Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Jos autoveropoistettaisiin silloin muihin veroihin kuten polttoaineveroon pitäisi tehdä ihan hitonmoiset miljardiluokan korotukset. Todennäköisesti myös tulisi jonkinlainen pakollinen GPS laite kaikkiin autoihin ja alettaisiin periä tienkäyttömaksuja ja muita. Joka kerta kun auto liikkuu kassakone kilisee valtiolla ja poliisi ottaa kilvet pois kaikilta autoilta ja lätkii sakot, jossa ei ole verottajan gps paikanninta.

Kokonaisveroaste ei suomen kaltaisessa maassa ikinä tule laskemaan miljardeilla euroilla vaan autovero korvataan täysimääräisesti muilla veroilla kaikissa skenaarioissa. Tietysti tälläisessä muutoksessa suurimpia häviäjiä ovat ne ketkä ostavat autonsa täydellä autoverolla ja siihen päälle maksavat ne uudet verot täysimääräisinä päälle millä autovero korvataan.

Yksi asia mikä tässä on varma jos verotus kohdistuu entistä enemmän auton käyttämiseen tulee autoa vaativien keikka duunien vastaanottamisesta köyhille entistä kannattamatonta. koska liian moni taksamittari laskuttaa töihin siirtymisestä ja sieltä takaisin siirtymisestä. Jo nykyisellään esim. maatilojen kausitöihin, johonkin korpeen ei tahdo löytyä tekijöitä, koska suurin osa ihmisistä asuu kaupungissa ja nykyisillä työehdoilla ja palkoilla ei hirveästi kannata suhata kaupungin ja maaseudun väliä täysin verotetulla autolla.
 
Jos autoveropoistettaisiin silloin muihin veroihin kuten polttoaineveroon pitäisi tehdä ihan hitonmoiset miljardiluokan korotukset. Todennäköisesti myös tulisi jonkinlainen pakollinen GPS laite kaikkiin autoihin ja alettaisiin periä tienkäyttömaksuja ja muita. Joka kerta kun auto liikkuu kassakone kilisee valtiolla ja poliisi ottaa kilvet pois kaikilta autoilta ja lätkii sakot, jossa ei ole verottajan gps paikanninta.

Kokonaisveroaste ei suomen kaltaisessa maassa ikinä tule laskemaan miljardeilla euroilla vaan autovero korvataan täysimääräisesti muilla veroilla kaikissa skenaarioissa. Tietysti tälläisessä muutoksessa suurimpia häviäjiä ovat ne ketkä ostavat autonsa täydellä autoverolla ja siihen päälle maksavat ne uudet verot täysimääräisinä päälle millä autovero korvataan.

Yksi asia mikä tässä on varma jos verotus kohdistuu entistä enemmän auton käyttämiseen tulee autoa vaativien keikka duunien vastaanottamisesta köyhille entistä kannattamatonta. koska liian moni taksamittari laskuttaa töihin siirtymisestä ja sieltä takaisin siirtymisestä.

Tuota kaikkeahan ne suunnittelee jo muutenkin autoilijoiden lompakolle. Tosin oli kai joku salainen asiakirja vuodettu autoveron poistamiseksi.

Norja asia erikseen missä verotus on vielä hullumpaa. Kummallisesti muut maat pärjää ilmankin, varmaan suomessa jotain muita menoja enemmän... Ja 8-9 miljardia nyt ei taida tuntua missään kun rahaa on jakaa ties mihin.
 
Eikö tuosta jo uutisoitu, että suuremmat kaupungit ottavat käyttöönsä ruuhkamaksut

Tästä aikataulu liikenteen toilailuverotukselle, eli maaliskuun alussa pitäs homma olla pulkassa:


Niin taas pitäisi olla pulkassa. En edes pdf:aa jaksanut avata, vielä. Eiköhän tuossakin varmaan jotain bugeja ole mitkä ei mene mitenkään läpi. No tutkitaan ajan kanssa, mutta en pidätä hengitystä silti :thumbsup:
 
Yksi asia mikä tässä on varma jos verotus kohdistuu entistä enemmän auton käyttämiseen tulee autoa vaativien keikka duunien vastaanottamisesta köyhille entistä kannattamatonta. koska liian moni taksamittari laskuttaa töihin siirtymisestä ja sieltä takaisin siirtymisestä.
Jostain syystä tästä ongelmasta ei juurikaan puhuta. Jos Pekalla on nyt varaa käydä töissä tonnin pommilla niin miten Pekalla olisi veron poiston jälkeen mahdollista pelastaa maailma ja ostaa uusi auto ja siihen päälle maksaa lisääntyneet käyttöverot? Käytännössä monella käy niin että pitää myydä auto pois kun ei ole varaa sitä käyttää ja jäädä himaan kelan rahoille. Tästä muutoksesta hyötyy vain ne jotka tälläkin hetkellä ostavat niitä uusia autoja.
 
Jostain syystä tästä ongelmasta ei juurikaan puhuta. Jos Pekalla on nyt varaa käydä töissä tonnin pommilla niin miten Pekalla olisi veron poiston jälkeen mahdollista pelastaa maailma ja ostaa uusi auto ja siihen päälle maksaa lisääntyneet käyttöverot? Käytännössä monella käy niin että pitää myydä auto pois kun ei ole varaa sitä käyttää ja jäädä himaan kelan rahoille. Tästä muutoksesta hyötyy vain ne jotka tälläkin hetkellä ostavat niitä uusia autoja.

Plus noi sähköautotuet yms ovat vain tulonsiirto heille, kenellä on jo varaa ostaa sellainen...
 
Perjantaina tihkuu jotain tietoa ja lopulliset päätökset paljastuvat (ehkä) syksyllä 2021

 
  • Tykkää
Reactions: eba
Perjantaina tihkuu jotain tietoa ja lopulliset päätökset paljastuvat (ehkä) syksyllä 2021

"Kävely, pyöräily ja joukkoliikenne "

Nytkin on sellaiset kelit että kävelystä ja pyöräilystä ei tule oikein mitään ja bussit on niin myöhässä että autolla on pakko mennä ja silläkin kestää alle 10km matka esim. Turussa 40 minuuttia (viimeksi eilen klo 15) - tuosta on vaikea enää "ruuhkauttaa ja hidastaa"... :tdown:


"Henkilöauton käyttäjät siirtyvät joukkoliikenteen käyttäjiksi silloin, kun henkilöautoilun kustannukset tai matka-aika kasvavat."

Eli ideana on hidastaa henkilöautoilua noin kaksin - kolminkertaisesti (no ei, nostetaan kustannuksia - taas)? (Esim. oma työmatka: bussilla 35-45 min, pyörällä 25 min, autolla 10 min). :facepalm:
 
"Kävely, pyöräily ja joukkoliikenne "

Nytkin on sellaiset kelit että kävelystä ja pyöräilystä ei tule oikein mitään ja bussit on niin myöhässä että autolla on pakko mennä ja silläkin kestää alle 10km matka esim. Turussa 40 minuuttia (viimeksi eilen klo 15) - tuosta on vaikea enää "ruuhkauttaa ja hidastaa"... :tdown:


"Henkilöauton käyttäjät siirtyvät joukkoliikenteen käyttäjiksi silloin, kun henkilöautoilun kustannukset tai matka-aika kasvavat."

Eli ideana on hidastaa henkilöautoilua noin kaksin - kolminkertaisesti (no ei, nostetaan kustannuksia - taas)? (Esim. oma työmatka: bussilla 35-45 min, pyörällä 25 min, autolla 10 min). :facepalm:
Siellä katsotaan asioita sillä kanta-kaupunkilaisen laseilla mentaliteetilla "Ei töitä tai työläisiä ole keskustojen ulkopuolella ja jos on niin oma vika". Pahimmillaan itselläni oli työmatka bussilla 1,5h, pyörällä 25min ja autolla alle 10min. Se kun miettii, että kuinka pienen matkan takia joutuu menemään bussin vaihtojen kanssa ja viettää lähes kaksi tuntia istuen tai seisten pysäkillä. Tämä kaikki yhden kaupungin sisällä. Nykyään on 55min bussilla, 45min pyörällä ja 20min autolla toimistolle. Kuljin pitkään bussilla ja pyörällä, mutta lasten harrastusten takia pakko olla auto, koska harrastuspaikoille ei edes kulje busseja tai matka-aika on taas tuhottoman pitkä (45min vs 10min).

Mietin työpaikan vaihtoa ja matka-aikaa uudelle mahdolliselle työpaikalle, niin matkaan menisi 2h bussilla, pyörällä ??min ja autolla 20min. En kuitenkaan asu missään keskellä metsääkään, mutta joukkoliikenteen linjat kulkee säteittäin ja bussien kulkuaikojen välit on pitkiä, jolloin bussien vaihdoissa kuluu tuhottomasti aikaa.

Edit. Enkä edes vielä maininnut päivähoitoa. Jos olisi minuuttiakaan pidemmät bussien matka-ajat, niin ei voisi käydä töissä bussilla. Päiväkodit kun menevät kiinni tasan klo 17 ja jos on kuten normaalit ihmiset töissä hiihtolomilla, joulun välipäivinä, heinäkuussa(jopa tämmöinen hurja, kuka kumma käy töissä kesällä?), niin pitää lasta kuskata jonnekin kauas päiväkotiin.

Kyllähän tuo muuttaminen lähemmäs työpaikkaa käy mielessä, mutta asuntojen hinnat kyllä myös alkaa olemaan jo todella korkeita. Tästä vain mielessä, että kenelle tätä yhteiskuntaa suunnitellaan. Työntekijöille vaiko poliitikoille, superrikkaille ja työttömille. Perheellisille työssäkäyville kansalaisille, joiden auton käyttö on lähes pakollista ei ainakaan.
 
Viimeksi muokattu:
"Kävely, pyöräily ja joukkoliikenne "

Nytkin on sellaiset kelit että kävelystä ja pyöräilystä ei tule oikein mitään ja bussit on niin myöhässä että autolla on pakko mennä ja silläkin kestää alle 10km matka esim. Turussa 40 minuuttia (viimeksi eilen klo 15) - tuosta on vaikea enää "ruuhkauttaa ja hidastaa"... :tdown:


"Henkilöauton käyttäjät siirtyvät joukkoliikenteen käyttäjiksi silloin, kun henkilöautoilun kustannukset tai matka-aika kasvavat."

Eli ideana on hidastaa henkilöautoilua noin kaksin - kolminkertaisesti (no ei, nostetaan kustannuksia - taas)? (Esim. oma työmatka: bussilla 35-45 min, pyörällä 25 min, autolla 10 min). :facepalm:
Halutaanko ne lapsetkin pitää pitempään päiväkodissa? Oma työmatka kans autolla luokkaa vartti, julkisella 55min. Tuo molempiin päihin ni alkaa lapsilla olemaan 10h päivät päiväkodissa joka ei kuulosta oikeen kivalta. 10h päivä töissäkin on jo aika tappista, varsinkin jos niitä pitäisi alkaa tekemään viikon jokaisena päivänä.
 
Siellä katsotaan asioita sillä kanta-kaupunkilaisen laseilla mentaliteetilla "Ei töitä tai työläisiä ole keskustojen ulkopuolella ja jos on niin oma vika".
Toisaalta keskustaan ei ole kellään vara mennä autolla töihin jos palkka on alle viisi tonnia kuussa. Eli ei tarida koskea pienipalkkaisia palvelutyöntekijöitä trendikkäissä kahviloissa joissa nämä poliitikotkin mielellään istuvat (toki hankaloittaa pendelöintiä näille jotka joutuvat vuokrien takia asumaan kaukana töistään siellä keskustassa).

Toisaalta näillä "kehä"-alueilla alkaa moni varmaan miettimään että mieluummin kuin istuu tunnin bussissa kohti keskustaa ja pääsee 10km päähän, voi sieltä keskustasta poispäin laajentua ihan eri tavalla työpaikat jos on kerran pakko matkustaa tunti...dä.
 
Toi keskustelu julkisen liikenteen toimivuudesta on täyttä utopiaa ja rajoittaisi monien ihmisten elämää aivan tarpeettomasti. Millä jotain koiriakin kuskaat dösällä yhtään mihinkään tai käyt mökillä tai jossain kansallispuistossa vaeltamassa tai kanootilla/veneellä pitkin poikin järven selkää? Siinä saa olla kuitenkin jatkuvasti vuokra- tai laina-auto alla jos meinaa yhtään missään käydä. Elämää on myös sen kodin ja työpaikan ulkopuolella.
 
Kun nuo linhaukset selviävät niin tässä on tulevaisuuden tila-auto...
 

Liitteet

  • 0252F4B9-81F8-4906-BF5F-5BCED3E7807B.jpeg
    0252F4B9-81F8-4906-BF5F-5BCED3E7807B.jpeg
    66,9 KB · Luettu: 108
Norjassa kun noita sähköautoja alkaa aika lailla olemaan, niin onko siellä jo keksitty liikenteen verotuksen pyörä uudelleen? Tiettävästi polttonesteiden veroaste oli vähintään Suomea vastaavalla tasolla ainakin hinnoista päätellen.
Eivät vielä veroita sähköautoja. Porukka ostaa niitä koska välttää verot ja tietullit.
 
Kyllähän tuo muuttaminen lähemmäs työpaikkaa käy mielessä, mutta asuntojen hinnat kyllä myös alkaa olemaan jo todella korkeita. Tästä vain mielessä, että kenelle tätä yhteiskuntaa suunnitellaan. Työntekijöille vaiko poliitikoille, superrikkaille ja työttömille. Perheellisille työssäkäyville kansalaisille, joiden auton käyttö on lähes pakollista ei ainakaan.

Tämä on niin totta, erityisesti PK seudulla asuntojen hinnat alkavat olla niin tähtitieteellisiä, että perhekokoinen asunto on perusduunarille mahdollista vain bussiyhteyksien (lähes) ulottumattomissa.
Jos oikeasti alkavat rokottamaan töihin ajosta tuollaiset bensaverot, niin saisi valtio kyllä antaa jotain kymppitonnin lahjakortteja sähköauton ostajille. Jos muutenkin näin kalliissa maassa verotetaan ihmiset kuoliaaksi ajamaan jollain turvattomalla vanhalla pommilla, niin miten ihmeessä kuvittelevat että yhtääkkiä kaikki menee ja ostaa min. 20-30 tonnin sähköautot. Ja tuskin niilläkään ajo tulee olemaan ilmasta.
 
Perjantaina tihkuu jotain tietoa ja lopulliset päätökset paljastuvat (ehkä) syksyllä 2021

Trafi on kummallinen laitos. Lähtökohtaisesti se näyttää vain keräävän veroja ja toteuttavan tulonsiirtoja tietyille eturyhmille vaikka siitä halutaan antaa toisenlainen kuva.
Eikö kaikille olisi parempi, että verottaja keräisi verot yhteen paikkaan, jolloin selvittäisiin pienemmällä byrokratialla.
Jos jollain on tiedossa edes yksi asia, jota Trafi tekee valtion, –eli tavallisten ihmisten hyväksi– jonka luulisi olevan sen päätarkoitus, niin kertokoon. Itse en toistaiseksi ole sellaista löytänyt.
 
Menin itsekin tänään junalla. Juna jäätyi 10km kuluttua Hämeenlinnaan, ja yli tunti siinä meni, että jäätyneet vaunut irrotettiin ja jatkettiin lyhyemmällä pätkällä matkaa. Autolla olisi ollut jo perillä, mutta olin junalla sitä menossa hakemaan huollosta... Prkl :whistling:
 
Kyllähän tuo muuttaminen lähemmäs työpaikkaa käy mielessä, mutta asuntojen hinnat kyllä myös alkaa olemaan jo todella korkeita. Tästä vain mielessä, että kenelle tätä yhteiskuntaa suunnitellaan. Työntekijöille vaiko poliitikoille, superrikkaille ja työttömille. Perheellisille työssäkäyville kansalaisille, joiden auton käyttö on lähes pakollista ei ainakaan.

Poliitikot voisivat aloittaa tämän yksityisautoilun vähentämisen vaikkapa poistamalla valtion maksamat taksikortit kaikilta kansanedustajilta hehän voisivat näyttää esimerkkiä siinä miten yksityisautoilua vähennetään. Myös kaikki parkkipaikat eduskuntatalon lähellä pitää laittaa betoniporsaita täyteen, jotta kansanedustajien liikkumista eduskuntaan hankaloitetaan omalla autolla muuten on riski, että laiskottelevat eivätkä ala käyttää julkisia ja polkupyörää. Jos eduskunnassa ollaan sitä mieltä, että tämä vaikeuttaminen toimii hehän voisivat aloittaa sen itsestään. :hmm:
 
Onhan tuo helppo homma, jos työaika on se 8-16, eikä mitään ylimääräistä roudattavaa tai hoidettavaa ole. Ja tietty että se julkinen kulkee sopivasti vierestä. Meneppä siinä asiakkaalle tikkaat ja pari pakkia mukana. Ehkä 20 vuoden päästä ne kulkee jollain dronella. Sähköistymistä tapahtuu jatkuvasti enemmän. Alkaa noilla plugareilla jo pääsemään sähköllä normiajot kaupungilla. Eipä tuo 10 pinnaa bensan hintaan vielä ratkaise mitään mihinkään suuntaan. Sen verran hinta keikkuu viikon sisään useasti.
 
IL-selvitys: Uusi eduskunta pani heti haisemaan 46 000 eurolla - lyhyin taksimatka 200 metriä: ”Olen tullut Helsinkiin tekemään töitä enkä kävelemään”

Iltalehden selvityksen mukaan kuusi kansanedustajaa teki yli 1 000 euron taksilaskun ennen kuin hallitusta oli edes muodostettu. Lyhyin matka oli 200 metriä ja se kesti vain minuutin.
Matkustussäännön mukaan kansanedustajat voivat eduskuntatyöhön liittyvissä tehtävissä käyttää taksia eduskunnan kustannuksella silloin, kun muun julkisen kulkuneuvon käyttäminen aiheuttaisi tarpeetonta ajanhukkaa tai olisi muutoin hankalaa.
Kansanedustajat voivat käyttää taksia pääkaupunkiseudulla rajattomasti, kunhan yksittäinen matka ei ole enempää kuin 70 euroa.
Paljon taksia käyttäneiden kansanedustajien matkat ovat silmiinpistävän lyhyitä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Perjantaina tihkuu jotain tietoa ja lopulliset päätökset paljastuvat (ehkä) syksyllä 2021

Ihan sairas ajatus, että paskan palvelun parantamisen sijaan pitää alkaa rajoittamaan kilpailevia vaihtoehtoja, että saadaan ihmiset käyttämään sitä paskaa palvelua. Ruuhkauttaminen ihan ensialkuun kuulostaa siltä, että sen jäljelle jäävän liikenteen päästöt tulevat nousemaan. Ja hyvinvointi yhteiskunnassa nousee, kun kansalaiset käyttävät paikasta toiseen siirtymiseen 10 tuntia viikossa enemmän.

Nyt ollaan menossa niin perse edellä puuhun, kuin vain voi. Itse istun edelleen mieluummin tunnin yksin autossa, kuin täpötäydessä julkisen liikenteen kulkuneuvossa. Ihan vaikka periaatteesta. Kun vielä ajan sähköllä, niin ei kauheasti pistä sydämessä.
 
Jotain uutta tietoa tihkuu, vaikkei noista nyt vielä irtoa mitään käytännön toimenpiteitä eli tukisummia tms:


Mutta miten se aikataulu tälle nollapäästö suunnitelmalle. Jos oikeasti meinaavat pakottaa bensa-autot kokonaan pois liikenteestä ennenkuin meillä on edullisia jokaisen kukkarolle sopivia sähköautoja niin ei hyvä heru. Köyhiä bensa-autoilijoita ei voi alkaa rankaisemaan ennenkuin on saatavilla perheauto kokoisia Dacian hintaisia (noin 10tEUR) uusia sähköautoja joissa range riittää meidän pitkien etäisyyksien maassa ajamaan yli 400km myös -35 asteen pakkasessa. Ja tämän akkutekniikan tulisi olla myös kestävää, eli kun auto on 100tkm ajettu ja 10-vuotias, niin sillä voi edelleen lähteä turvallisesti ajamaan lapissa korpitaipaleita.

Kaupunkipyöritykseen nykyinen sähkötekniikka on ihan ok, mutta välillä mietin tuleeko uusia akkuteknisiä läpimurtoja ikinä. Ja sitten niitä akkuihin tarvittavien malmien saatavuus ja eetiset ongelmat

 
Mutta miten se aikataulu tälle nollapäästö suunnitelmalle. Jos oikeasti meinaavat pakottaa bensa-autot kokonaan pois liikenteestä ennenkuin meillä on edullisia jokaisen kukkarolle sopivia sähköautoja niin ei hyvä heru. Köyhiä bensa-autoilijoita ei voi alkaa rankaisemaan ennenkuin on saatavilla perheauto kokoisia Dacian hintaisia (noin 10tEUR) uusia sähköautoja joissa range riittää meidän pitkien etäisyyksien maassa ajamaan yli 400km myös -35 asteen pakkasessa. Ja tämän akkutekniikan tulisi olla myös kestävää, eli kun auto on 100tkm ajettu ja 10-vuotias, niin sillä voi edelleen lähteä turvallisesti ajamaan lapissa korpitaipaleita.

Kaupunkipyöritykseen nykyinen sähkötekniikka on ihan ok, mutta välillä mietin tuleeko uusia akkuteknisiä läpimurtoja ikinä. Ja sitten niitä akkuihin tarvittavien malmien saatavuus ja eetiset ongelmat

Tämähän se juuri on. Kun katsoo millä kouluihin tai päiväkotiin vievät perheet kulkee, niin yleensä se on 5-15 vuotta vanha tila-auto, farmari tai katumaasturi, joissa on riittävästi tilaa lapsiperheen tarpeisiin. Autojen arvo on siis useimmiten 5-20k€ välillä. Tällä hetkellä ei ole edes käytettynä tarjolla mitään näillä spekseillä. Uutena ei saa kuin katumaasturia eli farkkua tai tila-autoja ei ole edes sähköisenä vielä markkinoilla ja sen mitä haistellut, niin VW farmarista on tulossa premium-malli todella kovalla hinnalla (~60k€ oma mutuarvio). Miten näitä sitten jalkautetaan näille perheille? Ei mitenkään ainakaan tällä hetkellä, eli meillä on edessä vähintään 10 vuotta ennen kuin käytetyt sähköautot alkavat edes yleistyä tuossa hintaluokassa.

Edit. Ainoa keino nopeuttaa siirtymää on subventoida sähköautoja rajusti lyhyellä aikavälillä ja nostaa verotusta myöhemmin.
 
Edit. Ainoa keino nopeuttaa siirtymää on subventoida sähköautoja rajusti lyhyellä aikavälillä ja nostaa verotusta myöhemmin.

Aivan. On täydellinen hyvinvointivaltion itsemurha nostaa verot nyt! Tarkoittaisi että sadat tuhannet perheet miettisivät että kantsiiko enää mennä töihin lainkaan kun palkka menee vain siihen kun pääsee ajaa sinne töihin. Kyllä sillä tehtaan johtajalla on varaa Teslaan tai sähkö-Audiin jolla ajaa lappiin. Minunkin pomoilla on Teslat, mutta heidän vuosipalkka onkin reilu miljoona.

Sitten voi nostaa verot kun kansalla oikeasti on varaa valita, että ajaako bensalla vai sähköllä. Sitten kun autoliikkeiden vaihtoautohallit ovat täynnä vähänajettuja sähköautoja alta kymppitonnin. Ja akkutekniikan olisi tosiaan syytä olla luotettavalla tasolla, koska 6000EUR käytetty sähköauto ei köyhää paljoa innosta jos siihen on tulossa yli 20.000 EUR akkuremontti. Samalla tavalla kun nyt voit käydä ostamassa 6 tonnilla käytetyn korealaisen vähänajetun bensa-auton ja tiedät ihan tarkkaan että seuraavat 200tkm tulevat olemaan luotettavia ja vain halpoja kuluvia osia vaihdetaan.

Julkiseen liikenteeseen liittyen:
Miten tosiaan perheelliset ihmiset pakotetaan hylkäämään oma auto ja siirtymään julkiseen? Töihin pitää mennä aamulla, mutta sitä ennen jättää lapset tarhaan. Sama toisinpäin iltapäivällä kun mennään töistä kotia. Helsingissä jos asuu yhtään kauempana työpaikasta, niin julkisilla menee helposti 1-1½ tuntia suuntaansa töihin. En viitsi edes katsoa paljonko tulisi lisää aikaa jos käy matkalla päiväkodin kautta kääntymässä. Se on mahdoton yhtälö toteuttaa, jos työpäivä on kahdeksan tuntia verstaalla.
 
Julkiseen liikenteeseen liittyen:
Miten tosiaan perheelliset ihmiset pakotetaan hylkäämään oma auto ja siirtymään julkiseen? Töihin pitää mennä aamulla, mutta sitä ennen jättää lapset tarhaan. Sama toisinpäin iltapäivällä kun mennään töistä kotia. Helsingissä jos asuu yhtään kauempana työpaikasta, niin julkisilla menee helposti 1-1½ tuntia suuntaansa töihin. En viitsi edes katsoa paljonko tulisi lisää aikaa jos käy matkalla päiväkodin kautta kääntymässä. Se on mahdoton yhtälö toteuttaa, jos työpäivä on kahdeksan tuntia verstaalla.
Jep. Oma työmatka julkisella 1h20min-1h30min. Autolla 22min. Paljon saa olla ruuhkaa, ennen kuin julkinen houkuttelee.
 
Tuntuu siltä, että mennään nykyisillä tuilla mitä on. Jos ei muutosta tapahdu niin aletaan nostamaan bensan jne. veroja.
 
Huomautus - offtopic, väärä ketju ja alue maahanmuuttojutuille
Ei Norja ole ainut avokätisiä sähköauton hankintatukia maksava maa. Suomeen nähden kehitysmaa Virokin maksaa 5000 euroa hankintatukea.

Mutta niillä on varaa. Viron talous on viimeaikoina kasvanut kohisten. Työttömyys Euroopan pienimpiä. Teollisuus kukoistaa. Moni virolainen ei enää etsi parempaa tienestiä Suomesta, koska hänen kotimaassaankin palkat kohta samaa tasoa ja eläminen niin paljon halvempaa (tästä on ollut paljon uutisia viimeaikoina). Viro ei ota yhtään pakolaisia, eli elintasopakolaisuus ja hyysääminen on käytännössä nolla, mistä tuleekin miljardiluokan säästöt. Maahanmuutto kustantaa pelkästään miljardeja vuodessa Suomelle, eli täysin turha menoerä ja taakka köyhälle maalle. Lasketaan vaikka kymmenen vuoden ajalta maailmanhalaamisen kulut, jos nuokin rahat jaettaisiin kansalaisille, niin jokaiselle suomen perheelle olisi varaa antaa ilmaiseksi yli kymppitonnin auto.
 
Hei, rahaa tarvitaan ja me autoilijat mielellään maksetaan! Kuten varmasti monella muullakin auto on lähinnä hupiajelua varten hankittu joten kuuluuhan sitä verottaa. Kauppakassit perheelle voi vaimo vetää mukanaan tuolla hangessa samalla työnnellen lasta vaunuissa. Sisulla prkl.

Turha esim. niitä vanhempiakaan on käydä moikkaamassa. Jos ei Teams kokous riitä niin on jossain vikaa. Harrastuksetkin on roskaa ja ne voi lopettaa. Ulos vaan lenkille ja kuntosalin voi korvata vaikka jollain kivenmurikalla pihalla.
 
Niitä joita kiinnostaa palautteen antaminen viime päivinä esillä olleesta "fossiilittomasta tiekartasta" suoraan ministeriöön, niin ohesta löytyy linkki. Vastausaikaa on helmikuun 19. päivään asti:

 
Niitä joita kiinnostaa palautteen antaminen viime päivinä esillä olleesta "fossiilittomasta tiekartasta" suoraan ministeriöön, niin ohesta löytyy linkki. Vastausaikaa on helmikuun 19. päivään asti:


Saahan sitä antaa palautetta, tai tehdä kansalaisaloitteen. Hanurinsa noilla pyyhkivät jokatapauksessa kuten aina tähänkin mennessä.

Siis hyvä että voi antaa palautetta muodossa tai toisessa, vielä kun voisi jotenkin vaikuttaa asioihin, mutta eihän nyt suomessa sellainen onnistu.
 
Nopeiten esim. sähköautojen määrää saataisiin suomessa nostettua jos polttoaineverotuksella kerätyt miljardit korvamerkittäisiin sähköverkon ja latauspisteiden rakentamiseen ja erilaisiin tukiin jolla helpotetaan sähköautojen hankkimista. Tällöin kansa saataisiin rahoittamaan sähköautojen lisääntyminen autoilemalla bensa ja dieselautoilla. Ongelma vain on tässä se, että jos näin tehtäisiin virkamiehet, jotka ovat tottuneet varmoihin etuihinsa, joita isolta osin on vuosikymmenien ajan rahoitettu autoverotuksen miljaderilla joituisivat pärjäämään ilman näitä miljardeja, joista järjestelmä on tullut riippuvaiseksi. Julkisensektorin suurin menoerä kun on palkkakulut, jonka potin rahoittaminen vaikeutuisi huomattavasti jos kaikki autoiluverotuksen miljardit kohdistettaisiin sähköautojen määrän edistämiseen.
 
Saahan sitä antaa palautetta, tai tehdä kansalaisaloitteen. Hanurinsa noilla pyyhkivät jokatapauksessa kuten aina tähänkin mennessä.

Siis hyvä että voi antaa palautetta muodossa tai toisessa, vielä kun voisi jotenkin vaikuttaa asioihin, mutta eihän nyt suomessa sellainen onnistu.

Äänestämällä voi vaikuttaa.
Toivottavasti seuraavaksi kansa äänestää järjellä, vaikka kuinka demarit lupaisivat eläkeläisille satasia ja vasemmisto työttömille perustuloa.
 
On siellä reilut parikymmentä palautetta jo. Ihan asiallisia tekstejä.

Kyllä, lukaisin palautteet eikä niissä moittimista.

Äänestämällä voi vaikuttaa.
Toivottavasti seuraavaksi kansa äänestää järjellä, vaikka kuinka demarit lupaisivat eläkeläisille satasia ja vasemmisto työttömille perustuloa.

Oma luottamus poliitikkoihin ja byrokraatteihin on melko tasan nolla. Äänestämässä käyn toki.
 

Vähän jää sellainen fiilis näistä, että ensivaiheessa käytetään jo olemassa olevia keinoja, jotka sitten syksyllä havaitaan riittämättömiksi, jotta voidaan nostaa entisiä maksuja ja ottaa jokin uusi ruuhka- tkm km-maksu käyttöön?
 
Kyllähän liikenteen saa loppumaan kun vaan hintoja nostaa tarpeeksi, mutta mitä sitten kun kenelläkään ei ole varaa käydä töissä eikä harrastuksissa? Melkoinen massa työttömyys tulee kyllä.
 
Kyllähän liikenteen saa loppumaan kun vaan hintoja nostaa tarpeeksi, mutta mitä sitten kun kenelläkään ei ole varaa käydä töissä eikä harrastuksissa? Melkoinen massa työttömyys tulee kyllä.

Jep, loppuu kyl työnteko jos sitä pitää harrastemielellä tehdä... Onhan se hyvä tietysti, että päästöjä vähennetään ja niin, mutta ovatkohan mahtaneet miettiä kotimaan matkailua ja autoilun ympärillä pyörivää työllisyyttä mitenkään? Autoala työllistää 50 000, kotimaan matkailusta en tiedä, mutta tuskin monetkaan paikalliset matkakohteet ovat julkisten äärellä...

Pahimmillaan autoilun kallistuminen tietää myös erilaisten paikallisten harrasteiden loppumista, ainakin lapsilta. Sillä auto on aika ylivoimainen kulkine kuskata muksuja ja välineitä eri harrasteisiin ympäri kaupunkia.

Noh, hyvä se tässä on kauhukuvia maalata, ehkä sitä on täysin väärässä ja tuolta tulee sellaiset tuet, että polttis on kalliimpi hankkia kuin sähköauto ja piakkoin huomaa itsekin ajavansa sähköautolla.
 
Jep, loppuu kyl työnteko jos sitä pitää harrastemielellä tehdä... Onhan se hyvä tietysti, että päästöjä vähennetään ja niin, mutta ovatkohan mahtaneet miettiä kotimaan matkailua ja autoilun ympärillä pyörivää työllisyyttä mitenkään? Autoala työllistää 50 000, kotimaan matkailusta en tiedä, mutta tuskin monetkaan paikalliset matkakohteet ovat julkisten äärellä...

Pahimmillaan autoilun kallistuminen tietää myös erilaisten paikallisten harrasteiden loppumista, ainakin lapsilta. Sillä auto on aika ylivoimainen kulkine kuskata muksuja ja välineitä eri harrasteisiin ympäri kaupunkia.

Noh, hyvä se tässä on kauhukuvia maalata, ehkä sitä on täysin väärässä ja tuolta tulee sellaiset tuet, että polttis on kalliimpi hankkia kuin sähköauto ja piakkoin huomaa itsekin ajavansa sähköautolla.
Ja kun tosiaan suomen liikenteen päästöillä ei ole maailman mittakaavassa mitään väliä. Ymmärrän että kaikkien pitää tehdä osansa, mutta ei kukaan suomen esimerkkiä kuitenkaan katso eikä maailma lopu vaikka suomessa ensin odotettaisiin että muualla maailmassa sähköautot on kehittyneet tarpeeksi ja niitä tehdään isoja volyymeitä niin saataisiin niitä täälläkin halvalla.

Näin saisi homman hoidettua kyllä ihan järjellisessä ajassa ja samalla pitää talouden pyörimässä. Nyt kun pitää idioottina olla kaikessa kalliissa ja hankalassa eturintamalla niin tuhotaan talous ja loputkin rippeet hyvinvointivaltiosta.

Autoilla on saastutettu täällä jo kymmeniä vuosia, jos nyt otettaisiin 10v aikalisä niin sillä ei kyllä olisi niin minkäänlaista vaikutusta mihinkään.
 
Ja kun tosiaan suomen liikenteen päästöillä ei ole maailman mittakaavassa mitään väliä. Ymmärrän että kaikkien pitää tehdä osansa, mutta ei kukaan suomen esimerkkiä kuitenkaan katso eikä maailma lopu vaikka suomessa ensin odotettaisiin että muualla maailmassa sähköautot on kehittyneet tarpeeksi ja niitä tehdään isoja volyymeitä niin saataisiin niitä täälläkin halvalla.

Näin saisi homman hoidettua kyllä ihan järjellisessä ajassa ja samalla pitää talouden pyörimässä. Nyt kun pitää idioottina olla kaikessa kalliissa ja hankalassa eturintamalla niin tuhotaan talous ja loputkin rippeet hyvinvointivaltiosta.

Autoilla on saastutettu täällä jo kymmeniä vuosia, jos nyt otettaisiin 10v aikalisä niin sillä ei kyllä olisi niin minkäänlaista vaikutusta mihinkään.

Jep, mitä tulee pelkkään liikenteen päästöihin niin Kiina suoltaa pihalle parissa minuutissa saman verran mitä Suomen liikenteeltä tulee vuodessa...

Mutta mielenkiinnolla odottaa, mitä nuo kannustimet ovat. Nythän esim etanolikonversio on 1.1.2007 vanhemmille autoille, eli 14v ikäisille, joiden käyttöikä on enää kuutisen vuotta. Tuo etanolikonversio tulisi sallia uudempiin, jotta siitä useampi kiinnostuisi ja sillä olisi jotain vaikutusta.
 
Autoilun järjetön kallistuminen suomessa tulee kyllä takuuvarmasti aiheuttamaan lieveilmiöitä. Esim. rakennusalalla, jossa oma auto on välttämätön, koska työkohteet ympäri suomea suomalaiset duunarit korvautuvat nopeasti virolaisilla, venäläisillä ja puolalaisilla duunareilla entistäkin enemmän. Ulkomaalaisten duunareiden autot on rekisteröity ulkomaille ja kulut maksetaan ulkomaan taksoissa. Tällöin myös työehdotkin voivat olla heikommat, jolloin he tulevat firmoille halvemmaksi kuin Suomalaiset duunarit.

Jos Suomalaiselle duunarille pitää firman maksaa joka kuukausi kaikkia korvauksia palkan päälle 2000€ kuussa, että autoilun aiheuttamat kulut tulevat katetuksi, mutta puolalaisille ja virolaisille ei niin on selvää ketä työmaalle palkataan. Sitten kun työvoima on pääasiassa ulkomaalaista ammattiliitot eivät enää kykene vaatimaan korotuksia autoilun kulujen aiheuttamiin taksoihin, jolloin ne alkavat mennä yhä enemmän duunarin omasta pussista sen sijaan, että ne maksettaisiin kulukorvauksilla. Tämän jälkeen suomalaisille duunareille syntyy kannuste lopettaa kokonaan työnteko kun kulut järjestelmän pyörittämiseen maksatetaan pääasiassa heillä.
 
^ Samaa nyt miettynyt, että maksatetaanko sähköautojen hankintatuet vanhojen autojen omistajilla?
 
Jotain uutta tietoa tihkuu, vaikkei noista nyt vielä irtoa mitään käytännön toimenpiteitä eli tukisummia tms:

Typeryys ja idealismi ovat jo tarpeeksi ikäviä juttuja, mutta tämähän menee ihan eri tasolle. Kyseessä on terrori ja rikollinen vehkeily yhteiskunnan tuhoamiseksi.
 
Tässäkin lopussa hieman outo ehdotus
Harakka ja Mikkonen korostivat, että pikkuhiljaa vähäpäästöisemmät autot tulevat markkinoilla edullisemmiksi ja näin saataville yhä useammalle. Mikkonen ehdotti myös mahdollisuutta maksaa sähköauto erissä ja muistutti, että sähköautolla ajaminen on jo nyt edullisempaa kuin polttoaineen maksaminen.
Kyllähän nytkin varmaan suurin osa uusista autoista ostetaan jonkinlaisella osarilla? Vai valtioko veisi pankkien bisnestä ja takaisin lainan sähköautoon?
 
Tässäkin lopussa hieman outo ehdotus

Kyllähän nytkin varmaan suurin osa uusista autoista ostetaan jonkinlaisella osarilla? Vai valtioko veisi pankkien bisnestä ja takaisin lainan sähköautoon?
Toi Mikkonen on aivan kujalla mitä maailmassa tapahtuu.
 
Tässäkin lopussa hieman outo ehdotus

Kyllähän nytkin varmaan suurin osa uusista autoista ostetaan jonkinlaisella osarilla? Vai valtioko veisi pankkien bisnestä ja takaisin lainan sähköautoon?

”Syksyllä arvioidaan, onko hallituksen päätettävä lisätoimista. Jos siis muut toimet eivät tehoa, hallitus voisi päättää uudesta veromallista ja fossiilisten polttoaineiden kansallisesta päästökaupasta.”

Eli tässä annetaan huimat 6kk aikaa katsoa, kääntyykö päästöjen kehityssuunta koronan runteleman talouden ja työllisyyden aikana?

Tuo ei taida olla muuta kuin näennäinen kädenojennus/porkkana vain jotta syksyllä voidaan todeta, etteivät keinot riittäneet, joten km-maksu on laitettava vireille.

Mitääm puhetta ei ole ollut käyttövoimaverojen poistosta ja kun samaan aikaan puhutaan, ettei polttoaineen hinta nousisi; tarkoittanee se varmaan vuosittain maksettavan ajoneuvoveron nostoa?

Harhaisina kuvittelevat tuon jotenkin olevan päästöohjaava, mitä se ei ole:

1. Nissan CO2 178gr/km * 5 tkm/a= 890kg/a co2 päästö
2. Prius CO2 89gr/km * 20 tkm/a= 1780kg/a co2 päästö

1. ajoneuvovero 250€/a
2 —— 150€/a

Kumpi lie tuottaakaan enemmän päästöjä vuodessa...
 
”Syksyllä arvioidaan, onko hallituksen päätettävä lisätoimista. Jos siis muut toimet eivät tehoa, hallitus voisi päättää uudesta veromallista ja fossiilisten polttoaineiden kansallisesta päästökaupasta.”
Eli tässä annetaan huimat 6kk aikaa katsoa, kääntyykö päästöjen kehityssuunta koronan runteleman talouden ja työllisyyden aikana?
Tuo ei taida olla muuta kuin näennäinen kädenojennus/porkkana vain jotta syksyllä voidaan todeta, etteivät keinot riittäneet, joten km-maksu on laitettava vireille.
Päätökset siirrettiin syksyyn, koska kuntavaalit tulossa ja mikään hallituspuolueista ei uskalla koskea autoilun verotukseen ennen niitä.
 
Mutta mielenkiinnolla odottaa, mitä nuo kannustimet ovat. Nythän esim etanolikonversio on 1.1.2007 vanhemmille autoille, eli 14v ikäisille, joiden käyttöikä on enää kuutisen vuotta. Tuo etanolikonversio tulisi sallia uudempiin, jotta siitä useampi kiinnostuisi ja sillä olisi jotain vaikutusta.

Tämä etanoli-konversion salliminen uudempiin ei ole kiinni Suomen viranomaisesta, vaan EU-direktiivistä joka vaatii uudempien autojen etanolikonversion tekemiseksi tyyppihyväksyntäpäästöjä vastaavat mittaukset. Samoin ongelmana on se, että etanoli-konversiota ei ainakaan nykyisellä teknologialla voi tehdä suoraruiskutuksella varustettuihin autoihin. Vaikkakin näitä löytyy jotain ihan tehdasvalmisteisia mallejakin (Useimmiten Brasilian markkoinoiden malleja sekä Saabin Biopowerit)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 698
Viestejä
4 563 033
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom