- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 5 159
Totesinkin jo että omasta mielestä paras toteutus on jenkkityylinen tikku. Ei tarvitse ollenkaan siirrellä käsiä ratin tuntumasta.Heti herätti tunteita.
Minusta tuo tikku on paras kohdalle osunut ratkaisu. Ajovaihteen, parkin ja peruutuksen välillä pystyy vaihtamaan yhdellä kädenliikkeellä täysin "näppituntumalta" ilman mitään keskittymisten tarvetta, ja vaihteenvalitsinkin löytyy alitajuisesti tarvitsematta kohdentaa katsetta minnekään sen löytämiseksi. Eihän automaatin kanssa vaihteenvalitsinta kovin paljoa tarvitsee käyttää, mutta esim. tiukkaan paikkaan parkkiin vekslatessa ja vastaavissa tilanteissa kyllä vain tarvitsee, jolloin vituttaisi etsiä jotain pikku nappuloita tai rukkanen kädessä haroa jotain pikku kiekkoa. Pyöritettävä versio kuten myös nappisysteemi on muutenkin vaikea toteuttaa niin että vaihteen valinta sujuisi "kuin ajatus". Käytännössä nuo nappi- ja kiekkoratkaisut ovat asioiden uudella tavalla tekemistä vain uutuuden vuoksi. Se kiekkokin vie saman verran tilaa kuin tikkumallinen vaihteenvalitsin, mutta on huonompi käyttää.
Tikkumallistakin on viime aikoina alettu huonontaa, tuloksena pikkuvipstaaki, jota pitää nylkyttää tarpeellinen määrä askelia eteen tai taaksepäin, esim. R -> D tarvitaan jo kaksi kädenliikettä.
Mutta nykyteknologia toki mahdollistaa tikun sijoittamisen monenlaisiin paikkoihin, esim. näin:
Ford Maverickissa on extratyperästi. Penkinlämmittimen nappi on penkin reunassa josta sitä ei nää ollenkaan ja hankala painaakin kun on oven ja penkin välissä. Ainoa merkkivalo sen päällä olemisesta on siinä napissa. Samassa autossa muuten on erillisellä avaimella avattava bensatankin korkki. Eli ei edes se sama avain kuin millä ovet aukeaa.Fordissa penkinlämmittimen säätörulla on piilotettu käsijarrun alle, ja sitä ei ajon aikana näe helposti kun myös vaihdekeppi sattuu tielle, onneksi siinä on pykälät niin voi laskea mihin sen kulloinkin haluaa, säätövaraa riittää 5 eri tehoasennon edestä...miksi.. Samaan koloon on piilotettu myös mukiteline Kuva