- Liittynyt
- 23.10.2016
- Viestejä
- 888
Ei taida olla helppoa ratakaisua tähän nollapäästö suunnitelmaan luvassa.
Autoveron poisto ei ole enää niin oleellista, koska nykyään ei paljoa autoveroa enää makseta, kun plug-in laitteilla CO2 certfiointi pieni ja tämän mukaan autovero minimaalinen. Jos uusia autoja halutaan liikenteeseen, niin kaikkia veroja alas jotta ihmisten ostovoima kasvaa. Vasemmistohallitus tekee nyt juuri päinvastoin.
Ajoneuvovero on todella hankala, koska autojen todelliset CO2 päästöt eivät todellakaan ole sitä mitä sinne tyypikilpeen on kaiverrettu ja ihmisten ajosuorite erillainen. On väärin laskuttaa iso vuosittainen maksu vain jos auto seisoo pihalla eikä siten saastuta lainkaan.
Iso vanha painava automaattivaihteinen auto, joka kuluttaa kaupungissa 20 litraa satkulle, meneekin maantiellä alta kympin, eli saman mitä uusi iso plugin-hybridi-SUV kuluttaa. Mutta siinä vanhassa "viralliset" CO2 päästöt ovat melkein 300grammaa kun hypirillä 30g.
CO2 pohjainen laskutus ei ole hybridiaikaudella lainkaan reilu, koska on niin monesti todettu että vaikka paperissa lukee kulutuksena ~1-2l/100km, niin akku tyhjänä maantiellä todellinen kulutus onkin 7-10.
Puhdas sähköautotekniikka sopii lähinnä kaupunkiin ja lyhyille matkoille. WLTP kulutus suosii sähköautoa koska siinä pyöritään paljon kaupungissa hidast ajoa. Sähköauto jolla WLTP +300km tyhjentää akun noin sadassa kilometrissä, kun lähdetään ajamaan moottoritienopeutta. Kiva mennä mökille kun lataat autoa neljä kertaa. Toivottavasti tulee jokin akkutekninen läpimurto että saadaan range ylös, mutta olen pessimistinen.
Tyhmää muuten puhua mistään nollapäästö liikenteestä, koska ei se sähkö synny tyhjästä. Tuulivoimalat maksaa julmetusti valmistaa ja pystyttää ja tuottavat vain minimaalisesti sähköä.
Autoveron poisto ei ole enää niin oleellista, koska nykyään ei paljoa autoveroa enää makseta, kun plug-in laitteilla CO2 certfiointi pieni ja tämän mukaan autovero minimaalinen. Jos uusia autoja halutaan liikenteeseen, niin kaikkia veroja alas jotta ihmisten ostovoima kasvaa. Vasemmistohallitus tekee nyt juuri päinvastoin.
Ajoneuvovero on todella hankala, koska autojen todelliset CO2 päästöt eivät todellakaan ole sitä mitä sinne tyypikilpeen on kaiverrettu ja ihmisten ajosuorite erillainen. On väärin laskuttaa iso vuosittainen maksu vain jos auto seisoo pihalla eikä siten saastuta lainkaan.
Iso vanha painava automaattivaihteinen auto, joka kuluttaa kaupungissa 20 litraa satkulle, meneekin maantiellä alta kympin, eli saman mitä uusi iso plugin-hybridi-SUV kuluttaa. Mutta siinä vanhassa "viralliset" CO2 päästöt ovat melkein 300grammaa kun hypirillä 30g.
CO2 pohjainen laskutus ei ole hybridiaikaudella lainkaan reilu, koska on niin monesti todettu että vaikka paperissa lukee kulutuksena ~1-2l/100km, niin akku tyhjänä maantiellä todellinen kulutus onkin 7-10.
Puhdas sähköautotekniikka sopii lähinnä kaupunkiin ja lyhyille matkoille. WLTP kulutus suosii sähköautoa koska siinä pyöritään paljon kaupungissa hidast ajoa. Sähköauto jolla WLTP +300km tyhjentää akun noin sadassa kilometrissä, kun lähdetään ajamaan moottoritienopeutta. Kiva mennä mökille kun lataat autoa neljä kertaa. Toivottavasti tulee jokin akkutekninen läpimurto että saadaan range ylös, mutta olen pessimistinen.
Tyhmää muuten puhua mistään nollapäästö liikenteestä, koska ei se sähkö synny tyhjästä. Tuulivoimalat maksaa julmetusti valmistaa ja pystyttää ja tuottavat vain minimaalisesti sähköä.