Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Koska niin monelle uhataan lisäkustannuksia autoiluun, niin johonkin ne rahat menevät ja sillä tullaan tekemään kunnon tili. Päättäjille on luultavasti luvassa osuus tästä potista tai sitten he ovat nk. hyödyllisiä idiootteja.
Erityisesti pienten valtioiden tulisi antaa markkinoiden hoitaa asia. Kun uusia vähemmän päästäviä autoja alkaa tulla markkinoille edullisempaan hintaan ja vanhat poistuvat markkinoilta, niin ongelma poistuu itsestään eikä siitä tule kansalle lisäkuluja. Päästöjen osalta kiirehtimen on lähes sama kuin kuuluisa hyttysen erite itämeressä. Taloudessa taasen kiirehtimällä voidaan sössiä pahemman kerran.
 
Kyllähän nuo kansan valitsemat, ja muut virkamiehet olisi syytä laittaa psyykkiseen arviointiin heti kun alkaa älyttömyyksiä tulemaan. Arvioinnin suorittaisi ulkopuolinen taho. Sitten kansalaisaloitetta tai vastaavaa pystyyn mikä ei menisi mihinkään käsittelyyn vaan suoraan potkuihin ilman sopeutumisrahoja tai eläkkeitä. Karenssi päälle ja työkkäriiin ilmoittautumaan.
Vähän kuten antiikin Roomassa, peukkua alas jos toiminta ei miellytä:thumbsdown: kansalaista. Oppisivat seuraajat olemaan ja voisi löytyä vähän motivaatiota hoitaa hommat asiallisesti eikä tunteella tai oman edun tavoittelulla.

Melkoinen hölmölähän tämä on ja hullummaksi menee eikä kukaan kanna vastuuta mistään.
 
Hallituksen selvitys: Dieselin verotuesta luovuttava – samalla loppuisi dieselveron perintä

Tuore tutkimus näkee dieselin verotuen poiston konstina vähentää päästöjä. Tuen poisto lakkauttaisi tutkimuksen mukaan myös nyt perittävän dieselveron.
Dieselpolttoaineen verotuen poistaminen olisi tehokas taloudellinen ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi, kertoo valtioneuvoston tilaama Pellervon taloustutkimus PTT:n tutkimus.
Jos dieselin verotuesta luovuttaisiin, niin se johtaisi PPT:n tutkimuksen mukaan myös käyttövoimanveron poistamiseen.
”Dieselin verokohtelu yhtenäistetään muiden nestemäisten polttoaineiden kanssa, jolloin dieselpolttoaineen vero nousee 25,95 senttiä litralta.
Samanaikaisesti luovutaan dieselkäyttöisten henkilöautojen ja pakettiautojen käyttövoimaverosta”.
 
Dieselautojen yksityiskäyttäjiltä peritään käyttövoimaveroa, jotta he eivät hyötyisi alennuksesta.


Kilpailevan läpyskän näkemys samasta asiasta. Tietty taas jonkun Pellerpervon "tutkimuksesta" millä arvoa, no ei paljoakaan. Tai varmaan ne saivat jotain rahaa tuostakin ja maksajaa ei tarvi arvailla.
 
Eiköhän tässä käy taas klassisesti, eli dieselin veroetu toki poistetaan, mutta käyttövoimavero jää silti.
 
Eiköhän tässä käy taas klassisesti, eli dieselin veroetu toki poistetaan, mutta käyttövoimavero jää silti.

Luultavasti jos tuo läpi menee jollain tavalla. Harmillista kun ostaisin mielellään jonkun vanhan dieselpaskan, jos siitä ei tarvisi maksaa käyttövoimasta, kilsoja kun tulee vähän, niin varmaan kulutuksen määrässä säästäisin kuitenkin verrattuna nykyiseen krematorioon.
 
Kuka enää ajaisi dieselillä jos nostetaan vain polttoaineen hintaa ja jätetään käyttövoimavero ennalleen? Päästöt vaan päin vastoin nousisi kun paljon ajavat vaihtavat bensaan.
 
Kuka enää ajaisi dieselillä jos nostetaan vain polttoaineen hintaa ja jätetään käyttövoimavero ennalleen? Päästöt vaan päin vastoin nousisi kun paljon ajavat vaihtavat bensaan.
Samassa suhteessa kun nostaa bensan hintaa niin diesel onkin taas halvempi paljon ajaville, eli ei mitään ongelmaa.
 
Kuka enää ajaisi dieselillä jos nostetaan vain polttoaineen hintaa ja jätetään käyttövoimavero ennalleen? Päästöt vaan päin vastoin nousisi kun paljon ajavat vaihtavat bensaan.
No sitähän tässä halutaan kun diesel on nyt se "paha" hiukkaspäästöineen. Se on unohtunu että uudet bensakoneet päästää enemmän CO2 kuin vastaavat dieselkoneet. Ja jos dieselin verot nousee, nousee myös kuljetusten hinnat, vaikka tuossa tutkimuksessa väitettiin ettei ole isoa vaikutusta, saa autottomatkin maksaa jatkossa kalliimmat polttoaineet kaupan kassalla viimeistään.

Muutenkin absurdi koko homma kun on asetettu ne päästötavoitteet, niin niiden saavuttamiseksi on ryhdytty antamaan keppiä, porkkanan sijasta. Tehdään polttomoottoriautoilla ajamisesta sika kallista ja pakotetaan vaihtamaan täyssähköautoihin, joiden hankintaa ei ole tuettu verohelpotuksin tai reilujen hankintatukien avulla.
 
Kuka enää ajaisi dieselillä jos nostetaan vain polttoaineen hintaa ja jätetään käyttövoimavero ennalleen? Päästöt vaan päin vastoin nousisi kun paljon ajavat vaihtavat bensaan.

Jolloin myös kustannukset nousisivat, joka tarkoitus onkin.
Kohta ei tule vastaan kuin tuttuja.. :cigar2:
 
Täällä vaan vaahdotaan, mutta teinpä huvikseni laskutoimituksia. Sikäli kun laskin oikein, niin jos dieselauton käyttövoimaverosta ja dieselpolttoaineen veronalennuksesta luovutaan, niin dieselautolla ajelu tulee nykyistä kalliimmaksi, jos ajokilometrejä tulee yli 20 000 vuodessa. Nykyään tilanne on se, että ei välttämättä kannata hankkia dieseliä, jos kilometrejä tulee tuota vähemmän. Jatkossa melko vähänkin ajavalle diesel voisi olla ihan mielekäs valinta, kun ei tulisi käyttövoimaveroa. Diesel olisi hiukan bensaa kalliimpaa, mutta toisaalta dieselauto kuluttaisi edelleen selvästi vähemmän polttoainetta kuin tavallinen bensa-auto.
 
Kyllähän tuo nykynen bensamaasturi vaihtuis aika äkkiä landcruiseriin tai hiluxin doublecappiin, jos käyttövoimavero poistuis, nykyään verot noilla luokkaa 900e/v. Kilsoja ei kuitenkaan tule kuin 5000km vuodessa.
 
Tässä taidetaan kurittaa paljon ajavia.. ajat paljon, saastutat paljon ja joudut myös maksamaan siitä paljon.

Tavoite on pienentää polttomoottoristen ajoneuvojen kokonaissuoritetta.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä vaan vaahdotaan, mutta teinpä huvikseni laskutoimituksia. Sikäli kun laskin oikein, niin jos dieselauton käyttövoimaverosta ja dieselpolttoaineen veronalennuksesta luovutaan, niin dieselautolla ajelu tulee nykyistä kalliimmaksi, jos ajokilometrejä tulee yli 20 000 vuodessa. Nykyään tilanne on se, että ei välttämättä kannata hankkia dieseliä, jos kilometrejä tulee tuota vähemmän. Jatkossa melko vähänkin ajavalle diesel voisi olla ihan mielekäs valinta, kun ei tulisi käyttövoimaveroa. Diesel olisi hiukan bensaa kalliimpaa, mutta toisaalta dieselauto kuluttaisi edelleen selvästi vähemmän polttoainetta kuin tavallinen bensa-auto.

Itse en jaksanut edes laskea, mutta samalla ajatuksella olen. Sen verran vähän tulee kilsoja mittariin että dieselillä kannattaisi ajaa. Halvimmat kilsat koskaan kulutuksen puolesta on menty vanhalla takaveto hiluxilla ja berlingolla joka muutettu pakuksi. No tässä uudessa scenaariossa berlingon kohdalla ei enää olisi mitään väliä olisiko paku vai ei.

E: olisi melkein sama vaikka ajaisin tuplat nykyiseen verrattuna jos oma bensarosvo vaihtuisi dieseliin, ja silti pääsisin halvemmalla.
 
Täällä vaan vaahdotaan, mutta teinpä huvikseni laskutoimituksia. Sikäli kun laskin oikein, niin jos dieselauton käyttövoimaverosta ja dieselpolttoaineen veronalennuksesta luovutaan, niin dieselautolla ajelu tulee nykyistä kalliimmaksi, jos ajokilometrejä tulee yli 20 000 vuodessa. Nykyään tilanne on se, että ei välttämättä kannata hankkia dieseliä, jos kilometrejä tulee tuota vähemmän. Jatkossa melko vähänkin ajavalle diesel voisi olla ihan mielekäs valinta, kun ei tulisi käyttövoimaveroa. Diesel olisi hiukan bensaa kalliimpaa, mutta toisaalta dieselauto kuluttaisi edelleen selvästi vähemmän polttoainetta kuin tavallinen bensa-auto.

Täysin autokohtaistahan se olisi, että missä kohtaa raja menee. Omalla autolla raja olisi 27tkm kohdalla, jonka jälkeen kulut alkaisi kasvaa verrattuna nykyiseen. Vastaavasti nykyisellä dieselverolla kannattuvuusraja vastaavan auton bensaversioon menee jossain ~13tkm ajomäärän kohdalla.

Jos dieselvero poistuisi niin käytännössä se tarkoittaa sitä, että isommissa autoissa kannattaa aina ottaa diesel ajomäärästä riippumatta. Hiukan epäilen, että tuollaista uskalletaan tehdä koska jo nykyisellään käytettyjen dieseleiden tuonti on ennätyslukemissa ja tuollainen päätös lisäisi sitä määrää entisestään. Ei oikein sovi nykyisen sähköautopakotuksen rinnalle tuollainen.
 
Täysin autokohtaistahan se olisi, että missä kohtaa raja menee. Omalla autolla raja olisi 27tkm kohdalla, jonka jälkeen kulut alkaisi kasvaa verrattuna nykyiseen. Vastaavasti nykyisellä dieselverolla kannattuvuusraja vastaavan auton bensaversioon menee jossain ~13tkm ajomäärän kohdalla.

Jos dieselvero poistuisi niin käytännössä se tarkoittaa sitä, että isommissa autoissa kannattaa aina ottaa diesel ajomäärästä riippumatta. Hiukan epäilen, että tuollaista uskalletaan tehdä koska jo nykyisellään käytettyjen dieseleiden tuonti on ennätyslukemissa ja tuollainen päätös lisäisi sitä määrää entisestään. Ei oikein sovi nykyisen sähköautopakotuksen rinnalle tuollainen.
Korotetaan ajoneuvoveroa riittävästi niin iso dieselikään ei kiinnosta niin paljoa, vaikka 1000e/v yli 125g/km päästäville autoille?
 
Eiköhän siellä ole vähän kaikkea pöydällä, ja lauteilla. Nyt pitää muistaa että jotain valmista pitäisi olla ad 2021, sen mukaan mitä lvm lupaili tammikuussa. Sillävälin voi lakkoilla ja odotella ties mitä näkemyksiä ja ideoita samalla kun talous sakkaa, ja kukaan ei huomaa mitään. Ainakaan kuvituskuvan henkilöistä.

87001fa79adb4365b4d3e0380dd7d8d7.jpg.webp


:sick::poop::darra:
 
Pikaisesti laskettuna oman 3.0 tAudin polttoainekustannukset nousisivat karvan alle 500 eur vuodessa, 15tkm ajolla - kun taas diesel-vero on siellä 500 eur korvilla. Eli omilla ajoilla plusmiinus nolla tai jopa 50 eur säästöä.

Tosin saattaisin lopettaa MyDieselin käytön tuossa vaiheessa, jolla on menty viimeiset ~2 vuotta 95%:sti. Eli ilmasto kiittää...
 
Rahalle on ottajia ympäristöverukkeella. Epäselväksi jää, että miten ympäristö hyötyy kun rahat kasataan muutamalle valitulle.
 
Pikaisesti laskettuna oman 3.0 tAudin polttoainekustannukset nousisivat karvan alle 500 eur vuodessa, 15tkm ajolla - kun taas diesel-vero on siellä 500 eur korvilla. Eli omilla ajoilla plusmiinus nolla tai jopa 50 eur säästöä.

Tosin saattaisin lopettaa MyDieselin käytön tuossa vaiheessa, jolla on menty viimeiset ~2 vuotta 95%:sti. Eli ilmasto kiittää...
Eikös mydieselin vero ole pienempi, joten tämän muutoksen jälkeen ajelun hinta ei juuri muuttuisi?
 
Käyttövoimaveron poistossa suurin häviäjä on yli 3500kg painavat diesel-autot. Varsinkin noiden jenkkien hinnat saattavat jonkunverran notkahtaa, kun kuorma-auton tuomaa veroetua ei enää olekaan.
 
Mistä olette tulleet siihen lopputulokseen että käyttövoimavero poistuu jos tuki loppuu? Mikä estää säilyttämästä sitä ja rahastaa enemmän?
 
Käyttövoimaveron poistossa suurin häviäjä on yli 3500kg painavat diesel-autot. Varsinkin noiden jenkkien hinnat saattavat jonkunverran notkahtaa, kun kuorma-auton tuomaa veroetua ei enää olekaan.
Toisaalta tuon jälkeen voi ostaa jonkun diesel harraste-maasturin "pihalle seisomaan", esim. metsästysautoksi. Homma mitä ei ole viitsinyt nyt tehdä kun about kaikki maksaa 1000e/vuosi ihan vaan vaikka ei ajaisi kilometriäkään. Järjettömyyden huippu.
 
Toisaalta tuon jälkeen voi ostaa jonkun diesel harraste-maasturin "pihalle seisomaan", esim. metsästysautoksi. Homma mitä ei ole viitsinyt nyt tehdä kun about kaikki maksaa 1000e/vuosi ihan vaan vaikka ei ajaisi kilometriäkään. Järjettömyyden huippu.
Useamman kuukauden oli Jeep Grand Cherokee myynnissä yhdessä liikkeessä. Taisi olla +170tkm ajettu ja hinta oli todella sopiva. Silti auto ei mennyt kaupaksi millään ja hintakin laski kuin lehmän häntä kokoajan. Olisin itse tuon käynyt hakemassa, mutta se reilun tuhannen euron vuotuinen maksu ei kuitenkaan napostellut niin paljoa.
 
Ilmanlaadun kannalta dieselveron poisto olisi kirjaimellisesti myrkkyä täällä kaupungeissa. Sit kaikki persaukiset ostaisivat vanhat dieselit vain tuonne kylille poljettavaksi. Nykyäänkin jo aivan liikaa Suomi on Saksan vanhojen (siellä kiellettyjen) dieselpommien loppusijoitusmaa. Ainakin pitäisi saada samanlaiset ympäristövyöhykkeet kuin Euroopassakin, että vain jollain EURO6 tarroilla saa dieselit ajaa Kehä1:n sisälle.
 
Ainakin pitäisi saada samanlaiset ympäristövyöhykkeet kuin Euroopassakin, että vain jollain EURO6 tarroilla saa dieselit ajaa Kehä1:n sisälle.
... jotta voit nauttia pelkästään suoraruisku-bensoilla tehdyistä pienhiukkasista joita ei edes yritetä filtteröidä mitenkään, vieläkään? :D

Joku biodieselillä kulkeva, hiukkasloukulla varustettu diesel on lähes raitista ilmaa verrattuna perinteiseen bensakrematorioon tai huonosti toteutettuihin "GDI" -koneisiin.
 
Mistä olette tulleet siihen lopputulokseen että käyttövoimavero poistuu jos tuki loppuu? Mikä estää säilyttämästä sitä ja rahastaa enemmän?
No ainakin se, että kepulta katoaa sitten äänestäjät. Joka tapauksessa käyttövoimavero on ollut olemassa vain ja ainoastaan siksi, että dieselpolttoaineessa on ollut alennettu verokanta, ja alennettu verokanta on ollut olemassa kuljetusalan kustannustason takia.

Jos tämä etenee, niin on mielenkiintoista nähdä, että tuodaanko kuljetusalalle jotain verohelpotuksia kompensaatioksi.
 
... jotta voit nauttia pelkästään suoraruisku-bensoilla tehdyistä pienhiukkasista joita ei edes yritetä filtteröidä mitenkään, vieläkään? :D

Joku biodieselillä kulkeva, hiukkasloukulla varustettu diesel on lähes raitista ilmaa verrattuna perinteiseen bensakrematorioon tai huonosti toteutettuihin "GDI" -koneisiin.
Kyllä bensa-autojenkin pienhiukkaset filtteröidään nykyään. Muistaakseni ainakin viime vuoden alusta lähtien tai sitten loppuvuodesta 2017, en jaksa nyt googlata.
 
Kyllä bensa-autojenkin pienhiukkaset filtteröidään nykyään. Muistaakseni ainakin viime vuoden alusta lähtien tai sitten loppuvuodesta 2017, en jaksa nyt googlata.
Niin, tuossahan ei ole kuin yli 10 vuoden ero siihen miten uuden (tai vanhan) dieselin vs bensa-auton hiukkaset filtteröidään.

Varsinkin ne alkupään suoraruiskut olivat muistaakseni pienhiukkas / NOx päästöiltään aika... "vapaamielisiä" kun ketään ei asia kiinnostanut. :D
 
... jotta voit nauttia pelkästään suoraruisku-bensoilla tehdyistä pienhiukkasista joita ei edes yritetä filtteröidä mitenkään, vieläkään? :D

Joku biodieselillä kulkeva, hiukkasloukulla varustettu diesel on lähes raitista ilmaa verrattuna perinteiseen bensakrematorioon tai huonosti toteutettuihin "GDI" -koneisiin.

Puhut joistain aivan uusista modernimmista koneista, jotka jonkin +30t€ Bemarin keulalla.

Viittasin köyhiin pummeihin jotka menee halvimman kautta. Onko näillä varaa suorasuihkubensoihin? Ei. Nykyään onneksi ajavat niillä 400tkm ajetuilla 20-vuotialla japseilla ja opeleilla, joissa 1.4-litraisia epäsuoria bensaruiskuja jotka melko puhtaita.
Olisiko näillä varaa ostaa jokin hiukkasloukku diiseli? Tuskin. Ja jos ostaisivatkin sen verta uuden diiselin josta hiukkasloukut "pitäisi" löytyä, niin autoon poljettu niin paljon mittariin kilsoja että suodattimet olleet tukossa jo monta kertaa ja nää juntit vain poraa filtterit auki ja sit tulee Volvon pakoputkesta musta savu. Näitä ei tarvita enää yhtää enempää liikenteeseen.

 
Puhut joistain aivan uusista modernimmista koneista, jotka jonkin +30t€ Bemarin keulalla.

Viittasin köyhiin pummeihin jotka menee halvimman kautta. Onko näillä varaa suorasuihkubensoihin? Ei. Nykyään onneksi ajavat niillä 400tkm ajetuilla 20-vuotialla japseilla ja opeleilla, joissa 1.4-litraisia epäsuoria bensaruiskuja jotka melko puhtaita.
Olisiko näillä varaa ostaa jokin hiukkasloukku diiseli? Tuskin. Ja jos ostaisivatkin sen verta uuden diiselin josta hiukkasloukut "pitäisi" löytyä, niin autoon poljettu niin paljon mittariin kilsoja että suodattimet olleet tukossa jo monta kertaa ja nää juntit vain poraa filtterit auki ja sit tulee Volvon pakoputkesta musta savu. Näitä ei tarvita enää yhtää enempää liikenteeseen.

Kyllähän noita, esim. Ikivanhoja 2000-luvun Mitsun Charismoja suoraruiskuilla löytyy jo näillä halvinta km hintaa tavoittelevilla.

Dieseliä taas ilman et saa about vuoden 2005 jälkeen, etkä katsastusta läpäise ilman.

Oma juttunsa sitten ne jotka rikkoo lakia ja puukotta suodattimen tms.
 
Kyllähän noita, esim. Ikivanhoja 2000-luvun Mitsun Charismoja suoraruiskuilla löytyy jo näillä halvinta km hintaa tavoittelevilla.

Dieseliä taas ilman et saa about vuoden 2005 jälkeen, etkä katsastusta läpäise ilman.

Oma juttunsa sitten ne jotka rikkoo lakia ja puukotta suodattimen tms.

Onhan niitä vanhoja suorasuihkuja, mutta aika lailla vähemmistöä. Kyllä se halvin ja yleisin kauppakassi on sellainen ikiliikkuja Toyota Corolla tai Opel Astra jne. vuosituhannen vaihteesta, niitä on kaikki kaupunkien parkkipaikat täynnä.

DPF puukottaminen on harvinaisen yleistä. Netissä jokaisella autofoorumilla kun joku kysyy että mikä on tuo pakokaasulaitteiston vikavalo, niin vastataan heti ensimmäisenä ettei mitään järkeä sitä uusia kun maksaa +5000€, vaan avaat sen ja sisusta pois eikä tarvii stressata sitä enää ikinä.
Ja kyllähän jokainen itsekin tuon havaitsee liikenteessä, vai miten muuten voi selittää että paljon 2005 jälkeisiä vuosimallin dieseleitä, kalliita BMW, Audi, Mersu, Volvo jne. niin moni pössäyttää hirmuiset mustat hajut kun lähtee liikennevaloista?
En tiennytkään että nykyään katsastus tarkistaa tuon? Onko noin?
 
DPF puukottaminen on harvinaisen yleistä. Netissä jokaisella autofoorumilla kun joku kysyy että mikä on tuo pakokaasulaitteiston vikavalo, niin vastataan heti ensimmäisenä ettei mitään järkeä sitä uusia kun maksaa +5000€, vaan avaat sen ja sisusta pois eikä tarvii stressata sitä enää ikinä.
Ja kyllähän jokainen itsekin tuon havaitsee liikenteessä, vai miten muuten voi selittää että paljon 2005 jälkeisiä vuosimallin dieseleitä, kalliita BMW, Audi, Mersu, Volvo jne. niin moni pössäyttää hirmuiset mustat hajut kun lähtee liikennevaloista?
En tiennytkään että nykyään katsastus tarkistaa tuon? Onko noin?
Ei tarkasta, korkeintaan kuin silmämääräisesti ja ellei ole ohjelmoitu pois.

Tuo hintakin on aikalailla kutistunut nykyään - tosin jossain ranskiksissa taisi jo ~10v sitten olla DPF:iä joita sai uusittua about 700 eurolla. Ja paljon tuntuu saavan ajaa kun omalla, melkolailla raskalla, kaasujalalla kestää ensiasennus DPF >15v ja 200tkm "premium" sakemannissa... :D
 
Mun mielestä vois yksityisautoilun kieltää kokonaan Kehän 1:n sisällä. Eihän ne hipit siellä tarvi muuta kun fillarin tai potkulaudan.

Muuta eka itse asumaan kehä 1 sisäpuolelle ja sano sitten uudestaan :facepalm:

En asu hesessä joten ei väliä itselle, mutta aika absurdi ehdotus noin muutenkin...
 
Itsekin tässä vilkuillut isohkoa maasturia, jotta saisi kiskottua auto/venetraileria laillisesti. Jos tuo kvv poistuu ja hinta siirtyy nesteeseen, pitänee lähteä ostoksille.
 
Muuta eka itse asumaan kehä 1 sisäpuolelle ja sano sitten uudestaan :facepalm:

En asu hesessä joten ei väliä itselle, mutta aika absurdi ehdotus noin muutenkin...

Tai sitten kyseessä oli kannanotto nykyisen hallituksen harjoittamasta ympäristöpolitiikasta, ihan miten itse haluat asian tulkita.
 
Anna Kontula AL:lle: Tarvitaan lisää yhteisomistusta

Vasemmistoliiton kansanedustaja Anna Kontulan mukaan hallituksen ilmastotavoitteet edellyttävät tuekseen mittavia yhteiskunnallisia muutoksia.

– Nykyinen yhteiskuntajärjestelmä ei ole yhteensopiva niiden ilmastotavoitteiden kanssa, jotka meidän on pakko saavuttaa pitääksemme maapallon elinkelpoisena.

Hän arvioi, että materiaalisen kulutuksen pitäminen aisoissa vaatii lisää yhteisomistusta esimerkiksi liikenteessä.

– Vähennetään päästöjä, otetaan autot yhteiskäyttöön, Kontula sanoo.

:D
 
Vähennetään päästöjä, otetaan autot yhteiskäyttöön, Kontula sanoo.

Anteeksi tyhmyyteni, mutta miten päästöt vähenee sillä, että suoraan omasta pihasta lähtemisen, matkan taittamisen ja pihaan paluun sijasta jonkun toisen pitää ensin tuoda mulle auto ja mennä jollain toisella autolla taikaisin lähtöpaikkaan jotta mä voin suorittaa matkani ja sen jälkeen taas viedä auton jonnekin muualle jollekulle toiselle käytettäväksi jonka jälkeen palaan taas jonkun toisen auton kyydissä kotiin? :hmm:
 
Jos itsestään ajavat autot toteutuvat esim. 10-15 vuoden sisällä, niin silloin auton omistamisen tarve saattaa muuttua hyvinkin radikaalisti. Silloin ihan oikeasti on mahdollista tehdä järkeviä yhteiskäyttöjärjestelmiä, jossa autot vapautuvat seuraavalle kun edellinen käyttäjä on päässyt perille. Ja lähimmän vapaana olevan sopivan auton voi kutsua itselle tulemaan paikalle pienellä varoitusajalla.
 
Anteeksi tyhmyyteni, mutta miten päästöt vähenee sillä, että suoraan omasta pihasta lähtemisen, matkan taittamisen ja pihaan paluun sijasta jonkun toisen pitää ensin tuoda mulle auto ja mennä jollain toisella autolla taikaisin lähtöpaikkaan jotta mä voin suorittaa matkani ja sen jälkeen taas viedä auton jonnekin muualle jollekulle toiselle käytettäväksi jonka jälkeen palaan taas jonkun toisen auton kyydissä kotiin? :hmm:
Tuohan on lähinnä tiiviiden kerrostaloalueiden juttu, eli yhteiskäyttöautoilla on omia parkkipaikkoja, joista autot haetaan ja joihin ne jätetään sitten kun asiat on hoidettu. Sopii ihmisille, jotka eivät tarvitse autoa usein. Sikäli kun olen lukenut, niin yhteiskäyttöpalvelut eivät ole toistaiseksi olleet kovin menestyksekkäitä Suomessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom