Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Keskusta jaksaa painaa: Keskusta: Lisää biopolttoainetta autoihin, tulevaisuudessa paikannukseen perustuva verotus



En oikein tiedä, mitä nämä poliitikot nauttivat. Ensinnäkin puhelin on yleensä henkilökohtainen väline. Sen paikannustiedot ovat omistajansa vapaaehtoisesti luovuttamia, ja sijantitiedot voi myös ottaa pois käytöstä ainakin jollakin tasolla. Puhelinta ei edes tarvitse kantaa liikkuessa mukana, lieneekö täysin tuntematon konsepti?

Ja MITEN se yksityisyydensuoja varmistetaan, minä vielä kysyn? Auto minun nimissäni, joku lainaa autoa, minä pyydän sijaintitiedot verottajalta. En oikein usko lain taipuvan siihen, että lainaajan vain pitää myöntää sijaintitietojensa luovutus. Entä miten minun pitää käsitellä niitä tietokantoja, joissa voi olla muidenkin sijaintitietoja? Feat. Vastaamo ihan viime ajalta.
Eihän sijaintietoja tarvitsisi lähettää mihinkään. Laitehan voisi lähettää vain tiedon tietyllä maksualueella ajetusta matkasta.
 
Eihän sijaintietoja tarvitsisi lähettää mihinkään. Laitehan voisi lähettää vain tiedon tietyllä maksualueella ajetusta matkasta.
Ajoneuvo- ja autoverosta voi nykyäänkin valittaa kolmen vuoden ajan verotuskauden päättymisestä. Minä ainakin haluan nähdä mihin verotus pohjaa, kun lasku verohallinnolta tulee. Paikannusesimerkkinä vaikka ettei autolla ole käyty missään vaiheessa vuotta kalliimman veroluokan alueella, mutta verolapussa lukee että siellä on ajettu 1500 km. Kyllä se vain vaatii neljän vuoden tietokannan auton sijaintitietoja.
 
On kyllä ihan käsittämätön tämä Keskustan esitys, siis haluavatko kannatuksensa pysyvästi alle 10%, eihän tässä ole mitään tolkkua:

"– Mikäli keskustan reformi toteutuisi, meillä olisi ajoneuvovero, käyttövoimavero, autovero ja kilometrivero. Jos sanoo, että mitään ei tehdä, hyväksyy bensa- ja dieselveron korotukset. Syy on se, että autokanta muuttuu erittäin rajusti. Tulevaisuudessa Suomen teillä liikkuu entistä enemmän autoja, jotka eivät maksa euroakaan veroa."

 

Liiton mukaan keskustan esittämä malli nostaisi kustannuksia entisestään.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen lyttää Ilta-Sanomien haastattelussa keskustan esittämän paikannukseen perustuvan ”kilometriveron”.
Niemisen mukaan mallin tavoitteena on saada kaupungeissa asuvat maksamaan enemmän liikenteen veroja.

Suomeen tällainen järjestelmä ei Autoliiton mielestä sovi.

Pasi Niemisen mukaan uusi verojärjestelmä nostaisi tiukasti verotetun liikenteen kustannuksia entisestään eikä myöskään pysäyttäisi veronkorotuksia.
 
Naurettavaa pelleilyä tuo on riippumatta siitä kenen rahoja havitellaan. Jos halutaan kohdistaa veroja enemmän lyhyiden etäisyyksien kaupunkeihin niin sitten verotetaan omistusta, jos taas pitkien matkojen maaseudulle niin sitten käyttövoimaa (kyllä, myös sähköä voi verottaa, ja haluttaessa liikennesähköä voi verottaa eri asteella kuin muuta sähköä, aivan kuten liikennepolttoaineita verotetaan eri lailla kuin muita polttoaineita).

Toki vielä parempi olisi keventää liikenteen verotusta ja leikata julkisen sektorin läskejä pois, mutta se on sitten eri ketjun aihe. Joka tapauksessa liikenteen verotasoa voidaan kiristää, lieventää tai pitää samana, maalaisia tai kaupunkilaisia painottaen ja mikään näistä ei edellytä paikannusta.
 
Jos halutaan kohdistaa veroja enemmän lyhyiden etäisyyksien kaupunkeihin niin sitten verotetaan omistusta, jos taas pitkien matkojen maaseudulle niin sitten käyttövoimaa

Nyt halutaankin verottaa työssäkäyntiä alueella jossa on tutkitusti pisimmät työmatkat, eli pääkaupunkiseutua.

Liikenteen verotus on valtiolle merkittävä tulonlähde ja nyt se uhkaa vesittyä sähköautojen vuoksi. On ymmärrettävää, että sama raha halutaan edelleen kerätä, mutta miksi uusista maksuista ei haluta tasapuolisia kaikille kuten aiemmin on ollut? Uudistus lähti jo alkujaan menemään metsään kun vähäpäästöisille autoille alettiin kyhäämään veroalennuksia. Nyt niiden pois-ottaminen olisi poliittinen itsemurha.
Polttoainevero oli helppo toteuttaa ja sitä pystyi kiertämään vain marginaaliryhmä rajan lähellä asuvia, mutta sähköä ei voi samalla tapaa korvamerkitä. Vai näkeekö sähköautoista kuinka paljon niihin on ladattu elinaikana sähköä (tällöin tietysti ongelmaksi muodostuisi mahdollinen ulkomailla ladattu- ja kulutettu sähkö)?
 
Jos polttoaineverot poistuvat, antaa se ehkä ristiriitaisen signaalin ympäristötavoitteista, nimittäin autot kun eivät ole ainoita polttoainetta käyttäviä.

Jos ympäristöverukkeella halutaan rahastaa, olisi ainoa keino verottaa nimenomaan energian lähdettä. Tällöin fossiilisten veroa voisi nostaa ja biopohjaisten laskea.

Jos johonkin km-veroon päädytään ja polttoaine yms verot poistuvat, tarkoittaa se halpaa ajoa mp& mopolla. Samoiten pienkoneet; perämoottorit, veneily, ruohonleikkurit yms ovat suljettu talkoiden ulkopuolelle.

Mutta harvemminhan näiden verojen tarkoitus on olla ympäristöohjaavia, pikemminkin täyttää valtion pohjatonta kassaa...
 
Polttoainevero oli helppo toteuttaa ja sitä pystyi kiertämään vain marginaaliryhmä rajan lähellä asuvia, mutta sähköä ei voi samalla tapaa korvamerkitä. Vai näkeekö sähköautoista kuinka paljon niihin on ladattu elinaikana sähköä (tällöin tietysti ongelmaksi muodostuisi mahdollinen ulkomailla ladattu- ja kulutettu sähkö)?
Yhtä hyvin siihen autoon voidaan asentaa sinetöity kulutus- tai latausmittari kuin sinetöity paikannuslaite. Kumpaakin voi myös peukaloida ammattitaitoinen, mutta kumpaakaan eu suurin isa peukaloisi, aivan kuten suurin osa ei tankkaa dieselautoon löpöä, vaikka kertaakaan en ole ratsiaan joutunut.
 
Luulisi keskustan oppineen jotain Bernerin vastaavan ehdotuksen saamasta arvostelusta. Ehdotuksen ajoitus myös ihmetyttää. Lisäksi kepuli puolustavat sitä varsin tasokkailla argumenteilla:
 
Sitten kun on se sähköauto ja lataat sen omista aurinkopaneeleista niin eihän valtio voi sitä verottaa. Eli olisi oltava joko omistus- tai kilometriperusteinen verotus.
Miksi ei voi? Jos autoon voidaan asentaa lisölaite, joka seuraa auton sijaintia, voidaan siihen asentaa lisälaite, joka seuraa latausenergiaa? Jälkimmäinenhän on paljon yksinkertaisempi kapistus.

Tuskin on tulevaisuudessa millään tapaa taloudellista omistaa tai ajaa autolla. Vaikka miten siirrytään päästöttömämpään liikenteeseen, niin ei valtiolla ole varaa menettää liikenteestä saatuja verotuloja senttiäkään vaan päinvastoin koko ajan on tarve saada enemmän rahaa kirstuun.
Halu saada enemmän rahaa kirstuun on, tarpeesta en sanoisi.

Ja säästäähän voi vaikka julkisesta liikenteestä, jos yksityisautoilua ei idealogisesti tarvisi vastustaa.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ei voi? Jos autoon voidaan asentaa lisölaite, joka seuraa auton sijaintia, voidaan siihen asentaa lisälaite, joka seuraa latausenergiaa? Jälkimmäinenhän on paljon yksinkertaisempi kapistus.

Tuota voisi laajentaa muuhunkin. Esim. sadevedestä pitäisi periä vesi- ja jätevesimaksu. Oman pihan marjojen syönnistä alv. ja sama metsän marjoista ja sienistä. Kyllä tulisi rahaa valtion kirstuun.
 
Erikoiset ideat ja lausunnot saa jatkoa, nyt liikenneministeri Timo Harakka ehdottaa ns. "cashback" versiota kaikille "pienituloisille" kun käy tankkaamassa. Lisäksi jos asuu maaseudulla niin tankatessa alkaa "tilille ilmestymään rahaa":


SDP:n seuraava "vappusatanen" luvattu:

 
Sitten kun on se sähköauto ja lataat sen omista aurinkopaneeleista niin eihän valtio voi sitä verottaa. Eli olisi oltava joko omistus- tai kilometriperusteinen verotus.
Eikös tälläkin hetkellä ne harvat, jotka valmistavat itselleen biodieseliä, maksa siitä valmisteveron. Vai muistanko väärin, sillä en jaksa etsiä varmistusta tähän hätään?
 
Tuota voisi laajentaa muuhunkin. Esim. sadevedestä pitäisi periä vesi- ja jätevesimaksu. Oman pihan marjojen syönnistä alv. ja sama metsän marjoista ja sienistä. Kyllä tulisi rahaa valtion kirstuun.
Paljonko valtio käyttää rahaa sadeveden ja marjojen tarjoamiseksi kansalaisilleen?

Vähän tässä nyt analogia hukassa.

Valitettavasti hulevesimaksu on jo monessa kunnassa otettu käyttöön.
Niin on. Maksan itsekin kuukausittain. Mutta syy tähän maksuun on, että tontti on liitetty kaupungin kustantamaan hulevesijärjestelmään. Ei se mikään sadevesimaksu ole.
 
Niin on. Maksan itsekin kuukausittain. Mutta syy tähän maksuun on, että tontti on liitetty kaupungin kustantamaan hulevesijärjestelmään. Ei se mikään sadevesimaksu ole.
OT/ Ainakin Oulussa sitä maksaa jokainen asemakaavan kiinteistö riippumatta siitä, lähteekö hulevesi putkella kaupungin verkkoon, avo-ojalla tai imeytyykö se maahan. Käytännössä siis kiinteistöveron lisäosa tai jopa sadevesimaksu /OT

Jos vertaa liikenteeseen, niin tämä vastaa ajoneuvoveroa, jota maksetaan rekisterissä ja ei-seisonnassa olevasta autosta vaikkei se liikkuisi metriäkään. Tällöin tietysti kannattaa miettiä auton tarpeellisuutta noin yleensäkin.
 
Eikös tälläkin hetkellä ne harvat, jotka valmistavat itselleen biodieseliä, maksa siitä valmisteveron. Vai muistanko väärin, sillä en jaksa etsiä varmistusta tähän hätään?

Oli joku uutinen missä joku maatilallinen toi ruotsista jonkun kaasu tai bio volvon, alkoi itse valmistamaan polttoainetta, ja verottajahan siihen puuttui.

Mitenköhän jos häköpönttöauton laittaisi:hmm:
 
Oli joku uutinen missä joku maatilallinen toi ruotsista jonkun kaasu tai bio volvon, alkoi itse valmistamaan polttoainetta, ja verottajahan siihen puuttui.

Mitenköhän jos häköpönttöauton laittaisi:hmm:
Häkäpönttöauto on vapautettu käyttövoimaverosta. Koska tähän epäkohtaan puututaan, onhan saunanlämmityskin puulla pahasta! :lol:
 
Häkäpönttöauto on vapautettu käyttövoimaverosta. Koska tähän epäkohtaan puututaan, onhan saunanlämmityskin puulla pahasta! :lol:

Niinpä onkin, eikä tarvi millään museovehkeellä edes ajella. Muutenhan homma sopii kiireettömälle ihmiselle. Entinen ministerikin kiertelee veroja jutun mukaan:rofl:

 
Erikoiset ideat ja lausunnot saa jatkoa, nyt liikenneministeri Timo Harakka ehdottaa ns. "cashback" versiota kaikille "pienituloisille" kun käy tankkaamassa. Lisäksi jos asuu maaseudulla niin tankatessa alkaa "tilille ilmestymään rahaa":

Saataisiin vielä tällä hetkellä omillaan toimeentulevat riippuvaisiksi sosialistien almuista, kun joka kuukausi joutuisi täyttämään jonkun kela-lomakkeen että saisi polttoaineostoista jotain takaisin. No vasemmistolle kait parempi mitä enemmän ihmisiä on yhteiskunnan armoilla, sairasta touhua.
 
Saataisiin vielä tällä hetkellä omillaan toimeentulevat riippuvaisiksi sosialistien almuista, kun joka kuukausi joutuisi täyttämään jonkun kela-lomakkeen että saisi polttoaineostoista jotain takaisin. No vasemmistolle kait parempi mitä enemmän ihmisiä on yhteiskunnan armoilla, sairasta touhua.

Tuohon voisi lisätä sen verran ihan vähän vaan byrokratiaa, että pitäisi jotenkin ilmoittaa S-kortilla saadut bonukset absilla tankkaamisesta, tai plussapisteet jos nesteellä, ST1 nyt antaa suoraan alennuksen mikä on helppo. Ja mitä muita näitä nyt onkaan. Sekä toki ettei kukaan huijaa ja tankkaa jonkun rikkaan kaverin autoa sen rikkaan rahoilla tietenkin, mutta saisi kuitenkin huijattua eli varastettua noita cashbackeja:btooth:
 
Tuohon voisi lisätä sen verran ihan vähän vaan byrokratiaa, että pitäisi jotenkin ilmoittaa S-kortilla saadut bonukset absilla tankkaamisesta, tai plussapisteet jos nesteellä, ST1 nyt antaa suoraan alennuksen mikä on helppo. Ja mitä muita näitä nyt onkaan. Sekä toki ettei kukaan huijaa ja tankkaa jonkun rikkaan kaverin autoa sen rikkaan rahoilla tietenkin, mutta saisi kuitenkin huijattua eli varastettua noita cashbackeja:btooth:
Kukaanhan ei laittaisi kirjoja jonnekin perähikiälle, sukulaisen nurkkiin. Eihän...
 
Kukaanhan ei laittaisi kirjoja jonnekin perähikiälle, sukulaisen nurkkiin. Eihän...

Eipä tietenkään, vähän nyt luottamusta.

Jottei tämä farssi kaipaisi lisämaustetta, niin pyöräliitolla on asiaa:

– Toivoisin, että Liikenne 12 -työssä muistetaan, että ihmiset valitsevat kulkutapansa ensisijaisesti helppouden ja sujuvuuden perusteella. Meillä on tehty 70 vuotta autoilusta sujuvaa ja niinpä sen suosio on kasvanut todella isoksi, sillä muut vaihtoehdot on järjestetty huonosti. Eritasoliittymien ja moottoriteiden rakentaminen on nyt unohdettava ja keskityttävä jalankulun, pyöräliikenteen ja joukkoliikenteen infran kehittämiseen, Koistinen korostaa.

– Valtion tuki kuntien pyöräilyinfralle tulisi nostaa 100 miljoonaan euroon vuodessa. Tuoreiden vaikutusten arviointien perusteella tämä olisi kansantaloudellisesti erittäin kannattavaa. Hyöty-kustannussuhteeltaan pyöräliikenteen investoinnit ovat moninkertaisesti parempia kuin minkään muun liikennemuodon.

Alkaa tuntumaan kun eläisi jossain rinnakkaistodellisuudessa, päälle muut maailman tapahtumat:rolleyes:

 
Eipä tietenkään, vähän nyt luottamusta.

Jottei tämä farssi kaipaisi lisämaustetta, niin pyöräliitolla on asiaa:



Alkaa tuntumaan kun eläisi jossain rinnakkaistodellisuudessa, päälle muut maailman tapahtumat:rolleyes:


Tuosta pyöräilystä, että itse pyöräilen keväisin/kesäisin töihin kun silloin se on ihan mukavaa touhua. Mutta syksyllä kelit muuttuu sateisiksi ja synkiksi, niin pyörä jää kyllä kotia ja auto voittaa taas kevääseen saakka.
Aikoinaan kouluun pyörällä mentiin 25 asteen pakkasessakin, mutta viimeiseen 20 vuoteen ei asia olisi voinut vähempää kiinnostaa.

On muuten pyörällä töihin matkaa 4km ja autolla reilu 7km. Niin ja keväällä ostin auton mitä nykyhallitus vieläpä inhoaa eli dieselin :whistling:
Mutta vaikka itselläni onkin suht lyhyt työmatka, mutta työmaa sen verran sivussa kaikesta että sinne pääsee vain autolla ja pyörällä (niin ja kävellen) ja näkee työmaan pihasta että moni muukin tekee samat kuin minäkin.
Kun kesällä parkkipaikalla ei ole montaa autoa, mutta nyt syksyllä arkipäivinä se on aikasta täynnä. Ja se onkin aina yövuoron jälkeen arkipäivänä mukava metsästää oma auto parkkipaikalta, että minnes mä sen eilen tyhjälle parkkikselle jätinkään...

Mutta kuitenkin en ymmärrä että pitäisi muka kevyenliikenteenväyliin panostaa enemmän, kun täällä se on tehty jo autoilun kustannuksella. Ei tarvitse mennä enää kaupungin keskustaan autolla kun toissa kesänä alkoivat tekemään tätä uutta kaupunki desing juttuaan.
Eli jalkakäytävät leveni puolella ja samalla tietenkin se hävisi autotiestä, samalla jalkakäytävän reunat korotettiin semmoiseksi about 15cm:ksi eli auto pitää jättää kauvas reunasta ettei vanteet ole paskana. Ja näin ajoväylä kapenee entisestään...
Sitten kaupanpäälle risteyksistä tehtiin niin kapeita että kaksi autoa ei meinaa mahtua olemaan rinnakkain. Eli kun yksi kääntyy niin muitten pitää väistää tien sivuun "parkkipaikalle" että se mahtuu kääntymään.
Mutta tällä kaupungin hallituksen mielestäni tehdään viihtyisämpi keskusta ja houkutellaan turisteja :facepalm:
 
Ja sitten perheelliset. Kuskaamiset tarhaan, harrastuksiin, ja kun lähdetään hakemaan kaupasta ruokaa ja tavaraa lapsiperheen tarpeisiin, niin loppuu pian fillarin kantokyky ja/tai polkijan voimat.

Yksityisautoilua vastustava hallitus on aika suoraan lapsiperhe vastainen!

Tunnen jopa yhden viher-pariskunnan ketkä oli niin autoilua vastaan kuin olla voi, ei edes korttia kummallakaan, mutta kun ensimmäinen lapsi tuli niin pian isäntä ajoikin ajokortin :lol:
 
Aikoinaan kouluun pyörällä mentiin 25 asteen pakkasessakin, mutta viimeiseen 20 vuoteen ei asia olisi voinut vähempää kiinnostaa.

On muuten pyörällä töihin matkaa 4km ja autolla reilu 7km. Niin ja keväällä ostin auton mitä nykyhallitus vieläpä inhoaa eli dieselin :whistling:
Itsellä matkaa 7km suuntaansa- Yhdessä välissä pyöräilin vielä paljon tuosta talvellakin, mutta ainakin omalla kohdalla mahdottomaksi homman tekee pelkästään jo pyöräteiden kunto etelän "pakastaa / sulaa" -syklillä, mikä tekee siitä ihan itsemurhahommaa ellei osta jotain fattia (miel. sähköllä). Itsellä n. 3-4cm kapeat nastarenkaat alla joilla meno ihan mahdotonta lähes puolet aamuista joulu-helmikuun aikana jäätyneiden urien takia.

Viimeinen niitti oli kun vedin lipat noustessa tieltä jalkakäytävälle vinon reunakiven yli. Ai miksikö? No vaihtoehtona oli tuo "peliliike" tai jäädä auton alle (kapea katu, autoilijan puolella autoja parkissa, autoilija ei välitä että autojen kohdalla myös tulossa pyörä vastaan -> vaihtoehtoina "väistä ja kaadu tai jää alle" :rolleyes: ).

Se joka kuvittelee että suomessa, edes etelässä, voi sadat tuhannet ihmiset korvata autoilun 12kk vuodessa pyörillä ei todellakaan elä tässä maailmassa. Ainoa mihin tuo johtaa on suurempi määrä ruumiita ja pysyvästi itsensä teloneita ihmisiä. Ja mikäs se summa valtiolle olikaan jokaisesta ruumiista liikenteessä - pari miljoonaa?

Muutenkin vaarallista tehdä mitään liikenteeseen liittyviä päätöksiä kun puolet kansasta on kotona etäduunissa väliaikaisesti...

Edit: typo
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta pyöräilystä, että itse pyöräilen keväisin/kesäisin töihin kun silloin se on ihan mukavaa touhua. Mutta syksyllä kelit muuttuu sateisiksi ja synkiksi, niin pyörä jää kyllä kotia ja auto voittaa taas kevääseen saakka.
Aikoinaan kouluun pyörällä mentiin 25 asteen pakkasessakin, mutta viimeiseen 20 vuoteen ei asia olisi voinut vähempää kiinnostaa.

On muuten pyörällä töihin matkaa 4km ja autolla reilu 7km. Niin ja keväällä ostin auton mitä nykyhallitus vieläpä inhoaa eli dieselin :whistling:
Mutta vaikka itselläni onkin suht lyhyt työmatka, mutta työmaa sen verran sivussa kaikesta että sinne pääsee vain autolla ja pyörällä (niin ja kävellen) ja näkee työmaan pihasta että moni muukin tekee samat kuin minäkin.
Kun kesällä parkkipaikalla ei ole montaa autoa, mutta nyt syksyllä arkipäivinä se on aikasta täynnä. Ja se onkin aina yövuoron jälkeen arkipäivänä mukava metsästää oma auto parkkipaikalta, että minnes mä sen eilen tyhjälle parkkikselle jätinkään...

Mutta kuitenkin en ymmärrä että pitäisi muka kevyenliikenteenväyliin panostaa enemmän, kun täällä se on tehty jo autoilun kustannuksella. Ei tarvitse mennä enää kaupungin keskustaan autolla kun toissa kesänä alkoivat tekemään tätä uutta kaupunki desing juttuaan.
Eli jalkakäytävät leveni puolella ja samalla tietenkin se hävisi autotiestä, samalla jalkakäytävän reunat korotettiin semmoiseksi about 15cm:ksi eli auto pitää jättää kauvas reunasta ettei vanteet ole paskana. Ja näin ajoväylä kapenee entisestään...
Sitten kaupanpäälle risteyksistä tehtiin niin kapeita että kaksi autoa ei meinaa mahtua olemaan rinnakkain. Eli kun yksi kääntyy niin muitten pitää väistää tien sivuun "parkkipaikalle" että se mahtuu kääntymään.
Mutta tällä kaupungin hallituksen mielestäni tehdään viihtyisämpi keskusta ja houkutellaan turisteja :facepalm:

4km matka töihin nyt ei ole pyörällä temppu eikä mikään, edes talvella. Itse menin pyörällä töihin 12km matkaa, mutta tuli muutto ja firma muutti myös niin työmatka on nyt melkein 20km, en ole ajamassa enää.

Hauskinta on se että asun vantaalla, kehä 3 ulkopuolella ja työpaikka on vantaalla kehä 3 ulkopuolella, junalla pääsisin kätevästi mutta kiitos kevyenliikenteen väylät (niitä ei ole), linnuntietä alle 2km juna-asemalta töihin, mutta pitää kiertää 4km että pääsen sinne työpaikalle tietä pitkin. :facepalm: Sitten ihmetellään miksi ihmiset ei käytä julkista liikennettä.
 
Vaimo pyöräilee 7km töihin kesät talvet ihan sujuvasti pahimpia lumikelejä lukuuntottamatta, jolloin menee bussilla. Näitä ei tällä Espoossa onneksi montaa päivää vuodessa ole.

Tuollaisien alle 10km työmatkojen autolla suhaaminen on juuri sellaista, jota voisi verottaa ihan reilulla kädellä - ainakin ruuhkaisilla alueilla kuten Kehä III sisäpuoli.
 
Ja sitten perheelliset. Kuskaamiset tarhaan, harrastuksiin, ja kun lähdetään hakemaan kaupasta ruokaa ja tavaraa lapsiperheen tarpeisiin, niin loppuu pian fillarin kantokyky ja/tai polkijan voimat.

Yksityisautoilua vastustava hallitus on aika suoraan lapsiperhe vastainen!

Tunnen jopa yhden viher-pariskunnan ketkä oli niin autoilua vastaan kuin olla voi, ei edes korttia kummallakaan, mutta kun ensimmäinen lapsi tuli niin pian isäntä ajoikin ajokortin :lol:

Tuollaisella jaksaa hyvin polkea
 
Vaimo pyöräilee 7km töihin kesät talvet ihan sujuvasti pahimpia lumikelejä lukuuntottamatta, jolloin menee bussilla. Näitä ei tällä Espoossa onneksi montaa päivää vuodessa ole.

Tuollaisien alle 10km työmatkojen autolla suhaaminen on juuri sellaista, jota voisi verottaa ihan reilulla kädellä - ainakin ruuhkaisilla alueilla kuten Kehä III sisäpuoli.

"Voisi verottaa ihan reilulla kädellä" koska sattuu sopimaan teidän perheelle, mutta jos kalikka kalahtaa omaan nilkkaan tulevaisuudessa niin sitten alkaisi hirveä ulina.
 
"Voisi verottaa ihan reilulla kädellä" koska sattuu sopimaan teidän perheelle, mutta jos kalikka kalahtaa omaan nilkkaan tulevaisuudessa niin sitten alkaisi hirveä ulina.
Mitä tarkoitat kalikan kalahtamisella? Joku terveydellinen este ettei voikaan enää pyöräillä? Sitten ei auttaisi kuin maksaa, tai mennä julkisilla.
 
Ihan normia hakea 2 ikea kassillista ruokaa kerralla, ei noita tuo fillarilla mitenkään - no ehkä jos menisi kahdella pyörällä joissa molemmissa satulalaukut + kori takahäksällä. Joskus huvikseen punninnut niin se on 10-20kg per kassi ostoksista riippuen.

Harrastuksista: ennen koronaa olin saanut muksun ylipuhuttua käyttämään bussia harrastukseen, maksoin maksat ja käteen 1e/suunta -> lapsi nettosi 8e pintaan/vko eli 32e/kk ~320e/vuosi :). Koronan jälkeen tuokin jäi, kun hän ei halua mennä bussilla. Bussilla matka-aika ~sama kuin että itse autolla ajaa edes takas moneen paikoista. Karkeasti voi sanoa että 1 harrastus on minimissään tässä 28km (4x7km) ajoa ja siihen menee vähintään 30min. Osa paikoista on sitten 4x15km ja 1h ajoa. Tuohon päälle osa alkaa jo 16:30 tai 17:10 niin saa siinä aika macgyver olla että töistä tuohon bussilla ehtisi kun työmatka julkisilla 1+h ja autolla ~20-25min. Osa harrastuksista sitten niin myöhään illalla (loppuu 20:40), että olisi semisti kohtuutonta yrittää ala-astelaista patistaa tuolta tulemaan bussilla ~45min/60min tuohon päälle :). Harkkoja 4 krt/vko ja olisi niitä enemmänkin jos haluaisi/viitisi käydä...

Eikä tuossa vielä kaikki, yllä vain _toisen lapsen_ harrastukset :). Sitten kun samaan aikaan (tai vaikka edes 30min sisään) pitäisi olla olla 10km toisaallta niin tuota yhtälöä ei hoida julkisilla mitenkään. Ostettiin itseasiassa toinen auto pihaan nyt syksyllä... Parhaimpina päivinä kun katsellut auton lokia niin 80km ja 2h autossa istumista, työmatkat+harrastuskyyditykset -> saa suorittaa julkisilla.

En ihan ymmärrä tuota poliitikkojen "käyttäkää julkisia" mantraa kun se ei reaalisesti ole mitenkään mahdollista ellet ole sinkku/dinkku ja silloinkin tärväät monessa tapauksessa elämästä joka arkipäivä ylimääräisen tunnin dösässä istumiseen, tekee melkein 3päivää/kk eli liukumilla voit helposti tehdä joka 2. viikko 4 päiväsen viikon autolla...

Tämä kaikki siis espoossa, eikä olla missään nuuksiossa, metrokin menee tuosta alle 2km päästä...

Vaimo pyöräilee 7km töihin kesät talvet ihan sujuvasti pahimpia lumikelejä lukuuntottamatta, jolloin menee bussilla. Näitä ei tällä Espoossa onneksi montaa päivää vuodessa ole.

Tuollaisien alle 10km työmatkojen autolla suhaaminen on juuri sellaista, jota voisi verottaa ihan reilulla kädellä - ainakin ruuhkaisilla alueilla kuten Kehä III sisäpuoli.
Olen radikaalisti eri mieltä kanssasi, kts. yltä :).
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat kalikan kalahtamisella? Joku terveydellinen este ettei voikaan enää pyöräillä? Sitten ei auttaisi kuin maksaa, tai mennä julkisilla.

Ymmärrät varmaan sen että tässä maassa jos hyvää hyvyyttäs maksat niin se ei riitä, joka vuosi niitä maksuja korotetaan ja keksitään lisää verotettavaa. Olet juuri sellainen lammas jota valtio kaipaa, maksaa mukisematta ja hyväksyy kaikki päätökset ilman kyseenalaistamista.
 
Itse en jaksa näistä uusista veroista stressata. Tuskin kieltävät kohtuullisesti päästäviä bensiinikäyttöisiä autoja seuraavan 10-30 vuoden aikana kun itse nautin niillä ajamisesta. Makselen sitten vaikka muutaman euron enemmän veroja, se ei ole Suomessa mikään uusi juttu.
Kuulun siihen petrol head -osastoon että kun bensa-autot kielletään olen varmaan tuolla ratapäivillä jonkun harraste bensa-auton kanssa rälläämässä viikonloppuisin.

Saatan sitten eläkepäiville ostaa ihka oikean sähköauton. :thumbsup:
 
Vaimo pyöräilee 7km töihin kesät talvet ihan sujuvasti pahimpia lumikelejä lukuuntottamatta, jolloin menee bussilla. Näitä ei tällä Espoossa onneksi montaa päivää vuodessa ole.

Tuollaisien alle 10km työmatkojen autolla suhaaminen on juuri sellaista, jota voisi verottaa ihan reilulla kädellä - ainakin ruuhkaisilla alueilla kuten Kehä III sisäpuoli.
Itsellä ei juuri tuon pidempi matka autolla ole, silti se menee ~10-15 min nopeammin kuin pyörällä (jätetään nyt mainitsematta, ja suihkuaika vähentämättä, miten paljon 100kg isäntä saataa tuoksahtaa jos ajaa ~20km/h keskinopeudella tuon matkan talvivaatteet päällä :D ).

Sitten kun alkoi lasten harrastukset iskemään päälle pahimmillaan 4x viikossa, niin tuo meinasi suoraan että duuniajasta lähti pois joka päivä 15 minuuttia jos pyöräili. Helvetisti ainakin täällä pistetään nuo harrastukset alkamaan ihan järkyttävään aikaan, esim. tällä hetkellä 16:30 tai 17:00 (olisin normaalisti töissä 17 saakka). Itsellä ei ainakaan moraalia laittaa jotain alle 10v muksua kulkemaan parilla bussin vaihdolla toiselle puolelle kaupunkia 45 min suuntaansa jos itsellä sama kuskaus onnistuu <25 minuutissa per suunta (tuohon jälkimmäiseen harrastukseen ei edes pääse ellei kävele 3km kapeaa hiekkatien laitaa autojen seassa eikä bussiinkaan pääse ellei ylitä 70km/h tietä ilman suojatietä).

Eli se "alle 10km työmatka autolla" ei välttämättä ajeta autolla koska ei jakseta mennä töihin sitä 10km muuten - vaan koska sieltä töistä tarvitsee päästä poiskin jotenkin järkevällä ajalla.
 
Olen radikaalisti eri mieltä kanssasi, kts. yltä :).
En tiedä miten tuo vuodatus liittyi 7km työmatkan pyöräilemiseen.

Meilä auton arkikäyttö on 100% kaupassa käyntejä ja harrastuksiin kulkemisia. Eipä tosin noitakaan paljon tule. Yksi pojan harrastus on nyt sen verran kaukana (7km), ettei sinne viitsi polkea kun tuon 7-vuotiaan pyöräilyvauhti ei vielä kovin vauhdikas ole ja muutenkaan kelit ei suosi. Vien sitten autolla ja käyn samalla hakemassa kaupasta suurimman osan koko viikon ostoksista valmiiksi keräiltynä. Muut harrastukset on sitten 3km päässä. Tytär kulkee itse pyörällä tai bussilla. Joskus saatan kuskata. Pojan kanssa pyöräillään yhdessä tai vien autolla jos huono keli. Omiin harrastuksiin me aikuiset liikumme pyörällä tai autolla matkan pituudesta ja kelistä riippuen.
 
Se on auto ihan eri tavalla saastuttavaa kun ajo on lyhyttä jonka voi tehdä kesällä ilman kauppakasseja polkupyörällä.
 
Kyllä autovero joudutaan poistamaan jos oikeasti Suomi haluaa päästä EU:n vaatimiin päästötavoitteisiin, jostain syystä se ei sosialisteille käy (kysehän on kateusverosta):

 
4km matka töihin nyt ei ole pyörällä temppu eikä mikään, edes talvella. Itse menin pyörällä töihin 12km matkaa, mutta tuli muutto ja firma muutti myös niin työmatka on nyt melkein 20km, en ole ajamassa enää.

Hauskinta on se että asun vantaalla, kehä 3 ulkopuolella ja työpaikka on vantaalla kehä 3 ulkopuolella, junalla pääsisin kätevästi mutta kiitos kevyenliikenteen väylät (niitä ei ole), linnuntietä alle 2km juna-asemalta töihin, mutta pitää kiertää 4km että pääsen sinne työpaikalle tietä pitkin. :facepalm: Sitten ihmetellään miksi ihmiset ei käytä julkista liikennettä.

Juu ei ole ei. Mutta ei vois vähempää kiinnostaa lähteä pyöräilemään 12 tunnin yövuoron jälkeen kun kelit on kaikkea muuta kuin kivat.
Kesällä ja keväällä asia on eri kun lähtee töistä kotia niin linnut laulaa ja aurinko mukavasti nousemassa ja lämmittämässä.
Eli keväällä taas kaivan polkupyörän esille, mutta ennen sitä mennään tuo matka autolla. Ainakin niin kauvan kun valtio sen vielä sallii :)
 
Kyllä autovero joudutaan poistamaan jos oikeasti Suomi haluaa päästä EU:n vaatimiin päästötavoitteisiin, jostain syystä se ei sosialisteille käy (kysehän on kateusverosta):

Nimitettiin nyt tuota veroa miksi tahansa, niin en kyllä näe miten tuon veron poistaminen edistäisi vähä-/nollapäästöisten autojen myyntiä merkittävästi.
 
Nimitettiin nyt tuota veroa miksi tahansa, niin en kyllä näe miten tuon veron poistaminen edistäisi vähä-/nollapäästöisten autojen myyntiä merkittävästi.
Niin jos nollapäästöisten eli sähköautojen myyntiä haluttaisiin oikeasti edistää, niin niiltä pitäisi poistaa autoveron lisäksi arvonlisävero kuten Norjassa tehtiin jo aikoja sitten. Vähän vain luulen että poliitikoista ei siihen ole, eli pelkäksi haaveiluksi jää. Suomessa on muuten sähköautoilu tutkitusti maailman kalleimpia:

 
En sitten tiedä, mitkä muissa maissa on Leafin hinnan nykyisin, mutta tällä hetkellä suomen hinta on sähköautotuen kanssa 27490e (29490e ilman tukea), kun uutisessa on 38200e.


Vertailuthan tehdään listahinnoilla kuten pitääkin. Samoilla varustetasoilla jne. Tuo mainitsemasi kampanja on määräaikainen ja ilman varusteluja ja siihen vielä toimituskulut. Näyttää olevan vielä pienen akkupaketti, joka vaikuttaa hintaan eniten. Tuohon kun vielä laitat varusteet ja kulut, niin on melkein 50 000 euroa sähköisestä kauppakassista:

 
Jokatapauksessa tuo yhden automallin vertaileminen ei ole lainkaan riittävä vertailu vetää lopullista johtopäätöstä, että sähköautot ovat kalliita suomessa. Esim. Tesla Model 3 on nopeasti katsottuna suomessa saman hintainen kuin Espanjassa, jossa tuo Nissan oli halvin. Sama ID.3:n kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom