Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset


Jos face menee jollain asteella, niin tuolla kohta 250 000 jäsentä. Ollut uutisissakin, vissiin maikkarilla ja kai muuallakin. Lienee suomen suurin yhteisö tuolla alustalla. Tiedä sitten, jotain aloitetta tai adressia tekeillä. No adresseilla ei kukaan mitään tee, kansalaisaloitteetkin ammuttu Suomessa tehokkaasti alas äänestyksillä valittujen edustajien toimesta.
 

Jos face menee jollain asteella, niin tuolla kohta 250 000 jäsentä. Ollut uutisissakin, vissiin maikkarilla ja kai muuallakin. Lienee suomen suurin yhteisö tuolla alustalla. Tiedä sitten, jotain aloitetta tai adressia tekeillä. No adresseilla ei kukaan mitään tee, kansalaisaloitteetkin ammuttu Suomessa tehokkaasti alas äänestyksillä valittujen edustajien toimesta.

Jep, netissä vouhkaaminen on vielä helppoa, tuo määrä kun saataisiin Ranskan tyylisesti mellakoimaan niin saattaisi autoilun verotus muuttuakin, veikkaan ehkä 100 tyyppiä lähtee protestoimaan tuostakin määrästä...

Aika hiljaista on ollut niiden porkkanoiden julkistamisen kanssa? Harakka lupaili keväällä tulevan huomattavia porkkanoita vähäpäästöisten autojen hankkimiseksi. (ja luonnollisesti syksyllä vaalien jälkeen paljastaa kepitys...)
 
Seurataankohan tota alueellisesti myydyn polttoainemäärien perusteella vai miten? Todennäköisintä kuitenkin on, että autoilun hinta nousee, tavalla tai toisella...
 
Traficom alkaa seuraamaan päästöjä nyt myös maakuntatasolla, tuleekohan tästä vielä lisää maksettavaa:


Kaikkiaan erilaisia mittareita on suunnitteilla yli 30, joiden puitteissa aiotaan seurata muun muassa sitä osuutta väestöstä joka on saavutettavissa lähimmästä kaupunkikeskuksesta alle tunnissa sekä esimerkiksi ”etäisyyttä bussipysäkkeihin, asemiin, teihin, pyöräteihin jne. eli verkon peittävyyttä ja palvelun tiheyttä”.

Mitä minä just luin?
 
Kyllä kohta autoilijaa löydään kuin vierasta sikaa. Varsinkin kun nyt jo yksi maailman kalleimista maista ajaa autolla, ja omistaa ja hankkia auto. Toisaalta Suomi on todella iso ja harvaan asuttu maa johonkin Singaporeen tai Hollantiin verrattuna, joten vertailu näihin huippukalliisiin maihin ei edes ole reilu kun meillä sitä autoa oikeasti tarvitsee pitkiin matkoihin.

Ja eihän se pelkästään auton omistajien kukkarossa tunnu. Kaikki kallistuu ja teollisuus lopettaa kun kilpailukyky katoaa, suurtyöttömyys. Varmastikin seuraa pahin lama ikinä Suomen historiassa.

Kuka edes on yllättynyt? Vihervasurit nyt ajavat unelmaansa täydellä teholla eteenpäin. Rauta pitää takoa kun se on kuumaa ja nyt on siihen paras hetki kun kaikki hallituspuolueet haluavat samaa ja Kepu pettää aina. Toivottavasti seuraava hallitus lopettaa nämä pelleilyt tyystin ennekuin on liian myöhäistä.
 
Kiina päästää viidessä tunnissa sen, mitä Suomi vähentää liikennepäästöjä vuoteen 2030 mennessä – Ranne: ”Kannattaako tämän kuittaamiseksi uhrata Suomen menestyminen?”
En tarkistanut laskelman paikkaansapitävyyttä.
 

En tarkistanut laskelman paikkaansapitävyyttä.

No ei varmaan ainakaan hirveän kaukana ole, Kiinassa jo pelkkää populaakin melkein 1,5 miljardia vs Suomi 5,5miljoonaa :D
Kiinallahan oli päästötavoite 2060 mennessä nollaan päästöt --> Eli voivat kiihdyttää vielä päästöjänsä hyvillä mielin 10-20v --> Ottaa järkevämpiä/halvempia teknologioita käyttöönsä millä saada päästöjä alas.
 

En tarkistanut laskelman paikkaansapitävyyttä.
Jos autoilijaa voi kurmottaa niin tottakai kannattaa.
 
No ei varmaan ainakaan hirveän kaukana ole, Kiinassa jo pelkkää populaakin melkein 1,5 miljardia vs Suomi 5,5miljoonaa :D
Kiinallahan oli päästötavoite 2060 mennessä nollaan päästöt --> Eli voivat kiihdyttää vielä päästöjänsä hyvillä mielin 10-20v --> Ottaa järkevämpiä/halvempia teknologioita käyttöönsä millä saada päästöjä alas.
Niin, sen minkä kiina tekee tulevaisuudessa korkealla teknologialla - tekee suomi nyt hevosvankkureilla ja pyöräillen.

#suominousuun #täystuho. :P
 
Öljytoimitukset ovat 10 vuodessa laskeneet ~10Mt -> 8Mt. Käsitin että tuohon kuuluu kaikki lentobensat, moottoriöljyt, poltto ym. öljyt, bensa, diisseli jne. Tarviihan niitä veroja kiristää, kun kulutus laskee jatkuvasti. Öljytuotteiden kulutus on ollut laskussa jo 40v Suomessa, mutta verokuorma ei saa keventyä. Sehän jättäisi aukon valtion kassaan. Mitä enemmän kulutuksen kanssa pihistelee, sitä enemmän verotus kovenee. Tosiasiassa voi säästää vain luopumalla öljytuotteiden käytöstä.
 
Kun täällä vertailette Kiinan ja Suomen päästöjä niin muistakaa, että 95% ostamastanne elektroniikasta on tehty Kiinassa. Siihen kylkeen aliexpressit jne mistä porukka tilailee miljardeittain halpaa krääsää. Kaikki päästöt näkyy Kiinan laarissa, vaikka kysyntä tulee jostain ihan muualta.
 
Täyssähköautoilla ja hybridiautoilla on selvästi pienempi autovero kuin perinteisillä polttomoottoriautoilla, koska vero perustuu päästöihin. Pienipäästöisten hybridi- ja täysssähköautojen yleistyminen muualla Euroopassa johtaa siihen, että niiden tuominen käytettynä Suomeen muutaman vuoden päästä tulee hyvin houkuttelevaksi, koska käytettynä tuotavan autoveron määrä jää selvästi pienemmäksi kuin nykyisin tuoduissa polttomoottoriautoissa. Tämä johtaa siihen, että käytettyjen autojen hinnat alkavat Suomessa pudota nykyistä nopeammin samaan tahtiin muun Euroopan kanssa. Nykyisin autoveron takia suljetut markkinat ovat pitäneet käytettyjen autojen hinnat keinotekoisen korkeina. Tästä seuraa se, että käytetystä uuteen vaihtaessa väliraha ei välttämättä juurikaan pienene vaikka uusien autojen hinnat laskevat, koska käytettyjen hinnat laskevat ehkä vielä enemmän.

Käytettyjen tuonti varmaan halutaan minimoida, joten myös polttomoottoriautojen autoveron laskemiselle muun Euroopan tasolle tai lähelle sitä tulee muutaman vuoden sisällä kovia paineita. Mahdollinen veron lasku näkyy valtion budjetissa ja se täytyy paikata jollain. On aika vaikeaa kuvitella, että paikkaus tehtäisiin jostain muualta kuin autoilijoita tavalla tai toisella. Henkilökohtaisesti en ainakaan halua maksaa yhtään korkeampaa tuloveroa tai arvonlisäveroa.
 
No eihan sita tarvitse menna kuin 100km lautalla etelaan niin alkaa helpottamaan verotus.
 
Kun täällä vertailette Kiinan ja Suomen päästöjä niin muistakaa, että 95% ostamastanne elektroniikasta on tehty Kiinassa. Siihen kylkeen aliexpressit jne mistä porukka tilailee miljardeittain halpaa krääsää. Kaikki päästöt näkyy Kiinan laarissa, vaikka kysyntä tulee jostain ihan muualta.
Muistakaa myös, että kaikki täällä tuotetun paperin ja sellun päästöt näkyvät Suomen laarissa vaikka kysyntä tulee jostain ihan muualta.
 
Muistakaa myös, että kaikki täällä tuotetun paperin ja sellun päästöt näkyvät Suomen laarissa vaikka kysyntä tulee jostain ihan muualta.
Tottakai, mutta Suomihan nyt on niin pieni, ettei tuolla ole globaalilla mittapuulla mitään väliä. ;)

En tästä Suomen päästöjen demonisoinnista ole yhtään innoissani minäkään, mutta fakta on silti, että aasiassa ylipäänsä tuotetaan halvalla länsimaalaisille tavaraa. Halpa tarkoittaa usein lapsityövoimaa, huonoja työoloja ja ekologisuuden puutetta. Sitä on sitten hyvä täältä käsin twitterissä kauhistella siellä kasatulla iPhonella.

Mikä mielestäni on eniten väärin on se, että verrataan suoraan aina suomalaisen henkilön hiilijalanjälkeä esim. juuri kiinalaisen hiilijalanjälkeen. "Jos kaikki kuluttaisi kuin suomalainen, tarvittaisiin neljä maapalloa" jne. Jos kaikki maat olisi yhtä harvaan asuttuja kuin Suomi, niin se yksi maapallo riittäisi kattamaan suomalaisen elintavan. Lisäksi väitän hyvin vahvalla maalaisjärjen ja mutun yhdistelmällä, että suurin syy alhaiselle hiilijalanjäljelle kehittyvissä maissa on resurssien riittämättömyys (+ ei kylmiä talvia jolloin lämmitetään rakennuksia). Kyllähän suomalaisen joukkoliikenteenkin hiilijalanjälki on isompi kuin maissa, joissa bussit ja metrot on täynnä kuin sillipurkit.
 
Muistakaa myös, että kaikki täällä tuotetun paperin ja sellun päästöt näkyvät Suomen laarissa vaikka kysyntä tulee jostain ihan muualta.

No onneksi iso osa tuotannosta on siirretty jo muualle, niin ei näy kovin pahasti :kahvi:

Maailman elektroniikkatuotannon päästöt ja jätteet ovat täysin eri luokassa kuin sellu- ja paperituotannon. Hiilidioksidipäästöjen kauhistelu on toki trendikästä, mutta se on vain osa globaalia ekokatastrofia, joka muodostuu pääasiallisesti paikallisista ongelmapesäkkeistä. Hiilidioksidin lisäksi (mikro)muoviongelma ei rajoitu vain paikalliselle tasolle, mutta akuutisti ongelmallisimmat jutut ovat paikallisia

Aloilla on jo siinä täysin eri lähtökohdat, että puuta kasvaa uutta tilalle, mutta harvinaisia maametalleja ei.

Mikä mielestäni on eniten väärin on se, että verrataan suoraan aina suomalaisen henkilön hiilijalanjälkeä esim. juuri kiinalaisen hiilijalanjälkeen. "Jos kaikki kuluttaisi kuin suomalainen, tarvittaisiin neljä maapalloa" jne. Jos kaikki maat olisi yhtä harvaan asuttuja kuin Suomi, niin se yksi maapallo riittäisi kattamaan suomalaisen elintavan.

Suomalaisten nostaminen vähän kuluttavina jalustalle sen takia, että puolet maasta on täysin asuinkelvotonta erämaata ja toinen puoli melkein kelvollista on kyllä kummallinen ajatusmalli. Kanadalaiset ne vasta vähän päästävätkin per neliökilometri! En oikein näe kehittävänä pelata ison erämaan omistamista vapaudut vankilasta -korttina päästöjen suhteen. Siinä tulee vähän sellaisen fiba, että sen pelaaja ajattelee tolkun suomalaisten ympäristöä ajatellen asuttaneen maata väljästi ja ahne kiinalainen on pakannut ihmisiä mielettömällä tehokkuudella maahansa ja että nyt sitten me kärsimme niiden takia. Totuus on, että Suomessa on väljää, koska täällä ei ruokatuotanto riitä tämän isompaan väestöön ja Kiinassa ihmistä on kuin meren mutaa, koska riisinviljely siellä on niin paljon tehokkaampaa kuin perunan täällä.

Kiina on yhden lapsen politiikalla tehnyt aivan valtavan ympäristöteon. Tätä en ole nähnyt ikinä nostettavan esiin keskustelussa, varmaan koska sen esiin ottaminen ei sovi oikein kenenkään narratiiviin
 
Viimeksi muokattu:
Onko Suomalaisella siis oikeus suurempaa hiilijalanjalkeen kuin muilla koska asuu valjassa maassa?
Meillä on mahdollisuus vaikuttaa asioihin vain meidän maan rajojen sisällä. Maapalloa ei kiinnosta paljonko yksittäinen henkilö tuottaa päästöjä, vaan se paljonko päästöjä on kokonaisuudessaan. Jos suomalaisia olisikin kolminkertainen määrä, mutta päästöt per henkilö olisivat 1/3 nykyisestä, niin näytettäisiin varmaan tosi ekologisilta, mutta ilmaston kannalta sillä ei olisi mitään väliä. Jostain syystä jälkimmäinen vaihtoehto tuntuu olevan ympäristönäkökulmasta parempi vaihtoehto.

Kaikkein tekopyhintä tässä on se, että samalla kun ollaan huolissaan päästöjen määrästä, niin ollaan hirveän huolissaan suomalaisten syntyvyyden laskusta. Eli väestön pitäisi kasvaa, mutta kulutuksen laskea?
 
Liikenteen polttoaineiden hintoihin on reilusti nousupaineita. Öljyn hinta nousee, uusiutuvien polttoaineiden sekoitusvelvoite kasvaa, päästökauppajärjestelmää ja verotuksen uudistamista valmistellaan.
 
Onko Suomalaisella siis oikeus suurempaa hiilijalanjalkeen kuin muilla koska asuu valjassa maassa?
Suomi on kylmä maa, siksi täällä kuluu paljon energiaa lämmitykseen.

Kivahan se olisi jos ympäri vuoden olisi leppoinen 20-25c lämmintä
 
Bensiinikauppiaiden ja liikennepalvelualojen liitto SBL on tuohtunut, koska hallituksen fossiilittoman liikenteen suunnitelmaluonnosta ei lähetetty lausuntopyynnölle SBL:lle eikä kaikille bensiinin ja dieselin jakelua harjoittaville öljy-yhtiöille.
SBL pitää suunnitelmaluonnosta huolestuttavana, koska siinä esitetään huoltoasemaketjuja koskevan sähköautojen latauspisteiden rakentamisvelvoitteen selvittämistä.
– Sähköautojen lautasverkoston perustamiskustannuksen maksattaminen polttoainejakelua harjoittavilla yksityisyrittäjillä tuntuu epäoikeudenmukaiselta ja mielivaltaiselta suunnitelmalta.
Polttoaineasemille saatettaisiin suunnitelmaluonnoksen mukaan asettaa velvoite myös sähkön myymiseen sähköautoille.
– Kuinka monta yrittäjää joutuu lopettamaan yritystoimintansa mahdollisen kannattamattoman pakkoinvestoinnin seurauksena? Lopettamispäätöksen pohtiminen koskee erityisesti harvaan asuttuja sekä maaseutumaisia seutuja.
 
Toukokuun lopulla selviää porkkanat:


Ja mitä päästöihin tulee, eivätkö metsät jo niele tuottamamme päästöt aika hyvin, joten varaa olisi jopa kasvattaa päästöjä, joten vähän putoaa pohja siltä ajatukselta, että suomalaiset autoilijat tuhoavat maapallon ja siksi liikenteen päästöt pitää puolittaa vaikka verot tuplaamalla.

 
Ja mitä päästöihin tulee, eivätkö metsät jo niele tuottamamme päästöt aika hyvin, joten varaa olisi jopa kasvattaa päästöjä, joten vähän putoaa pohja siltä ajatukselta, että suomalaiset autoilijat tuhoavat maapallon ja siksi liikenteen päästöt pitää puolittaa vaikka verot tuplaamalla.
Eikä putoa, on päätetty ja sen mukaan tehdään. Autoilija on syyllinen. Ei pidä antaa faktojen liikaa häiritä hyvää tarinaa.
 
On tämä kyllä mielenkiintoinen soppa. Kaikki on pahasta ja perseestä, mutta:

– Joka vuosi Suomen metsät sitovat 250 miljoonaa tonnia hiilidioksidia, kun Suomen kokonaispäästöt ovat noin 60 miljoonaa tonnia eli metsät sitovat nelinkertaisesti kaikki päästöt.
 
Eikö metsä ole nolla summapeliä joka ei kyllä auta tippaakaan siihen että öljystä tulee päästöjä? Ei metsä minusta syö öljystä tulevia päästöjä vaan puun poltosta tulevat.
 
Eikö metsä ole nolla summapeliä joka ei kyllä auta tippaakaan siihen että öljystä tulee päästöjä? Ei metsä minusta syö öljystä tulevia päästöjä vaan puun poltosta tulevat.
Mistä se metsä tietää olla käyttämättä öljynpoltosta syntyneet päästöt ja käyttää kasvamiseen vain puunpoltosta syntyneen hiilidioksidin?
 
Ei oikeastaan mitään uutta, lisää raippaa.

"Autoilu ja sen edellytykset ovat murroksessa. Väylät & Liikenne -virtuaaliseminaarissa 15.3. käytiin lävitse eri näkökulmista liikkumisen tulevaisuutta.
Liikenne- ja viestintäministeriön edustajat esittelivät käynnissä olevia kaavailuja kuten Fossiilittoman liikenteen työryhmän valmistelutyötä ja
paraikaa valmisteltavaa luonnosta valtioneuvoston periaatepäätökseksi.

Esityksien jälkeen liikenneneuvos Saara Jääskeläinen vastaili Suomen tieyhdistyksen järjestämän virtuaaliseminaarin osallistujien kysymyksiin.
Seminaariin osallistuvia pohditutti, aiheuttaako sähköautojen lisääntyminen sen, että polttomoottoriautoja käyttäville sälytetään aiempaa suurempi verorasitus kannettavaksi.
– Kun liikenne sähköistyy on riski, että verojen keräys kohdistuu enemmän polttomoottoriautojen suuntaan, Jääskeläinen pohti tulevaa.

Valtio kaipaa liikenteestä saamaansa veropottia tulevaisuudessakin, mutta hiilidioksidipäästöohjaavan verotusjärjestelmän haasteena on,
että autot ovat aiempaa pihimpiä ja ajoneuvojen sähköistys etenee. Liikenteen eri verot ja maksut tulouttavat valtiolle arvonlisäveron
mukaan laskemalla noin kahdeksan miljardia euroa."
 
Vähän haiskahtaa siltä, että nykyisestä autokannasta piiskataan irti mitä saadaan, jotta liikenne muuttuu vähäpäästöisemmäksi. Kun näin on käynyt, siirtyy piiska niiden vähäpäästöisten harteille...

Jotenkin vaikuttaisi olevan pitkä aika sinne toukokuun loppuun ja sitten toisaalta on jokseenkin vaikeata uskoa, että tässä taloustilanteessa tulisi mitään 10k€ hankintatukia sähkölle ja 5k€ kaasuautoille(keksityt lukemat)
 
Vähän haiskahtaa siltä, että nykyisestä autokannasta piiskataan irti mitä saadaan, jotta liikenne muuttuu vähäpäästöisemmäksi. Kun näin on käynyt, siirtyy piiska niiden vähäpäästöisten harteille...

Selväähän se on että samat verot on jostain saatava, niin pakko se on niitä vähäpäästöisiäkin verottaa kovalla kädellä.
 
Kyllähän vähäpäästöisiä aletaan verottamaan heti paljon enemmän, kunhan yleistyvät. Se on ihan selvä. Nyt muuten on aloitettu uusi nimien keruu, kannattaa tutustua jos autoilijoiden kurittamisen vastustaminen kiinnostaa:

"Verkossa kovaa vauhtia leviävä ”Stop! Autoilijoiden kuritukselle -kansalaisvetoomus” vaatii kansalaisten omistamien moottoriajoneuvojen hankinta- ja käyttökustannuksien laskemista sekä Fossiilittoman liikenteen tiekartta -luonnoksen huomattavaa muokkaamista."

 
Onkohan sähköauton hankintatuen nostosta tullut mitään tietoa tämän jälkeen: Liikenneministeri Timo Harakka: sähköautojen tuki voi laajeta jo keväällä

Jos hankintatuki nousee jo kevään aikana, ei liene mitään järkeä ostaa sähköautoa ennen sitä.

En tiedä miten sähköautot menevät nyt kaupaksi mutta tuollaiset (mahdollisesti katteettomat) lupailut tulevasta jäädyttävät hyvin kauppaa. Tulee mieleen eräs Kokoomus-ministeri joka vihjaili autoveron laskusta. Poliitikoilla pelisilmän puutetta.

Nyt on kyllä sähköllä ajamisen kulta-aikaa kun on kevyesti verotettua.
 
Vielä kun olis varaa noihin sähköautoihin. Niin se tais kullankaivajillakin mennä, että kaikki kulta meni hakkujen ym. työvälineiden myyjille, ja kaivajille ei jäänyt mitään käteen.
 
Vielä kun olis varaa noihin sähköautoihin. Niin se tais kullankaivajillakin mennä, että kaikki kulta meni hakkujen ym. työvälineiden myyjille, ja kaivajille ei jäänyt mitään käteen.

Harakka laittaa kunnon tuet tukemaan ostosta, niin kaikilla on varaa niihin :) Sitä odotellessa.
 
Mistä se metsä tietää olla käyttämättä öljynpoltosta syntyneet päästöt ja käyttää kasvamiseen vain puunpoltosta syntyneen hiilidioksidin?
Ei metsä sitä erota, mutta tuota hiilidioksidin sitomista puustoon ei voida ikuisuuksia käyttää ratkaisuna, koska jokatapauksessa ollaan vuosikymmeniä poltettu ahkerasti maan alta kaivettua fossiilista hiilen lähdettä. Se kaadettu puu pitäisi säilöä pitkäikäisesti niin, ettei se puuhun sitoutunut hiili pääse kiertoon ja toki tuo on helppoa esimerkiksi 100v aikajänteellä, mutta ei ikuisesti. Pidemmän päälle pitää siis jokatapauksessa keksiä järkevä tapa vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä.

Siitä oon kyllä täysin samaa mieltä, että tämä nykyinen autoilijan kuritus on täysin mielivaltaista ja järjetöntä, koska autoilun osuus suomen kokonaispäästöistä taitaa olla 5% luokkaa, jos muistan oikein ja tuo autoilu on isommassa mittakaavassa sähköistymässä kuitenkin. Paljon järkevämpi tapa edistää asioita olisi nyt alkaa miettimään liikenteen verotukseen uutta mallia, jolla ratkaistaan tuo päästöpohjainen raippavero ja polttoainevero selkeiksi käyttöpohjaisiksi veroiksi, vaikka sitten ajoneuvoveroa kasvattamalla, mikäli poliittinen vastustus esim gps seurannalle on liian suurta (en itse kannata myöskään). Autovero tulisi poistaa, jotta autokanta saataisiin uudistumaan riittävällä vauhdilla ja samalla sitten suhteessa kallistuvia hybridi ja sähköautoja voitaisiin vaikka ottaa hankintatukien piiriin.
 
Kyllähän vähäpäästöisiä aletaan verottamaan heti paljon enemmän, kunhan yleistyvät. Se on ihan selvä. Nyt muuten on aloitettu uusi nimien keruu, kannattaa tutustua jos autoilijoiden kurittamisen vastustaminen kiinnostaa:

"Verkossa kovaa vauhtia leviävä ”Stop! Autoilijoiden kuritukselle -kansalaisvetoomus” vaatii kansalaisten omistamien moottoriajoneuvojen hankinta- ja käyttökustannuksien laskemista sekä Fossiilittoman liikenteen tiekartta -luonnoksen huomattavaa muokkaamista."


Ihan vaan mielenkiinnosta, onko joku tällainen adressi koskaan saanut muutoksia aikaan?
 
Adressit tuskin auttavat, koska tässä on kyse valtion tuloista ja budjetin tasapainosta. Jostain rahat on kerättävä ja on aika vaikeaa alkaa tekemään suurta siirtoa jostain tulo-osuudesta johonkin toiseen. Jos autoilijoilta otettaisiin selvästi vähemmän, niin millä se korvataan? Vaihtoehtoina ovat lähinnä tuloveron tai arvonlisäveron korotus ja ainakin allekirjoittaneelta tulee jyrkkä ei molempiin. Mieluummin maksan auton käytöstä ja mieluiten siten, että se liittyy suoraan auton käyttöön yksinkertaisella tavalla kerättynä. Polttoainevero on ollut siihen erinomainen tapa.

Kun aletaan ajamaan enemmän sähköllä, niin ehkä sähköveroa voisi nostaa. Sillä tosin on muitakin vaikutuksia, mutta sillä saataisiin painopistettä siirrettyä autoilusta laajemmalle. Joka tapauksessa minusta energiaan kohdistuvat verot ovat siitä hyviä, että ne kohdistuvat todelliseen käyttöön, kannustavat kuluttamaan vähemmän ja luovat teollisuudelle paineita suunnitella vähemmän kuluttavia tuotteita.
 
Ihan vaan mielenkiinnosta, onko joku tällainen adressi koskaan saanut muutoksia aikaan?

Lähtökohtaisesti ei. Aina ne torpataan oli aihe mikä tahansa. Saatan muistaa väärin, mutta yksi on kai mennyt läpi - eikä se liittynyt autoiluun nyt ainakaan.

Edit: eikun hetkinen, nyt osui silmiin sattumalta, tuohan on adressit.com:facepalm:. Saatanan tunarit. Eipä tullut kenellekään mieleen tehdä kansalaisaloitetta:rolleyes: Sillä nyt edes jotain näennäistä painoarvoa virallisena asiana. Adressillä voi pyyhkiä pyllyä.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan sähköauton hankintatuen nostosta tullut mitään tietoa tämän jälkeen: Liikenneministeri Timo Harakka: sähköautojen tuki voi laajeta jo keväällä

Jos hankintatuki nousee jo kevään aikana, ei liene mitään järkeä ostaa sähköautoa ennen sitä.

Ylimääräinen hankintatuki (autoverohan de-facto antaa hankintatukea tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia, euroja koska perustuu auton laskennallisiin lähipäästöihin) on tässä markkinatilanteessa täysin järjetön "päästöjen vähentämiseksi", kun kaikki sähköautot, joita tehtaat saavat pukattua ulos menevät kaupaksi ja tilausjonot ovat kai pahimmillaan yli vuoden pituisia. Mutta eipä järjettämyydet hallituksia ennenkään ole hidastaneet.

Toukokuun loppuun mennessä pitäisi tiedot tulla julki kun työryhmä saa työnsä päätökseen.

Saa nähdä uskalletaanko mitään virallisen kaltaistakaan julkaista ennen kunnallisvaaleja. Oma veikkaus on, että lykätään jollain verukkeella.
 
Ylimääräinen hankintatuki (autoverohan de-facto antaa hankintatukea tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia, euroja koska perustuu auton laskennallisiin lähipäästöihin) on tässä markkinatilanteessa täysin järjetön "päästöjen vähentämiseksi", kun kaikki sähköautot, joita tehtaat saavat pukattua ulos menevät kaupaksi ja tilausjonot ovat kai pahimmillaan yli vuoden pituisia. Mutta eipä järjettämyydet hallituksia ennenkään ole hidastaneet.



Saa nähdä uskalletaanko mitään virallisen kaltaistakaan julkaista ennen kunnallisvaaleja. Oma veikkaus on, että lykätään jollain verukkeella.

Tämän perusteella ei lykättäisi:

 
Ylimääräinen hankintatuki (autoverohan de-facto antaa hankintatukea tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia, euroja koska perustuu auton laskennallisiin lähipäästöihin) on tässä markkinatilanteessa täysin järjetön "päästöjen vähentämiseksi", kun kaikki sähköautot, joita tehtaat saavat pukattua ulos menevät kaupaksi ja tilausjonot ovat kai pahimmillaan yli vuoden pituisia. Mutta eipä järjettämyydet hallituksia ennenkään ole hidastaneet.

Ongelma taitaa olla, että sähköautojen osuus kaikista myydyistä autoista on edelleen häviävän pieni. Koska sähköautot ovat kalliita, antamalla niihin enemmän tukea ihmiset valitsevat useammin sähköauton. Tilausjonoista en tiedä, mutta ainakin VW:n ID3 tai Teslan Model 3 olisi saatavissa ilman mitään jonoja uutena tällä hetkellä.
 
Ongelma taitaa olla, että sähköautojen osuus kaikista myydyistä autoista on edelleen häviävän pieni. Koska sähköautot ovat kalliita, antamalla niihin enemmän tukea ihmiset valitsevat useammin sähköauton. Tilausjonoista en tiedä, mutta ainakin VW:n ID3 tai Teslan Model 3 olisi saatavissa ilman mitään jonoja uutena tällä hetkellä.

Mutta nuo ID3:t ja Teslat ovat normituloiselle ihmiselle/perheelle ihan turkasen kalliita. Että oikeasti se hankinta tuki pitäisi olla 10k€ tai yli että tavikset pääsisi tommosia ostamaan.
Sitten jos perheeseen tarvitaan kaksi autoa niin homma monimutkaistuu vielä enemmän.

Kun silleen olis näppärää että ykkös autona jolla ajetaan pitemmät matkat ja tehdään isommat tavaroitten siirrot olisi joku suht moderni bensa/dieseli farkku. Sitten kakkos autona joku "halppis" sähköauto tyyliin Seat Mii, jolla vois hoitaa kaupunki ajot ja kaupassa käynnit ym. mihin ei tarvita kuljetuskapasiteettiä tai kantomatkaa.

Kummankin kun ostaa käytettynä niin jotenkin järkevillä kuluilla selviäis ja olisikin reilua että se hankinta tuki myös koskisi käytettyjä sähköautoja.
Näin myös pien tuloisemmat pääsisi niihin käsiksi, mutta tätä tuskin tulee tapahtumaan. Vaikka se tukihan vois olla pienempi käytettyjen kohdalla.
 
^ Suomessa liikenteen lähipäästöjen radikaali vähentämisagenda menee pieleen jo perusfundamenteista lähtien. Kansantalouden ja ylipäänsä uudistumisen moottorina toimii keskituloiset, joiden osuus ja ostovoima on auttamattoman pientä ja onnetonta Suomessa. 100 000 - 150 000 uuden auton rekisteröintiä vuosittain ei riitä lähellekään liikenteen päästötavoitteiden saavuttamisessa, vaikka niistä kaikki olisi fossiilittomia. Käytettyjen markkinoihin hankintatuki tuntuu äkkiseltään vähän veden kantamisella reikäisellä saavilla; rahaa palaa, mutta tavoitteeseen pääsy ei juuri nopeudu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom