Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Asiaa sivuten, kun aikoinaan -97 ostin uuden II-koppaisen Mondeon niin mietin pitkään riittääkö 1.6 litrainen 90hv pata.
Noh kyllä sillä ajeli 23 vuotta yhtenä autona perheessä ja se 1.6 oli muuten silloin 1.6/1.8/2.0/2.5 moottoreista Saksassa kaikkein myydyin. Toki otin ilmastoinnin ja lämmitettävän tuulilasin, muuten ihan hinnat alkaen malli.
Kyllä niitä perusmalleja on eri autoista Saksassakin myyty nuukille saksalaisille. Toki saksalaisessa perusautossa voi olla kattavampi varustelu mutta toisaalta ei kylmien alueiden varusteita. Esimerkiksi neloskoppaisesta Mondeosta on ollut keskieuroopassa myynnissä manuaali-ilmastoituja autoja mitä ei ole ikinä Suomeen virallisesti tuotu, pelkkiä automaattisia.
Ei se 90hp kyllä aina meinannut riittää :D. Meillä oli moinen ja ai saakeli se henkinen valmistautuminen 120kmh motarille liittymiseen kun autossa viisi henkeä, koira ja kamat mökille.
 
.
Kyllä niitä perusmalleja on eri autoista Saksassakin myyty nuukille saksalaisille. Toki saksalaisessa perusautossa voi olla kattavampi varustelu mutta toisaalta ei kylmien alueiden varusteita.

Tuo on aika yleinen väärinkäsitys, että saksalaiset autot olisivat hyvin varusteltuja. On toki aina ollut automalleja joissa hinnat alkaen malli on suomessa ja saksassa täysin sama, mutta pääsääntöisesti saksan markkinoilla on aina perusmallit olleet kevyemmillä varusteilla kuin suomessa.

Suomessa esimerkiksi ei monesti myydä lainkaan pienintä moottorivaihtoehtoa, suomalaiset haluavat isomman/tehokkaamman moottorin.

Tuo suomalaisten pienet moottorit lienee perua siitä että meillä oli usean vuoden ajan verotus jonka portaat olivat 1,5l ja 2,0l, jonka takia esim Volvo ja Saab myivät merkittävälle suomen markkinalle 2l moottoria, "vakion" 2,1l sijaan. Kumpikin valmistaja teki myös turbo malleja, joka oli taloudellisempi vaihtoehto tehomallille kuin perinteinen isompi moottori.
 
Tuo on aika yleinen väärinkäsitys, että saksalaiset autot olisivat hyvin varusteltuja. On toki aina ollut automalleja joissa hinnat alkaen malli on suomessa ja saksassa täysin sama, mutta pääsääntöisesti saksan markkinoilla on aina perusmallit olleet kevyemmillä varusteilla kuin suomessa.

Suomessa esimerkiksi ei monesti myydä lainkaan pienintä moottorivaihtoehtoa, suomalaiset haluavat isomman/tehokkaamman moottorin.

Tuo suomalaisten pienet moottorit lienee perua siitä että meillä oli usean vuoden ajan verotus jonka portaat olivat 1,5l ja 2,0l, jonka takia esim Volvo ja Saab myivät merkittävälle suomen markkinalle 2l moottoria, "vakion" 2,1l sijaan. Kumpikin valmistaja teki myös turbo malleja, joka oli taloudellisempi vaihtoehto tehomallille kuin perinteinen isompi moottori.
Jep. Suomesta ei edes saa ostettua paitsi ehkä jollain erikoistilauksella niin karvalakkivehkeitä mitä saksassa myydään. Jotain tuontiautoja joskus kattellut niin onhan se erikoista kun jossain E mersussa on muoviratti ja halogeenivalot. Siis ihan tuoreista vehkeistä kyse.
Eli kyllä se nykyään on aika pitkälti enemmän sääntö ku poikkeus että jos auto on aivan totaalisen karsittu niin se on tuotu jostain käytettynä.
 
Täytyy muistaa se että Saksassa autokanta on reilusti yli kymmenkertainen noin 50 miljoonalla rekisteröidyllä autolla vrt. suomi. Varianssia molemmista päistä löytyy totta kai, väitän silti että keskimäärin Saksalainen ottaa varustellumman auton kuin Suomalainen.

Suomalainen ottaa herkästi isoimman auton mihin on varaa, tinkien varusteista. Saksalainen taas lataa sen kokoluokkaa pienemmän haluamillaan varusteilla.
 
Täytyy muistaa se että Saksassa autokanta on reilusti yli kymmenkertainen noin 50 miljoonalla rekisteröidyllä autolla vrt. suomi. Varianssia molemmista päistä löytyy totta kai, väitän silti että keskimäärin Saksalainen ottaa varustellumman auton kuin Suomalainen.

Suomalainen ottaa herkästi isoimman auton mihin on varaa, tinkien varusteista. Saksalainen taas lataa sen kokoluokkaa pienemmän haluamillaan varusteilla.
Miksi tilanne olisi näin? Etenkin kun plugareiden ja sähköautojen tultua kehiin ei ole kateusveroa. Aiemmin joo kun ollaan jouduttu pahimmillaan maksamaan kymmeniä tai satoja tuhansia euroja pelkkää veroa niin ymmärtää että jouduttu tinkimään varusteista. Tänäpäivänä monet autot on suomessa halvempia ku saksassa.

Olihan se jotain aivan vitun naurettavaa ja on edelleen jonku isopäästöisen bensakoneen kanssa että nahkapenkit maksaa siihen aivan vitusti verrattuna identtiseen plugariin.
 
Ai miksi? No ihan jo pelkästään siksi että täällä ei juurikaan esim kaupunkiautoja jengi ostele. Saksassa on aika monta (ainakin 10) yli 500 000 ihmisen kaupunkia ja miljoonakaupunkejakin aika monta. Ihan käytännön syistä siellä on paljon pikkuautoja hyvillä varusteilla kun porukalla olisi varaa ostaa isompikin, mutta käytännön syistä ei kannata.

Suomalaisilla taas harvemmin on tätä ongelmaa ja täällä on aina jostain syystä tykätty ajaa suhteellisen isoilla autoille, johtunee pitkistä etäisyyksistä. Kokemus on ihan vain oma havaintoni eikä minulla ole tälle esittää mitään tutkimustietoa, mutta aika moni ostaa mieluummin sen perushyvin varustellun 5-sarjan bemarin kuin täyteen ladatun 3-sarjalaisen. Tätä voi nyt soveltaa minkä tahansa merkin kohdalta.
 
Tuo on kyllä outoa, että vieläkin on löytyy uusia automalleja, joissa on vielä saatavilla normi halogeeni valot ledien sijaan. Luulisi hintaeron olevan tuotannossa mitätön ja tulisi jopa kalliimmaksi tuottaa yhtä erilaista versiota, mikä tuo kustannuksia monella tapaa: suunnittelu, dokumentointi, varastointi, markkinointi yms. Hämmentävää.

Juurikin äsken oli lomalatkalla vuokralla uusi Volkswagen Caddy Maxi eHybrid, missä oli ällistyksekseni halogeenit.
Lisäksi adaptiivinen vakkari oli joku tarkoituksella rampautettu malli. Eli anturointi selkeästi autossa oli, sillä lisäsi regeniä polkimella ajettaessa jos edessä oleva tuli turhan lähelle "moottorijarruttaessa". Mutta taasen vakkari oli kiinteätä mallia, eikä säätänyt nopeutta.
Sisustakin oli harvinaisen ämpärimuovista. Mutta ihan ok ajaa ja meni pienellä vaikka tuota ei vuokra-autona tullutkaan ladattua. Tankki oli huvittavan pieni., Todennäköisesti alle 40l.

Aiemmin keväällä oli työreissulla käytössä uusi Corolla 1.8 aut. (ei hybridi), missä myös halogeenit. Lisäksi parkkitutkat uupuivat, toki peruutuskamera oli sentään. On muuten harvinaisen hengetön auto kaikinpuolin.
 
Tuo on kyllä outoa, että vieläkin on löytyy uusia automalleja, joissa on vielä saatavilla normi halogeeni valot ledien sijaan. Luulisi hintaeron olevan tuotannossa mitätön ja tulisi jopa kalliimmaksi tuottaa yhtä erilaista versiota, mikä tuo kustannuksia monella tapaa: suunnittelu, dokumentointi, varastointi, markkinointi yms. Hämmentävää.

Juurikin äsken oli lomalatkalla vuokralla uusi Volkswagen Caddy Maxi eHybrid, missä oli ällistyksekseni halogeenit.
Lisäksi adaptiivinen vakkari oli joku tarkoituksella rampautettu malli. Eli anturointi selkeästi autossa oli, sillä lisäsi regeniä polkimella ajettaessa jos edessä oleva tuli turhan lähelle "moottorijarruttaessa". Mutta taasen vakkari oli kiinteätä mallia, eikä säätänyt nopeutta.
Sisustakin oli harvinaisen ämpärimuovista. Mutta ihan ok ajaa ja meni pienellä vaikka tuota ei vuokra-autona tullutkaan ladattua. Tankki oli huvittavan pieni., Todennäköisesti alle 40l.

Aiemmin keväällä oli työreissulla käytössä uusi Corolla 1.8 aut. (ei hybridi), missä myös halogeenit. Lisäksi parkkitutkat uupuivat, toki peruutuskamera oli sentään. On muuten harvinaisen hengetön auto kaikinpuolin.
En tiedä todellisista kustannuksista mutta jos vaikka mersun/bemarin ledivaloumpiot on varaosana sen 5-10k/kpl niin ehkä ne alkaenmallin halogeenit on silti snadisti halvemmat valmistajallekin.

Noita tarkoituksella rampautettuja malleja on vaikka ja mitä markkinoilla. Audin kunnon valot on jälkikäteen ostettava lisävaruste, teslan kunnollinen autopilot on ostettavissa jälkikäteen isolla hinnalla jne jne vaikka autoissa se tekniikka on suoraan tehtaalta kaikissa.
 
Tuo on kyllä outoa, että vieläkin on löytyy uusia automalleja, joissa on vielä saatavilla normi halogeeni valot ledien sijaan. Luulisi hintaeron olevan tuotannossa mitätön ja tulisi jopa kalliimmaksi tuottaa yhtä erilaista versiota, mikä tuo kustannuksia monella tapaa: suunnittelu, dokumentointi, varastointi, markkinointi yms. Hämmentävää.

Juurikin äsken oli lomalatkalla vuokralla uusi Volkswagen Caddy Maxi eHybrid, missä oli ällistyksekseni halogeenit.
Lisäksi adaptiivinen vakkari oli joku tarkoituksella rampautettu malli. Eli anturointi selkeästi autossa oli, sillä lisäsi regeniä polkimella ajettaessa jos edessä oleva tuli turhan lähelle "moottorijarruttaessa". Mutta taasen vakkari oli kiinteätä mallia, eikä säätänyt nopeutta.
Sisustakin oli harvinaisen ämpärimuovista. Mutta ihan ok ajaa ja meni pienellä vaikka tuota ei vuokra-autona tullutkaan ladattua. Tankki oli huvittavan pieni., Todennäköisesti alle 40l.

Aiemmin keväällä oli työreissulla käytössä uusi Corolla 1.8 aut. (ei hybridi), missä myös halogeenit. Lisäksi parkkitutkat uupuivat, toki peruutuskamera oli sentään. On muuten harvinaisen hengetön auto kaikinpuolin.
Se tosin on pakko sanoa että hyvät halogeenit voittavat halvat ledit 100-0. Ihan liian monta autoa nähnyt missä on ledit, joilla ei näe yhtään mitään. Valokuvio on terävä, mutta ei valaise olennaisia tien reunoja tai on muuten rajoitettu. Lisäksi, ledeissä on myös tuo referenssiluku vs pesurit. Jos pesureita ei ole, et saa kuin ne kynttilät eteen.
 
Tuo on kyllä outoa, että vieläkin on löytyy uusia automalleja, joissa on vielä saatavilla normi halogeeni valot ledien sijaan. Luulisi hintaeron olevan tuotannossa mitätön ja tulisi jopa kalliimmaksi tuottaa yhtä erilaista versiota, mikä tuo kustannuksia monella tapaa: suunnittelu, dokumentointi, varastointi, markkinointi yms. Hämmentävää.

Juurikin äsken oli lomalatkalla vuokralla uusi Volkswagen Caddy Maxi eHybrid, missä oli ällistyksekseni halogeenit.
Lisäksi adaptiivinen vakkari oli joku tarkoituksella rampautettu malli. Eli anturointi selkeästi autossa oli, sillä lisäsi regeniä polkimella ajettaessa jos edessä oleva tuli turhan lähelle "moottorijarruttaessa". Mutta taasen vakkari oli kiinteätä mallia, eikä säätänyt nopeutta.
Sisustakin oli harvinaisen ämpärimuovista. Mutta ihan ok ajaa ja meni pienellä vaikka tuota ei vuokra-autona tullutkaan ladattua. Tankki oli huvittavan pieni., Todennäköisesti alle 40l.

Aiemmin keväällä oli työreissulla käytössä uusi Corolla 1.8 aut. (ei hybridi), missä myös halogeenit. Lisäksi parkkitutkat uupuivat, toki peruutuskamera oli sentään. On muuten harvinaisen hengetön auto kaikinpuolin.
En tiedä todellisista kustannuksista mutta jos vaikka mersun/bemarin ledivaloumpiot on varaosana sen 5-10k/kpl niin ehkä ne alkaenmallin halogeenit on silti snadisti halvemmat valmistajallekin.

Noita tarkoituksella rampautettuja malleja on vaikka ja mitä markkinoilla. Audin kunnon valot on jälkikäteen ostettava lisävaruste, teslan kunnollinen autopilot on ostettavissa jälkikäteen isolla hinnalla jne jne vaikka autoissa se tekniikka on suoraan tehtaalta kaikissa.
 
Suomalainen ottaa herkästi isoimman auton mihin on varaa, tinkien varusteista. Saksalainen taas lataa sen kokoluokkaa pienemmän haluamillaan varusteilla.

Tämä kyllä varmastikin pitää paikkansa, mutta johtuu pitkälti siitä että suomessa on niin paljon enemmän tilaa.

Tuo on kyllä outoa, että vieläkin on löytyy uusia automalleja, joissa on vielä saatavilla normi halogeeni valot ledien sijaan. Luulisi hintaeron olevan tuotannossa mitätön ja tulisi jopa kalliimmaksi tuottaa yhtä erilaista versiota, mikä tuo kustannuksia monella tapaa: suunnittelu, dokumentointi, varastointi, markkinointi yms. Hämmentävää.

Juurikin äsken oli lomalatkalla vuokralla uusi Volkswagen Caddy Maxi eHybrid, missä oli ällistyksekseni halogeenit.
Lisäksi adaptiivinen vakkari oli joku tarkoituksella rampautettu malli. Eli anturointi selkeästi autossa oli, sillä lisäsi regeniä polkimella ajettaessa jos edessä oleva tuli turhan lähelle "moottorijarruttaessa". Mutta taasen vakkari oli kiinteätä mallia, eikä säätänyt nopeutta.

Nuo ovat kummatkin noin ihan puhtaasti siksi että voidaan myydä se varustellumpi malli. Se perusmalli on yleensä melko tiukasti kipurajalle hinnoiteltu, ja kate tehdään varustelulla. Tuo on varsinkin moottorien eri tehoversioissa nykyään aika läpinäkyvää, kun tehoero tehdään puhtaasti ohjelmalla. Se useamman rahan kalliimpi malli maksaa täsmälleen saman verran valmistaa.
 
En tiedä todellisista kustannuksista mutta jos vaikka mersun/bemarin ledivaloumpiot on varaosana sen 5-10k/kpl niin ehkä ne alkaenmallin halogeenit on silti snadisti halvemmat valmistajallekin.
Ei ne "kiinteät" lediumpiot voi kovin kalliita olla. Ei edes projektoreita halvimmissa vaan ihan haijastimilla tehtyjä.
Mutta säästö se on pienikin säästö.
Pari kertaa on ollut Audi vai oliko Mersu vuokralla, missä vakkaria päälle kytkettäessä näyttöön tuli ilmoitus, että lisenssiä ei maksettu :lol:
 
Olen kyllä itsekin yllättynyt jos edelleen myydään uusia autoja halogeeneillä. Toki tärkeintä kai se on, että valot on toimivat. Halogeenitkin voi olla ihan hyvät, jos umpio on suunniteltu hyvin. Huonona puolena on tietenkin polttimoiden suhteellisen lyhyt käyttöikä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 092
Viestejä
4 867 783
Jäsenet
78 506
Uusin jäsen
Jarkkolainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom