Kyseessä on lähes poikkeuksetta suuri kasikone, jos kulutus on 60-70 -nopeuksilla suurempi kuin 80 km/h todellista. Jos auto kuitenkin on Opelin pikkudiesel ja kulutus kasvaa alle 80-nopeuksilla, niin silloin on joko:
A) erittäin mäkinen maasto + vakkari (tai liikaa muuta liikennettä taloudelliseen mäkien "myötäilemiseen")
B) väärä vaihde päällä. Jos suurin välitys sattuisi olemaan hyvin pitkä, esim. 65 km/h@1000 rpm, niin silloin 70 km/h kannattaa ajaa toiseksi suurimmalla ja 60 km/h toiseksi tai jopa kolmanneksi suurimmalla. Muuten kulutus kasvaa ja laatikon laakeroinnit saavat kuluttavaa iskevää kuormaa.
Liitteenä vuoden 2015 parilitraisten dieselfarkkujen kulutukset eri nopeuksilla. Yhdenkään taloudellisin nopeus ei ole 80, vaan 60 km/h. Passat tosin kulutti saman 4,3 l/100 km sekä 60 että 70 km/h. Siinä oli porukan pisin välitys, 58,0 km/h@1000 rpm, mikä ei ole optimaalinen kuuteenkymppiin.
Tuo 80-90 km/h on kuitenkin järkevän taloudellinen nopeus, koska silloin kulutus ei vielä ole kovin paljon koholla, ja matka joutuu huomattavasti nopeammin kuin 60-70 -nopeudella.
@Super Hessu
Tuossa tarkastin nuo kulutuslukemat ja olet oikeassa.
Nuo meni tälleen:
50 - 90km/h kulutus pysyy siinä 3.5l/100km tuntumassa. Mutta jos tuosta lasketaan 30 - 40km/h vauhtiin tai nostetaan 100km/h:n niin kulutus nousee sinne noin 4.5l/100km:lla.
Ja tuo alkaa olemaan "liian" pihi suomeen kun nytkin noin 10 astetta pakkasta niin ilman webastoa tuo ei lämpene kuin motarilla. Ja kun automaattinen webasto sammuu motari ajossa niin kun mennään motarilta pois niin kone alkaa jäähtymään välittömästi.
Sama tyhjäkäynnillä eli kone on pakkasessa hetkessä kylmä. 20 asteen pakkasissa edes webasto ei saanut konetta pysymään lämpimänä tyhjäkäynillä.. tai no ei se ajossakaan lämmennyt ennen kuin meni motarille.
Eli tuossa webasto kytkeytyy aina päälle jos lämpötila on alle +6 asetta ja moottorin pitää saavuttaa määrätty lämpötila ennen kuin webasto sammuu = pakkasilla webasto huutaa kaupungi ajossa jatkuvasti ja maantiellä sammuu kyllä, mutta koneen lämpeäminen stoppaa myös välittömästi.
Esim Lahti - Heinola väli vanhaa Lahden tietä jossa nopeus rajoitus 60 - 80km/h matka noin 30km niin 9 asteen pakkasessa moottori ei koskaan lämmennyt normaaliin käytilämpötilaa vaikka ajoin vieläpä koko Lahden lävitse. Takastulomatkalla motarilla sitten taas kone lämpes.
Liikennevaloista että Lahdessa liikennevalot toimivat yllättävän hyvin, eli jos pääsee "vihreään aaltoon" niin parhaimillaan koko Lahden lävitse pääsee pysähtymättä yksiikkään valoihin. Eli liikenne sujuu sulavasti ja luonto kiittää, kun ei tule turhia kiihdytyksiä ja hidasteluja. Myöskin se Lahden uusi kehätie on kyllä mahtava vaikka sitäkin vastaan osa oli jostain syystä
Sitten taas täällä Hönölässä (=Heinola) on kahdet valot ja niitä eivät saa mitenkään toimimaan järkevästi. Eli pahimmillaan päästävät yhden auton lävitse kun uudetaan on jo punaiset ja kaiken huippuna ihan tyhjällä tiellä yks kaks pamauttaa punaiset kaikille
Että niitä päästöjä voitais vähentää hemmetisti ihan vaan järkevöittämällä liikennevalojen toiminnat ja tehdä järkeviä liikenne ratkaisuja.
Nyt monessa kaupungissa keskitytään vaan tekemään keskustoista "viihtyisempiä" = kavennetaan autoteitä minkä keretään ja liikenne sen takia matelee kun 30km/h tuntuu jo kovalta vauhdilta.
Täälläkin Hönölässä tekivät keskustan risteyksistä niin "pieniä" että kaksi autoa ei mandu enää risteykseen samaanaikaan ja samalla kun itse ajoväylää kavennettiin. Niin eipä tule mentyä enää keskustaan jollei aivan pakko ole.
Sitten ihmetellään että miksi ihmiset häviää keskustasta ja kaupat häviää kovaa kyytiä.
En ole nyt Tampereen keskustassa käynyt hetkeen, mutta olen ymmärtänyt että raitsikka projekti vei keskustassa kolmesta autokaistasta kaksi ja nyt ollaan ruuhkamaksuja kehittelemässä kun ne ruuhkat itse sinne tehtiin
Sekä linja-autolla ei pääse enää keskustaan vaan niillä pääsee vain raitsikka pysäkeille (näin kerto ainakin tytön kummisetä kuka ajaa bussia tampereella), että ompa näppärää suunnittelua. Eli vaikeutettiin vaan ihmisten liikkumista kulkivat ne omalla autolla tai julkisilla.