Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Niin veneille vero joka nousisi mitä isompi vene ja jos puhutaan jostain +20m isolla moottorilla olevasta veneestä niin tuplana, mutta tämäkin paskottiin niin että nyt ne halvimmat veneet maksaa eniten veroa!:facepalm:
 
Juu, verolle vaan ne mitkä eniten ärsyttää eikä itse tartte, eli moottorisahat, ruohonleikkurit, mopedit, aggregaattorit, kynsisakset (kynnet voi purra), pesäpallomailat jne, eihän näille vielä olekkaan veroa! :)
 
Joutuukohan baanalle menessä ruuvaamaan autoon khw-mittarin kiinni vai rahastetaankohan ihan perinteisin keinoin :).
No mitäs luulet, olisiko se Suomeen rekisteröidyn auton kWh-mittari erikseen ruuvattava, vai kiinteä osa autoa? Sitä paitsi tuohan on käyttöperusteinen maksu, moottoritien ja maksun voi väistää ajamalla pienempiä teitä. Suomessa ei ole monessakaan paikassa mahdollisuutta vaihtoehtoisiin reitteihin, ja vuosimaksu olisi tullut ihan vain auton omistamalla. Tuskinpa Saksassakaan mietittäisiin lippumyyntiä, jos haluttaisiin laskuttaa KAIKKIEN teiden käytöstä.

Samoin on eri asia, jos auto on kiinteästi rekisteröity esim. Suomeen, ja sillä olisi silloin oltava kulutusta mittaava laite. Muualle rekisteröidyille autoille voitaisiin myydä samalla tekniikalla lippuja, kuin Saksassa on nyt ehdotettu. Hinta voisi pohjautua ehdottamaani autoveron perusmaksuun, 2 snt/päivä/alkava 100 kg kokonaismassaa siten, että ulkomaan rekisterissä olevalle autolle hinta olisi aina henkilöautomaksimin 3500 kg mukaan 0,70 snt/päivä --> 7 €/10 päivää. Sillä saisi ajaa Suomen rajojen sisäpuolella, ei olisi mielestäni liikaa turistille, joka tänne asti omalla autolla vaivautuu. Suurin ongelma mitä itse keksin on Pohjois-Suomi, jossa on hyvin vapaa rajanylitys Ruotsiin ja Norjaan, ja paljon satunnaista päivittäistä liikennettä rajan yli. Toisaalta silloin olisi myös mahdollisuus erilaisiin operaattoripalveluihin, jota niin kaivattiin ehdotuksessa. Tekstiviestillä saisi päivälipun tms. Operaattoreiden pitäisi vain kilpailla avoimilla markkinoilla, eikä saada lainsäädännöllä käytännössä lupaa painaa rahaa.

Periaatteena olisi, että ei vaivattaisi kaikkia lähes kolmea miljoonaa ajoneuvoa ja niiden omistajaa, vaan mennään pienimmän vaivan mukaan. Turisteja ja ulkomaille rekisteröityjä autoja on selvästi vähemmän (muutamia tuhansia vuodessa), joten tehdään heille lisävelvollisuus. Jos joku haluaa välttämättä ajella ulkomaille rekisteröidyllä autolla ilman uudelleenrekisteröintiä Suomeen, niin maksakoon sitten tuon maksimimaksun ympäri vuoden. Koskisi siis esim. kiistanalaisena olleita ulkomaille rekisteröityjä vuokra- tai leasingautoja.

Lisäksi kun tuon vuosibiljetin voi 130e:llä ostaa ulkitkin niin se antaa jotain osviittaa että minkä verran se tieston kunnossapito oikeasti maksaa, tuohon peilaten joku 1000e vuosimaksu suomessa vaikkakin kattaa koko tieverkoston niin kuulostaa "aika absurdin suurelta", mutta kun kassa on kaput niin minkäs voi...
Tiestön korjaukseen olisi ohjattavissa jo nyt kerättävää rahaa, mutta ilmeisesti valtion intresseihin ei kuulu perusinfran tarvittava ylläpito. Poliitikoiden ongelmahan se on.
Toisaalta ero Saksan ja Suomen ilmastossa on iso (mm. routa), ja täällä käytetään enemmän ja pidempiä aikoja esim. nastarenkaita. Ja tuo Saksan maksu koskee vain moottoriteitä, toki liikenne on muuten moninkertainen verrattuna Suomeen.

Tuolla pari sivua aiemmin pohdin, jos polttoaineiden hintaa nostettaisiin, ja Suomalaisille kuljetusyrityksille tulisi verotuksen kautta helpotus. Tätähän nyt ehdotettiin Saksassa, että Saksaan rekisteröidyt autot saisivat verovähennyksen moottoritiemaksusta. Uutisen mukaan muut maat vastustavat syrjivänä, mutta ilmeisesti se ei saksalaisia paljoa hetkauta. Voisi siis toimia myös Suomessa, paitsi että täällä poliitikot eivät uskalla sitä tehdä, jos muut maat vastustavat edes vähää alusta.
 
Juu, verolle vaan ne mitkä eniten ärsyttää eikä itse tartte, eli moottorisahat, ruohonleikkurit, mopedit, aggregaattorit, kynsisakset (kynnet voi purra), pesäpallomailat jne, eihän näille vielä olekkaan veroa!

ALV?
 
+ polttoainevero koskee listatuista neljää
Näinpä. Polttoaineveron nosto koskisi mopoja, mönkijöitä, moottorikelkkoja, vesiskoottereita, moottoriveneitä, mottoripyöriä... Toki myös ruohonleikkureita, raivaussahoja ja moottorisahoja jne, mutta niiden kokonaiskulutus on niin pientä, että parempi olisikin, jos kehitettäisiin hyvin toimivia akkulaitteita. Paikalliset päästöt ja hajut vähenisivät. Ei tarvitse kWh-mittariakaan ;)
 
Mieluummin tosiaan nostaisivat bensan/dieselin hintaa ja peruisivat sen 150€ maksun joka on tulossa vuosittaisena maksuna moottoripyörille. Moottoripyöriä on kumminkin aika vähän ja tuo maksu on sellainen, että se vain laskee valtion verotuloja, tuskin nostaa joka oli niiden tarkoituksena. Mullakin moottoripyörä on, mutta aika vähän tulee sillä enää ajettua ja nyt ei ole enää vakuutuksessa vaan liikennekäytöstä poistossa.

Polttoainevero kun tulee varmasti kaikille, veneille ja kaikille härpäkkeille jotka käyttävät polttoainetta. Moottoripyöräkin kuluttaa yllättävän paljon bensaa, vaikka onkin pieni ja kevyt. Mutta moottori on niin korkeaviritteinen ja välitykset on lyhyet.
 
Ikävää jos autovero ei poistukaan. Nyt siirtyy kunnon auton hankinta hamaan tulevaisuuteen ja jatketaan tonnin ritsoilla ajamista. Olisi voinut oikeasti sijoittaa sen reilut 10000 euroa, kun sillä olisi jo oikeasti voinut saada huomattavasti paremman ja pitkäikäisemmän auton.
 
Ikävää jos autovero ei poistukaan. Nyt siirtyy kunnon auton hankinta hamaan tulevaisuuteen ja jatketaan tonnin ritsoilla ajamista. Olisi voinut oikeasti sijoittaa sen reilut 10000 euroa, kun sillä olisi jo oikeasti voinut saada huomattavasti paremman ja pitkäikäisemmän auton.
Reilulla 10 000€ saa aivan jonkun pienimmän kauppakassin. Siinä ei tuo autoverokaan ole kovin suuri.

Toyota Aygo 1.0 11 250€, autovero 1580€ = 12 830€

Toki saahan tuolla autoveron osuudella sen 1000€ ritsan ja 580€ bensaa/dieseliä vielä päälle. Parempi tämä nykyinen, koska Bernerin laskelmat oli täyttä shittiä. Autoilu ei kallistu ja muuta vastaavaa :)
 
Reilulla 10 000€ saa aivan jonkun pienimmän kauppakassin. Siinä ei tuo autoverokaan ole kovin suuri.

Toyota Aygo 1.0 11 250€, autovero 1580€ = 12 830€

Toki saahan tuolla autoveron osuudella sen 1000€ ritsan ja 580€ bensaa/dieseliä vielä päälle. Parempi tämä nykyinen, koska Bernerin laskelmat oli täyttä shittiä. Autoilu ei kallistu ja muuta vastaavaa :)
En uutena aikonutkaan ostaa, vaan jonkun muutaman vuoden ikäisen käytetyn, joissa hintojen pitäisi tulla huomattavasti alaspäin autoveron poistuessa. Ei itseäni haittaa vaikka auton käyttö tulisikin maksamaan vähän enemmän.
 
En uutena aikonutkaan ostaa, vaan jonkun muutaman vuoden ikäisen käytetyn, joissa hintojen pitäisi tulla huomattavasti alaspäin autoveron poistuessa. Ei itseäni haittaa vaikka auton käyttö tulisikin maksamaan vähän enemmän.
Ostat vaan sen tonnin ritsan tai sen ylihintaisen Skodan, näin se on ennenkin tehty ja tullaan tekemään. Hyvin toimii eikä ole epäkohtia
 
Itse epäilen että autokauppa kyllä sakkaa, eli ostajat on peloteltu että autovero saattaa vielä poistua joskus, tiedä sitten milloin? Persut muistaakseni puhuivat että Bernerin suunnitelmia tai papereita ei olisi kuopattu kokonaan, tai sitten muistan väärin? Persujen vaalikamppanja nimittäin oli poistaa autovero, sen nyt ainakin muistan.
 
En uutena aikonutkaan ostaa, vaan jonkun muutaman vuoden ikäisen käytetyn, joissa hintojen pitäisi tulla huomattavasti alaspäin autoveron poistuessa. Ei itseäni haittaa vaikka auton käyttö tulisikin maksamaan vähän enemmän.
Katsoin että pienen Toyotan hinta on laskenut 2300 euroa kahdessa vuodessa. Eli ilman autoveroa maksaisi noin 9000 €. Menisi siis kymppitonnin alapuolelle. Aika vähän näyttää laskevan noiden pienten autojen hinta käytettynä. Toki vanhammat varmaan olisi sitten vähän edullisempia. 2014 malli vaan oli vanhaa mallia jo.

10 500€ vm2015 Toyota Aygo 1,0 VVT-i x-cite 5ov Muu 2015 - Vaihtoauto - Nettiauto
Uusi Toyota Aygo 1.0 11 250€, autovero 1580€ = 12 830€

Ehkä vain sellainen huomio, että ei ne hinnat välttämättä äly paljon laske vaikka autovero poistuisi? Autoveroa on kumminkin laskettu joka vuosi pienemmäksi ja vastaavasti käyttömaksua on nostettu.
 
Näinpä. Polttoaineveron nosto koskisi mopoja, mönkijöitä, moottorikelkkoja, vesiskoottereita, moottoriveneitä, mottoripyöriä... Toki myös ruohonleikkureita, raivaussahoja ja moottorisahoja jne, mutta niiden kokonaiskulutus on niin pientä, että parempi olisikin, jos kehitettäisiin hyvin toimivia akkulaitteita. Paikalliset päästöt ja hajut vähenisivät. Ei tarvitse kWh-mittariakaan ;)

Sittenhän voi mennä sähkömopolla
hqdefault.jpg
 
En perunut auton tilausta, enkä peruis vaikka autovero poistuisi ensi vuoden alusta kokonaan. Autoilussa joku muutaman tonnin menetys on aika lailla pieru saharassa kuitenkin, jos ei aja jollain 20 vuotta vanhalla loppuunpoljetulla paskalla. Toki itselleni tulossa vähäpäästöinen auto, jossa vero on muutenkin aika pieni.
 
Aika samaa mieltä. Ja saahan sillä uudella autolla ajaa ainakin nyt vuoden jos vero sattuisi poistumaan 1.1.18. Eniten se veron poisto olisi hyödyttänyt niitä oikein isopäästöisiä, mutta toisaalta niitä olisi sitten joka tapauksessa tosi kallis käyttää koska niitä Bernerin maksuja olisi tullut niihin sitten enempi. Selasin muutamaa hinnastoa ja löytyi sieltä autoja jossa on alle keskimääräinen autovero, jos vero on keskimäärin 7000€? Mersussa oli isoin autovero, mutta autokin varmaan oli muita korkeampi malli, eli kuluttaa vähän enemmän polttoainetta? Vähiten veroa näytti olevan Hyundain sähköautossa, mutta harva varmaan tuollaista kumminkaan ostaa, koska auto on niin kallis.

Tesla Model S 86 100€ (sis ALV noin 16 500€) + autovero 3200€ + toimituskulut 440€ = 89 740€
Volvo V90 T8 AWD momentum 407hv, 65 400€ + autovero 4490€ = 69 900€
MB GLC 350 e 4Matic A 211+116hv, 56 150€ + autovero 4590€ = 60 700€
BMW 330e A 42 700€ + autovero 2830€ = 45 500€

Hyundai IONIQ hybrid 24 860€ + vero 2730€ = 27 600€
Hyundai IONIQ electric 35 700€ + vero 1320€ = 37 000€
Kia Niro hybrid 24 500€ + vero 3090€ = 27 600€
Kia Optima PHEV 41 000€ + vero 2460€ = 43 500€

BMW M3 sedan 431hv 77 200€ + vero 40 560 = 117 800€
 
Tuontiautoissa on perinteisesti ollut aina myös huomattavasti paremmat varusteet kuin Suomeen uutena tuoduissa. Tuossa vertailussa todennäköisesti on unohdettu juuri se fakta että täällä "suomi-autot" on karvalakki malleja. Kun laitetaan rinnakkain suomi-auto ja saksantuonti samoilla varusteilla (sähkö sport nahkapenkit, kattoluukku, webasto jne) niin tuo erotus kasvaa vielä huomattavasti lisää.

Nythän se on suoraan ihan vaikeaa vertailla kun niitä sähkönahkapenkki autoja Suomessa ei vieläkään kovin paljoa ole.

Käytetty auto on Suomessa kallis: Mersu Suomessa 30 000 euroa, Virossa 19 000 euroa

Käytetty auto on Suomessa kallis: Mersu Suomessa 30 000 €, Virossa 19 000 €

Perjantai 27.1.2017 klo 12.34



Käytettyjen hintoja pitävät korkealla uusien autojen korkeat autoverot. (MIIKKA PIHLAJAMKI)
Suomalainen maksaa käytetystä autostaan selvästi korkeamman hinnan kuin valtaosa muissa maailman muissa maissa asuvista auton ostajista.

Global Used Car Price Index 2017 -selvityksessä oli vertailtu kaikkiaan 40 maailman kehittyneen teollisuusmaan käytettyjen autojen hintoja, ja Suomi jäi tässä vertailussa sijalle 37.

Selvityksen teki globaalisti käytettyjen autojen nettiautokaupassa toimiva Carspring -ketju.

Suomen taakse jäivät vain Norja, Tanska ja Singapore, jossa autojen hinnat kulkevat aivan omissa sfääreissään. Edullisimmin käytetyn autonsa ostaa jenkkiläinen, venäläinen tai brittiläinen autonostaja.

Jos katsoo käytettyjen autojen hintoja EU-maissa ja suosituimmissa tuontiautojen maissa, niin selvityksessä mukana ollut Mercedes C180 maksaa Saksassa keskimäärin 22 990 euroa, Ruotsissa 21 535 ja Virossa vain 19 800 euroa. Suurin syy hintaeroon on Suomen korkea autovero.


Käytetty Mercedes C180 maksaa Suomessa keskimäärin 30 000 euroa. Esimerkiksi Saksassa keskihinta on noin 23 000 euroa ja Ruotsissa 19 000 euroa. (DAIMLER AGPRESS DEPARTMENT)
Entäpä VW Golf. Se maksaa Suomessa keskimäärin 18 880 euroa, Ruotsissa 14 261, Saksassa 13 989 ja Virossa 12 500 euroa

Nissan Navara Pickupin hinta heittelee maastoautoon kohdistuvien erilaisten verojen takia. Suomessa Navara maksaa keskimäärin 28 000 euroa, mutta Ruotsissa 19 000 euroa. Se ei yllätä, mutta Tanskan erikoislaatuisesta autoverosta kertoo se, että tässä maailman toiseksi kalleimmassa automaassa Navara maksaakin vain 22 165 euroa.

Vähäpäästöistä hybridiä ei välttämättä kannattaisi lähteä hakemaan muualta tai ainakaan hintaetu ei ole kovin selkeä.

Toyota Prius -hybridiin Suomen keskihinta on 23 800 euroa, mutta Saksassa hinta on jopa pari sataa euroa korkeampi. Ruotsissa sen sijaan hinta jää 19 250 euroon.

Jos haluaa lähteä merta edemmäksi kalaan, niin USA:ssa Mercedes C180 maksaa 18 500 euroa - ero Viroon on pieni. Sen sijaan Meksikossa Mersun keskihinta jää 16 000 euroon.

Vertailussa mukana olevat automallit, ajokilometrit ja vuosimallit oli vakioitu, niin että kaikkien markkina-alueiden tieto olisi mahdollisimman vertailukelpoista.

Täysin vertailukelpoinen hintavertailu ei ole jo senkään takia, että eri markkina-alueilla samannimisetkin autot voivat olla täysin erilaisia. Esimerkiksi Intiaan valmistettuja autoja ei oikeastaan voi verrata Euroopan markkinoiden autoihin. EU:n vaatimukset autojen mm turvaominaisuuksille ovat aivan eri tasolla.

EU-maiden osalta tiedot ovat melko hyvin vertailukelpoisia ja vertailu ja tämän jutun ohessa oleva taulukko voi auttaa hintahaarukointia, jos suunnittelet tuontiauton hakemista jostakin Euroopan maasta. Esimerkiksi tässä esillä olleen Mercedeksen kohdalla eri maiden väliset hintasuhteet EU-maissa näyttäisivät olevan aika hyvin kohdallaan.


Global Used Car Price Index 2017 -selvityksessä oli mukana 40 maata. Saman taulukon saat paremmin näkyväksi, kun painat jutun yhteydessä olevaa linkkiä.
 
Syvällä kyntää. Nettiauto, myydyt 24h 53kpl. 50/50 liikkeet ja yksityiset. Ei se kauppa nyt vaan käy vaikka luvattu ettei mitään muutu, paitsi huhtikuussa, ei tällä hallituskaudella, tammikuussa 2018, tai pian, ja muut kootut selitykset.

Mistä tuon näkee?
 
Boldaukset ja värjäykset minun. Berberi vaan ei lopeta, johtaa sitten ryhmää. Kunhan tämä byrokratian uusi kukkanen on saanut muotonsa niin menee taas se "noin" vuosi ihmetellessä. Eikä tuosta mitään tule kuitenkaan, mutta onhan näperreltävää ainakin loppuvuodeksi.

Hallitus on päättänyt perustaa liikennetyöryhmän, kertovat hallituslähteet Lännen Medialle.
Päätös tehtiin viime viikolla hallituksessa ministeritasolla. Ryhmään tulisi yksi jäsen jokaisesta eduskuntaryhmästä, jolloin oppositiolle tulisi määräenemmistö. Valmistelutyön on määrä kestää noin vuoden.

Oppositio on alustavasti kertonut olevansa valmis osallistumaan työryhmään, Lännen Media kertoo. Ryhmän toimeksiannon muotoilu on kuitenkin yhä kesken.

Ryhmää johtaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.), jonka ajama liikenneverkkoselvitys ajautui vaikeuksiin viikko sitten. Berner on itse ehdottanut parlamentaarista valmistelua.

Työryhmän asialistalla olisivat ainakin liikenneverkon korjausvelan poistaminen sekä uusien palvelumuotojen, kuten digitalisaation, edistäminen liikenteessä.

Lännen Media: Hallitus perustaa parlamentaarisen liikennetyöryhmän

Ja tuosta vähän laajemmin, alkuperäinen uutinen:

Berneriltä ja Sipilältä täyskäännös: Hallitus perustaa parlamentaarisen liikennetyöryhmän - oppositio hyväksynyt osallistumisen - Pohjolan Sanomat
 
Voi olla aika ankea vuosi kyllä autokaupalla, kun nyt on ensin ihmisten mieliin tuoto autoveron poisto, peruttu se ja nyt asetetaan työryhmä pohtimaan samaa asiaa uudestaan ja kuitenkin edelleen ilmeiesti ideana myös autokannan uudistaminen, mikä ei kyllä onnistu ilman sitä autoveron laskua.

Plus että nämä EU:n rekisteröintisäädökset viittavat siihen, että verosta on ennen pitkää luovuttava.
 
Voi olla aika ankea vuosi kyllä autokaupalla, kun nyt on ensin ihmisten mieliin tuoto autoveron poisto, peruttu se ja nyt asetetaan työryhmä pohtimaan samaa asiaa uudestaan ja kuitenkin edelleen ilmeiesti ideana myös autokannan uudistaminen, mikä ei kyllä onnistu ilman sitä autoveron laskua.

Plus että nämä EU:n rekisteröintisäädökset viittavat siihen, että verosta on ennen pitkää luovuttava.

No tämä. Sattumoisin kävin tänään suurehkon ketjun liikkeessä. Yksi puolituttu myyjä morjesti, seuraava ei edes yrittänyt tehdä mitään kauppaa. Tosin sanoin että eukon auto menossa vaihtoon ja ko. auto ei nyt ole mukana, eikä myyjää kiinnostanut sen pahemmin. Ei siellä kyllä muitakaan asiakkaita ollut. Kunhan ohimennen kävin uutuutta katsomassa, eikä todellakaan oikeita ostoaikeita just nyt.

Mutta se tämän päivän uutisista.

Nettiauton ilmoissa autoliikkeet myyneet tänään 11 autoa, yksityiset 36:cigar2:. En nyt jaksa alkaa laskemaan montako liikettä tuolla pyörii, mutta uusimaa 413 liikettä esim, ja muu suomi siihen päälle... Vahvasti menee.

Eihän siinä, pitääpä seurailla minkälaista uutisointia aiheesta löytyy seuraavina viikkoina.
 
Pitää ottaa huomioon se, että ainakin Kamux myös poistaa noita ilmoituksiaan, eikä merkkaa myydyiksi.
Samaa tekee aika moni muukin putka tuolla.

Toki joo. Tavallaan huonoa mainontaa, jos nyt kovin moni edes näitä seurailee, eli ei oikeastaan kukaan. Itsellä ei ollut työkaluja aikoinaan poistaa suoraan myytyjä ja softa on muuttunut sittemmin, joten ei tuota absoluuttiseksi totuudeksi voi sanoa. Joku mittari nyt kuitenkin, jos muistelee viime vuoden lukuja.

sitäpaitsi tuo nettiauto on otavamedian sivusto ja kerää käyttäjiä aika hitosti
 
Bernerin liikenneuudistuksen ongelmat jatkuvat – ”farssia ja sekoilua”, sanoo oppositio ja haluaa työntää Bernerin pois työryhmän johdosta

Bernerin liikenneuudistuksen ongelmat jatkuvat – ”farssia ja sekoilua”, sanoo oppositio ja haluaa työntää Bernerin pois työryhmän johdosta
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) parlamentaarinen liikennetyöryhmähanke ei ole vielä edennyt. Oppositio vaatii työryhmän puheenjohtajuutta itselleen. Se ei taas kelpaa hallitukselle.
e3e55cc92e9e4fae8282c6e80ebf3934.jpg

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (vas.) ja pääministeri Juha Sipilä eduskunnan täysistunnossa keskiviikkona. (KUVA: HEIKKI SAUKKOMAA / LEHTIKUVA)
Eeva Palojärvi HS
Julkaistu: 1.2. 18:10 , Päivitetty: 1.2. 18:10


HALLITUKSEN kaavailema parlamentaarinen liikennetyöryhmähanke on HS:n tietojen mukaan jumiutunut erimielisyyksiin kokoonpanosta ja puheenjohtajasta.

Työryhmän tehtävänä olisi pohtia liikenneväylien pitkän aikavälin rahoitusta. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) kertoi esittävänsä eduskuntapuolueista koostuvaa työryhmää sen jälkeen, kun hän joutui kuoppaamaan kohutun liikenneverkkohankkeensa.

Oppositio ei kuitenkaan kelpuuta Berneriä parlamentaarisen ryhmän johtoon, vaan vaatii puheenjohtajuutta itselleen.

Hallituksen sisällä pidetään taas mahdottomana, että opposition edustaja johtaa työryhmää, joka valmistelee yhtä hallituskauden keskeisintä esitystä.

KESKUSTELU työryhmän vahvuudesta on käynyt hallituksen ja opposition kesken vilkkaana koko alkuviikon.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) tarjoili oppositiolle HS:n tietojen mukaan jo maanantaina tekstiviestillä työryhmää, jossa olisi ollut yksi edustaja kaikista eduskuntapuolueista, Berner puheenjohtajana ja työ olisi alkanut niin sanotusti puhtaalta pöydältä.

Hallituksen sisällä malli ei mennytkään läpi. Opposition voimaa pidettiin liian suurena.

Sen jälkeen hallitus lähti kasaamaan mallia uudelta pohjalta.

UUDESSA työryhmässä suurilla puolueilla olisi kaksi edustajaa ja pienemmillä yksi. Näin sekä hallituksella että oppositiolla olisi yhteensä kuusi edustajaa, mutta puheenjohtajan nuija olisi Bernerillä.

Se ei kuitenkaan kelpaa oppositiolle.

Uusi malli noudattelee sitä paitsi muutoin Sdp:n alunperin tekemää ehdotusta, paitsi että Sdp vaati siinä puheenjohtajuutta itselleen.

KESKIVIIKKONA iltapäivällä opposition edustajat olivat vain hämillään ja odottelevat ratkaisua.

”En enää tiedä, mikä tässä on viimeisin käänne”, huokaa vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson.

”Olen ymmärtänyt, että Bernerin alkuperäinen esitys kokoonpanosta, eli 5–3 ja puheenjohtajuus Bernerillä ei kelvannutkaan kaikille hallituspuolueille. Se olisi ollut paras ratkaisu ja oppositiolle kädenojennus. Siinä olisi pyritty aidosti parlamentaariseen työskentelymalliin.”

”Toivon, että syntyy nyt lopputulos, joka olisi tasapainoinen myös opposition näkökulmasta. Kaikilla on halukkuutta rakentaa ryhmää parlamentaariselta pohjalta”, Andersson sanoo.

SDP:N puheenjohtaja Antti Rinne luonnehti keskiviikkona iltapäivällä käänteitä ”farssiksi ja sekoiluksi” ja ihmettelee jälleen hallituksen heikkoa päätöksentekokykyä.

”Tämä on yhtä farssia ja sekoilua. Luottamus hallituksen esityksiin on kyllä mennyt, kun joka tunti esitykset vaihtuvat.”

”Hallitus tyrmäsi alkuun Sdp:n esityksen, sitten kumoaa oman esityksensä ja tarjoaa nyt sitä, mitä ensin esitimme, paitsi että puheenjohtajana on Berner”, Rinne päivittelee.

RINTEEN mukaan Sdp:tä huolestuttaa, että jos Berner on tasavahvassa ryhmässä puheenjohtaja, Berner haluaa ajaa yhtiöittämismalliaan yhä läpi.

”Toivomme, että parlamentaarinen työryhmä lopulta syntyy, koska väylien korjausvelka pitää hoitaa. Haluamme, että työ alkaa kuitenkin aidosti puhtaalta pöydältä”, Rinne sanoo.

Nyt sitten menee vuosi että saavat edes työryhmän pystyyn. :D
 
Uutisia katselin toisella silmällä maikkarilla, ja siinä oli joku juttu että autokauppa on kääntynyt kasvuun oikein 8%. Maikkarin uutista ei nyt netistä löydy edes googlella vaikka se siellä on.

Autontuojat: Kauppa palautunut notkahduksen jälkeen

Linkin uutinen sentään osaa kertoa että niitä autoja on tilailtu kyllä jo viimevuonna ja tammikuussa kilpiin kuten tavallista. Siis ennen berberin sipilöintiä. Eiköhän se alamäki jatku sitten loppuvuoden. Ihan miten nyt media asiasta tiedottaa.

Se että rekisteröidään jotain, ei edelleenkään kerro koko totuutta. Maahantuojilla on sopimukseen kirjattu velvollisuus rekisteröidä autoja esittelykäyttöön, jälleenmyyjä sitten maksaa ja rekkailee, osa totuutta. Ei ne kaikki rekisteröidyt mene kuluttajalle. Kuitenkin 12700 rekkausta tammikuussa. Jossain varmaan käppyrä viime vuodesta

2016 - Autoalan Tiedotuskeskus

Onhan sitä kasvua ollut, jotain tuhannen auton verran.
 
Berner: Aiempi selvitys ei voi olla parlamentaarisen työryhmän lähtökohta

– Aiemmassa selvityksessä on lähdetty liikkeelle ajatuksesta, että ajoneuvon omistamisen verotuksesta voitaisiin siirtyä käytöstä maksamiseen, ja nyt tätä siirtoa ei voida tehdä, Berner sanoi eduskuntaan tullessaan.

Työryhmän on määrä antaa väliraportti päästövähennyksiin liittyvistä esityksistä 18. elokuuta. Työ alkaa virallisesti 28. helmikuuta.

Kaiken kaikkiaan parlamentaarisella työryhmällä on vuosi aikaa kysymysten ratkaisemiseksi.

Berneri juttelee taas, muuta uutisarvoa tällä ei oikeastaan ole, muuta kun se että ihmetellään taas vuosi. Melko sama uutinen oli edellisellä sivulla.
Tällä välin voi ihmetellä rekisteröintikäppyröitä ja veikkailla mahdollisia konkursseja.
 
Suomen kuvalehti kirjoittaa samasta asiasta... vähemmän yllättäen paikannukseen perustuva systeemi oli Bernerin ja ministeriön ykkösprioriteetti. Kukin voi tykönään miettiä miksi.

Salattu konsulttiselvitys: Ministeriö halusi keskittyä auton paikannusta vaativaan kilometrimaksuun - Suomenkuvalehti.fi

Lyhyesti referoituna, ministeriö halusi keskittyä ensisijaisesti paikannukseen perustuvaan systeemiin. Alunperin salatussa dokumentissa ei ollut alunperin väitettyjä liikesalaisuuksia eikä operaattoreilla ollut kovin selkeää kuvaa millaisia palveluja ne alkaisivat Bernerin systeemissä tuottamaan. Vakuutusyhtiöt olisivat tietysti halunneet seurata autoilijoita seurantalaitteiden kanssa, monille ainoa bisnes olisi ollut noiden seurantalaitteiden myynti ja asennus. Myös asiakkaiden maksuhalukkuutta uusista palveluista (tai "palveluista") pidettiin aika alhaisena. Vapaaehtoisuuskin olisi ollut sikäli näennäistä että hinnoittelulla porukka olisi käytännössä pakotettu ottamaan seurantalaitteet autoihin.

edit: näköjään onkin jo laitettu tuonne toiseen ketjuun...
 
Pitkästä aikaa hyviäkin uutisia. Mottoripyörä- ja venevero näyttää vihdoin kaatuvan. Aikamoinen paskamyrsky ja painostus siihenkin tarvittiin. Vastaavia operaatioita olisi ehkä syytä osoittaa muihinkin selkeästi typeriin lakihankkeisiin.
 
Pitkästä aikaa hyviäkin uutisia. Mottoripyörä- ja venevero näyttää vihdoin kaatuvan. Aikamoinen paskamyrsky ja painostus siihenkin tarvittiin. Vastaavia operaatioita olisi ehkä syytä osoittaa muihinkin selkeästi typeriin lakihankkeisiin.

Ja paljonko tämäki kokeilu tuli maksaan loppuviimein? Riittääkö 100 miljoonaa?

Juppiskootterit verolle, juu. Tonnin mopon omistajana vaatis hieman järeämpiä perusteita kyllä. Jos tuon pyörän liikenteessä pidän niin enemmän se tuottaa valtiolle kuin se että lyyään tuo vero ja poistan kyseisen juppiskootterin liikenteestä. Ja näin on ajatellut noin 100k muutaki juppiskootterin omistajaa jos noita rekisteristä poistoja on uskominen. Suomi nousuun, jne jee...
 
Autoverotus saattaapi vähän nousta, tänä vuonna. Alvin nosto kyseessä. Lisäksi WLTP päästömittausnormi olisi tulossa. Meneehän taas mielenkiintoiseksi. Niin ja liikennekaari tottakai.

SOK:n pääjohtajan korviin on kiirinyt heittoja puolen tai jopa kokonaisen prosentin korotuksesta arvonlisäveroon, kertoo Helsingin Sanomat.
SOK:n pääjohtajan lisäksi Kaupan liiton puheenjohtajana toimivan Taavi Heikkilän mukaan kaupan alalla pelätään nyt valtion heikoista talousnäkymistä johtuvia kulutusverojen korotuksia.

Näistä Heikkilä mainitsee HS:lle erityisesti arvonlisäverokannan, joka on tällä hetkellä Suomessa perustasoltaan 24 prosenttia.

Veronkorotusaihe on mahdollisesti nousemassa esiin, kun hallitus kokoontuu ensi viikon alussa kautensa puolivälitarkasteluun ja kehysriiheen.

Parisataa euroa lisää perusauton hintaan – mukana sopassa myös liikenneverkko ja uusi WLTP-normi
Yksittäisistä tuotteista arvonlisäveron korottaminen iskisi luonnollisesti eniten kaikkein kalleimpiin kuluttajatuotteisiin kuten tuliterään henkilöautoon.

Autoissa arvonlisävero maksetaan aina yksilön autoverottomasta hinnasta, minkä päälle lasketaan auton lopullisen hinnan määräävä päästöpohjainen autovero.

Käytännössä esimerkiksi sata grammaa päästävän, tämänhetkiseltä vähittäismyyntihinnaltaan vajaan 28 000 euron hintaisen, melko tyypillisen uuden henkilöauton hinta yksityisasiakkaalle nousisi prosentin arvonlisäveronkorotuksen myötä noin parilla sadalla eurolla.

c4daa725b8334e2596b522e0116c5d86.jpg

(KUVA: Kari Ylänne)

Isompaa lisätietoa liikenteen tulevaan verotukseen - mukaan lukien uuden auton ostohinta - odotetaan arvonlisäveropäätösten ohella seuraavan kerran päivämäärällä 18.8.2017.

Silloin ministeri Anne Bernerin (kesk) johtama työryhmä antaa väliraporttinsa keinoista, joilla hallitus aikoo vastata liikenteelle asetettuihin päästövähennystavoitteisiin.

Autojen ja liikenteen päästöpohjaiseen verotukseen oman mausteensa tuo myös kokonaan uusi WLTP-päästömittausnormi, joka tulee käyttöön vielä tämän vuoden syyskuussa.

Markkinoilla jo olevien automallien osalta suomalainen CO2-tasoon perustuva autovero ei hiilidioksidilukujen muuttuessa kuitenkaan nouse, sillä uusin menetelmin saadut päästöarvot muutetaan vastaamaan aiempaa mittaustapaa ns. takaisinlaskentamallin avulla.

Suomalaisen autoverotusjärjestelmän jo ennestään monimutkaiset koukerot saavat silti yhä vaikeammin maalaisjärjellä selitettäviä muotoja.

Uusi CO2-tasoon perustuva autovero lasketaan nimittäin ainakin aluksi vanhan mittaustavan arvon perusteella, vaikka uusi mittaustapa tuottaisikin valtiolle enemmän verotuloja.

HS: S-ryhmän pääjohtaja kuullut heittoja uusista veronkorotuksista – näin paljon nousisi 28 000 euron esimerkkiauton hinta
 
Markkinoilla jo olevien automallien osalta suomalainen CO2-tasoon perustuva autovero ei hiilidioksidilukujen muuttuessa kuitenkaan nouse, sillä uusin menetelmin saadut päästöarvot muutetaan vastaamaan aiempaa mittaustapaa ns. takaisinlaskentamallin avulla.
Syön hattuni jos ei vero nouse muutoksessa (tai vähintään hetikohta sen jälkeen).
 
Jos seuraavissa vaaleissa vihreät ja vasemmisto pääsevät kunnolla vallankahvaan, niin nykyinen autoilu alkaa tuntua halvalta.
 
Syön hattuni jos ei vero nouse muutoksessa (tai vähintään hetikohta sen jälkeen).

Säädetään säädetään... Aika nopealla aikataululla mennään, jos neljän kuukauden päästä ollaan jo väliraportissa ja verotetaan päästöt pienemmiksi..
On kai tuosta alvi hommasta jotain juttua ollut, mutta jos ja kun se nyt vaikuttaa vähän ja aika paljon muuhunkin toimintaan, niin luulen että kivikkoon menee. Ei kovin kilpailukykyistä sanoisin.
Tuo WTF-päästönormi on taas ihan jokeri. Ei pidä unohtaa sitä katsastuksen K-arvo kämmiä mikä meni romukoppaan samantien.
 
Jos/kun päästöihin pitää puuttua EU:n tavoitteiden takia niin vanhoista autoista pitää päästä eroon... Mutta mites jos/kun kaikki uudet autot päästeleekin moninkertaisesti "luvattuihin" nähden? Pitäisiköhän ministerien miettiä uusiksi tätä "kaikille uudet autot" logiikkaa? Vaikuttaako nuo uudet laskentakaavat yms. siihen miten "toteutuneet päästöt" mitataan suomelta?

Plaah... kunnon edut sähköautoihin ja itseajaviin autoihin. Saadaan taksikuskit turhiksi ja oman auton käyttö myös. Mieluummin noista uusista riittävän houkuttelevia kuin että aletaan rankaisemaan vanhojen käyttäjiä mielivaltaisesti.

ps. nyt väsyttää.
 
Jos seuraavissa vaaleissa vihreät ja vasemmisto pääsevät kunnolla vallankahvaan, niin nykyinen autoilu alkaa tuntua halvalta.

Se onkin sitten mielenkiintoista nähdä, että mistä taikaseinästä ne rahat tieverkon ylläpitoon ja julkisten subventointiin revitään kun viimeisetkin yksityisautoilijat on pakotettu luopumaan autostaan.
 
Ja kun saadaan tuommoinen hieno muuntotaulukko tehtyä, niin kohta sitten ihmetellään miten tuolla samaisella muuntokaavalla saatiin täyssähköautoillekkin rakennettua hieno CO2 päästötaulukko ja niistäkin maksetaan ihan samalla lailla kuin bensavehkeistä..

Sähköautoillekin ehkä. Hybridit olisi helpompi maali. Kalifornialaiseen tyyliin autot tarkempaan syyniin, ja katsotaan miten sitä menovettä palaa todellisuudessa, siitä sitten laskemaan oikeita kulutuksia ja niistä syntyviä päästöjä.
Kaikki tietenkin ilmastonmuutoksen ja muun hötön ohella. Verot tulee siinä sivussa bonuksena.

Luultavasti suomi olisi tässäkin asiassa oma lukunsa, muissa EU maissa samaa ilmiötä ei tapahdu, kun eihän mitään mikään läpäisisi päästöjä, ja autoteollisuus ottaisi osumaa.

Kunhan spekuloin vaan...
 
Sähköautoillekin ehkä. Hybridit olisi helpompi maali. Kalifornialaiseen tyyliin autot tarkempaan syyniin, ja katsotaan miten sitä menovettä palaa todellisuudessa, siitä sitten laskemaan oikeita kulutuksia ja niistä syntyviä päästöjä.
Kaikki tietenkin ilmastonmuutoksen ja muun hötön ohella. Verot tulee siinä sivussa bonuksena.

Luultavasti suomi olisi tässäkin asiassa oma lukunsa, muissa EU maissa samaa ilmiötä ei tapahdu, kun eihän mitään mikään läpäisisi päästöjä, ja autoteollisuus ottaisi osumaa.

Kunhan spekuloin vaan...

Eipä nuo normaalit hybridit vie sen enempää "liikaa" kuin muutkaan polttomoottoriautot. Pistokehybridien kulutus taas riippuu täysin siitä, kuinka usein niitä pystyy ja/tai jaksaa latailla ja nollakulutukseen voi hyvin päästä jos ajelee pelkkää lyhyttä kaupunkirundia ja latailee ahkerasti.

Ongelman tuovat ne porhot, jotka ostavat isolla moottorilla varustetun luksus-pistokehybridin ja ajelevat sitten lataamatta niitä lainkaan. Tähän on vaikea keksiä muuta ratkaisua, kuin bensan hinnan nostaminen pilviin.
 
Noissa CO2 perusteisissa laskelmissa pitäisi sähköautoille huomioida myös paljonko se sähkön tuottaminen ja siirto aiheutti niitä päästöjä. Ei nekään päästöttömiä ole.
 
Eipä nuo normaalit hybridit vie sen enempää "liikaa" kuin muutkaan polttomoottoriautot. Pistokehybridien kulutus taas riippuu täysin siitä, kuinka usein niitä pystyy ja/tai jaksaa latailla ja nollakulutukseen voi hyvin päästä jos ajelee pelkkää lyhyttä kaupunkirundia ja latailee ahkerasti.

Ongelman tuovat ne porhot, jotka ostavat isolla moottorilla varustetun luksus-pistokehybridin ja ajelevat sitten lataamatta niitä lainkaan. Tähän on vaikea keksiä muuta ratkaisua, kuin bensan hinnan nostaminen pilviin.

Ilmoitettu kulutus ja Co2. Tässä joku päivä takaperin luin jonkun jutun jostain mersun citymaasturihybridistä, kulutus oli jotan 0-15L/100km riippuen ajotavasta. Oli joku IS tai IL juttu. Kuitenkin noihin pistetään eräskin kilo akkuja lisäpainoksi jotta saadaan hybridi, ja sitä kautta pienet päästöt = veroedut. Tämä siis ihan ok mielestäni, pieni kulutus sopivissa olosuhteissa sopinee kaikille. Vielä kun saisi halpaa sähköä joilla voisi ajaa pienet matkat, latausta nopeasti ja helposti saatavilla niin bueno.

Mitä itse hybridillä satunnaisesti kurvaillut, niin aika nopsaan se bensakone lähtee tulille jos yhtään dynaamisemmin™ ajaa.

Bensa maksaa jo nyt aivan liikaa. Jonkun aatteen mukaan tämä voi olla väärä käsitys, mutta julkisen liikenteen olemattomuuden takia eipä ole vaihtoehtoja. Silloin kun oli diesel alla, niin melkein teki mieli kaataa löpöä tankkiin. Mahdollisuus kiinni jäämiseen on melko nolla, tosin rangaistus on sitten jumalaton, jos jää kiinni.

Eipä sillä, jos olisi massia, niin ostaisinkin jonkun Lexus maasturin hybridina koska pieni omistusvero, mahdollisuus ajaa taloudellisesti - ja maksaa autosta jotain 90ke...

No niin. Vero ei ole muuttunut, edes sitä -0,5% vuodessa kuten luvattu. Nyt noita aiemmin kerrottuja korotuksia lukuunottamatta.

Fake news, kunnes jotain oikeasti tapahtuu ja sitä saakin odottaa.
 
Noissa CO2 perusteisissa laskelmissa pitäisi sähköautoille huomioida myös paljonko se sähkön tuottaminen ja siirto aiheutti niitä päästöjä. Ei nekään päästöttömiä ole.

Miksi se pitäisi autoille huomioida? Eikös sen voisi siirtää sähkön hintaan? Toki nykyjärjestelmillä ei pystytä erottelemaan, millä tuotettua sähkö siitä sun pistorasiasta tulee, josset omilla aurinkopaneeleilla lataa.
 
Noissa CO2 perusteisissa laskelmissa pitäisi sähköautoille huomioida myös paljonko se sähkön tuottaminen ja siirto aiheutti niitä päästöjä. Ei nekään päästöttömiä ole.

Miksi se pitäisi autoille huomioida? Eikös sen voisi siirtää sähkön hintaan? Toki nykyjärjestelmillä ei pystytä erottelemaan, millä tuotettua sähkö siitä sun pistorasiasta tulee, josset omilla aurinkopaneeleilla lataa.

Jokaiselle sähköautolle vaan kiinteä co2 korvausluku joka lasketaan siitä paljonko päästöja yhden tuulivoimalan rakentaminen tuottaa jaettuna auton arvioidulle elinkaarelle.
 
Jokaiselle sähköautolle vaan kiinteä co2 korvausluku joka lasketaan siitä paljonko päästöja yhden tuulivoimalan rakentaminen tuottaa jaettuna auton arvioidulle elinkaarelle.

Johan niitä verotetaan 4,5% (vai 5%) "päästöperusteisesti". Meinaatko, ettei se riitä?
 
Se onkin sitten mielenkiintoista nähdä, että mistä taikaseinästä ne rahat tieverkon ylläpitoon ja julkisten subventointiin revitään kun viimeisetkin yksityisautoilijat on pakotettu luopumaan autostaan.

Sitä ennen on mielenkiintoista nähdä että missä raja kulkee esim. polttoaineen hinnan kohdalla että jättäisi ajamatta. Esim. tuplahinta eli 3€/L hinta ei vielä lopettaisi ainakaan omaa autoilua.
 
Sitä ennen on mielenkiintoista nähdä että missä raja kulkee esim. polttoaineen hinnan kohdalla että jättäisi ajamatta. Esim. tuplahinta eli 3€/L hinta ei vielä lopettaisi ainakaan omaa autoilua.

Jostain aikaisemmin luin jonkun taloustietäväisen mielipiteen, että Suomen kaltaisessa maassa sitä ns. kipurajaa jossa auto jäisi kotiin ei oikeastaan ole koska suurimmalle osalle auton käyttäjistä auto on välttämättömyys. Eipä sitä nykyäänkään tule mitään huviajelua suoritettua, kyllä tuo bensa jo nykyiselläänkin sen verran maksaa.

Aika paljon saisi bensan hinta nousta, että vaihtaisin 10 minuutin työmatkan autolla moottoritietä pitkin puolentoista tunnin bussireissuun Turun keskustan kautta (tsekkasin joskus aikataulut, tää on aika realistinen arvio). Nopeammin tulisi fillarilla töihin kuin julkisilla kun julkiset yhteydet menevät kaikki keskustan kautta. Sitten kun pitää vielä lapsikin viedä hoitoon aamulla, niin senkin vaatima aika nousisi ihan tuhottomasti jos pitäisi mennä jalkaisin ensin tarhaan muksun kanssa ja sitten bussilla töihin. Jos bensa maksaisi 3-5 euroa litralta niin todennäköisesti vain bensalasku kasvaisi ihan tautisesti ja kaiken muun ostaminen vähentyisi radikaalisti autoilun määrän pysyessä lähes ennallaan.
 
Sitä ennen on mielenkiintoista nähdä että missä raja kulkee esim. polttoaineen hinnan kohdalla että jättäisi ajamatta. Esim. tuplahinta eli 3€/L hinta ei vielä lopettaisi ainakaan omaa autoilua.
Sama täällä että pakolliset ajot täytyisi silti ajaa. Eli esim käydä kaupassa. Vielä menisi vaikka kolminkertainen dieselin tai bensan hinta. Diesel siis maksaisi keskihinnalla 1.278 x 3 = 3.834€.

Mutta toisaalta pitäähän autovero ja käyttövoimavero maksaa, eli siksi tuo diesel tai bensa saakin olla "halpaa"? vähän ajavaa vain joutuu maksumieheksi jos on kiinteät vuosimaksut.

En tiedä mitä auto kuluttaa, mutta epäilisin että vähän alle 5l/100km.

Eihän toki noin järkyttävissä hinnoissa olisi mitään järkeä. Ei jäisi rahaa mihinkään muuhun. Siksipä tuo nykytaso taitaa olla sellainen kipuraja. Onhan noita vuosimaksuja joka vuosi korotettu, eli maksuja on peritty aina vaan enemmän. Niin ja jos verttaa vaikka palkkaan, niin palkka on junnannut aivan paikoillaan. Eli ostovoima on heikentynyt jo.
 
Jostain aikaisemmin luin jonkun taloustietäväisen mielipiteen, että Suomen kaltaisessa maassa sitä ns. kipurajaa jossa auto jäisi kotiin ei oikeastaan ole koska suurimmalle osalle auton käyttäjistä auto on välttämättömyys. Eipä sitä nykyäänkään tule mitään huviajelua suoritettua, kyllä tuo bensa jo nykyiselläänkin sen verran maksaa.

Aika paljon saisi bensan hinta nousta, että vaihtaisin 10 minuutin työmatkan autolla moottoritietä pitkin puolentoista tunnin bussireissuun Turun keskustan kautta (tsekkasin joskus aikataulut, tää on aika realistinen arvio). Nopeammin tulisi fillarilla töihin kuin julkisilla kun julkiset yhteydet menevät kaikki keskustan kautta. Sitten kun pitää vielä lapsikin viedä hoitoon aamulla, niin senkin vaatima aika nousisi ihan tuhottomasti jos pitäisi mennä jalkaisin ensin tarhaan muksun kanssa ja sitten bussilla töihin. Jos bensa maksaisi 3-5 euroa litralta niin todennäköisesti vain bensalasku kasvaisi ihan tautisesti ja kaiken muun ostaminen vähentyisi radikaalisti autoilun määrän pysyessä lähes ennallaan.

En niele väitettä. Ottakaa huomioon, että edelleen ne suurimmat automäärät ovat alueilla, joilla oman auton käyttäminen on puhtaasti mukavuusseikka. 3€ litra ei ehkä yksinään vielä aiheuttaisi joukkokatoa, mutta koska autoilun verotus ei koskaan nouse vain yhdellä osa-alueella, kaikkien juoksevien kulujen kaksinkertaistuminen nykyisestä aiheuttaisi jo massiivisen siirtymisen julkisten pariin tiheämmin asutuilla alueilla. Ihan puhtaasti siitä syystä, että perusduunarilla ei olisi enää varaa ajaa autolla jos haluaisi muuten elää edelleen ihan normaalia elämäänsä.

Se pieni osa suomalaisia, joille oma auto on aikuisten oikeasti välttämätön, olisi tuossa tilanteessa aika kusisessa paikassa.
 
En niele väitettä. Ottakaa huomioon, että edelleen ne suurimmat automäärät ovat alueilla, joilla oman auton käyttäminen on puhtaasti mukavuusseikka.
Miksi muuten aina puhutaan "mukavuusseikasta"?

Missä kohtaa aika on niin suuri että voitaisiin alkaa puhumaan ihan Aikuisten Oikeasti "järkevyysseikasta" tai "käytännöllisyysseikasta".

Eihän se toki ole työnantajalta pois kun otetaan parkkipaikat pois työntekijöiltä tai valtio pakottaa kaikki bussiin - mutta jossain "tuottavuudessa" sen on pakko näkyä että esim. 20 minuutin automatkan sijaan käytetään esim. työmatkaan tunti bussista tai 1½ tunnin Hesaan ajamisen sijaan matkataan 2½-3½ tuntia paikallisilla, junalla, paikallisilla, yms (ja maksetaan siitä vielä enemmän jos kyydissä on vaikka 3-4 henkilöä).

Jostain se aika on pois eikä se kaikki ole "vapaa-aikaa" jota vietetään "mukavasti mukavuussyistä". Jollei muualta niin kaupoissa käymisestä / yleisestä kuluttamisesta, kiinteistöjen ylläpidosta, muksujen harrastuksista / kasvattamisesta.

Ärsyttää tuo (yleinen, ei tom_goren) "mukavuusajattelu" koska nykyajan hektisessä yhteiskunnassa missä "saa" tehdä palkattomia ylitöitä melkein joka päivä joku vihervassari tulee puhumaan siitä että auto on "mukavuustekijä" maassa missä julkinen liikenne on A) helvetin kallista ja B) helvetin huonosti järjestettyä jos asuu muualla kuin Hki/Vantaa/Espoo -alueella (ja osittain sielläkin). Metrojakin on jopa... yhdessä kaupungissa - jippii!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom