Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Itse onneksi en autoa juuri tarvitse. Mutta tuleekohan kaupunkiasumisesta entistäkin suositumpaa jos autoilu kovasti kallistuu. Pitäisiköhän ostaa sijoitusasunto tai pari jos tulee paljon porukkaa joiden on pakko muuttaa maalta kaupunkiin kun ei ole enää varaa autoilla.
 
Mutta tuleekohan kaupunkiasumisesta entistäkin suositumpaa jos autoilu kovasti kallistuu.
Tuskin, varsinkin kun jos kaupunki/keskusta-asuminen on jo nyt kallimpaa ja tulee olemaan vielä kalliimpaa jos sinne alkaisi porukka haluamaan entistä kiihkeämmin.

Plus että kun katsoo maita joissa autoilu on suhteessa tulotasoon kalliimpaa, niin kylläpä sielläkin autoillaan, autoillaan vaan vanhemmalla kalustolla, että kulut pysyvät kukkarolle sopivalla tasolla.

Plus että työmatkahan saa vähentää, kunhan pitää huolta että se tukirahoilla ajavan tyhjän bussin pysäkille on vähintään kolme kilometriä.
 
Verotetaan bussilippuja. Ei verotus mitään rakettitiedettä ole.

Siitähän riemu syntyisi, kun ensin ajettaisiin suomalaiset kalliista yksityisautoista halpoihin busseihin ja sitten kun kaikki on myyneet autonsa pois nostetaan bussilippujen hinnat pilviin.
 
Siitähän riemu syntyisi, kun ensin ajettaisiin suomalaiset kalliista yksityisautoista halpoihin busseihin ja sitten kun kaikki on myyneet autonsa pois nostetaan bussilippujen hinnat pilviin.

Jostain ne mahdollisestin yksityisautoilusta menetetyt varat on revittävä.
 
Eiköhän öljy-yhtiöt vielä jokukerta osoita vähän mieltäänsä, ni kummasti hallitus hiljenee.
Tässähän oli vasta kyse virkamiesten mietinnöstä. Eiköhän käytännön toteutus laimene aika paljon. Ei Suomessa muutenkaan voida tehdä radikaaleja äkkinäisiä muutoksia autojen verotukseen, koska asutus on niin hajautunutta ja edellyttää monin paikoin yksityisauton käyttöä.
 
Tuskin, varsinkin kun jos kaupunki/keskusta-asuminen on jo nyt kallimpaa ja tulee olemaan vielä kalliimpaa jos sinne alkaisi porukka haluamaan entistä kiihkeämmin.

Plus että kun katsoo maita joissa autoilu on suhteessa tulotasoon kalliimpaa, niin kylläpä sielläkin autoillaan, autoillaan vaan vanhemmalla kalustolla, että kulut pysyvät kukkarolle sopivalla tasolla.

Plus että työmatkahan saa vähentää, kunhan pitää huolta että se tukirahoilla ajavan tyhjän bussin pysäkille on vähintään kolme kilometriä.

Tässä vähennyksessä oli joku omavastuu?
 
Eihän ne olekkaan, puhumattakaan jostain taloyhtiön yhteiskäyttöautosta, mistä on vitsailtu vaikka millä mitalla.
Mä luulen, että yhteiskäyttöautoille voisi olla kysyntää niiden keskuudessa, jotka tarvitsevat autoa korkeintaan pari kertaa viikossa. Hallinnoinnin kannalta taloyhtiö voi kuitenkin olla liian pieni yksikkö omistamaan tuollaisia autoja. Joka tapauksessa kyse on kuitenkin autoilusta sellaisissa paikoissa, joissa joukkoliikenne on hyvällä mallilla, ja yhteiskäyttöauto täyttäisi vain tavallisesta poikkeavat liikkumistarpeet.
 
Jep, mutta sitten ku sen auton ottaa jamali ''lainaan'' pariksi kuukaudeksi ni se siitä.
No siis tällaisten riskien takia tätä ei kannata toteuttaa taloyhtiössä vaan ulkopuolisessa firmassa, jolloin laskutukset hoituu hyvin ja ongelmat yksittäisen auton kanssa eivät romahduta palvelun saatavuutta. Onhan näitä palveluita sinänsä jo olemassa, mutta kysyntä ei ole toistaiseksi suurta.
 
Näissä tapetaan yksityisautoilu lakialoitelmissahan myös tapetaan bussilinjojen ulkopuolella oleva asuntokanta.
Meilläkin on näppärää jos tarttee isossa kaupungissa käydä kesällä niin ei muuta kuin joko illalla kaupungille ja hotelliin yöksi että aamulla kerkeät asioille ennen ku puolilta päivin lähtee bussi kotia. Toinen vaihtoehhto on puolilta päivin kylälle sieltä iltapäiväksi pikkukaupunkiin josta illaksi isoon kaupunkiin ja sama juttu :tup:
 
Ei poistu koska valtiovalta haluaa vähentää autoilua ja siihen toimii parhaiten hinta. Viimeksi tänä vuonna tais tulla veronkorotukset.

Ministeriö: Yksityisautoilusta syytä tehdä nykyistä kalliimpaa Kommentti: ”Jos haaveilet nopeasta autoveron poistosta tai autoilun halpenemisesta, tulet pettymään” ”Yksityisautoilun kustannusten noustava” – Nyt tuli ministeriöstä karvasta kalkkia autoilijoille

Näissä tapetaan yksityisautoilu lakialoitelmissahan myös tapetaan bussilinjojen ulkopuolella oleva asuntokanta.
Meilläkin on näppärää jos tarttee isossa kaupungissa käydä kesällä niin ei muuta kuin joko illalla kaupungille ja hotelliin yöksi että aamulla kerkeät asioille ennen ku puolilta päivin lähtee bussi kotia. Toinen vaihtoehhto on puolilta päivin kylälle sieltä iltapäiväksi pikkukaupunkiin josta illaksi isoon kaupunkiin ja sama juttu :tup:
En tiedä busseista mut täällä PK-seudulla asutus on keskittynyt raiteiden varteen. Mut näinhän se on Suomessa että autoilu on kallista ja hankalaa joten julkinen liikenne on keinotekoisesti erittäin houkuttelevaa.
No siis tällaisten riskien takia tätä ei kannata toteuttaa taloyhtiössä vaan ulkopuolisessa firmassa, jolloin laskutukset hoituu hyvin ja ongelmat yksittäisen auton kanssa eivät romahduta palvelun saatavuutta. Onhan näitä palveluita sinänsä jo olemassa, mutta kysyntä ei ole toistaiseksi suurta.
Mitä on "sinänsä" olemista? Mä ainaki tiedän monta taloyhtiöö jossa on tollane laina-autosysteemi. Sit noita kaikenlaisia yhteiskäyttöautoja on kadunvarret täynnä. Kyllä noille selvästi omat käyttäjänsä on.
 
En tiedä busseista mut täällä PK-seudulla asutus on keskittynyt raiteiden varteen. Mut näinhän se on Suomessa että autoilu on kallista ja hankalaa joten julkinen liikenne on keinotekoisesti erittäin houkuttelevaa.
Itäsuomessa jos alueen suurimmalla asemalla pysähtyy / lähtee 10 junaa vuorokaudessa ei sillä kovin sujuvaa liikennettä saa.

Varmaan stadissaki mennään kumipyöräisellä paikallisliikenteellä kiskojen luo? Vai ajaako Harjusuolla asuva ensin omalla autolla Tikkurilaan että pääsee kiskoilla helsinkiin? Kävellen matka-aika kuitenkin yli tunnin.
 
Itäsuomessa jos alueen suurimmalla asemalla pysähtyy / lähtee 10 junaa vuorokaudessa ei sillä kovin sujuvaa liikennettä saa.

Varmaan stadissaki mennään kumipyöräisellä paikallisliikenteellä kiskojen luo? Vai ajaako Harjusuolla asuva ensin omalla autolla Tikkurilaan että pääsee kiskoilla helsinkiin? Kävellen matka-aika kuitenkin yli tunnin.
No ei missään Itä-Suomessa kuulukaan asua ilman autoa. Omaa tyhmyyttä jos tuolla asuu olemattomien julkisten varassa. Ei ole mitenkään liiketaloudellista mahdollista että siellä olisi toimiva julkinen liikenne.

Lause "keskittynyt raiteiden varteen" ei ilmplikoi kaiken asutuksen olevan raiteiden varressa. Radat ovat olleet ja ovat tälläkin hetkellä ne "verisuonet" joita myöden kaupungit levittäytyvät.
 
No ei missään Itä-Suomessa kuulukaan asua ilman autoa. Omaa tyhmyyttä jos tuolla asuu olemattomien julkisten varassa. Ei ole mitenkään liiketaloudellista mahdollista että siellä olisi toimiva julkinen liikenne.

Lause "keskittynyt raiteiden varteen" ei ilmplikoi kaiken asutuksen olevan raiteiden varressa. Radat ovat olleet ja ovat tälläkin hetkellä ne "verisuonet" joita myöden kaupungit levittäytyvät.
Eli mahdolliset lisäkustannukset autoiluun tulee ainoastaan eteläsuomeen eikä vaikuta muiden suomalaisten autojen hankinta tai ylläpitohintoihin? (sarkasmia)
 
Eli mahdolliset lisäkustannukset autoiluun tulee ainoastaan eteläsuomeen eikä vaikuta muiden suomalaisten autojen hankinta tai ylläpitohintoihin? (sarkasmia)
Kyllä mä voisin tukeakin jotakin tälläistä.. Jos autoilua on pakko vähentää nii sit sieltä missä se ei ole niin pakollista. Mut käytännön toteutus on aika mahdoton koska mitään seurantajärjestelmää ei saa rakentaa. Vois kuumottaa asua Karjalassa ja lukea etelän mediasta kuinka autoilu halutaan kieltää.
 
No ei missään Itä-Suomessa kuulukaan asua ilman autoa. Omaa tyhmyyttä jos tuolla asuu olemattomien julkisten varassa. Ei ole mitenkään liiketaloudellista mahdollista että siellä olisi toimiva julkinen liikenne.
Missä sitten? Onko muualla kuin pääkaupunkiseudulla paikallisjunia?

Esim. Turussa ei ainakaan - on kaukaa todellisesta keskustasta oleva asema ja pieni miehittämätön asema Kupittaalla. Seuraava on Salossa.

Tampereella sentään asema on melko keskustassa, mutta onko paikallisjunia?

Julkisista ja niiden järkevyydestä yleisesti voisi sanoa vaikka sen, että
itse olen esim pyörällä vartin nopeammin töissä kuin julkisilla ja asun 8km keskustasta. Autolla saa ottaa vielä 5 minsaa pois.

Vuositasolla täysin turha julkisissa istumista aika olisi melkoisesti (käytännössä istuisin vuodessa viikon bussissa).

Näin niin kuin ajatukseksi. Sitten kun työmatka on vaikka viisinkertainen niin tuo heikosti tuottava aika onkin melkoinen (mulle ei ainakaan helpolla makseta työmatkasta täyttä palkkaa vaikka kuinka läppäriä mukana raahaisi, eikä se salassapidettävien hommien teko paikallisbussissa ihan paras ideahan ole :D).

Ihmetyttää tämä hallituksen nappikauppa liikenteen verottamisen kanssa, kun toisaalta tapetaan viikkoja tai kuukausia vuodessa ihmisten mahdollisesta työpanoksesta sen takia että saadaan muutama tonni auton hankinnan yhteydessä ja satasia vuodessa...
 
Missä sitten? Onko muualla kuin pääkaupunkiseudulla paikallisjunia?

Esim. Turussa ei ainakaan - on kaukaa todellisesta keskustasta oleva asema ja pieni miehittämätön asema Kupittaalla. Seuraava on Salossa.

Tampereella sentään asema on melko keskustassa, mutta onko paikallisjunia?

Julkisista ja niiden järkevyydestä yleisesti voisi sanoa vaikka sen, että
itse olen esim pyörällä vartin nopeammin töissä kuin julkisilla ja asun 8km keskustasta. Autolla saa ottaa vielä 5 minsaa pois.

Vuositasolla täysin turha julkisissa istumista aika olisi melkoisesti (käytännössä istuisin vuodessa viikon bussissa).

Näin niin kuin ajatukseksi. Sitten kun työmatka on vaikka viisinkertainen niin tuo heikosti tuottava aika onkin melkoinen (mulle ei ainakaan helpolla makseta työmatkasta täyttä palkkaa vaikka kuinka läppäriä mukana raahaisi, eikä se salassapidettävien hommien teko paikallisbussissa ihan paras ideahan ole :D).

Ihmetyttää tämä hallituksen nappikauppa liikenteen verottamisen kanssa, kun toisaalta tapetaan viikkoja tai kuukausia vuodessa ihmisten mahdollisesta työpanoksesta sen takia että saadaan muutama tonni auton hankinnan yhteydessä ja satasia vuodessa...
Niinpä. Monta hyvää syytä sille miksi on aivan touhua yrittää väkisin rajoittaa autoilua Suomessa. Toi rajoittaa käytännössä suurimman osan ihmisten elämää suoraan. Nyt jo yuropoorit(ja erityisesti suomalaiset kun ottaa huomioon asukastiheyden) hengailee paljo kotikulmillaan. No mikä ihme jos ei ole muuhun varaa! :D
 
Ei poistu koska valtiovalta haluaa vähentää autoilua ja siihen toimii parhaiten hinta. Viimeksi tänä vuonna tais tulla veronkorotukset.

Ministeriö: Yksityisautoilusta syytä tehdä nykyistä kalliimpaa Kommentti: ”Jos haaveilet nopeasta autoveron poistosta tai autoilun halpenemisesta, tulet pettymään” ”Yksityisautoilun kustannusten noustava” – Nyt tuli ministeriöstä karvasta kalkkia autoilijoille


En tiedä busseista mut täällä PK-seudulla asutus on keskittynyt raiteiden varteen. Mut näinhän se on Suomessa että autoilu on kallista ja hankalaa joten julkinen liikenne on keinotekoisesti erittäin houkuttelevaa.

Mitä on "sinänsä" olemista? Mä ainaki tiedän monta taloyhtiöö jossa on tollane laina-autosysteemi. Sit noita kaikenlaisia yhteiskäyttöautoja on kadunvarret täynnä. Kyllä noille selvästi omat käyttäjänsä on.

Sikäli että nuo linkit on yli vuoden vanhoja... No, tuleehan se joku päästöveron korotus, vai onko tullut jo. Naurettavaa pelleilyä yhtä kaikki. "Ilmaston muutos", "ympäristö" - ja Suomi pelastaa maailman niin monin eri tavoin.
 

Kerätäänkö Suomessakin pian tienkäyttömaksuja? – Ministeriön ylijohtaja US:lle: Tiemaksut tarvitaan


Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtajan mukaan tieverkon rapistuminen jatkuu ilman uusia päätöksiä.

Perusväylänpidon rahoitustaso on ensi vuoden budjettiesityksessä putoamassa lähes 400 miljoonaa euroa samalla, kun toiveet lisämäärärahasta näyttävät kariutuvan.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...ylijohtaja-uslle-tiemaksut-tarvitaan/34Wbspwb
 
Mitä jos ensin käytettäis jo nykyään kerättävästä liikenteen veropotista isompi osa tieinfran ylläpitoon?

Ainiin, mutta kun ei voi, kun sillä rahoitetaan jotain muuta ja sitten kitistään, että pitää saada enemmän rahaa kun nykyiset ei riitä :facepalm:
 
Mitä jos ensin käytettäis jo nykyään kerättävästä liikenteen veropotista isompi osa tieinfran ylläpitoon?

Ainiin, mutta kun ei voi, kun sillä rahoitetaan jotain muuta ja sitten kitistään, että pitää saada enemmän rahaa kun nykyiset ei riitä :facepalm:

Paska idea. Jäisi hieno GPS tietulli projekti toteuttamatta ja ennemmin tai myöhemmin se nyt vaan tulee vaikka väkisin. Päätös on jo varmasti tehty, nyt vaan täytyy saada se jotenkin läpi ilman poliittista itsemurhaa.
 
Paska idea. Jäisi hieno GPS tietulli projekti toteuttamatta ja ennemmin tai myöhemmin se nyt vaan tulee vaikka väkisin. Päätös on jo varmasti tehty, nyt vaan täytyy saada se jotenkin läpi ilman poliittista itsemurhaa.

Juuri näin. Eiköhän tieverkollekin jo ostajia ole jonossa.
 
Ajellaan sitte työmatkat tämmösillä kun tieverkosto on huorattu jollekin ulkomaiselle sijoitusyhtiölle:
latest

Ei tarvii pysähtyä tullipuomille ;)
 
Ajellaan sitte työmatkat tämmösillä kun tieverkosto on huorattu jollekin ulkomaiselle sijoitusyhtiölle
Seuraava pääministeri puhumassa hallitukselle? :D
kjell-nilsson.jpg

Onhan tässä aikaa miettiä - V8 Interceptorin sijaan voi alkaa tilailemaan niitä rekisterikilven peittäjiä niin kuin suuressa maailmassa jossa on tullitiet puomeineen, muttei GPS seurantaa (GPS on hyvä, muttei ulotu ulkomaisiin autoilijoihin / rekkoihin).
 
Että WLTP:n ei siis pitänyt vaikuttaa verotasoon :think:

"Esimerkiksi Volvon tapauksessa veromuutos nostaa maahantuojan uunituoreen ilmoituksen mukaan nelivetoisen ja dieselmoottorisen XC60 D4 AWD:n hintaa tasan 3280 euroa. Vastaavan Volvo V90 D4 AWD:n kohdalla korotus on puolestaan tasan 2450 euroa."

Uudesta autoverosta tihkuu jo eurontarkkoja summia – esimerkiksi nämä mallit kallistuvat 1.9. tonnitolkulla

Varmaan lähtee autokauppa rakettimaiseen nousuun 1.9. jälkeen. :cigar:
Tuosta Volvo-keissistä jauhetaan nyt joka paikassa. Katsoisin uusia hintoja laajemmin (eli käytännössä 1.9.) ennen isompien johtopäätösten tekemistä. Pidän kyllä ihan mahdollisena, että jos laskennalliset päästöt nousevat kautta linjan, niin autoveroa pudotetaan hiukan esim. vuodenvaihteessa. Sitä katselin kyllä, että ainakin Ford Fiestassa laskennalliset päästöt ja siten verot hiukan nousevat, mutta etukäteen sanottiinkin, että pikkuturbot tulevat vähän kärsimään. Odotan mielenkiinnolla, että miten käy esim. Mazdan päästöille, kun valmistaja suosii melko isoja vapaastihengittäviä moottoreita.
 
Ei nuo Mazdat juuri sen enempää kuluta kuin nuo pikkuturbotkaan.
Vanhojen NEDC-mittausten mukaan kuluttavat enemmän, mutta uusien WLTP-mittausten pitäisi kuulemma olla parempi tuollaisille moottoreille, kun siinä kiihdytykset ovat nopeampia.
 
Teiden myyntiä kun pohditaan hallituksessa, niin tuo Italian siltaturma taisi vastustajille tulla hyvään aikaan.

Loistava esimerkki siitä miten yksityistäminen kannattaa - not.
Italian hallitus irtisanoo sopimuksen maan moottoriteitä hallinnoivan yhtiön kanssa. Lisäksi yhtiötä aiotaan rangaista 150 miljoonan euron sakolla sopimusrikkomuksen takia.

Italian liikenneministeri Danilo Toninellin mielestä moottoriteistä vastaavan yhtiön johdon tulisi erota. Hallituksen mielestä eilinen sillan romahdus olisi ollut ehkäistävissä.
Ihmepelastuminen: Genovan siltaturmassa lähes tunnistamattomaksi metallimöhkäleeksi rusentuneen auton sisältä löytyi ihminen hengissä

Italiassa on tapahtunut viime vuosina jopa ”hämmentävän paljon” siltojen romahtamisia. Viimeisin tapahtui maaliskuussa vuonna 2017, kun moottoritien silta romahti lähellä Anconan kaupunkia maan koillisosassa ja kaksi ihmistä kuoli.
( Liikennevirasto seuraa Italian siltaonnettomuudessa tarkasti yhtä seikkaa – ”Täytyy alkaa toimiin välittömästi” )
 
Kyllähän se GPS seuranta tulee pakolliseksi ihan kohtapuoliin. E-call paskeen tekevät pakolliseksi. Hups sitten yhtäkkiä poliisilta alkaakin tulemaan kirjeitä kotiin, kun olit ajanut ylinopeutta. Vakuutusyhtiöt eivät tule enää korvaamaan yhtään ajoneuvovauriota, sillä jokaisella autolla on jossain vaiheessa ajettu ylinopeutta, joten voivat perustella maksamattomuutensa sillä.

On tämä niin naurettavaa touhua. Kyllä EU niin paljon välittää ihmisten yksityisyydestä, että netti pistetään täysin pilalle naurettavilla keksi-ilmoituksilla sun muilla ja sitten seurataan 24-7, missäs sitä oikein ajellaankaan. Ja jos joku väittää, ettei sillä muka pysty kohdentamaan henkilöitä. No, mitäs luulet, jos Eino-Kalevi asuu yksin, omistaa yksin vuoden 2004 Nissan Almeran ja se Almera sattuu olemaan liikenteessä, kukahan mahtaa olla sillä ajamassa.
 
Kysytään täältä jos olisi tietoa:
Miten kohdellaan 1.9.2018 jälkeen käytettynä maahantuotua autoa jos sille on tiedossa WLTP arvo ja se on ensirekisteröity ennen em. päivämäärää?
 
Kysytään täältä jos olisi tietoa:
Miten kohdellaan 1.9.2018 jälkeen käytettynä maahantuotua autoa jos sille on tiedossa WLTP arvo ja se on ensirekisteröity ennen em. päivämäärää?
Trafi puhuu vain uusista autoista. Esim:
Mittaustavan muutos koskee vain uusia ensirekisteröitäviä autoja, eikä se vaikuta heti jo käytössä olevien autojen CO2-arvoihin eikä myöskään niiden vuotuisen ajoneuvoveron määrään. Sen sijaan uusilla henkilöautoilla on siirtymäaikana kaksi CO2-arvoa.
 
Teiden myyntiä kun pohditaan hallituksessa, niin tuo Italian siltaturma taisi vastustajille tulla hyvään aikaan.
Puoli-OT, mutta itsekin ihmettelen (vaikka markkinatalouden suuri ystävä olenkin muuten) että mikä hinku valtiolla on yksityistää ensimmäisenä nimenomaan ne toiminnot, jossa mitään markkinaehtoista kilpailua ei ole eikä oikein voi syntyäkään.

Valtiolla olisi kyllä kosolti yksityistettävää omaisuutta, jossa kilpailua on tai varmasti syntyisi (Veikkaus, Alko, Postin paketti ja rahtipuoli, yritysten rahoitus, YLE, energiatuotanto...)

Ei sen puoleen jos yritys haluaa rakentaa kilpailevan paremman tien jollekin välille ja uskoo saavansa tämän rahoitettua tiemaksuilla niin go for it, mutta ilman kilpailua ei markkinat muuten toimi.
 
Puoli-OT, mutta itsekin ihmettelen (vaikka markkinatalouden suuri ystävä olenkin muuten) että mikä hinku valtiolla on yksityistää ensimmäisenä nimenomaan ne toiminnot, jossa mitään markkinaehtoista kilpailua ei ole eikä oikein voi syntyäkään.

Valtiolla olisi kyllä kosolti yksityistettävää omaisuutta, jossa kilpailua on tai varmasti syntyisi (Veikkaus, Alko, Postin paketti ja rahtipuoli, yritysten rahoitus, YLE, energiatuotanto...)

Ei sen puoleen jos yritys haluaa rakentaa kilpailevan paremman tien jollekin välille ja uskoo saavansa tämän rahoitettua tiemaksuilla niin go for it, mutta ilman kilpailua ei markkinat muuten toimi.

Samaa olen miettinyt, mutta olen tullut johtopäätökseen, että kyse ei ole näissä kilpailusta, vaan pelkästä yksityistämisestä. Tietyillä instansseilla on vakaa usko siihen, että yksityinen toimija voi aina ja joka tilanteessa järjestää kaiken tehokkaammin, paremmin ja halvemmalla kuin julkinen toimija. Tämä luja usko yksityisen puolen kykyyn säästää rahaa julkisesti rahoitetuissa palveluissa on jotenkin todella todella hämmentävää mun mielestäni. Sen yksityisen firman ainoa tavoite on kuitenkin maksimoida yrityksen tuotto omistajille, niin siinä saa prosessit olla tosi paljon tehokkaammat, jos pitää saada säästöä aikaseksi verrattuna julkiseen toimijaan jonka tehtävä on vain tuottaa palvelua ilman katetta...
 
Että WLTP:n ei siis pitänyt vaikuttaa verotasoon :think:

"Esimerkiksi Volvon tapauksessa veromuutos nostaa maahantuojan uunituoreen ilmoituksen mukaan nelivetoisen ja dieselmoottorisen XC60 D4 AWD:n hintaa tasan 3280 euroa. Vastaavan Volvo V90 D4 AWD:n kohdalla korotus on puolestaan tasan 2450 euroa."

Uudesta autoverosta tihkuu jo eurontarkkoja summia – esimerkiksi nämä mallit kallistuvat 1.9. tonnitolkulla

Varmaan lähtee autokauppa rakettimaiseen nousuun 1.9. jälkeen. :cigar:
Eiköhän sen ison Volvon ostajat osta sen silti.

Pienempien pirssien hinnat sen sijaan saattavat laskeakin https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/2T7DrvR4 eli vaikutus voi olla jopa positiivinen.

Vanhojen NEDC-mittausten mukaan kuluttavat enemmän, mutta uusien WLTP-mittausten pitäisi kuulemma olla parempi tuollaisille moottoreille, kun siinä kiihdytykset ovat nopeampia.
Niin WLTP:n pitäisi suosia isoja vapaastihengittäviä moottoreita. Kysyin Mazdan maahantuonnista WLTP-arvojen perään, mutta eipä ole mitään kuulunut. Uudistettu Kuutonen lanseerataan kahden viikon päästä, että luulisi niillä jo WLTP-hinnastot olevan olemassa.
 
Tuusulassa tehtiin vertailu kunnan terveyskeskuksen ja yksityisen lääkäriaseman välillä. Kunnan terkkarissa maksaa keskimäärin 173 euroa lääkärissä käynti, ja Aavan lääkäriasemalla 78 euroa käynti.
 
Pienempien pirssien hinnat sen sijaan saattavat laskeakin https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/2T7DrvR4 eli vaikutus voi olla jopa positiivinen.

Niin WLTP:n pitäisi suosia isoja vapaastihengittäviä moottoreita. Kysyin Mazdan maahantuonnista WLTP-arvojen perään, mutta eipä ole mitään kuulunut. Uudistettu Kuutonen lanseerataan kahden viikon päästä, että luulisi niillä jo WLTP-hinnastot olevan olemassa.
Itse vähän veikkaan, että nimenomaan eurooppalaiset autot on vahvasti optimoitu NEDC:tä varten, koska Eurooppa on tärkein markkina-alue. Ainakin Fiestan päästöt nousivat ja VW:n myyjä pelotteli, että hinnat nousevat syyskuussa. WLTP taitaa tasoittaa pakkaa. Saa nähdä miten käy. Juuri huvitti uutta autolehteä (Tekniikan maailma tai Tuulilasi) lukiessa, kun NEDC-testilukemien perusteella Kia Stingerin piti kuluttaa enemmän kuin VW Arteonin, mutta lehden testissä Arteonin kulutus oli pari litraa enemmän. ;)

Minuakin kiinnostivat Mazdojen CO2-päästöt, mutta en malttanut odottaa kuukauden vaihteeseen, ja valituksi tuli ihan muu merkki...
 
Onkohan kukaan miettinyt sitten sitä että jos liikkumisesta tulee liian kallista niin ihmiset ei enää liiku. Töihin meno voi tulla ylitsepääsemättömän kalliiksi, kaikki matkailu jää pois kun ei ole varaa jne. Voi mennä koko Suomi aika pahasti jumiin taloudellisesti aika nopeasti. No ehkä se on sitten ympäristölle hyvä jos palataan johonkin 1800 luvulle?
 
Onkohan kukaan miettinyt sitten sitä että jos liikkumisesta tulee liian kallista niin ihmiset ei enää liiku. Töihin meno voi tulla ylitsepääsemättömän kalliiksi, kaikki matkailu jää pois kun ei ole varaa jne. Voi mennä koko Suomi aika pahasti jumiin taloudellisesti aika nopeasti. No ehkä se on sitten ympäristölle hyvä jos palataan johonkin 1800 luvulle?
Itsellä työmatkat kustantaa noin kolmetuhatta euroa vuositasolla, pelkkä polttoaine. Alkaahan tuo tuntumaan kun kokonaiskustannus pelkkään työmatkaan alkaa olla 10% vuosiansiosta. Lähemmäs töitä ei voi muuttaa koska sitten eukon työmatka kasvaa ja kustannuksia tulee sitten siitä. Numeroita: suunta 65km, auto syö ~7l dieseliä, diesel maksaa 1.409 ja vakuutukset ja verot noin 700e/v.

Kohta lienee halvemmaksi (itselle) jäädä kotia luumuileen ja siirtyä tukien varaan.
 
Taitaa loppua virastoilta ja ministereiltä pikkuhiljaa konstit kesken. Se kertoo huonosti onnistuneesta politiikasta.

Eipä noita kiinnosta todellisuus, tai lukea mitä maassa tapahtuu.

Itsellä työmatkat kustantaa noin kolmetuhatta euroa vuositasolla, pelkkä polttoaine. Alkaahan tuo tuntumaan kun kokonaiskustannus pelkkään työmatkaan alkaa olla 10% vuosiansiosta. Lähemmäs töitä ei voi muuttaa koska sitten eukon työmatka kasvaa ja kustannuksia tulee sitten siitä. Numeroita: suunta 65km, auto syö ~7l dieseliä, diesel maksaa 1.409 ja vakuutukset ja verot noin 700e/v.

Kohta lienee halvemmaksi (itselle) jäädä kotia luumuileen ja siirtyä tukien varaan.

Näinhän se on. Taas sitten nuo aktiivimallit ja muut syö tukiakin jonkun verran, toki jossain menee se plus miinus nollaraja milloin voi oikeasti miettiä, kannattaako ajaa työn perässä.
 
Itsellä työmatkat kustantaa noin kolmetuhatta euroa vuositasolla, pelkkä polttoaine. Alkaahan tuo tuntumaan kun kokonaiskustannus pelkkään työmatkaan alkaa olla 10% vuosiansiosta. Lähemmäs töitä ei voi muuttaa koska sitten eukon työmatka kasvaa ja kustannuksia tulee sitten siitä. Numeroita: suunta 65km, auto syö ~7l dieseliä, diesel maksaa 1.409 ja vakuutukset ja verot noin 700e/v.

Kohta lienee halvemmaksi (itselle) jäädä kotia luumuileen ja siirtyä tukien varaan.

Eihän tuo nyt edes ole paha tilanne. Vähennettävää tulee lähes täydet 7000e, joten kyllä tuo kolme tonnia tonnia vähennyksillä kuittaantuu tai ei ainakaan paljoa jää itselle maksettavaa. Toki jos nyt työpaikka ja koti onkin jonkin bussilinjan varrella niin tilanne olisi aika eri, tuollaisilla kilometreillä vaan todella harvinaista Suomessa, että joukkoliikenne olisi edes verottajan kriteerit täyttävä vaihtoehto. Vakuutukset ja verot toki jää, mutta ne nyt muutenkin menisi jos sitä autoa ylipäänsä haluaa pitää. Muutenkin onhan tuossa ollut kulujen sijaan selvästi oma valinta sijoittaa mukavuuteen ja ajaa isolla autolla. Jollain pikkudieselillä kulutus alkaisi nelosella.
 
Eihän tuo nyt edes ole paha tilanne. Vähennettävää tulee lähes täydet 7000e, joten kyllä tuo kolme tonnia tonnia vähennyksillä kuittaantuu tai ei ainakaan paljoa jää itselle maksettavaa. Toki jos nyt työpaikka ja koti onkin jonkin bussilinjan varrella niin tilanne olisi aika eri, tuollaisilla kilometreillä vaan todella harvinaista Suomessa, että joukkoliikenne olisi edes verottajan kriteerit täyttävä vaihtoehto. Vakuutukset ja verot toki jää, mutta ne nyt muutenkin menisi jos sitä autoa ylipäänsä haluaa pitää. Muutenkin onhan tuossa ollut kulujen sijaan selvästi oma valinta sijoittaa mukavuuteen ja ajaa isolla autolla. Jollain pikkudieselillä kulutus alkaisi nelosella.
Se vähemmän syövä auto maksaa enemmän kuin tämä 500e maksanut V70. Olen kyllä miettinyt että tulen vaihtamaan uudempaan, vähemmän syövään dieseliin tämän jeesuksen vanhan Volvon.
 
Onkohan kukaan miettinyt sitten sitä että jos liikkumisesta tulee liian kallista niin ihmiset ei enää liiku. Töihin meno voi tulla ylitsepääsemättömän kalliiksi, kaikki matkailu jää pois kun ei ole varaa jne. Voi mennä koko Suomi aika pahasti jumiin taloudellisesti aika nopeasti. No ehkä se on sitten ympäristölle hyvä jos palataan johonkin 1800 luvulle?
Julkiset jää tavalliselle kansalle. Pk-seudullekkin halutaan ruuhkamaksut ilman ruuhkia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom