Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Kilometriverotuksessa on ongelmana vanhojen autojen veroitus. Jos uudet ja vanhat autot maksavat sama määrän ajetusta kilometristä niin vanhojen autojen verotaakka kasvaa huomattavasti nykyisestä. Tästä aiheutuisi ongelmia monelle pienituloiselle jotka ovat voineet vähentää auton verotaakkaa ajamalla vanhalla autolla.
 
Kilometriverotuksessa on ongelmana vanhojen autojen veroitus. Jos uudet ja vanhat autot maksavat sama määrän ajetusta kilometristä niin vanhojen autojen verotaakka kasvaa huomattavasti nykyisestä. Tästä aiheutuisi ongelmia monelle pienituloiselle jotka ovat voineet vähentää auton verotaakkaa ajamalla vanhalla autolla.

Eli mielestäsi vanhalla ja saastuttavalla autolla ajamisesta pitäisi palkita? Eiköhän tuossa pitäisi laittaa vaikka tuplavero vanhoille rouskuille. Ja ennenkuin joku kitisee että niillä ajetaan vähemmän niin tuossa ns. kilometripohjaisuudessahan se otetaan jo huomioon.
 
Kilometriverotuksessa on ongelmana vanhojen autojen veroitus. Jos uudet ja vanhat autot maksavat sama määrän ajetusta kilometristä niin vanhojen autojen verotaakka kasvaa huomattavasti nykyisestä. Tästä aiheutuisi ongelmia monelle pienituloiselle jotka ovat voineet vähentää auton verotaakkaa ajamalla vanhalla autolla.

Ammatinvalintakysymys, ja auton.
 
Eli mielestäsi vanhalla ja saastuttavalla autolla ajamisesta pitäisi palkita? Eiköhän tuossa pitäisi laittaa vaikka tuplavero vanhoille rouskuille. Ja ennenkuin joku kitisee että niillä ajetaan vähemmän niin tuossa ns. kilometripohjaisuudessahan se otetaan jo huomioon.
Toin vain esille miten suuri muutos siirtyminen kilometri pohjaiseen autojen verotukseen oikeasti olisi. Eihän se tietysti ministerin mersun takapenkille näy.
 
Eli mielestäsi vanhalla ja saastuttavalla autolla ajamisesta pitäisi palkita? Eiköhän tuossa pitäisi laittaa vaikka tuplavero vanhoille rouskuille. Ja ennenkuin joku kitisee että niillä ajetaan vähemmän niin tuossa ns. kilometripohjaisuudessahan se otetaan jo huomioon.

Mitenkä vanha auto on sinusta paljon saastuttava? EURO 3 autoissa on päästöjen valvontalaitteisto (bensa).
EURO 3 tuli käyttöön vuonna 1997...
 
Mitenkä vanha auto on sinusta paljon saastuttava? EURO 3 autoissa on päästöjen valvontalaitteisto (bensa).
EURO 3 tuli käyttöön vuonna 1997...

+ Ja Bosch teki jonkun testin pariisin (muistaakseni) alueella diesel autolla ja päästöt oli puhtaampia mitä normaali ulkoilma. Euro6 tai vanhempi.

Viherpesua koko rahastus ja sähköautoon pakotus, mikä ei tule toimimaan missään koska infra ja sen mahdottomuus. Unohtamatta, tai oikeastaan unohtaen litiumin ja koboltin loppujalostuksen vaatiman luonnonraiskaamisen hinnan.
 
Eli mielestäsi vanhalla ja saastuttavalla autolla ajamisesta pitäisi palkita? Eiköhän tuossa pitäisi laittaa vaikka tuplavero vanhoille rouskuille. Ja ennenkuin joku kitisee että niillä ajetaan vähemmän niin tuossa ns. kilometripohjaisuudessahan se otetaan jo huomioon.

Pelastuuko luonto sillä, että 3v välein ostetaan uudet autot ja "vanhat" jatkavat elämäänsä 25v ajan maissa, joissa ei vastaavaa vanhan auton rankaisemisjärjestelmää ole?
 
Ammatinvalintakysymys, ja auton.
Olisikin jännä yhteiskunta jos kaikki olisivat lääkäreitä ja asianajajia.
Tai jos kampaaja ja raksamies saisivat 15 tonnia kuussa palkkaa...

Anyways, jos oston yhtedessä vero otettaisiin uusista pois ja sitä maksettaisiin kilometreissä - niin se olisi epätasa-arvoista koska vanhoista on verot aikoinaan maksettu. Toki vero "kuoleentuu", mutta esim. vuosi sitten kalliin auton ostaneella olisi huomattavasti enemmän rahaa kiinni autossa kuin veron poistamisen jälkeen samanlaisen ostaneella. Sellaista rahaa mitä ei koskaan enää tulisi saamaan pois - ja tämä kun tiedetään niin taas saadaan autokauppa jumiin ja ihmisiä kilometritehtaalle...
 
Kävelyyn ja pyöräilyyn kipataan taas lisää miljoonia euroja, maksajasta ei ole epäselvyyttä:

Vaikka juuri pyörän selästä 12 kilsan pyörähdykseltä (kaupunkiin ja takaisin) tulinkin, niin ihan helvetin järjetöntä upottaa rahaa liikkumismuotoon joka on validi ehkä 40-50% vuodesta tässä maassa...
 
Anyways, jos oston yhtedessä vero otettaisiin uusista pois ja sitä maksettaisiin kilometreissä - niin se olisi epätasa-arvoista koska vanhoista on verot aikoinaan maksettu.

Senhän voisi toteuttaa siten, että uusista autoista lähtisi kertaluonteinen autovero pois, mutta sen sijaan vuosittainen maksu olisi isompi. Vanhat autot menisivät samalla systeemillä kuin aiemminkin (koska näistä on maksettu korkeampi autovero). Eikös samansuuntainen systeemi ollut joskus 90-luvun alussa kun oli näitä tuulilasitarroja xxx markoilla. :-)
 
Senhän voisi toteuttaa siten, että uusista autoista lähtisi kertaluonteinen autovero pois, mutta sen sijaan vuosittainen maksu olisi isompi. Vanhat autot menisivät samalla systeemillä kuin aiemminkin (koska näistä on maksettu korkeampi autovero). Eikös samansuuntainen systeemi ollut joskus 90-luvun alussa kun oli näitä tuulilasitarroja xxx markoilla. :)
Jepjep, mutta on käynyt akuutisti selväksi ettei sellainen käy koska sitten ei voi antaa kaverin (tai tulevan työnantajan, kun poliittinen ura on ohi) firmalle sitä sopparia jolla myydään seuranta / maksujärjestelmät... :D
 

Saavutus se on tuokin. Myynti tippunut yli 50% verrattuna viimevuoden toukokuuhun, ja kokonaismyynti henkilöautojen osalta jää arviolta 85000 kpl koko vuonna.

Toki nyt tilanne on erilainen ja siitä johtuvat syyt. Tietenkin unohtamatta mihin autoverosäätäminen on johtanut.
 
Ei se uusien autojen kauppa ole ikinä oikein normaalisti Suomessa käynyt, kun täällä parhaimpana vuotena myydään 130 000 kpl ja esim. Ruotsissa melkein 500 000 kpl vuodessa.

Ikuinen autovero pitää autokannan vanhana ja uusien autojen kauppa on harvojen jälleenmyyjien käsissä. Muualla Euroopassa autokauppa on vapaasti kilpailtu ala, siinä missä muutkin.

Ihmeellisen kauan liikenteen verouudistus näyttää kestävän, Berner yritti ja nyt on Harakan vuoro. Odotukset ei kyllä ole korkealla.
 
Saksassa ilmoitettiin juuri että yleinen arvonlisävero lasketaan 16%:n heinäkuun alusta ja sähköautojen ostotuki tuplataan 6000 euroon. Mikäli on vähän käytettyä autoa miettinyt, niin tuontia kannattaa harkita loppuvuodesta.

 
Tämä on kyllä hyvä esimerkki...

"Hmm... Taloudella menee huonosti, mitäs tehtäisiin?"

- Saksa: "Pudotetaan ALVia roimasti ja tuetaan enemmän uusien sähköautojen hankkimista!"

- Suomi: "Nostetaan polttoaineiden verotusta, kasvatetaan sakkotuloja ja pidetään autovero ennallaan!"

:facepalm:
 
Tämä on kyllä hyvä esimerkki...

"Hmm... Taloudella menee huonosti, mitäs tehtäisiin?"

- Saksa: "Pudotetaan ALVia roimasti ja tuetaan enemmän uusien sähköautojen hankkimista!"

- Suomi: "Nostetaan polttoaineiden verotusta, kasvatetaan sakkotuloja ja pidetään autovero ennallaan!"

:facepalm:
En nyt ole ihan vakuuttunut siitä, että autojen hintojen laskeminen olisi Suomessa ihan fiksuimpia juttuja, jos on tarkoitus elvyttää maan taloutta, kun kyse on täysin tuontituotteista. Saksassa se voi olla ihan perusteltua, kun maassa on niin paljon autoteollisuutta. Sinänsä hallituksen elvytystavoista voi esittää kritiikkiä, mutta se on eri ketjun asiaa.
 
En nyt ole ihan vakuuttunut siitä, että autojen hintojen laskeminen olisi Suomessa ihan fiksuimpia juttuja, jos on tarkoitus elvyttää maan taloutta, kun kyse on täysin tuontituotteista. Saksassa se voi olla ihan perusteltua, kun maassa on niin paljon autoteollisuutta. Sinänsä hallituksen elvytystavoista voi esittää kritiikkiä, mutta se on eri ketjun asiaa.
Toki, täällä tehdään vähän autoja (hieman yli satatuhatta vuodessa) - mutta samalla on puhuttu kuinka liikenteen päästöjä on pakko vähentää koska vihreys (unohtaen että se liikenne tuottaa aika pienen prosentin suomen päästöistä, mutta taitaa olla jo raskaimmin "ympäristöverotettu").

Uusien autojen myynnin vähentäminen ei ole mielestäni koskaan ollut paras keino pienentää kulutusta...
 
Toki, täällä tehdään vähän autoja (hieman yli satatuhatta vuodessa) - mutta samalla on puhuttu kuinka liikenteen päästöjä on pakko vähentää koska vihreys (unohtaen että se liikenne tuottaa aika pienen prosentin suomen päästöistä, mutta taitaa olla jo raskaimmin "ympäristöverotettu").

Uusien autojen myynnin vähentäminen ei ole mielestäni koskaan ollut paras keino pienentää kulutusta...
Nyt siirtyi maalitolpat, äsken puhuit talouden elvyttämisestä ja nyt meni päästöjutuiksi. Ukin tehdas on kyllä joutunut potkimaan pellolle ja lomauttamaan porukkaa autojen myynnin sakkaamisen takia, mutta autoveron lasku on aika heikko tapa elvyttää sitä, koska Suomessa myydään niin vähän Mersuja.
 
Nyt siirtyi maalitolpat, äsken puhuit talouden elvyttämisestä ja nyt meni päästöjutuiksi. Ukin tehdas on kyllä joutunut potkimaan pellolle ja lomauttamaan porukkaa autojen myynnin sakkaamisen takia, mutta autoveron lasku on aika heikko tapa elvyttää sitä, koska Suomessa myydään niin vähän Mersuja.
Enemmänkin viittasin siihen miten täällä vasen käsi tekee toista ja oikea toista; eli sama hallitus joka haluaa autojen päästöt alas ei ole valmis pudottamaan verotusta ja näinollen uudistamaan autokantaa. Jos autot ja autoilun verotus on ainoa tapa saada talous kuntoon, samalla kun "verosuunnittelu", ym. sallittaan vapaasti yrityksille, niin ei tässä hölmölässä kovin pitkään enää hyvinvointiyhteiskunnassa asustella...

Mutta toki onhan tuo selvää että taloudellisesti suurempi maa jossa autoilu ja kaikki autoiluun liittyvä (jopa ne joita ei siellä valmisteta) on halvempaa, voi pudottaa helpommin veroa. Tosin veikkaan että iso osa saksassa myytävistä sähköautoista on jotain muuta kuin VAG/BMW/MB -akselia.
 

 
Viimeksi muokattu:


On se kyllä hienoa, jos nyt kerrankin autoilija on saanut vähän halvempaa polttoainetta koronan takia, niin nyt sitten jo kehitellään miten se jatkossa voitaisiin estää..
 
On se kyllä hienoa, jos nyt kerrankin autoilija on saanut vähän halvempaa polttoainetta koronan takia, niin nyt sitten jo kehitellään miten se jatkossa voitaisiin estää..

Niin no vaihtoehtona on varmaan taas se veronkorotus joka sitten jää päälle myös kun öljyn hinta taas nousee. Sehän nyt ei käy, että bensa olisi halpaa. Kahdesta hinnannostovaihtoehdosta otan mieluummin tämän "lattiahinnan".
 
Sitrahan ehdotteli minimihintaa bensalle :D Sitä voi sit miettiä että jos bensa saa maksaa minimissään vaikkapa 1,45€ per litra että kuka siinä hyötyy, jos raakaöljyn hinta laskee, ei ainakaan valtio?
 
Niin no vaihtoehtona on varmaan taas se veronkorotus joka sitten jää päälle myös kun öljyn hinta taas nousee. Sehän nyt ei käy, että bensa olisi halpaa. Kahdesta hinnannostovaihtoehdosta otan mieluummin tämän "lattiahinnan".

Sitä lattiahintaa voidaan sitten aina tarkastella, eli nostaa. Itse kyllä nyt vastustan kumpaakin.
 
Tossa lattiahinnassa ongelma on yksinkertaisesti se, että kun bensasta nyt lähtökohtaisesti kerätään tietty vero, niin sitä bensaa ei vaan tuota lattiahintaa alhaisemmalla hinnalla tule markkinoille. Sillä ei ole merkitystä maksetaanko vero, kun polttoaine tulee suomeen (suomeen polttoainetta myyvä myy lattiahinnalla vero huomioituna) vai maksetaanko vero kun myyntipaikka ostaa tukkurilta (tukkuri myy lattiahinnalla vero huomioituna) vai maksetaanko vero myydyistä litroista pumpulla (pumppumyyjä myy lattiahinnalla). Koska missään stepissä sen bensan hinta ei pääse tiettyä rajaa alhaisemmaksi niin sitten se bensan hinta vääristyy mutta valtio ei enempää verotuloja saa.

Koko hommahan on kussut siihen, että käytössä on ollut kovat haittaverot ja ollaan toitotettu, että luopukaa autosta jos voitte ja käyttäkää julkisia ja ostakaa sähköautoja jne. Nyt kun sähköautot on todellisuutta eikä co2 pohjaisia veroja niistä saada niin ollaan murroksen kynnyksellä, jossa autoilla voi ilman isoa hiilijalanjälkeä ainakaan käytönaikaisilla päästöillä mutta rahaa tarvitaan sen perus auto ja ajoneuvovero + polttoainevero yhdistelmän aiemman kertymän mukaan.

Paras ratkaisu olisi varmasti poistaa autovero, uudistaa ajoneuvovero ja tehdä siitä tienkäyttövero, tienkäyttömaksu tai vastaava, kuitenkin joku jolla rivikansalainen tietää, että rahaa kerätään tiellä liikkumisesta. Bensa-autoilijat sitten jatkaisivat bensaveron maksamista entiseen malliin jne.
 
Tossa lattiahinnassa ongelma on yksinkertaisesti se, että kun bensasta nyt lähtökohtaisesti kerätään tietty vero, niin sitä bensaa ei vaan tuota lattiahintaa alhaisemmalla hinnalla tule markkinoille. Sillä ei ole merkitystä maksetaanko vero, kun polttoaine tulee suomeen (suomeen polttoainetta myyvä myy lattiahinnalla vero huomioituna) vai maksetaanko vero kun myyntipaikka ostaa tukkurilta (tukkuri myy lattiahinnalla vero huomioituna) vai maksetaanko vero myydyistä litroista pumpulla (pumppumyyjä myy lattiahinnalla). Koska missään stepissä sen bensan hinta ei pääse tiettyä rajaa alhaisemmaksi niin sitten se bensan hinta vääristyy mutta valtio ei enempää verotuloja saa.

Koko hommahan on kussut siihen, että käytössä on ollut kovat haittaverot ja ollaan toitotettu, että luopukaa autosta jos voitte ja käyttäkää julkisia ja ostakaa sähköautoja jne. Nyt kun sähköautot on todellisuutta eikä co2 pohjaisia veroja niistä saada niin ollaan murroksen kynnyksellä, jossa autoilla voi ilman isoa hiilijalanjälkeä ainakaan käytönaikaisilla päästöillä mutta rahaa tarvitaan sen perus auto ja ajoneuvovero + polttoainevero yhdistelmän aiemman kertymän mukaan.

Paras ratkaisu olisi varmasti poistaa autovero, uudistaa ajoneuvovero ja tehdä siitä tienkäyttövero, tienkäyttömaksu tai vastaava, kuitenkin joku jolla rivikansalainen tietää, että rahaa kerätään tiellä liikkumisesta. Bensa-autoilijat sitten jatkaisivat bensaveron maksamista entiseen malliin jne.

Tänä korona aikana jos muutoksia tehdään, niin varmaan on ainakin se, että lisää maksettavaa tulee lisää ja paljon.
 
Tänä korona aikana jos muutoksia tehdään, niin varmaan on ainakin se, että lisää maksettavaa tulee lisää ja paljon.

Bensiinistä saattaa joutua pulittamaan elokuussa jopa 1,75 euroa litralta – dieseliä taas tullaan rankaisemaan bensaakin suuremmalla lisäverolla
Poliittista hinnankorotuksista ensimmäinen on niin ikään lyöty lukkoon, eli polttoaineveroa nostetaan hallituksen tekemällä päätöksellä elokuussa (arvonlisävero mukaan lukien) noin 6,3 senttiä bensiinilitralta sekä dieselöljyn ynnä sitä korvaavien biopolttoaineiden osalta noin 6,9 senttiä per litra.
 
Ei ne tuolla osaa päättää mistään mitään. Tuo äskeinen uutinen oli tammikuulta. Kai se sitten toteutuu elokuussa.

Tänään sitten:


Lailla säädettävän lattiahinnan tarkoituksena olisi varmistaa, ettei kansalaisten tankkaama bensiini ja diesel halpenisi jatkossa alle tietyn minimitason, vaikka öljyn maailmanmarkkinahinta putoaisi tulevaisuudessa kuinka alas tahansa. Vastaava mekanismi on Sitran mukaan jo käytössä Costa Ricassa.


Costa Ricassa, no hyvä että on paikka mistä ottaa mallia. Mitähän polttoaine mahtaa maksaa siellä, en tiedä :hmm:

  • Dieselin alennetun verokannan ja käyttövoimaveron poisto
    [*]Synteettisten polttoaineiden verokohtelun selventäminen
    [*]Mahdolliset alennukset auto- ja ajoneuvoveroihin sekä verohelpotukset kulkuvälineiden jakamiseen ja vuokraamiseen
    [*]Fossiilisten polttoaineiden verotuksen tulevat linjaukset ja mahdollisten korotusten aloittaminen
    [*]
Kunhan mikään ei ole liian halpaa, ja samassa yhdeydessä jotain halpuutusta.

Mutta itselle aivan sama mitä ylhäältäpäin sanotaan, missään ei ole mitään järkeä ollut tähänkään mennessä. Olen vähän luopunut uskosta älykkääseen elämään mitä päättäjiin tulee ja vähän muuhunkin.
 
Polttoaineverotuksen korotuksista on jo päätetty ja tulee voimaan elokuussa. Eli näkyy pumppuhinnoissa hyvin pian.
 
Ei ne tuolla osaa päättää mistään mitään. Tuo äskeinen uutinen oli tammikuulta. Kai se sitten toteutuu elokuussa.

Tänään sitten:

Costa Ricassa, no hyvä että on paikka mistä ottaa mallia. Mitähän polttoaine mahtaa maksaa siellä, en tiedä :hmm:

Näyttäisi maksavan 0,92€ litra

 
dieselkäyttöisen henkilöauton käyttökustannusten laskeminen aiheuttaisi kansanterveysongelmia erityisesti kaupungeissa.

Niin varmaan muuallakin maailmassa, eikun.. :hmm: :rolleyes: eihän muualla dieselveroa ole.
 
Juu ja taajamissa kaikki taksit dieseleitä pl. 10 viime vuotta vähän hybridiä ja sähköä seassa.
 
^
SAK haluaa hallituksen selvittävän työntekijöiden pysäköintipaikkojen verottamismahdollisuudet – ”arvokas verovapaa etu”
Suomen suurin palkansaajakeskusjärjestö SAK väläyttää valtiovarainministeriön työryhmälle työnantajan ilmaiseksi tarjoaman pysäköintipaikan muuttamista verotettavaksi työsuhde-eduksi.
Suomessa työnantajan ilmaiseksi tarjoamaa pysäköintipaikkaa työpaikalla voidaan pitää yksityisautoilun tukena, koska pysäköintipaikkaa ei lueta työnantajan tarjoamiin veronalaisiin etuihin.
SAK:n mielestä tulisi selvittää, kannustaisiko työnantajan ilmaiseksi tarjoaman arvokkaan pysäköintiedun muuttaminen veronalaiseksi eduksi kevyen liikenteen ja julkisen liikenteen käyttöön.
 
Tuo SAK:n ehdotus on ihan huuhaata. Ei tule menemään läpi edes vasemmistolaisessa hallituksessa.
 
Tuossa ollaan ilmeisesti lähdetty jälleen ajatuksesta, että työskenellään ison kaupungin keskustassa, jossa on edes jonkinlainen mahdollisuus käyttää julkisia tai pyörää.

Itselläni on mm. työajoista johtuen mahdotonta käyttää julkisia ja polkupyörän käyttö lähentelee itsetuhoisuutta, kun suurin osa matkasta on osittain valaistulla vilkasliikenteisellä maantiellä jossa on ajankohdasta riippuen paljon raskasta liikennettä. Maksaa nyt veroa vielä siitä, että on mahdollisuus säilyttää autoa työpaikan maa-alueella. Kas kun eivät vielä ehdota, että firman tarjoamasta lämmitystolpasta pitäisi maksaa veroa.
 
– Järjetöntä. HSL on jo esittänyt oman mallinsa, jossa kustannukset ovat 130 euroa kuukaudessa uusmaalaiselle autoilijalle.

Heh...

Muistanko väärin, eikö Perussuomalaiset olleet ainakin aiemmin autoilun veronkorotuksia vastaan? Ihmeen hiljaa ovat nyt olleet..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom