Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No mitäs luulet, olisiko se Suomeen rekisteröidyn auton kWh-mittari erikseen ruuvattava, vai kiinteä osa autoa? Sitä paitsi tuohan on käyttöperusteinen maksu, moottoritien ja maksun voi väistää ajamalla pienempiä teitä. Suomessa ei ole monessakaan paikassa mahdollisuutta vaihtoehtoisiin reitteihin, ja vuosimaksu olisi tullut ihan vain auton omistamalla. Tuskinpa Saksassakaan mietittäisiin lippumyyntiä, jos haluttaisiin laskuttaa KAIKKIEN teiden käytöstä.Joutuukohan baanalle menessä ruuvaamaan autoon khw-mittarin kiinni vai rahastetaankohan ihan perinteisin keinoin .
Tiestön korjaukseen olisi ohjattavissa jo nyt kerättävää rahaa, mutta ilmeisesti valtion intresseihin ei kuulu perusinfran tarvittava ylläpito. Poliitikoiden ongelmahan se on.Lisäksi kun tuon vuosibiljetin voi 130e:llä ostaa ulkitkin niin se antaa jotain osviittaa että minkä verran se tieston kunnossapito oikeasti maksaa, tuohon peilaten joku 1000e vuosimaksu suomessa vaikkakin kattaa koko tieverkoston niin kuulostaa "aika absurdin suurelta", mutta kun kassa on kaput niin minkäs voi...
Juu, verolle vaan ne mitkä eniten ärsyttää eikä itse tartte, eli moottorisahat, ruohonleikkurit, mopedit, aggregaattorit, kynsisakset (kynnet voi purra), pesäpallomailat jne, eihän näille vielä olekkaan veroa!
+ polttoainevero koskee listatuista neljää
Tämä oli lähinnä retorinen kysymys osoittamaan että esitetyt verot ovat pelkkää vittuilua+ polttoainevero koskee listatuista neljää
Näinpä. Polttoaineveron nosto koskisi mopoja, mönkijöitä, moottorikelkkoja, vesiskoottereita, moottoriveneitä, mottoripyöriä... Toki myös ruohonleikkureita, raivaussahoja ja moottorisahoja jne, mutta niiden kokonaiskulutus on niin pientä, että parempi olisikin, jos kehitettäisiin hyvin toimivia akkulaitteita. Paikalliset päästöt ja hajut vähenisivät. Ei tarvitse kWh-mittariakaan+ polttoainevero koskee listatuista neljää
Reilulla 10 000€ saa aivan jonkun pienimmän kauppakassin. Siinä ei tuo autoverokaan ole kovin suuri.Ikävää jos autovero ei poistukaan. Nyt siirtyy kunnon auton hankinta hamaan tulevaisuuteen ja jatketaan tonnin ritsoilla ajamista. Olisi voinut oikeasti sijoittaa sen reilut 10000 euroa, kun sillä olisi jo oikeasti voinut saada huomattavasti paremman ja pitkäikäisemmän auton.
En uutena aikonutkaan ostaa, vaan jonkun muutaman vuoden ikäisen käytetyn, joissa hintojen pitäisi tulla huomattavasti alaspäin autoveron poistuessa. Ei itseäni haittaa vaikka auton käyttö tulisikin maksamaan vähän enemmän.Reilulla 10 000€ saa aivan jonkun pienimmän kauppakassin. Siinä ei tuo autoverokaan ole kovin suuri.
Toyota Aygo 1.0 11 250€, autovero 1580€ = 12 830€
Toki saahan tuolla autoveron osuudella sen 1000€ ritsan ja 580€ bensaa/dieseliä vielä päälle. Parempi tämä nykyinen, koska Bernerin laskelmat oli täyttä shittiä. Autoilu ei kallistu ja muuta vastaavaa
Ostat vaan sen tonnin ritsan tai sen ylihintaisen Skodan, näin se on ennenkin tehty ja tullaan tekemään. Hyvin toimii eikä ole epäkohtiaEn uutena aikonutkaan ostaa, vaan jonkun muutaman vuoden ikäisen käytetyn, joissa hintojen pitäisi tulla huomattavasti alaspäin autoveron poistuessa. Ei itseäni haittaa vaikka auton käyttö tulisikin maksamaan vähän enemmän.
Katsoin että pienen Toyotan hinta on laskenut 2300 euroa kahdessa vuodessa. Eli ilman autoveroa maksaisi noin 9000 €. Menisi siis kymppitonnin alapuolelle. Aika vähän näyttää laskevan noiden pienten autojen hinta käytettynä. Toki vanhammat varmaan olisi sitten vähän edullisempia. 2014 malli vaan oli vanhaa mallia jo.En uutena aikonutkaan ostaa, vaan jonkun muutaman vuoden ikäisen käytetyn, joissa hintojen pitäisi tulla huomattavasti alaspäin autoveron poistuessa. Ei itseäni haittaa vaikka auton käyttö tulisikin maksamaan vähän enemmän.
Näinpä. Polttoaineveron nosto koskisi mopoja, mönkijöitä, moottorikelkkoja, vesiskoottereita, moottoriveneitä, mottoripyöriä... Toki myös ruohonleikkureita, raivaussahoja ja moottorisahoja jne, mutta niiden kokonaiskulutus on niin pientä, että parempi olisikin, jos kehitettäisiin hyvin toimivia akkulaitteita. Paikalliset päästöt ja hajut vähenisivät. Ei tarvitse kWh-mittariakaan
Syvällä kyntää. Nettiauto, myydyt 24h 53kpl. 50/50 liikkeet ja yksityiset. Ei se kauppa nyt vaan käy vaikka luvattu ettei mitään muutu, paitsi huhtikuussa, ei tällä hallituskaudella, tammikuussa 2018, tai pian, ja muut kootut selitykset.
Mistä tuon näkee?
Hallitus on päättänyt perustaa liikennetyöryhmän, kertovat hallituslähteet Lännen Medialle.
Päätös tehtiin viime viikolla hallituksessa ministeritasolla. Ryhmään tulisi yksi jäsen jokaisesta eduskuntaryhmästä, jolloin oppositiolle tulisi määräenemmistö. Valmistelutyön on määrä kestää noin vuoden.
Oppositio on alustavasti kertonut olevansa valmis osallistumaan työryhmään, Lännen Media kertoo. Ryhmän toimeksiannon muotoilu on kuitenkin yhä kesken.
Ryhmää johtaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.), jonka ajama liikenneverkkoselvitys ajautui vaikeuksiin viikko sitten. Berner on itse ehdottanut parlamentaarista valmistelua.
Työryhmän asialistalla olisivat ainakin liikenneverkon korjausvelan poistaminen sekä uusien palvelumuotojen, kuten digitalisaation, edistäminen liikenteessä.
Voi olla aika ankea vuosi kyllä autokaupalla, kun nyt on ensin ihmisten mieliin tuoto autoveron poisto, peruttu se ja nyt asetetaan työryhmä pohtimaan samaa asiaa uudestaan ja kuitenkin edelleen ilmeiesti ideana myös autokannan uudistaminen, mikä ei kyllä onnistu ilman sitä autoveron laskua.
Plus että nämä EU:n rekisteröintisäädökset viittavat siihen, että verosta on ennen pitkää luovuttava.
Pitää ottaa huomioon se, että ainakin Kamux myös poistaa noita ilmoituksiaan, eikä merkkaa myydyiksi.
Samaa tekee aika moni muukin putka tuolla.
Bernerin liikenneuudistuksen ongelmat jatkuvat – ”farssia ja sekoilua”, sanoo oppositio ja haluaa työntää Bernerin pois työryhmän johdosta
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) parlamentaarinen liikennetyöryhmähanke ei ole vielä edennyt. Oppositio vaatii työryhmän puheenjohtajuutta itselleen. Se ei taas kelpaa hallitukselle.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (vas.) ja pääministeri Juha Sipilä eduskunnan täysistunnossa keskiviikkona. (KUVA: HEIKKI SAUKKOMAA / LEHTIKUVA)
Eeva Palojärvi HS
Julkaistu: 1.2. 18:10 , Päivitetty: 1.2. 18:10
HALLITUKSEN kaavailema parlamentaarinen liikennetyöryhmähanke on HS:n tietojen mukaan jumiutunut erimielisyyksiin kokoonpanosta ja puheenjohtajasta.
Työryhmän tehtävänä olisi pohtia liikenneväylien pitkän aikavälin rahoitusta. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) kertoi esittävänsä eduskuntapuolueista koostuvaa työryhmää sen jälkeen, kun hän joutui kuoppaamaan kohutun liikenneverkkohankkeensa.
Oppositio ei kuitenkaan kelpuuta Berneriä parlamentaarisen ryhmän johtoon, vaan vaatii puheenjohtajuutta itselleen.
Hallituksen sisällä pidetään taas mahdottomana, että opposition edustaja johtaa työryhmää, joka valmistelee yhtä hallituskauden keskeisintä esitystä.
KESKUSTELU työryhmän vahvuudesta on käynyt hallituksen ja opposition kesken vilkkaana koko alkuviikon.
Pääministeri Juha Sipilä (kesk) tarjoili oppositiolle HS:n tietojen mukaan jo maanantaina tekstiviestillä työryhmää, jossa olisi ollut yksi edustaja kaikista eduskuntapuolueista, Berner puheenjohtajana ja työ olisi alkanut niin sanotusti puhtaalta pöydältä.
Hallituksen sisällä malli ei mennytkään läpi. Opposition voimaa pidettiin liian suurena.
Sen jälkeen hallitus lähti kasaamaan mallia uudelta pohjalta.
UUDESSA työryhmässä suurilla puolueilla olisi kaksi edustajaa ja pienemmillä yksi. Näin sekä hallituksella että oppositiolla olisi yhteensä kuusi edustajaa, mutta puheenjohtajan nuija olisi Bernerillä.
Se ei kuitenkaan kelpaa oppositiolle.
Uusi malli noudattelee sitä paitsi muutoin Sdp:n alunperin tekemää ehdotusta, paitsi että Sdp vaati siinä puheenjohtajuutta itselleen.
KESKIVIIKKONA iltapäivällä opposition edustajat olivat vain hämillään ja odottelevat ratkaisua.
”En enää tiedä, mikä tässä on viimeisin käänne”, huokaa vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson.
”Olen ymmärtänyt, että Bernerin alkuperäinen esitys kokoonpanosta, eli 5–3 ja puheenjohtajuus Bernerillä ei kelvannutkaan kaikille hallituspuolueille. Se olisi ollut paras ratkaisu ja oppositiolle kädenojennus. Siinä olisi pyritty aidosti parlamentaariseen työskentelymalliin.”
”Toivon, että syntyy nyt lopputulos, joka olisi tasapainoinen myös opposition näkökulmasta. Kaikilla on halukkuutta rakentaa ryhmää parlamentaariselta pohjalta”, Andersson sanoo.
SDP:N puheenjohtaja Antti Rinne luonnehti keskiviikkona iltapäivällä käänteitä ”farssiksi ja sekoiluksi” ja ihmettelee jälleen hallituksen heikkoa päätöksentekokykyä.
”Tämä on yhtä farssia ja sekoilua. Luottamus hallituksen esityksiin on kyllä mennyt, kun joka tunti esitykset vaihtuvat.”
”Hallitus tyrmäsi alkuun Sdp:n esityksen, sitten kumoaa oman esityksensä ja tarjoaa nyt sitä, mitä ensin esitimme, paitsi että puheenjohtajana on Berner”, Rinne päivittelee.
RINTEEN mukaan Sdp:tä huolestuttaa, että jos Berner on tasavahvassa ryhmässä puheenjohtaja, Berner haluaa ajaa yhtiöittämismalliaan yhä läpi.
”Toivomme, että parlamentaarinen työryhmä lopulta syntyy, koska väylien korjausvelka pitää hoitaa. Haluamme, että työ alkaa kuitenkin aidosti puhtaalta pöydältä”, Rinne sanoo.
– Aiemmassa selvityksessä on lähdetty liikkeelle ajatuksesta, että ajoneuvon omistamisen verotuksesta voitaisiin siirtyä käytöstä maksamiseen, ja nyt tätä siirtoa ei voida tehdä, Berner sanoi eduskuntaan tullessaan.
Työryhmän on määrä antaa väliraportti päästövähennyksiin liittyvistä esityksistä 18. elokuuta. Työ alkaa virallisesti 28. helmikuuta.
Kaiken kaikkiaan parlamentaarisella työryhmällä on vuosi aikaa kysymysten ratkaisemiseksi.
Pitkästä aikaa hyviäkin uutisia. Mottoripyörä- ja venevero näyttää vihdoin kaatuvan. Aikamoinen paskamyrsky ja painostus siihenkin tarvittiin. Vastaavia operaatioita olisi ehkä syytä osoittaa muihinkin selkeästi typeriin lakihankkeisiin.
Syön hattuni jos ei vero nouse muutoksessa (tai vähintään hetikohta sen jälkeen).Markkinoilla jo olevien automallien osalta suomalainen CO2-tasoon perustuva autovero ei hiilidioksidilukujen muuttuessa kuitenkaan nouse, sillä uusin menetelmin saadut päästöarvot muutetaan vastaamaan aiempaa mittaustapaa ns. takaisinlaskentamallin avulla.
Syön hattuni jos ei vero nouse muutoksessa (tai vähintään hetikohta sen jälkeen).
Jos seuraavissa vaaleissa vihreät ja vasemmisto pääsevät kunnolla vallankahvaan, niin nykyinen autoilu alkaa tuntua halvalta.
Ja kun saadaan tuommoinen hieno muuntotaulukko tehtyä, niin kohta sitten ihmetellään miten tuolla samaisella muuntokaavalla saatiin täyssähköautoillekkin rakennettua hieno CO2 päästötaulukko ja niistäkin maksetaan ihan samalla lailla kuin bensavehkeistä..
Sähköautoillekin ehkä. Hybridit olisi helpompi maali. Kalifornialaiseen tyyliin autot tarkempaan syyniin, ja katsotaan miten sitä menovettä palaa todellisuudessa, siitä sitten laskemaan oikeita kulutuksia ja niistä syntyviä päästöjä.
Kaikki tietenkin ilmastonmuutoksen ja muun hötön ohella. Verot tulee siinä sivussa bonuksena.
Luultavasti suomi olisi tässäkin asiassa oma lukunsa, muissa EU maissa samaa ilmiötä ei tapahdu, kun eihän mitään mikään läpäisisi päästöjä, ja autoteollisuus ottaisi osumaa.
Kunhan spekuloin vaan...
Eipä nuo normaalit hybridit vie sen enempää "liikaa" kuin muutkaan polttomoottoriautot. Pistokehybridien kulutus taas riippuu täysin siitä, kuinka usein niitä pystyy ja/tai jaksaa latailla ja nollakulutukseen voi hyvin päästä jos ajelee pelkkää lyhyttä kaupunkirundia ja latailee ahkerasti.
Ongelman tuovat ne porhot, jotka ostavat isolla moottorilla varustetun luksus-pistokehybridin ja ajelevat sitten lataamatta niitä lainkaan. Tähän on vaikea keksiä muuta ratkaisua, kuin bensan hinnan nostaminen pilviin.
Noissa CO2 perusteisissa laskelmissa pitäisi sähköautoille huomioida myös paljonko se sähkön tuottaminen ja siirto aiheutti niitä päästöjä. Ei nekään päästöttömiä ole.
Noissa CO2 perusteisissa laskelmissa pitäisi sähköautoille huomioida myös paljonko se sähkön tuottaminen ja siirto aiheutti niitä päästöjä. Ei nekään päästöttömiä ole.
Miksi se pitäisi autoille huomioida? Eikös sen voisi siirtää sähkön hintaan? Toki nykyjärjestelmillä ei pystytä erottelemaan, millä tuotettua sähkö siitä sun pistorasiasta tulee, josset omilla aurinkopaneeleilla lataa.
Jokaiselle sähköautolle vaan kiinteä co2 korvausluku joka lasketaan siitä paljonko päästöja yhden tuulivoimalan rakentaminen tuottaa jaettuna auton arvioidulle elinkaarelle.
Se onkin sitten mielenkiintoista nähdä, että mistä taikaseinästä ne rahat tieverkon ylläpitoon ja julkisten subventointiin revitään kun viimeisetkin yksityisautoilijat on pakotettu luopumaan autostaan.
Sitä ennen on mielenkiintoista nähdä että missä raja kulkee esim. polttoaineen hinnan kohdalla että jättäisi ajamatta. Esim. tuplahinta eli 3€/L hinta ei vielä lopettaisi ainakaan omaa autoilua.
Sama täällä että pakolliset ajot täytyisi silti ajaa. Eli esim käydä kaupassa. Vielä menisi vaikka kolminkertainen dieselin tai bensan hinta. Diesel siis maksaisi keskihinnalla 1.278 x 3 = 3.834€.Sitä ennen on mielenkiintoista nähdä että missä raja kulkee esim. polttoaineen hinnan kohdalla että jättäisi ajamatta. Esim. tuplahinta eli 3€/L hinta ei vielä lopettaisi ainakaan omaa autoilua.
Jostain aikaisemmin luin jonkun taloustietäväisen mielipiteen, että Suomen kaltaisessa maassa sitä ns. kipurajaa jossa auto jäisi kotiin ei oikeastaan ole koska suurimmalle osalle auton käyttäjistä auto on välttämättömyys. Eipä sitä nykyäänkään tule mitään huviajelua suoritettua, kyllä tuo bensa jo nykyiselläänkin sen verran maksaa.
Aika paljon saisi bensan hinta nousta, että vaihtaisin 10 minuutin työmatkan autolla moottoritietä pitkin puolentoista tunnin bussireissuun Turun keskustan kautta (tsekkasin joskus aikataulut, tää on aika realistinen arvio). Nopeammin tulisi fillarilla töihin kuin julkisilla kun julkiset yhteydet menevät kaikki keskustan kautta. Sitten kun pitää vielä lapsikin viedä hoitoon aamulla, niin senkin vaatima aika nousisi ihan tuhottomasti jos pitäisi mennä jalkaisin ensin tarhaan muksun kanssa ja sitten bussilla töihin. Jos bensa maksaisi 3-5 euroa litralta niin todennäköisesti vain bensalasku kasvaisi ihan tautisesti ja kaiken muun ostaminen vähentyisi radikaalisti autoilun määrän pysyessä lähes ennallaan.
Miksi muuten aina puhutaan "mukavuusseikasta"?En niele väitettä. Ottakaa huomioon, että edelleen ne suurimmat automäärät ovat alueilla, joilla oman auton käyttäminen on puhtaasti mukavuusseikka.