Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Jokatapauksessa tuo yhden automallin vertaileminen ei ole lainkaan riittävä vertailu vetää lopullista johtopäätöstä, että sähköautot ovat kalliita suomessa. Esim. Tesla Model 3 on nopeasti katsottuna suomessa saman hintainen kuin Espanjassa, jossa tuo Nissan oli halvin. Sama ID.3:n kanssa.

Täysin höpölöpöä. Mistä puoluetoimistolta näitä juttujasi kehittelet? Tutkimuksen on tehnyt ihan pätevä taho:

 
Mutta tiputtaisko autoveron poistaminen kuitenkaan uusien autojen hintoja ?
Kun mitä olen lukenut, niin autovalmistajat myyvät täällä autojansa tuon veron takia "tappiolla" eli jos vero otetaan pois niin hinnat tuskin tippuisivat yhtään. Vaan nyt autovalmistajat ottaisivat omansa.
Eihän uusissa autoissa, siis näissä kansanautoissa ole suurta hintaeroa muualle eurooppaan.
Ja usein alkaen hintaerot tulevat siitä että esim saksassa myydään todella karvalakki malleja eri autoista. Mutta kun laitetaan about samoilla varusteilla olevat mallit vastakkain niin hintaeroa ei käytännössä olekkaan.

Eli jos autovero otetaan pois niin kuluttajat ja valtio voisivat jäädä vaan nuolemaan näppäjään kun autovalmistajat ottavat tuosta hyödyn irti.
 
Täysin höpölöpöä. Mistä puoluetoimistolta näitä juttujasi kehittelet? Tutkimuksen on tehnyt ihan pätevä taho:

Kyllä se vaan on ihan höpölöpöä. Listassa Leafin hinta Suomessa on 38ke kun tuolla Nissanin sivuilla se on 32ke: Vuoden 2019 Nissan LEAF | Täysin sähkötoiminen auto | Nissan
 
Mutta tiputtaisko autoveron poistaminen kuitenkaan uusien autojen hintoja ?

Kyllä se menee hintoihin koska tarkoittaa käytännössä kilpailun täydellistä avautumista. Kuluttaja kun voisi hakea sen jälkeen uuden auton mistä tahansa EU-maasta. Eli autoala joutuu käytännössä laskemaan hintansa Saksan, Ruotsin, Viron tasolle. Autovero on käytännössä tullimuuri, vaikka tavaran pitäisi EU:n sisällä saada kulkea vapaasti.
 
Täysin höpölöpöä. Mistä puoluetoimistolta näitä juttujasi kehittelet? Tutkimuksen on tehnyt ihan pätevä taho:
Ompa uskottava tutkimus, jos vertailu on tehty yhdellä autolla.

Yhdellä autolla vertailu riippuu täysin siitä, miten maahantuoja / valmistaja on tuotteen sattunut hinnoittelemaan missäkin maassa kilpailutilanteen tai menekin perusteella. Varsinkin kun kyseessä vanhaa tekniikkaa oleva malli, on valmistaja ja maahantuoja saattanut joutua pudottamaan hinnan alas joissain maissa, että saanyt myyntiä pidettyä yllä.

Kuten sanoin, niin suositut tuoreat mallit, kuten Tesla Model 3 tai Volkswagen ID.3 ei ole espanjassa yhtään halvempia vaikka tämän "tutkimuksen" perusteella ne pitäisi saada 30% halvemmalla kuin suomessa.
 
Se on auto ihan eri tavalla saastuttavaa kun ajo on lyhyttä jonka voi tehdä kesällä ilman kauppakasseja polkupyörällä.
Sähköllä mennään arkiajot ja kitkat alla talvella. Ei ole tapana paskoa siellä missä syön.
 
Kyllä se menee hintoihin koska tarkoittaa käytännössä kilpailun täydellistä avautumista. Kuluttaja kun voisi hakea sen jälkeen uuden auton mistä tahansa EU-maasta. Eli autoala joutuu käytännössä laskemaan hintansa Saksan, Ruotsin, Viron tasolle. Autovero on käytännössä tullimuuri, vaikka tavaran pitäisi EU:n sisällä saada kulkea vapaasti.

Tarkastin äkkiä suomi vs viro hinnat Skoda Octavian kohdalta koska se nyt tuli ensimmäisenä mieleen.
Ekan rakensin viron sivuilla 2.0l TDI:llä ja kappas kun sitä ei ole suomessa vielä edes hinnoiteltu...

Joten samoilla varusteilla 1.0TSI:llä Skoda Octavia Combi:
Suomi: 29707€
Viro: 25830€

Eli ihan kiva tommonen 4 tonnin tiputus.
 
En tiedä miten tuo vuodatus liittyi 7km työmatkan pyöräilemiseen.
Postaus oli valmiina, lisäsin vain sun lainauksen perään kun se siihen hyvin sopi ja oli välissä tullut :). Kerrotko miten sun " alle 10km työmatkan himoverotus" erittelee sen että ajanko työmatkaa vain vienkö lasta harrastukseen 16:00-18:00 välillä, pahimmillaan siis ajan tuon 4x7km tuossa 2h ikkunassa? Laitanko keskustan paikantimeen "harrastuskortin" siksi aikaa jolla asia erotellaan vai homma hoidetaan?

Entäs jos työmatka onkin 9,11 tai 13km? mihin vedät rajan tuon fillarin käytön kanssa, väittäisin että kelissä kuin kelissä keskiverto ihminen ei viitsi polkea edes tuota 7km, sen verran perseestä se on. Meillä on kuitenkin suomessa 4 (3) vuodenaikaa, karkeasti ½ vuodesta on hyvät kelit ja toinen puoli täyttää paskaa...

Toisekseen tuo 7km (oikeastaan jo 4-5km on sellainen) työmatkakin on jo sellainen että ilman sähköfillaria olisi vähän niinkuin pakko päästä suihkuun. Miten menetellään jos työnantaja ei tälläisiä tiloja tarjoa? Oman ~10v kokemuksen pohjalta, jolloin poljin käytännössä joka päivä (ellei aamulla tullut niin paljoa vettä että en itseäni viitsinyt katsella läpi asti) 3km työmatkan niin ihan tässä länsiväylän varressakin on sellaisia talvipäiviä että kirjaimellisesti sai hammasta purren sotkottaa menemään vitullisessa kinoksessa tavallisella fillarilla. Ei mitään toivoa ajaa mitään 7km ilman maasturia/fatbikea ko. kelissä, en usko että edes sähkö tavalliseen fillariin auttaisi kun renkaat heiluu/huojuu ja muljuu lumeen syntyneissä urissa ja edes pystyssä ei meinaa pysyä vaikka eteenpäin pääsisikin.

Siitä jaettaneen sentään konsensus että pk-seudulla tommonen 7km voi olla jopa nopeampi ajaa fillarilla, mutta ilman sähköä se tietää suihkua vaikka ajaisi kuinka hiljaa. Omasta 3km matkasta tykkäsin, ilman käsiä päin kaikkia punaisia valoja oikeastaan ikinä mihinkään täysin pysähtymättä minuutin tarkkuudella 12min pois lukien helvetilliset kinokset. Talvella parina päivänä -20C piti heittää toppahousut farkkujen päälle...
 
Postaus oli valmiina, lisäsin vain sun lainauksen perään kun se siihen hyvin sopi ja oli välissä tullut :). Kerrotko miten sun " alle 10km työmatkan himoverotus" erittelee sen että ajanko työmatkaa vain vienkö lasta harrastukseen 16:00-18:00 välillä, pahimmillaan siis ajan tuon 4x7km tuossa 2h ikkunassa? Laitanko keskustan paikantimeen "harrastuskortin" siksi aikaa jolla asia erotellaan vai homma hoidetaan?
En mä mitään himoverotusta kannata ja ymmärrän ettei teknisesti ole mahdollista verottaa työmatkan pituuden mukaan, mutta joku pieni ruuhkamaksu tuonne kehille ja pääväylille ei olisi mitenkään pahasta.
Entäs jos työmatka onkin 9,11 tai 13km? mihin vedät rajan tuon fillarin käytön kanssa, väittäisin että kelissä kuin kelissä keskiverto ihminen ei viitsi polkea edes tuota 7km, sen verran perseestä se on. Meillä on kuitenkin suomessa 4 (3) vuodenaikaa, karkeasti ½ vuodesta on hyvät kelit ja toinen puoli täyttää paskaa...

Toisekseen tuo 7km (oikeastaan jo 4-5km on sellainen) työmatkakin on jo sellainen että ilman sähköfillaria olisi vähän niinkuin pakko päästä suihkuun. Miten menetellään jos työnantaja ei tälläisiä tiloja tarjoa? Oman ~10v kokemuksen pohjalta, jolloin poljin käytännössä joka päivä (ellei aamulla tullut niin paljoa vettä että en itseäni viitsinyt katsella läpi asti) 3km työmatkan niin ihan tässä länsiväylän varressakin on sellaisia talvipäiviä että kirjaimellisesti sai hammasta purren sotkottaa menemään vitullisessa kinoksessa tavallisella fillarilla. Ei mitään toivoa ajaa mitään 7km ilman maasturia/fatbikea ko. kelissä, en usko että edes sähkö tavalliseen fillariin auttaisi kun renkaat heiluu/huojuu ja muljuu lumeen syntyneissä urissa ja edes pystyssä ei meinaa pysyä vaikka eteenpäin pääsisikin.

Siitä jaettaneen sentään konsensus että pk-seudulla tommonen 7km voi olla jopa nopeampi ajaa fillarilla, mutta ilman sähköä se tietää suihkua vaikka ajaisi kuinka hiljaa. Omasta 3km matkasta tykkäsin, ilman käsiä päin kaikkia punaisia valoja oikeastaan ikinä mihinkään täysin pysähtymättä minuutin tarkkuudella 12min pois lukien helvetilliset kinokset. Talvella parina päivänä -20C piti heittää toppahousut farkkujen päälle...
Nää samat "vain puoli vuotta on hyvät kelit" ja "hiki tulee" toistuu kyllä ihailtavan säännöllisesti :lol:

Itse poljin aikanaan 12km työmatkaa toimistolle, jossa ei ollut suihkua. ~30 minuuttia oli aina matka-aika, eli 24km/h keskari mikä ihan ok kun huomioi, että loppuosa matkasta meni aika lailla Helsingin ytimessä. Tulihan siinä hiki etenkin kun reppu selässä ja muutenkin olen aika runsaasti hikoileva. Tein kuitenkin vain niin, että kostutetulla pikkupyyhkeellä pyyhin hiet pois, uutta dödöä kainaloon ja kuivaa paitaa ja toimistohousua päälle. Vaikka olisi suihku ollut niin tuskin olisin käyttänyt, vie liikaa aikaa.

Mitä noihin keleihin tulee, niin viime talvet täällä etelässä ovat kyllä olleet sellaiset, että sen puolesta pyöräillä on voinut ainakin 9kk vuodesta. Ja mulla on kuitenkin pyörässä kapeat sliksit koko ajan alla. Vaimolla aina nastat talvella niin jääkään ei haittaa. Tänäänkin taas ihan priimakeli niin täytyy illalla tempoilla treeneihin (~7km).
 
Ompa uskottava tutkimus, jos vertailu on tehty yhdellä autolla.

Yhdellä autolla vertailu riippuu täysin siitä, miten maahantuoja / valmistaja on tuotteen sattunut hinnoittelemaan missäkin maassa kilpailutilanteen tai menekin perusteella. Varsinkin kun kyseessä vanhaa tekniikkaa oleva malli, on valmistaja ja maahantuoja saattanut joutua pudottamaan hinnan alas joissain maissa, että saanyt myyntiä pidettyä yllä.

Kuten sanoin, niin suositut tuoreat mallit, kuten Tesla Model 3 tai Volkswagen ID.3 ei ole espanjassa yhtään halvempia vaikka tämän "tutkimuksen" perusteella ne pitäisi saada 30% halvemmalla kuin suomessa.
Itseasiassa, ID.3:n lähtöhinta Espanjassa on reilu pari tonnia halvempi kun vertaillaan täsmälleen samaa autoa, esimerkiksi 1st mallia perusvärillä. Siihen kun lyödään päälle Espanjassa valtion myöntämä tuki 4000 euroa + valmistajien 1000 euron tuki niin alkaa eroa syntymään.
 
Maallikkona ajattelen että auto toimii joillekin ja toisille toimii fillari. Jos se fillari toimii arjessa niin aika hyvin siitä hyötyy kukkaro ettei tarvitse autoilun verotuksia maksaa. Kaupunkikin rakentaa ainakin täällä etelässä infraa just sulle fillaroitsija.

Itse ajan aika paljonkin fillarilla, myös paljon autolla työnikin puolesta. Aika harvalla on kuitenkin realistisesti se tilanne että autosta luovuttaisiin ja ajettaisiin vastaavat siirtymät fillarilla. Samalla kun kaupunki rakentaa sitä fillari-infraa se hankaloittaa julkisien toimintaa tätä harva edes noteeraa. Paljon esimerkkejä Helsingistä missä viety kokonaisia kaistoja pois, niillä kaistoilla ne dösätkin ajelee.
En oikein hahmota tätä kokonaisuutta mitä tässä ajetaan takaa, Suomi on kuitenkin Suomi pohjoisessa. Paljon huonommat fillarisäät kuin Damissa taikka Köpiksessäkään mitkä ovat malliesimerkkejä pyöräilykaupungeista.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä autovero joudutaan poistamaan jos oikeasti Suomi haluaa päästä EU:n vaatimiin päästötavoitteisiin, jostain syystä se ei sosialisteille käy (kysehän on kateusverosta):


Paljonko sitten nousisi auton käyttövero? :hmm:
 
En oikein hahmota tätä kokonaisuutta mitä tässä ajetaan takaa, Suomi on kuitenkin Suomi pohjoisessa. Paljon huonommat fillarisäät kuin Hollannissa taikka Köpiksessäkään mitkä ovat malliesimerkkejä pyöräilykaupungeista.

Nyt olet asian ytimessä. Hallitus ei todellakaan hahmota mikä maa Suomi on. Kylmä köyhä maa pohjoisessa eristyneenä meren takana muusta Euroopasta. Kotitaloudet ovat huomattavan köyhiä EU mittakaavalla, koska ostovoima meillä heikko. EU:n vanhimpiin kuuluva autokanta kertoo paljon. Miten tällaista kansakuntaa kehtaavat kurittaa vielä lisää?

Sitten hallituksessa kuvittelevat että meidän maan pienet päästöt merkitsevät maailman mittakaavassa. Yksi ihan pieni Kiinan kaupunki on isompi kuin koko Suomi. Se ei auta mitään että meidän kohtuu puhdas teollisuus ajetaan alas tappoverotuksella kun savupiiput siirtyy vain muualle. Teollisuus ei katoa, se vain vaihtaa paikkaa, kohdemaa hyötyy, Suomi saa lisää työttömiä. Sossu elättää työttömät, maksaa Stadin huippuvuokrat jne, eli ne ketkä edelleen jatkavat työelämässä maksavat entistä enemmän veroja.

Vihreät ministerit voisivat joskus ajaa sillä taksillaan Kamppia kauemmaksi. Ihan esimerkiksi jo täällä Helsingissä KehäIII:n ympäristössä on aivan järkyttävästi teollisuutta ja ei sinne kukaan millään bussilla lähde töihin.
 
Sähköllä mennään arkiajot ja kitkat alla talvella. Ei ole tapana paskoa siellä missä syön.
Sulta meni nyt hiukan ohi edellisten mouhoaminen siita kuinka kaupunkilainen ei saa ajaa autolla kauppaan mutta maalainen saa koska maalaisella voi olla pitka tyomatka.
 
Tuollaisien alle 10km työmatkojen autolla suhaaminen on juuri sellaista, jota voisi verottaa ihan reilulla kädellä - ainakin ruuhkaisilla alueilla kuten Kehä III sisäpuoli.
mutta joku pieni ruuhkamaksu tuonne kehille ja pääväylille ei olisi mitenkään pahasta.
Kehä III:lta on keskustaan lyhimmillään 15km ja kehä I:n paikkeilta noin 10km (paitsi Otaniemestä). Miksi siis Kehiltä ja pääväylillä autoilevilta pitäisi veloittaa maksu kun hedän työmatkansa on suurella todennäköisyydellä yli 10km? Miksi ylipäätänsä työmatkoista pitäisi maksaa työmatkaveroa.
 
En sitten tiedä miksi Paskalaki joka meinsasi tehdä joistain asunnoista arvottomia koska osa asunnoista olisi ollut järkevämpi polttaa kuin tehdä imeytyskenttä oli minusta paljon enemmän väärin kuin se että Bensa autot verotetaan niin että niillä ei enää kannata ajaa. Olisko sitten se tärkeämpää mitä hengittää kuin se mitä syö. Tai Johtuisikohan siitä että on jotenkin luonnollista että autojen hinnat tippuvat ja asuntojen hinnat nousevat.
 
Saataisiin vielä tällä hetkellä omillaan toimeentulevat riippuvaisiksi sosialistien almuista, kun joka kuukausi joutuisi täyttämään jonkun kela-lomakkeen että saisi polttoaineostoista jotain takaisin. No vasemmistolle kait parempi mitä enemmän ihmisiä on yhteiskunnan armoilla, sairasta touhua.

Tämähän se pointti näissä onkin. Kun valtio elättää, niin pakko äänestää niin kuin valtio haluaa. Ja lampaathan äänestää, vitut onko siinä mitään järkeä, kunhan saa sen vappusatasen jonka sitten se työssäkäyvä naapuri joutuu maksamaan. Suomessa ei yleensä nähdä pitkän ajan seurauksia kun katsotaan vaan vuosi eteenpäin kerrallaan.
 
Valtiovarainministeri Matti Vanhanen puhuu itseään yhä syvempään suohon GPS-seurantajärjestelmän osalta, nyt myönnetään jo että "aikaa tarvitaan direktiivien muuttamiseen". Ilmeisesti viittaa esim. EU:n asettamaan GDPR-tietosuojadirektiiviin, josta kyseinen himmeli ei ikinä pääsisi läpi:


Lisäksi kyberturvayhtiön asiantuntija näkee autoilijoiden paikannustietojen keräämisessä valtavia tietosuojariskejä:

 
Itse en jaksa näistä uusista veroista stressata. Tuskin kieltävät kohtuullisesti päästäviä bensiinikäyttöisiä autoja seuraavan 10-30 vuoden aikana kun itse nautin niillä ajamisesta. Makselen sitten vaikka muutaman euron enemmän veroja, se ei ole Suomessa mikään uusi juttu.
Kuulun siihen petrol head -osastoon että kun bensa-autot kielletään olen varmaan tuolla ratapäivillä jonkun harraste bensa-auton kanssa rälläämässä viikonloppuisin.

Saatan sitten eläkepäiville ostaa ihka oikean sähköauton. :thumbsup:
Näinhän sen pitäisikin olla. Huolestuttavaa on vaan nimenomaan se kiire mikä hallituksella tuntuu nyt olevan. Nythän alkaa oikeasti olla näköpiirissä se, että sähköautot lyövät markkina-ehtoisesti läpi, jopa niissä maissa joissa ei ole samanlaisia rangaistusveroja polttiksille kuin Suomessa, siis ei siksi että byrokratia pakottaa, vaan siksi että sähköautoissa on paljon hyviä puolia verrattuna polttiksiin, ja niissä huonoissa puolissa (kantama, energiavaraston täyttöaika ja täyttöpaikkojen määrä, auton hinta) lähetytään kovaa vauhtia polttiksia, vaikka jäljessä vielä ollaankin.

Uskon että henkilöliikenteen päästöt, ainakin siis suorat päästöt (energiantuonannonhan on päätetty kuuluvan eri sivulle Excelissä) tippuvat käytännössä itsestään puoleen ~20 vuodessa. Mutta nyt ollaan sitten kaamassa järjettömiä summia resursseja ja aiheuttamassa merkittävää haittaa sekä ihmisille että taloudelle sillä, että tätä kiirehditään tavoitetasolla~10 vuodella ja käytännössä todennäköisesti ~5 vuodella.

Kuljetuskustannusten nousu ja työssäkäynnin kannattavuuden heikkeneminen kirpaisee kuitenkin ihan jokaista, vaikkei autoa omistaisi tai edes haluaisi omistaa. Saati sitten jos tämän varjolla ajetaan jotain kansaiseurantaa läpi.
 
Valtiovarainministeri Matti Vanhanen puhuu itseään yhä syvempään suohon GPS-seurantajärjestelmän osalta, nyt myönnetään jo että "aikaa tarvitaan direktiivien muuttamiseen". Ilmeisesti viittaa esim. EU:n asettamaan GDPR-tietosuojadirektiiviin, josta kyseinen himmeli ei ikinä pääsisi läpi:


– Uusi malli istuisi hyvin etätyötä, monipaikkaisuutta ja kotimaan matkailua suosiviin trendeihin, Vanhanen sanoo.

Jee jee..
 
En mä mitään himoverotusta kannata ja ymmärrän ettei teknisesti ole mahdollista verottaa työmatkan pituuden mukaan, mutta joku pieni ruuhkamaksu tuonne kehille ja pääväylille ei olisi mitenkään pahasta.

Nää samat "vain puoli vuotta on hyvät kelit" ja "hiki tulee" toistuu kyllä ihailtavan säännöllisesti :lol:

Itse poljin aikanaan 12km työmatkaa toimistolle, jossa ei ollut suihkua. ~30 minuuttia oli aina matka-aika, eli 24km/h keskari mikä ihan ok kun huomioi, että loppuosa matkasta meni aika lailla Helsingin ytimessä. Tulihan siinä hiki etenkin kun reppu selässä ja muutenkin olen aika runsaasti hikoileva. Tein kuitenkin vain niin, että kostutetulla pikkupyyhkeellä pyyhin hiet pois, uutta dödöä kainaloon ja kuivaa paitaa ja toimistohousua päälle. Vaikka olisi suihku ollut niin tuskin olisin käyttänyt, vie liikaa aikaa.

Mitä noihin keleihin tulee, niin viime talvet täällä etelässä ovat kyllä olleet sellaiset, että sen puolesta pyöräillä on voinut ainakin 9kk vuodesta. Ja mulla on kuitenkin pyörässä kapeat sliksit koko ajan alla. Vaimolla aina nastat talvella niin jääkään ei haittaa. Tänäänkin taas ihan priimakeli niin täytyy illalla tempoilla treeneihin (~7km).

Nuoret ei mene töihin, kun ei ole mukavaa herätä kuudelta aamulla. Luulet että nämä selkärangattomat fillaroivat "toimistolle" kun tulee vaan vähän hiki?

Juu, ja itse fillaroin kesät talvet. Ei vaan ole varaa autoon, niin on pakko jos haluaa töihin. Jos olis auto, niin en vitussakaan fillaroisi syyssateessa tai lumimyrskyssä.

Kyllähän pyörällä pääsee, mutta niin pääsee nettiinkin megan yhteydellä. Mukavampi se kuitenkin on surffailla hieman nopeammalla netillä.
 

Ranska harkitsee verottavansa jatkossa autoja painon perusteella jo auton ostovaiheessa. Kaavailun perusteella rajan rikkominen 500 kilogramman verran maksaisi jopa 5000 euroa lisää.
Ranska on verottamassa autoja painon perusteella ohjatakseen kuluttajia kevyempien ja siten ympäristöystävällisempien autojen suuntaan. Massa tunnetusti lisää auton energiantarvetta, eli kulutusta,
mutta myös valmistuksen aikana käytettävää energiaa ja raaka-aineiden tarvetta.

Voihan sitä näinkin verottaa.
 
Oma ideani kuinka autoilua voisi verottaa sen mukaan missä kilometrit tulevat ilman että tarvitaan kalliita ja hankalia GPS paikannuksia tai tietulleja olisi tehdä ennakkoilmoitus trafille ajoreiteistä. Perustasolla autolla saisi ajaa kaikkialla mutta Trafille voisi ilmoittaa että autolla ei ajate kuin maaseudulla kesäkuussa jolloinka autoveroon saisi alennuksen. Ilmoitusten valvonta tapahtuisi poliisi autoihin asennetuilla kameroilla jotka tarkistaisivat että autolla on lupa ajaa ilmoitetussa paikassa. Tässä mallissi suurimmat kustannukset toisi uudet liikennemerkit kaupunkien porteille jotka ilmoittaisivat korkeammasta verovelvollisuudesta. Poliisilla voisi olla ihan mekaaninen kytkin autossa jolla valitaan veroluokka missä ajetaan.
 


Kallista ja hankalaa.
 


Kallista ja hankalaa.

Mutta siihen varmasti päädytään, koska sitä yritettiin 2013 ja 2017...
 
  • Tykkää
Reactions: eba

Valtiovarainministeri raottaa Hesarissa kilometriveroon siirtymisen aikataulua – ”Pitäisi ryhtyä verottamaan myös päästöttömiä”

Uusia seurantapohjaiseen kilometriveroon siirtymiseen liittyviä päätöksiä saattaa olla luvassa jo vuoden vaihteessa.
 
Vähän otsikko veti taas mutkia suoraksi vihjailullaan

– Kun siirrytään fossiilittomaan energiantuotantoon, aikooko yhteiskunta hankkia samat verotulot samoista lähteistä? Se tarkoittaa, että pitäisi ryhtyä verottamaan myös päästöttömiä, Vanhanen kysyi HS:n seuraamassa AKL Summit -tapahtumassa tänään torstaina ja jatkoi:
– Tähän ei ole vastausta olemassa. Tämä pitäisi nostaa yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Mutta selväähän se on, että JOS päästöttömistä autoista halutaan yhtä paljon rahaa kuin nykyisestä autokannasta niistetään, jotain muuta kuin bensavero pitää keksiä
 
Tuleekohan km-veroon jokin autokohtainen päästökerroin? Nimittäin 1.0 ecojuustolla ajettu kilometri tuottaa aavistuksen vähemmän päästöjä kuin vaikkapa k-a rekisteröity pick-up isolla V8:lla...
 
Tuleekohan km-veroon jokin autokohtainen päästökerroin? Nimittäin 1.0 ecojuustolla ajettu kilometri tuottaa aavistuksen vähemmän päästöjä kuin vaikkapa k-a rekisteröity pick-up isolla V8:lla...

Saattaahan tuollainen kerroin hetken toimia, mutta entä kun kaikki ajaa niillä litrasilla ecoilla tai sähkö/kaasuautoilla? Tuskin riittää liikenteestä tulevaisuudessa nämä nykyiset verotulot vaan enemmän on saatava. Hetkisen varmaan noilla pienipäästöisillä voi veroissa säästää kunnes taas maksellaan...
 
Jonkinlainen ohjaavuus verotuksessa varmaan säilyy tulevaisuudessakin, nyt verotetaan päästöjä, sitte ku ne on hoidettu niin voidaan verottaa vaikka painoa, kokoa, raaka-aineita (akun koko tms) tai tuotannon elinkaaren eettisyyttä. Vain mielikuvitus on rajana ja samalla ihmisille annetaan virheellinen kuva siitä että omilla toimilla voisi vaikuttaa verotuksen määrään vaikka kerättävä summa pysyy samana tai nousee koko ajan...
 
BBC kertoo, että vuosina 2015–2018 rikkaista maista vietiin noin 14 miljoonaa vanhaa ja heikkolaatuista ajoneuvoa kehittyviin maihin. Suurin osa näistä autoista oli peräisin Euroopasta, Japanista ja Yhdysvalloista.
Neljä viidestä ikääntyneestä autosta myytiin vauraista maista köyhemmille alueille, yli puolet 14 miljoonasta rahdattiin Afrikkaan.

Voi kauheeta! Autoja on myyty maihin, joiden kansalaisilla ei ole varaa uusiin "vähän saastuttaviin" sähköautoihin! :cry:
Kauhia rikos, menisivät vaikka kävellen pkle.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa nuo vanhat japanilaiset kelpaavan... omakohtaista kokemust ei ole.

Jep, soitti, tuli paikalle sovitusti, ei koeajanut tai mitään. Toimitin romun heseen ja rahat cash, paperit toki. Kysyin vielä että miksi ihmeessä, - se on sen duuni keräillä noita ja roudata afrikkaan niin paljon kun pystyy.

Ihan hyvä juttu sinällään, roju jatkaa elämäänsä siellä missä ruoste ei enää raiskaa enempää. On sitten paku tai bussiksi muunnettu. Kerrankin voin sanoa että tein jotain kehitysmaan hyväksi:cigarbeye:
 
Jep, soitti, tuli paikalle sovitusti, ei koeajanut tai mitään. Toimitin romun heseen ja rahat cash, paperit toki. Kysyin vielä että miksi ihmeessä, - se on sen duuni keräillä noita ja roudata afrikkaan niin paljon kun pystyy.

Ihan hyvä juttu sinällään, roju jatkaa elämäänsä siellä missä ruoste ei enää raiskaa enempää. On sitten paku tai bussiksi muunnettu. Kerrankin voin sanoa että tein jotain kehitysmaan hyväksi:cigarbeye:

Ruosteet kai ne pahiamat, mut ne voi korjataja ja siellä Afrikaksassa ei kai pahemmin teitä suolata...


– Kun siirrytään fossiilittomaan energiantuotantoon, aikooko yhteiskunta hankkia samat verotulot samoista lähteistä? Se tarkoittaa, että pitäisi ryhtyä verottamaan myös päästöttömiä.
Tähän ei ole vastausta olemassa. Tämä pitäisi nostaa yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Näin totesi muutama päivä sitten valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk), joka on jo tämänhetkisen poliittisen virkansakin puolesta hyvin ymmärrettävästi huolissaan siitä,
miten liikenteestä joka vuosi kerätyille miljardeille tulee lähivuosina käymään.

Jos mitään ei tehdä, näyttää suunta liikenteen rahankeruussa tulevaisuuden osalta reippaasti alaspäin, eikä kyse ole pikkurahoista.

Arvonlisäverojen kera liikenteestä kerätään nimittäin tänäkin vuonna yhteiseen kirstuun noin kahdeksan (8) miljardia euroa, joille poliitikoilla ei perinteisesti ole ollut vaikeuksia keksiä käyttöä.
Joten olisiko taas aivan uusien ajatusten, kuten vaikkapa maltillisen seurantaperusteisen polkupyöräveron vuoro?

Pienikokoisen ja selvitysten mukaan jopa vain muutaman kympin hintaisen seurantaelektroniikan voisi nimittäin vaivatta asentaa periaatteessa minkälaiseen ajoneuvoon tahansa.
Polkupyöräseurannan voisi hyvin nimetä laajemmin vaikkapa kaupunkiseutujen pienajoneuvoveroksi, jolloin mukaan saataisiin myös paljon polemiikkia herättäneet potkulaudatkin.
 
Taitaa nuo vanhat japanilaiset kelpaavan... omakohtaista kokemust ei ole.
Vuosituhannen vaihteessa oma ruosteen raiskaama corolla kelpasi hyvin afrikan jobbarille. Harmitteli vain ettei ollut neliovinen, siitä olisi saanut paremman korvauksen kun olisi ilmeisesti mennyt taksiksi. Tuota piti enää kasassa maalipinta ja pohjassa massauksen rippeet. Positiivisena asiana oli, että suomen autokanta osaltaan hieman nuoreni tuossa kaupassa.
 
Artikkelissa mainitaan arvokkaimpien osien poisto. Eli todennäköisesti katalysaattorit otetaan autoista pois ennen Afrikkaan laivausta. Todennäköisesti ne katalysaattorit pöllittäisiin anyways heti Afrikassa, joten eipä siellä niistä mitään iloa olisikaan. Ja maailma pelastuu, kun täällä Suomessa kaikki siirtyvät sähköön (not).
 
– Suomen kotimaan liikenteen päästöt eivät ole merkittävästi vähentyneet vuoden 1990 tasosta. Liikenteen päästöjen väheneminen edellyttää käyttövoimavalintojen lisäksi
etenkin henkilöautoliikenteen liikennesuoritteen vähentymistä.
 
Tieliikenteestä tulee nykyisin saman verran hiilidioksidia, vaikka ajoneuvokanta on kasvanut melkein miljoonalla vuodesta 1990. Typen oksidien määrä on pudonnut alle puoleen 200 -> 90 (1000 t/v) samoin kuin häkäpäästöt 500 -> 190 (1000 t/v).


Kehitys kulkisi luonnollisesti eteenpäin, kun 80-90-lukujen rotiskot lahoavat pois. Mutta kun on päätetty hyvesignaloida ja parantaa maailmaa heiluttelemalla käsiä, niin sitten se tehdään vaikka väkisin. En ole parempaa ilmanlaatua vastaan, mutta kaupunkiympäristössä olisi enemmän ajateltavaa mm. katupölyssä (hiekoitus, suolaus, nastarenkaat) kuin hiilidioksidissa.
 
Iso-Britannia yllätti kyllä kuinka paljon se aikaisti polttomoottorilla varustettujen autojen kieltoa. Erittäin vihreä kanta heiltä tässä asiassa. Onkohan Suomeen tuo edes mahdollista vai jokin EU-direktiivi joka estää uusien polttisten kieltämisen?

"Iso-Britannia tulee kieltämään uusien polttomoottoriautojen myynnin jo vuonna 2030, vaikka alkuperäinen tavoite oli vuosi 2040. Pääministeri Boris Johnson vahvisti asian tiistaina."
 
Varmaan kaikki mahdollista mutta Suomessa se verotus pitää eka saada kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Olen lukenut brittien uutissivujen kommentteja ja kyllä ne pääasiassa ovat aika negatiivisia tuollaisesta nopeasta muutoksesta. Moni kuitenkin tuntuu suosivat polttomoottoreita ja kommenteissa osa uhkaa ostavansa vuonna 2030 tallin täyteen bensa-autoja jotka riittää lopun iäksi.

Ovathan britit kuitenkin paljon suomalaisia varakkaampia ja keskimäärin heillä kotitalouksilla on rahaa ostaa sähköauto, mutta toki sielläkin on niitä joiden pitää ajaa yli 20-vuotiailla Vauxhall Astroilla kun muuhun ei rahat riitä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Tuolla briteissä on kadun varret täynnä autoja kuten espanjassakin, miten ihmeessä noita vehkeitä ladataan vai vedetäänkö rannetta vahvaa kaapelia tien reunat täyteen ja tolppia 10m välein ja sitten ladataan jollain appsilla nimellisellä 1e/kw hinnalla:)? Eihän tuosta mitään tule että kun lähdet kotoa tai tulet niin ensin menet latausaseman kautta...
 
Tuolla briteissä on kadun varret täynnä autoja kuten espanjassakin, miten ihmeessä noita vehkeitä ladataan vai vedetäänkö rannetta vahvaa kaapelia tien reunat täyteen ja tolppia 10m välein ja sitten ladataan jollain appsilla nimellisellä 1e/kw hinnalla:)? Eihän tuosta mitään tule että kun lähdet kotoa tai tulet niin ensin menet latausaseman kautta...

Tulee mieleen yks Top Gearin vanhempi jakso, missä herrat testaili sen aikaisia sähköautoja. Jos silloin huomattiin että tulee vähän ongelmaa jos pitää vetää roikkaa tien yli jostain kuppilasta ja latailla shukolla ym hauskaa :)

Kyllähän tämän voi nähdä jo nytkin, Lidlin parkkipaikalla 2 latauspistettä, ei ollut yhtään sähköautoa. Joskus saattaa olla yks tai kaks.
Sittenpä unohtui jotain, eli prismaan kun on siinä matkan varrella. Autoja varmaan satoja, ei yhtään latauspaikkaa missään. Model S näkyi normaali ruudussa, saattoihan noita olla enemmänkin muttei silmiin sattunut.

Eihän siinä mitään, kunhan akkutekniikka vähän kehittyy ja auton lataa täyteen huoltiksella parissa minuutissa. Akun käyttöikä ja muut jutut sitten erikseen.
 
Villi veikkaus että briteissä myydään vuonna 2029 ihan hemmetisti polttomoottorisia autoja ja sitten alkaa "mysteerinen" autokannan vanheneminen ja ulkomailta autojen tuominen (mikä sinänsä mielenkiintoista kun ratti väärällä puolella) ellei sitä kielletä samalla.

Jos joskus tosiaan jossain suuremmassa kaupungissa siellä päin on käynyt, niin tajuaa ettei tuolla *ketään* keskustan lähimaillakaan asuva lataa yhtään mitään koska tilaa ei ole, paikat on julkisia, jne. Silti tienvarret täynnä isoa Land Roveria, Porschea, mersua, jne talojen edessä joilla ei ole talleja eikä "pihatietä". Toki tarkoitus on varmaan osittain lopettaa yksityisautoilu esim. Lontoossa jossa ruuhkat, parkkipaikat, ym. ovat ongelma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom