Onkohan kukaan miettinyt sitten sitä että jos liikkumisesta tulee liian kallista niin ihmiset ei enää liiku. Töihin meno voi tulla ylitsepääsemättömän kalliiksi, kaikki matkailu jää pois kun ei ole varaa jne. Voi mennä koko Suomi aika pahasti jumiin taloudellisesti aika nopeasti. No ehkä se on sitten ympäristölle hyvä jos palataan johonkin 1800 luvulle?
Työmatkaliikenteeseen keksitään jokin keino kyllä. Vähennykset tai todennäköisemmin henkilöitten tukien alasajo tms., jolloin se 2h suuntaansa julkisilla (autolla 40 min) työmatka alkaa kiinnostamaan ja yrityksille jotain tukia kompensoimaan. Eihän tuossa mitään järkeä ole, mutta tehtävissä.
Tuo siviiliautoilun kurittaminen taas syö pahasti koettua elintasoa. Millä menet sinne mökillesi, jos autoa ei ole? Millä käyt moikkaamassa (iso-)vanhempia maaseudulla, jossa julkiset kulkevat kerran päivässä 5 km päästä? Miten viet lapsesi futispeleihin (jostain eksoottisemmasta harrastuksesta puhumattakaan), kun et julkisilla kerkeä töistä kotiin ajoissa, jotta saisit hänen kanssaan taas matkustaa julkisilla tunnin suuntaansa pääkallonpaikalle? Mistä valtio nyhtää miljardeja veroja, jos kaikki lopettaa autoilun?
Ja Suomen autoilulla ei ole mitään vaikutusta mihinkään, niin kauan kun esim. jenkeissä uudetkin autot syö 10+ litraa satasella.
Ainoa jotenkin järkevä ratkaisu liikenteen vähentämiseen on polttoaineen (tai ajomatkan) kova verotus ja ajoneuvoveron minimointi, jolloin julkisista tulee jonkinlainen vaihtoehto, silloin kun ne ovat toimivat. Nykyisellään auton pääomakulut ovat niin isot, ja käyttökulut suhteessa pienet, että kannattaa matkustaa esim. Helsingin lähiöstä Tampereen lähiöön yksinkin omalla autolla jos sellaisen omistaa, koska lähiliikenteen lippuineen matka julkisilla maksaa suurinpiirtein saman kuin mitä tuohon menee bensiiniin, aikaa menee tuplat ja aikataulut eivät jousta.