Tossa lattiahinnassa ongelma on yksinkertaisesti se, että kun bensasta nyt lähtökohtaisesti kerätään tietty vero, niin sitä bensaa ei vaan tuota lattiahintaa alhaisemmalla hinnalla tule markkinoille. Sillä ei ole merkitystä maksetaanko vero, kun polttoaine tulee suomeen (suomeen polttoainetta myyvä myy lattiahinnalla vero huomioituna) vai maksetaanko vero kun myyntipaikka ostaa tukkurilta (tukkuri myy lattiahinnalla vero huomioituna) vai maksetaanko vero myydyistä litroista pumpulla (pumppumyyjä myy lattiahinnalla). Koska missään stepissä sen bensan hinta ei pääse tiettyä rajaa alhaisemmaksi niin sitten se bensan hinta vääristyy mutta valtio ei enempää verotuloja saa.
Koko hommahan on kussut siihen, että käytössä on ollut kovat haittaverot ja ollaan toitotettu, että luopukaa autosta jos voitte ja käyttäkää julkisia ja ostakaa sähköautoja jne. Nyt kun sähköautot on todellisuutta eikä co2 pohjaisia veroja niistä saada niin ollaan murroksen kynnyksellä, jossa autoilla voi ilman isoa hiilijalanjälkeä ainakaan käytönaikaisilla päästöillä mutta rahaa tarvitaan sen perus auto ja ajoneuvovero + polttoainevero yhdistelmän aiemman kertymän mukaan.
Paras ratkaisu olisi varmasti poistaa autovero, uudistaa ajoneuvovero ja tehdä siitä tienkäyttövero, tienkäyttömaksu tai vastaava, kuitenkin joku jolla rivikansalainen tietää, että rahaa kerätään tiellä liikkumisesta. Bensa-autoilijat sitten jatkaisivat bensaveron maksamista entiseen malliin jne.