Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset


Herra Johtaja odottaa vaan nyt rauhassa sitten 2021 alkuun kuten muutkin. Sillävälin pitää pitämättömät lomat jos on, tai lomauttaa automyyjiä, kuten muutkin tulevat tekemään vuoden aikana. Kenen kassa ei kestä, pistää sitten lapun luukulle. Ensi vuonna uudet kujeet, mikäs tässä valmiissa maailmassa.
 
Saakohan autokauppa Influenssapelosta nostetta? Ihmiset huomaa että julkiset on tautihautomoita ja haluaa omaan suodatettuun ilmastoonsa.
 
Itse epäilen että pientä laskua viruksen takia. Epävarmuutta, niin ei tohdittaisi ostaa kallista autoa.
Mutta jälkikäteen, kun talous lähtee takaisin nousuun, saattaa olla tavanomaista enemmän kasvua.

"Menkää julkisilla" sanoo valtio - moni varmaan on huomannut ettei se ehkä ollutkaan se paras vaihtoehto itselle... ;)
 
Kyllähän tuolle autoverolle ja muillekkin autoiluun liittyville kustannuksille pitäisi tehdä jotain. Niin monet kerrat olen ulkomaalaisia vieraita ulkoiluttanut kaupungilla ja ensimmäiset kommentit ovat tyyliin: "onko tässä autoromuttamo lähellä". Joka paikka täynnä vanhaa ruosteista paskaa. Yritä siinä sitten kertoa, että tuollainen 20-vuotias puhkiruostunut Mazda rutatuilla kyljillä ja puskureilla on aivan yleinen käyttöauto tässä maassa.
 
Mutta jälkikäteen, kun talous lähtee takaisin nousuun, saattaa olla tavanomaista enemmän kasvua.

"Menkää julkisilla" sanoo valtio - moni varmaan on huomannut ettei se ehkä ollutkaan se paras vaihtoehto itselle... ;)
Itse myin äskettäin kaksi uutta Seat Mii Electric autoa. Eka oli tilaus ja toinen oli peruuntunut tilaus, niin ehdin ostaa senkin. Niistä sai vähäsen voittoa, kun on haluttuja autoja nuo halvat vag sähkikset.

Nyt sitten täytyy ottaa taas käyttöön 2005, 550€ maksanut Fiat Punto 1.2. Saa nähdä onko korjattavaa (romussa), kun katsastus on reilun kuukauden päässä. Mittarissa taisi olla 150tkm, mutta 15 vuoden ikä näkyy.

Sähköautoista sai yhteensä 4000€ sähköauton hankintatukea. Ongelmana vaan että autoissa on pitkä toimitusaika. Lisäksi koronan takia kai laitettiin koko tehdas kiinni nyt. Osta siinä sitten, kun ei edes valmisteta :)

Kyllähän tuolle autoverolle ja muillekkin autoiluun liittyville kustannuksille pitäisi tehdä jotain. Niin monet kerrat olen ulkomaalaisia vieraita ulkoiluttanut kaupungilla ja ensimmäiset kommentit ovat tyyliin: "onko tässä autoromuttamo lähellä". Joka paikka täynnä vanhaa ruosteista paskaa. Yritä siinä sitten kertoa, että tuollainen 20-vuotias puhkiruostunut Mazda rutatuilla kyljillä ja puskureilla on aivan yleinen käyttöauto tässä maassa.
Tosiaan esim vanhahko Mazda 6 on aivan järkyttävä, kun se ruostuu niin helposti. Kumma kun edes liikkuu sellainen ruostekasa.
 
Itse myin äskettäin kaksi uutta Seat Mii Electric autoa. Eka oli tilaus ja toinen oli peruuntunut tilaus, niin ehdin ostaa senkin. Niistä sai vähäsen voittoa, kun on haluttuja autoja nuo halvat vag sähkikset.

Nyt sitten täytyy ottaa taas käyttöön 2005, 550€ maksanut Fiat Punto 1.2. Saa nähdä onko korjattavaa (romussa), kun katsastus on reilun kuukauden päässä. Mittarissa taisi olla 150tkm, mutta 15 vuoden ikä näkyy.

Sähköautoista sai yhteensä 4000€ sähköauton hankintatukea. Ongelmana vaan että autoissa on pitkä toimitusaika. Lisäksi koronan takia kai laitettiin koko tehdas kiinni nyt. Osta siinä sitten, kun ei edes valmisteta :)

Pakko kysyä, mutta ostit ensin yhden näkemättä, sitten toisen huvin vuoksi, sitten samantien kumpikin myyntiin o_O :confused: Toki voitto mainittu, mutta mitä ihmettä ja kierit vissiin rahassa.
 
Tuskinpa ton hintaluokan autoilla puhutaan muuta kuin max muutaman tonnin katteista.
Jep. Eka oli tehdastilaus ja pari päivää oli molemmat autot yhtäaikaa. Hain vaan jälkimmäisen autoliikkeestä pois, kun eka sähkis Mii oli mennyt kaupaksi. Nuo maksoi muistaakseni 15 900€ ja 18 900€ (Plus malli). Ja nettiautossa myydään vähän kalliimmalla. Yksi uusi löytyi 19 500€. Itse ehdin ajaa noilla yhteensä 1 kuukauden.

Jälkimmäisessä ajattelin jo, että vaikuttaako korona myyntiin, mutta nopeasti se meni. Kaikki peruttu, niin en ainakaan itse tarvitse paljoa autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Vallitsevasta tilanteesta johtuen taitaa tietulli / muut ajosuoritteisiin perustuvat maksut viivästyä, enkä yllättyisi vaikka yksityisautoilua ei katsottaisi niin pahana asiana kuin kuukausi takaperin. Autoveron muutostakaan tuskin saadaan vuodessa valmiiksi kuten aiemmin luvattiin.
 
Vallitsevasta tilanteesta johtuen taitaa tietulli / muut ajosuoritteisiin perustuvat maksut viivästyä, enkä yllättyisi vaikka yksityisautoilua ei katsottaisi niin pahana asiana kuin kuukausi takaperin. Autoveron muutostakaan tuskin saadaan vuodessa valmiiksi kuten aiemmin luvattiin.

Paljon mahdollista, riippuu nyt siitä miten tilanne etenee. Jos alkaa mennä pitkäksi, niin ostovoima katoaa koska yt ja konkurssit myös autoalalla - suomessa. Muissa maissa autoteollisuuttahan on jo valjastettu vähän muuhun puuhasteluun, ja se pois tuotannosta. Niin eipä sitä tarjontaakaan ole uusissa, ja käytetyt taas, no se ostovoima.

Sitten vielä vittu saatana oma auto ei mennyt leimasta läpi. Tälläisellä harvinaisuudella kun ajaa, niin tarvittavan osan saa joskus kuun vaihteessa, jos siis. Siitä vielä jos esim. katsastuskonttorit laitetaan kiinni, niin ajetaan ilman leimaa perkele sitten kun korjausaika käy vähiin:mad::angry::rage:
 
Kyllähän tuolle autoverolle ja muillekkin autoiluun liittyville kustannuksille pitäisi tehdä jotain. Niin monet kerrat olen ulkomaalaisia vieraita ulkoiluttanut kaupungilla ja ensimmäiset kommentit ovat tyyliin: "onko tässä autoromuttamo lähellä". Joka paikka täynnä vanhaa ruosteista paskaa. Yritä siinä sitten kertoa, että tuollainen 20-vuotias puhkiruostunut Mazda rutatuilla kyljillä ja puskureilla on aivan yleinen käyttöauto tässä maassa.

Missäpäin? Ehkä jossain pikkukaupungeissa kaukana kasvukeskuksista? Ainakin suomen 5 isoimman kaupungin kaduilla tuntuu paljon kulkevan uudehkoa liisaria. Seassa toki jotain sattumia ja lähiöt sitten erikseen. Tuskinpa kuitenkaan sellaisiin lähdet ulkomaisia vieraita erikseen taluttelemaan.
 
Jaha, pääkaupunkiseudulla mielestäni on hyvinkin tuore autokanta muuhun suomeen verrattuna. Kaipa siellä niitä rotteloitakin on seassa. Oletko koskaan käynyt missään Etelä-Euroopan maassa? Niissä vasta paskaläjillä ajellaan.

Autokanta niissäkin toki varmaan iältään nuorempaa, mutta uutena ostettaessa näitä markan autoja. Seat Ibizaa, Fiestaa, Clioa, Fiiattia jne. Kun taas pohjoisessa suositaan isompia autoja jotka ovat vähän enemmän... noh... autoja.
 
Jaha, pääkaupunkiseudulla mielestäni on hyvinkin tuore autokanta muuhun suomeen verrattuna. Kaipa siellä niitä rotteloitakin on seassa. Oletko koskaan käynyt missään Etelä-Euroopan maassa? Niissä vasta paskaläjillä ajellaan.

Autokanta niissäkin toki varmaan iältään nuorempaa, mutta uutena ostettaessa näitä markan autoja. Seat Ibizaa, Fiestaa, Clioa, Fiiattia jne. Kun taas pohjoisessa suositaan isompia autoja jotka ovat vähän enemmän... noh... autoja.
Tämä johtuu aika paljon kaupunkirakenteesta; ahtaat kadut vaatii pieniä autoja.
Jossain vanhassa "keskiajalta" peräisin olevassa kaupungissa on ihan turha yrittää ajella, saatika parkkeerata, jotain E-mersua kun sieltä voi löytyä katuja joissa ei pääse kääntymään kun kyljet ottaa kiinni taloon mutkassa. :D

Esim. Kreikassa, Espanjassa, tms ajellessa ei käynyt mielessäkään että olisin vuokrannut jonkun 500-sarjan bemarin jonkun pikkukinnerin tilalle koska sitä ei olisi saanut parkkiin mihinkään ja muutamassa paikassa olisi tällaisella A6-kuskillakin tullut hikikarpalot otsaan. Ihan sama homma kun katsoi millaisilla kaduilla bussit kulki Lontoossa, tms "suurkaupungissa" - about kylki kiinni pysäköidyissä autoissa.
 
Joo osaan samaistua. Italiassa jonkun verran töitä tehneenä tein kerran virheen roomaan mennessä ja vuokrasin Touranin. Edellisellä kerralla minulla oli Fiat500. Voit arvata kumpi oli helpompi parkkeerata siellä.
 
Kuten moni muukin ala on vaikeuksissa. Hallitus fundeeraa autoveroon joustoa, joka koskisi maahantuojia. Ongelmana on että myydyllä autollahan ei saisi ajaa...
Myynti on laskenut 50-80% vähän miten lukuja katselee. YT kopsuttelee ovella lähes kaikilla.
Toisaalta tekevät sitten mitä tahansa, niin tuskin sitä myyntiä saa kammettua juuri ja piakkoin ylöspäin.
Kyllähän tuossa voi kaatua niin maahantuojaa kuin jälleenmyyjääkin.


 
Kuten moni muukin ala on vaikeuksissa. Hallitus fundeeraa autoveroon joustoa, joka koskisi maahantuojia. Ongelmana on että myydyllä autollahan ei saisi ajaa...
Myynti on laskenut 50-80% vähän miten lukuja katselee. YT kopsuttelee ovella lähes kaikilla.
Toisaalta tekevät sitten mitä tahansa, niin tuskin sitä myyntiä saa kammettua juuri ja piakkoin ylöspäin.
Kyllähän tuossa voi kaatua niin maahantuojaa kuin jälleenmyyjääkin.


Paha sitä myynti on kammetakaan ylös, kun autotehtaat on ajaneet tuotantoa alas. Toki yksittäinen myyjä tai liike voi omaa myyntiään parantaa, mutta jos tuotanto on pitkään jäissä niin myynnin on pakko laskea, vaikka liikkeet, myyjät ja valtio tekisi mitä.
 
Paha sitä myynti on kammetakaan ylös, kun autotehtaat on ajaneet tuotantoa alas. Toki yksittäinen myyjä tai liike voi omaa myyntiään parantaa, mutta jos tuotanto on pitkään jäissä niin myynnin on pakko laskea, vaikka liikkeet, myyjät ja valtio tekisi mitä.

Totta tuokin että autotehtaat jopa tekee jotain täysin muuta kun autoja. Hmm.. ihmiset lomautettuina eli taloudellisia huolia. Eipä se ostokyky parempaan suuntaan ole mennyt, ja vielä ei voi sanoa koska tilanne voi alkaa paranemaan.
 
Jos katsoo Suomen uusien autojen rekisteröintimäärää, niin onko juuriongelmana ostajien (= kansan) taloudellinen tilanne ja epävarmuus, vai sitten tehtaiden tuotanto?

En jotenkin näe tai ymmärrä tuota hallituksen joustoa kuinka se elvyttäisi oikeastaan yhtään mitään.
 
Jos katsoo Suomen uusien autojen rekisteröintimäärää, niin onko juuriongelmana ostajien (= kansan) taloudellinen tilanne ja epävarmuus, vai sitten tehtaiden tuotanto?

En jotenkin näe tai ymmärrä tuota hallituksen joustoa kuinka se elvyttäisi oikeastaan yhtään mitään.


Juurikin niin. Nyt joku keksi miten tulla jotenkin vastaan. Eikä tuota ole nuijittu, eikä sillä ole väliäkään - kun ei kukaan siellä ajatellut sitä minkä tiivistit kolmeen riviin. Ja tilanne pitkälti sama ympäri maailmaa.
 
Nyt kun talous on viritetty käytännössä siten, että järjestelmä pysyy kasassa vain ja ainoastaan kun ihmiset kuluttavat kaiken minkä saavat, niin hallituksella on mahdoton paradoksi selvitettävänä.

Jotta järjestelmän kulut voidaan kattaa ihmisten tulisi voida ostaa. Jotta ihmiset voisivat ostaa niin järjestelmän kulut eivät voi olla niin kovat kuin ne ovat. Pätee niin autokauppaan kuin muillekin aloille.

Hyvä esimerkki on tämä ns. ”korona-aika”. Heti kun mieliostot (vaatteet, meikit, elektroniikka, harrastukset jne.) jäävät pois ja vain tarveostot (ruoka, pakollinen liikkuminen jne.) jäävät, niin koko talous uhkaa pysähtyä ja kääntyä laskuun.

Mutta onhan noita autoalan ”peliliikkeitä” ihan viihdyttävä seurata ja itsenäisesti analysoida mennäänkö puuhun perse vai jalat edellä.
 
Eiköhän ne ostajan markkinat ole olleet näiden isojen ketjujen hintojen polkemisen takia jo pitkän aikaa.
 
Kohta jengi tajuaa ettei sitä autoa niin tarvinnukkaa ja jatkaa etätöissä yms. Vanha auto pihassa seisonnassa ja joskus ottaa käyttöön :)
 
Kohta jengi tajuaa ettei sitä autoa niin tarvinnukkaa ja jatkaa etätöissä yms. Vanha auto pihassa seisonnassa ja joskus ottaa käyttöön :)

Tuosta oli IS uutisissa (autot) eilen tai tänään, eli 100 000 autoa mennyt käytöstäpoistoon. Olikohan nyt kuukauden sisään tai jotain. En nyt jaksa linkkiä kaivaa kun vituttaa muut uutiset mitä samalla näkis :lol:
 
Tuosta oli IS uutisissa (autot) eilen tai tänään, eli 100 000 autoa mennyt käytöstäpoistoon. Olikohan nyt kuukauden sisään tai jotain. En nyt jaksa linkkiä kaivaa kun vituttaa muut uutiset mitä samalla näkis :lol:

Siellähän oltiin jo kommenteissa laskettu kuinka paljon trafi oli tienannut liikenteestäpoisto ilmoituksilla.
TrafiTienaaAina 8.4. 12:23 179
105000 x 5 eur = 525 000eur..

Traficom tienaa aika hyvin näillä poistoilla. Ei ole ihan lakien mukaista, mutta rahaa virtaa hallinnolle..

Poisto maksaa 5 eur, vaikka sen tekee itse. Kulut nolla, 5 eur puhdasta tuotta/poisto


 
Itehän taistelen vastaan ja otin yhden turhan lisää liikennekäyttöön kun tuli kevätkelejä. Koska veekasi, lotkon lotkon.
 
Itehän taistelen vastaan ja otin yhden turhan lisää liikennekäyttöön kun tuli kevätkelejä. Koska veekasi, lotkon lotkon.

Nythän bensa on vähän edullisempaakin niin mikä jottei.
Moottoripyörien myyntikin on noussut yllättäen. Yllättäen en jaksa kaivaa linkkiä. Hmm, ja VR taisi lopettaa yövuorot.

Ja mitähän sitten kun tilanne jatkuu johonkin asti, ja huomataan että työt voi tehdä etänä, ja tilanne jää ikäänkuin päälle näiden osalta. Siinä ihmeteltävää julkiselle liikenteelle ja autokaupalle jos sen auton tarve väheneekin. Ei korkotarjoukset enää napostele.
Kun luterilainen oletus on että jos ei ole fyysisesti paikalla niin lintsataan ja tai kännätään kotona, mitä jos ei sittenkään.
 
Ja mitähän sitten kun tilanne jatkuu johonkin asti, ja huomataan että työt voi tehdä etänä, ja tilanne jää ikäänkuin päälle näiden osalta. Siinä ihmeteltävää julkiselle liikenteelle ja autokaupalle jos sen auton tarve väheneekin.
En usko, että tämä etätyökuvio on mitenkään merkittävässä roolissa auton käyttöasteessa. Ei ne liikkumisen tarpeet sieltä taustalta mihinkään lähde. Vaikka ne työt tehtäisiinkin kotoa, niin illat ja viikonloput ajellaan harrastuksia, kyläilyjä, kauppareissuja, hupiajeluita ja milloin mitäkin.

Autokauppa sen sijaan varmastikin elelee hiljaiseloa ja pitkään. Ihan vaan kuinka tahmeata se uuden auton kauppa oli jo ennen koronaa ja puhumattakaan millainen herätysravistelu tämä oli koko kansalle Suomessa. Kerrankin kun media ja eri tahot maalailevat uhkakuvia kuinka talous sakkaa ja ihmiset joutuvat kerrankin miettimään talouttaan järjen kanssa, eikä ainoastaan sen mukaan että antoiko pankki aikoinaan lainan asunnonostoa varten. Ostovoima oli ennen kehnoa ja nythän sitä vasta varpaillaan ollaankin.
 
En usko, että tämä etätyökuvio on mitenkään merkittävässä roolissa auton käyttöasteessa. Ei ne liikkumisen tarpeet sieltä taustalta mihinkään lähde. Vaikka ne työt tehtäisiinkin kotoa, niin illat ja viikonloput ajellaan harrastuksia, kyläilyjä, kauppareissuja, hupiajeluita ja milloin mitäkin.

Autokauppa sen sijaan varmastikin elelee hiljaiseloa ja pitkään. Ihan vaan kuinka tahmeata se uuden auton kauppa oli jo ennen koronaa ja puhumattakaan millainen herätysravistelu tämä oli koko kansalle Suomessa. Kerrankin kun media ja eri tahot maalailevat uhkakuvia kuinka talous sakkaa ja ihmiset joutuvat kerrankin miettimään talouttaan järjen kanssa, eikä ainoastaan sen mukaan että antoiko pankki aikoinaan lainan asunnonostoa varten. Ostovoima oli ennen kehnoa ja nythän sitä vasta varpaillaan ollaankin.

Toisaalta joo, 100k autoa lkp vs. reilu 2 miljoonaa autoa yhteensä. Oletan että pari miljoonaa normaalisti käytössä - antaa tilaa tilastokikkailulle mediassa koska klikkiotsikot. Mutta tuon näyttää tulevaisuus sitten jonkun ajan päästä, enkä jaksa uskoa että asiasta sen enempää uutisoidaan...

Autokaupan lukuja taas varmasti tulee uutisiin, jos tähän mennessä on mennyt huonosti niin seuraavien kuukausien lukemat tulee olemaan vielä karumpaa luettavaa. Kun monelta menee mahdollisuus ostaa auto osarilla kun YT ja konkurssit vie työpaikat. Ennenaikaista kyllä tälläistä maalailla, jää nähtäväksi mitä tulevaisuus tuo.
 
Siellähän oltiin jo kommenteissa laskettu kuinka paljon trafi oli tienannut liikenteestäpoisto ilmoituksilla.



Toisaalta jonkun dieselivessan päivämaksu on helposti 4e, joten kyllähän se trafinkin tulopuoli laskee tuossa.

Tuohon liikenteestäpoistoon on nyt ehkä vähän tavallista laajemmin herätty, varsinkin kun monissa kahden auton talouksissa ei ole mitään tarvetta nyt kahdelle autolle.
 
Toisaalta jonkun dieselivessan päivämaksu on helposti 4e, joten kyllähän se trafinkin tulopuoli laskee tuossa.

Tuohon liikenteestäpoistoon on nyt ehkä vähän tavallista laajemmin herätty, varsinkin kun monissa kahden auton talouksissa ei ole mitään tarvetta nyt kahdelle autolle.
Helposti 4€?

Ei ole helposti eikä vaikeasti millään autolla noin kovia veroja. Trafin laskurilla 3500 kg painava (henkilöauton maksimipaino) diesel-henkilöauto jonka päästöt on yli 400 g (taulukon maksimiarvo) on 3,718 €

Tyypillisesti pyöritään välillä vajaa euro päivässä (esim. diesel Smart) - vajaa 3€ päivässä (esim. vanhempi diesel Cayenne).

Vakuutusten kanssa voi toki olla 4€, mutta se vakuutuksen osa ei ole Trafilta pois (ja veikkaan, että vakuutusyhtiöilläkin myös ne korvaukset on laskenut aika selvästi, veikkaisin että enemmän kuin tulot, kun virallisesti seisonnassa olevien lisäksi moni seisoo vakuutuksineen ja veroineen). Mutta toki siis se on silti selvää, ettei valtio tässä pitkässä juoksussa tienaa, harva niitä euron-parin säästön takia alkaa liikennekäytöstä poistamaan, eli väitän että ylivoimaisesti suurimmassa osassa Traficin menettää veroina enemmän kuin sen 5€ seisontamaksun. Sitä diesel-smartiakaan ei kuitenkaan tarvi seisottaa kuin n. viikko, että tämä tulee täyteen. Omassa taloudessa on toinen diesel-auto ollut nyt 3 viikkoa seisonnassa.
 
Joo, en ajatellut tota loppuun, tuo reilu 4€/vrk laskettiin joskus meidän autolle, mutta siinä oli tietysti mukana myös liikennevakuutus. Ei se kuitenkaan muuta sitä että tuolla euronkin maksulla se on jo viikossa maksanut itsensä pelkkinä veroina.
 

– Autoilun kustannuksia on laskettava nykyisestä, ei nostettava!, kokoomuksen kansanedustaja Markku Eestilä (kok.) sanoo.
Kansanedustaja viittaa Facebookissa autoiluun ehdotettuihin veronkiristyksiin. Valtionvarainministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön tilaamassa raportissa esitetään muun muassa
polttoaineverotuksen kiristämistä ja henkilöliikenteen alennetun arvonlisäverokannan korottamista.

Kansanedustajan mukaan ”liikkumisen vapaus on ihmisten perusoikeus. Se ei yhdenvertaisesti toteudu maan eri osissa, jos autoilun kustannukset ovat liian korkeat”.
– Voisiko talousnobelisti (Bengt) Holmström työryhmän jäsenenä laskea, kuinka paljon omalla tai leasing-autolla ajaminen maksaa verrattuna esimerkiksi HSL:n vuosilippuun (53 e/kk).
Noin äkkiä arvioisin sen olevan asiallisella farkulla ajaen 10-20 kertaa kalliimpaa. Toki, jos haluaa isolla maasturilla päästellä kuoppaisia teitä, saa pulittaa 30 kertaisen hinnan!, Eestilä sanoo.
 

Pari poimintaa...
"tiemaksuja ajetaan erityisesti päästövähennysten avulla siten" = ei vähennetä muuta autoiluun kohdistuvaa verotusta.

"tiivistäisi yhdyskuntarakennetta eli tuottaisi tiheämmin rakennettua, niin sanotusti joukkoliikennemyönteistä kaupunkia." = muualla kuin ydinkeskustoissa asuntojen hinta, ja täten suomalaisten varallisuus ja valinnanvaraus kutistuu.


Kilometrivero etenee kohti maalia – viranomaiset käynnistelevät nyt tiemaksujärjestelmän ”iteroivaa suunnittelua”

Keväällä Uudellamaalla nähtiin tiesulkuja. Seuraavat ”sulut” Uudenmaan keskeisimmillä väylillä saattavat olla joko virtuaalisia tai perinteisemmin rakennettuja maksuportteja.
Kuva: Outi Pyhäranta / HS


Julkaistu: 7:05
Niin sanotun tiemaksun nimellä kulkevaa autoilun sijaintipohjaista verottamista eli ns. ruuhkamaksuksikin kutsuttua hanketta ei suinkaan ole haudattu – päinvastoin.

Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen ns. MAL-suunnitelmassa tiemaksut ovat edelleen mukana, ”yhtenä merkittävänä ja tehokkaana keinona vähentää ajoneuvoliikenteen päästöjä”.

IS:n läpi käymien tuoreimpien viranomaisdokumenttien mukaan työ on nyt siinä vaiheessa, että kilometriverohankkeen alaprojekti nimeltä tiemaksujärjestelmän iteroiva suunnittelu ja vaikutusten arviointi on käynnistymässä.

Iterointi tarkoittaa ongelmanratkaisumenetelmää, jossa ongelman ratkaisu tarkentuu vähitellen, kerta kerran jälkeen toistamalla.

Aiheeseen liittyvä viranomaispohjainen työnjako on sovittu sellaiseksi, että valtio valmistelee tiemaksujen käyttöön ottamisen mahdollistavaa lainsäädäntöä ja pääkaupunkiseudun kunnallishallinto sekä valtio asetetaan suunnittelemaan ja arvioimaan toteuttamiskelpoista hinnoittelujärjestelmää yhdessä.

Varsinaisen hinnoittelun osalta selvitys ”optimaalisiksi” kuvatuista maksu- ja perintämalleista sekä vaadittava lainsäädäntö laaditaan ensin. Sen jälkeen vuorossa ovat maksujen käyttöönottoon liittyvät lopulliset päätökset.

Järjestelmän reunaehdoksi on tällä hetkellä määritelty kuvaus riittävän tehokas/vaikuttava päästövähennysten kannalta.

IS:n näkemien asiakirjojen mukaan tiemaksuja ajetaan erityisesti päästövähennysten avulla siten, että julkisen liikenteen, kävelyn ja pyöräilyn osuuden lasketaan nousevan tiemaksujen käyttöönoton jälkeen kaikkiaan neljä prosenttiyksikköä.

Lisäksi liikenteestä aiheutuvat päästöt pienenisivät samaisen laskelman perusteella tiemaksujen ansiosta noin viisi prosenttia.

Maksumiehen ja -naisen rooliin joutuvalle autoilijalle tiemaksuja (tai -veroja) markkinoidaan ruuhkien vähenemisellä.

Sekin on jo dokumenteissa selvää, että tiemaksujen nimellä kulkeva kilometrivero myös tiivistäisi yhdyskuntarakennetta eli tuottaisi tiheämmin rakennettua, niin sanotusti joukkoliikennemyönteistä kaupunkia.

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitusohjelman mukaan tiemaksuasia on tulossa päätöksentekoon vielä tämän hallituskauden aikana.

Käytännössä uusia avauksia aiheesta saatetaan hyvinkin nähdä esimerkiksi syksyllä odottavien poliittisten budjettikeskustelujen yhteydessä. Painetta uusiin maksuihin löytynee niin velanottoa lisäävän koronakriisin kuin liikenteeseen kohdistuvien massiivisten päästövähennyslupaustenkin tiimoilta.

Hallitus ajaa tiemaksuja lakikirjaan
Pitkään puhutut tiemaksut hypähtivät eteenpäin pääministeri Antti Rinteen (sd) hallituksen myötä, kun ”Osallistava ja osaava Suomi -sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta” -nimiseen hallitusohjelmaan kirjattiin, että hallituskaudella valmistellaan ja säädetään laki, joka mahdollistaa kaupunkiseutujen liikenteen hallintaan tähtäävien ruuhkamaksujen käyttöönoton. Pääministerin vaihtuminen Sanna Mariniin ei vaikuttanut kirjaukseen.
 

Pari poimintaa...
"tiemaksuja ajetaan erityisesti päästövähennysten avulla siten" = ei vähennetä muuta autoiluun kohdistuvaa verotusta.

"tiivistäisi yhdyskuntarakennetta eli tuottaisi tiheämmin rakennettua, niin sanotusti joukkoliikennemyönteistä kaupunkia." = muualla kuin ydinkeskustoissa asuntojen hinta, ja täten suomalaisten varallisuus ja valinnanvaraus kutistuu.

Ja seuraavan epidemian/pandemian tullessa tiivis asuminen ja joukkoliikenne kaatavat enemmän väkeä mullanalus unille...

Toisessa uutisessa mainittiin myös ajoneuvoveron nosto, mikä on täysin käsittämätön ohjauskeino, sillä tuohan rankaisee vain omistamisesta. On yhdentekevää, ajaako 1tkm vai 100 tkm, saman verran maksaa vuodessa...
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Ja seuraavan epidemian/pandemian tullessa tiivis asuminen ja joukkoliikenne kaatavat enemmän väkeä mullanalus unille...

Toisessa uutisessa mainittiin myös ajoneuvoveron nosto, mikä on täysin käsittämätön ohjauskeino, sillä tuohan rankaisee vain omistamisesta. On yhdentekevää, ajaako 1tkm vai 100 tkm, saman verran maksaa vuodessa...
Jep, ajattelin ihan samaa. Ei-pandemia-aikanakin siellä leviää ihan tarpeeksi influenssaa, jne...

Koskas muuten autoveron nostaminen on vähtentänyt päästöjä tuomalla uudempia, vähäpäästöisiä autoja teille? Ai niin, ei koskaan... :facepalm:
 
Jep, ajattelin ihan samaa. Ei-pandemia-aikanakin siellä leviää ihan tarpeeksi influenssaa, jne...

Koskas muuten autoveron nostaminen on vähtentänyt päästöjä tuomalla uudempia, vähäpäästöisiä autoja teille? Ai niin, ei koskaan... :facepalm:

Kun en muista oliko joku paikallislehden juttu missä kuvia vuodelta 2000, vai hesasta tms. Yhdessä kuvassa näkyi reilummin autoja. Joku kommentoi että että autot ainakin on samoja mitä nykyään. Ja toden totta niin olikin.
 
Kun en muista oliko joku paikallislehden juttu missä kuvia vuodelta 2000, vai hesasta tms. Yhdessä kuvassa näkyi reilummin autoja. Joku kommentoi että että autot ainakin on samoja mitä nykyään. Ja toden totta niin olikin.

Tuolla ainakin kommenteissa on, että samat ruoskat edelleen liikenteessä.
 

Tuolla ainakin kommenteissa on, että samat ruoskat edelleen liikenteessä.

Tuohan se oli. Muistelin että keski-ikä autoille suomessa olisi 15v, mutta olikin 12v. Espanja ja portugal marginaalisella johdolla kuitenkin. Liettuan pojat ja tytöt henkilöt ajelee vieläkin vanhemmilla:psmoke:

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom