Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Iso-Britannia yllätti kyllä kuinka paljon se aikaisti polttomoottorilla varustettujen autojen kieltoa. Erittäin vihreä kanta heiltä tässä asiassa. Onkohan Suomeen tuo edes mahdollista vai jokin EU-direktiivi joka estää uusien polttisten kieltämisen?

"Iso-Britannia tulee kieltämään uusien polttomoottoriautojen myynnin jo vuonna 2030, vaikka alkuperäinen tavoite oli vuosi 2040. Pääministeri Boris Johnson vahvisti asian tiistaina."

Siis miten tämä on vihreä kanta?! Ehkä paikallisesti mutta eikö nuo sähkötoimiset laitteet ole ihan yhtä pahoja, ellei pahempiakin luonnon raiskaajia.
 
Sitä varmaankin. Jokainen auto saa sirun ja siru leimataan aina checkpointilla että saa jatkaa matkaa. Lasku tulee sitten parin kuukauden välein.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Tarkoittaneeko tämä nyt sitä, mitä se Berner kaavaili, että tiestö myydään sijoitusyhtiölle ja kilometrejä myymään tulevat operaattorit, aivan kuin puhelinminuutteja?


TMFG Oy on valtion omistuksessa oleva yritys aivan kuten esim. lennonjohtopalveluja tuottava ANS-Finlandkin.
 
Lasketaankohan nuo uudehkot MHEV autot hybrideiksi eli saisiko niitä myydä senkin jälkeen kun polttomoottiautot kielletään? Jos näin olisi niin kiellolla ei olisi mitään merkitystä.

TMFG Oy on valtion omistuksessa oleva yritys aivan kuten esim. lennonjohtopalveluja tuottava ANS-Finlandkin.

Nuo ovat valtion omistuksessa kunnes joku talousviisas keksii että yhden vuoden budjetin saa näyttämään hyvältä myymällä.
 
Tottakai ne lasketaan, tämähän on yhtä kissa ja hiirileikkiä ollut jo vuosikausia.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Joo, on se melko kummallista, että toisissa asioissa mennään etunenässä ja taas autoverohommeleissa kyllä hannataan vastaan täysillä.

Normi suomalaista vatulointia, on joku hemmetin soteuuistakin hierottu 15 vuotta eikä sekään etene mihinkään. Vaikka tietenkin taustalla on aina se että joku muu taho hyötyy tavalla tai toisella, niin mikään ei mene maaliin. Muualla maailmalla isojakin linjoja vedetään päivissä tai viikoissa parhaimmillaan.

Noh, nyt joulukuussahan pitäisi jotain uutta kuulua rintamalta. Odotukset ei kyllä ole kovin korkealla.
 
Joo, on se melko kummallista, että toisissa asioissa mennään etunenässä ja taas autoverohommeleissa kyllä hannataan vastaan täysillä.
Eihän tuo mikään salaisuus ole, valtion verotuloista kun on kyse niin eihän autoilun verotusta yksinkertaisesti voida alentaa. Autoilijoilta se raha otetaan joko pakolla tai väkisin. En nyt muista kuka oli, mutta ehdotettiinhan sitä tosissaan, että nykyisten verojen päälle olisi saatava jokin uusi rahastusmuoto, jolla voitaisiin sitten pitää tiestö kunnossa. Tai siis osa kyseisistä rahoista voitaisiin ainakin jonkin aikaa rahoittaa tiestön ylläpitoa, ennenkuin niille löytyisi parempaakin käyttöä.
 
Eihän tuo mikään salaisuus ole, valtion verotuloista kun on kyse niin eihän autoilun verotusta yksinkertaisesti voida alentaa. Autoilijoilta se raha otetaan joko pakolla tai väkisin. En nyt muista kuka oli, mutta ehdotettiinhan sitä tosissaan, että nykyisten verojen päälle olisi saatava jokin uusi rahastusmuoto, jolla voitaisiin sitten pitää tiestö kunnossa. Tai siis osa kyseisistä rahoista voitaisiin ainakin jonkin aikaa rahoittaa tiestön ylläpitoa, ennenkuin niille löytyisi parempaakin käyttöä.

Verot veks ja tietullit vaa tilalle kuten etelässäpäe:cool: Vihreet luulis lähtevän tuohon mukaan, vähentäis hyvin"turhaa" autoilua.
 
jahas Turus sitte tulos mielenkiintoisia maksuja:


Turun kokoisessa kaalikylässä aivan turhia toimenpiteitä, ruuhkaa ei käytännössä ole koskaan ja autolla pääsee vaivattomasti kauppatorin laidalle milloin tahansa, niin tuollaisten maksujen ja toimenpiteiden agenda on täysin poliittinen.

Nytkin syrjemmässä ajelee busseja, joissa on 2-3 ihmistä kyydissä, niin ei ole mitään tarvetta lisätä bussilinjoja tai tihentää vuorovälejä.
Joillain suosituimmilla väleillä vuorovälien ja linjojen optimointi on järkevää, mutta syrjäisempien alueiden ihmisten keräily bussilla on todella typerää.
 
Turun kokoisessa kaalikylässä aivan turhia toimenpiteitä, ruuhkaa ei käytännössä ole koskaan ja autolla pääsee vaivattomasti kauppatorin laidalle milloin tahansa, niin tuollaisten maksujen ja toimenpiteiden agenda on täysin poliittinen.

Nytkin syrjemmässä ajelee busseja, joissa on 2-3 ihmistä kyydissä, niin ei ole mitään tarvetta lisätä bussilinjoja tai tihentää vuorovälejä.
Joillain suosituimmilla väleillä vuorovälien ja linjojen optimointi on järkevää, mutta syrjäisempien alueiden ihmisten keräily bussilla on todella typerää.

Tuo sama taitaa olla kaavailuissa pks ja tampereel myös.

Kalliiksi muuttuu autoilu jos muita veroja ei helpoteta.
 
Tuo sama taitaa olla kaavailuissa pks ja tampereel myös.

Kalliiksi muuttuu autoilu jos muita veroja ei helpoteta.

No eihän muita veroja tietenkään voi helpottaa. Olisi epätasa-arvoista autottomia kohtaan, ja muiden kaupunkien asukkaita kohtaan, jotka ei olisi samanlaisen ryöstön kohteena. Tuo nyt on vasta suunnitelma.

Kyllähän suomessa verot maksimit pitää olla, kun päättäjät nyt on mitä on.
 
Kalliiksi muuttuu autoilu jos muita veroja ei helpoteta.

Tarkoitushan on siis tulevaisuudessakin kerätä sama määrä (tai mielellään enemmän) rahaa autoilijoilta kuin tänä päivänä, mutta pienemmällä ajosuoritteella, joten odottele vaan sitä kallistumista.
 
Nyt tosiaan alkaa tulla jo hinnastoja esiin, samat maksut muuten on tulossa Tampereen seudulle. Ei tarvitse noissa kaupungeissa jatkossa enää käydä vierailemassa.
 
Ilmastotalkoiden nimissä saa kyllä tehdä ihan mitä vaan, ja sitä ei saa kritisoida. Eihän näissä yhtälöissä ole ikinä mitään muuta kuin autoilun vähentäminen. Okei, selkeä tavoite, mutta pitäisikö kysyä miksi ihmiset autoilevat ja millä reiteilla? Kaikki harrastavat hupiajelua?
Miten ihmisten elämänlaadun ja ostovoiman heikentämisen vaikutukset paikalliseen talouteen?

Ei siinä mielestäni mitään, että kannustetaan välttämään turhaa autoilua. Se nyt onkin ihan eri kysymys, mikä on turhaa. Onko kaveriporukassa jonnekkin lähteminen ja ajanvietto turhaa? Tuleeko kokonnuttua ilman autoa joissain tapauksissa? Jos on asiaa näille maksuvyöhykkeille niin pitäisi valita julkinen liikenne? Selvä, mutta jos siihen menee puolikin tuntia pidempään niin se ei monesti ole vaihtoehto. Eihän tällaisilla ole mitään muuta vaikutusta suurimmalle osalle kuin autoilun kallistuminen. Jos sillä halutaan jotain kannustaa, niin hyvä on. Ylivoimaisesti suurin osa jatkaa ihan samaan malliin, mutta rahaa jää muuhun vähemmän. Aika yksinkertaisesti on vain niin paljon tärkeämpää.
 
Näitä juttuja lukiessa niin tuntuu että Suomi on aivan pihalla ja koittaa keksiä pyörää uudelleen.

Kai tämä jo nyt jossain maassa toimii, niin otetaan kopio sieltä?
 
Näitä juttuja lukiessa niin tuntuu että Suomi on aivan pihalla ja koittaa keksiä pyörää uudelleen.

Kai tämä jo nyt jossain maassa toimii, niin otetaan kopio sieltä?

Ruotsissa on "ruuhkamaksut" muutamassa kaupungissa, tosin esim. Tukholmassa autoilu on ilmaista sunnuntaisin. On hieman eri kokoinen kaupunki kuin Tampere tai Turku. Ruotsissa ei ole myöskään autoveroa ja vuosittainen ajoneuvovero on paljon pienempi.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Näitä juttuja lukiessa niin tuntuu että Suomi on aivan pihalla ja koittaa keksiä pyörää uudelleen.

Kai tämä jo nyt jossain maassa toimii, niin otetaan kopio sieltä?

Toimii mikä?

Päästöjen vähennys sähköautoilulla on toiminut hienosti esim. Norjassa.

Verojen keräys autoilusta toimii hyvin vaikka Singaporessa. Olettaisin, että siellä toimii myös joukkoliikenne, kun väestöntiheys on yli viisinkertainen Helsinkiin nähden.

Ongelma on kun pitäisi kerätä hirveästi veroja ja vähentää päästöjä samalla kun väestötiheys on 1/464 Singaporen vastaavasta. Ja se toinen ongelma, kun pitäisi olla "edelläkävijä" vaikka fiksumpaa olisi odottaa, että toimivia ratkaisuja pääsee muualla "sarjatuotantoon", jotta ei tarvitsisi maksaa aikaisen omaksujan oppirahoja tai huonoimmassa tapauksessa panostettua häviävään teknologiaan ja joutua tekemään investoinnit tuplana(vrt. HD-DVD-soittimen hankkiminen BluRayn sihaan).
 
Ilmastotalkoiden nimissä saa kyllä tehdä ihan mitä vaan, ja sitä ei saa kritisoida. Eihän näissä yhtälöissä ole ikinä mitään muuta kuin autoilun vähentäminen. Okei, selkeä tavoite, mutta pitäisikö kysyä miksi ihmiset autoilevat ja millä reiteilla? Kaikki harrastavat hupiajelua?
Miten ihmisten elämänlaadun ja ostovoiman heikentämisen vaikutukset paikalliseen talouteen?

Ei siinä mielestäni mitään, että kannustetaan välttämään turhaa autoilua. Se nyt onkin ihan eri kysymys, mikä on turhaa. Onko kaveriporukassa jonnekkin lähteminen ja ajanvietto turhaa? Tuleeko kokonnuttua ilman autoa joissain tapauksissa? Jos on asiaa näille maksuvyöhykkeille niin pitäisi valita julkinen liikenne? Selvä, mutta jos siihen menee puolikin tuntia pidempään niin se ei monesti ole vaihtoehto. Eihän tällaisilla ole mitään muuta vaikutusta suurimmalle osalle kuin autoilun kallistuminen. Jos sillä halutaan jotain kannustaa, niin hyvä on. Ylivoimaisesti suurin osa jatkaa ihan samaan malliin, mutta rahaa jää muuhun vähemmän. Aika yksinkertaisesti on vain niin paljon tärkeämpää.

Jep, kaikilla ei ole varaa(/halua) asua keskustassa. Liikenteen verotuksen uudistusten myötä ei ole varaa liikkua taajamasta/kehyskunnasta...

Tarvinneeko pian ihmetellä, miksei kaupunkeihin saada matalapalkka-alojen työntekijöitä...
 
Kukaanhan ei laittaisi kirjoja jonnekin perähikiälle, sukulaisen nurkkiin. Eihän...
Eikö tämä ole käytösssä eduskunnassa, kai sitten muillekkin.

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen puhuu itseään yhä syvempään suohon GPS-seurantajärjestelmän osalta, nyt myönnetään jo että "aikaa tarvitaan direktiivien muuttamiseen". Ilmeisesti viittaa esim. EU:n asettamaan GDPR-tietosuojadirektiiviin, josta kyseinen himmeli ei ikinä pääsisi läpi:


Lisäksi kyberturvayhtiön asiantuntija näkee autoilijoiden paikannustietojen keräämisessä valtavia tietosuojariskejä:


tämähän on jo rakennettu, odottamaan käyttöön ottoa. Pieni ohjelmistopäivitys vain tarvitaan.
 
Jos hyödynnettäisiin verotulojen hankinnassa nykyisiä järjestelmiä? Fossiiliset kulkupelit verotettaisiin tankatessa ja modernit päästöttömät versiot ajettujen kilometrien mukaan x €/km, laskutus tarkistetaan vuosittain katsastuksessa. Ennen kuin puhutte järjestelmien kierrosta, niin nykyautoissa "murrettu sinetti" ajettujen kilometrien manipulaatiosta näkyy varmasti järjestelmälogeista, onko sinne menty ns. autentikoiduilla tunnuksilla.

Fossiilisten €/ltr ja päästöttömien €/km määriä sitten tarkistetaan vuosittain ajoneuvokannan modernisoituessa niin, että absoluuttinen verokertymä pysyy toivotulla tasolla. Päästöt vähenevät autokannan uusiutuessa ja tätä voidaan ns. etupainotteisesti suosia päästöttömien ajoneuvojen hienoisella suosimisella vs. fossiiliset kulkupelit.
 
Omaan silmään ei osunut aikajännettä mainitulle 34-40 sentin korotukselle, oletettavasti vuoteen 2030 mennessä. Tällaisella aikajänteellä tuo lukema on lähempänä inkrementaalia indeksikorotusta kuin mitään yhtäkkistä hyppäystä hinnoissa, ei olisi tosin ylittänyt uutiskynnystä.
 
Omaan silmään ei osunut aikajännettä mainitulle 34-40 sentin korotukselle, oletettavasti vuoteen 2030 mennessä. Tällaisella aikajänteellä tuo lukema on lähempänä inkrementaalia indeksikorotusta kuin mitään yhtäkkistä hyppäystä hinnoissa, ei olisi tosin ylittänyt uutiskynnystä.

Taloustieteilijät ehdottavat: Näin Suomi puolittaa tieliikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä | Aalto-yliopisto
"Lupien määrä vähenisi vähitellen niin, että vuonna 2030 liikenteessä syntyisi puolet nykyistä vähemmän hiilidioksidipäästöjä. ".

Sehän riippuu sitten ihan siitä, mennäänkö lineaarisesti vähentäen 2030 kohti vai miten. Ja riippuisi myös siitä kuinka vähäkulutuksisia autoja ja minkälaista polttoainetta silloin käytettäisiin. Jos käytettäisiin nykyistä polttoainetta, niin sittenhän myyntimäärä pitäisi puolittaa, joka varmaan nostaisi noiden myyntilupien huutokauppahintaa aika reilusti. Aika pieneltä tosiaan tuollainen korotus kymmenen vuoden jaksolla kuulostaa, varsinkin kun kulutukset ovat viime vuosina aika reilusti laskeneet. Tosin taitaa polttomoottoreiden osalta olla jo aika maalissa tuo kulutusten pudotus, kun ei ole oikein enää haluja panostaa tutkimusbudjettia "vanhaan tekniikkaan".
 
Uudenmaan maakuntavaltuusto on hyväksynyt eilen Hiilineutraali Uusimaa 2035 -suunnitelman. Sen kuudesta keskeisestä painopistealueesta yksi on liikenne,
jonka osalta suunnitelmadokumentit toteavat sanatarkasti mm. seuraavaa: "”Vähennetään henkilöautoilun houkuttelevuutta ja kilpailukykyasemaa kullekin seudulle soveltuvin
keinoin esimerkiksi ohjaavalla pysäköintipolitiikalla, liikenteen hinnoittelulla ja kaupunkitilan detaljisuunnittelulla (autoton katu, kortteli –ratkaisut, katutilan uudelleenjako, viestintä).”
:thumbsup:
 
Päästökaupan kehittämisellä tarkoitetaan myyntilupajärjestelmää, jossa polttoaineen myynnille asetettaisiin kiintiöt.
Kiintiön ylittäminen johtaisi lisämaksuihin, jotka viime kädessä maksaisi polttoaineen ostaja.
Järjestelmässä polttoaineen myyjien pitäisi ostaa valtiolta valtion järjestämistä huutokaupoista jakeluoikeus jokaista fossiilista polttoainelitraa varten.
Valtio vähentäisi jakeluoikeuksien ja sitä kautta myytävän polttoaineen määrää.
Käytännössä se tarkoittaisi kuluttajan kannalta sitä, että polttoaineen hinnat nousisivat reippaasti.
 
Jos myis auton pois, laittaisi rahat asuntoon Lapissa ja muuttaisi sinne ja alkaisi työttömäksi työnhakijaksi :tup:

Valtelis ja nauttis luonnosta ja valtio hoitaa kulut

Vähän aikaa voisi toimia... Pahoin pelkään, että jos vihervasemmisto oikeasti tuhoaa kaiken työnteon ja teollisuuden tästä maasta poskettomalla liikkumisen verotuksella, niin valtion konkurssi on satavarmaa ja sitten ei ole enää työttömyysrahaa jakaa lainkaan, ei kantiksille eikä pakolaisille. Toki jos asuntosi on järven tai joen varrella, niin elät siellä kalastamalla ja marjastamalla kuten varhaiset esivanhempamme aikanaan, muuten voipi tulla nälkä.

Aika jännä juttu tosiaan, että työttömyys on räjähtämäisillään, velkataakka samoin, firmat lopettaa, mutta hallituksen tytöt ovat päättäneet että veronkorotuksilla kaikki helpottaa. Siis täh? Ovatko he aivan idiootteja. Kertokaa yksikin esimerkki jossa tuo olisi toiminut? Nyt pitäisi ehdottomasti elvyttää veronalennuksilla jotta ei tulisi entistä enempää paskaa niskaan, mutta ei niin ei, vihervasemmisto on kantansa valinnut.
 
Vähän aikaa voisi toimia... Pahoin pelkään, että jos vihervasemmisto oikeasti tuhoaa kaiken työnteon ja teollisuuden tästä maasta poskettomalla liikkumisen verotuksella, niin valtion konkurssi on satavarmaa ja sitten ei ole enää työttömyysrahaa jakaa lainkaan, ei kantiksille eikä pakolaisille. Toki jos asuntosi on järven tai joen varrella, niin elät siellä kalastamalla ja marjastamalla kuten varhaiset esivanhempamme aikanaan, muuten voipi tulla nälkä.
Lapissa on sekin hyvä puoli että siellä asuvat saavat ilmaisen metsästysoikeuden paikallisiin valtion maihin - asia mitä esim. täällä etelässä ei saa ketään.

Eli pyssy kouraan ja riekkoja metsästämään. :D
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Vähän aikaa voisi toimia... Pahoin pelkään, että jos vihervasemmisto oikeasti tuhoaa kaiken työnteon ja teollisuuden tästä maasta poskettomalla liikkumisen verotuksella, niin valtion konkurssi on satavarmaa ja sitten ei ole enää työttömyysrahaa jakaa lainkaan, ei kantiksille eikä pakolaisille. Toki jos asuntosi on järven tai joen varrella, niin elät siellä kalastamalla ja marjastamalla kuten varhaiset esivanhempamme aikanaan, muuten voipi tulla nälkä.

Aika jännä juttu tosiaan, että työttömyys on räjähtämäisillään, velkataakka samoin, firmat lopettaa, mutta hallituksen tytöt ovat päättäneet että veronkorotuksilla kaikki helpottaa. Siis täh? Ovatko he aivan idiootteja. Kertokaa yksikin esimerkki jossa tuo olisi toiminut? Nyt pitäisi ehdottomasti elvyttää veronalennuksilla jotta ei tulisi entistä enempää paskaa niskaan, mutta ei niin ei, vihervasemmisto on kantansa valinnut.



Lapissa on sekin hyvä puoli että siellä asuvat saavat ilmaisen metsästysoikeuden paikallisiin valtion maihin - asia mitä esim. täällä etelässä ei saa ketään.

Eli pyssy kouraan ja riekkoja metsästämään. :D

Tuossa olisi reilut 50 hehtaaria omia maita ja yski rintamamiestalo siinä joenrantatontilla senkus ostaisi mutsilta pois.

Lähimpään "kaupunkiin" 25km, eli sopivasti keskellä ei mitään.
 
Tuossa olisi reilut 50 hehtaaria omia maita ja yski rintamamiestalo siinä joenrantatontilla senkus ostaisi mutsilta pois.

Lähimpään "kaupunkiin" 25km, eli sopivasti keskellä ei mitään.
Itse ainakin ostaisin vauhdilla tuollaisen "eläkepäiville". Tietty metsästä taitaa joutua maksamaan jotain veroja joskus, mutta jos peltoa niin aina voi laittaa vuokralle parilla satasella / vuosi (pitäen tietenkin metsästysoikeuden itsellään). 50 Hehtaarilla pääsee jo helposti paikalliseen seuraan ja hirviporukkaan -> pian on pakastin täynnä puoli-ilmaista lihaa. :D
 
Autoilua on pakko vaikeuttaa, olisi älytön idea parantaa joukkoliikennettä.

Eipä silti, jos autoilu vähenee radikaalisti niin mistähän julkisen liikenteen subventiot kerätään...

Tämä on monella tasolla käsittämätöntä toimintaa. Miksei mieluummin tehtäisi puhtaamman teknologian käytöstä halvempaa ja helpompaa kuin että pyritään tieten tahtoen hankaloittamaan nykyistä?
 
Veikkaan, että koronan laukaisema etätyön kasvu ja nämä ihmisten liikkumista vaikeuttavat ja estävät toimet pääkaupunkiseudulla tulevat aiheuttamaan muuttoliikettä ulos Helsinki-Espoo-Vantaa akselilta. Jo nyt Espoo on muuttotappiokunta. Isojen kaupunkien kauppakeskittymät kärsivät kun väkeä ei enää kiinnosta autoilijoihin kohdistuvien sakkomaksujen maksaminen, vaan mieluummin sitten tilaavat tuotteet verkosta.

Pääkaupunkiseudun ulkopuolella olevien kuntien houkuttelevuus perheille kasvaa entisestään kun siellä saa sentään rauhassa ajella sinne lähiprismaan/citymarkettiin tai harrastuksiin ilman tökeröjä sakkomaksuja. Itsellä katoaa aivan lopullisesti kiinnostus lähteä isompiin kauppakeskuksiin siinä vaiheessa kun omalla (tulevaisuudessa nollapäästöisellä) autolla paikanpäälle kulkemisesta rangaistaan. Ei se into sinne lähtemiseen tosin nykyisinkään kovin korkealla ole.
 
Sinulla on väärät numerot ja miksi täällä niitä jakelet, en osaa sanoa. Valtion keräämä tulovero palkoista ja eläkkeistä on vuosittain noin 6 miljardia euroa. Liikenteestä kerätään noin 8 miljardia euroa vuodessa.

Jos et minua uskoa, niin jos vaikka uskoisit Suomen valtiovarainministeriä:

"Liikenteen eri verot ja maksut ovat valtiolle merkittävä tulonlähde. Liikenteen polttoaineveroilla, vuosittaisella ajoneuvoverolla ja uusien tai käytettyjen ajoneuvon hankintaan liittyvällä autoverolla kerätään vuosittain noin 4,5 miljardia euroa verotuloja. Arvonlisäveron laskeminen veropottiin nostaa kokonaissummaa arvioiden mukaan noin 8 miljardin euron tasolle, mikä on merkittävästi suurempi määrä kuin valtion tulovero palkoista ja eläkkeistä (noin 6 mrd euroa)."


Tuo liikenteestä kerättävän veron määrä hieman vaihtelee, vuonna 2018 oli jo 8,3 miljardia euroa ja lisää vain pitäisi aina saada:


Veroja kerää myös kunnat, ei vain valtio.

Viesti. johon vastasit, oli täysin oikeassa. sinä väärässä.

Tuloveroja kerätään/maksetaan se n. 26 miljardia.
Näistä n. 6 miljardia menee valtiolle, n. 20 miljardia kunnille.
 
Kunnat ei kerää liikenteen veroja. Saattaa tulla sinulla yllätyksenä. Puhuttiin valtion keräämistä veroista.
 
Kunnat ei kerää liikenteen veroja. Saattaa tulla sinulla yllätyksenä. Puhuttiin valtion keräämistä veroista.

Ei tule minulle mikään yllätyksenä.

Puhuttiin veroista kokonaisuudessaan, siirtelet maalitolppia kun et suostu myöntämään olevasi väärässä.
 
Viimeksi muokattu:
Sinä siirtelit ja pahoitit mielesi. Jatka pyöräilyä.

Puhuttiin sekä teiden että katujen kunnossapidon kustannuksista ja niihin liittyvistä tuloista. Kadut on kuntien/kaupunkien vastuulla. Ei valtion.

Kuntien verotulot kuuluu tällöin oleellisesti mukaan laskelmiin.

Ainoa kuka täällä siirtelee maalitolppia on sinä.

Ja se, mitä liikennevälineitä minä käytän ei liity keskusteluun mitenkään. Omistan kuitenkin sekä auton (ihan oma, ei rahoitusyhtiön) että polkupyörän.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan, että koronan laukaisema etätyön kasvu ja nämä ihmisten liikkumista vaikeuttavat ja estävät toimet pääkaupunkiseudulla tulevat aiheuttamaan muuttoliikettä ulos Helsinki-Espoo-Vantaa akselilta. Jo nyt Espoo on muuttotappiokunta. Isojen kaupunkien kauppakeskittymät kärsivät kun väkeä ei enää kiinnosta autoilijoihin kohdistuvien sakkomaksujen maksaminen, vaan mieluummin sitten tilaavat tuotteet verkosta.

Pääkaupunkiseudun ulkopuolella olevien kuntien houkuttelevuus perheille kasvaa entisestään kun siellä saa sentään rauhassa ajella sinne lähiprismaan/citymarkettiin tai harrastuksiin ilman tökeröjä sakkomaksuja. Itsellä katoaa aivan lopullisesti kiinnostus lähteä isompiin kauppakeskuksiin siinä vaiheessa kun omalla (tulevaisuudessa nollapäästöisellä) autolla paikanpäälle kulkemisesta rangaistaan. Ei se into sinne lähtemiseen tosin nykyisinkään kovin korkealla ole.
Tän takia jonkun Turun kokosen kaupungin on turha alkaa matkia isompia kusemalla tavallisten työssäkäyvien muroihin vaan nyt olisi sauma johon iskeä. Autoystävällinen kaupunki josta on kätevä tehdä etätöitä ja tarpeen vaatiessa tosta täräyttää äkkiä junalla sinne Helsinkiin. Mitä tulee autoihin, niin homma korjaa itse itsensä sitä mukaa kun sähköautot yleistyy ja homma toimii tulevaisuudessakin sillä välin kun Helsingin keskusta rappioituu ja siellä ei ole kohta muuta kuin sossuvätyksiä ajamassa ratikkakierrosta korttelin ympäri.
 
Niin sanotun parafiinisen dieselin verotuesta eli perinteistä dieseliä alemmasta verokannasta leikataan hallituksen päätöksellä 1.1.2021 alkaen yksi sentti jokaista tankattua litraa kohden.
Veronmaksajien keskusliiton näkemyksen mukaan muutoksen vaikutus kohdistuu käytännössä fossiiliseen dieseliin, jonka hinta pumpulla noussee siis ensi perjantaista alkaen noin sentillä per litra.
 
Viimevuoden ensirekisteröinnit 96 000 kp. Viimeksi yhtä huonosti, tai huonommin meni 2009.


Tuolla myynnillä taitaa mennä muutama vuosi, ennenkuin teillämme liikkuu 700k sähköautoa...

Oliko se maaliskuun aikana kun se työryhmä julkistaa linjaukset liikenteen verotuksesta?
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Tuolla myynnillä taitaa mennä muutama vuosi, ennenkuin teillämme liikkuu 700k sähköautoa...

Oliko se maaliskuun aikana kun se työryhmä julkistaa linjaukset liikenteen verotuksesta?

No joo, jännä prosentti kyllä mitä sähköihin tulee.

Joulukuussahan noiden piti julkaista jotain, nyt tosin jo tammikuu. Ehkä tämän vuoden joulukuussa sitten :hmm: Se on hitaasti hyvä tulee näköjään, ja mitään ei ole opittu viime vuosikymmenistä joten alamäki jatkukoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom