Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Väyläohjatuissa se tunnistus olisi helppo toteuttaa, mutta en tiedä onko millään automerkillä pyyhkimet CAN-väylässä.
Volkkarikonsernin autoissa on ainakin jo pian 20 vuotta ollut toteutus niin, että pyyhkijöiden moottorille menee vain käyttöjännite ja väylä. Tosin LIN-väylä, eikä CAN, mutta väylä kuitenkin.
 
Kaikissa halvimmissakin autoissa on nykyään nopea-hidas-tihku ja varmaan kaikissa voi myös säätää tihkun intervallia. Nykyisessä taas on asennot nopea joka ei ole kovin nopea
, hidas, joka ei ole kovin hidas, ja pois päältä. Lisäksi on olemassa automaatti joka ei reagoi kuin rankkasateeseen, siihen liittyy toki jonkinlainen säätö joka ei säädä mitään. Keskihintainen baijerilainen laatuauto kyseessä. Voi toki olla että tuo säädin ei toimi niinkuin uutena.
 
Volkkarikonsernin autoissa on ainakin jo pian 20 vuotta ollut toteutus niin, että pyyhkijöiden moottorille menee vain käyttöjännite ja väylä. Tosin LIN-väylä, eikä CAN, mutta väylä kuitenkin.
Varmaan LIN-väylässäkin ihan toteutettavissa kuormituksen mittaus ja/tai pyörimisen seuranta.

En tiedä voiko laskea suunnittelun kukkaseksi, mutta Suzukin ajonestoon ei avainta koodata ihan noin vain. Pitäisi varata merkkiliikkeessä tunti siihen, että harjoittelevat koodausta, koska eivät ole koskaan tehneet. Ostavat avaimet suoraan Suzukilta á 300 euroa. Ei tee mieli maksaa parin tonnin kippoon 300 euroa avaimesta.

Lukkojen avaus on kaksivaiheinen, eikä sitä saa pois. Ihan turha minun mielestä. Lukot on muutenkin niin heikot, että nopealla tuplapainalluksella kuuluu aikamoista rutinaa lukoista.
 
Missä autossa se pitää erikseen painaa napista? Hyundaissani automaattiasento on viiksessä "off" ja "tihkun" välissä, joten se pysyy päällä tai pois niinkuin haluan.

Omassa citikassa pitää kytkeä joka kerta. Viiksikytkestä alaspäin, palautuva kytkin. Samaan suuntaan on kertapyyhkäisy. Ylöspäiin on nopeuden mukaan säätyvä tihku ja siitä ylöspäin jatkuva ja nopeampi jatkuva. Mielestäni parempi ratkaisu kuin pysyvästi päällä oleva. Kun ei automatiikan kytkentä vaadi kuin sormenliikautuksen.

Edit. Paitsi tuo nopeuden mukaan säätyvä tihku on täyttä idiotismia, jos sitä siis haluaa käyttää automaatin sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni parempi ratkaisu kuin pysyvästi päällä oleva. Kun ei automatiikan kytkentä vaadi kuin sormenliikautuksen.
Oli se nyt sitten kuinka helppo tahansa laittaa päälle, niin kun siitä automatiikasta on maksettu, niin saisihan se myös olla automaattinen. Menee vähän niinkuin koko idea hukkaan tuollaisessa.
 
Oli se nyt sitten kuinka helppo tahansa laittaa päälle, niin kun siitä automatiikasta on maksettu, niin saisihan se myös olla automaattinen. Menee vähän niinkuin koko idea hukkaan tuollaisessa.
Ei vaan nimenomaan se automatiikka pitää mielestäni olla oletuksena pois päältä autoa käynnistäessä.
Siitä on maksettu, että sen automatiikan saa päälle yhtä helposti, kuin suuntamerkin.

Mieti skenaario, kun tuulilasin alareuna jäässä, yläreunassa sulaa vesitihkua.(tai missä lie se anturi on, yleensä ilmeisesti taustapeilin kohdalla)
Tosi mies kun ei skrapaa, niin ei pyyhkimet turhaan hinkuta sitä jäätä heti auton virtojen päälle laiton jälkeen.

Edit: Ja turha verrata esim. vaihteenvaihdon automatiikkaan tms.
 
Viimeksi muokattu:
Ei vaan nimenomaan se automatiikka pitää mielestäni olla oletuksena pois päältä autoa käynnistäessä.
Siitä on maksettu, että sen automatiikan saa päälle yhtä helposti, kuin suuntamerkin.

Mieti skenaario, kun tuulilasin alareuna jäässä, yläreunassa sulaa vesitihkua.(tai missä lie se anturi on, yleensä ilmeisesti taustapeilin kohdalla)
Tosi mies kun ei skrapaa, niin ei pyyhkimet turhaan hinkuta sitä jäätä heti auton virtojen päälle laiton jälkeen.

Edit: Ja turha verrata esim. vaihteenvaihdon automatiikkaan tms.
Pointti oli koko ajan että siihen pitäisi voida itse vaikuttaa (ja monissa voikin). Ei kai sitä automatiikkaa nyt pakkaskeleillä päällä kukaan pitäisi.

Keväällä päälle ja syksyllä pois päältä. Nyt sen sijaan pitää nylkyttää sitä päälle joka kerta kun auton käynnistää, jos haluaa että se toimii automaattisesti.
 
Ja toiminta sen mukaista. Yhtä kusista paskaa pyyhkijöiden suhteen ei ollut kuin edesmenneessä M3:ssa. Lienee joku lisenssihomma tuokin, mutta toki ominaisuudet jne.
Juu hyvin vaihtelevaa on toiminta. Jos tulee vesisadetta toiminta on ihan jees, jos taas lentävää kuraa niin on aika herkässä lyödä manuaalisesti päälle tai kertapyyhkäisy. Plus kustu tuo mahtava ominaisuus eli pesuneste pyyhkijästä. Omassa jättää kuskin puolen alanurkan liian kuivaksi ja kuraa ei saa tuosta pois. Ei nyt maailmanloppu mutta 60ke auto prkl.
 
Plus kustu tuo mahtava ominaisuus eli pesuneste pyyhkijästä. Omassa jättää kuskin puolen alanurkan liian kuivaksi ja kuraa ei saa tuosta pois. Ei nyt maailmanloppu mutta 60ke auto prkl.

Tuosta annoin palautetta aikoinaan, mutta kuulemma working as intended. Kuskin nurkka oli aina sellainen täynnä viiruja ym ellei käynyt pyyhkäisemässä laturilla. Koitin itse vähän herkistellä tuota muttei siitä apuja ollut.
 
Tuosta annoin palautetta aikoinaan, mutta kuulemma working as intended. Kuskin nurkka oli aina sellainen täynnä viiruja ym ellei käynyt pyyhkäisemässä laturilla. Koitin itse vähän herkistellä tuota muttei siitä apuja ollut.
No siis vaikka voisi heti huudella itseä Elon fanboyksi tms paskaa. Suhteessa pieniä vikoja onneksi. Noita typeriä pieniä juttuja on ollut tähän mennessä jokaisessa kipossa mitä olen omistanut. Sääli tuon suhteen vain se että on tajuttu kuten parilla muulla merkillä että miksi suihkuttaa lasille suuttimista kun pyyhkijöiltä suoraan lasille suihkuttamalla saa parempaa jälkeä pienemmällä nestekulutuksella. Olen about 6kk omistamisen aikana täyttänyt säiliön kerran vai kahdesti... Mutta sitä ei voi tuosta Teslasta sanoa että pyyhkijöiden automatiikka olisi se fiksuin tosiaan. Aiemmat Fordit, VAG autot yms ovat olleet tuossa paljon fiksumpia. Joku kippo liian herkkä, joku liian arka pyyhkimään mutta M3:ssa saa lasin niin täyteen kuraa ettei läpi näe ja pyyhkijät eivät tee mitään kuin juuuuri ennen kun toteat että nyt riittää, pakko nähdä jotain. Huomaa hyvin että puuttuu dataa mitä isommilla valmistajilla on pohjoisen suola/kurakeleistä. Oletetaan että neste tulee taivaalta eikä edellä/sivulla ajavan renkaista.
 
Omassa citikassa pitää kytkeä joka kerta. Viiksikytkestä alaspäin, palautuva kytkin. Samaan suuntaan on kertapyyhkäisy. Ylöspäiin on nopeuden mukaan säätyvä tihku ja siitä ylöspäin jatkuva ja nopeampi jatkuva. Mielestäni parempi ratkaisu kuin pysyvästi päällä oleva. Kun ei automatiikan kytkentä vaadi kuin sormenliikautuksen.

Pösö 2008 oli sijaisautona, niin siinähän jos kertapyyhkäisyn halusi tehdä niin se automaattikin meni päälle. Sitten jos ei halunnut sen olevan päällä niin toinen pyyhkäisy että offilla taas. Nerokasta, kuten Shitroenin ja Plösön vakionopeudensäädinviiksinuppi ratin takana piilossa.
 
Pösö 2008 oli sijaisautona, niin siinähän jos kertapyyhkäisyn halusi tehdä niin se automaattikin meni päälle. Sitten jos ei halunnut sen olevan päällä niin toinen pyyhkäisy että offilla taas. Nerokasta, kuten Shitroenin ja Plösön vakionopeudensäädinviiksinuppi ratin takana piilossa.

Siinä oli tehty eri tavalla (huonommin). Omassa ylöspäin pyyhkäisy kytkee sen pois, kuten myös oli vanhemmassa 607:ssa. Aiemmin webastojen/eberien ajastuksista valitettiin. Volkkareissa, ainakin yhdessä vaiheessa piti joka päivä ajastaa uudestaan webasto lähtemään aamulla. Samanikäisissä fordeissa oli jo viikkoajastus joka toimi ja siinä fiksusti laitettiin lähtöaika, koska auton piti olla lämmin. Niitä caddyja ja ransporttereita laitettiin kylmiltään käyntiin kun ei sitä valikkohelvettiä jaksa joka työpäivän jälkeen uudelleen. Ellei töihin tullessa käynyt napsauttamassa päälle. Fordissa kukkanen oli minusta se, että eber lähti käyntiin kun auton käynnisti ja sammui kun auton sammutti.
 
Ja toiminta sen mukaista. Yhtä kusista paskaa pyyhkijöiden suhteen ei ollut kuin edesmenneessä M3:ssa. Lienee joku lisenssihomma tuokin, mutta toki ominaisuudet jne.
Jep, kuuluu sarjaan "autotekniikan suunnittelun kukkaset". Monta syytä miksi nuo ovat huonot. Ensinnäkin Teslan tarve käyttää kameroita sateentunnistukseen on jo valmiiksi huono lähtökohta. Sen lisäksi Model 3:n tuulilasin loiva kulma aiheuttaa sen, että varsinkin märällä muttei sateisella säällä ajaessa tuulilasi voi olla puoliväliin asti märkä, mutta yläreunan kamerat ovat kuivat. Ja kolmanneksi tuo herkkyydensäädön puute, jolloin omistaja ei voi mitenkään mukauttaa käyttöä omia mielitekojaan vastaavaksi.
 
Pointti oli koko ajan että siihen pitäisi voida itse vaikuttaa (ja monissa voikin). Ei kai sitä automatiikkaa nyt pakkaskeleillä päällä kukaan pitäisi.

Keväällä päälle ja syksyllä pois päältä. Nyt sen sijaan pitää nylkyttää sitä päälle joka kerta kun auton käynnistää, jos haluaa että se toimii automaattisesti.
Joka viikko (talvella) kiroan sitä idioottia joka keksi että pyyhinten automatiikka ei kytkeydy pois auton sammuttamisella. Itsellä kun ei ole kaikille autoille tallipaikkaa niin ensin auto käyntiin ja sitten raaputtamaan ikkunoita. Jos tuossa ei näe ongelmaa että automaatti yrittää joka kerta rikkoa pyyhkimet niin on kyllä mielenkiintoinen ajatuksenjuoksu.

Ja kyllä, haluan käyttää automatiikkaa myös marraskuu-maaliskuu ajanjaksollakin ajaessa.
 
En tiedä ihan uudemmista malleista mutta renault trafic ei edes löydy kertapyhkäisy ominaisuutta eli saa hinkata viiksiä edestakaisin jos haluaa kertapyyhkäisun sama varman koskee opel ja nissan pakut kun ovat identtiset.
 
En tiedä ihan uudemmista malleista mutta renault trafic ei edes löydy kertapyhkäisy ominaisuutta eli saa hinkata viiksiä edestakaisin jos haluaa kertapyyhkäisun sama varman koskee opel ja nissan pakut kun ovat identtiset.
Myös automaatti tihku pitää ola sellainen kun auton sammuttaa pitää käynnistää se uudellen eikä jäädä päälle kun muuten voi joutua korjauttamaan pyyhkijät kun jääpalat valuvat katosta alas käynnistäessä.
 
En tiedä ihan uudemmista malleista mutta renault trafic ei edes löydy kertapyhkäisy ominaisuutta eli saa hinkata viiksiä edestakaisin jos haluaa kertapyyhkäisun sama varman koskee opel ja nissan pakut kun ovat identtiset.
Ainakin uudessa näyttäis olevan käyttöohjeen mukaan. Vetää vaan viikseä itseään päin.
Milläs siihen sitten pesuvettä suihkit?
 
Joka viikko (talvella) kiroan sitä idioottia joka keksi että pyyhinten automatiikka ei kytkeydy pois auton sammuttamisella. Itsellä kun ei ole kaikille autoille tallipaikkaa niin ensin auto käyntiin ja sitten raaputtamaan ikkunoita. Jos tuossa ei näe ongelmaa että automaatti yrittää joka kerta rikkoa pyyhkimet niin on kyllä mielenkiintoinen ajatuksenjuoksu.

Ja kyllä, haluan käyttää automatiikkaa myös marraskuu-maaliskuu ajanjaksollakin ajaessa.
Tässä on hyvä esimerkki siitä logiikasta, jonka vuoksi noita holhousominaisuuksia on autoissa. Jos käyttäjälle annetaan mahdollisuus valita, niin jollekin se on aina ongelma.
 
Joka viikko (talvella) kiroan sitä idioottia joka keksi että pyyhinten automatiikka ei kytkeydy pois auton sammuttamisella. Itsellä kun ei ole kaikille autoille tallipaikkaa niin ensin auto käyntiin ja sitten raaputtamaan ikkunoita. Jos tuossa ei näe ongelmaa että automaatti yrittää joka kerta rikkoa pyyhkimet niin on kyllä mielenkiintoinen ajatuksenjuoksu.

Ja kyllä, haluan käyttää automatiikkaa myös marraskuu-maaliskuu ajanjaksollakin ajaessa.
Samaa mieltä, josta tuli toinen.
Tänäpäivänä lasinpyyhkijät joissa ei ole kykyä selviytyä jäätyneistä sulista ilman kertomaasi ongelmaa.

Jos lasi on jäässä, auto parkissa, pyyhkijät päällä edellisestä kerrasta, jollain todennäköisyydellä saattaisi olla tilanne että vettä, jäätä, pyyhkijät jäässä.

Jos kuitenkin jollain lokiikalla voisi olla ideaa pyyhkiä, niin käyttäisi edes senverran pientä voimaa kokeeksi ettei reivi paikkoja hajalle, ja vaikka sillä repsikanpuolella aloittaa, jos ei liiku, niin odottaa kuskin pyyntöä. Eikä pyydettäessäkään tarvi moottori yrittää polttaa.
 
Samaa mieltä, josta tuli toinen.
Tänäpäivänä lasinpyyhkijät joissa ei ole kykyä selviytyä jäätyneistä sulista ilman kertomaasi ongelmaa.

Jos lasi on jäässä, auto parkissa, pyyhkijät päällä edellisestä kerrasta, jollain todennäköisyydellä saattaisi olla tilanne että vettä, jäätä, pyyhkijät jäässä.

Jos kuitenkin jollain lokiikalla voisi olla ideaa pyyhkiä, niin käyttäisi edes senverran pientä voimaa kokeeksi ettei reivi paikkoja hajalle, ja vaikka sillä repsikanpuolella aloittaa, jos ei liiku, niin odottaa kuskin pyyntöä. Eikä pyydettäessäkään tarvi moottori yrittää polttaa.
Pyyhkijän moottoreissa on nykyään kyllä vastus mitä pysäyttää moottorin liiaallisen kovasta voimasta mutta se ei auta jos katto tyhjenee lumesta ja nykyään tuo pyyhkijän mekanismi on monessa autossa todella heikot että joutuu ostamaan koko mekanismi että saa korjattu.
Niiden kestävyys omien kokemusten perusteella ovat noin 150-250tkm riippuen hieman automerkistä ja malleista.
Myös monessa autossa on ongelma saada pyyhkijät irti lasista kun ovat jäätyneet kun ovat piiloteltu kolariturvallisuuden takia konepellin alle ja nostamalla varsia kolhaisee värit pois konepellin reunasta.
Osa malleista löytyy huoltotoiminto pyyhkijöiden kanssa usen kääntää virtavanin edestakaisin päälle ja vetää pyhkijän vivuista kerran niin nousetat ylöspäin mutta se ei auta talviaikana ellei ole sitä valmiiksi tehnyt edeltävänä ajokerralla.
 
Tässä on hyvä esimerkki siitä logiikasta, jonka vuoksi noita holhousominaisuuksia on autoissa. Jos käyttäjälle annetaan mahdollisuus valita, niin jollekin se on aina ongelma.
No kerroppa kuinka "valitsen" siten että käytän ajossa automatiikkaa, ilman että automatiikka repii niitä pyyhkijöitä seuraavana aamuna? Vai olisiko tuo nyt kuitenkin vain huonoa suunnittelua?
 
Ainakin uudessa näyttäis olevan käyttöohjeen mukaan. Vetää vaan viikseä itseään päin.
Milläs siihen sitten pesuvettä suihkit?

Kun käyttää itseään päin lyhyesti, kertapyyhintä. Kun pitää itseään päin pidempään niin pissapojasta nestettä ja pyyhkii useammin. Näin toimii myös uudemmissa Pösöissä.
 
No kerroppa kuinka "valitsen" siten että käytän ajossa automatiikkaa, ilman että automatiikka repii niitä pyyhkijöitä seuraavana aamuna? Vai olisiko tuo nyt kuitenkin vain huonoa suunnittelua?
Et mitenkään. Ei ole kertakaikkiaan mahdollista, että olisi optio valita milloin automatiikka on päällä ja milloin ei.

Nyt oikeasti, vähän ajatusta mukaan ja lukekaa aiemmat keskustelut.
 
Et mitenkään. Ei ole kertakaikkiaan mahdollista, että olisi optio valita milloin automatiikka on päällä ja milloin ei.

Nyt oikeasti, vähän ajatusta mukaan ja lukekaa aiemmat keskustelut.
Entä jos pyyhinautomatiikka menisi pois päältä, jos käynnistäessä on pakkasta? Vai löytyisikö tästäkin joku ongelmatilanne? Toimiihan ilmastointikin joissain autoissa niin, että manuaaliasetuksilta palataan "auto"-asentoon, mikäli ulkoiset parametrit on edellisen sammutuksen jälkeen muuttuneet riittävästi.
 
Et mitenkään. Ei ole kertakaikkiaan mahdollista, että olisi optio valita milloin automatiikka on päällä ja milloin ei.

Nyt oikeasti, vähän ajatusta mukaan ja lukekaa aiemmat keskustelut.

Itseasiassa keksin montakin tapaa miten tuon pystyisi nykyautossa toteuttamaan. Esim. automatiikka toimii vain kun turvavyö kiinni, automatiikka toimii vain kun vaihde D:llä ymymym.
 
Mulla on ollut noin 50 autoa (ja tähän sitten vielä lisäksi ne mitä työn puolesta on tullut ajeltua), aina olen surutta talvella runtannut pyyhkijät väkisin pyyhkimään pakkasillakin enkä ole saanut pyyhkimiä koskaan jojoon. Kuinka yleistä tuo lopulta on? Kuvittelisin että valmistajat ovat kyllä melko tarkkaan senkin miettineet ettei niitä vahingoss saa hajalle.

Vähän samalla logiikalla et automaattivaihteista autoakaan saa hajotettua niin että yrittäisit manuaalipuolelta laittaa liian ison tai pienen vaihteen, tai pakin päälle.
 
Mulla on ollut noin 50 autoa (ja tähän sitten vielä lisäksi ne mitä työn puolesta on tullut ajeltua), aina olen surutta talvella runtannut pyyhkijät väkisin pyyhkimään pakkasillakin enkä ole saanut pyyhkimiä koskaan jojoon. Kuinka yleistä tuo lopulta on? Kuvittelisin että valmistajat ovat kyllä melko tarkkaan senkin miettineet ettei niitä vahingoss saa hajalle.
Riippuu varmaan pyyhkimistä (sulista), eli kuinka nopeasti jälki huononee. Osa runnoo ne ihan käsivoimin, tai harjaa, kraappaa apunäkäyttäen. Osa sulattelee hellästi. Tiedä sitten kumpi loppujen lopuksi useammin vaihtelee. Menee ne lämpössä parkeevallakkin.

Sitä en tiedä kuinka usein edestä vivut ja moottori, mekaniikka hajoaa, liikenteessä näkee hajonneita takapyyhkimiä, siinä sitten tiedä kuinka moni jäässä päälle pistettyjä (osassa automatiikka pyyhkii peruuttaessa), vai ihan käytön ja huollon puutetta.
 
Sanotaan näin, että kaikissa omissa 2000-luvun autoissa on ollut pyyhkijöille jollain tapaa toteutettu suojaus, siis joku muukin kuin sulakesuoja. Eli jos ja kun ne on syystä tai toisesta jumissa, niin ei kyllä väkisin ole vääntänyt. Ja tämä suojaus on ollut sekä edessä, että takana ja myös kaikissa sähkölaseissa. Ainoastaan sähkölaseista on tullut erillinen ilmoitus, että jumissa ja pyyhkijät käytännössä alkaneet toimimaan heti, kun olen putsannut lumet/irroittanut jäästä.
 
Itseasiassa keksin montakin tapaa miten tuon pystyisi nykyautossa toteuttamaan. Esim. automatiikka toimii vain kun turvavyö kiinni, automatiikka toimii vain kun vaihde D:llä ymymym.
VAG on minusta ratkaissut tuon ihan siedettävästi. Jos pyyhkijät on jättänyt automaattiasentoon, niin ne eivät seuraavalla käynnistyksellä tee mitään ennenkuin auton nopeus kasvaa yli 15km/h.

Voihan ne silti olla jäässä, mutta ei siinä lasilla ainakaan paksua lumikerrosta tai muuta sellaista pitäisi olla.
 
Pösö 2008 oli sijaisautona, niin siinähän jos kertapyyhkäisyn halusi tehdä niin se automaattikin meni päälle. Sitten jos ei halunnut sen olevan päällä niin toinen pyyhkäisy että offilla taas. Nerokasta, kuten Shitroenin ja Plösön vakionopeudensäädinviiksinuppi ratin takana piilossa.

Suunnittelun kukkanen taitaa olla, se että eri valmistajilla pyyhkijän viikset eivät toimi läheskään samalla logiikalla (Hirveimpinä esimerkkeinä mm. Ford). Uudemissa PSAlaisissa kun kertapyyhkäisytoiminto löytyy lyhyellä nykäisyllä itseensä päin.
 
Entä jos pyyhinautomatiikka menisi pois päältä, jos käynnistäessä on pakkasta? Vai löytyisikö tästäkin joku ongelmatilanne?
Ainakin sellainen siitä löytyisi, että pakkasellakin voi olla tarvetta käyttää sadetunnistinta. Mutta olisihan tuo edes jotain.

Minulle riittäisi jos olisi yksinkertaisesti painike, joka voi olla päällä tai pois ja jonka asetus kestää myös auton sammutuksen. Ja bonuksena voisi olla mahdollisuus valita, että haluaako asetuksen pysyvän muistissa vai ei.
 
Mulla on ollut noin 50 autoa (ja tähän sitten vielä lisäksi ne mitä työn puolesta on tullut ajeltua), aina olen surutta talvella runtannut pyyhkijät väkisin pyyhkimään pakkasillakin enkä ole saanut pyyhkimiä koskaan jojoon. Kuinka yleistä tuo lopulta on? Kuvittelisin että valmistajat ovat kyllä melko tarkkaan senkin miettineet ettei niitä vahingoss saa hajalle.

Vähän samalla logiikalla et automaattivaihteista autoakaan saa hajotettua niin että yrittäisit manuaalipuolelta laittaa liian ison tai pienen vaihteen, tai pakin päälle.
-09 Roomsterissa porsi boorit pyyhkijästä.
 
Suunnittelun kukkanen taitaa olla, se että eri valmistajilla pyyhkijän viikset eivät toimi läheskään samalla logiikalla (Hirveimpinä esimerkkeinä mm. Ford). Uudemissa PSAlaisissa kun kertapyyhkäisytoiminto löytyy lyhyellä nykäisyllä itseensä päin.

2021 mallia oli toi Pösö 2008. Totta turiset, että jos tarpeeksi vähän "pesee" ettei kerkii tulla pesunestettä suuttimista niin pyyhkäsee kai tuo, mutta useamman kerran eikä vaan yhden?
 
2021 mallia oli toi Pösö 2008. Totta turiset, että jos tarpeeksi vähän "pesee" ettei kerkii tulla pesunestettä suuttimista niin pyyhkäsee kai tuo, mutta useamman kerran eikä vaan yhden?

Se on kylläkin toteutettu niin, että se kertapyyhkäisy aktivoituu kun sitä vetäisee itseään päin. Pesu aktivoituu kun viikseä jää pitämään siksi aikaa mitä nyt pesua tarvitsee. T:Ohjekirja
 
Se on kylläkin toteutettu niin, että se kertapyyhkäisy aktivoituu kun sitä vetäisee itseään päin. Pesu aktivoituu kun viikseä jää pitämään siksi aikaa mitä nyt pesua tarvitsee. T:Ohjekirja
Eli juuri väärin päin, ei sinänsä yllättävää tuon valmistajan autoissa.
Nesteen pitäisi tulla heti ja pyyhkimet vasta sen jälkeen, kuivan lasin hankaamisessa ei ole mitään järkeä.
Kertapyyhkäisylle pitää olla oma valinta jonka ei pitäisi liittyä lasin pesun tarpeeseen.
 
Se on kylläkin toteutettu niin, että se kertapyyhkäisy aktivoituu kun sitä vetäisee itseään päin. Pesu aktivoituu kun viikseä jää pitämään siksi aikaa mitä nyt pesua tarvitsee. T:Ohjekirja
En nyt tunne (muista, osaa, tiedä) miten toimii, mutta jos ollaan otsikossa niin syntyykö tuosta se ongelma.

Jos ilman ohjekirjaa tai sattumaa ei tiedä miten toimii, niin vetäessä itseen päin ei tapahdu mitään, hetken päästä suihkitaan vettä, sitten pyyhkäistään muutaman kerran, tämä jää käyttäjän tietoisuuteen. -> surkea toteutus mielipide.

Tilanne vahvistaa se että on aika tyypillinen toimintatapa.

Jos käyttäjä nopeasti nyppäsee, niin sitten tekee sen kerta pyyhkäisyn, -> hyvä mielipide.

Tosin eikö tuokin ole aika tyypillinen toimintatapa.

Eli jos eri autoilla söhlää, eikä ennen ajoon lähtö sitä ohjetta selaa kannesta kanteen, niin voisi osalla olla ihan ns kokeilu listalla.
Vai onko tässä ongelma se ajoitus, vaadittava liian pitkä nyppäys ?
 
Eli juuri väärin päin, ei sinänsä yllättävää tuon valmistajan autoissa.
Nesteen pitäisi tulla heti ja pyyhkimet vasta sen jälkeen, kuivan lasin hankaamisessa ei ole mitään järkeä.
Kertapyyhkäisylle pitää olla oma valinta jonka ei pitäisi liittyä lasin pesun tarpeeseen.

No tässä on nyt kyse kahdesta eri toiminnosta. Kertapyyhkäisy...pyyhkäisee. Pesu heittää kyllä ensin nesteet lasille ja alkaa sen jälkeen pyyhkimään.
 
No tässä on nyt kyse kahdesta eri toiminnosta. Kertapyyhkäisy...pyyhkäisee. Pesu heittää kyllä ensin nesteet lasille ja alkaa sen jälkeen pyyhkimään.
Jos kertapyyhkäisy aktivoituu vivusta vetämällä ja pesu toimii samaa vipua pidempään vetämällä, niin kuinka peset lasia ilman että pyyhkimet hankaavat kuivaa pintaa?
 
Jos kertapyyhkäisy aktivoituu vivusta vetämällä ja pesu toimii samaa vipua pidempään vetämällä, niin kuinka peset lasia ilman että pyyhkimet hankaavat kuivaa pintaa?
Nopea veto -> pyyhkäisy.
Pitkäveto ->ensin kastelu, perään tarvittavat pyyhkäisyt (kastelu jatkuu kunnes vapautus). (tämä takaraivo mutulla)

Eli pyyhkäisy viivytetään siihen asti kun arvioitu että tarpeeksi märkää, yleensä siis ihan aika viive. en varma onko jossain käytetty hyväksi tunnistimia.
 
Jos kertapyyhkäisy aktivoituu vivusta vetämällä ja pesu toimii samaa vipua pidempään vetämällä, niin kuinka peset lasia ilman että pyyhkimet hankaavat kuivaa pintaa?
Ripeä veto itseään kohdin niin pyyhkäisee kerran. Pidät vähän kauemmin vipua vedettynä, niin alkaa ruikkimaan pesunestettä ja sen jälkeen pyyhkii.
 
Nopea veto -> pyyhkäisy.
Pitkäveto ->ensin kastelu, perään tarvittavat pyyhkäisyt (kastelu jatkuu kunnes vapautus). (tämä takaraivo mutulla)

Eli pyyhkäisy viivytetään siihen asti kun arvioitu että tarpeeksi märkää, yleensä siis ihan aika viive. en varma onko jossain käytetty hyväksi tunnistimia.
Ok, tuo onkin ihan toimiva systeemi.
Silti pitäisin kertapyyhkäisyn ja pesun paremmin erillään. Tuossa tulee myös turhaa viivettä jos/kun haluaa pestä äkillisesti likaantuneen lasin.
 
Ok, tuo onkin ihan toimiva systeemi.
Silti pitäisin kertapyyhkäisyn ja pesun paremmin erillään. Tuossa tulee myös turhaa viivettä jos/kun haluaa pestä äkillisesti likaantuneen lasin.
Sori, nyt lähti vähän laukalle, jos se käyttöliittymän aiheuttama viive kohdilleen laitettu. (toki esim 100ms on viive), niin merkittävä tehostaminen on siellä pesun puolella, sen nopeudessa. Olisko siihen viikseen sitten yksi "voima" porras lisää. jonka jälkeen keskustelua, pitäskö aloittaa samoin tein pyyhkiminen (ei kastelu odottelua). Josta seuraa se että osa ronskeista päivittelee kasteluviivee puuttumista, kun taasen toisella on.


Viiksen vetämisen pitäisi aloittaa lasin kastelu heti ja pyyhkimet tulevat mukaan pienellä viiveellä, ei sen tarvitse olla tuon monimutkaisempaa?
Kertapyyhkäisylle sitten se oma erillinen valinta, esim. ylös/alas liikkeellä.
Näin homma toimii ainakin vag konsernin autoissa, muissa sitten jollain erilaisella systeemillä joka on yleensä aina huonompi.
Käytettävuus juttuja, helpompi vetästä.
Jos kritiikkisi koskee sitä ettei pidä tuosta, niin ok.
Jos kritiikki koskee sitä että tarvitaan nopea pesu, niin yksi porras lisää.
Saa sitä kertapyyhki viikseä ylös alas heilutellen, jos asennot alas, niin ylös palautteinen on myös ihan tyypillinen.

Jotkut vetelee historia muistulli rattiin päin, lyhyt liike toiminnalla saatu se toiminnallisuus säilyyn. myös kasteluviiveen tullessa.
 
Viimeksi muokattu:
Sori, nyt lähti vähän laukalle, jos se käyttöliittymän aiheuttama viive kohdilleen laitettu. (toki esim 100ms on viive), niin merkittävä tehostaminen on siellä pesun puolella, sen nopeudessa. Olisko siihen viikseen sitten yksi "voima" porras lisää. jonka jälkeen keskustelua, pitäskö aloittaa samoin tein pyyhkiminen (ei kastelu odottelua). Josta seuraa se että osa ronskeista päivittelee kasteluviivee puuttumista, kun taasen toisella on.
Viiksen vetämisen pitäisi aloittaa lasin kastelu heti ja pyyhkimet tulevat mukaan pienellä viiveellä, ei sen tarvitse olla tuon monimutkaisempaa?
Kertapyyhkäisylle sitten se oma erillinen valinta, esim. ylös/alas liikkeellä.
Näin homma toimii ainakin vag konsernin autoissa, muissa sitten jollain erilaisella systeemillä joka on yleensä aina huonompi.
 
Tehkää erikseen se mikä vituttaa pyyhkijöissä ketju. Ihme kermaperseilyä, itsellä on vain yksi nopeus pyyhkijöissä.
 
Pitääkö silti itkeä joka vesipisarasta erikseen monta sivua?
Luitko ketjun aiheen?
Pari viestiä samaan aiheeseen liittyen ei liene itkemistä, en myöskään tiedä miten luet foorumia jos nuo vievät monta sivua?
Aiheeseen liittyen, joissain autoissa turvavyön käytöstä muistuttava äänimerkki on toteutettu erikoisesti.
Jos siirrät autoa lyhyen matkan niin summeri jää huutamaan vaikka pysäytät auton ja avaat oven? Itsellä tulee usein tämä tilanne jos vien roskia kotoa lähtiessä parkkipaikan toiseen päähän. Vähemmän yllättäen omistamissani saksalaisissa autoissa summeri on toiminut järkevästi ja lakkaa huutamasta jos auto pysähtyy.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 753
Viestejä
4 556 609
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom