Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Ei pala. Ainakin joissain vanhemmissa autoissa joissa ei ole erikseen päiväajovaloja voi ajovaloja käyttää ilman takavaloja.

Jos päiväajovaloja ei ole, niin ajovaloja täytyy käyttää aina liikkeessä, mutta takavaloja tarvii käyttää vain olosuhteiden vaatiessa.
Ootko varma että silloin palaa tuo ajovalojen symboli?

Kuulostaa hieman erikoiselta, että joissain autoissa voisi ajovalot laittaa päälle ilman takavaloja. Onhan se mahdollista kyllä, varsinkin jossain vanhassa, mutta veikkaisin että silloin ei kyllä tuo ajovalojen standardisymboli pala.
 
Ootko varma että silloin palaa tuo ajovalojen symboli?

Kuulostaa hieman erikoiselta, että joissain autoissa voisi ajovalot laittaa päälle ilman takavaloja. Onhan se mahdollista kyllä, varsinkin jossain vanhassa, mutta veikkaisin että silloin ei kyllä tuo ajovalojen standardisymboli pala.
Mietin samaa. Ainoa tapaamani tuon suuntainen ilmiö on se, että monessa autossa kaukovalovilkku toimii(eikä tällöin tietysti syty muita valoja) ilman mitään muita toimenpiteitä, jopa avaamatta lukitusta. Kaikissa ei valitettavasti toimi, mikä on selkeä turvallisuuspuute. Soisi olevan jarruvalojen lisäksi aina valmiina, ellei ole kolaripäävirta laukaistu.
 
Ei pala. Ainakin joissain vanhemmissa autoissa joissa ei ole erikseen päiväajovaloja voi ajovaloja käyttää ilman takavaloja.
Joo, joskus ajoin hiacella jossa ajovalot laitettiin päälle työntämällä sulake sulaketauluun paikoilleen, mutta sanoisin että sekään ei ollut tehtaalta suunniteltu toimimaan noin.

Ehkä sota-aikana on ollut autoja enemmänkin joissa kytkentä on ollut tuollainen, mutta ei tuo kyllä mikään yleinen tapa ole autoissa ollut sinä aikana kun niissä sähkövalot on olleet.
 
Ei pala. Ainakin joissain vanhemmissa autoissa joissa ei ole erikseen päiväajovaloja voi ajovaloja käyttää ilman takavaloja.

Jos päiväajovaloja ei ole, niin ajovaloja täytyy käyttää aina liikkeessä, mutta takavaloja tarvii käyttää vain olosuhteiden vaatiessa.
Juu haluaisin kanssa tietää kuinka vanha on tässä tapauksessa vanha. Kun ennen autoissa Suomessa oli pakolliset valot auton liikkuessa. Ja silloin jos automatiikkaa oli niin se oli että ajovalot olivat päällä kun virta oli kyketty ja silloin aina paloi myös takavalot. Sitten tämä uudempi asetus muutti sen niin, ettei takavaloja tarvinnut olla, mutta kyllä se poikkeuksetta oli toteutettu niin että edessäkään ei palaneet varsinaiset ajovalot vaan päiväajovalot. Toki voi tietysti olla että tuossa välivaiheessa, kun tämä on hyväksytty niin on joku automalli jossa on ollut tuollainen viritys hetkenaikaa. Mutta en kyllä ole missään vaiheessa tuommoiseen törmännyt.
 
Ei pala. Ainakin joissain vanhemmissa autoissa joissa ei ole erikseen päiväajovaloja voi ajovaloja käyttää ilman takavaloja.

Jos päiväajovaloja ei ole, niin ajovaloja täytyy käyttää aina liikkeessä, mutta takavaloja tarvii käyttää vain olosuhteiden vaatiessa.
Mikä olisi tällainen auto missä saa eteen ajovalot päälle mutta takavalot ei syty mukana? En keksi ainuttakaan, enkä ole koskaan sellaisesta kuullutkaan.
Voi tietty olla että jossain todella vanhoissa sytytellään kaikki lamput erikseen eri kytkimistä mutta noin vaikka viimesen 50v aikana tehdyissä?
 
Mikä olisi tällainen auto missä saa eteen ajovalot päälle mutta takavalot ei syty mukana? En keksi ainuttakaan, enkä ole koskaan sellaisesta kuullutkaan.
Voi tietty olla että jossain todella vanhoissa sytytellään kaikki lamput erikseen eri kytkimistä mutta noin vaikka viimesen 50v aikana tehdyissä?
Jos jätetään museoautot(* pois, niin tulee mieleen tuontiauto. Markkinoilta joissa on ollut jotain omanlaisia valoisanajan valo sääntöjä, meillä oli meidän valo pakko, ja euroopassa ollut muitakin maita joissa jotain päivävalo pakkoja.

Mutta tuo "merkkivalo"
kuva_2025-05-09_170425426.png voinut puuttua ihan Suomen markkinoille suunnatuista autoistakin.

(*
En nyt tarkistanut, mutta tainnut meillä valopakko olla jo niin pitkään että vanhimmat jo museoauto ikäisiä. jos oikein mutuilen niin jo seitkytluvulla tuli käyttöpakkoa taajamien ulkopuolella, vuosisadan lopulla taajamissakin. En tiedä mutta silloin luulis jo koskeneen takavalojakin.
 
Mikä olisi tällainen auto missä saa eteen ajovalot päälle mutta takavalot ei syty mukana? En keksi ainuttakaan, enkä ole koskaan sellaisesta kuullutkaan.
Voi tietty olla että jossain todella vanhoissa sytytellään kaikki lamput erikseen eri kytkimistä mutta noin vaikka viimesen 50v aikana tehdyissä?
En tiedä löytyykö suomesta tällaisia, mutta olen vuokrannut Chevrolet Impalan jossa valot toimivat tälla tapaa valoisaan aikaan ja hämärän saapuessa takavalot syttyivät automaattisesti.
 
En tiedä löytyykö suomesta tällaisia, mutta olen vuokrannut Chevrolet Impalan jossa valot toimivat tälla tapaa valoisaan aikaan ja hämärän saapuessa takavalot syttyivät automaattisesti.
Siinä oli todennäköisesti päiväajovalot tai himmennetyt ajovalot.
 
Mahdollista, mutta näyttivät samanlaisilta päivällä ja pimeässä.
En tiedä missäpäin palloa, ja koska , jos jotain automaattista päivävaloa automatiikkaa niin auto ilmeisesti tältävuosituhannelta.

Alennettu jännite taitaa olla vieläkin jossain käytössä./sallittu päivällä.

Mutta tuossa keskustelussa se ydin juttu taisi olla se merkkivalo, eli oliko autossa sellainen ja jos oli ja paloi, niin paloko takana valot aina jos ko merkkivaloa palo.
 
Ei ollut minkäänlaista merkkivaloa mittaristossa.
Impala.jpeg
Koska selkeästi valoisalla ajaessa valot automaattiasennossa. Ei silloin mitään valoa pitäskään palaa koska ajovalot ei ollut päällä, edessä ehkä himmennetyt mutta takana ei mitään.
 
Koska selkeästi valoisalla ajaessa valot automaattiasennossa. Ei silloin mitään valoa pitäskään palaa koska ajovalot ei ollut päällä, edessä ehkä himmennetyt mutta takana ei mitään.
Yhden kuvan löysin jossa valot näkyvät. Valot olivat koko reissun automaattiasennossa. Muistan kun kävin hämärässä tarkastamassa, että takavalot olivat syttyneet.
Impala valot Suuri.jpeg
 
Ei saakeli onko Impalakin nykyään tuollainen häpäisy. Joku korean valmiste... Karmea laite.
Tuli oikein shokkireaktio. Jotenkin sen ysärin etuvetoimpalan vielä ymmärrän, mutta tuo kyllä on jo kansanmurhaa vastaava legendaarisen mallinimen raiskaus.
 
En tiiä ärsyttääkö muita, mutta minua ärsyttää tuo automatiikka myös siinä, että kun ajaa esimerkiksi tunneliin, niin kojetauluun syttyy valo indikoimaan siitä, että jotakin valoja on päällä. Olen tottunut siihen, että liikkeellä olevassa ajoneuvossa on valot päällä. Se on vuosikymmeniä ollut niin, ja toiminut hyvin. Nyt tuo ylimääräisen merkkivalon syttyminen vie huomion täysin tarpeettomasti muualle. Lisälaitteiden ja sensorien aiheuttamat diskot ei todellakaan auta ajokokemusta, saati turvallisuutta (ainakaan minun kohdallani).
 
Ei saakeli onko Impalakin nykyään tuollainen häpäisy. Joku korean valmiste... Karmea laite.
Tuli oikein shokkireaktio. Jotenkin sen ysärin etuvetoimpalan vielä ymmärrän, mutta tuo kyllä on jo kansanmurhaa vastaava legendaarisen mallinimen raiskaus.
On tuostakin jo hyvän aikaa, eli ei ihan nykyinen...
Hyvää tuossa oli se, että tilaa oli vähintääkin riittävästi vaikka suuremmallekin perheelle. Istumapaikkoja kuudelle ja konttiin mahtui neljä suurta matkalaukkua + pari lentolaukkua ja jonkin verran tilaa jäi vielä yli.
 
En tiiä ärsyttääkö muita, mutta minua ärsyttää tuo automatiikka myös siinä, että kun ajaa esimerkiksi tunneliin, niin kojetauluun syttyy valo indikoimaan siitä, että jotakin valoja on päällä. Olen tottunut siihen, että liikkeellä olevassa ajoneuvossa on valot päällä. Se on vuosikymmeniä ollut niin, ja toiminut hyvin. Nyt tuo ylimääräisen merkkivalon syttyminen vie huomion täysin tarpeettomasti muualle. Lisälaitteiden ja sensorien aiheuttamat diskot ei todellakaan auta ajokokemusta, saati turvallisuutta (ainakaan minun kohdallani).

Hehe, tämä valojuttu lähti siitä että joissain autoissa ei ole sitä merkkivaloa tai muuta mistä selviää että onko ne takavalot päällä. Sitten jossain autossa on ja se taasen ei ole hyvä...

No varmaan suunnitteliat yrittää parhaansa ja sitten ne menee ihan väärin päin ihmisille.
 
Kukaan ei kai ole väittänyt etteikö takavalot palasia jos autossa palaa tuo perinteinen ajovalojen merkkivalo
kuva_2025-05-05_125444297.png
Jos sitä ei ole tai se ei pala, niin ei tiedä palaako takavalot.
Jos kommentoit Toyota keskustela, noiden mainittujen mallien osalta, niin tarkemmin missä mallissa sellainen on.

Aiemmin on vihjailtu että merkkivalo on viiksessä, on sanottu yleisesti että Corolloissa mittaristossa on. Sen uskon että osassa on, sen tiedostan että osassa se ei silmille hypi, en voi todistaa ettei ole.
Sen tiedä että monessa on muutamaan kertaan postattu takavalojen merkkivalo, jonka osalta joku kertoi että jossain versiossa sekään ei palanut vaikka takavalot paloi.

Onhan tuo valmistaja valojen osalta tämän ketjun kuninkaita.
Auris TS hybridillä olen ajellut uudesta asti (2016).

Kuvassani powerin alla näkyy vihreä merkkivalo silloin kun takavalot palavat. Valoviiksessä ei tietenkään ole mitään merkkivaloa takavaloista, kun eihän sellainen näkyisi kenenkään näkökenttään.

Jos olen viiksestä valinnut seisontavalot, palavat takavalot ja edessä seisontavalot (ovat samat ledit kuin päiväajovalot). Mittaristossa palaa tuo kuvani vihreä merkkivalo.

Kun olen viiksestä valinnut AUTO, valoisalla ei pala takavalot, eikä mittaristossa ole vihreää valoa. Hämärällä rele naksahtaa ja vihreä valo syttyy. Silloin takavalot palavat (ja ajovalot syttyvät). Hämärätunnistimessa on viisiportainen herkkyyssäätö.

Jos olen viiksestä valinnut ajovalot päälle, palaa vihreä valo ja takavalotkin ovat päällä. Jos sammutan auton ja hyppään ulos, auto piippaa yhtäjaksoisesti ja mittaristossa lukee sammuta valot. Jos en sammuta valoja ja lukitsen auton, jäävät takavalot palamaan (vähintään viideksi minuutiksi). Ajovalot eivät jää päälle, vaan eteen jää parkkiledit.


En normaalisti koske valoviikseen lainkaan, vaan on aina AUTO-asennossa. Räpsyvät sitten parkkihalleissa, tunneleissa tai hämärän tullen automaattisesti päälle ja pois. Kaukovalot menevät automaattisesti päälle ja pois vastaantulijoiden ja katuvalaistuksen mukaan.

Jos sattuu samaan aikaan satamaan ja olemaan valoisaa, kierrän katsomatta viiksen tappiin asti ajovaloille. Vaikka sade sattuisi loppumaan ennen ajon loppumista, en muista kytkeä valoja pois. Perillä oven avatessa piippaa, jolloin kierrän viiksestä valot automaatille.

Jos sataa rankemmin, kierrän viikseä vilkaisten (ei ole helposti viiksen päässä vaan syvemmällä) takasumarin päälle. Sen muistan kytkeä ajaessakin tarpeen loppuessa pois, koska sen merkkivalon ilmeisesti huomaan paremmin.

Jos ei sada mitään, mutta tiellä on pöllyävää lunta, kierrän viikseä vilkaisten takasumarin päälle. Sen muistan kytkeä ajaessakin tarpeen loppuessa pois, koska sen merkkivalon ilmeisesti huomaan paremmin.


Karvalakki-Yariksesta (2017) puuttuu valojen AUTO. Siinä helposti unohtaa kääntää valot päälle hämärän hiipiessä. Valottomuuteen havahtuu vasta vähän pimeämmällä. En tykkää. Viime vuosituhannella oli selkeää kääntää aina valot päälle ja pois, mutta nykyään unohtuu, kun päivisin ajetaan ilman.


Auriksen automatiikka on huima parannus. Joku varmaan haluaisi ajaa päivälläkin takavalot päällä. Sellainen tyyli olisi vaivattomampaa, jos auto sammuttaisi valot itsestään ajon loputtua (nykyisellään sammuu vain ajovalot, mutta parkki- ja takaledit jäävät syömään virtaa vähintään viideksi minuutiksi, ehkä jopa akun tyhjäksi). Itse en kaipaa, koska ajaisin silti AUTO-tilassa.

Automaattitila paranisi aavistuksen, jos siinä hyödynnettäisiin autosta löytyvää sadetunnistinta. Pyyhkijöiden pyyhkiessä kytkettäisiin ajo- ja takavalot. Enemmän kuitenkin kaipaisin sumuvaloon automatiikkaa, koska sen kytkentä ei suju minulta nollat taulussa käden käänteessä viikseen vilkaisematta. Korkealla pyyhintaajuudella takasumuvalo saisi mennä päälle. Taakse pitäisi noiden lisäksi olla jotain kameraa, mikä tunnistaisi olemattomallakin sateella vesiurista nousevan vesisumun tai ilmavirran nostattaman lumipöllyn oman auton takana, ja kytkisi sumuvalon päälle.

IMG20250509201728.jpg
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
276 826
Viestejä
4 764 403
Jäsenet
77 540
Uusin jäsen
Eetu kumpuniemi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom