Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Joo, yleensä ainakin oman kokemusmutuni mukaan (tyypillisessä viisivaihteisessa manuaalissa, etenkin eurooppalaisen kokoisella perinteisellä bensakoneella, redline 6000-6500) ykkösen ja pakin maksimi on välillä 40-50 tai poikkeaa siitä vain vähän.

Toki hyvin erilaisiakin välityksiä on. Esimerkiksi ykkösellä ja pakilla noin 70 km/h @ 5000 1/min. Jeepissä tämä toimii oikein hyvin, kun vääntävä ja hitausmomentiltaan raskas kone jaksaa lähteä ja tarvittaessa on käytettävissä alennusvaihteisto. Toki hieman ikävää sekin, jos alennusvaihteen saa päälle vain keskilukollisella nelivedolla, mutta elämä on. Kyllä sitä yleensä kehtaa tarpeellisen määrän käyttää kun tietää, että touhussa voimansiirto on helposti kovilla.

Monisanainen jankutukseni on tarkoitettu johtamaan vain siihen, että minusta "pitkä pakki" luokassa 40-50 km/h ei ole mitään huonoa suunnittelua. Tavallinen vaikkapa Passatin saati Golfin kokoinen henkilöauto ei ole mikään raskas vetoauto, vaikka sattuisi olemaan vanhassa tai nelivetoisessa pelissä vetomassat kunnossa. Perusautolla on kätevä viedä pikku Majavalla puutarhajätettä, mutta ei se ole tarkoitettu mihinkään hevoskuljetuksiin, veneen viemiseen tai autotrailerikäyttöön. Vetoautoksi on olemassa vetoautoja. Olisi siis hyvin raaka marginaaliryhmän ehdoilla tehty kompromissi tehdä oikein hidas pakki vetoautokäyttöä varten. Ihmisillä on yleinen tottumus siihen, että ykkösen ja pakin välitys ja täten auton lähtö ja kytkintuntuma on samankaltainen. Hidas pakki aiheuttaisi tottumattomien kuljettajien käsissä hirveää vahinkorevittämistä.

Jos jonkun mielestä peruutusnopeutta pitää rajoittaa muka turvallisuussyistä alle ykkösenkin nopeuden, niin sehän on helppo toteuttaa ohjelmallisesti. Minusta tosin on ihan kiva, että auto tarvittaessa kulkee taaksepäin edes sen 40 km/h. Tällaiseen tietysti usein vastataan, ettei missään koskaan tapahdu mitään ja kaikki poikkeustapaukset ovat "tuuheita skenaarioita". Tien päällä kuitenkin on tilanteita, kun käy muuallakin kuin lähikaupassa tai toimiston auratulla parkkipaikalla. Olen mm. kerran peruuttanut julkisella valtion tiellä hyökkäävää sonnia pakoon rajoittimella. Jos olisi oikein ruotsalais-kalifornialaisella turvallisuusajattelulla pakin nopeus puolitettu, olisin jäänyt alle ja katkeroitunut nykyistä pahemmin loppuiäksi - joka olisi saatettu oikein huonolla tuurilla laskea sekunneissa. :smoke:

Ja joo, sehän on ihan perusteltua että esimerkiksi sähköauto tai suunnanvaihtajapakillinen automaatti ei kulje taaksepäin ihan rajattomasti, riemuidioottien varalta. Kuuluu sen silti kulkea enemmän kuin jonkun demarin määrittämä turvallinen peruutusnopeus Prisman parkkipaikalla.


Parhaimmillaan varustelutasosta riippuen joko ei ole lainkaan pesunesteen ilmaisinta tai sitten on, sellainen joka antaa äänimerkin aina kun neste loiskuu yli ja alle varoitustason.

Kaikkein mahtavinta on, jos tehdään tavaratilaan(jopa laajennettuun tavaratilaan) kuormansidontapisteet, jotka eivät kestä edes sitoa kuormaa. Usein näyttävät vähän siltä, että ne on suunniteltu vain kuormaverkolle, joka näppärästi estää tavaroita kolisemasta mutkissa. Kun sellaisiin erehtyy sitomaan pesukoneen luullen kuormaa edes jotenkin kiinnitetyksi, on vaaratilanne valmis.
Lyhyempi pakki olisi hyödyllinen ilman vetohommiakin, yritäppä peruuttaa talvella ylämäkeen hankalassa paikassa. Homma menee suditteluksi tai kytkimen luistattamiseksi.
 
Vauhtia ei voi säätää ilman jarrua, se on vakio halusit tai et, manuaalilla tuota ongelmaa ei ole. Erittäin hienoa pakittaa tallista ulos, kun pitää hivotella peilillä karmia, jos pihassa on auto, manuaalilla paljon helpompi.

Manuaalilla tarvii tässä käyttää kahta tai jopa kolmeakin poljinta, automaatilla riittää vaan että himmailee tarvittavan määrän. Paljon helpompaa.

Automaatilla tässä tarkoitan nyt oikeaa momentinmuunnin automaattia, ei sellaista dsg:tä tms johon on ohjelmoitu ramppi liikkeellelähtöä varten.
 
Ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla, että mikä siitä tekee mielestäsi loistavan ominaisuuden?

Se on varmasti kaikkien mielestä loistava ominaisuus, että auto pysyy paikallaan ylämäessäkin kun nostaa jalan jarrulta, mutta pakkoryömimiselle en ole ainakaan henkilökohtaisesti löytänyt tarvetta ainakaan siinä mielessä, että sillä olisi merkitystä. Ei sillä, että siitä olisi mitään haittaakaan, kun jalka on jarrulla joka tapauksessa.
Ruuhka-ajo ja kaikki muut tilanteet joissa pitää ajaa todella hitaasti.
Auto, jossa EI ole tuulilasin pesunesteen säiliössä mittaria/ilmaisinta että kohta loppuu nesteet.
Jaa niin jossain uusissa hienoissa autoissa on tuollainenkin mittari. Eipä ole itse vielä päässyt edes kokemaan noin moderneja vehkeitä.
 
Jaa niin jossain uusissa hienoissa autoissa on tuollainenkin mittari. Eipä ole itse vielä päässyt edes kokemaan noin moderneja vehkeitä.

Eikä kannatakaan, mulla oli -99 audissa tuollainen, ja piti niin pahan piippauksen että varmasti ajatteli että nyt on koneesta öljyt pihalla vähintään. Saman äänen piti jos tankki meni "punaiselle".
 
Eikä kannatakaan, mulla oli -99 audissa tuollainen, ja piti niin pahan piippauksen että varmasti ajatteli että nyt on koneesta öljyt pihalla vähintään. Saman äänen piti jos tankki meni "punaiselle".
Nuo piippaukset ovat ihan syöpää. Tuota yhtä esimerkkiä lukuun ottamatta omissa autoissa on onneksi ollut kojetaulussa joko siro merkkivalo tai teksti, jossa lukee että "tuulilasinpesuneste vähissä". Ja tämä siis ennen kuin se pissapoika on kokonaan tyhjä, jolloin siitä ei olisi enää mitään apua muutenkaan.
 
Eli juuri väärin päin, ei sinänsä yllättävää tuon valmistajan autoissa.
Nesteen pitäisi tulla heti ja pyyhkimet vasta sen jälkeen, kuivan lasin hankaamisessa ei ole mitään järkeä.
Kertapyyhkäisylle pitää olla oma valinta jonka ei pitäisi liittyä lasin pesun tarpeeseen.

Kyllä se neste tulee ennen pyyhkijöitä, jos lasia pesee. Lyhyellä vedolla ei vettä tule ollenkaan.
 
Jaa niin jossain uusissa hienoissa autoissa on tuollainenkin mittari. Eipä ole itse vielä päässyt edes kokemaan noin moderneja vehkeitä.
Mulla on '94 Saabissa merkkivalo pesunesteen loppumiselle. Ehkä se sitten on uusi hieno auto.
 
Itse en koe, että tihkukytkimet ja kertapyyhkäisyt olisi suunnittelun kukkasia, vaikka sovellutukset vaihteleekin merkeittäin. Minusta service-valon syttyminen pissapojan tyhjentymisen takia sellainen on :)
 
Itse en koe, että tihkukytkimet ja kertapyyhkäisyt olisi suunnittelun kukkasia, vaikka sovellutukset vaihteleekin merkeittäin. Minusta service-valon syttyminen pissapojan tyhjentymisen takia sellainen on :)

Johan sitä vanhoissa Mersuissa tulee "Washer fluid level" tai vielä vanhemmissa pesunestesäiliön kuva. Uudemmissa moderneissa hyvissä autoissa yleensä näytölle jotain vastaavaa. Ilman sen suurempia draamapimputuksia... Ja siitähän tulee maininta kun säiliössä tyyliin 1/4 niin ehtii vielä hyvin täyttää (toisin ku vaikka meidän ex-Nissaneissa, joissa ei vm. 2010, 2012, 2014 eikä 2017 -vuotisissa vielä ko. ominaisuutta ollut, niin vaimo hankas aina
yllättäen kuivaa lasia nesteen loputtua laakista ilman varoitusta...).
 
2005 Fordissa ei ole :) Hienoimmat ominaisuudet on ABS-jarrut, vakionopeudensäädin ja CD-soitin.

Ei oo vielä 2014 mallinkaan fordissa, transit connectissa ainakaan. TYökäyttöön tarkoitetussa vehkeessä soisi olla hyvä ominaisuus kun kilometrejä kertyy. -89 carinassakin jo syttyi merkkivalo nesteen vähyydestä :rofl:
samaisessa fordissa on myös kaasupolkimen tuntuma olematon. Tasaista nopeutta lähes mahdoton ajaa ilman mittarin jatkuvaa vilkuilua koska poljin ei tarjoa mitään vastetta. Ja löysän polkimen takia jalkaa joutuu jatkuvasti jännittämään. Vakkaria ei tietenkään ole. Anteeksi vain kanssa-autoilijoille seilaava nopeus.
 
Ei oo vielä 2014 mallinkaan fordissa, transit connectissa ainakaan. TYökäyttöön tarkoitetussa vehkeessä soisi olla hyvä ominaisuus kun kilometrejä kertyy. -89 carinassakin jo syttyi merkkivalo nesteen vähyydestä :rofl:
samaisessa fordissa on myös kaasupolkimen tuntuma olematon. Tasaista nopeutta lähes mahdoton ajaa ilman mittarin jatkuvaa vilkuilua koska poljin ei tarjoa mitään vastetta. Ja löysän polkimen takia jalkaa joutuu jatkuvasti jännittämään. Vakkaria ei tietenkään ole. Anteeksi vain kanssa-autoilijoille seilaava nopeus.
Vaikuttaa juuri siltä, että jalka puutuu viiden kilsan matkalla, kuten jossakin vastaavassa. Koita tukea jalkaa reunaa vasten niin helpottaa asiaa jonkin verran ja tarkkuuskin paranee. Sitten jos poljin ei ole tarpeeksi reunassa niin otan osaa. Tietysti kannattaa vilkaista, että saako jousta vaihdettua helposti jäykemmäksi, jolloin tuntuma paranee.
 
Viimeksi muokattu:
"Uusissa" bemareissa on jätetty moottorin lämpötilamittari pois. Joissakin malleissa on lisäksi termostaatin hajoaminen tyyppivika, niin tuota ei oikein huomaa kuin mahdollisesti talvella jos ei tule kunnolla lämmintä ilmaa. Sitä en tiedä, että osaako tuo edes ylikuumenemisesta varoittaa.
 
"Uusissa" bemareissa on jätetty moottorin lämpötilamittari pois. Joissakin malleissa on lisäksi termostaatin hajoaminen tyyppivika, niin tuota ei oikein huomaa kuin mahdollisesti talvella jos ei tule kunnolla lämmintä ilmaa. Sitä en tiedä, että osaako tuo edes ylikuumenemisesta varoittaa.

Piilovalikosta saa esiin jäähdytysnesteen ja öljyn lämpötilat F-sarjasta alkaen.
 
Oma -07 Focus osaa kertoa että neste vähissä. Kyseisessä keksinnössä on itse asiassa aika vähän omituisuuksia, tosin toki konepellin avaamiseen liittyvä foordismi löytyy. Muutoin kyllä kaikki aktiviteetit ja vipstaakit on loogisilla paikoilla ja toimivatkin tylsän ennalta-arvattavasti. Kulkeekin eleettömästi suoraan jos ei satu rattia kääntämään.
Toisessa hopassa, 12-mallin Fiestassa on sitten todettu koneen lämpömittari turhaksi. Toisaalta sitä kai se onkin kun jo Focuksen mittari on mallia kylmä-OK-keittää. Gastrassa katselin viimeksi ihan oikeaa lämpömittaria, se oli oudolla tavalla mukavaa seurattavaa. Automaattiset pyyhkijätkin Fiestassa on, saapas nähdä mikä lie logiikka niiden takana...

Töipaikan Crafter onkin sitten keksintö vailla vertaa; kylmästöinnin sielunelämä vaatii perehtymistä, vilkut, pyyhkimet ja valot samassa viiksessä, perseenlämmittimen nappi on erikseen etsittävä joka ikinen kerta ja radion näyttö on samea ja sininen. Ajettavuus ei ole hyvä oikein missään tilanteessa ja nahkajakkaralla pysyminen on sellainen harjoite ettei pääse takapuoli puutumaan, ainakin talvella kun toppahousut on välttämätön varuste kyseisessä jääkaapissa.
Luulisi edes että vehkeessä olisi edes auttavasti vääntävä moottori mutta vitut, kierroksia on kelattava vaihteenvaihtoa varten enempi kuin tuossa aiemmin mainitussa Fiestassa.
 
Toisaalta sitä kai se onkin kun jo Focuksen mittari on mallia kylmä-OK-keittää.

Tuohan on hyvä ja selkeä esitystapa ja ollut Fordeissa varmaan 80-luvulta. Jos lämpömittarissa näkyy vaan asteet, niin se vaatii jo perehtymistä, että tietää moottorille sopivan lämpötila-alueen.
 
Vanhempien Mersujen yksipyyhin ratkaisu vähän kummastuttaa. Onhan se toiminut ihan hyvin, mutta mitä iloa siitä oikeastaan on. Säästää toki hieman kuluissa kun ei tarvi kuin yksi pyyhin vaihtaa, mutta rankkasateella esim. ei tahdo nähdä enää mitään, kun ei se kerkeä puhdistamaan sitä lasia, vaikka kuinka vispaa menemään. Ja onhan tässä se yksi viiksiratkaisukin, mutta se nyt ei ole niin kummastuttanut, vielä kun vakkarille on oma viiksi.
 
Tuohan on hyvä ja selkeä esitystapa ja ollut Fordeissa varmaan 80-luvulta. Jos lämpömittarissa näkyy vaan asteet, niin se vaatii jo perehtymistä, että tietää moottorille sopivan lämpötila-alueen.
Sikäli kun ajatellaan vain mitta-asteikkoa, niin onhan se 50-90-130 ihan yhtä selkeä, ainakin jos siinä on oikeassa reunassa punainen. Jos perehtyminen on riittävän heikkoa(kuvaillun tasoista), autolla saatetaan huvin vuoksi lähteä kaasu pohjassa kylmällä koneella, näytti mittari mitä hyvänsä. Sopiva lämpötila-aluehan täydelle rasitukselle on joka tapauksessa normaali veden lämpö ja vähän ajoa päälle, ja toinen epäsopiva tilanne on lähes mikä tahansa lämpötilan nousu normaalista. Ei se vanhanaikainenkaan mittari ole mikään tarkkuusinstrumentti, jolla näkee välittömästi onko nyt noustu 90->102 vai jo 115.

Selkeyttä teoriassa vähentävä seikka on, jos mittarissa ei ole mitään mittaviivoja lukuun ottamatta sinisen päättymistä ja punaisen alkua. En kyllä lähde moittimaan kumpaakaan ulkoasua, ovat ajaneet asiansa. Perinteisesti tarkka asteikko puuttuu monesta muustakin mittaripohjasta, koska se nyt vaan oli analogisen mittarin tapauksessa kätevää valmistajalle.

Kuitenkin veikkaan, että edellä ehkä tarkoitettiin näytettävän datan suodattamista, mistä onkin puhuttu ad nauseam. Siis sitä, että mittarin neula pysyy pienissä muutoksissa tasan keskellä. Toisaalta niin pitääkin, koska se tulee aina niin monelle täysin yllätyksenä.
 
Töipaikan Crafter onkin sitten keksintö vailla vertaa; kylmästöinnin sielunelämä vaatii perehtymistä, vilkut, pyyhkimet ja valot samassa viiksessä, perseenlämmittimen nappi on erikseen etsittävä joka ikinen kerta ja radion näyttö on samea ja sininen. Ajettavuus ei ole hyvä oikein missään tilanteessa ja nahkajakkaralla pysyminen on sellainen harjoite ettei pääse takapuoli puutumaan, ainakin talvella kun toppahousut on välttämätön varuste kyseisessä jääkaapissa.
Luulisi edes että vehkeessä olisi edes auttavasti vääntävä moottori mutta vitut, kierroksia on kelattava vaihteenvaihtoa varten enempi kuin tuossa aiemmin mainitussa Fiestassa.

Tuo W906 Sprinterin sisarmallina tehty Crafter ei ole parhaasta päästä, siinä kun on pelkästään moottori volkkaria ja loput mersua, niin yhteensovitus ei välttämättä ole aivan parhaasta päästä.
Tuota on vähän jännä huoltaakkin, kun VCDS:ällä pääsee kiinni moottoriin ja osaan muista moduuleista ja loppuihin pääsee sitten kiinni Star kopiolla.

W906 Sprintterin erikoisuuksiin kyllä tottuu, kun sillä hetken ajelee, mutta tosiaan nuo kunstlederit ja hinnat mallit alkaen mankka vähän latistavat tunnelmaa.
Itse olen ajellut jonkin verran 2011 mallisella 319 automaatilla, niin sillä on jo ilo ajaa, kun auto liikahtaa vielä kuormattuna tai 3500 kg kärry perässä.
 
Selkeyttä teoriassa vähentävä seikka on, jos mittarissa ei ole mitään mittaviivoja lukuun ottamatta sinisen päättymistä ja punaisen alkua. En kyllä lähde moittimaan kumpaakaan ulkoasua, ovat ajaneet asiansa. Perinteisesti tarkka asteikko puuttuu monesta muustakin mittaripohjasta, koska se nyt vaan oli analogisen mittarin tapauksessa kätevää valmistajalle..

Millä tavoin mittari, jossa on kylmä-normaali-kuuma alue on selkeyttä vähentävä? Eihän se lämpöanturi edes joka autossa ole lohkossa kiinni, että lämpömittarin arvo olisi tarkka. Jos miettii perusautoilijaa, niin ei ole mitään väliä, onko lukema esim. 80 vai 95 astetta, oli siten digi- tai analogimittari. Veikkaan että autonvalmistajat ovat tutkineet aika pitkälle mittareiden visuaalista ilmettä kuluttajilla.

Joskus 90-luvun sporttiautoissa sai vakiona kojetaulun täyteen eri mittareita mutta ei niitä ajon aikana paljon jaksanut katsella. Ehkä silloin nuorena oli cool, kun näytti lentokoneen ohjaamolta.
 
Millä tavoin mittari, jossa on kylmä-normaali-kuuma alue on selkeyttä vähentävä? Eihän se lämpöanturi edes joka autossa ole lohkossa kiinni, että lämpömittarin arvo olisi tarkka. Jos miettii perusautoilijaa, niin ei ole mitään väliä, onko lukema esim. 80 vai 95 astetta, oli siten digi- tai analogimittari. Veikkaan että autonvalmistajat ovat tutkineet aika pitkälle mittareiden visuaalista ilmettä kuluttajilla.

Joskus 90-luvun sporttiautoissa sai vakiona kojetaulun täyteen eri mittareita mutta ei niitä ajon aikana paljon jaksanut katsella. Ehkä silloin nuorena oli cool, kun näytti lentokoneen ohjaamolta.
No meitä on joka lähtöön. Itse taas haluan tietää mitä auto tekee. Jokaisessa autossa missä on ollut mahdollista olen tarkistanut mittareiden puutteen vuoksi lämmöt mm öljyistä jotta tiedän missä vaiheessa voi alkaa antamaan ahtoja enemmän jne. Lisäksi olen lisännyt ne digitaalisena auton näytölle Android Auton kautta jos mahdollista. Dieselissä esim oli DPF tilanteen tarkkailuun datat päällä ettei turhaan lyönyt autoa sammuksiin kesken polton.
 
Millä tavoin mittari, jossa on kylmä-normaali-kuuma alue on selkeyttä vähentävä? Eihän se lämpöanturi edes joka autossa ole lohkossa kiinni, että lämpömittarin arvo olisi tarkka. Jos miettii perusautoilijaa, niin ei ole mitään väliä, onko lukema esim. 80 vai 95 astetta, oli siten digi- tai analogimittari. Veikkaan että autonvalmistajat ovat tutkineet aika pitkälle mittareiden visuaalista ilmettä kuluttajilla.

Joskus 90-luvun sporttiautoissa sai vakiona kojetaulun täyteen eri mittareita mutta ei niitä ajon aikana paljon jaksanut katsella. Ehkä silloin nuorena oli cool, kun näytti lentokoneen ohjaamolta.

Periaatteessa 90-luvun hiacen mittaristolla pärjää varsin hyvin, siinähän ei ole muuta tietoa, kuin nopeus, trippi, kokonaiskilometrit, polttoaine, lämpötila ( ilman tarkkoja asteita ), ja kaiken kruunaava valaistu toyota logo oikealla, missä on deluxe mallissa jengakello.

Lisäksi on toki muutama varoitus- ja infovalo, joista hienoin on mittariston takaa jumpperilla nollattava t-belt. :rofl2:

Nuo tiedot riittävät perus ajamiseen paremmin kuin hyvin, mutta olisihan se hyvä, jos autosta saisi muutakin anturidataa näkyviin vaikka mittaristoon tai keskinäytölle, sen mukaan mitä kuski haluaa nähdä.
 
Nuo tiedot riittävät perus ajamiseen paremmin kuin hyvin, mutta olisihan se hyvä, jos autosta saisi muutakin anturidataa näkyviin vaikka mittaristoon tai keskinäytölle, sen mukaan mitä kuski haluaa nähdä.

No joo, nykyään on kohtuu helppo homma, kun OBD-portista saa pihalle parametrit, että asiasta tarkemmin kiinnostunut voi virittää vaikka tabletista lisänäytön kojelaudalle.
Suurta osaa autoilijoista ei paljon kiinnosta muu kuin nopeus ja polttoaine. Esim. silloin tällöin kun itse ajelee vuokra-autoilla. Jos jotain pitäisi parantaa, niin kriittiset varoitukset pitää olla niin selkeitä, että heti aloittaa toimenpiteet, esim. öljynpaine.
 
Viimeksi muokattu:
Ei itsellä edes kuorma-autossa (Sisu jossa mersun kone ja ohjaamo) näy perus mittaristossa lämpötila.
Pitää ajotietokoneen kautta ottaa lämpötila näkyviin. Saa kyllä yksinkertaisesti, mutta eipä ole koskaan sitä tullut kytättyä.
Kyllä se sitten pimpottelee hyvissä ajoin, kun rupeaa kuumana käymään, toivottavasti.
 
No joo, nykyään on kohtuu helppo homma, kun OBD-portista saa pihalle parametrit, että asiasta tarkemmin kiinnostunut voi virittää vaikka tabletista lisänäytön kojelaudalle.
Suurta osaa autoilijoista ei paljon kiinnosta muu kuin nopeus ja polttoaine. Esim. silloin tällöin kun itse ajelee vuokra-autoilla. Jos jotain pitäisi parantaa, niin kriittiset varoitukset pitää olla niin selkeitä, että heti aloittaa toimenpiteet, esim. öljynpaine.

Kuten kirjoitin, ajamiseen ei tarvita kovin paljoa tietoa, mutta joskus olisi kätevää saada dataa ( esimerkiksi @Pyrres mainitsemia asioita ) mittaristoon tai keskinäyttöön ja sitä satunnaista tarvetta varten ei viitsi viritellä mitään tabletteja kojelaudalle.
 
Ei itsellä edes kuorma-autossa (Sisu jossa mersun kone ja ohjaamo) näy perus mittaristossa lämpötila.
Pitää ajotietokoneen kautta ottaa lämpötila näkyviin. Saa kyllä yksinkertaisesti, mutta eipä ole koskaan sitä tullut kytättyä.
Kyllä se sitten pimpottelee hyvissä ajoin, kun rupeaa kuumana käymään, toivottavasti.
Itseä kiinnostaa enemmän kuumana käymisen sijaan kylmänä käyminen. Tehomalleja suurimman osan elämästä ajaneena tuo on varsin kriittinen tieto kylmemmillä keleillä. Tai kriittinen ja kriittinen mutta jos haluaa pitää koneet kunnossa. Öljynlämmöt kuntoon ennen kuin rupeaa polkemaan. Jos ei muuten niin on tullut jokaisessa katsottua Missä kohtaa vakiomittari on kun öljyt ovat 60c ja sen jälkeen todettu että on turvallista antaa enemmän runttua. En muista missä mutta mittari oli jo keskellä normaalia kun vedenlämpö oli 40c ja öljyt vielä vähemmän. Eli vaikka tiedän ettei kovin moni koe noita tarvitsevansa niin kyllä yhä sanoisin että edes perus vedenlämmön karkea mittari olisi ihan paikallaan näin suomen oloissa.
 
Itseä kiinnostaa enemmän kuumana käymisen sijaan kylmänä käyminen. Tehomalleja suurimman osan elämästä ajaneena tuo on varsin kriittinen tieto kylmemmillä keleillä. Tai kriittinen ja kriittinen mutta jos haluaa pitää koneet kunnossa. Öljynlämmöt kuntoon ennen kuin rupeaa polkemaan. Jos ei muuten niin on tullut jokaisessa katsottua Missä kohtaa vakiomittari on kun öljyt ovat 60c ja sen jälkeen todettu että on turvallista antaa enemmän runttua. En muista missä mutta mittari oli jo keskellä normaalia kun vedenlämpö oli 40c ja öljyt vielä vähemmän. Eli vaikka tiedän ettei kovin moni koe noita tarvitsevansa niin kyllä yhä sanoisin että edes perus vedenlämmön karkea mittari olisi ihan paikallaan näin suomen oloissa.
Tietysti jos vanhempia viritettyjä autoja harrastaa, niin kiva tuo öljynlämpö tietää, ettei ainakaan omalla kohdalla laukea.
Radallahan riittää vaikka 2 lämmittelykierrosta kyllä, sitten eri, jos joka päiväisessä liikenteessä se ajaminen on yhtä kilpa-ajoa.
Ja kuitenkin niihin muualla, kuin tehtaalla viritettyihinhän on jo asennettu jälkikäteen tarkat mittarit?

Nimimerkillä: En edes muista, milloin olisin kaasupolkimen painanut pohjaan 2-akselisilla..
 
Tietysti jos vanhempia viritettyjä autoja harrastaa, niin kiva tuo öljynlämpö tietää, ettei ainakaan omalla kohdalla laukea.
Radallahan riittää vaikka 2 lämmittelykierrosta kyllä, sitten eri, jos joka päiväisessä liikenteessä se ajaminen on yhtä kilpa-ajoa.
Ja kuitenkin niihin muualla, kuin tehtaalla viritettyihinhän on jo asennettu jälkikäteen tarkat mittarit?

Nimimerkillä: En edes muista, milloin olisin kaasupolkimen painanut pohjaan 2-akselisilla..
Tehtaan virimalleissa on todella veikeitä hupeja. Esim MK1 Focus ST170 öljynlämpömittari näytti ihan puuta heinää (olisiko ollut veden lämmöt) kun taas esim MK8 Fiesta ST näytti kohtuu tarkkaa ja bonuksena öljyt lämpenivät about samaa tahtia veden kanssa. Octacia RS taas oli näitä kylmä, normaali ja kuuma mittareita jne. Ja vajaavetoisia juu mutta kun miettii että itsellä oli esim 235hp/360nm (väännöt 350 tai 360) 1.5l 3pyttyisestä niin koen että tuolle tarkkailulle oli ihan paikkansa. Ottaen huomioon miten helposti tuo nosti ahtoja ihan arkiajossa. Ahtoja taisi softalla kerätä 1.5bar+ tms.
 
Nimimerkillä: En edes muista, milloin olisin kaasupolkimen painanut pohjaan 2-akselisilla..
Tämä aiheuttaa pidemmän päälle myös ongelmia, jokainen polttomoottori voi paremmin kun sitä silloin tällöin kurittaa viimeisen päälle. Vanhemmat dieselit erityisesti, kunnon ralliajo parantaa huonon käynnistyvyydenkin
 
Jahas, tää on mulle ihan uus esson baarin fakta ... Mikäs perusta tässä on?
Rehtiä karstanpolttoa. Ei pääse koskaan kunnon lämpöihin, dpf tukkeutuu, kone karstoituu jne jne. Sama karstoittuminen täsmää benskoneisiin. Ostin joskus 90-luvun alun Audin jossa 2.0 vapari jossa kaksiasteinen kaasupoljin eli ensin hento jousi ja sen jälkeen jäykempi. Ymmärtääkseni ensimmäinen vaihe avasi yhden kaasuläpän ja toinen toisen. Tuon kipon oli omistanut uudesta lähtien vanha herra joka tuskin oli koskaan edes saanut toista kaasuläppää auki. Kone poltti kansipahvin ja alettiin katselemaan konetta itsessään. Jokainen venttiili oli karstoittunut aavistuksen raolleen. Ilmeisesti se että yhtäkkiä käyttikin rajummin kaasua (tuo 2.0 vapari oli mallia tehoton :D) alkoi sakkautumat yms liikkua koneessa ja karstat palamaan mutta samalla meni sitten kansipahvi joko tähän liittyen tai ihan vain iän takia. Kansi irti, venttiilit kuntoon ja kannen plaanaus ja auto oli ihan eri kippo käymiseltään ja käytös oli huomattavasti ei nyt sivistyneempää mutta hyvin rasvatun kuuloista.
 
Jahas, tää on mulle ihan uus esson baarin fakta ... Mikäs perusta tässä on?
Puristukset paranevat kun männärenkaat alkavat liikkumaan, tämä tuli todettua kun ajoin traktorin joka oli ollut kevyessä käytössä eikä lähtenyt kuin pilotilla käymään, 70km täysillä kierroksilla uuteen kotiin. Dieselihän lähtee aina tulille jos käynnistysnopeus on riittävä, on puristuksia ja polttoneste juoksevaa. Sen jälkeen lähti taas käymään. Samaten kun ajaa katsastukseen täysin kierroksin kone kunnolla kuumaksi, menevät pakokaasutestit läpi kun karstat poistuvat.
 
Rehtiä karstanpolttoa. Ei pääse koskaan kunnon lämpöihin, dpf tukkeutuu, kone karstoituu jne jne. Sama karstoittuminen täsmää benskoneisiin. Ostin joskus 90-luvun alun Audin jossa 2.0 vapari

No tässä kontekstissa oli just "vanhat dieselit" ja "parantaa käynnistyvyyttä". Jos karstaa on kannessa / männässä se kyllä nostaa puristussuhdetta, näin ollen puristustahdin loppulämpötilaa ja helpottaa dieselin syttymistä. No tietysti on suhteellista mikä on kellekin vanha dieseli, mulle se on 80-luvun mekaaninen kammiokone..

Totta kyllä toinenkin puoli, että kannattaa niitä vehkeitä polkea välillä. Kaverin kanssa oltiin oikein liikkeestä ostamassa vanhaa "pikkukoneista" diesel citymaasturia, niin sehän sytty palamaan siinä liikkeen pihalla kun oli vartti 20cm lumessa poljettu "koeajoa". Onneksi sai sammuteltua lumella, vaan kattien ym päälle valunut öljy siellä paloi.
 
Samaten kun ajaa katsastukseen täysin kierroksin kone kunnolla kuumaksi, menevät pakokaasutestit läpi kun karstat poistuvat.

Tässä on kyse lähinnä siitä että irtonoki lähtee putken reunoilta liikkeelle, ei niinkään mikään moottorin sisäinen ihmeilmiö.
 
Samaten kun ajaa katsastukseen täysin kierroksin kone kunnolla kuumaksi, menevät pakokaasutestit läpi kun karstat poistuvat.

Tässä on kyse lähinnä siitä että irtonoki lähtee putken reunoilta liikkeelle, ei niinkään mikään moottorin sisäinen ihmeilmiö.
 
No tässä kontekstissa oli just "vanhat dieselit" ja "parantaa käynnistyvyyttä". Jos karstaa on kannessa / männässä se kyllä nostaa puristussuhdetta, näin ollen puristustahdin loppulämpötilaa ja helpottaa dieselin syttymistä. No tietysti on suhteellista mikä on kellekin vanha dieseli, mulle se on 80-luvun mekaaninen kammiokone..

Totta kyllä toinenkin puoli, että kannattaa niitä vehkeitä polkea välillä. Kaverin kanssa oltiin oikein liikkeestä ostamassa vanhaa "pikkukoneista" diesel citymaasturia, niin sehän sytty palamaan siinä liikkeen pihalla kun oli vartti 20cm lumessa poljettu "koeajoa". Onneksi sai sammuteltua lumella, vaan kattien ym päälle valunut öljy siellä paloi.
No sama se pätee dieseliin oli ikä mikä tahansa. Perustekniikka ja toimintaperiaate on sama. Jos konetta ei aja tarpeeksi usein kuumaksi jää sitä ihanaa mustaa töhnää myös moottorin sisuksiin. Jos venttiili jumittaa niin se ei ole myöskään tiivis, jos hehku karstoittuu ei se myöskään sytytä yhtä hyvin, jos pakopuoli on tukossa ei se myöskään virtaa yhtä hyvin, jos turbo on täynnä paskaa jne jne. Ei sitä kerry vain putken reunoille. Tuli aikanaan "jokunen" VAG diesel nähtyä mekaanikkona auki kun olivat niin tukossa karstasta että piti pistää totaalisesti pöydälle atomeiksi. Mutta eiköhän riitä tämä OT. Kaikki osapuolet kuitenkin ovat samaa mieltä että välillä koneen kuumaksi polkeminen ei ole huono asia.
 
Tässä on kyse lähinnä siitä että irtonoki lähtee putken reunoilta liikkeelle, ei niinkään mikään moottorin sisäinen ihmeilmiö.
Aivan totta, mainitsin sen siksi että kukaan ei lähtisi korjaamaan ehjää konetta vain koska savutustesti näyttää pahalta. Tosin on sitä irtonokea putken päästä aina moottoriin asti ja kuumana käydessään poistuu kipinöiden kanssa. Riittävän kauan kevyttä työtä tehnyt moottori sylkee mustaa mönjää ja putki on sisältä rasvainen, sille kuormitus on ihmeilmiö joka korjaa
 
Useimmissa autoissa on jarrulevyn takana sellainen ohut suojakilpi. Ainakin ooppelissa se on ihan normaalia peltiä. Omani ruostui murusiksi. Kilven vaihto onnistuu kätevästi, kun irrottaa renkaan, jarrulevyn sekä purkaa osan pyörän navasta. Olisipa tuo osa tehty rosterista, tai edes sinkitty. Niin korroosioille alttiissa paikassa.

Sama ongelma jarruputkien kanssa. Tehty ihan normaalista ruostuvasta tavarasta, vaikka ovat jatkuvasti alttiina vedelle ja suolalle.
 
Useimmissa autoissa on jarrulevyn takana sellainen ohut suojakilpi. Ainakin ooppelissa se on ihan normaalia peltiä. Omani ruostui murusiksi. Kilven vaihto onnistuu kätevästi, kun irrottaa renkaan, jarrulevyn sekä purkaa osan pyörän navasta. Olisipa tuo osa tehty rosterista, tai edes sinkitty. Niin korroosioille alttiissa paikassa.

Sama ongelma jarruputkien kanssa. Tehty ihan normaalista ruostuvasta tavarasta, vaikka ovat jatkuvasti alttiina vedelle ja suolalle.
Valitettavan yleistä. About jokaisella merkillä jonka mekaanikkona olin (Saab, Subaru, VW, Skoda; Audi, Seat, Fiat, Alfa Romeo, Lada...) tuo oli monen merkin ihana ominaisuus. En laskisi edes suunnittelun kukkaseksi vain rehellisesti tietyn aikakauden ominaisuudeksi. Nykyään näkee vähemmän ja/tai en vain enää huomioi kun omat autoni ovat olleet pakasta vedettyjä ja/tai melkein pakasta vedettyjä ja vaihtuneet tarpeeksi usein.
 
Ennenki avautunut tuosta takalasinlämmitin ja peilinlämmittimet saman napin takana. Edellisessä autossa (Volvo s70) aiheutti vain sen että takalunkka oli murtovarma talven ajan kun lumi suli lasilta jäätyen sitte takalunkan saumaan.

Nykyisessä autossa (LR Discovery 4) laittaa automaattisesti päälle sekä tuulilasin että takalasin lämppärit. Jälkimmäistä jos ei huomaa heti sammuttaa niin takalasin pyyhin on ainaki käyttökelvoton koko talven. Tuota ongelmaa on toki muutenki, mutta tuo lämmittimen automatisointi korostaa sitä. Peilit tässä onneksi lämpiää ihan automaattisesti riippumatta muista lämppäreistä.

Discon peräluukun avaus. Tuohan aukeaa niin että 2/3 nousee ylöspäin ja sitte toinen osa laskee alas. Kaukosäätimellä jos avaa niin jää "tuulihaka"-asentoon. Eli jos haluat lunkan oikeasti auki niin kakesta painat nappia ja samalla vedät lunkkaa auki, hyvähyvä. Kahvasta avaaminen kätevämpää, siinä vain aina sotkee kädet.
 
Netistähän se löytyi:
main-qimg-0d5db2e709461265615e2d3fc97a8a0d-pjlq

Ja jatkan perään tarinalla Ford:eista. Niissähän oli 1990-2000 välissä kaikissa sellaiset tylpät avaimet: pää oli paksumpi, kuin avaimen varsi. No varsin yleistä oli, että oma avain kävi monen vieraan auton ovilukkoihin. Mitä vanhempi auto, niin sitä varmemmin toimi, koska lukkopesiin kertyy likaa, joka jumittaa haitat valmiiksi aukiasentoon. Silloin langaton lukitus oli vielä harvinainen lisävaruste autoissa ja mekaaniset lukot olivat kovemmalla käytöllä.

Käyntiin vierasta autoa ei sentään saanut, koska avaimissa oli jo siihen aikaan käynnistyksen esto mikrosirulla. Ja sisätilassa ollut virtalukko oli paremmin suojattuna, että rattilukkokin olisi jäänyt avaamatta. Mutta sisälle pääsi vaivatta.
Vastaus vanhaan viestiin, mutta menkööt: Vanhemmillani oli 80-luvun Peugeot 505 farmariauto jossa ei vielä tunnettu mikrosiruja. Loppuaikoina auton sai auki, ja käyntiin 10 centin kolikolla. :D
 
Vastaus vanhaan viestiin, mutta menkööt: Vanhemmillani oli 80-luvun Peugeot 505 farmariauto jossa ei vielä tunnettu mikrosiruja. Loppuaikoina auton sai auki, ja käyntiin 10 centin kolikolla. :D

Kyllä mutta kun 90-luvulla Fordin omistin, niin sen avain kävi jopa aika tuoreisiin merkin autoihin, kun autoliikkeissä kokeilin (siis oviin). Jonkinsortin yleisavain siis...
 
Kyllä mutta kun 90-luvulla Fordin omistin, niin sen avain kävi jopa aika tuoreisiin merkin autoihin, kun autoliikkeissä kokeilin. Jonkinsortin yleisavain siis...
Juu tosiaan muistaakseni jokaisen auton avaimilla sai toisen Fordin ovet lukkoon. Mutta renklaamalla edestakaisin sain ainakin itse oman auton avaimilla faijan Mondeon ovet auki. Koomista kyllä, omaan kippoon mentiin silti sisään ruuvarilla hakkaamalla.
 
Mulla oli ysärilla -88 eskortti. Siihen paskaan ei meinannut päästä edes omilla avaimilla sisään. Muihin fordeihin en edes keksiny kokeilla mitä käy.
Ratin korkeussäätöähän tuossa ei ollut, siellä mistä sellaista ekana etsisi, eli ratin alta - aukesi konepelti.
 
käyttäjälähtöinen virhe?

Tämä on sitä suomalaista hyvin yleistä ajattelua: kaikissa muiden jutuissa on aina vika ihmisessä, omassa toiminnassa laitteissa.

Sikäli oli toudellakin käyttäjävihre, että olimme yleensä pistämässä suksia katolle. Olimme ottamassa riskiä, koska lapissa olot jotenkin sitä puoltavat. Etelässä mitään niin pimeää en suosittele edes muiden virheitä kaikessa näkeville...
 
Tämä on sitä suomalaista hyvin yleistä ajattelua: kaikissa muiden jutuissa on aina vika ihmisessä, omassa toiminnassa laitteissa.

Sikäli oli toudellakin käyttäjävihre, että olimme yleensä pistämässä suksia katolle. Olimme ottamassa riskiä, koska lapissa olot jotenkin sitä puoltavat. Etelässä mitään niin pimeää en suosittele edes muiden virheitä kaikessa näkeville...
Ymmärsinköhän oikein, eli:

1. Autona Stilo Multiwagon, jossa kattokaiteet

2. On ostettu mallikohtainen kattoteline Thule/Mont Blanc

3. Boksia ei saatu telineisiin kiinni

4. Suksien siteiden pelättiin osuvan auton kattoon

--> boksi sekä kattoteline jätettiin kotiin ja sukset heitettiin auton sisälle.

Reissun jälkeen mallikohtainen kattoteline sai pölyttyä varastossa auton myyntiin saakka. Sitä ei palautettu kauppaan vaikka sitä ei saatu toimimaan kyseisessä automallissa.


Pahoittelut suomalaisuudestani, mutta ei tuossa jää oikein muuta mahdollisuutta kuin se, että joko on ostettu vääriä osia (tai jotain jätettiin ostamatta) tai sitten niitä ei ole osattu asentaa/käyttää.

Stilossa on ihan normaali farmarin kattolinja ja niihin on asennettu suksibokseja. Thule myy mallikohtaista kattotelinettä, johon saa boksin kiinnitettyä.

Suksien kiinnittäminen suoraan telineisiin sen sijaan on hieman epävarmempaa, jos jostain syystä haluat asentaa siteet alaspäin. Sanoit väliä telineisiin jäävän vain pari sormenleveyttä. Onhan siinä sormien lisäksi vielä telineen palkin paksuus korottamassa suksia irti katosta. Voit myös asentaa sukset yksitellen siteet ylöspäin, jos suksia ei ole yli neljää paria. Teline kantaa massan ja sidonnat tarttuvat yhtälailla ylöspäin osoittaviin siteisiin.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220217-214109.png
    Screenshot_20220217-214109.png
    1,3 MB · Luettu: 78
  • Screenshot_20220217-213855.png
    Screenshot_20220217-213855.png
    436,7 KB · Luettu: 76
Mulla oli ysärilla -88 eskortti. Siihen paskaan ei meinannut päästä edes omilla avaimilla sisään. Muihin fordeihin en edes keksiny kokeilla mitä käy.

Muistaakseni tuossa oli vielä normaali sahanteräavain, vai mikä nyt paras nimitys on. Saman aikakauden Sierrassa ainakin oli, 1986-88 väliltä.

Tai korkeintaan tämä välimalli 80-luvun lopulta:
Genuine-Ford-Escort-Mk4-Sierra-Mk2-Complete-Lock.jpg

Ei kuitenkaan tämä 90-luvun malli?
s-l300.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Useampikin 80-luvun lopun Mazda 626 taisi myös käynnistyä vaikka ruuvimeisselillä. Mazdat taisivat muutenkin olla autovarkaiden lempikohteita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 609
Viestejä
4 552 216
Jäsenet
75 030
Uusin jäsen
Kumikala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom