Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Asiaa sivuten, kun aikoinaan -97 ostin uuden II-koppaisen Mondeon niin mietin pitkään riittääkö 1.6 litrainen 90hv pata.
Noh kyllä sillä ajeli 23 vuotta yhtenä autona perheessä ja se 1.6 oli muuten silloin 1.6/1.8/2.0/2.5 moottoreista Saksassa kaikkein myydyin. Toki otin ilmastoinnin ja lämmitettävän tuulilasin, muuten ihan hinnat alkaen malli.
Kyllä niitä perusmalleja on eri autoista Saksassakin myyty nuukille saksalaisille. Toki saksalaisessa perusautossa voi olla kattavampi varustelu mutta toisaalta ei kylmien alueiden varusteita. Esimerkiksi neloskoppaisesta Mondeosta on ollut keskieuroopassa myynnissä manuaali-ilmastoituja autoja mitä ei ole ikinä Suomeen virallisesti tuotu, pelkkiä automaattisia.
Ei se 90hp kyllä aina meinannut riittää :D. Meillä oli moinen ja ai saakeli se henkinen valmistautuminen 120kmh motarille liittymiseen kun autossa viisi henkeä, koira ja kamat mökille.
 
.
Kyllä niitä perusmalleja on eri autoista Saksassakin myyty nuukille saksalaisille. Toki saksalaisessa perusautossa voi olla kattavampi varustelu mutta toisaalta ei kylmien alueiden varusteita.

Tuo on aika yleinen väärinkäsitys, että saksalaiset autot olisivat hyvin varusteltuja. On toki aina ollut automalleja joissa hinnat alkaen malli on suomessa ja saksassa täysin sama, mutta pääsääntöisesti saksan markkinoilla on aina perusmallit olleet kevyemmillä varusteilla kuin suomessa.

Suomessa esimerkiksi ei monesti myydä lainkaan pienintä moottorivaihtoehtoa, suomalaiset haluavat isomman/tehokkaamman moottorin.

Tuo suomalaisten pienet moottorit lienee perua siitä että meillä oli usean vuoden ajan verotus jonka portaat olivat 1,5l ja 2,0l, jonka takia esim Volvo ja Saab myivät merkittävälle suomen markkinalle 2l moottoria, "vakion" 2,1l sijaan. Kumpikin valmistaja teki myös turbo malleja, joka oli taloudellisempi vaihtoehto tehomallille kuin perinteinen isompi moottori.
 
Tuo on aika yleinen väärinkäsitys, että saksalaiset autot olisivat hyvin varusteltuja. On toki aina ollut automalleja joissa hinnat alkaen malli on suomessa ja saksassa täysin sama, mutta pääsääntöisesti saksan markkinoilla on aina perusmallit olleet kevyemmillä varusteilla kuin suomessa.

Suomessa esimerkiksi ei monesti myydä lainkaan pienintä moottorivaihtoehtoa, suomalaiset haluavat isomman/tehokkaamman moottorin.

Tuo suomalaisten pienet moottorit lienee perua siitä että meillä oli usean vuoden ajan verotus jonka portaat olivat 1,5l ja 2,0l, jonka takia esim Volvo ja Saab myivät merkittävälle suomen markkinalle 2l moottoria, "vakion" 2,1l sijaan. Kumpikin valmistaja teki myös turbo malleja, joka oli taloudellisempi vaihtoehto tehomallille kuin perinteinen isompi moottori.
Jep. Suomesta ei edes saa ostettua paitsi ehkä jollain erikoistilauksella niin karvalakkivehkeitä mitä saksassa myydään. Jotain tuontiautoja joskus kattellut niin onhan se erikoista kun jossain E mersussa on muoviratti ja halogeenivalot. Siis ihan tuoreista vehkeistä kyse.
Eli kyllä se nykyään on aika pitkälti enemmän sääntö ku poikkeus että jos auto on aivan totaalisen karsittu niin se on tuotu jostain käytettynä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 048
Viestejä
4 865 850
Jäsenet
78 500
Uusin jäsen
minaaw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom