Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Onneksi ei tarvitse olla nyt autokaupoilla, valinta olisi kyllä hankala. Polttomoottoriautoista tehdään suurempia ja suurempia mörköjä kokoajan joten sellaisen osto olisi käytännöllistä mutta tulisi varmaan kalliiksi pidemmän päälle. Sähköautot ovat edelleen pääasiassa vasta tulossa, latausinfra puutteellista jne. ja vähintään pitäisi pystyä himassa lataamaan joka ei nykyisessä asunnossa onnistu. Jäljelle jää plugin hybridit jotka nekin ovat pääasiassa polttomoottoriauton pohjalle rakennettuja kompromisseja. Eli käytännössä akku takakontissa syömässä tilaa.

Nykyisen -15 mallisen bensa-auton luulisi vielä melko huolettomasti seuraavat 5v kulkevan. Sen jälkeen olisi helpompi miettiä auton vaihtoa kun tekniikan kehitys varmaan vähän tasaantuu taas ja valtion verolinjat selkeytyvät.
 
Itseasiassa noi uudet puhdistusjärjestelmät (urea ym.) lisäävät auton hintaan aika ison summan. Tämän kun laittaisi johonkin 15k pikkuautoon niin ei varmaan oikein kauppa käy jos pikku bensaturbon saa monta tonnia halvemmalla.
Johan se euro5 dieselikin oli tuossa hintaluokassa 1-2 tonnia kalliimpi.

Isommisaa kalliimmissa autoissa ne lisäkulut saa piilotettua paremmin hintaan, vaikkakin Diesel silti yleensä kalliimpi.
Veikkaan ettei monelle tekisi vaikeaa maksaa 1-2 tonnia enemmän vähemmän kuluttavasta dieseleistä jos noita 15 tonnia kalliimpia sähköjäkin yritetään kaupata.

Itsellä ainakin olisi aikamoinen kynnys maksaa 15000 eur extraa autosta jonka saa polttomoottorilla alle 20 tonnin ja "kaupanpäälle" saa vielä surkean rangen ja leikatut huippunopeudet...
 
Sahkoautolla saat sellaisen ominaisuudet kuin etta saat kotona tankattua ja talvella auto lampenee nopeasti. Jos ei ole rangelle ja huippunopeudelle tarvetta niin sahko autossa saa ennemman ominaisuuksia. Kilometreja taytyy kuitenkin tulla paljon jotta saa sahkoauton korkeamman hinnan kuoletettua. Eli jollekkin jolla on tyomatkat paivassa 100km ja ei kay monta kertaa vuodessa rangen ulkopuolella tuo on hyva tapa saastaa rahaa.
 
Veikkaan ettei monelle tekisi vaikeaa maksaa 1-2 tonnia enemmän vähemmän kuluttavasta dieseleistä jos noita 15 tonnia kalliimpia sähköjäkin yritetään kaupata.

Itsellä ainakin olisi aikamoinen kynnys maksaa 15000 eur extraa autosta jonka saa polttomoottorilla alle 20 tonnin ja "kaupanpäälle" saa vielä surkean rangen ja leikatut huippunopeudet...
Pitää muistaa että yleensä pienillä autoilla ajetaan vähemmän kilsoja (mutu kylläkin, en ainakaan itse mitään pikkuautoa ostaisi jos tulisi paljon kilsoja maantiellä).

Diesel vero on korkeampi.. eli joka vuosi vielä päälle joku 200e veroa mikä pitäisi kuolettaa ajamalla enemmän.
 
Pitää muistaa että yleensä pienillä autoilla ajetaan vähemmän kilsoja (mutu kylläkin, en ainakaan itse mitään pikkuautoa ostaisi jos tulisi paljon kilsoja maantiellä).

Diesel vero on korkeampi.. eli joka vuosi vielä päälle joku 200e veroa mikä pitäisi kuolettaa ajamalla enemmän.
Tuota vuotuista dieselveroa maksaa aika pitkään tuolla 15 tonnin hintaerolla (vaikka diesel olisikin yli puolet kalliimpi ajaa per km).

Ja jos ajatellaan tuota dieselveroa ja sitten vaakakupissa sitä 15 tonnin lisäsijoitusta, niin mielessä kyllä käy että tuon 15 tonnia kun pistää kasvamaan vaikka maltilliset 5% vuodessa niin ollaan jo aika paljon plussan puolella (n. 500 eur? :D )...

Joka tapauksessa hallituksen idea tuntuu olevan saada kaikki ajamaan noilla pikkukinnereillä - ajoi sitten 10 tai 50 tonnia vuodessa, yksin tai 5 henkisen perheen ja lemmikkien kera. Erona lienee vain ajaako sillä kinnerillä yhdeltä istumalta 300 vai 1000km...
 
Tosielämässä tilanne ei ole ihan yhtä ruusuinen: Test results confirm: Only 10% of Euro 6 cars meet emission limit in real-world driving conditions | International Council on Clean Transportation

Näissäkään testeissä on tuskin huomioitu puhdistuspoltonaikaisia päästöjä, jotka ovat todennäköisesti hyvinkin suuret (ainakin hajusta päätellen). Jostain syystä oikein mistään ei tahdo löytyä tietoa tästä.

Jos tuon asian kärjistäisi, sen voisi muotoilla niin että vain 10% euro6 autoista pysyi päästörajoissa Nyrburgringillä ajetussa kilapilussa.

Se päästöraja kun on kirjattu muotoon xxx/km, mutta kuitenkin se miten se todennetaan on ajo sillä WLTP syklillä. Eli jos lähdetään siitä että se auto ei missään olosuhteissa saa päästää enempää kuin sen raja-arvon, niin kyllähän ne päästöt ylittyvät tosielämän ajossa, mutta se kyllä pätee silloin ihan kaikkiin autoihin polttoaineesta riippumatta.

Kaikista pahinta tässä touhussa on todellisuuden kannalta se, että uskotaan näihin valmistajan ilmoittamiin päästöihin. Keskiverto-ajossa voi olla 3-4 kertaiset päästöt. Esim: Plug-in hybrids are a 'wolf in sheep's clothing'.

Plugari kyllä mahdollistaa sen moninkertaisen päästön viralliseen nähden, mutta taas toisaalta se kyllä mahdollistaa myös vain murto-osan niistä virallisista päästöistä. Valmistajien keräämän datan mukaan keskiverto ajo on paljon sähköpainotteisempaa kuin mitä klikkiotsikoista voisi päätellä.

-Tässä ei ole urea tankkia joten polttoainetankin koko 50l ja sillä mennään se 900 - 1000km

Miten tuo ureatankin olemassaolo vaikuttaa? Vai onko jossain autossa se ureatankki pois polttoainetankista, ja siksi tankkausväli pienenee? Ureapelkistyshän vähentää polttoaineenkulutusta.
 
Jos nuo auton akut kayttaytyvat kuin lapparien akut niin niissa on sellainen piste minka jalkee kapasiteetti romahtaa. Muistaakseeni lappareissa se oli 70%. Vaikka olisi 20% reservia niin silla ei enaa pelasta tuota 70% akkua koska se 20% tulee syodyksi 100 lataussyklin jalkeen.

Depth-of-Discharge-lifetime-for-a-shallow-cycle-battery-graph-from-pveducation.gif

Aika näyttää miten kestää, mutta olisi aika paha takaisku liikenteen sähköistymiselle, jos akut alkaa olla kaput jo noin 150-200tkm jälkeen, eli niissä kilsoissa kun köyhät ostavat käytetyn auton alta 10tEur hintaluokassa.

Jostain muistan lukeneeni, että akkujen valmistuksissa on eroja, eli ne voi tehdä hyvin tai halvalla. Itsekin huomannut kun kuluttajaläppäreissä akut täysin kuolleet joskus n. 5 vuoden iässä, niin saman ikäiset business läppärit jaksaa vielä oikein hyvin.

Mutta kyllä niitä akkuja on autoihin vaihdettu. Kun harkitsin hybridi tojon ostoa, niin huomasi kuinka aika monen nettiauton ilmoituksessa luki että hybridiakku vaihdettu
 
Aika näyttää miten kestää, mutta olisi aika paha takaisku liikenteen sähköistymiselle, jos akut alkaa olla kaput jo noin 150-200tkm jälkeen, eli niissä kilsoissa kun köyhät ostavat käytetyn auton alta 10tEur hintaluokassa.

Jostain muistan lukeneeni, että akkujen valmistuksissa on eroja, eli ne voi tehdä hyvin tai halvalla. Itsekin huomannut kun kuluttajaläppäreissä akut täysin kuolleet joskus n. 5 vuoden iässä, niin saman ikäiset business läppärit jaksaa vielä oikein hyvin.

Mutta kyllä niitä akkuja on autoihin vaihdettu. Kun harkitsin hybridi tojon ostoa, niin huomasi kuinka aika monen nettiauton ilmoituksessa luki että hybridiakku vaihdettu

Takuuseen vai omaan laskuun? Jostain toisesta ketjusta luin että yhteen toyotaan on vaihdettu suomessa, ja sekin takuuseen.
 
Aika näyttää miten kestää, mutta olisi aika paha takaisku liikenteen sähköistymiselle, jos akut alkaa olla kaput jo noin 150-200tkm jälkeen, eli niissä kilsoissa kun köyhät ostavat käytetyn auton alta 10tEur hintaluokassa.

Mitä tarkoittaa kaput? 10% kulunut 250tkm kohdalla? Itse en vaihtaisi akkua noin vähällä kulumalla mutta kukin tavallaan

screen-shot-2018-04-14-at-2-56-15-pm.jpg
 
Sankari taisi ilmaista tuon huonosti. Ainakin teslan akuissa akut kyllä kestävät kilometrejä jonnekin 600 000+ asti, mutta tämä ammattiautoilijoilla. Tavan käyttäjillä mukaan tulee kuluneet vuodet, kilometrien ja vuosien yhteisvaikutus on se järkevämpi mittari tavan ajajille.
 
Tuo graafihan oli Tesla-käyttäjien antamista tiedoista väännetty eli ei kuvaa ammattiautoilijoita, jos viittaus oli siihen vaikka siellä heitäkin on varmasti seassa. Ainakin näyttäisi olevan tuo Redditissä muutama vuosi sitten väännetty kuvaaja postaajien antamien tulosten pohjalta.

Edit. Myöhemmät Teslan omat raportit sitten tuki tuota, että 150 000 - 250 0000 mailin jälkeen kapasiteetista on kadonnut 10 - 15 prosenttia. Perustuu toki vanhoihin akkukemioihin, ja nykyiset voi suoriutua huonommin tai paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne auton akut sen 1000 sykliä kestävät koska virrat ovat pieniä. 1000 sykliä * wltp voisi olla laskennallinen minimi akun kestolle. Eli 40kwh akuilla missä on 250 km wltp(tjsp.) voi olettaa akun minimiks 250 tkm. Saattaa olla että ne syklit ovat jopa 2000 - 3000 koska auton akkuja optimoidaan enemmän noihin sykleihin kuin läppäreiden akkuja.
 
Aika näyttää miten kestää, mutta olisi aika paha takaisku liikenteen sähköistymiselle, jos akut alkaa olla kaput jo noin 150-200tkm jälkeen, eli niissä kilsoissa kun köyhät ostavat käytetyn auton alta 10tEur hintaluokassa.

Jostain muistan lukeneeni, että akkujen valmistuksissa on eroja, eli ne voi tehdä hyvin tai halvalla. Itsekin huomannut kun kuluttajaläppäreissä akut täysin kuolleet joskus n. 5 vuoden iässä, niin saman ikäiset business läppärit jaksaa vielä oikein hyvin.

Mutta kyllä niitä akkuja on autoihin vaihdettu. Kun harkitsin hybridi tojon ostoa, niin huomasi kuinka aika monen nettiauton ilmoituksessa luki että hybridiakku vaihdettu

Tesla lupaa autoilleen 1500 sykliä. Tuo on ihan ok kun toimintasäde on riittävä. Entä phev autoissa sitten kun toimintasäde on n. 40km käytännössä? Vaikka akku kestäisi 3000 sykliä, tarkoittaa se, että pelkällä akkuajolla(mikä on suositeltavaa vihreän unelman myötä) tarkoittaa se akun olevan vaihtokunnossa 120 tkm kohdalla...

Jännityksellä odottaa, mitä kannustimia sieltä kevään aikana mahtaa tulla, liikenneministeri sanoi haastattelussa näin:


Mille tasolle hankintatuet voisivat nousta?

”En voi antaa mittasuhteista muuta luonnehdintaa kuin, tuen pitää olla sellainen, että sillä on aidosti vaikutusta ihmisten autonhankintapäätöksiin ja autokannan uusiutumiseen."

Tuo kuulostaisi siltä, että jotain veroporkkanaa olisi tarjolla? Tosin, tarkastelevat syksyllä kevään tukien vaikutusta ja tarvittaessa tarjoavat keppiä. Tuo keväästä-syksyyn tarkastelujakso on kyllä niin lyhyt, että kyynikkö sisälläni hokee tuon kevään porkkanan olevan vain harhautus sille todelliselle agendalle eli syksyn kepitykselle:

 
.
.
Mutta kyllä niitä akkuja on autoihin vaihdettu. Kun harkitsin hybridi tojon ostoa, niin huomasi kuinka aika monen nettiauton ilmoituksessa luki että hybridiakku vaihdettu
Aikamoinen väite, että "aika monen" hybridi Toyotan hybridiakku oli Nettiauton ilmoituksien mukaan vaihdettu. Et viittis edes paria kolmea linkata näytille? Minkä vm/km etsit silloin?

Katsoin juuri Nettiautosta ensin kaikki ne hybridi Toyotat, joilla oli ajettu yli 250 tkm (eniten ajetussa 405 tkm), ja yhdenkään otsikossa tai lisätiedoissa ei puhuttu mitään akunvaihdosta. Seuraavaksi katsoin kaikki 15-vuotiaat tai vanhemmat (vanhin 17 v), ja yhdessäkään ei oltu vaihdettu hybridiakkua. Akkutakuu on 10v/350 tkm.
 
Aikamoinen väite, että "aika monen" hybridi Toyotan hybridiakku oli Nettiauton ilmoituksien mukaan vaihdettu. Et viittis edes paria kolmea linkata näytille? Minkä vm/km etsit silloin?

Katselin jotain farkku auriksia, eli ei niin vanhoja ja alta 200 ajettuja. Se oli vuosi sitten, joten ne näkemäni ilmoitukset ovat jo kauan aikaa sitten kadonneet. Suurin osa ei kerro tuota ilmoituksessa, vaikka olisikin uusittu. Takuuseen varmaan meneeet, mutta silti vaihdettu.
 
Hybridiauton akun kulumista ei kyllä oikein voi verrata plugariin tai täyssähköautoon.. Se on niin totaalisen erilaista se akun käyttö. Onko tojotain hybridit vieläkin NiMH akulla kaikki?

Olen joskus miettinyt että miksi niissä ei käytetä akun sijaan kondensaattoreita, mutta ilmeisesti tuo akku kuitenkin käytännössä toimii paremmin.
 
Hybridiauton akun kulumista ei kyllä oikein voi verrata plugariin tai täyssähköautoon.. Se on niin totaalisen erilaista se akun käyttö. Onko tojotain hybridit vieläkin NiMH akulla kaikki?

Olen joskus miettinyt että miksi niissä ei käytetä akun sijaan kondensaattoreita, mutta ilmeisesti tuo akku kuitenkin käytännössä toimii paremmin.
Sisun hybridikuorma-autossahan on käytössä kondensaattori. Aika vähän tuon toimivuudesta on juttua.
 
Koronatilanne on leikannut uusien autojen rekisteröintejä ja tuonut käyttöön aiempaa vanhempia autoja. Uusia henkilöautoja rekisteröitiin tammikuussa yhteensä 9 373, joka on 13,2 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammikuussa.
Uusien autojen kysyntä on jäämässä koronatilanteen takia myös lähikuukausina pitkän aikavälin keskimääräisiä lukemia vaisummaksi. Ensirekisteröintien väheneminen näkyy autokannan iän nopeana kasvuna.
Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä kasvoi viime vuonna jo 12,5 vuoteen. Keski-ikä kasvoi noin 3,1 kuukaudella vuodesta 2019.

Koronako yksin syyllinen?
 
Kivasti autokanta on vanhentunut 90-luvun lamasta lähtien... Itsekin autoilen 17 vuotiaalla tilastoja rumentaen.
 
Jep, itsekin voisin käyttistellä uudemmalla autolla mutta jo ihan periaatteesta harmittaa kaikki dpf, egr, ecostop härvelit niin paljon että ajan mieluummin 15v vanhalla bensakrematoriolla jossa näitä ei ole hajottamasta tekniikkaa.
 
Minullakin neljän auton keski-ikä tasan 25 vuotta:hmm: Vanhin vuodelta -79 ja uusin -04, kaksi muuta siltä väliltä. Tekisi mieli kyllä vaihtaa käyttökalustoa jo tuoreempaan ja pieniruokaisempaan, mutta ei vain saa rahaa kerättyä siihen ja periaatteesta ei tule lainalla autoa hankittua. Toisaalta kaikki autot ovat toimivia, ja käyttövuosia olisi edessä vielä runsaasti.. Näillä näkymin vuonna 2030 minulla auto tulee olemaan 2010-15 nurkilta. Tuorein sellainen, loput saattaa olla jopa samoja kuin nyt.
Sähköautoilu kiinnostaa, meillä toimisi emännän työajossa sellainen mutta ei taida ihan hetkeen olla soveliasta sähköautoa parilla tonnilla. Ja se askarruttaa että tuleeko parin tonnin sähköauto koskaan olemaan ajokuntoinen.. Odotan tulevaa samanaikaisesti sekä mielenkiinnolla että kauhulla.
 
Mulla on ollut muutamia käyttiksiä jotka on olleet aika tuoreita, uuskoppainen passatti ja edellistä koppaa oleva V60. Nyt kun on korona eikä tule omilla autoilla niin paljon ajeltua niin ajattelin että kokeillaas ajella vähän vanhemmalla tää talvi. Tuntuu että mitä uudemmaksi autot menevät, sitä enemmän vikoja suhteessa kilometreihin tulee. Vanhemmissa saattaa taas olla 250tkm mittarissa eikä mitään ongelmaa lukuunottamatta tietysti että kuluvat osat on... noh, kuluneempia?
 
Mulla on ollut muutamia käyttiksiä jotka on olleet aika tuoreita, uuskoppainen passatti ja edellistä koppaa oleva V60. Nyt kun on korona eikä tule omilla autoilla niin paljon ajeltua niin ajattelin että kokeillaas ajella vähän vanhemmalla tää talvi. Tuntuu että mitä uudemmaksi autot menevät, sitä enemmän vikoja suhteessa kilometreihin tulee. Vanhemmissa saattaa taas olla 250tkm mittarissa eikä mitään ongelmaa lukuunottamatta tietysti että kuluvat osat on... noh, kuluneempia?
Näinpä se vähän on, käsi ylös jos jollekkin tulee mieleen jokin päästöjen takia autoon asennettu laite, joka varsinaisesti parantaa auton toimintaa. Katti nyt ehkä ainut joka ei varsinaisesti mitään huononna eikä vikaannukkaan kovin herkästi. Itsellä käyttöauton vm raja tulee kulkemaan siellä ~06 tietämillä, sen uudemmissa alkaa tekniset ratkaisut menemään yhä järjettömämpään suuntaan.

Jää tässä verotuloja valtiolta saamatta muussakin mielessä kuin autokaupassa, pohdiskellut autotallin rakentamista niin saisi talvisaikaan harrastamisesta vähän mielekkäämpää. Vähän vaan arveluttaa sijoittaa kymmeniä tuhansia talliin, jos vanhemmilla autoilla ajaminen halutaan lopettaa. Hittoako sitä sitten tallillakaan tekee.
 
Näinpä se vähän on, käsi ylös jos jollekkin tulee mieleen jokin päästöjen takia autoon asennettu laite, joka varsinaisesti parantaa auton toimintaa. Katti nyt ehkä ainut joka ei varsinaisesti mitään huononna eikä vikaannukkaan kovin herkästi. Itsellä käyttöauton vm raja tulee kulkemaan siellä ~06 tietämillä, sen uudemmissa alkaa tekniset ratkaisut menemään yhä järjettömämpään suuntaan.

Jää tässä verotuloja valtiolta saamatta muussakin mielessä kuin autokaupassa, pohdiskellut autotallin rakentamista niin saisi talvisaikaan harrastamisesta vähän mielekkäämpää. Vähän vaan arveluttaa sijoittaa kymmeniä tuhansia talliin, jos vanhemmilla autoilla ajaminen halutaan lopettaa. Hittoako sitä sitten tallillakaan tekee.
Man gave :cool:
 
Minullakin neljän auton keski-ikä tasan 25 vuotta:hmm: Vanhin vuodelta -79 ja uusin -04, kaksi muuta siltä väliltä. Tekisi mieli kyllä vaihtaa käyttökalustoa jo tuoreempaan ja pieniruokaisempaan, mutta ei vain saa rahaa kerättyä siihen ja periaatteesta ei tule lainalla autoa hankittua.
Näitä periaatteita kannattaa joskus laskea auki. Vaikka saisitkin kerättyä tilille autoon tarvittavan rahan, niin edullinen rahoitus/laina on taloudellisesti keskimäärin fiksumpi valinta, kuin käteiskauppa. (Jos autoon tarkoitetut rahat siis pistää kasvamaan korkoa)

Halvinta on toki ajella vanhemmilla parin tonnin autoilla, siitä ei pääse mihinkään. Ainakin toistaiseksi, kunnes verotusta kiristetään ja lisää maksuja kehitetään.
 
Viimeksi muokattu:
Näinpä se vähän on, käsi ylös jos jollekkin tulee mieleen jokin päästöjen takia autoon asennettu laite, joka varsinaisesti parantaa auton toimintaa. Katti nyt ehkä ainut joka ei varsinaisesti mitään huononna eikä vikaannukkaan kovin herkästi.

No, kyllä noi uudemmat DPF/Eolys/AdBlue dieselit haisee paremmalta ku vanhat nokivasarat. Muuta ei nyt tuu mieleen.
 
No, kyllä noi uudemmat DPF/Eolys/AdBlue dieselit haisee paremmalta ku vanhat nokivasarat. Muuta ei nyt tuu mieleen.
Tämä - sitten kun siinä polttelee jotain biodieseliä niin ei ihan niin kiire ole pois autokatoksesta jos auto on käynnissä...
 
Kivasti autokanta on vanhentunut 90-luvun lamasta lähtien... Itsekin autoilen 17 vuotiaalla tilastoja rumentaen.

Oman autokantani ( 5 kpl ) keski-ikä on tällä hetkellä 22 vuotta, pitää yrittää nuorentaa sitä 3-4 vuotta tässä keväällä, jos korona helpottaa ja pääsee hakemaan pari vuotta vanhan pakettiauton ruotsista tai saksasta.
 
Itelläni volvo V40 -02, (matalapaine T3 ja aisinin automaatti) jonka joku joskus lähes uutena suomeen uittanut saksasta. Muutin sen kolmisen vuotta sitten motonetin eflexfueliksi. Toimii edelleen 356000 km ajettuna. Ensinmmäisen automaattilaatikon öljyn vaihdon huuhtelemalla tein jo heti auton saatuani ihan vaan pukkien päällä. (x40fin sivuilla on hyviä ohjeita) Auton arvo tuskin markkinoilla 1000€ mutta vasta vaihdatin etu iskarit 500€ kun pakkasten aikaan pamahti poikki toiselta puolen. Valtio maksoi 200€ tukea etanoli muutoksesta aikoinaan. Nyt on hirveä autokuume sähköön. Eli media toimii.
 
Eli en ollut tekemässä mitään. Etanoli euron pintaan litra ja jatkan saastuttamista vanhalla ruoskalla.
 
Eli en ollut tekemässä mitään. Etanoli euron pintaan litra ja jatkan saastuttamista vanhalla ruoskalla.



RE85 on suomalaisesta jätteestä valmistettua korkeaseosetanolia, jota tankkaamalla ajat ympäristöystävällisesti tehosta tinkimättä: RE85-polttonesteen oktaaniluku on aina yli 104.
Jätteestä valmistetun etanolin osuus RE85-polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia.
 

Vihreät sitten havittelee liikenneministerin salkkua:cautious: Tästähän se hyvä seuraa jos onnistuvat.

Tämähän on luonnollinen jatkumo. Muistan, että muutama vuosi takaperin heillä oli työministerin posti henkilöllä, joka ei ole tehnyt päivääkään töitä.
Osaaminen on siis samalla tasolla. Työllisyystilanne ei tuolloin parantunut, joten autoilulle on odotettavissa vähintään yhtä ankeat ajat jos jollain ilveellä pestin saavat.
 
En ymmärrä miten Suomessa voi olla äänestäjiä näille virheille niin paljon? Kenellä täällä on asiat niin huonosti että vihreiden tekemät ratkaisut jotenkin parantaisivat niitä kun näyttää lähinnä siltä että heitetään vain mahdollisimman paljon kapuloita omiin rattaisiin. Luulisi nyt että vähemmän rokottamalla saastuttamisesta yms. saataisiin talouskasvu nousuun ja kun työllisyystilanne ja talous muuten kohenee, niin mietittäisiin näitä veronkorotuksia ja tietulleja yms. järjettöömyyksiä vasta sitten. Mutta ei, pakko kampittaa sen minkä ehditään. Normaali pieni ihminen alkaa jo huolestua että täältä pitää kohta ihan oikeasti alkaa pohtia pois muuttoa kun ei enää reilut vuositulotkaan riitä huolettomaan elämään.
 
En ymmärrä miten Suomessa voi olla äänestäjiä näille virheille niin paljon? Kenellä täällä on asiat niin huonosti että vihreiden tekemät ratkaisut jotenkin parantaisivat niitä kun näyttää lähinnä siltä että heitetään vain mahdollisimman paljon kapuloita omiin rattaisiin. Luulisi nyt että vähemmän rokottamalla saastuttamisesta yms. saataisiin talouskasvu nousuun ja kun työllisyystilanne ja talous muuten kohenee, niin mietittäisiin näitä veronkorotuksia ja tietulleja yms. järjettöömyyksiä vasta sitten. Mutta ei, pakko kampittaa sen minkä ehditään. Normaali pieni ihminen alkaa jo huolestua että täältä pitää kohta ihan oikeasti alkaa pohtia pois muuttoa kun ei enää reilut vuositulotkaan riitä huolettomaan elämään.

Eiköhän suurin osa vihreistä ja niiden kannattajista ole nuoria isojen kaupungien asukkeja joilla ei ole hajuakaan mistään mitään mitä isojen kaupungien ulkopuolella tapahtuu. Eikä niitä näytä asia kiinnostavankaan mitä mediaa on tässä vuosien varrella tullut seurattua.

Näkee muutenkin kuinka suppea niiden ajatusmaailma on kun kaikki millä sähköä tuotetaan on pahasta (paitsi tuuli ja aurinko voima jotka eivät täällä vaan toimi) ja kuitenkin kaikessa pitäis sähköön siirtyä heti.
Eli tuntuu et ajatusmaailma on että sähköä tulee pistorasiasta.

Sitten tämä että pitäis junia käyttää... paitsi että eihän niitä edes ole suomessa monessa kaupungissa :facepalm:
 
En ymmärrä miten Suomessa voi olla äänestäjiä näille virheille niin paljon? Kenellä täällä on asiat niin huonosti että vihreiden tekemät ratkaisut jotenkin parantaisivat niitä kun näyttää lähinnä siltä että heitetään vain mahdollisimman paljon kapuloita omiin rattaisiin. Luulisi nyt että vähemmän rokottamalla saastuttamisesta yms. saataisiin talouskasvu nousuun ja kun työllisyystilanne ja talous muuten kohenee, niin mietittäisiin näitä veronkorotuksia ja tietulleja yms. järjettöömyyksiä vasta sitten. Mutta ei, pakko kampittaa sen minkä ehditään. Normaali pieni ihminen alkaa jo huolestua että täältä pitää kohta ihan oikeasti alkaa pohtia pois muuttoa kun ei enää reilut vuositulotkaan riitä huolettomaan elämään.

Itse joudun varmaan taipumaan ja äänestämään vihreitä. Persuilla on niin älyttömän huono agenda ympäristönsuojelun kannalta. Kaikki luontoresurssit ajatellaan vaan rahana. Sitä tahtoo mennä asiat niin että kun on tarpeeksi laidassa mielipiteiden kanssa niin niille muodostuu automaattisesti vastavoima. Minkäs teet kun ei ole kunnon ympäristöpuoluetta, saa nämä 'meillä on unelma' hötöt lisänä.
 
Mielestäni Suomessa on kyllä kautta aikojen ollut ympäristönsuojelu aika kohdallaan huolimatta siitä mikä puolue on ollut johdossa. Suomalainen keskimäärin arvostaa puhtautta ja luontoa eikä sen suojeluun pohjoismaissa ylipäätään tarvita mitään polarisoitunutta superpuoluetta joka ei ajattele taas kansan etua lainkaan.
 
Mielestäni Suomessa on kyllä kautta aikojen ollut ympäristönsuojelu aika kohdallaan huolimatta siitä mikä puolue on ollut johdossa. Suomalainen keskimäärin arvostaa puhtautta ja luontoa eikä sen suojeluun pohjoismaissa ylipäätään tarvita mitään polarisoitunutta superpuoluetta joka ei ajattele taas kansan etua lainkaan.

Aijjaa.


"
Luonnon köyhtyminen jatkuu
Suomessa joka kymmenes eliölaji on uhanalainen. Suomen luonnon köyhtymisen pysäyttämiseksi on asetettu jo useita tavoitevuosia, mutta toistaiseksi tavoitetta on aina jouduttu siirtämään eteenpäin. Nyt tavoitteena on pysäyttää luonnon monimuotoisuuden heikentyminen vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen tulee olemaan vaikeaa.

Rakennettu ympäristö on ainoa elinpiiri, jossa lajien uhanalaistuminen on saatu pysähtymään. Suurin muutos kielteiseen suuntaan on tapahtunut rannoilla. Myös suo- ja peltolajit ovat ahdingossa.

Suojelualueiden pinta-alan tarkastelussa Suomi sijoittuu kansainvälisessä vertailussa lähelle keskiarvoa. Luonnonsuojelualueet ja erämaa-alueet kattavat noin yhdeksän prosenttia maamme pinta-alasta. Tavoitteiden saavuttamisen kannalta olisi tärkeää ottaa luonnon monimuotoisuuden turvaaminen paremmin huomioon paitsi suojelualueilla myös talouskäytössä olevilla alueilla.

"

Ei tuo minusta kovin hyvältä kuullosta. Toki jos ajattelet kaikkea raha edellä niin varmaan sitten. Olisi minusta ainakin kiva välttää esim. tällaisten normi Euroopan maiden kaltainen kohtalo, joista on ns. kunnon metsät kadonneet kokonaan. Suotkin ovat täällä vaarassa ja mm. persut haluavat ne tuhota. Kuten tämä artikkelikin mainitsee.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Eiköhän jokainen meistä kannata ympäristö asioita ja siksi persut ja suomalainen savupiippu, koska on puhtaampi kuin vastaava Kiinassa.

Se että Saimaannorppa jne ovat uhanalaisia ei muutu miksikään vaikka vihreät tekisivät mitä tämän maan rajojen sisällä. Isot maat saastuttaa tunnissa sen mitä Suomi ikinä
 
Joo ja rehellisesti sanottuna mua ei kyllä kauheasti kiinnosta mitä suomen luonnolle kuuluu esim 200 vuoden kuluttua. Olen ollut siinä kohtaa kauan kuollut ja kuopattu enkä oikein ymmärrä mitä merkitystä sillä minulle kuuluisi olla. Jos jälkeläisiä on niin saavat sitten sotia omat sotansa ekohengessä jos tarvetta on.
 
Joo ja rehellisesti sanottuna mua ei kyllä kauheasti kiinnosta mitä suomen luonnolle kuuluu esim 200 vuoden kuluttua. Olen ollut siinä kohtaa kauan kuollut ja kuopattu enkä oikein ymmärrä mitä merkitystä sillä minulle kuuluisi olla. Jos jälkeläisiä on niin saavat sitten sotia omat sotansa ekohengessä jos tarvetta on.
Eikös tämä nyt ole vähän sama, kusisit julkisessa vessassa pitkin seiniä, koska ei se sinua tule haittaamaan sen jälkeen kun poistut sieltä?
 
Ehkä ennemmin niin että menen valmiiksi likaiseen vessaan enkä ala sitä siivota seuraavaa varten.
 
Jos rehellisiä ollaan niin ihmiset eivät halua suojella luontoa vaan itseään. Tämä on inhimillinen ominaisuus. Ihminen haluaisi kaiken säilyvän ikuisesti ennallaan samanlaisena kuin sen on pienestä pitäen tottunut näkemään. Kyse on siis turvallisuuden tunteesta. Luonto itsessään ei tarvitse suojelua, vaan se selviää kaikesta tai ainakin tähän mennessä näin on tapahtunut kaikkien luonnonmullistusten jälkeen. Luonto muuttuu ja sopeutuu, mutta ihminen ei voi eikä halua sopeutua kaikkeen.
Autolla ajo ei ole sen enempää luontoa tuhoavaa kuin muukaan ihmisen toiminta. Monikaan luonnonsuojelija ei haluaisi palata asumaan samalla tapaa kuin kivikaudella tehtiin tai tulisi edes toimeen ilman autoa. Paikallisesti ”luontoa” voidaan suojella, mutta tällöin kyseessä on lähinnä visuaalinen toimenpide.
 
Jos rehellisiä ollaan niin ihmiset eivät halua suojella luontoa vaan itseään. Tämä on inhimillinen ominaisuus. Ihminen haluaisi kaiken säilyvän ikuisesti ennallaan samanlaisena kuin sen on pienestä pitäen tottunut näkemään. Kyse on siis turvallisuuden tunteesta. Luonto itsessään ei tarvitse suojelua, vaan se selviää kaikesta tai ainakin tähän mennessä näin on tapahtunut kaikkien luonnonmullistusten jälkeen. Luonto muuttuu ja sopeutuu, mutta ihminen ei voi eikä halua sopeutua kaikkeen.
Autolla ajo ei ole sen enempää luontoa tuhoavaa kuin muukaan ihmisen toiminta. Monikaan luonnonsuojelija ei haluaisi palata asumaan samalla tapaa kuin kivikaudella tehtiin tai tulisi edes toimeen ilman autoa. Paikallisesti ”luontoa” voidaan suojella, mutta tällöin kyseessä on lähinnä visuaalinen toimenpide.

Sekä harva ihminen olisi valmis suoriltaan antamaan mitään tähän asti saatuja "etujansa" pois yhteisenhyvän (esim. ilmastonmuutoksen estämistä) varten. Sanotaan vaikka oma auto, tai ne Thaimaan lomamatkat joka vuosi tai useamminkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom