Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Elokuunhan pitäisi ainakin käytettyjen myynnissä olla yksi parhaista kuukausista. Kävin lauantaina katselemassa niin todella hiljaista oli liikkeissä. Tyhjiä halleja ja myyjiä kahvilla. Toivottavasti valtiovalta nyt lopettaa tämän arpomisen ja päästää markkinat pulasta. Itse lupaan vaihtaa heti ja uudistaa autokantaa, jos autovero poistuu ja jatkossa auton käytön rangaistusmaksut on edes jotenkin järkevällä tasolla.
 
Jaaha, taas pelattiin vaan aikaa. Se ei näissä hommissa enää jaksa yllättää. Onneksi ei ole kiire auton vaihdon kanssa. Vähän jo suunnittelin ostohousujen pukemista raportin sisältöä odotellessa, mutta katsellaanpa ensi keväänä sitten uudestaan.
 
Kiista autoilun verotuksesta jatkuu – täksi päiväksi luvattua raporttia ei tulekaan

Millaistahan keppiä sieltä oikein on tulossa. Bernerille tulee kohta vain tuttuja vastaan? VMP

No sehän oli vaan väliraportti, jonka piti tulla jo puolivuotta sitten. Nyt ei ole annettu seuraavaa päivämäärää, mutta:

Työryhmä (jonka toimikausi on 28.2.2017–28.2.2018) perustettiin sen jälkeen, kun liikenneministeri Anne Bernerin ehdotus Suomen liikenneverkon yhtiöittämisestä, autoveron poistamisesta ja siirtymisestä mm. seurantaperusteiseen liikenteen verotukseen sekoitti Suomen autokaupan alkuvuonna 2017.

...onhan tässä aikaa odotella ja ihmetellä.
 
Jaaha, taas pelattiin vaan aikaa. Se ei näissä hommissa enää jaksa yllättää. Onneksi ei ole kiire auton vaihdon kanssa. Vähän jo suunnittelin ostohousujen pukemista raportin sisältöä odotellessa, mutta katsellaanpa ensi keväänä sitten uudestaan.

Ainakin itse olen jo päättänyt, että auto ei vaihdu ainakaan tämän hallituskauden aikana. Nähtäväksi jää sitten kuinka lujaa sitä raippaa tulee seuraavan hallituksen toimesta, mutta tuolloin alkaa autossa olemaan jo sen verran matkaa mittarissa, että alkaa vaihto olemaan ajankohtainen oli tulossa sitten mitä tahansa.
 

Ja sitten ne GPS jammerit päälle. Varmaan nekin kielletään kuten tutkanpaljastimet, mutta eiköhän keinot löydy tuonkin estämiseen. OP pilottihan jo toisessa ketjussa osoitti ettei oikein toimi, ja data mitä tulee ei pidä kokonaan paikkaansa. Tosin siinä on ymmärtääkseni joku leluboxi käytössä. Tiedä sitten miten aikovat saada sellaisen järjestelmän mikä toimii kaikissa kotteroissa, vanhoista tesloihin. VMP
 
Ja sitten ne GPS jammerit päälle. Varmaan nekin kielletään kuten tutkanpaljastimet, mutta eiköhän keinot löydy tuonkin estämiseen. OP pilottihan jo toisessa ketjussa osoitti ettei oikein toimi, ja data mitä tulee ei pidä kokonaan paikkaansa. Tosin siinä on ymmärtääkseni joku leluboxi käytössä. Tiedä sitten miten aikovat saada sellaisen järjestelmän mikä toimii kaikissa kotteroissa, vanhoista tesloihin. VMP

Ei kait toimivan järjestelmän luominen mikään ylivoimainen ongelma voi olla. Onhan autoissa jo jonkin aikaa integroituja navigaattoreita, miksi näitä ei voisi käyttää hyväksi, jos luodaan vielä yleiseurooppalainen järjestelmä joka tehdään pakolliseksi kaikissa uusissa autoissa. Tosin suomessa on kyseinen käyttöönotto tehty haastavaksi verotuksella, mutta se ei voi olla suomen verokarhulle mikään ongelma, kehitetään muutaman komitean avulla vaikka jonkinlainen uusi vuosittainen maksu jolla kerätään klassisempien vuosimallien omistajilta vähintäänkin sen verran mitä tarvitaan.
 
Kuinkahan paljon tämäkin kehitys kiihtyy kun vihreät ja vasemmisto pääsevät valtaan seuraavissa eduskuntavaaleissa... Ehkä unelmissa kiiltää maailman ensimmäinen autoton maa jossa yksityisautoilu on kiellettyä (Paitsi Teslalla).
 
Ainakaan kovin monen tuttuni uusissakaan autoissa ei ole navigaattoreita vaikka on ties mitä kosketuskäyttöliittymää. Miksi maksaa yli tonni tai kaksi ominaisuudesta joka on tod. näk. parempana puhelimessa.
 
Ainakaan kovin monen tuttuni uusissakaan autoissa ei ole navigaattoreita vaikka on ties mitä kosketuskäyttöliittymää. Miksi maksaa yli tonni tai kaksi ominaisuudesta joka on tod. näk. parempana puhelimessa.
Se ei välttämättä tarkota etteikö siellä olis gps tekniikkaa, helposti tälläisissä lisävarusteissa ero on vain ohjelmistossa.
 
Se ei välttämättä tarkota etteikö siellä olis gps tekniikkaa, helposti tälläisissä lisävarusteissa ero on vain ohjelmistossa.

No totta toikin. Ei silti tarjoa mitään helposti ja ennen kaikkea luotettavasti toteutettavaa seurantatekniikkaa kaikkiin autoihin.
 
No toivottavasti tulee joku virheenkorjaus homma. Ainakin puhelimen gps hyppii välillä miten sattuu ja jos tuo on yhtä luotettava niin tulee nopeasti satoja tai tuhansia kilometrejä ylimääräistä matkaa kun gps yhtäkkiä pomppaakin johonkin satojen kilometrien päähän tai pakalla ollessaan on koko ajan liikkuvinaan niin siitäkin kertynee äkkiä paljon matkaa. Toivottavasti datan saa itsekkin auki niin voi taistella oikeudessa sitten siitä, että ajoinki oikeasti autollani merenpäällä keskellä kesää 1000 kilometriä vai en ja kävinkö autolla australiassa 20 sekunnissa edestakaisen matkan.
 
Tuosta tuli mieleen vanha juttu mörön puolelta.

ActiveGPS - ActiveGPS

Ilmeisesti vähän astetta parempi laite. En ainakaan muista että kukaan olisi pahemmin haukkunut. Ei omia kokemuksia, kun ei tarvetta ja hupilaitteeksi liian kallis.
 
Tuosta tuli mieleen vanha juttu mörön puolelta.

ActiveGPS - ActiveGPS

Ilmeisesti vähän astetta parempi laite. En ainakaan muista että kukaan olisi pahemmin haukkunut. Ei omia kokemuksia, kun ei tarvetta ja hupilaitteeksi liian kallis.
Kyllä tuokin on (harvoin) näyttänyt nopeudeksi 200+ vaikka todellinen nopeus ollut noin 40-50. Ei myöskään toimi tunneleissa, parkkihalleissa jne.
 
Kyllä tuokin on (harvoin) näyttänyt nopeudeksi 200+ vaikka todellinen nopeus ollut noin 40-50. Ei myöskään toimi tunneleissa, parkkihalleissa jne.

Ok, eli tuonkin laitteen voi jättää pois niistä mitkä toimii, edes auttavasti. Sittenpä voisi pohtia mikä laite voisi oikeasti toimia. Mainittu jo autojen omat systeemit, mitkä ovat aktiivisia, tai ei. Raskaan kaluston seurantalaiteet, näistä ei mitään omia kokemuksia pl. paperinen ajopiirturi.

Pitää tuo topikin otsikko päivittää kohtapuoleen, mitähän siihen laittaisi:confused::D
 
Ja sitten joudut vielä matkamittariakin rukkaamaan jos nuo GPS lukemat pitää mätsätä katsastuksessa mittarilukemaan.

Katso mitä kaikkea löytyy LVM:n uuden seurantahankkeen taustalta – kansalaisen kulkemista voisi vahtia satelliitein alusta loppuun saakka!

Tuolla sitä ihmetellään pitäisikö käyttää Eu-satelliittijärjestelmää, vai kansallista. Kun ei tämän ketjun mukaan mikään oikein toimi, aina jotain bugia löytyy jostain.
Jos nyt ajattelee että kansallinen, niin kilsoja tuleekin mittariin jos käy ulkomailla. Ja miten sitten ulkomailla taas, jos siellä on omat systeeminsä satelliittien kanssa, ja käytössä olisi rinnakkaisia gepsejä.

Sikäli että tuota vasta suunnitellaan, ja jotain valmista pitäisi olla 2023-2025.
 
Eikö ne valtion viisaimmat tajua, että katsastuksen yhteydessä olisi helpointa laskea ne ajetut kilometrit ja sen perusteella laskea sitten veroa. Sinetöity mittari vaan sinne ja katsuri ottaa lukemat talteen ja Trafi sitte laskee niistä. Kaikki voittais.

Sitten niitä mittareita pitäisi alkaa sinetöimään. Lakihan ei käsittääkseni edes vaadi että matkamittarin pitäisi toimia. Lähipiirissä kahteen autoon ainakin on vaihdettu mittaristo, toinen meni takuuna suht uuteen. Toinen vaihtui 2000 luvun alkupuolen autoon. Ja sitten tiedän yhden joka saksantuonneista ruuvaili kilsoja isommaksi, jotta pääsisi pienemmillä veroilla.

Itselläkin ollut aikoinaan yksi off road vehje josta mittarin vaijeri jäi aina johonkin kantoon tai pusikkoon, katastukseen sitten uus vaijeri että nopeusmittari toimi, sen hetken. Kilsojahan siihen ei paljoa tullut, kun ei se mittari kovin usein toiminut.
 
Erillinen mittari pitäis kehittää, mikä ei liity mitenkään siihen auton omaan. Eikai kukaan viranomainen niin hölmö ole, että auton sisämittaristosta niitä lukemia alkais kattomaan. :D

Tässä onkin sitten tuotekehittelyn paikka. Varmaan joku osaisi kehittää yleismallisen, suht luotettavan mittarin minkä voi asentaa autoon kun autoon:)

Mutta tässä on vielä vuosia aikaa ja kehitys kehittyy. Siinähän niillä on myös vuosia aikaa keksiä ties mitä muuta liikkumista rajoittavaa:shifty:
 
Periaatteessa semmoisen luominen ei pitäis olla mikään aivan mahdoton temppu. Pyöränmittarithan käyttää semmossia impulssiantureita, saman vois laittaa autossa vetoakseliin. Ja, jos se esim. likaantuu tai otetaan pois, se alkaa herjaamaan ja sen järjestelmään tallentuu tuo vika. Tällätavoin väärinkäyttö estyisi, sekä mahdollisista ongelmista mentäisiin heti katsastukseen tarkastuttamaan tuo laite. Mahdollisesta väärinkäytön rangaistuksesta on paha sanoa, mutta sakkorangaistus siitä mahdollisesti määrättäisiin, jos ei ole tultu tyyliin viikon sisällä korjauttamaan vikaa. Tuossa tosin olisi ehtona oltava se, ettei auton omistajan kuulu sitä vahtia jatkuvasti saatika huoltaa.

Mikseipä noinkin, ja ei pitäisi olla kovin kallis edes valmistaa mokomaa systeemiä. Onhan mullakin fillarissa vastaava systeemi, näyttää matkan ja nopeuden. Tosin siitä on nyt patteri loppu... mutta virranhan tuo saisi akulta jne. Joten siitä joku kehittämään. Katsellaan nyt sivusilmällä mitä muut EU maat tekee ja keksii.
 
Voisi vaan blingbling-vanteet lisääntyä melko voimakkaasti tuon jälkeen, kun kunnon kärrynpyörät alle ruuvaamalla saisi mittariin kertymään vähemmän kilometrejä.
Tai sitten renkaiden vaihtokin pitäisi aina suorittaa katsastuskonttorilla missä ne aina sinetöitäisiin seuraavaan vaihtoon asti.
Mutta toisaalta niillä isomilla renkailla näyttää todennäköisesti oikeamman kilometrimäärän. Suunnilleen kaikkien autojen nopeusmittari näyttää liikaa, jolloin myös matkamittarin lukema on todellisuuteen verrattuna liian suuri.
 
Itse asiassa noi nykyiset nopeus ja matkamittarit eivät ole keskenään naitettuja.
Eli jos laitat vakkarin mukaan mittarin näyttämään 130km/h ja ajat tunnin, niin matkamittariin kertyy 125km.
No tämmöistä en tiennytkään. Mikähän tuossa mahtaa olla ideana, jos kerran matkamittarin lukema voidaan korjata vastaamaan totuutta niin miksi nopeusmittari ei sitten voi näyttää oikeaa lukemaa :confused:
 
Direktiivi vaatii mittarin näyttämään 4km yli (vai %?) koska hieman suurempien renkaiden asentaminen on laillista. Liian pintä lukemaa nopeusmittari ei missään tilanteessa saisi näyttää.

"Oma meni rikki. Vaihdoin toisesta autosta tilalle kotona. Ei ole kuitteja."

Ei kai missään seminykyisessä autossa matkamittarilukema ole siinä mittaristossa? Sehän on pelkkä numeronäyttö mikä siinä on.

Kyllä muuten saa.
Esimerkiksi jos 185 55 15 renkaan vaihtaa 205 60 16 kokoon tulee jo 11,7% heittoa
Tuolla voi laskea esimerkkejä:
Tire Size Comparison

Tuo on melkein 5cm orkkista korkeampi rengas, ei se enää mitenkään automaattisesti mahdu siellä pyörimään. 5% halkaisijamuutoksen jälkeen pitäisi laitteet kalibroida leimalle.
 
Senpä takia moista mekaaniseen mittaukseen perustavaa laskentaa ei voikkaan tulla, kun se on äärimmäisen helppoa kikkailla pienemmäksi.
Nykyäänkin moista harrastetaan jo raskaassa kalustossa, jossa ajopiirturien/rajoittimen kalibrointia varten alle laitetaan mahdollisimman loppun kuluneet renkaat, jolloin uusilla/paremmilla renkailla pääsee hivenen kovempaa.
Ja näissä peleissähän on nimenomaan sitten merkitty ylös se ainoa sallittu rengaskoko.

Se renkaan kuluneisuus tms ei kyllä vaikuta yhtään mihinkään, koska koko rajoitinsysteemin toimivuus todetaan laskennallisesti laittamalla töpseli kiinni. Otteeseen on tietysti merkitty rengaskoko, mutta sitä saa muuttaa niissä 30mm rajoissa. Jos alla on selkeästi eri korkuiset renkaat kuin otteessa (eli luokkaa 10cm halkaisijaero), se rajoitin asetetaan uuteen (laskennalliseen) arvoon joka vastaa uutta rengaskokoa.

Muutenkaan sillä mahdollisella 1km/h nopeuslisällä ei ole paskankaan käytännön merkitystä, ja omistajakuljettajat muutenkaan ei yleensä harrasta rajoitinta vastaan painamista, ja taas firman kuskit harvemmin edes voisivat kikkailla sinne jotain eri renkaita katsastukseen. Siis jos sillä rengastuksella ylipäätään olisi jotain vaikutusta.
 
Ja sitten ne GPS jammerit päälle. Varmaan nekin kielletään kuten tutkanpaljastimet, mutta eiköhän keinot löydy tuonkin estämiseen. OP pilottihan jo toisessa ketjussa osoitti ettei oikein toimi, ja data mitä tulee ei pidä kokonaan paikkaansa. Tosin siinä on ymmärtääkseni joku leluboxi käytössä. Tiedä sitten miten aikovat saada sellaisen järjestelmän mikä toimii kaikissa kotteroissa, vanhoista tesloihin. VMP
Mä ainakin keksin miljoona keinoa millä nää jammerimiehet jätetään. Esimerkiksi näin:
1. ainakin ennen kytät kolmiomittas laittomia radiolähetyksiä joten samat menetelmät käyttöön jammerimiehiä vastaan 2. Auton kojelautaan punainen ja vihreä valo. Punainen ilmaisee että FIX jne ei ole kunnossa ja autolla saa ajaa vain korjaamolle.

Olkaa hyvät, en peri edes palkkiota konsultoinnistani :)

Ja sitten joudut vielä matkamittariakin rukkaamaan jos nuo GPS lukemat pitää mätsätä katsastuksessa mittarilukemaan.
Missään nimessä ei. Matkamittarit on epätarkkoja ja häiriöille alttiita. Noiden lukemahan menee vituiksi jo renkaiden kokoa muuttamalla?
 
Mä ainakin keksin miljoona keinoa millä nää jammerimiehet jätetään. Esimerkiksi näin:
1. ainakin ennen kytät kolmiomittas laittomia radiolähetyksiä joten samat menetelmät käyttöön jammerimiehiä vastaan 2. Auton kojelautaan punainen ja vihreä valo. Punainen ilmaisee että FIX jne ei ole kunnossa ja autolla saa ajaa vain korjaamolle.

Olkaa hyvät, en peri edes palkkiota konsultoinnistani :)


Missään nimessä ei. Matkamittarit on epätarkkoja ja häiriöille alttiita. Noiden lukemahan menee vituiksi jo renkaiden kokoa muuttamalla?
Ei tarvi edes mitään valoja, samalla se tieto että onko paikannustieto ajantasalla saadaa kun automaatti rekisterilukulaite kattelee verot ja vakuutukset yms.
 
Ei tarvi edes mitään valoja, samalla se tieto että onko paikannustieto ajantasalla saadaa kun automaatti rekisterilukulaite kattelee verot ja vakuutukset yms.
Se on triviaalia mikä on UI mutta jotenkin käyttäjälle on pakko signaloida laitteen status. Jo pelkän oikeusturvan kannalta. Riippumatta käytetyistä tekniikoista premissin ollessa että epätoimivalla laitteella ei saa ajaa.
 
Tai sitten laittaa ne kaikki verot vaan bensaan ja sähköautoille joku oma vero että ei pääse niilläkkään välttelemään veroja... ei tarvita mitään kalliita epäluotettavia systeemejä joita on vielä kalliimpi kytätä ja korjata.
 
Tai sitten laittaa ne kaikki verot vaan bensaan ja sähköautoille joku oma vero että ei pääse niilläkkään välttelemään veroja... ei tarvita mitään kalliita epäluotettavia systeemejä joita on vielä kalliimpi kytätä ja korjata.
Juuri näin. En ole oikein ymmärtänyt mitä muuta tässä olisi taustalla kuin rahastaminen kun kehitetään täysin uutta järjestelmää kaikille autoille. Vai yritetäänkö tätä selittää tasa-arvolla tai yhdenmukaisuudella? Sitähän ei ole nyttenkään kun esim dieselissä maksat vielä päästöjen lisäksi veroa painon mukaan.
 
Ei kai missään seminykyisessä autossa matkamittarilukema ole siinä mittaristossa?

Kyllä on, monessakin. Toisaalta kun se mittarilukema on autossa kuin autossa joka tapauksessa muutettavissa sopivilla laitteilla, niin eipä siihen oikein mitään rahankeruuta voi liittää.
 

Autoilijoiden seurantahankkeessa mukana miljardiluokan sveitsiläisfirma

Ministeri Anne Bernerin (kesk) johtamassa Liikenne- ja viestintäministeriössä on parhaillaan käynnissä toimenpideohjelma,
jonka tarkoituksena on selvittää hieman kryptisesti ”satelliittinavigointijärjestelmien hyödyntämistä koko Suomessa
ja yhteiskunnan kaikilla sektoreilla”.

Mainitun hyödyntämisen keskeisimpiä kohteita on liikenne, mukaan lukien ajoneuvokohtainen satelliittiseuranta.

Satelliittipaikannuksen sekä siihen kytkettyjen maksujärjestelmien avulla Suomessa kulkevaa liikennettä voisi ohjata
taloudellisilla kannustimilla ja sanktioilla teknisessä mielessä lähes miten vain.

Samalla sujuisi näppärästi myös autoilijan kilometriperustainen verottaminen.

Satelliittinavigoinnin toimenpideohjelman tuoreimman vaiheen valmistelussa onkin viranomaisten ohella kuultu
lukuisia alan yksityisiä yrityksiä, joista huomattava määrä on valikoitunut myös erikseen pyydetyiksi lausunnonantajiksi.
 
Tai sitten laittaa ne kaikki verot vaan bensaan ja sähköautoille joku oma vero että ei pääse niilläkkään välttelemään veroja... ei tarvita mitään kalliita epäluotettavia systeemejä joita on vielä kalliimpi kytätä ja korjata.
Mikä estäs sähköautoihin laitettavan sähkö-/energiamittarin? Sinetöinti kuten kämpissä ja luku vaikka kvartaaleittain joko etänä tai ilmottamalla ne ihan ite. Katsastuksessa sitte tarkastetaan ja tarvittaessa tasataan suuntaan tai toiseen.
 
Mikä estäs sähköautoihin laitettavan sähkö-/energiamittarin? Sinetöinti kuten kämpissä ja luku vaikka kvartaaleittain joko etänä tai ilmottamalla ne ihan ite. Katsastuksessa sitte tarkastetaan ja tarvittaessa tasataan suuntaan tai toiseen.

No esim. tämmöinen. Pointtina oli että kaikki GPS seurantaan perustuvat verotushimmelit ei toimi
 
No esim. tämmöinen. Pointtina oli että kaikki GPS seurantaan perustuvat verotushimmelit ei toimi
Miten tuo mittari kerää sijaintitietoa? Tollasta mittaria ei taida olla vielä markkinoilla, joten raamit sille mitä ko. laite saa ottaa talteen ja miten se toimitetaan eteenpäin.
ei sieltä tartte ulos muuta kun päivämäärä, ladattu energiamäärä ja yksilöivä tieto.
Ei sinne sitä GPS:ää tai muutakaan paikannusta oo survottava vaikka miten koitat vääntää.
Realiteetti vaan on, että autoilua verotetaan tavalla tai toisella käyttövoimasta riippumatta nyt ja tulevaisuudessa.
 
Miten tuo mittari kerää sijaintitietoa? Tollasta mittaria ei taida olla vielä markkinoilla, joten raamit sille mitä ko. laite saa ottaa talteen ja miten se toimitetaan eteenpäin.
ei sieltä tartte ulos muuta kun päivämäärä, ladattu energiamäärä ja yksilöivä tieto.
Ei sinne sitä GPS:ää tai muutakaan paikannusta oo survottava vaikka miten koitat vääntää.
Realiteetti vaan on, että autoilua verotetaan tavalla tai toisella käyttövoimasta riippumatta nyt ja tulevaisuudessa.

Sitähän mä tässä yritän sanoa että GPS on huono!!! stna
En halua mitään GPS systeemiä koska se ei ole luotettava ja on helvetin kallis ja vaikea toteuttaa.
 
Sitähän mä tässä yritän sanoa että GPS on huono!!! stna
En halua mitään GPS systeemiä koska se ei ole luotettava ja on helvetin kallis ja vaikea toteuttaa.

Sehän on jo monta kertaa todettu tuolla op ajotapatallennin ketjusssa todettu että bugeja löytyy, ja ei vaan toimi. Jonkun linkin taisin heittää sinne jostain sveitsiläisestä keksinnöstä, minkä pitäisi olla hyvä, paikallisia kokemuksia ei toki ole joten asian voi tulkita miten vaan.

Mutta ei kiinnosta tuollaiset valtiovakoimet.
 
Ja olihan tässä vielä tällainenkin pointti: Ministeriön paperi paljastaa: Viranomaiset suunnittelevat kansalaisten liikkumisen yhdistämistä mainontaan

Paikannuksen avulla on esimerkiksi mahdollista toteuttaa yhdistelmäpalveluita liikkumisen, kaupan alan ja markkinoinnin ympärille eli esimerkiksi liikkuessa käyttäjä pystyy saumattomasti saamaan informaatiota tuotteiden tarjouksista ja hoitamaan erityyppisiä ostoksia.

Ei vittu mitä paskaa, ne ihan tosissaan suunnittelee, että tuohon valtiolliseen kyttäykseen yhdistetään vielä mainontakin, tosi kiva juttu hei :facepalm:
 
Ja olihan tässä vielä tällainenkin pointti: Ministeriön paperi paljastaa: Viranomaiset suunnittelevat kansalaisten liikkumisen yhdistämistä mainontaan

Ei vittu mitä paskaa, ne ihan tosissaan suunnittelee, että tuohon valtiolliseen kyttäykseen yhdistetään vielä mainontakin, tosi kiva juttu hei :facepalm:
"Jyväskylään on vielä 20 kilometriä. Ei ruuhkaa odotettavissa.
Matkasi summa on... 50 euroa.

Muista tilata uudet tekokyrvät Kaalimato.comista!
Hyvää päivänjatkoa, Trafi!"

*puhelin reboottaa ja kolmannelta osapuolelta ostetun mainoksen kautta asentunut rootkit ottaa puhelimen haltuunsa, soittaen samantein Namibialaiseen palvelunumeroon omistajan laskuun*

:facepalm:
 
Ei mitään uutta:

Ministeriön uudet paperit paljastavat: Autoilua aiotaan vähentää ”taloudellisella ohjauksella”

Liikenne- ja viestintäministeriön asettaman Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän viime kuukausien mittaan julkaisemat dokumentit
kertovat tulevaisuudessa odottavista hinnankorotuksista.

Virkamies- ja jossain määrin myös yritysvetoisesti (ks. luettelo jutun lopussa) syntyneistä ajatuksista kaikkein selvimmältä ja riviautoilijan
kannalta konkreettisimmalta vaikuttaa se, että työryhmän päätavoitteeseen
eli liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen poistamiseen pääseminen tulee
tarkoittamaan niin sanotun taloudellisen ohjauksen mahdollisesti jopa erittäin
voimakasta käyttämistä.
 
Miten vaikka pienituloinen työssäkäyvä vähentää enempää autoilua, jos ei huvikseen autoile ja se on ainoa mahdollisuus käydä töissä.. Niin, ei vähennä, mutta maksaa enemmän. Hienoa, eipä työnteko enää kannata. Parempii vaan jäädä sossun elätiks.
 
Eli käytännössä tarkoittaa että muutat asumaan sopivaan paikkaan, tai menet töihin sopivaan paikkaan.

Työajat on myös oltava vakiot. Katsoin just mielenkiinnosta miten omaan duuniin pääsisi julkisilla klo 6:ksi töihin. No ihan jees noin klo 3 lähteä matkaan ja suunnilleen puolet ajasta kävellen.

Kaikki työpaikat ei muutenkaan ole kimppakyyti-ystävällisiä. Jos on liukuva työaika, pitääkö tiettyjen henkilöiden liukua töihin samaan aikaan oman työparin tai porukan kanssa. Entäs ylityöt. Pitääkö jäädä odottamaan kaveria, vai voiko se yöpyä työpaikalla?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom