiva sekä niihin viikonlopun mökkireissuihin että arjen nurkka-ajoon? Sen vuotuinen ajoneuvovero on maltillinen 105,48 €/a. Miksi pitää olla diesel, jos käyttövoimavero närästää?Otsikon mukaisen autoveron puolesta ei olekaan. Tosin hintakin on jo lähes tuplaten siihen 15k€ 100g/km autoon, mihin alkuperäinen vastaukseni liittyi.
Lisäksi näissä kaikissa vaihtoehdoissa tulee vielä kiinteiksi kuluiksi ajoneuvovero ja polttoaineesta riippuen käyttövoimavero, joka on minun mielestäni yhtälailla kiinteä kulu, kuin autoverokin.
Ympäristövaikutusta tuon 102g/km ja oman esimerkkini 119g/km välilä on todella vaikea arvioida muita muuttujia tuntematta, mutta välillä noille grammoille tuntuu tulevan aika rajusti hintaa. Päästöttömästä 0g/km vinkkelistä nuo molemmat ovat melko kaukana optimista.
Minusta autoa hankittaessa on ihan oleellinen asia, kuinka paljon siitä säästetystä hiilidioksidigrammasta joutuu maksamaan. Virallinenkin lukema on silti vertailukelpoinen vain testiolosuhteissa ja todelliset päästöt ovat riippuvaisia lukuisista muuttujista. Siksi painottaisin itse kaikkein mieluiten polttoaineverotukseen kiinteiden kulujen lisäämisen sijaan. Silloin maksettaisiin todellisesta kulutuksesta, eikä pihalla seisovasta autosta hihavakion perusteella. Kuljetusyrityksien lisääntyneet kustannukset kompensoitaisiin yrityksen verotuksen kautta.
Myös nykyisessä verotushimmelissä on autoa hankkivan kannalta useita muuttujia, joiden muutosten ennakoitavuus on kaikenlisäksi ollut tähän saakka hyvin heikkoa. Euro on hyvä konsultti, mutta mielestäni pelisäännöt tulisi olla ennalta arvattavissa.