Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Mukavuusseikkahan se on mitä suurimmassa määrin. Ajankäytöllisesti myös ehkä järkevää, mutta taloudellisesti ei kyllä ihan haja-asususta lukuunottamatta missä ainoa vaihtoehto olisi taksi.

PK-seudulla ja muissa suuremmissa kaupungeissa asuvilla hyvin harvalla on loppujen lopuksi aikuisten oikeasti syytä omistaa auto muuten kuin mukavuussyistä.

Eikä siinä mitään pahaa mielestäni ole. Mukavuus niille suotakoon, jotka siitä haluavat maksaa. En ole vihervassareita äänestämässä ihan lähiaikoina.
 
Luvassa hiljenevää autokauppaa pariksi vuodeksi. Bernerin sähläyksestä ei sitten opittu mitään. Ikäväähän tässä on tietenkin se että auton käyttöä hinataan taas kalliimaksi, näkynee polttoaineen hinnassa ja omistusverossa.

Autoverotusta kevennetään meneillään olevalla hallituskaudella asteittain ja yhteensä noin 182 miljoonaa euroa.

Tuoreimpien voimassa olevien eli 28.4. päivättyjen budjettipapereiden mukaan seuraavaan kerran autovero alenee vuoden 2018 alussa, jolloin veroalennusta on luvassa yhteensä 50 miljoonaa euroa.

Lisää alennusta on tarjolla siitä jo vuoden päästä eli 1.1.2019, jolloin uuden auton hankinnan yhteydessä maksettavaa autoveroa alennetaan vielä 65 miljoonalla eurolla päälle.

Autoveroa lasketaan 50 miljoonalla eurolla jo reilun puolen vuoden päästä – vaikutuksia ”pyritään hillitsemään”

Sitten ne huhtikuun rekisteröinnit, miinusta edellisvuoteen 12,7%.
 
Luvassa hiljenevää autokauppaa pariksi vuodeksi. Bernerin sähläyksestä ei sitten opittu mitään. Ikäväähän tässä on tietenkin se että auton käyttöä hinataan taas kalliimaksi, näkynee polttoaineen hinnassa ja omistusverossa.



Autoveroa lasketaan 50 miljoonalla eurolla jo reilun puolen vuoden päästä – vaikutuksia ”pyritään hillitsemään”

Sitten ne huhtikuun rekisteröinnit, miinusta edellisvuoteen 12,7%.

Autovero laskee siis vuoden alussa about 6%. Eikös se ole tuota vauhtia tippunut nytkin jo vuosittain, ainakin pari vuotta.
 
Autovero laskee siis vuoden alussa about 6%. Eikös se ole tuota vauhtia tippunut nytkin jo vuosittain, ainakin pari vuotta.

Toissa vuonako se nyt oli kun asiaa mainostettiin, taisi olla romutuskampanjakin päällä. Nyt ennen vuodenvaihdetta asiasta en huomannut minkäänlaista mainintaa.

Mutta pähkinöitähän nuo on, kun kokonaiskertymä liikenteestä on sen 8 miljardia.
Sillävälin kun tiputellaan muutama prossa pois autojen hinnoista, lisäillään muutama prossa vaikkapa käyttöön/omistukseen ja menoveteen. Käyttäjä häviää aina. Uuden auton ostajalle hinta on jotain -x%, samat häviää sitten vaihdokin hyvityksessä. Varmaan kohta tupsahtaa joku esimerkkilaskelma kun hetken odottaa.
 
Josko tämä voisi vähän kompensoida veronvähennystä (toiveunta varmaan, tai sitten totta laajentuvaa).

Voi kunpa ne saisivat siitä tulevasta "raskaan kaluston tienkäyttömaksusta" (Suomi ottaa käyttöön raskaan liikenteen tienkäyttömaksut) sitä rahaa nyt vaikkapa edes niiden runkoteiden päällystön korjaamiseen ja muutaman ohituskaistan rakentamiseen.
Pahoin pelkään, että tämä "kompensaatio" menee lähinnä jonkun "reilun kaupan mustamakkaran" tukemiseen, tai sitten niin kuin vaikkapa tämä Teosto. siellä tarkastajat kytistelevät ravintola- ja hotelialan TV-tä ja radioita, joista saattaisi vahingossa kuulua asiakkaille ->Chisu menettää saataviaan, jostain Hakulisen Jussista taas ei pätkääkään kiinnostusta.

Niin hoituu varmaan suomalainen "raskaan kaluston maksujen kerääminen", kompensaatio sitten taas keskitetympää. Tukijaksi joutuu liiankin helpolla, mutta kompensaatio vaatii sitten jo kunnon paperisotaa ja liittoon kuulumista, ja on hyödyiltään sitten vähäisempi kuin vaivannäkö.
 
Persujen vaalilupaukseen taisi kuulua, että autoveroa pienennetään asteittain ja tavoittaana olisi autoveron poisto. Ainut ongelma vaan että auton käyttäminen maksaa sitten saman verran enemmän, mitä autovero alenee. Eli autovero pienenee vuosittain ja samalla muut auton maksut sitten vastaavasti nousee vuosittain.

Nuo vuosittaiset autoveron alennukset on kumminkin niin pieniä, että ne ei vaikuta autojen myyntiin mitenkään.

Nyt 2016-2017 vaihteessa autovero taisi vähän laskea ja muut maksut sitten taas vastaavasti nousi (käyttömaksu ja polttoaineen hinta).
 
Persujen vaalilupaukseen taisi kuulua, että autoveroa pienennetään asteittain ja tavoittaana olisi autoveron poisto. Ainut ongelma vaan että auton käyttäminen maksaa sitten saman verran enemmän, mitä autovero alenee. Eli autovero pienenee vuosittain ja samalla muut auton maksut sitten vastaavasti nousee vuosittain.

Nuo vuosittaiset autoveron alennukset on kumminkin niin pieniä, että ne ei vaikuta autojen myyntiin mitenkään.

Nyt 2016-2017 vaihteessa autovero taisi vähän laskea ja muut maksut sitten taas vastaavasti nousi (käyttömaksu ja polttoaineen hinta).

Tuollahan tähdätään autokannan uudistamiseen ja sitä kautta päästöjen pienentämiseen. Siihen se varmasti on omiaan, kun harrasteautojen ja vanhojen nokipönttöjen pitäminen tulee koko ajan kalliimmaksi verrattuna uuden auton ostamiseen.
 
Joo, siis niin. Vuodenvaihteessa vero tosiaan laski, ja muita kuluja sitten nostettiin. Asiasta ei kyllä kovin paljon huudeltu jostain syystä. Linkissä ei oikeastaan mitään mielenkiintoista, kunhan mainitaan veron lasku jne...

Autovero pienenee vuoden alussa

Eihän tuollaiset pienet hinnanpudotukset tietenkään myyntiin vaikuta, periaatteessa. Mutta se että "jos" autovero katoaisikin yhdessä yössä, kuten ruotsissa - se pistää monen miettimään. Ja myyntihän on ollut laskussa vuosikausia, kun osa odottaa.

Ja peltilehmistä lehmiin: Lehmä saastuttaa enemmän kuin auto. Asiasta on jossain uutinen viime viikoltakin, mutta kun ei löytynyt, niin vanhempikin linkki kertoo saman asian. Piereskely kuriin...

Lehmä suurempi ilmastouhka kuin auto
 
Eihän tuollaiset pienet hinnanpudotukset tietenkään myyntiin vaikuta, periaatteessa. Mutta se että "jos" autovero katoaisikin yhdessä yössä, kuten ruotsissa - se pistää monen miettimään. Ja myyntihän on ollut laskussa vuosikausia, kun osa odottaa.
Vähän sama juttu kuin että jos voittaa lotossa 7 oikein, niin todennäköisesti hankkii uuden auton. ;) Suunnilleen yhtä järkevää odotella moisen tapahtumista.
 
Ja myyntihän on ollut laskussa vuosikausia, kun osa odottaa.

Yksi iso syy on myös se että autot ovat loppujenlopuksi aika hyviä. Järkiperusteita auton vaihtamiselle on kokoajan vähemmän, koska autojen kehitys käytännössä on viimevuosina ollut jokseenkin olematonta, eikä uusissa autoissa ole enää mitään sellaisia mielekkäitä varusteita joita ei olisi yleisesti 10 vuotta jo ollut autoissa.

Mun pitäisi hankkia uusi auto, mutta kun se tuntuu niin hemmetin tyhmältä, niin sitä on tullut vetkuteltua jo useamman vuoden, vaikka nykyisen auton manuaalivaihteisto vituttaakin.

Tuohon päästötavoitteeseenhan ei uusien autojen kauppa merkittävästi vaikuta, koska päästötavoiteet liikenteen osalta perustuu toteutuvaan päästöön, eikä laskennalliseen. Toteutuva kulutushan ei ole juurikaan muuttunut, vaikka se laskennallisesti onkin lähes puolittunut.
 
Vähän sama juttu kuin että jos voittaa lotossa 7 oikein, niin todennäköisesti hankkii uuden auton. ;) Suunnilleen yhtä järkevää odotella moisen tapahtumista.

Ihmiset nyt ajattelee kuka mitenkin omalta osaltaan. Johan se nähtiin Bernerin viime vedossa, että autokauppa hiljeni samantien. Ja nyt tuollaisia yllämainittuja klikkiotsikoita kun joku harkitsija lukee, niin siinä jää aina muutama kauppa toteutumatta. Kun se käytetynkään kauppa ei käy. Yksityisillä toki paremmin. Mutta eipä ne liikkeetkään kovin paljon kalliimpaa käytettyä myy.
 
Tuollahan tähdätään autokannan uudistamiseen ja sitä kautta päästöjen pienentämiseen. Siihen se varmasti on omiaan, kun harrasteautojen ja vanhojen nokipönttöjen pitäminen tulee koko ajan kalliimmaksi verrattuna uuden auton ostamiseen.
Jep. Mulla on kolme (farmari) henkilöautoa jotka on rekisteröity pakettiautoiksi. Ajoneuvoveron veroperuste on niillä kokonaismassan mukainen verotus, koska autot on vähän vanhempia kuin vm2008. Vasta 2008 tai uudemman henkilöauto/pakettiautot menisi CO2-päästötiedon mukaisella verotuksella. Toki 2008 on myös jo 9 vuotta vanha, eli mitään uusia ei nekään enää ole :)

Linkki: Trafi.fi - Veron rakenne ja määrä
 
Autovero laskee siis vuoden alussa about 6%. Eikös se ole tuota vauhtia tippunut nytkin jo vuosittain, ainakin pari vuotta.

Tässä selitystä siihen, miksi kertarysäys ei tunnu olevan mahdollinen:
”Muutoksen asteittaisella voimaantulolla pyritään hillitsemään käyttäytymisvaikutuksia, sekä välttämään kertaluonteisen suuren veromuutoksen aiheuttamia autokaupan markkinahäiriöitä ja varastoarvojen äkillistä alenemista sekä kuluttajien kannalta epäoikeudenmukaisia vaikutuksia”.

Asteittainen lasku tuottaa itse asiassa samankaltaisen markkinahäiriön kuin mistä deflaatiosta usein seuraa, eli kuluttajat lykkäävät ostopäätöstä, kun he tietävät hintojen laskevan. Kertarysäys saattaisi kuitenkin olla paras ratkaisu autokannan nuorentamiseen. Toki se edellyttäisi ainakin sitä, että ainakin autoliikkeiden tappiot tulisi korvata valtion kassasta.

Luulen, että autokantaa pyritään pikemminkin nuorentamaan kepin kuin porkkanan avulla. Edessä on siis ainakin ajoneuvoveron tuntuvia kiristyksiä.
 
Ihmiset nyt ajattelee kuka mitenkin omalta osaltaan. Johan se nähtiin Bernerin viime vedossa, että autokauppa hiljeni samantien. Ja nyt tuollaisia yllämainittuja klikkiotsikoita kun joku harkitsija lukee, niin siinä jää aina muutama kauppa toteutumatta. Kun se käytetynkään kauppa ei käy. Yksityisillä toki paremmin. Mutta eipä ne liikkeetkään kovin paljon kalliimpaa käytettyä myy.
Joo, silloin kun ei ollut vielä selvyyttä, että miten autoverotusta muokataan, oli järkevää lykätä autonostoa. Varmasti löytyy autonomistajia, jotka eivät ymmärrä tuollaisten uutisten konkreettista merkitystä, ja mielestäni asia on uutisoitu aika huonosti. Automyyjät osaavat kyllä selittää asian, mutta puolet ostajista ei varmaan usko myyjää.

Mikä lienee ollut Ruotsin autoverotuksen muutoksen taustalla. 20 vuotta sitten Ruotsi ainakin oli vielä merkittävä autonvalmistusmaa, joten oli ehkä intresseissä lisätä kotimaista kysyntää. Ei tosin ole auttanut, kun wikipedian mukaan Ruotsissa valmistettiin viime vuonna noin 60% vähemmän autoja kuin vuonna 1995...
 
Joo, silloin kun ei ollut vielä selvyyttä, että miten autoverotusta muokataan, oli järkevää lykätä autonostoa. Varmasti löytyy autonomistajia, jotka eivät ymmärrä tuollaisten uutisten konkreettista merkitystä, ja mielestäni asia on uutisoitu aika huonosti. Automyyjät osaavat kyllä selittää asian, mutta puolet ostajista ei varmaan usko myyjää.

Mikä lienee ollut Ruotsin autoverotuksen muutoksen taustalla. 20 vuotta sitten Ruotsi ainakin oli vielä merkittävä autonvalmistusmaa, joten oli ehkä intresseissä lisätä kotimaista kysyntää. Ei tosin ole auttanut, kun wikipedian mukaan Ruotsissa valmistettiin viime vuonna noin 60% vähemmän autoja kuin vuonna 1995...

Hmm.. Ruotsihan liittyi silloin EU:n ja samoja aikoja poistettiin autovero kerralla. Juuri sitä ennen uusien autojen ostajien "tappiota" kompensoitiin käyttömaksuttomilla vuosilla, vissiin kolmen vuoden ajan. Siis ei omistusveroja. Joku omistusvero/käyttömaksuhan niillä on siellä, ja ALV.
Noin suunnilleen siis.

Taisi olla EU pykälä joka kieltää autoveron, unionin vastaisena, Ruotsi noudatti. Suomessahan tätä pykälää ei tietenkään noudateta, kuten ei tavaran vapaata liikkuvuutta, vaikka viina, tupakka, autot. No ehkä joku löytää sen EU pykälän siitä kuuluisasta heinäkasasta.
 
EI mikään eu pykälä autoveroa kiellä, mutta tavaran vapaa liikkuvuus pitää taata. Ruotsissa tajuttiin että autoveron kanssa tulee helvetillinen säätäminen, joten luopuivat siitä kokonaan.
 
Palataanpa aiheeseen. Viimeksi Renault-esimerkkini (uusi Clie ja Twingo kymmeniä prosentteja halvempi Saksassa kuin autoveroton hinta Suomessa) lytättiin huonoksi sellaisin argumentein kuin "eihän tuohon koirankoppiin perhe mahdu", "olet valikoinut sen ainoan tapauksen jossa näin on" (vaikka siinä oli kaksi eri mallia..) yms. No nyt olisi copy-pastena Kauppalehden palstalta VW Passat (kirjoittaja "jakovara"):

Otetaan esimerkiksi Volkswagen Passat Variant GTE plug-in. Reilu puolen vuoden ikäinen maksaa Ruotsissa 359 800 kr eli 37 300 euroa:
Volkswagen Passat GTE 1.4 Plug-in-Hybrid Sportscombi 218hk - JÄRFÄLLA

Samanlainen käytetty auto Suomessa 51 900 euroa:
Volkswagen Passat Variant GTE Plug-In Hybrid 160 kW (218 hv) DSG-automaatti Farmari 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto

Hintaeroa vain 14 600 euroa. Autovero Suomeen tuotaessa noin 2500, hakukustannukset Tukholman läheltä 400, joten kuluttaja säästää noin 11 700 euroa.

No, verottaja on varmaankin tyytyväinen, kun saa periä toisesta EU-maasta maahantuodusta käytetystä tavarasta veroa 2500 euroa? Jos tuo kyseinen auto myytäisiin Suomessa uutena ilman autoveroa, verottaja saisi ALV:ia lähes 10 000 euroa. Mutta sehän on ihan verottajan oma valinta, haluaako autoveron vai ALV:n. Molempia ei voi enää saada, ei minulta eikä monelta muultakaan kuluttajalta.


No jaa, kaipa se autovero on suomalaisille oikeasti siunaus eikä näistä oikeastaan edes pitäisi puhua.. :lol:
 
Palataanpa aiheeseen. Viimeksi Renault-esimerkkini (uusi Clie ja Twingo kymmeniä prosentteja halvempi Saksassa kuin autoveroton hinta Suomessa) lytättiin huonoksi sellaisin argumentein kuin "eihän tuohon koirankoppiin perhe mahdu", "olet valikoinut sen ainoan tapauksen jossa näin on" (vaikka siinä oli kaksi eri mallia..) yms. No nyt olisi copy-pastena Kauppalehden palstalta VW Passat (kirjoittaja "jakovara"):

Otetaan esimerkiksi Volkswagen Passat Variant GTE plug-in. Reilu puolen vuoden ikäinen maksaa Ruotsissa 359 800 kr eli 37 300 euroa:
Volkswagen Passat GTE 1.4 Plug-in-Hybrid Sportscombi 218hk - JÄRFÄLLA

Samanlainen käytetty auto Suomessa 51 900 euroa:
Volkswagen Passat Variant GTE Plug-In Hybrid 160 kW (218 hv) DSG-automaatti Farmari 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto

Hintaeroa vain 14 600 euroa. Autovero Suomeen tuotaessa noin 2500, hakukustannukset Tukholman läheltä 400, joten kuluttaja säästää noin 11 700 euroa.

No, verottaja on varmaankin tyytyväinen, kun saa periä toisesta EU-maasta maahantuodusta käytetystä tavarasta veroa 2500 euroa? Jos tuo kyseinen auto myytäisiin Suomessa uutena ilman autoveroa, verottaja saisi ALV:ia lähes 10 000 euroa. Mutta sehän on ihan verottajan oma valinta, haluaako autoveron vai ALV:n. Molempia ei voi enää saada, ei minulta eikä monelta muultakaan kuluttajalta.


No jaa, kaipa se autovero on suomalaisille oikeasti siunaus eikä näistä oikeastaan edes pitäisi puhua.. :lol:
No tosi harvinaista toi käytettyjen autojen ulkomailta ostaminen silti on. Mitenkäs esim ton Ruotsin-auton tapauksessa järjestyisi rahoitus tai takuuasiat?
 
No tosi harvinaista toi käytettyjen autojen ulkomailta ostaminen silti on. Mitenkäs esim ton Ruotsin-auton tapauksessa järjestyisi rahoitus tai takuuasiat?

Eiköhän tehdastakuu ole voimassa myös Suomessa vaikka auto olisi alunperin Ruotsissa myytykin. Rahoitus... Käteisellä?
 
Eiköhän tehdastakuu ole voimassa myös Suomessa vaikka auto olisi alunperin Ruotsissa myytykin. Rahoitus... Käteisellä?
Mites virhevastuu? Kauppalaki? Hyvin harva ostaa noin kallista autoa käteisellä joten aika nopeasti päästään syihin miksei Ruotsista haeta autoja tämän enempää.
 
No tosi harvinaista toi käytettyjen autojen ulkomailta ostaminen silti on. Mitenkäs esim ton Ruotsin-auton tapauksessa järjestyisi rahoitus tai takuuasiat?
Tutulla oli saksasta tuodussa Audissa vika, soitto saksaan myyjäliikkeeseen (paikallinen marmori). Sieltä pyysivät käyttämään lähimmällä marmorilla ja laskua sinne, maksoivat kiltisti ja homma bueno.
 
Esimerkiksi Kamuxin kautta voi tuoda auton Ruotsista ja osto operaatio ei eroa mitenkään Suomesta autoa ostettaessa.
No toihan kuullostaa sit jo fiksummalta. Tosin Kamuxin hyvitykset taitaa olla aika heikkoja.

  • Vaivatonta ostamista - Kamux hoitaa verot, rahdin, maahantulokatsastuksen ja asiakirjat.
  • Ei yllätyksiä - Kamux.fi:n Ruotsin auton hinta sisältää verot, rahdin ja asiakirjat.
  • Nopea toimitus - Auto jopa viikossa Suomeen.
  • Turvallinen ostaa - Auton huoltodokumentit kunnossa ja omistushistoria tiedossa.
  • Laaja valikoima - Runsaasti hyvin varusteltuja autoja
  • Palvelua suomeksi - Voit asioida suomeksi (tai ruotsiksi tai englanniksi).
  • Otamme autosi vaihdossa - Halutessasi Kamux ottaa vaihdossa nykyisen autosi.
  • Rahoitus ja vakuutus - Kamuxilta saat myös rahoituksen ja edullisen Kasko-vakuutuksen
  • Kamux Plus - Lisävastuusitoumus auton mahdollisten korjauskulujen varalta alle 2 €/pv
  • Kotiintoimitus - Halutessasi toimitamme uuden autosi kotiin ja viemme vanhan pois

En tuomitse mutta kuullostaa liiankin hyvältä. Ja tossakin taitaa se ruotsalainen pulju olla myyjänä joten ongelmatilanteissa asiat menee vaikeiksi.

Tutulla oli saksasta tuodussa Audissa vika, soitto saksaan myyjäliikkeeseen (paikallinen marmori). Sieltä pyysivät käyttämään lähimmällä marmorilla ja laskua sinne, maksoivat kiltisti ja homma bueno.
No hienoa jos kaverillasi meni näin. Mitenkäs sitten jos olisivat kieltäytyneet? Hinausautolla Saksaan reklamoimaan?
 
Jos se auto on Ruotsin tai Saksan Kamuxista ostettu, niin mitä ongelmatilanetta siinä takuiden suhteen tulisi?
Ei sitä Helsingistä Veholta ostettua Mersuakaan tarvitse sinne Helsinkiin aina huoltoon viedä, jos sattuu Ouluun muuttamaan.
Helsingin ja Oulun Veho on samaa yritystä. Myyjähän niistä virheistä vastaa ja ei taida esim Suomen kauppalaki Saksassa tai Ruotsissa toimia?
 
Täällä näyttäisi olevan tarjolla rahoitustakin jos sitä kaipailee. Lisäksi Finntakuu jos on aavistus, että myyjäliike ei laita tikkua ristiin mahdollisien vikojen kanssa.

ST Tuontipalvelu Oy - Etusivu - Auto Saksasta | ST Tuontipalvelu Oy - Hinnasto - Hinnasto
Täyspalveluna osamaksulla (myyjänä Tuontipalvelu)

Tuolla on ainakin mahdollisuus tehdä kauppa suomalaisen yrityksen kanssa. Suomen Tuontipalvelu Oy - Y-tunnus: 2428613-8 - Yritystiedot, taloustiedot, päättäjät & hallituksen jäsenet Tuolta muuten näkee että tollanen tuontipalvelu ei mikään kultakaivos ole.

edit. Missähän ne 50k€ käteisellä ostetut autot on joista joku mainitsi? http://www.vero.fi/download/Vuosi_2016/{9D5379E3-3FBD-40C8-89FD-5E9030630408}/13545
 
edit. Missähän ne 50k€ käteisellä ostetut autot on joista joku mainitsi? http://www.vero.fi/download/Vuosi_2016/{9D5379E3-3FBD-40C8-89FD-5E9030630408}/13545
Ruokinko trollia, mutta heti 2. sivulla on audi 65ke verotusarvolla, seuraavalla sivulla 3 kpl yli 50ke verotusarvoa suurin niistä 95ke, sitä seuraavalla sivulla 2kpl yli 120ke verotusarvoa...

Sehän nyt on tietysti selvä että kun käytetyn auton tuonnista puhutaan niin keskimäärin tuoja lienee sen verran fiksu että ymmärtää auton arvonlaskun perusperiaatteet ja täten uittaa 3-5 vuotiaan auton jolloin tuollaisia 50ke verotusarvoja ei pääse syntymään kun uutena 60-80ke auton verotusarvo ko. ikäisenä on enää ~30ke. Tämä näkyy myös listassa, 20-40ke verotusarvon välissä on paljon autoja ja jos tuodaan ei-premiumia niin eihän sellainen maksa edes uutena tuota 40ke:tä.

Ihme vänkäämistä jostain takuista, itse ainakin matkustin Saksaan 22ke käteistä taskussa ja rahat tiskiin ja 8ke vielä perään tullille, miten tämä eroaa siitä että ostan auton Suomesta yksityiseltä, no ei mitenkään tai suomalaisesta liikkeestä mutta auto korkkaakin vasta yli 6kk päästä ostosta... Lisäksi saksalaistakin kauppiasta (jos siis ostaa jostan muualta kuin turkkilaisten häkkikaupasta) sitoo Saksan lainsäädäntö ja kuten jo yllä mainittu niin merkkiliikkeiden kanssa myös takuuasiointi pelaa todistetusti erityisesti jos se on saksalainen auto joka kyseessä...
 
Ruokinko trollia, mutta heti 2. sivulla on audi 65ke verotusarvolla, seuraavalla sivulla 3 kpl yli 50ke verotusarvoa suurin niistä 95ke, sitä seuraavalla sivulla 2kpl yli 120ke verotusarvoa...

Sehän nyt on tietysti selvä että kun käytetyn auton tuonnista puhutaan niin keskimäärin tuoja lienee sen verran fiksu että ymmärtää auton arvonlaskun perusperiaatteet ja täten uittaa 3-5 vuotiaan auton jolloin tuollaisia 50ke verotusarvoja ei pääse syntymään kun uutena 60-80ke auton verotusarvo ko. ikäisenä on enää ~30ke. Tämä näkyy myös listassa, 20-40ke verotusarvon välissä on paljon autoja ja jos tuodaan ei-premiumia niin eihän sellainen maksa edes uutena tuota 40ke:tä.

Ihme vänkäämistä jostain takuista, itse ainakin matkustin Saksaan 22ke käteistä taskussa ja rahat tiskiin ja 8ke vielä perään tullille, miten tämä eroaa siitä että ostan auton Suomesta yksityiseltä, no ei mitenkään tai suomalaisesta liikkeestä mutta auto korkkaakin vasta yli 6kk päästä ostosta... Lisäksi saksalaistakin kauppiasta (jos siis ostaa jostan muualta kuin turkkilaisten häkkikaupasta) sitoo Saksan lainsäädäntö ja kuten jo yllä mainittu niin merkkiliikkeiden kanssa myös takuuasiointi pelaa todistetusti erityisesti jos se on saksalainen auto joka kyseessä...

No et. Eli itsekin huomasit että täysin marginaalista toimintaa. Suomessa myydään se 100k uutta autoa vuosittain ja noista käytetyistäkin vain prosentin osia noin kalliit käteisautot. Pointtina oli vain osoittaa yllä esitetty skenaario epärealistiseksi. Että jengi lähtisi oikeasti jostain Ruotsista ostamaan käteisellä 50k€ autoja.

Ehkä se sulla on vänkäämistä mutta normaalit ihmiset miettivät tollasia asioita. Hyvin harva haluaa ottaa tollasta vuosipalkkansa arvoista riskiä säästääkseen muutaman tonnin. En tiedä mikä raja toi 6kk on olevinaan mutta esim kauppalaki ja kuluttajansuojalaki on ihan yksiselitteinen tässä. Ja jos et näe mitään eroa riitatapauksessa suomalaista firmaa vastaan verrattuna saksalaiseen niin eikai siinä sitten. Tee sä mitä haluat. Miten hyvin muuten tunnet saksalaisen lainsäädännön? Mä en ainakaan tiedä siitä mitään. Ja siis kellä on aikaa ruveta jotain saksalaisia juristeja palkkaamaan ja pahimmillaan hinauttamaan se lahonnut auto sinne Saksaan? Eiköhän noissa useimmin käy niin että jos myyjäliike ei ota vastuuta niin tappiot niellään. Käytettyjen autojen myyjiä on pakotettu jopa vaihtamaan moottoreita pommeihin. Jännä ois nähdä millanen projekti ois tollanen hoitaa saksalaisen liikkeen kanssa.
 
No se 6kk on se raja että käytetyn auton myyjän lakisääteiset takuut/vastuut raukeavat piilevistä virheistä, onnea vaan yritykselle saada käytetyn auton myyjää maksamaan jotain vaikka sitten korkkaisi se surullisen kuuluisa TSI 8kk oston jälkeen. Ja sitten kun joku KRIL joskus 2 vuoden päästää toteaa että no pitää sen myyjän jotain maksaan niin saat silti itse maksaa 70% koska auto tuli parempaan kuntoon kuin mitä se ostohetkellä oli.

Ja se että auto on uitettu, niin siinä on yleensä tonni poikineen säästetty joten joku 3-5ke remppa itse maksaen vie tilanteen vasta korkeintaan tasoihin vs. että olet tapellut 2vuotta suomalaisen liikkeen kanssa ja koko tämän ajan auto on pahimmillaan ollut pihassa odottamassa korjausta ajokelvottomana jos et ole halunnut omalla rahalla maksaa koko lystiä alkuun. Ja luonnollisesti kun ostat sen auton liikkeestä niin liike sanoo missä se korjataan kun taas saksantuonnin voit korjauttaa vaikka foorumi-jäsenellä...

Vuosipalkan suuruinen riski on myös hyvin vahvasti liioiteltu ellei eletä toimeentulotuella, oikeasti puhutaan muutamista tonneista mitä korjauskuluissa voi olla käytännössä eroa. Jos kyseessä on valmistajan takuuseen menevä vika niin se maksaa sen 0e riippumatta siitä mistä se auto on ostettu, toki jossain hyvin spesiaali tilanteessa voit saada käytettyn suomi-autoon goodwillinäjonkun massiivisen rempan, mutta kun katsoo TSI toimintaperiaateetta niin pidän tuota lottovoittoon verrattava tapahtumana. Ja kun olet sen yhden auton onnistuneesti ostanut niin seuraavaan saakin sitten tulla tuplasti isompi vika ja edelleen ollaan säästöissä vasta tasoissa. Se on toki totta että jos riskiä ei ole valmis ottamaan ja kantamaan niin sitten siitä maksaa enemmän, pätee ihan kaikkeen ei vain autoihin.
 
Persut nyt lupaa sitä ja tätä ja tuota ja päinvastaista. Sitten on hyvä kehua että "Meidän ansiota!". MP/venevero... Ensin ajetaan, sitten kumotaan. Ei tosin yllätä nykyhallituksella. Oikeastaan tuohan on oikeastaan ainoa mitä nykyhallitus osaa tehdä.

Mitähän helmitaulua tuolla on käytetty, jos myynti lagaa noin -15% viimevuoden myyntiin nähden kuukausitasolla.
 
Taas on säätö päällä. Itse otsikko raflaavasti autoveron poistuminen. Mitään faktaa ei uutisesta löydy, toimittajat kyllä kyselleet, mutta kukaan ei vastaa mitään mihinkään.

Opittiinkohan viime kerrasta mitään kun näitä uutisoitiin:kahvi: Autokauppa taisi vetää hätäjarrutuksen taas hetkeksi.

Autovero. Bensan hinta. Ajoneuvovero. Kilometrimaksu. Tietullit. Tuontiautot. Sähköautot. Käyttömaksu. Dieselin hinta. Kaasuautot. Satelliittiseuranta. Ruuhkamaksu. Päästöverot. Hiilidioksigrammat. Pienhiukkaspäästöt. Korjausvelka. Digitalisaatio.

Siinä muutama aihe, joista ainakin osa nousee takuulla esiin jo reilun parin viikon päästä eli päivämäärällä 18. elokuuta.

Autoilun verotuksen muuttamisesta uutta tietoa jo 18.8.? – ”Kertoa ei missään nimessä voi”
 
Onhan niitä uutisia ollut, mitä nyt ulkoa muistan niin pientä miinusta ollut, vaikka vähän yritetty värittää tilastoja.

Näinä aikoina on varmasti palkitsevaa olla automyyjä, kun valtiovalta (tai siis tietyt ministerit) tekee kaikkensa haitatakseen elannon saantia.
 
Näinä aikoina on varmasti palkitsevaa olla automyyjä, kun valtiovalta (tai siis tietyt ministerit) tekee kaikkensa haitatakseen elannon saantia.

Mitä tuttujen myyjien kanssa jutellut, ja tästä on nyt kuukausia aikaa. Niin ihan ovat rehellisesti sanoneet että ihan perseestä on tilanne, ja ollut sitä pidemmän aikaa.

T: entinen autokauppias:D
 
Mitä tuttujen myyjien kanssa jutellut, ja tästä on nyt kuukausia aikaa. Niin ihan ovat rehellisesti sanoneet että ihan perseestä on tilanne, ja ollut sitä pidemmän aikaa.

T: entinen autokauppias:D
Selasin muuten nettiautoa ja näytti että vanhojen autojen hinnat olisi tulleet vähän alaspäin? Vaikkapa Volvo V50. Toki laskua tulee aina, mutta että olisi tullut vähän enemmän laskua? Hyvä tietysti että vanhat autot ei olisi aivan ylihintaisia :) Volvo V50 vaihtoautot - Nettiauto
 
Selasin muuten nettiautoa ja näytti että vanhojen autojen hinnat olisi tulleet vähän alaspäin? Vaikkapa Volvo V50. Toki laskua tulee aina, mutta että olisi tullut vähän enemmän laskua? Hyvä tietysti että vanhat autot ei olisi aivan ylihintaisia :) Volvo V50 vaihtoautot - Nettiauto

Mä en ole nettiautosta etsinyt oikeastaan yhtään mitään, niin en noista hinnoista osaa mitään sanoa. Kaveri taas sai myytyä täysin paalikuntoisen just leimatun pakun reilusti alle muiden pyyntien, joten hinta vaikutti. Nyt se on sitten etsimässä suht hyvää hiacea, joka ei saisi maksaa liikaa, koska kakkosauto ja tietty budjetti. Saas nähä miten käy, melko vaikea yhtälö.
 
Eihän tuo mitään uutta tietoa ole. Pitkään jo ollut tiedossa, että elokuussa tulee joku selvitys.
 
Ehtikö autokauppa jo toipua keväisestä sekoilusta?
Tammi-huhtikuussa olisi laskua 3.8 prosenttia. Varmaan uudempiakin lukemia jossain olisi.
Alkuvuonna ensirekisteröitiin 42 513 henkilöautoa, mikä oli 3,8 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Yleisimmät henkilöautomerkit olivat tammi-huhtikuun 2017 ensirekisteröinneissä Toyota, Volkswagen ja Skoda.
Tilastokeskus - Moottoriajoneuvojen ensirekisteröinnit
Eihän tuo mitään uutta tietoa ole. Pitkään jo ollut tiedossa, että elokuussa tulee joku selvitys.
Itse olin jo ehtinyt unohtaa :facepalm: Tuskin on siis luvassa autokaupan vilkastumista ainakaan?
 
En osaa Kamuxin yritysjärjestelyistä sanoa. Mutta todella erikoiselta kuullostaa jos olisivat.
(Liittyy parin kuukauden takaiseen pohdintaan auton tuonnin vastuukysymyksistä.)

Ruotsin ja Saksan Kamuxit ovat samaa suomalaista Kamux-konsernia. Pääkonttori sijaitsee Hämeenlinnassa. Osakkeita voi ostaa Helsingin pörssistä. Silloin pääsee näkemään sen, että kusettaako autokauppias vain asiakasta vai myös omistajaa ;)
 
(Liittyy parin kuukauden takaiseen pohdintaan auton tuonnin vastuukysymyksistä.)

Ruotsin ja Saksan Kamuxit ovat samaa suomalaista Kamux-konsernia. Pääkonttori sijaitsee Hämeenlinnassa. Osakkeita voi ostaa Helsingin pörssistä. Silloin pääsee näkemään sen, että kusettaako autokauppias vain asiakasta vai myös omistajaa ;)
Sen verran olen osakesijoittamisesta perillä että taidan nyt tämän loton skipata :D En oo lukenu noiden osaria tai mitään mutta ois kiva tietää mistä noi mukaa takoo vaihtoa saatika katetta.
 
Sen verran olen osakesijoittamisesta perillä että taidan nyt tämän loton skipata :D En oo lukenu noiden osaria tai mitään mutta ois kiva tietää mistä noi mukaa takoo vaihtoa saatika katetta.

Mitä massiin tulee, niin delta-auto omilla sivuillaan kehuu hienoilla talousluvuilla. Sitten jos katsoo omavaraisuusastetta toisaalta, niin ihmeellisesti koko roska on pakkasen puolella.

Linkit saa löytää ihan itse, tämä menee nukkumaan.

Ja eihän tämä nyt ihan suoraan liity autoveroon, siltä osin kyllä että bisnes ei toimi. Voihan samaa olla muillakin firmoilla. Delta nyt tuli ekana mieleen kun muuten vaan sen tuherointia tullut seurattua.
 
Mitä massiin tulee, niin delta-auto omilla sivuillaan kehuu hienoilla talousluvuilla. Sitten jos katsoo omavaraisuusastetta toisaalta, niin ihmeellisesti koko roska on pakkasen puolella.

Linkit saa löytää ihan itse, tämä menee nukkumaan.

Ja eihän tämä nyt ihan suoraan liity autoveroon, siltä osin kyllä että bisnes ei toimi. Voihan samaa olla muillakin firmoilla. Delta nyt tuli ekana mieleen kun muuten vaan sen tuherointia tullut seurattua.
En suosittele tuota tuherrusfirmaa kenellekään.
 
Mitä massiin tulee, niin delta-auto omilla sivuillaan kehuu hienoilla talousluvuilla. Sitten jos katsoo omavaraisuusastetta toisaalta, niin ihmeellisesti koko roska on pakkasen puolella.

Linkit saa löytää ihan itse, tämä menee nukkumaan.

Ja eihän tämä nyt ihan suoraan liity autoveroon, siltä osin kyllä että bisnes ei toimi. Voihan samaa olla muillakin firmoilla. Delta nyt tuli ekana mieleen kun muuten vaan sen tuherointia tullut seurattua.
Toihan on vain hyvä uutinen että noi kusipäät eivät onnistu vetämään välistä näin sairaalla tavalla verotetuista autoista
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom